Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Lily_Fee

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:56

Oooo dat was niet even spelen, echt niet tof :(

Groeien paarden altijd uit hun zadel? Ik wil namelijk een custom zadel en ik kan dat ook wel betalen, maar dat wel voor langer dan twee jaar als het kan :$

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:40

nicky_rilana schreef:
Lily_Fee schreef:
Oooo dat was niet even spelen, echt niet tof :(

Groeien paarden altijd uit hun zadel? Ik wil namelijk een custom zadel en ik kan dat ook wel betalen, maar dat wel voor langer dan twee jaar als het kan :$

Het kan altijd. Je moet er bij custom wel aan denken dat de levertijd redelijk lang is, volgensmij tussen de 12 en 15 weken. Toen ik mijn custom bestelde was de levertijd nog 10 weken en kreeg ik mijn zadel na 15 weken.

Degene die mijn paard zadelmak gaat maken heeft 4 custom zadels, misschien kan ik er daar eentje van overnemen. Degene die zij gebruikt omdat die mooi past.

Ik vind dat er ook wel veel custom zadels online aangeboden staan waarbij staat dat het paard hem niet meer past. Terwijl custom zegt dat de zadels goed aanpasbaar zijn. Weet jij hoe dat zit?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:51

Wauw!!! Zo gaaf. Wat een stralende combinatie!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:17

Hier hetzelfde. Ik zit er vanaf het begin in, maar het gaat inderdaad lekker rap. Hoort er bij met veel mensen. Jammer dat je gaat, maar snap het wel dat misschien andere verwachtingen had. Hopelijk blijf je volgen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:28

Omdat ik misschien ook wel te weinig reageer zal ik weer eens wat posten. Vorige week voor het eerst met touwtjes gelongeerd. Voorheen wel met elastiek of dubbele lijnen en ze vindt dit veel fijner. Was bang om haar vast te zetten, maar paard vindt de stabiele verbinding veel prettiger. Verticale balans is veel beter.

Verder gaat ze woensdag naar haar zadelmakmaakadres. Dat was nog wel even een dingetje, want het eerste adres zei af. Leuk twee weken van te voren. Maar nu gaat ze terug naar haar fokker. Die hebben ook haar zusjes en nichtjes zadelmak gemaakt en moeder, tante en zusje uitgebracht in de sport. Dus dit voelt gelukkig ook heel goed.

Wat plaatjes uit het filmpje van het longeren. Had alleen een filmpje van linksom gemaakt. En galop screenshots zijn heel wazig. Is gewoon IPhone kwaliteit dus na Bokt upload valt het tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:43

Paint_Girl schreef:
LF: ziet er goed uit! Hoe oud is Lily-fee?

Drie jaar, 13 juni officieel.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:01

Dank jullie wel voor alle complimenten.

Ja Paint Girl, Lily-Fee als ze aan het werk gaat, lijkt het echt een af paard. Zo grappig als je haar vergelijkt in de wei, dan is het echt nog een jonkie. Maar zodra we wat gaan doen, dan ontspant ze helemaal. Ze vindt het werken mentaal vooral heel fijn. Daarom besloten om met drie jaar zadelmak te maken. Ze wil heel graag en het lijf werkt mee. Ze is altijd heel gelijkmatig gegroeid en bespiering zit er mooi op.

Gimme-Joy jullie moeten uit het topic, ze is zadelmak. Klaar! Wat een paard en wat is het bij jullie snel gegaan zeg. Oftewel blijf maar doorposten. Veelste gezellig.

Verder prachtig nieuw zadel, fijn dat het goed zit. Welke discipline ga je daar mee trainen? Lijkt mij niet echt fijn springen zeg maar. Haha.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 23:02

[/quote]

Lily_Fee: Het longeren ziet er goed uit hoor! :)) Ik vind het een fijn beeld.
En spannend dat ze woensdag al vertrekt! Balen dat het vorige adres zo onverwacht afgezegd hebben... Hebben ze een grondige reden gegeven of niet? Ik zou echt pissed off zijn als ze zoiets flikken. :')
Gelukkig kan je knappe merrie bij de fokker terecht, dat komt daar vast en zeker goed! :j
Ik wist trouwens niet dat Lily-Fee nog zo jong was. :oo Ze ziet er volwassener uit. [/quote]

Eerlijk is het niet zo mooi gegaan, maar het is iemand die hier ook op Bokt zit dus wil daar niet te veel over uitweiden. Uiteindelijk heeft ze niks meer van zich laten horen en heeft ze het afgezegd met een Whatsappje. Dus ik was wel behoorlijk teleurgesteld. Maar gelukkig is het nu goed opgelost. Ben ik eigenlijk veel blijer mee dan ik van te voren had kunnen voorstellen. Dus ik denk maar dat het zo had moeten zijn.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:45

Ahhh allemaal glimlachende paardjes, Joep, Malik, Joy. Ik zal het doorgeven aan Lily hoor, jullie krijgen alvast de groetjes terug.

Dit keer groetjes uit Wezep, want Lily is verhuisd gisteren en alles is helemaal goed gegaan. Ben zo blij met dit zadelmakmaakplekje. Het had echt zo moeten zijn.

Hieronder laden we haar net uit. Heb de rest op film.

Vandaag even geweest om te poetsen en te kijken hoe het met haar gaat. Met een klein wondje van het in de nieuwe kudde komen na, staat ze er helemaal gelukkig blij. Ben heel blij.

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 19:33

Hey allemaal,

Weer fantastische filmpjes, foto’s en verhalen iedereen!! Echt blijf posten. Is heel inspirerend.

Verder ben ik soms wat onzeker of gespannen. Weet niet echt hoe je dat noemt. Lily gaat mega goed op haar zadelmakmaakadres. In de weekenden werk ik met haar en dan is ze heerlijk ontspannen en blij. Doordeweeks werken ze daar met haar en ondanks dat ze dan wat voorzichtiger is doet ze het ook zo mega mega braaf.

Zaterdag ging voor het eerst het zadel er op. En niks. Geen bokje, geen gekkigheid niets. Ook op en afzadelen kon ik gewoon in mijn eentje doen. Geen rare passen of gesnuif. Alleen maar pure ontspanning. Buiten rondstappen, aan de longeerlijn in stap, draf en galop. Alleen maar braaf, geen angst of spanning. Gewoon haar manier van lekker lopen. Vervolgens zondag beugels er aan en weer zo mega mega braaf. Schudde alle kanten op en niet harder lopen of gek doen. Even kijken en oren wat naar achteren houden om te kijken wat daar gebeurd, maar verder niks. Ze doet het zo braaf en zo goed, dat ze daar aan mij vroegen of het goed is om volgend weekend er op te gaan. Ze geeft zo veel vertrouwen dat ze denken dat ze er aan toe is.

Maar nu. Wanneer is een paard er aan toe? We doen dit allemaal voor mijn plezier. Ik wil graag rijden, omdat het mijn hobby is. Zo’n paard maakt het geen donder uit. Is het raar dat ik mij daarom onzeker voel, misschien zelfs egoïstisch? Hoe was dat voor jullie. Ben ik nu gewoon zo’n emo, of herkennen jullie het wel een beetje? Het voelt heel natuurlijk om het nu gewoon door te zetten, maar is het gek dat ik misschien bang ben dat het wel mis gaat. Of dat ze het vervelend vindt.

Nouja nu ik het terug lees, voel ik mij ook opeens een aansteller ofzo. Maar ergens is het ook wel fijn om het eens op te schrijven. Misschien gewoon wat geruststellende woorden nodig...

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:01

Retjethorse schreef:
Ik ben voor het eerst op Aliaa gestapt toen ik een keer of 3 het gevoel had dat ze klaar was om een stapje verder te gaan dan enkel zadeltje op, longeren ermee, springen naast haar, been erover,...
Het is denk ik niet raar dat je je zo voelt hoor. Ik was ook wat onzeker, met toch wat stress, want het is de eerste keer natuurlijk!

Wat ik deed was beloningen geven na het opstappen, ik kan je verzekeren dat paardlief het niet erg vond om een ruiter te hebben die lekkers uitdeelt. :D Dit doe ik nog steeds trouwens. :))
Aliaa is een paard die heel duidelijk aangeeft wanneer ze iets niet leuk vindt. Ik vraag haar om in te parkeren, dus ze weet wat er daarna volgt (al vraag ik soms ook om in te parkeren zonder dat ik opstap). Tot nu toe heb ik nog geen vorm van 'protest' ondervonden omdat zij het niet leuk zou vinden. Integendeel, volgens mij vindt ze het zelfs best leuk om mij te laten meeliften. Normaal beweegt ze uit zichzelf niet zoveel in de bak, met mij erop gaat ze wandelen. _O-

Ben heel blij om te lezen dat het niet helemaal onbekend is gelukkig. Ja ik denk ook echt dat Lily het leuk vindt om te doen. Anders zou het allemaal niet zo makkelijk gaan. En Lily krijg ook regelmatig lekker brokjes tijdens het werk en dat vindt ze helemaal niet erg. Haha. Maar soms vind ik het zo spannend en dan heb ik dit soort momentjes. Dan hou ik mijzelf eigenlijk tegen. Misschien helemaal niet nodig en is het spanning. Toch in ieder geval fijn om jullie succesvolle verhalen te lezen! Dat geeft goede moed!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 06:46

Dank jullie wel! Echt heel fijn om dit even te lezen. Ik heb veel vertrouwen in de stal. Het is de plek waar ze is geboren en ze kennen haar dus ook als veulen. Verder vind ik het heel positief dat ze vragen of ik denk dat ze er klaar voor is. Dat ze niet alleen uit gaan wat zij denken, maar ook open staan en overleggen.

Ik denk dus dat het allemaal wel goed komt, en als ze op dat moment mega veel spanning opbouwt, dan kan ik het natuurlijk altijd nog afblazen. Wie weet van het weekend een filmpje met iemand er op

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:23

Dank jullie wel. Mooi hoe jullie het soms ook omkeren. Dat die onzekerheid ook een kracht kan zijn om eerlijk te blijven kijken naar je paard. Grappig ook dat iedereen zich er in herkend. Haha. Voelde mij al een softy, maar valt dus mee. Dank jullie wel voor jullie woorden. Ik hou jullie op de hoogte!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:28

Liep Joy niet goed dan?

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:19

Hop hop hop een paar pasjes er op Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:29

Sorry Remark, maar hieruit kan gewoon niet goed opgemaakt worden of een zadel goed ligt. Zeker niet in beweging. Vind ik voor een professionele organisatie ook wel erg slecht. Verder wel ontzettend fijn dat je paard zo braaf was.

Top dat Raika zo goed gaat. Hoofdschudden komt niet van de tanden? Plaatje ziet er erg fijn uit!

Lily is nu 4 keer bereden door de zadelmakmaker. Ben echt heeel trots! Ze stappen, draven en galopperen prima door de longeerbak samen. Dinsdag voor het eerst in de binnenbak. Ben heel benieuwd.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:06

linda2008 schreef:
Wauw wat knap van Lily!! Wij hebben nog geen galop hoor ;)

Nee, het hoofdschudden komt door onbalans. (Ze is pas nog bij de tandarts geweest ook ;) )

Ja kan heel goed. Zie je veel. Is ook niet gek. Goed belonen als ze het wel goed doet. Ja na 4 keer rijden gaat het echt super makkelijk. Soms worden paarden aangeboden op sites waar ze al, stap, draf en galop kunnen in een maand tijd. Nu snap ik dat dat echt kan. Voorheen geloofde ik dat nooit.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 06:21

Remark schreef:
Nou dan ga ik er toch nog een andere zadelmaker bij halen. Iemand nog aanbevelingen regio Haarlem?

Wat fijn van Lily!

Pas de Deux in Noordwijk? Door hen wil ik het laten doen. Je kan op hun website lezen hoe ze te werk gaan.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:13

Oooo wat verschrikkelijk. Ik ben altijd al een beetje bang voor honden(eigenaren) die hun hond niet onder controleren lijken te hebben, maar dit is echt heftig. Super braaf paard he!

Gisteravond Lily voor de vijfde keer onder het zadel. Ze is zo rustig en ontspannen.

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:33

Ooo wat balen voor Alia en de vliegen. Lily haat het echt. Spray haar regelmatig in met das pferdenparfum. Stink spul maar werkt wel goed. Ook heeft ze buiten altijd een vliegenmasker op. Ben anders bang voor ontstoken ogen.

Vandaag heeft Lily voor het eerst in de buitenbak gestapt. Ervoor lekker in de de longeerbak nog gewerkt omdat de buitenbak niet helemaal is afgesloten.

Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 05:54

Ja buitenbak ging redelijk. Met mij er naast was ze heel braaf. Alleen werd ze behoorlijk onzeker van, maar was nu alleen om uit te stappen nadat ze in de longeercirkel had gewerkt.

Remark wat gaat Hilana goed en de duikboot actie is zo grappig. Ze moet als het ware zichzelf nog even aan slingeren. Maar foto’s zien er erg prettig uit. Ik sta trouwens super dicht bij je in de buurt, in Vogelenzang.

Verder vandaag een grote grote dag. Ik ga voor het eerst op Lily rijden!!!! AHHHHHH. Helemaal hyper hierzo!

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:29

TADAAAAA

Het was fantastisch!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:07

Wat een fantastische verhalen allemaal!! Heel veel bijgelezen. Over kleurgenetics weet ik eigenlijk niet zo veel. Rij alleen maar kwpn’ers en daar is het niet zo belangrijk. Alleen homo- of heterozygoot bij schimmels, bonte en verdunningen zijn belangrijk. Want dan krijg je wat anders dan bruin, vos of een zwarte. Wel leuk om te lezen en CubaLibre weet echt heel veel. Wouw!

Het rijden gaat bij iedereen zo te lezen ook heel goed. Nu komt de eerste kattenkwaad naar boven. Ik zou daar toch heel streng op zijn op dat grazen, anders krijg je dat er straks moeilijk uit...

Voor mij en Lily-Fee gaat het als in een droom. Ze doet het mega goed! Ze is nu 1 maand zadelmak en ze loopt als een trein. Ik heb er zelf nu vijf keer op gereden. 1 keer rondje aan de hand, twee keer in de longeerton en twee keer in de binnenbak. Ze geeft echt een fantastisch gevoel. Mega braaf en we zijn nu vooral bezig met tempocontrole en nageven op een weerstand biedende hand. Ook proberen we stukjes te sturen, maar dat gaat eigenlijk vanzelf als ze voorwaarts blijft op het been. Afgelopen zondag zat ik er voor de vijfde keer op en heb vooral filmpje gekregen van mijn vriend, maar ik weet niet hoe ik die hier plaats. Dus dan maar foto’s.

Afbeelding

De beginnen in stap en pakken meteen de teugels op. Voordat we rijden longeren we haar eerst even om haar warm te rijden en even haar bui te checken. Tot nu toe niet anders dan vrolijkheid. Ik stap meteen even beide handen op en oefen een paar keer halthouden en laat haar even de binnenbak bekijken. In stap loopt ze als vanzelf wat ronder, dat hoeft van ons nog niet alleen dat ze de teugels aanneemt. Tempo in stap is belangrijk, dat ze constant blijft doorstappen. Ik moet goed opletten dat ik mijn handen blijf dragen. In stap ontspan ik soms te veel. Haha.

Vervolgens draven we aan, Lily wil dan vaak iets meer teugel dan wij nodig vinden. De laatste keer even duidelijk uitleg gehad dat als zij aan de teugels trekt ik mijn handen laag moet houden. Zodra ze het bit aanneemt ik mijn handen moet dragen. Ik mag nooit terugtrekken, maar ook nooit meegeven. Dat deed ik eerst een beetje omdat ik niet in haar mond wilde zitten, maar dan beloon ik eigenlijk het trekken en dat is niet zo handig.

Afbeelding

Er lag van de vorige persoon wat balkjes en ik dacht ik doe alsof mijn neus bloedt en rij er gewoon overheen. Nou dat was groot feest voor Lily. Ze vond het helemaal leuk. Ik heb vaker aan de longe cavaletti met haar gedaan dus het was niet zo spannend voor haar.

Vervolgens doen we linksom en rechtsom drie/vier rondjes in galop. Ze springt heel makkelijk aan op stemcommando. Op been en zithulpen nog helemaal niet. We rijden tot nu toe nog weinig figuren in galop. Eerste maar mooi doorspringen en over de hoefslag kunnen rijden.

Afbeelding

De laatste keer ging het nageven op de weerstand biedende hand heel goed. Eigenlijk zo simpel als ik nam de teugels aan en zij geeft na. Vervolgens zorg ik dat ik mooi in balans blijf zitten, dan gaat zij vanzelf nageven. Sturen en tempo houden door middel van het been gaat ook steeds beter. De stal waar ze staat, was best wel onder de indruk en ik zweefde echt in de zevende hemel. Komende drie dagen krijgt ze even pauze. Rijden boven de 30 graden vind ik niet zo tof voor haar.

Verder komt 2 augustus voor ons de zadelmaker. Ik wilde zelf heel graag een aanpasbaar zadel en die van Kent en Master zijn niet zo duur. Rond de 1350 euro. Ik zou graag een zadel willen die namelijk met haar mee kan groeien. Custom Made durf ik echt nog niet aan. Echter nu heeft Fairfax zadels die hetzelfde verwisselbare boomsysteem hebben als kent en master en vind ik de Garet heel mooi. Alleen die is zo duuuur.. bijna 3000 euro.. dus nu neemt ze dat zadel wel mee en hoop ik echt dat ik er niet verliefd op wordt...

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:15

Remark
Alles begint met rondhobbelen hoor en daar is helemaal niks mis mee. Lily geeft gewoon heel makkelijk na. Als ik netjes zit en haar goed aan het been heb geeft zij na op een weerstandbiedende hand. Er is geen kunst aan. Heel anders dan de paarden waar ik vroeger op reed.

Nicky_Rilana
WoW wat een droom van een zadel. Echt zeer jaloers! Is het een custom? Ik durfde dat nog niet aan vanwege dat ze er vaak uitgroeien. Maar wat een plaatje!

Fransje23
Dankjewel voor het compliment. Ik zweefde ook echt even weg toen ik afstapte. Ze was zo braaf en liep zo fijn. Verder heeft Lily nu drie dagen vrij. Heb is mij te heet. En ze doet het nu zo goed, dus wil haar ook de tijd geven en niet gek maken met dat warme weer. Ze wordt nu ongeveer 3 of 4 keer per week gereden tussen de 20 en 30 minuten per keer. Volgens mij is dat prima. Ze komt in ieder geval aangegaloppeerd uit het weiland als ik kom om haar te halen. Dan is ze helemaal blij. Haha.

Jodym
Heerlijk zo’n moeder, heb er ook zo een. Kom op meid. Ik de pony bedoelt als rijpony, want je kan er ook heerlijk mee gaan mennen. Of misschien staat het helemaal niet zo raar als je moeder denkt. Ik weet niet hoe groot en zwaar je bent. Leeftijd kan je laten checken door de dierenarts. En verder laat je niet kisten er staan heel veel zadels online, dan maar zoeken op een 16,5 inch of een zadel met een pony panel.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:53

Zoooo weer even bijlezen. Het gaat soms zo hard. Lily loopt nog steeds als een trein. Vanmiddag er weer op. Mijn vriend is mee en ik ga vragen of hij een filmpje en foto’s wil maken.

Zo Linda2008 wat een plaatje met Raika, wat een knapperd is ze ook. Gefeliciteerd met alle titels, echt fantastisch!

Fijn CubaLibre dat het gaspedaal is gevonden. Bij Lily laatst eens met een spoortje gereden, want daar moet ik soms een flinke schop geven en dat voelt zo banketstaaf. Voorwaarts denken is best lastig merk ik. Soms gaat het als een trein en soms opeens weer de rem er op.

Remark mooi zadel hoor, ziet er niet gek uit. Super knap zo’n eerste buitenrit. En ook niet raar dat het allemaal spannend is. Op de foto ziet het er in ieder geval relaxt uit! Goed moment gekozen.

Isabel_k oooo wat oliebol met Joep. Er is niks meer aan te doen? Hij is nog zo jong... voor levenslang feestbeest. Weet je wat jij nu wil? Blijft hij of ga je een rusthuis o.i.d. Zoeken? Ik heb het erg met jullie te doen..

Granoek mooi hoor aan de lange teugels. Nog veel motivatie nodig, maar zitten echt mooie momenten bij! Lekker blijven oefenen! Het helpt heel erg als iemand in het begin meeloopt totdat het kwartje valt.

Jullie zijn zo goed bezig! Echt leuk om te volgen. Veel succes!