Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

linda2008

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:42

Granoek, holy mozes... je paard is super braaf, je enthousiastme is kei leuk! Maar zonder cap? := dat vind ik persoonlijk echt levensgevaarlijk... :o wel heel knap zo hoor! Je reactie zegt genoeg hihi!

Raika was braaf bij de tandarts en haar gebitje piekfijn in orde :D maandag komt de zadelmaker weer. Blij dat we het zo gedaan hebben met leenzadel, maar toch wel heel spannend om maandag tig keer te moeten opstappen enzo :=

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:28

Robijntjah, valt mee hoor, ik ben ook maar nieuw binnen gevallen ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 05:41

Granoek, heb jij sowieso dat er iets op maat gemaakt moet worden, of valt dat mee?

GJ, schaam je!! :P wat fijn dat het eigenlijk gewoon weer “opstappen en wegrijden” was :D

CL, hoe gaat het met Gentle?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:04

Isabel, Wat fijn dat het zadel bevalt, ondanks dat het even wennen is, dat zal altijd zo zijn met nieuwe spullen denk ik ;)

Granoek, oh dat valt dan nog mee :P

CL, wat een mooie foto met veulen <3 en super fijn dat Gentle zijn vrije tijd hem goed heeft gedaan! Heel verstandig hoor om niet alleen aan de slag te gaan... ik doe dat nu wel maar eigenlijk is het niet slim :n

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:09

Danuah, ego post moet kunnen hoor, wat een mooie uitrijmogelijkheden :wow:

GJ, oei blijft toch schrikken := wel fijn dat je daarna fijn hebt kunnen verder rijden +:)+

Nicky_rilana, whaha ja soms worden we gewoon weer even hard herinnerd dat het jonkies zijn :')

Daphara, terecht trots hoor :j

Ik ben gister begonnen aan de longeerlijn en door haar jolige gedrag besloten om niet op te stappen :o vandaag poging 2 :=

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:28

Remark, whaha zo herkenbaar :')

CL, ach baby <3 zo schattig!!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 04:40

Robijntjah, leuk dat je blijft posten :) en er op gezeten, wauw super goed!!!

Retjet, nou dat had ik hier dus ook de eerste 3x. Toen wilde ik een keer los rijden (echt alleen, zonder iemand in de bak) en kwam er geen enkele beweging in. Ik heb haar toen een tikje met de zweep gegeven waar ze goed en braaf op reageerde. De keer daarna ben ik overmoedig met zweepje opgestapt, na een paar keer been en stemhulpen toch weer een klein tikje en daar gingen we.... en sindsdien is ze ineens voorwaarts, maar soms ook schieterig en eigenlijk niet terug te rijden want druk in haar mond kent ze natuurlijk niet maar dat is wel mijn automatische reactie (op de rem trekken) waardoor er lichtelijke paniek ontstaat...
Als het goed voelt stap ik vandaag op met een touwtje om haar hals (die dan voor mijzelf is zodat ik niet aan teugels kan gaan hangen als ze weg schiet) en anders hoop ik morgen op hulp, even stapje terug...

Danuah, holy mozes wat is dat braaf zeg!!!! Nou dat 1000 procent bomproof gaat wel lukken zo te zien ;)

Granoek, wat een super leuke, blije foto’s <3

Hebben we ook al een 2021-beleer-topic? :')
Mijn jaarling ook even spammen hoor :o gister een dekje op, “baas... wat is dat?!”
Afbeelding

Maar je bent een fjord of je bent het niet, dus daarna natuurlijk gewoon verder eten :Y)
Afbeelding

Ps. Jaarling staat gewoon 24/7 buiten in een gemengde kudde hoor ;) (het blijft bokt, ik verdedig mezelf alvast haha) maar 1x per week of 2 weken neem ik haar even mee naar de poetsplaats voor een poetsbeurtje ofzo :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:23

Isabel, hihi dankjewel :D

Robijntjah, nee maar het blijft bokt, je weet het nooit ;) gelukkig valt het in dit topic goed mee :j

Miranda, wat doe je hem aan?! := oh wacht die laatste is wel kei mooi zeg <3

Isabel, hahaha ik herken het gevoel! Als Raika hier een versnelling hoger pakt dan gevraagd voel ik me ook ineens Max Verstappen... en dat wil ik helemaal niet!! := maar waarschijnlijk is het allemaal niet zo ernstig als hoe het voor ons voelt :o wel goed dat je wat aan het rijden bent geslagen! Kilometers maken is de enige manier ;)

Ik moet toegeven dat ik met buikpijn op ben gestaan omdat ik er weer alleen op moet vandaag... maar ik begin gewoon met longeren en desnoods doe ik daarna maar 1 rondje er op ofzo.... *babysteps!!*

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:35

GJ, super fijn dat het nu dan in ieder geval weer gewoon netjes in orde is :)

Isabel, nee dat is een echte Hollander ;) Vader is Jelte, en dan uit een Timor mama.

We hebben weer een braaf rondje kunnen doen :D helemaal gelukkig weer!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:52

Isabel, dankjewel :) en door wie hebben jullie haar uiteindelijk laten dekken?

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:53

Nicky, haha dat valt mee, manen van de jaarling worden vluchtig geknipt, van Raika begin ik nu wel meer te verwachten dat ze gewoon stil blijft staan (maar vind ze ook nog wat lastig :o )

Isabel, nou dat heb je dan toch super goed aangepakt zo :j top gedaan!

GJ, oei dat ziet er inderdaad niet prettig uit, gelukkig is het nu weer in orde :)
Mooie dekens hoor! Blijft toch leuk met naam er op, persoonlijker wordt het niet ;)

Retjet, ja mishandeling toch?! :P hihi

Raika heeft het vandaag zwaar gehad :o mijn instructrice heeft er vandaag op gereden en die is nooit van harde aanpak maar Raika moet nu wel echt gewoon gaan LOPEN! Fijn dat ik met elke stap al tevreden was, maar ze moet nu toch wel echt aan het werk :o Toen zij wat extra tempo in stap wilde, begon Raika nogal dominant te “staken” en ze mag natuurlijk niet de overhand gaan nemen := dus ze heeft hard moeten werken, was ook een hele onderneming met de trailer op pad, vreemd terrein enzovoort. maar ze heeft het super knap gedaan en is kei braaf geweest <3

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:17

Raika hard aan het werk gister <3
Afbeelding

En na de les helemaal gesloopt... :(:)
Afbeelding

(Het is trouwens niet dat we haar een uur lang keihard hebben laten werken hoor :') ;) )

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:12

Nou ja.. dat lukt mijn instructrice, mij waarschijnlijk niet :o zeker veel te verwerken... daarom vandaag lekker vrij op een relaxt wandelingetje na (toch even stappen tegen de spierpijn)...

Goed hoor dat je het op tijd hebt herkent :j teken dat je je paard goed kent en goed oplet :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:14

Fransje, oeii toch even weer uitproberen... gelukkig vrij snel weer opgelost. Bedankt voor je compliment over Raika en sterkte met je moeder :(:)

Marieke, welkom :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:16

Duplo, wat fijn dat Eureka een nieuw vriendje heeft :D

Pff hier gaat het duidelijk met ups en downs :o
Al mag ik niet klagen want we rijden nog en ik heb er nog niet naast gelegen ;)
Zondag ging de les niet door vanwege de hitte, we zouden het allebei toch niet hebben volgehouden... dus vandaag zelf weer proberen nadat mijn instructrice vrijdag heel duidelijk was geweest; been = reactie naar voren!
Maar zo “traag” als ze daar was vrijdag, zo heet was ze dan vandaag weer... alleen maar rennerig, keihard draven, ik kon er met geen been in de buurt komen :n
Iemand vroeg me ook of het door de zweep komt? Ja dat denk ik wel... maar in stap heeft ze “staak-stukjes” (word ze moe, vind ze moeilijk om door te stappen) dus ik kan niet zonder die zweep rijden :n ene keer hebben we geen gas, andere keer hebben we te veel gas... ik vind het allemaal maar moeilijk := :o

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 04:58

Welkok Dominique, lijkt mij ook vreemd dat ze maar 1 kant op getraind zouden worden... hoe lang zou die op de baan gelopen moeten hebben? Ik denk dat het vooral onbalans is, ieder paard die nog niet goed gewend is aan een ruiter op zijn rug, raakt uit balans... en zoals Duplo ook zegt heeft ieder paard een makkelijke en moeilijke kant (vergelijk het met jezelf; je bent rechts, of linkshandig...)

Nicky, ik ga er liever niet met spoor aan zitten nu, ik denk ook niet dat ik daar de gewenste reactie op krijg want als ik haar soms in stap eens een “schopje” geef, krijg ik ook geen reactie. Terwijl ik in draf mijn been maar iets in de buurt hoef te houden en ze is weg.... Zweep weg leggen heb ik ook aan gedacht, maar dan heb ik hem niet op tijd er bij als ze zich bedenkt ;)
Ze zal maar aan zweepje moeten wennen :o als ze niet ongevraagd stil gaat staan, heeft ze er ook geen last van ;) Maar ik vind het maar spannend en moeilijk allemaal met die jonkies... ben ik de enige die daar last van heeft? :o

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:00

Paint-girl, yeah wat goed *\o/*

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:57

GJ wauw wat een mooie plaatjes!! <3

Miranda, ze is niet echt hard met zweep aangepakt hoor ;)
Gelukkig ging het gister al veel beter!! :D waardoor ik overmoedig veel vertrouwen in haar kreeg en even aan het halster wilde uitstappen buiten... dat moet ik dus gewoon niet doen := ze vind veel dingen prima, ook blaffende honden of spelende geitjes. Maar dieren horen met 4 poten op de grond vind ze. Toen we langs een geit op een houtblok kwamen schrok ze zich het lazerus := hihi oeps!! Ik kon haar nog nét houden... volgende keer toch maar met hoofdstel in wandelen :j

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 12:24

Zo stom eigenlijk!! Want er lopen hier tientallen geiten in de omgeving en die kent ze inmiddels wel. Van de week ook met de honden, die kent ze ook en vind ze prima, zelfs toen er eens 1 achter haar aan rende... maar toen er van de week 1 op de mesthoop stond........ :=
Kortom; dieren horen met 4 poten op de grond :+

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:29

Jeetje Nicky dat ziet er relaxt uit, alsof die al een jaar onder het zadel is... zo gaat dat bij ons echt nog niet hoor haha :=

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:03

Granoek, wat een verschil met 2017 :wow:

Daphara, fijn dat je het opstapprobleem zo kunt aanpakken :j waar een beetje geduld al niet goed voor is :)

Ik heb gister mijn eerste eigen lesje gehad met Raika en het ging super goed :D we weten nu dat ze toch echt meer voorwaarts moet en dat ik even moet letten op een stom knikje in mijn linkerpols := maar echt kei trots! Alleen inladen, uitladen, vreemd terrein opzadelen, losstappen, zonder vooraf longeren (anders is de les van een half uur te zwaar) op vreemde plek even onder de douche, weer alleen in kunnen laden, echt mega mega trots :D <3

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 04:41

Deempje, hoe lang is ze nu onder het zadel? Is je tempocontrole en haar balans in orde? Dat zijn de eerste stapjes, en kennelijk zit daar (bij ons in ieder geval ;) ) al heeeeeel veel werk in. verder vind ik het er wel relaxt uit zien hoor :j

Fransje, :wow: anderhalf uur durende wandeling? Dat je het volhoudt :P hahaha! Die vlugge reactie word vast met de keer beter :j
Laat je weten hoe je galop-knop-les is gegaan? Zo ver zijn wij nog niet maar ik ben dus heel benieuwd hoe dat stapje bij andere verloopt/is verlopen.

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:14

Zeker niet onbekend hoor ;) hier ook zo getwijfeld; wanneer is het moment? Ik had een gelukje dat Raika 4 werd, dus was het echt wel tijd om voorzichtig wat te gaan doen. Maar de eerste keer opstappen blijft “een dingetje”.
Hier heb ik iemand gevraagd om te gaan hangen, die overdonderde mij eigenlijk door te zeggen; “ze is zo ontspannen, ik gooi mijn been er nu over”
Ik denk dat dat heel goed voor mij is geweest, anders was ik nu waarschijnlijk nog met zadeltje aan het longeren geweest :o
En toen kreeg ik zo de gelukskriebels dat ik zelf natuurlijk ook wilde :P
Als het ervaren mensen zijn die denken dat ze er klaar voor is, dan denk ik wel dat je daar op moet kunnen vertrouwen :j

Hihi leuk Retjet, Ik ben iets zuiniger met snoep (het blijft een fjord, die heeft iets sneller de neiging om drammerig te worden :o ) maar ik beloon wel extreem!! Veel met mijn stem, enorm uitgebreid, en soms vraag ik me af of ik dit voor haar doe, of misschien stiekem ook wel voor mezelf.... doet er niet toe, we worden er beide gelukkig van ;) hihi

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:57

Hmm grappig... ik herken dit niet.... :n
Wel ben ik een felle tegenstander van rijden met veel druk of sporen terwijl je ze niet weet te gebruiken... maar ik vind paardrijden niet zielig :n paarden zijn kuddedieren die graag hun leider gehoorzamen, vaak vinden ze het dus leuk om voor je werken en ik merk ook dat ze er kei veel plezier in heeft. Wel probeer ik het zo afwisselend mogelijk te houden en willen we “als we later groot zijn :P “ ook lekkere bos- en strandritten gaan maken enzo :j

24/7 binnen zou ik inderdaad wel zielig vinden, ik ben super blij met de stal waar ik sta, daar komen ze elke dag overdag op de wei (en mijn jaarling dag en nacht) en op stal krijgen ze extra eten (waardoor ze dat ook geen straf vinden).
Wel moet ik hierdoor jaar rond buiten rijden, want de luxe stallen met binnenbak doen vaak minder aan weide. In zo’n geval kies ik uiteraard voor het welzijn van mijn dieren, ook al betekend dat dat ik me zeiknat moet laten regenen swinters :P ;) hihi

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:48

Fransje, jij omschrijft het duidelijk en toch kort, helemaal mee eens :j

Raika, Onyx, Jupi, Bucks