-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

Toen Gentle geboren werd waren mijn 1e woorden: Sh*t hij is wel heel erg wit dus snap wat je bedoeld retjethorse 
En tja, ik kan er moeilijk n extra bruine vlek bij toveren en eerlijk is eerlijk, als er een zadel op ligt valt t sowieso niet op 
@Granoek: hij oogt klaar maar groeit nog gruwelijk dus echt klaar is ie nog niet 
@Remark: die randen vind ik zo geweldig
heeft ie van zn moeder (Frosty heeft ze nl ook). Gentle heeft naast t w20 gen van mama (wat er dus ook voor gezorgd heeft dat hij super veel wit heeft, w20 in combinatie met n ander bontgen zorgt vaak voor veel wit en weinig kleur), ook het rabicano en hoogstwaarschijnlijk nd1 gekregen.... w20 is getest, rabicano is niet tastbaar(nog niet) en nd1 kan ik laten testen maar heeft imo geen nut (hij heeft op de enige vlek op zijn rug n stukje aalstreep en aangezien Frosty nd1/nd1 is is de kans dat Gentle n/nd1 is groot).
Sorry, iets met kleurengenetica gek
Hilana is leuk en jij straalt helemaal 
Gentle update:
Vandaag kort gelongeerd, ik was alleen en besloot de longeerlijn eraf te halen en gewoon te gaan hangen/zitten....
Zo gezegd, zo gedaan maar Gentle snapte er helemaal niets van... hij stapte netjes aan maar ik merkte dat hij echt "zijn" mens op de grond miste. Dus afgestapt en gewacht tot mn hulpje kwam.... toen op nieuw opgestapt en naast stappen ook beide kanten gedraafd, zelfs als n semi beginner wat maf gedaan met 0,0 reactie vanuit Gentle zijn kant 
Naast mn hulpje stonden er nog 3 mensen langs de roundpen te kijken die eigenlijk alle 3 verbaasd waren over hoe ontzettend goed hij het doet en hoe braaf hij wel niet is..
Er zijn wat foto's gemaakt en met n beetje geluk ook n stukje film maar ik moet nog tot vanavond wachten (Argh! Laat ik nou geen geduld hebben want heb zo ontzettend benieuwd hoe het eruit ziet
)
Ik was CubaLibre

A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016/Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

Wild bay is niet testbaar dus of zij een "echte" wild bay is durf ik niet te zeggen! Daar heb ik mezelf niet echt op ingelezen 
Dun gen is verdunning van de vachtkleur met primitieve markeringen, tegenwoordig heb je dan ook nog nd1 en nd2 (NotDun1 en 2), bij nd1 heb je GEEN verdunning maar WEL kans op primitieve markeringen (Frosty is nd1/nd1 getest en bij Gentle vermoed ik nd1/nd2 vanwege een heel klein stukje aalstreep in de enige vlek op zijn ruggengraat. nd2 doet helemaal niets (geen verdunning en geen primitieve markeringen).
Ga even die 3 van mij als voorbeelden nemen....
Jill is genetisch getest als EE aa n/w20 (en daarbij komt na de geboorte van Frosty nd1 en SW1), zij is zwart en draagt geen Agouti. Al haar nakomelingen worden dus zwart of bruin met evt een bontpatroon, verdunning etc.
Gentle is genetisch getest als Ee Aa nT n/w20, hij is dus bruin met tobiano en door het w20 gen (wat een witbooster is) is hij witter dan je normaal zou zien. Daarnaast vermoed ik dat hij nd1 van mama meegekregen heeft omdat hij in de enige vlek op zijn rug een stukje aalstreep zichtbaar heeft. sw1 zou ook nog kunnen maar ik laat niets meer testen bij hem aangezien daar geen meerwaarde meer aanzit (is een ruin
). De randen om zijn vlekken komen vermoedelijk door het w20 gen.
Frosty is genetisch getest als Ee Aa nd1/nd1 n/SW1, zij is dus bruin MET primitieve markeringen van nd1 maar er word gezegd dat nd1 in homozygote vorm vaak ervoor zorgt dat de primitieve markeringen veel duidelijker zijn. Daarnaast is Frosty dus n/SW1 en dat was voor mij een nieuwe! SW1 is 1 van de Splashed White genen, normaal hebben paarden met splash blauwe of half blauwe ogen, veel wit op het hoofd en wit op de benen. Frosty heeft 4 bijna gelijke witte benen en dit schijnt dan ook een kenmerk van sw1 te zijn. Voor de mensen in de westernsport, Gunner is SW1/SW2.
Zo, dit is even vlug wat uitleg, mochten er meer vragen zijn dan graag in pb om het topic niet al teveel te vervuilen 
Dan nu even de foto's van gister 

Zelfs al even los rondgestapt

Ik was CubaLibre

A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016/Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019

-
Paint_Lover
-

@fransje: dan gewoon haren trekken (met wortels!) en opsturen, dan weet je het....
Schimmelgen is vaak wel dominant...
Ik stuur eigenlijk alles naar Animal Genetics in Amerika, niet superduur en meestal binnen 1 week de resultaten al online (evenals in je mail).
Ik heb nu al mn paarden laten testen, oa voor de fok maar ook vanwege erfelijke ziektes etc.
Bij Jill weet ik dat die nooit n vos kan geven, Gentle is ruin en Frosty weet ik dus oa dat die altijd nd1 doorgeeft aan nakomelingen.
Ik was CubaLibre

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-

-
Paint_Lover
-