Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

sumic

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:36

Hallo allemaal, wat een leuk topic! Ik kom graag meelezen met jullie. Ik ben geen hele actieve poster maar geniet wel van alle verhalen, en volg graag.
Ik ben sinds gister in het bezit van een 2,5 jarige welsh. Momenteel een enorme slungel van 1.50 groot. Hij komt recht uit de opfok dus moet alles nog leren. Deze winter beginnen we met de basis: vaststaan, voetjes geven, beetje spelen samen. Wellicht wat Longeren en lange lijnen. Ik hoop hem volgend jaar zomer te beleren voor de wagen en in het najaar onder het zadel. Maar alleen als hij lichamelijk hier aan toe is.
Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:58

Ik denk dat we allemaal weten en begrijpen dat een paard niet is uitgegroeid als het 3 jaar is. Bij stamboeken blijft het de gewoonste zaak van de wereld om 3 jarigen volop aan het werk te zetten. Denk oa. aan de verrichtingsonderzoeken voor hengsten. Gelukkig wordt het steeds normaler om later te beginnen. Wel is een 3 jarige makkelijker te overtuigen dan een 6 jarige denk ik. Dus een basis erin brengen en daarna weer de tijd geven om het te verwerken en jong te zijn vind ik best een goed idee.
Maar bij alles is het paardafhankelijk.. er kunnen lichamelijk en mentaal grote verschillen zijn. Ken je dier is het allerbelangrijkste.
Onze Mattie is nu lichamelijk helemaal nergens aan toe. Hij moet groeien en sterk worden. Over een half jaar kan hij er alweer heel anders bijstaan. Ik wil hem als eerste voor de wagen beleren. Lekker rechtuit en verkeersmak maken. Maar is hij hier nog niet klaar voor dan is het geen probleem om deze plannen nog een half jaar op te schuiven of verwachtingen bij te stellen.

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:34

Wat super leuk allemaal om te zien zeg! En wat een mijlpalen ook weer *\o/*
Knappe beestjes <3

Ook hier een mijlpaal.. onze allereerste wandeling! Wat moest hij veel kijken overal, maar hij was zo dapper! Vriendje stippel was ook mee, (nog een stukje onder in beeld :+ ) maar Mattie durfde de hele weg voorop.
Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:38

En dat noem je geen charmante foto?? Ik vind haar prachtig!

Aurelia, welkom hier. Wat ben je al goed bezig! Foto’s zien er heerlijk ontspannen uit.

Na zijn eerste wandeling op 1e kerstdag, vandaag voor het eerst wat ‘enge dingen’ geïntroduceerd in zijn paddock. Maar meneer was er niet van onder de indruk Haha heerlijk zon nuchter karakter!

Afbeelding

Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:00

Ik houd ook erg van bruin tuig zowel chocobruin als cognac. Ik heb momenteel ook een donkerbruin mentuig maar wel een zwart zadel en hoofdstel. Je kunt makkelijker aan een mooi bruin hoofdstel komen maar zoek dan maar eens een zelfde kleur passend zadel erbij.. niet te doen.
Ik heb nog geen zadel op mattie gelegd want dat is nog veel te vroeg. Ik heb hier 2 zadels liggen waarvan ik hoop dat er eentje goed past voor het zadelmak maken.
Misschien dat ik over een paar weekjes wel het mentuig eens ga passen.. kijken of hem dat staat!

Edit; gimme_joy prachtige kleur op Joy! Staat heel mooi

Retjethorse; ik zou denk ik voor de donkerbruine gaan, maar cognac zou ook niet misstaan.. oké aan mij heb je niks :D

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:50

Beste wensen allemaal!

Oei danuah dat was ff rot dan dan ze zo bang waren. Nu weer een beetje hersteld van de schrik?

Welkom Skogan. Succes met Longeren morgen!

Hier ook wel wat paniek door het vuurwerk. Maar ik heb ze rond 18.00 op stal gezet. Eten wilde hij niet maar ik hem expres met rust gelaten. Om 23.00 ook even de bovenluikjes dicht voor de zekerheid. Geeft toch extra rust. Toen wij naar bed wilde gaan (rond 14.00 denk ik) heb ik de staldeuren weer open gezet zodat ze de paddock weer opkonden. Het ergste vuurwerk was toen achter de rug en ze waren weer een stuk kalmer. Vanmorgen was het eten weer op dus rust weer terug gevonden. Blijft Toch altijd een spannende avond/nacht.

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 12:47

Ik kom Bijna elke dag wel even op bokt een kijkje nemen. En lees jullie verhalen met veel plezier. Sommigen dingen zijn zo herkenbaar en andere dingen zijn voor mij weer heel nieuw en leerzaam, dankjewel daarvoor!

Wat fijn dat Kamea het zo goed oppakt! Spannend om je puppypaard zaterdag als rijdier te gaan zien/mogen proberen. Veel plezier!

Wat handig dat Malik zijn emmer zelf terug brengt :D dat zou hier ook wel aan te leren zijn denk want Mattie neemt ook alles in zijn mond :')

Wat een brave Duke!! Ik hoop zo eind van het jaar ook wat te kunnen rondhobbelen!

Hier vanmorgen Mattie even wat rondgeslingerd aan het halster. Hij staat 24 uur op paddock met schuilstal maar hij kan zijn energie niet kwijt. Hopelijk komt de lente snel zodat hij lekker de wei op kan.
Ondanks dat hij zo springerig was heb ik hem toch voor het eerst het zadel opgelegd! Eerst een paar keer op en af zonder singel en toen dat saai werd ook maar de singel vast gemaakt en samen wat gewandeld. Wat kan je dan trots zijn met zon kleine stap <3
Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 23:08

Oh wat een heerlijke ruimte!

Die Joep heeft zich lekker uitgeleefd!

Spannend zeg Joosiien!! MAar wat fijn dat hij zo braaf op de trailer was.

Hier zijn we begonnen met vastzet training. Ik kon hem nergens echt veilig vastzetten, maar omdat hij keurig los bleef staan was dit met borstelen ofzo ook geen probleem. Totdat ik hem moest gaan wassen tegen luis... nou meneer was not amused! Dat deed me bedenken dat ik toch wel echt een fijne poetsplaats wilde hebben. Dus wat gratis tegels opgehaald, flink wat grond en zand geschept, 2 palen in de grond en tadaaa!!! Ben er trots op! Mattie blijft keurig staan... zolang ik bij hem blijf. Dus dat gaan we de komende tijd oefenen, want ik wil ook wel eens even weg kunnen ;)
Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:06

Wat een knappe fflur!

Nou gimme-joy, ik wilde dat onze paddock er zo bij lag!! Hier hebben we een zwembad en Zelfs de verharde uitloop staat onder water. Mattie houdt niet van natte voeten dus blijft vrijwillig binnen staan!
Oh nee dat is niet helemaal waar.. hij komt netjes naar buiten om zn drollen in de blubber te droppen! Heel fijn een zindelijk paard ;)

Maar wat een piep weer is het bah!!

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:31

Wat fijn dat hij het zo goed doet! Dat roze staat hem prima, maar toch fijn als dat straks ook eraf mag!

Ik krijg echt een pesthumeur van dit pestweer }:0 en dat slaat ook over op Mattie.. mijn onverschrokken kanjer liep dwars door me heen in de paddock toen ik zijn drollen uit de blubber aan het scheppen was. Ik belande zowaar pardoes met mijn billen in de kruiwagen :7
Ik was enorm boos op hem, maar ik geloof dat hij er zelf nog het meeste van geschrokken was.. daarna was hij poeslief en had hij gelukkig weer respect voor mijn ruimte.

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:08

Zoooo dat staat dr goed zeg!!! En wat is ze braaf!
Erg mooi zadel ook.

Wij zijn vandaag ook weer verder gegaan met Longeren. Eindelijk was de paddock weer mooi droog. Ik wil nu wel een beetje gaan doorpakken, dus wat regelmatiger Longeren en binnenkort met dubbele lijnen om een beginnend stuur erop te zetten.. wordt vervolgd Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:49

Fantastisch al die veulen foto’s! <3
Ik heb er ook eentje van Mattie.. gekregen van de fokker maar niet zelf gemaakt dus laat ik die maar niet openbaar delen :o
Ik geniet wel van jullie foto’s en verhalen!

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:24

WoW die gentle! Wat braaf zeg! Ik heb met verbazing je filmpje bekeken. Wat zal dat een ontzettend goed gevoel hebben gegeven.

En Malik lekker aan het spelen, wat grappig zo.

En leuk zeg nog een 3 jarige valk in dit topic!!
Zou het aan de kleur liggen?? Onze Mattie is wel heel nuchter vergeleken mijn vorige NWR pony’s, maar stilstaan is nog steeds een uitdaging. En wassen is nog drama. Ik ben het nu aan het opbouwen met een spons en een emmer water. Voorzichtig het zweet weg wassen na het Longeren.
Maar het nuchtere zie ik meer terug in zijn relaxte houding bij nieuwe dingen en wat hij spannend vind daar gaat hij op af ipv wegvluchten.

Ik vind het super om al jullie (grote en kleine) stappen te volgen!! Mattie doet op dit moment niet zoveel behalve eten en stoeien met zijn vriendje Haha. 1x per week beetje Longeren en 4x per week oefenen met vaststaan tijdens het borstelen. Zo maken wij kleine stapjes vooruit.

Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:55

Dat is wel spannend van Malik als hij weg schiet met wandelen. Gelukkig een wakker baasje die in oplossingen denkt ;)

Mooie foto paint_girl!

absque_dubio Mattie is een wpbr m. Orchards la loi lux (v heitraks Marvin) v. Movie star (Duitse rijpony hengst staat nu in Australië)

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:50

Hier nog niet toe aan het hangen of erop zitten, maar vanmiddag wel voor het eerst met zadel gelongeerd!! Hij gaf geen kik! Ik ben super trots *\o/*
Maar hij is me wel aan het uittesten hoor :o ik kom hem ineens geen halster meer om doen.. rende steeds van me vandaan.. puber fratsen :7

Afbeelding

Ik haal ook veel tips uit jullie verhalen! Zo heb ik naast hem staan springen... en dit aan beide kanten! Links vond hij wel wat spannend, maar gelukkig goed kunnen afsluiten. Hier was ik zelf nooit opgekomen om te doen Haha

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:40

Hmmm ik hoor het al.. dat wordt een trap in de wei zetten en bovenop klimmen. Vervolgens praten (ik zal voor de zekerheid ook een stukje zingen) en zwaaien met mijn armen... dat gaat goedkomen :j :')
Van te voren ff checken dat er niemand staat te filmen }:0

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:38

Whahahaha die geiten zijn geweldig!! Mirandafuego lekker stel zo!

Oh Gentle zet ze lekker weg, wat heerlijk om eindelijk weer eens zijn beentjes te kunnen strekken!

Zo Zeg Fransje dat is braaf zeg! Dat doen we jullie niet na ;)

Haha Joy gaat ff los!

Absque_dubio wat een lekker ding zeg! Super sjiek koppie <3

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:58

Malik mag lekker spelen met het blauwe zeil! Dat vind mattie denk ik ook wel leuk ;) meteen uitgeprobeerd! Met het zeil naar hem toe lopen was nog een stap te ver maar zijn vriendje geeft alvast het goede voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:37

Oh gaaf zeg gimme_joy!!! Ik hoop dat je vannacht een beetje kan slapen ;) veel plezier alvast en hopelijk zien we de foto’s morgen langskomen :D

Juulxx oeps zandruiter geworden.. ik hoop dat de blauwe plekken meevallen

WAt een knappe baby foto’s van Flynn, vooral zijn fleemfoto <3

Granoek hoe gaat het met jouw ukkie?

Vandaag Mattie lekker in de sop gezet, hij was not amused, en ging zelfs met volle geweld hangen :( ik was echt boos om zijn aanstelleritus en gaf hem een klap op zijn kont met de slang.. ineens kon hij wel stilstaan :Y) hopelijk onthoudt hij dit voor de volgende keer! Misschien moet ik wat vaker strenger zijn }>
Na het wassen heeft hij zichzelf lekker droog gerend/gebokt.. Haha het is toch ook zon lekker ding!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:59

Gaaaaaffff GJ!! Wat doet Joy het goed!

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:49

Wat heerlijk zon dolle bui! En wat loopt hij in een paradijsje!

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 18:32

:wave: hallo, ik kom onder mijn meelees steen vandaan.. ik ben jullie blijven volgen hoor, maar had zelf niet zoveel te vertellen. Tot nu toe *\o/*
In september is Mattie voor de wagen beleerd, na 4 weken mocht hij naar huis, maar helaas kregen we tijdens ons eerste ritje een ongeluk :( hij zag voor het eerst in zijn leven koeien en schrok daar zo van dat we pardoes in het prikkeldraad terecht kwamen. Een nare wond zorgde ervoor dat hij op rust moest. 3 weken geleden konden we hem weer voorzichtig oppakken en het gaat super goed :D ik ben zo trots! We mennen nog maar 1x per week (doordeweeks te vroeg donker om nog te kunnen gaan na het werk) maar hij wordt elke week dapperder.

Afbeelding

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:45

Ja het zijn echt natte, sombere en donkere dagen nu.. Ff doorbijten en voor je het weet is het weer voorjaar.
Ik zou Mattie graag zadelmak willen maken nu, zodat ik doordeweeks naar de manege kan om wat te rijden, maar diegene die ik op het oog had (en veel vertrouwen in heb) is momenteel geblesseerd. Dus ik ga me toch maar melden in het 2020 topic ;) aan de andere kant kan ik ook niks overhaasten nu; 1x Longeren en 1x mennen in de week leert hij ook veel van. Het is nog zon broekie.

[o]

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:34

Gimme_joy wat een boel complimenten! Daar kan je als baasje toch extra van gaan stralen. (Voor jou was ze al extra speciaal natuurlijk, maar als anderen het nog eens benadrukken, is dat toch wel gaaf) spannend voor je. Succes met je beslissing.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie