Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:38

Ik weet niet of het echt vergelijkbaar is, omdat mini’s geen “sobere dikzakken” zijn, maar misschien heeft iemand er iets aan dus ik deel mijn verhaal toch :j
Hier moeten regelmatig pony’s “op dieet” en dan vooral als ze het voorjaar lekker van de wei hebben genoten maar klaar gestoomd moeten worden voor een keuring... ze moeten dan weer “strak in pak” komen :=
In eerste instantie word weidegang afgebouwd, want echt niets rijker dan gras helaas... ondertussen word het werken opgepakt, in geval van mijn mini’s is dat vooral wandelen en longeren. En hoe gek het misschien ook mag klinken...... ze krijgen méér eten!
Alleen natuurlijk wel anders eten!
Ik ben geen fan van hooi minderen, dus dat doe ik niet. Maar ze krijgen wel veel pulp gevoerd. Dat is ook ruwvoer en daardoor eten ze ongemerkt toch minder hooi (van hooi krijgen ze een buikje) er gaat haver in voor de actie en ze stappen in hun showseizoen over op voeding met omega369 olieën voor de extra glans, vulling op de rug enzovoort. Daarnaast krijgen ze hun krachtvoer gemengd in lucerne. Dat is ook weer ruwvoer waardoor ze langer met hun krachtvoer bezig zijn (en dus weer minder hooi eten terwijl ze het gewoon onbeperkt tot hun beschikking hebben).
Na enkele weken zie je echt fantastisch resultaat zonder dat ik mijn pony’s dus op streng dieet hoef te zetten....

Nou was deze niet moddervet, maar het verschil is wel degelijk zichtbaar *D

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

linda2008

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:29

Yvette, daar kan ik echt kort over zijn... onbeperkt hooi!
In het voorjaar gaan ze bij mij allemaal het gras op, word opgebouwd en ook weer afgebouwd als ze naar de keuring moeten. Als ze 24/7 op het gras staan, krijgen ze geen hooi. Maar als ze op een schrale wei staan, of op de paddock ofzo dan krijgen ze onbeperkt hooi. Ik voer zelfs vetter voordroog. Omdat ik gemerkt heb dat ze écht minder gaan “hamsteren” als ze het altijd ter beschikking hebben. Maar in showseizoen bied ik wel meer beweging én meer vervangende maaltijden om ze langer bezig te houden (pulp en lucerne zijn voor mij onmisbaar.)
Zelfs met strookbegrazing zou ik oppassen als ze echt te dik zijn.... gras is gewoon echt dikmaker nr1.... als haar eczeem ook nog eens word aangewakkerd door het gras kun je ook denken aan teveel eiwitrijk voeding. Als ze gevoelig zijn voor eiwitten kunnen ze daar ook jeuk van krijgen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:04

Yvette, mijn ervaring is dat een brok toch veel sneller naar binnen geschranst word, terwijl je juist wil dat ze rustig gaan eten. Ik begin vaak met lucerne. Gewoon een handje gemengd door wat je nu voert aan brokjes. Dat is makkelijker voor jezelf en voor je pony smakelijker dan pulp.
(Persoonlijk voer ik lucerne van subli, die heeft grovere structuur waardoor ze er langer mee doen, is betaalbaar en er zit geen melasse in)

Pulp is wat lastiger, ik begin ik altijd met een kwart schepje, dat moet je aanmaken met een flinke hoeveelheid water en laten weken!! (Let op, pulp droog voeren is gevaarlijk! Het zet enorm uit als het in aanraking komt met vocht.)
Hoe veel water er bij moet is afhankelijk van het merk, maar staat meestal wel op de zak.
En pulp is ook iets wat ze moeten leren eten... vinden het niet zo lekker als brokjes, gewoon blijven aanbieden dan krijgen ze het vanzelf door ;)

linda2008

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 06:32

Buffelduke, ligt er aan wat je wilt bereiken met je voer. Er zal minder suiker in zitten maar het is slecht te vergelijken gezien lucerne ruwvoer is en muesli krachtvoer ;)

Hoppit, whaha herkenbaar! Mijn paarden hebben allemaal vakantie :P (ook wegens overgang nieuwe baan, maar het weer helpt ook niet mee ;) )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie