Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:12

Wat is iedereen al snel gegaan hier! Ik zie hele grote vorderingen. Wat leuk! Ik heb mij een tijdje afzijdig gehouden.
Mijn pup word al weer bijna 4 jaar oud. De verbetering zit er in.
Je kunt nu zeggen dat je op kan stappen en weg kan rijden.
Longeren voor het rijden hoeft al niet meer, koele kikker is ze :D
We trainen ook nog vooral aan de longe, ze begint meer vorm te krijgen.

Paar weken terug is ze gemeten op 1.59, viel mij tegen ik dacht echt dat ze groter was (of dat straalt ze in ieder geval uit)
Maar in ieder geval komt dat er nog wel goed, ze is nog lekker overbouwd en ze mag lekker rustig groeien. Niks met haast hier, maar dit is gewoon een hele snelle leerling.. :+

Wat er nu allemaal op zit: Stap, draf, galop, rem en vooruit. Voor de rest komt de nagevelijkheid al iets meer van toepassing. Alleen is ze nog erg zoekende en gaat ze iets te veel in de krul, Vanaf hier gaan we uitbouwen naar een lagere instelling.

Ben benieuwd hoe jullie er over denken :):)

Afbeelding

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:40

Wauw wat gaat het allemaal goed met jullie, heb een beetje hier en daar terug gelezen (tijdje afwezig geweest) kan niet op iedereen reageren.
Maar jullie mogen echt trots zijn.

In de tussentijd heb ik met Kamea mijn eerste buitenrit gedaan, geen pas verkeerd gezet. Stap draf en rengalopje :)
Voor het eerst op een open veld gereden, wederom geen stap verkeerd.
Stap draf galop is bevestigd, nagevelijkheid komt meer en meer.
Na een week stilstaan kan ik zo weer opstappen, wat wil een ruiter nog meer? :')

Afbeelding

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 19:10

Duplo schreef:
Deempjexxx schreef:
Wauw wat gaat het allemaal goed met jullie, heb een beetje hier en daar terug gelezen (tijdje afwezig geweest) kan niet op iedereen reageren.
Maar jullie mogen echt trots zijn.

In de tussentijd heb ik met Kamea mijn eerste buitenrit gedaan, geen pas verkeerd gezet. Stap draf en rengalopje :)
Voor het eerst op een open veld gereden, wederom geen stap verkeerd.
Stap draf galop is bevestigd, nagevelijkheid komt meer en meer.
Na een week stilstaan kan ik zo weer opstappen, wat wil een ruiter nog meer? :')

[ [url=m/c70m4n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed! Zelfs een rengalop buiten al!

Jup, ze vond het geweldig. Ze heeft geen gekke dingen gedaan. Paardje wat er bij was dacht er anders over, maar gelukkig deed ze niet mee. Had ook niet anders verwacht eigenlijk maar toch :')

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:11

Goldenarrow, wat ziet de draf er al fijn uit, galop is altijd nog lastig zo ga ik ook nog in het rond :=
Zulks beeldmateriaal is echt handig, dan kun je echt perfect terug zien hoe het al verbeterd is. Zelf voel je dat meestal niet.

Hier heb ik nog een fotootje van Kamea in het veld, hier worden ook wedstrijden georganiseerd dus was een mooie oefening toen.
Ik heb de slof er aan zodat ik als er iets gebeurt ik een extra hulpmiddel heb, ik wil liever geen ongelukken.

Afbeelding

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:32

linda2008 schreef:
Remark, ja lastig! Hier 18 inch nodig terwijl er maar 16 inch op haar rug past... daarnaast extra wijde boom nodig, dus dat werd al snel onmogelijk... Arno is er van overtuigd dat hij hem kan blijven aanpassen voor haar, dus daar vertrouw ik op. (en in het ergste geval moet er ooit een andere boom in, dat is dan zo...) ;)

Deempje, en wat bereik je dan met de slof als er iets gebeurd? Dat je het hoofd naar beneden kan houden? Ik heb toch liever het hoofd omhoog als er iets gebeurd := hihi

Ja geen idee, eigen gevoel haha.
In de bak rij ik af en toe met slof, Kamea is een erg rustig makkelijk paard, toen ze net onder het zadel was dachten we als alles er eerst maar is op zit. Zoals remmen sturen etc. Dat ging allemaal erg makkelijk maar je hand volgen bleef uit. Ze reed rustig ontspannen haar rondje, maar echt als een kameel. Aan de longe oefenden we steeds met de pessoa, dit ging erg goed en liep ze netjes over haar rug.
Na 1x gereden te hebben met slofteugel tijdens bakwerk merkte ik gelijk verschil als ik de keer er na zonder slof reed. Ze kreeg ineens door wat er van haar verwacht werd en wat er bedoelt werd.

Een slof word vaak gezien als iets slechts, mij en Kamea heeft het erg geholpen. Er is een verschil of je het gebruikt als hulpmiddel of als dwangmiddel. Zoals je ziet op de foto word de slof niet gebruikt en word ze niet in de ‘krul’ gedwongen :D

Deempjexxx

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:36

Cubralibre: Bedankt!!! Eindelijk iemand die er net zo over denkt als mij haha. Ik kan wel de kneepjes enz gaan geven aan een paard maar als ze ze niet kennen helpt dat echt niks. Via het gebruik van de slof snapt ze wat ik bedoel als ik een beetje inwerk en als ze daar loopt dat er losgelaten word.
Met mijn vorige pony reed ik Z, die was zo makkelijk en hoefde je alleen mee te liften. De pony deed het wel. Wat veel mensen niet snappen is dat een jong paard heel wat anders is en niet altijd alles vanzelf komt. En we doen al heel rustig aan. 3x p week 45 min onder het zadel vind ik een luxeleventje.

Retjethorse: Gelukkig weet ik zeker dat er een rem opzit. Haar afstamming is Floris TN x Feenspross xx dus er zit volbloed in, lekker de beentjes strekken.
Ik zal een kind er zo oplaten, ze is zo’n schat.

Toen we bij kamea gingen kijken waarschuwde iedereen ons. Een 3 jarig paard wat het zadel etc wel kent maar nog nooit iemand opgezeten.. straks had er iemand opgezeten en ze heeft gek gedaan oid. Toen we haar zagen wisten we gelijk dat is niet het geval. En al die mensen laten we een poepie ruiken.
Zijn er nog meer van jullie die zo’n situatie gehad hebben?

Deempjexxx

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 07:40

Knap dier goldenarrow!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 17:41

Zoo.. kamea is in augustus voor het eerst mee geweest op ponykamp, en ook nog is gelijk als begeleiding. Gelijk in het diepe gegooit :+
Eind juli net 4 jaar geworden.
En zoals verwacht top braaf. Geen stap verkeerd gezet en dat op vreemd terrein.

We vonden het heerlijk samen.

Nu sinds kort een nieuw bit, kamea is ontzettend gevoelig met alles wat schuurt. Had haar op ponykamp omdat ze dag en nacht in de weide stond een vliegendeken opgedaan.. schuurplekken joh, tot roze aan toe. En dat van een dagje een deken op.. -O-
Nu met haar nieuwe bit, een trust flexisoft loopt ze super. Ze is gelijk een stuk constanter in haar nagevelijkheid. Ze loopt super, het is heerlijk om te rijden zo.
We zijn bezig met het plannen van onze eerste B oefenwedstrijd, gewoon voor de ervaring :D

Afbeelding

En een kiekje op de weide, dikke varken is ze <3

Afbeelding

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:28

linda2008 schreef:
Jeetje al een oefenwedstrijdje :wow: wat zijn jullie dan al ver zeg! Wij hopen volgend jaar ergens te kunnen starten, maar voorlopig heb ik nog geen galop, en ook rem en stuur zijn af en toe spoorloos... := Gas heb ik wel altijd :Y)

Galop gaat bij ons ook nog lastig hoor, rem en gas zit er echt al wel goed op maar oefen ik ook erg op.
Galop is nog ongecontroleerd en gewoon meeliften.
In het begin had ik met de draf enz ook van oh gaat dit ooit nog goed komen :')
Gelukkig wel.
Gewoon elke week privelessen, paard word ongv 2/3x p week gereden 30min lang Luizenleventje nog.