Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 18:45

Gister gelongeerd, gehangen en wat stappen gezet/verzet.... dat was voldoende want Gentle zn aandacht was overal behalve bij mij, ook niet gek met n paard op de trailer die de trailer af probeerde te breken en allerlei mensen om hem heen....

Vandaag niets gedaan want we kregen kraamvisite voor Frosty (eigenaar van de hengst en mijn vriendin kwamen beide) en aangezien ik in de ochtend al flink in de tuin gewerkt had was ik ook total loss :=

Even (offtopic) n Frosty foto delen want ze groeien zo hard (morgen alweer 3 weken :oo )
Afbeelding

Vd week maar weer eens Gentle op de gevoelige plaat vastleggen :)

DG Dry Jill
A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:23

Oef, dat is schrikken geweest met Malik.... snap dat je dan ineens 10 jaar ouder bent geworden :=

Ik lees nog steeds braaf mee maar heb niet echt heel veel te vertellen ;)

Vandaag Gentle weer eens aan de longe gehad met zadel enhoofdstel nadat hij 5 weken semi vakantie gehad heeft (vanwege zn fikse groeispurt), hij deed alsof ie elke dag met dat ding rondloopt _O-

En toen kwam er n hoosbui aan waardoor ik toch maar terug naar stal gegaan ben, gelukkig was ik toen eigenlijk al klaar :)

Morgen maar weer want de bedoeling is om zondag mn man erop te zetten, heb besloten dat die proefkonijn mag zijn ~~}>

Nat en moe maar wel voldaan
Afbeelding

DG Dry Jill
Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3 : [KS-ITP] She did it! Frosty Gouden merrieveulen 2019

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:54

Ik blijf even lekker op mn blauwe wolk zitten, spring over van de roze naar de blauwe wolk :)

Maar.....

Afbeelding
Ook ik heb op Gentle gezeten :)) *\%/*

Manlief heeft gestapt en gedraafd zowel links als rechtsom... geen sec spanning geweest, hoe ontzettend trots kan je dan zijn :)

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:22

Slof vroeger ook vaak genoeg bij de jonge paarden gebruikt, idd zodat de jonge paarden niet als kamelen gaan lopen met hun hoofd in de lucht en hun rug weggedrukt... zolang de slof alleen inwerkt als het nodig is zie ik het probleem niet ;)

Arno Brandt zadel heb ik gehad en nu heeft het meisje dat mijn palomino gekocht heeft er ook 1 laten aanmeten op aanraden van mij... voordeel van Arno is dat hij eigenlijk alles aan kan passen. Deze pony heeft n super korte rug dus moest n 16" boommaat in en n 17" zitting. Ergens volgende maand komt hij weer langs voor haar dus dan kan ik weer even bijkletsen :)

Hij was de vorige keer vrij verbaasd mij tegen te komen en daarna nog verbaasder dat ik Western reed... die had ie niet aan zien komen zei hij :)

Ik blijf op mn blauwe wolk van trots zitten, vanmorgen zelf op Gentle gestapt... beide kanten stap gedaan en rechts stukje draf meegenomen, wel nog iemand in het midden die de lijn vast hield maar dat was eigenlijk niet nodig al vind ik t wel zo eerlijk voor Gentle aangezien hij anders niet snapt waar ik gebleven ben. Hij weet niet beter of ik geef hem de commando's vanaf de grond en dan zou ik het ineens van bovenaf doen.

Maar jonge jonge wat is hij stoer! Serieus in balans en hij geeft n heel fijn en zeer vertrouwt gevoel.... Dit word mss toch nog wel het moeilijkste paard om tot te verkopen :=

Vrijdag ga ik er weer op en dan zal ik kijken of ik iemand kan regelen die filmt of foto's wil maken :)

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 17:51

Ik heb vandaag Gentle maar weer eens op de gevoelige plaat vastgelegd....

Hij word zo gaaf vind ik <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:15

Toen Gentle geboren werd waren mijn 1e woorden: Sh*t hij is wel heel erg wit dus snap wat je bedoeld retjethorse ;)

En tja, ik kan er moeilijk n extra bruine vlek bij toveren en eerlijk is eerlijk, als er een zadel op ligt valt t sowieso niet op :)

@Granoek: hij oogt klaar maar groeit nog gruwelijk dus echt klaar is ie nog niet :)

@Remark: die randen vind ik zo geweldig <3 heeft ie van zn moeder (Frosty heeft ze nl ook). Gentle heeft naast t w20 gen van mama (wat er dus ook voor gezorgd heeft dat hij super veel wit heeft, w20 in combinatie met n ander bontgen zorgt vaak voor veel wit en weinig kleur), ook het rabicano en hoogstwaarschijnlijk nd1 gekregen.... w20 is getest, rabicano is niet tastbaar(nog niet) en nd1 kan ik laten testen maar heeft imo geen nut (hij heeft op de enige vlek op zijn rug n stukje aalstreep en aangezien Frosty nd1/nd1 is is de kans dat Gentle n/nd1 is groot).

Sorry, iets met kleurengenetica gek _O-

Hilana is leuk en jij straalt helemaal :)

Gentle update:

Vandaag kort gelongeerd, ik was alleen en besloot de longeerlijn eraf te halen en gewoon te gaan hangen/zitten....

Zo gezegd, zo gedaan maar Gentle snapte er helemaal niets van... hij stapte netjes aan maar ik merkte dat hij echt "zijn" mens op de grond miste. Dus afgestapt en gewacht tot mn hulpje kwam.... toen op nieuw opgestapt en naast stappen ook beide kanten gedraafd, zelfs als n semi beginner wat maf gedaan met 0,0 reactie vanuit Gentle zijn kant <3

Naast mn hulpje stonden er nog 3 mensen langs de roundpen te kijken die eigenlijk alle 3 verbaasd waren over hoe ontzettend goed hij het doet en hoe braaf hij wel niet is..

Er zijn wat foto's gemaakt en met n beetje geluk ook n stukje film maar ik moet nog tot vanavond wachten (Argh! Laat ik nou geen geduld hebben want heb zo ontzettend benieuwd hoe het eruit ziet :Y) )

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:06

Screen uit n heel klein stukje (niet genoeg om te posten) film...
Afbeelding
Op de rest wacht ik nog even braaf ;)

Je zou denken dat hij vol (mest)vlekken zou zitten maar eigenlijk houd hij zichzelf echt heel mooi schoon, vandaag zat er n klein grasplekje op zn rug en stof maar geen andere vieze plekken...

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:07

Wild bay is niet testbaar dus of zij een "echte" wild bay is durf ik niet te zeggen! Daar heb ik mezelf niet echt op ingelezen ;)

Dun gen is verdunning van de vachtkleur met primitieve markeringen, tegenwoordig heb je dan ook nog nd1 en nd2 (NotDun1 en 2), bij nd1 heb je GEEN verdunning maar WEL kans op primitieve markeringen (Frosty is nd1/nd1 getest en bij Gentle vermoed ik nd1/nd2 vanwege een heel klein stukje aalstreep in de enige vlek op zijn ruggengraat. nd2 doet helemaal niets (geen verdunning en geen primitieve markeringen).

Ga even die 3 van mij als voorbeelden nemen....

Jill is genetisch getest als EE aa n/w20 (en daarbij komt na de geboorte van Frosty nd1 en SW1), zij is zwart en draagt geen Agouti. Al haar nakomelingen worden dus zwart of bruin met evt een bontpatroon, verdunning etc.

Gentle is genetisch getest als Ee Aa nT n/w20, hij is dus bruin met tobiano en door het w20 gen (wat een witbooster is) is hij witter dan je normaal zou zien. Daarnaast vermoed ik dat hij nd1 van mama meegekregen heeft omdat hij in de enige vlek op zijn rug een stukje aalstreep zichtbaar heeft. sw1 zou ook nog kunnen maar ik laat niets meer testen bij hem aangezien daar geen meerwaarde meer aanzit (is een ruin ;) ). De randen om zijn vlekken komen vermoedelijk door het w20 gen.

Frosty is genetisch getest als Ee Aa nd1/nd1 n/SW1, zij is dus bruin MET primitieve markeringen van nd1 maar er word gezegd dat nd1 in homozygote vorm vaak ervoor zorgt dat de primitieve markeringen veel duidelijker zijn. Daarnaast is Frosty dus n/SW1 en dat was voor mij een nieuwe! SW1 is 1 van de Splashed White genen, normaal hebben paarden met splash blauwe of half blauwe ogen, veel wit op het hoofd en wit op de benen. Frosty heeft 4 bijna gelijke witte benen en dit schijnt dan ook een kenmerk van sw1 te zijn. Voor de mensen in de westernsport, Gunner is SW1/SW2.

Zo, dit is even vlug wat uitleg, mochten er meer vragen zijn dan graag in pb om het topic niet al teveel te vervuilen ;)

Dan nu even de foto's van gister :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zelfs al even los rondgestapt *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:44

@fransje: dan gewoon haren trekken (met wortels!) en opsturen, dan weet je het....

Schimmelgen is vaak wel dominant...

Ik stuur eigenlijk alles naar Animal Genetics in Amerika, niet superduur en meestal binnen 1 week de resultaten al online (evenals in je mail).

Ik heb nu al mn paarden laten testen, oa voor de fok maar ook vanwege erfelijke ziektes etc.

Bij Jill weet ik dat die nooit n vos kan geven, Gentle is ruin en Frosty weet ik dus oa dat die altijd nd1 doorgeeft aan nakomelingen.

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:15

Hoeft niet altijd bay te krijgen hè...

Zet er maar een hengst op met n verdunning, dun of champagne ;)

Ik ga geen 2,5k spenderen aan dekgeld... ook al is het op papier dan nog zo mooi, zegt totaal niets over karakter, bouw etc. Prestaties van de hengst zeggen imo niets, nakomelingen moeten dat dan ook nog maar gaan doen.

Maar dat is mijn mening.....

Kleur is ondergeschikt ja maar soms is kleur fok fijn vooral als je voor de rest tevreden bent over je merrie ;)

Jill heeft nu 2 veulens op de grond gezet, 1 is nu ruim 1.53m en nog groeiende en Frosty gaat naar alle waarschijnlijkheid ook n heel stuk groter worden. Gentle zijn vader is n pleasure hengst (dekgeld ook ruim 1250), Frosty haar vader n cutting hengst.

Keuze voor Arany is gemaakt vanwege bouw, karakter en kleur.

Gentle zijn vader heb ik niet eens gezien maar werd me aangeraden toendertijd door n Amerikaanse fokker die al meer dan 40 jaar foute dus gok genomen en eigenlijk zeer tevreden over :)

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 15:38

Als je dr ooit uitleent leg dan wel alles goed vast! Er zijn naast n hoop kosten ook n hele hoop risico's ;)

Ik zou sowieso nooit mn merries uitlenen maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk :)

Amber champagne, n mooie dun of grulla is ook goed ;)

Uiteindelijk is gezondheid van merrie en veulen het allerbelangrijkste :D

Joy is lekker aan de maat, Jill mist dat maar die is ook heel anders kwa bouw en meer ranch/cutting gefokt waar sowieso minder hoogte en meer massa inzit. Frosty zal denk ik rond de 1.50m ergens gaan eindigen, dan hoeft er ook geen grote hengst op.

Arany is 1.49m, Jill 1.45m
Gentle zijn vader is 1.55m dus dat Gentle nu al ruim 1.53m is is prima maar denk dat die zeker nog n cm of 4 zal groeien want zit nog minimaal 5cm verschil tussen schoft en kont :D

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:57

Hier manlief vandaag op Gentle gehad, stap, draf en galop beide kanten (rechts galoppeerd hij links maar dat is vanwege zijn groeispurt) en ook voor de 1e keer los van de lijn geweest....

Me trots :D

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:14

Hihi, manlief is ook n prima ruiter (al meerdere paarden doorgereden enz) en ik weet hoe hij is en hij weet hoe ik ben dus dat is n prima combi.

Ik wilde sowieso hem erop hebben (meerdere redenen ;) ).

Vanmorgen besloten toch even zelf op Gentle te stappen om te zien hoe hij zou reageren als er 2 dagen achter elkaar iemand op zn rug zit... nou het lijkt erop dat dat zelfs beter is, daar waar ik vrijdag doodop was na er even opgezeten te hebben en manlief was gister ook doodop ging het vandaag n heel stuk beter.

Zelf dus nu ook zijn galop gevoeld en mijn god, die is geweldig <3

Overigens is Gentle ook geen kleintje te noemen, schoft rond de 1.53m, kont zeker 5cm hoger dus die word ook groot :D

Nu heeft hij de rest van de week waarschijnlijk wel vrij want t word gigantisch warm :=

Ook hier duim ik voor jullie Isabel!

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:38

Kastelen _O-

Tja, Gentle heeft de hoogte van zn vader meegekregen... die is 1.55m en de breedte van Jill meegekregen, Jill is maar 1.45m ;)

Ik noem Gentle tegenwoordig liefkozend Gentle Giant <3

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:25

Mooie foto! <3

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:30

Gefeliciteerd Linda!

Hier niet veel nieuws, gister Gentle weer gereden en voor het eerst zonder anker (mens in de roundpen) stap en draf gedaan.... gaspedaal lijkt er ineens goed op te zitten en ondanks dat hij flink aan het wisselen is (zitten 2 doppen op zijn kiezen los waardoor hij wat druk in zn mond is) lijkt hij ook ineens door te hebben wat sturen is *\%/*

Helaas wilde mijn benen niet helemaal meewerken (beklemming in n zenuw van mn rug zitten waardoor ik vooral met wisselvallig weer last heb) dus niet veel meer daarna gedaan maar toch ben ik trots.

Zometeen maar weer eens richting stal en dan hoop ik dat we met Gentle in de binnenbak aan de slag kunnen :)

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:20

Ik heb manlief er de 1e keer gewoon opgeplant _O-

Sowieso alles zelf in de hand maar dat stukje er voor de 1e keer echt op gaan zitten durfde ik met mijn toch al slechte rug en het feit dat ik mijn merrie ook nog heb staan die ik ondertussen weer volop aan het trainen ben wilde ik gewoon het risico niet lopen eraf te vliegen ;)

Tja... en dan slaat manlief zn been erover, gaat zitten en rijdt er zo op weg! Toen was ik echt wel supertrots op al het werk en alle tijd die ik erin heb gestoken want juist het stuk voordat er iemand op de rug gaat is ow zo belangrijk :)

Nu is manlief 3 weken op vakantie en ga ik Gentle wel zelf terug oppakken.... hij had echt even de tijd nodig om wat dingen te verwerken en hij was zo flink aan het groeien dat hij lekker n maand rust gehad heeft.

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:44

Tja, ik heb er nu 3 op stal staan.... Frosty van 4 maanden, Gentle en Jill, die is nu 11.

Op de 11 jarige komt niet snel iemand want dat is echt mijn meisje ;)

Gentle is sowieso voor de verkoop dus daar mogen meerdere mensen op wat mij betreft, is alleen maar goed voor hem... denk dat hij binnen nu en n paar weken ook echt de verkoop in zal gaan, hij is nog vrij groen maar echt superbraaf dus die gaat wel n superfijn huisje vinden.

Overigens is manlief ook n ruiter, dat scheelt wel n pak :)

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:09

Ik kan ook mee naar het 2020 topic, Gentle heeft nu 9x iemand op zn rug gehad.... toen ging hij wisselen en gruwelijk groeien dus tijd voor rust!

Nu 6 weken later ben ik m weer aan de longe op aan het pakken en gaan we toch maar weer n poging wagen eerdaags... manlief moet eerst terugkomen van vakantie _O-

Gentle word nu wel echt knap, is n stuk breder geworden en kwa schoft durf ik nu niet te zeggen hoe groot hij is maar ik kan niet over zn kont kijken (ik ben 1.71m) :)

Vandaag gelongeerd met singel en elastiek... ging goed dus we gaan eerdaags over naar de dubbele longe :D
Afbeelding

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:20

Hier doen we ook rustigaan en kijken vooral naar Gentle...

Hij heeft de afgelopen 9 weken min of meer vakantie gehad waarbij ik hem 2x gelongeerd heb. Afgelopen zaterdag opgezadeld en manlief stapte zo op en reed aan <3

Ja nog wel aan de longeerlijn en nog in de roundpen maar ik doe het liever zo dan m bijna letterlijk in het diepe te gooien. Daarnaast hebben we helemaal geen haast dus tijd genoeg ;)

Gister gelongeerd en na n half uurtje had ik n zeiknat paard dus vanmorgen mn scheermachine mee naar stal genomen en Gentle zijn toch wel dikke jas uitgetrokken :)

Geen enkel probleem! Hij stond gewoon los en ik was met iets meer dan 1u klaar <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Best wel n beetje veel trots op mn puppypaardje <3

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:11

Dat is idd wel even flink balen dan....

Uhm, hoe ik m zolang stil laat staan ? Doet ie zelf ;)

Hij staat altijd los en heeft nog nooit geprobeerd aan te lopen. Hij is ook geen paard wat op onderzoek gaat naar eten want dat kan hem gestolen worden _O-

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:17

Mooie deken!

Hihi, Gentle is gewoon n hele brave en vrij aparte... kreeg gister op stal tijdens het scheren ook al te horen van stalgenoten dat die van mij echt zo gaaf aan het worden is.

Zelfs mensen die eigenlijk niets met quarters of paints hebben :)

Ik wilde eigenlijk ook nog niet scheren en hem zijn vachtje lekker laten houden maar met het toch nog warme weer en het feit dat hij dus na n half uurtje longeren zeiknat was was de druppel. Ik heb liever dat hij zijn energie in andere dingen steekt dan in vachtaanmaak en warm blijven straks.

Niet helemaal verwacht dat hij ZO braaf zou blijven staan want dit was de 1e keer dat hij zo lang moest blijven stilstaan ;)

Nou staat hij altijd al los op de poetsplaats en moet zeggen dat ik daar wel heel blij mee ben. Is bij ons op stal de 2e die ook echt los blijft staan (de andere is zijn moeder) :D

Gentle gaat ooit iemand heel blij maken want uiteindelijk is hij voor de juiste persoon te koop...

Zometeen maar eens richting stal om Gentle aan het werk te zetten en daarna weer even Jill rijden (die heeft 3 dagen vrij gehad).

Goed gedaan moniek! Ik probeer nog alles te doen als alle paarden bij ons buiten staan maar op zondag staat alles binnen en is het best druk maar Gentle geeft ook daar niet veel om... succes met je les vandaag!

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:21

Binnen de Western zijn er ongeveer 30 verschillende "onderdelen" :D lekker breed dus ;)

Hier vandaag manlief en Gentle aan het werk gezet... 2e keer in de binnenbak en 12e keer dat er iemand op Gentle zijn rug zat <3

Morgen hopelijk n stukje los door de bak, vandaag al wat rechte stukken laten lopen (dan is onze bak ineens GROOT! Ik heb iig mn stappen gelopen ;) ) en dat ging goed. Spiegel was even interessant maar meer ook niet, paard die de bak uitging was niet belangrijk en iemand die met de poepschep door de bak wandelde ook niet. Mensen en paarden in het trailpark (die dus behoorlijk geluid maakte) was ook niet interessant.

Wat dat betreft echt n wereldpaard <3

@GJ: _O- die 1e 2x _O- en dan de kop die ze trekt als jij zegt dat je aan het filmen bent.... uhm, ja en???? :')

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:12

Ga straks wat uitgebreider reageren maar blijf nu even op mn grote blauwe wolk zitten:

Afbeelding
1e stappen los en MET n ander paard in de bak (Wat hij dus nog niet eerder meegemaakt heeft!) die gewoon haar training deed en Gentle... die hield t in de gaten maar bleef super op mij en manlief letten!

DG Dry Jill

CubaLibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 17:57

Zielige Duke _O- zomaar zonder Dexter aan het "werk" moeten... foei :+

Zadelproblemen bij enkele las ik... dat blijven de minder leuke grappen maar ja, hoort er denk ik wel bij met dat jonge spul.

Hier gelukkig geen zadelproblemen maar scheelt dat ik sowieso 3 zadels heb liggen denk ik ;)

Gentle gaat hard.... afgelopen weekend is hij voor de 2e keer los geweest in de binnenbak, de 1e keer was dat samen met n ander paard en alleen stappen maar afgelopen zondag waren we helemaal alleen op stal dus hop! bak in, heel even aan de longe en daarna liepen manlief en Gentle ineens los _O-
Stap, draf en galop links en rechtsom... zelfs manlief zover weten te krijgen om in draf van hand te veranderen :oo

Echt, die Gentle doet alles gewoon of hij dit al jaren doet :):)

En ik? Ik sta braaf in het midden met voor de zekerheid n zweep in mn handen om daar waar nodig Gentle te helpen want ja, dat stukje hulp heeft hij nu nog wel nodig. Ik hoef ook echt nog niet te denken om ergens aan de rand te gaan staan want dat gaat goed totdat Gentle bij mij langskomt en dan... dan staat ie stil en zet geen stap meer _O- _O-

Manlief zegt dan: kom jonguh je kan echt wel n stap zetten! Yups, precies 1 stap en dan staat Gentle weer stil... ik heb nog net niet in mn broek gepiest van het lachen maar ben maar braaf weer in het midden gaan staan.

Afbeelding
Afbeelding
Hij is zo superstoer aan het worden <3

DG Dry Jill