Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:37

Maddoxx schreef:
Ja zo veel mogelijk zelf doen was ik sowieso van plan. Zelf als eerste erop had ik eigenlijk wel gedaan, maar dat doe ik dan maar niet :+

Nee!!! Echt eerst iemand anders laten voorrijden.Want sommige zijn niet braaf,al zeggen ze van wel.En verder je niet laten opjagen om te beslissen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:16

Maddoxx schreef:
Kendra schreef:
Ik verkoop vaker dan dat ik koop, dus ik lees dit topic met veel interesse.
Wij verkopen altijd eerlijk. 100%. Ik heb dus ook een enorme voorkeur voor eerlijke kopers :-).
Die zeggen waar ze naar op zoek zijn en ook wat ze graag willen; zelf het paard uit de wei halen, vrij bewegen, poetsen, zadelen, rijden, .....
Ik weet dat er ook andere verkopers zijn, maar ik ga er nog steeds van uit dat de meeste mensen - net als ik - graag een beetje willen verdienen maar ook vooral een goede plek zoeken voor hun paarden.
Misschien misschien moet je om te beginnen maar gewoon eerlijk zijn. Als je een verkoper treft die het niet zo nauw neemt kom je daar snel genoeg achter.

Dat vind ik dus ook zo moeilijk kendra, ik wil uiteraard van het goede in de mens uit gaan, maar ja, wie weet...

Ze wordt in ieder geval verkocht als zijnde "te pittig voor een kinderpony" maar dat vind ik wel prima.

Tango, ik ga de eigenaresse van mijn bijrijdpaard inderdaad vragen beeldmateriaal te maken.

Wat bedoelen ze precies met te pittig voor een kinderpony?Aangezien in advertenties meestal een versluierende taal gebruikt wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:53

Maddoxx schreef:
De klik ("wow") miste, dat is eigenlijk de voornaamste reden.

Ik wil hier best een volgtopic van mijn zoektocht van maken hoor :D

Ik ben wel geinteresseerd in je zoektocht,ik vind dat interessant.Mag ik vragen wat je bedoelt met missende klik,aangezien je in je eerdere post zei vanuit de foto wel een wowgevoel te hebben?Haar uiterlijk zal het dan niet geweest zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:44

Maddoxx schreef:
Ik vind eigenlijk maar bar weinig binnen mijn "eisen", zijn ze toch te veel of is het er gewoon de tijd niet voor? Ik krijg ook nauwelijks reactie op mijn oproepjes op Facebook, bokt en marktplaats.

Het is er de tijd niet voor aangezien de paarden nu overal op de wei kunnen,dan zijn de kosten minder en staan ze niet in de weg. In het najaar als alles weer op stal moet,komen er meer te koop en zijn de prijzen lager.En ook is er voor paarden die goed te berijden zijn in de zomer veel werk.Dus die worden dan niet te koop gezet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:05

butengeweun schreef:
Wat is je budget staan zat tinkertjes te koop die aan die eisen voldoen maar daar hangt vaak een prijskaartje aan.

Laat je ook niet leiden door foto’s naja een beetje mag wel maar een paard dat op de foto geen WoW geeft maar wel aan alle eisen voldoet gewoon eens gaan kijken.

Van een mooi bord kun je niet eten,zegt men wel eens.En niet elk paard is fotogeniek.Je doel is toch niet een fotomodel te hebben maar een gebruikspaard.Tenzij je reclamefoto's maakt voor je beroep of zo.Overigens gaat elk paard er mooi uitzien bij door een liefdevolle verzorging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:28

Dat hij alleen mee op buitenrit moet kunnen, dat sluit al een heleboel paarden uit.En koudbloeden zijn wel eigenwijs. Als die iets niet zien zitten,dan zijn ze vrijwel niet te overtuigen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:12

Maddoxx schreef:
Bedankt voor de tips! Het staat er ook bij omdat ik er veel te koop zie staan omdat ze niet alleen weg kunnen.

Cally zegt dus dat zij het elk paard kan leren. Maar dan krijg je er dus trainingskosten bij. En kun je niet meteen zelf beginnen met je nieuwe paard.Het paard wat jij zoekt bestaat wel,maar je moet misschien even geduld hebben om hem\haar te vinden.En laat je vooral niet ompraten om er ergens een te kopen die niet aan je eisen voldoet!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:16

ellenimar schreef:
Noem mij gek maar als een paard de hemel in wordt geprezen en alles helemaal top is voor 3.000 euro dan ga ik niet eens kijken....

Nou ik wel! Beter dan die fantasie-vraagprijzen die soms voorbijkomen. Bij mij was het duurste paard wat ik ooit gekocht heb,tevens het slechtste.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:19

Maddoxx schreef:
Ik rijd ondertussen 13 jaar, en durf best te zeggen dat ik goed kan rijden, maar daarvoor zeker niet goed genoeg.
Ik zoek ook echt gewoon een "klaar" paard, opstappen, wegrijden en genieten. Een beetje training is niet erg natuurlijk, maar niet te.

Maar die staan,als ze ook nog geen gezondheidsproblemen hebben,niet vaak te koop en zeker niet voor een betaalbare prijs.Tenzij je op oudere paarden valt,zoals ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:41

Maddoxx schreef:
Ze was buiten een stuk braver, en heeft geen enkele keer gebokt, maar ze is vrij nerveus en bang.

Hey heeft wat langer geduurd omdat we onderweg aangereden werden... Maar gelukkig alleen blikschade.

Denk eraan dat bokken onder het zadel kan komen door een slecht passend zadel, of, en dat is erger, door rugpijn. Een paard wat tijdens de testrit bokt zou ik persoonlijk laten staan.

anjali

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:35

Eigenaresse moet nog aan de verkoop wennen en daarom kon je er nog niet op? Ik ben wel eens bij een paardje wezen kijken die door de vader te koop was gezet. maar toen ik daar kwam was alleen de dochter er en die was duidelijk niet geinteresseerd in de verkoop!Ze liet me er ook niet op en haastte zich om me terug naar het treinstation te brengen. (Ik was met de trein daarheen gegaan).Ze heeft het paard niet eens uit de wei gehaald,ik heb hem alleen bij de draad zien staan.Nou ja,jammer van mijn tijd,ik heb er toen elders een gekocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:58

Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)

In het geval wat ik meegemaakt heb kreeg ik helemaal geen kans om met het paard kennis te maken. Hij stond in z'n eentje in een weitje voor het huis over de draad te kijken.Ik kwam daar dus aan en had het paard amper gezien en toen zei die vrouw: "Het klikt niet" en sommeerde me in haar auto en bracht me terug naar het treinstation.Ik heb daar wel over zitten nadenken wat er mis met me kon zijn. Ik dacht toen dat ik er niet rijk genoeg uitzag misschien omdat ik zelf geen auto heb? of niet de juiste fraaie rijkleding? Geen idee, maar waarschijnlijk wilde ze het dier gewoon zelf houden,terwijl haar vader het te koop had gezet? Maar niet getreurd, want er zijn er genoeg die wel echt te koop staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:11

Maddoxx schreef:
Het was ook meer de vrouw met wie ik daar was die het afhield, en de eigenaresse liet het toe dat die vrouw "bepaalde" dat ik er de eerste keer beter niet op kon. Ik heb me op de achtergrond gehouden omdat ik zonder deze vrouw nooit bij die ijslander was beland.

Best vreemd. Als de eigenaresse wel vond dat je er op zou kunnen,dan heeft die ander daar toch niets mee te maken. Het moet toch jouw paard worden!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:39

DatBenIkNou schreef:
Isabel_k schreef:
Ik snap het op zich wel hoor. Sommige paarden reageren heftig op een nieuw mens. Dan is het als eigenaar fijn om te zien of het tussen koper en paard klikt op de grond alvorens je hem of haar laat rijden.

Raar zou ik het als koper in ieder geval niet vinden. :n Sterker nog: ik zou het best fijn vinden om eerst op de grond kennis te maken. ;)

Nou ik niet hoor...Soms zit je 2,5 uur in de auto om een paard te bezichtigen? Dat doe ik niet om het paard een aaitje over z'n bol te geven, sorry. En als je een brave zoekt, dan zou dit sowieso een reden zijn voor mij om af te haken. Ook 'een nieuw mens' moet er zonder vliegles op kunnen stappen in mijn ogen.
Je wilt je paard verkopen of niet.

Soms moet je er inderdaad een lange reis voor maken,en dan wil ik ook meteen duidelijkheid.Overigens voel je meestal vrij snel of het iets kan worden.Net als een mens heeft een paard ook een bepaalde uitstraling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:26

Maflinger_S schreef:
Gelijk er op wil ik wel als het paard een heel eind weg staat en als de eerste indruk goed is. Dan wil ik in 1x weten of het wat is zodat ik kan beslissen.

Ja,bij een volwassen en al ingereden paard is dat toch normaal als je het paard als rijpaard wilt gaan gebruiken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:08

Ik heb wel eens gereageerd op een pony die door de moeder te koop was gezet omdat de kinderen er niets meer mee deden. Toen ik dus belangstelling toonde gingen de kinderen ineens weer rijden en ging de koop niet door.Nou dan niet, er staan er genoeg echt te koop.Wel vervelend als je een lange reis hebt moeten maken voor een bezichtiging.Maar voor deze had ik alleen nog telefonisch contact gehad.Ts, de juiste komt echt wel,als het deze niet wordt dan een andere.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:57

Ineke2 schreef:
Denk dat ik persoonlijk niet al te veel hoop zou vestigen op deze en in afwachting van antwoord verder rond zou kijken naar andere paarden.

Dat kan inderdaad het probleem zijn,dat je dan gaat zitten wachten en meent niet verder te kunnen kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:30

Maddoxx schreef:
Ik ben inderdaad ook al verder aan het kijken, al voelt dat heel gek omdat deze zo goed voelde...

dan zou ik ze bellen en zeggen dat je graag wilt weten of het door kan gaan of niet. Omdat je anders weer verder gaat kijken.Zij zouden dan toch ook een kans op verkoop mislopen.Dus ze moeten eigenlijk zelf beslissen wat ze willen.Je hebt toch recht op duidelijkheid.Gewoon bellen hoor,en als ze nergens op reageren dan heb je gedaan wat je kon en kun je het achter je laten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:43

Bommeltje_ schreef:
Maddoxx schreef:
Uiterste prijs 5500, jammer

Jeetje wat jammer.. dat is wel heel ver van je budget af. Maar wel redelijk normaal voor een IJslander met die kleur :(

Welke kleur heeft hij dan? Ik meen dat voor een gebruikspaard kleur niet heel erg belangrijk is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:11

Bommeltje_ schreef:
Ik deel die mening van de kleur helemaal! Wat ik van TS begreep was hij vosbont. Bij IJslanders betaal je voor gangen, grote, karakter, maar ook zeker voor kleur. Een vos met goede gangen betaal je vaak minder voor dan een bonte/zilver appel met precies dezelfde kwaliteiten. Maar ik geloof dat dit bij alle rassen zo is dat je zeker ook voor de kleur betaald.

Nou. Volgens mijn misschien gedateerde informatie mag een Ijslander alle kleuren hebben BEHALVE bont!Dus volgens mij kan die nooit raszuiver zijn en als het daarom zou gaan zou hij juist goedkoper moeten zijn.

anjali

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:38

Vragen over enten kun je het beste met je DA bespreken. Dat is toch ook degene die ze moet geven!Lang niet iedereen houdt entingen bij. Het is alleen verplicht als je op concours wil.Mijn huidige kocht ik toen hij al 22 jaar was,en er stond geen enkele inenting in zijn boekje!Maar ik sta op een grote pensionstalling en jaarlijks komt de DA langs, bekijkt de boekjes en spuit dan wat nodig is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie