Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Orchidee14

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:47

Vandaag is Joy officieel 4 jaar oud *\%/* Y)(^)
Afbeelding

Het leven is top met een Welsh Cob

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:41

Ik zal voorlopig even wat minder actief zijn. Vandaag hebben wij getekend voor ons huis in Duitsland *\o/* . Hebben daar nog het nodige te doen voor we er kunnen wonen en Joy daarheen kunnen verhuizen. Tussen de bedrijven door ook Joy nog in training houden. Gelukkig staat hij all in, dus verder wordt hij prima verzorgd en komt heel veel buiten. Straks komt hij dus lekker aan huis te staan en krijgt hij een klein vriendje of vriendinnetje. Ik probeer jullie op de hoogte te houden maar het zal dus even iets minder zijn.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:31

Robijntjah schreef:
Gefeliciteerd Orchidee!
Je kan even een kijkje nemen in het paarden aan huis topic, komen soms best handige tips voorbij!

Bedankt voor de tip. Ga ik zeker even kijken.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:31

Joy had vanochtend voor het eerst een zandruiter %). Mijn verzorgster was aan het galopperen, zoals ze wel vaker heeft gedaan en ineens draait hij in de hoek 180 graden om. Gelukkig heeft ze zich niet bezeerd en ik denk dat Joy meer schrok dan zij. Later heeft ze voor het eerst, samen met een stalgenoot, langs de weg uit gestapt. Dat deed hij dan weer zo relaxed, liep zelfs dapper voorop.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:24

https://youtu.be/aGts5k69lkc
https://youtu.be/La5oMivkS1w

Ik heb nog niet alles gelezen van de afgelopen dagen. Ben druk met inpakken en heen en weer reizen naar Duitsland ivm onze verhuizing. Tussendoor probeer ik Joy ook nog genoeg aandacht te geven maar erg veel energie om echt met hem aan het werk te gaan heb ik bijna niet. Gelukkig rijdt mijn bijrijdster hem 3x per week zodat hij toch lekker bezig is. En ze lopen heel veel buiten bij de stal waar hij staat. Nog een goede maand en dan verhuisd hij mee naar Duitsland en kan ik het stokje weer overnemen. Vandaag in ieder geval weer wat kunnen filmen. Hij gaat steeds beter lopen. Rechter galop vindt hij nog wat moeilijk maar dat komt vanzelf.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:20

linda2008 schreef:
Jeetje ik vind dat al heel wat haha! Galopperen zijn wij nog laaaang niet aan toe. := ze moet eerst beenhulpen gaan begrijpen :j Ze wil op beenhulp afremmen, ze kent stem dus gaat dan wel voorzichtig weer naar voren, maar ze staat liever gewoon stil := ach ja ik ben al lang blij dat ze zo braaf is, ik zat er ook pas voor de derde keer op :D

Toen wij voor de 3e keer op Joy zaten kwamen we ook niet verder dan stappen, stil staan en achteruit lopen hoor. Komt vanzelf. Moet wel zeggen dat Joy erg goed op de been en zit hulpen reageert ondanks dat hij nog maar kort onder het zadel is. Stemhulp is steeds minder nodig.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:29

Eline_S_S schreef:
Hoi allemaal, ik heb me hier een tijdje geleden gemeld maar eigenlijk niet meer mee gepraat.
Inmiddels heb ik al twee keer op Lucky gezeten! Hij is zo ontzettend braaf en heeft nog geen stap verkeerd gezet (afkloppen). Hij is nu helemaal bekent met het zadel, hoofdstel en dus hangen en iemand op zijn rug. De volgende stap is het opbouwen van spier en conditie aan de dubbele longe, en wennen aan contact op het bit natuurlijk.

Wel heb ik een vraag aan jullie. Vinden jullie Lucky nog te puppy om (vanaf de grond) aan het werk te zetten of niet? Ik zie hem namelijk nog steeds als mijn kleine veulentje en vind het echt lastig om te beoordelen.
[ [url=m/4Izm6o.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tggzt7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hij is net drie jaar oud. Hij gaat deze week weer op een nieuw land dus ik vermoed dat hij dan nog wel weer wat gaat groeien (hij was in de winter wat ingevallen, gelukkig alweer aardig bijgetrokken).

Vanaf de grond werken kan best, af en toe er op stappen ook wel. Maar persoonlijk zou ik met het echte rijden nog minimaal een half jaar wachten. Als ze zo braaf zijn ben je gauw geneigd om te snel te gaan. Wel een leuk paardje trouwens.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:35

Afbeelding

Afbeelding

Over lekkere dikke billen gesproken :D

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:27

Robijntjah schreef:
Ik vind het echt jammer dat jullie blijkbaar zo´n gesloten groep zijn, had graag actief meegekletst maar ik kom er simpelweg niet tussen dus ik vertrek weer.

Hoe Bedoel je dat Robijntjah? Ik lees toch echt dat ze je feliciteren. Ik krijg ook niet altijd reactie op mijn berichten maar ik reageer zelf ook niet overal op. En ja, er zijn er een paar die heel actief op elkaars berichten reageren. Niet weg gaan hoor, nergens voor nodig.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:35

Wat een leuke foto's Granoek. Vooral die waar je een kus krijgt.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:18

Leuk Robijntjah, gewoon blijven posten hoor. Knap zo voor de 1e keer tussen de lange lijnen. Ook ik ben erg druk. Wij hebben een huis gekocht in Duitsland en daar moet ook best veel aan gebeuren. Maar dan krijg ik ook lekker de paarden aan huis. Nog een maandje en dan gaan we definitief die kant op. Kan niet wachten.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 12:52

Isabel_k schreef:
Om de reden dat ik het een beetje egoistisch vind, ben ik gestart met natural horsemanship, altijd buiten staan en bitloos rijden. Dat maakt het nog een beetje goed voor mijzelf. Een soort green washing :D

Dat je hiermee je geweten sust snap ik. Mits je het met goede begeleiding doet. Want ook hier kan heel veel fout gaan. Zie het zo vaak, mensen, of kinderen, hebben ooit iemand natural horsemanship zien doen of een film je gezien op internet en denken dan, och dat kan ik ook wel. Zelfde geldt voor bitloos rijden. Bij een strenge ruiterhand is ook dat niet fijn voor een paard.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:20

Isabel_k schreef:
Daar heb je zeker een punt. En er zijn zo ontzettend veel stroming binnen mijn tak van de paardensport waar ik het niet mee eens ben of waar ik mij niet in kan vinden. Zo zijn er veel mensen die volledig voor de natuurlijke manier van paarden houden gaan. Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

De paarden die wij op dit moment hebben zijn niet natuurlijk. Het natuurlijke paard bestaat niet meer in Nederland (of in Belgie, Engeland, what ever). De paarden die wij hebben om mee te rijden (want dat is ook echt een reden waarom ik een paard heb), zijn niet natuurlijk. Dan kan je dat wel denken, maar zo werkt het echt niet.

Ja, ik denk dat paarden het fijner hebben in een paddock paradise of een andere situatie waarbij de ze in vrijheid kunnen lopen. Maar dan moet het wel op de goede voorwaarden zijn en gecontroleerd door de mens. Ik zou mijn paard niet in een natuurgebied zetten en denken "Die zie ik aan het einde van de winter wel weer terug." Zo werkt het niet.

Er zijn ook mensen in mijn tak van sport die hun paarden gaen deken om doen. Dat het paard vervolgens staat te shaken van de kou is 'natuurlijk'. Echt, my ass. Mijn fjord en mijn arabier staan altijd lekker buiten en zeker in de zomer vinden ze dat prachtig. Mijn fjord vind het in de winter ook helemaal goed. Mijn arabier vind het geen leuke grap. Koud, nat, regenachtig - het is niets voor hem. Dus, dan krijgt hij een deken en speelt hij de hele winter met zijn vrienden in de sneeuw. Geen centje pijn. Maar ik doe hem wel een deken om, omdat ik weet dat hij het anders geen feest vind.

Bitloos rijden ben ik helemaal voor. Ik wil geen bit (meer) in de mond van mijn paard. Dat andere mensen dat doen; vind ik prima. Er zijn mensen bij mij op stal die dat gelijk mishandeling noemen. Maar dat vind ik niet helemaal eerlijk. Het is anders - geen mishandeling. :')
Wat ik wel staatsgevaarlijk vind is op buitenrit gaan met een neckrope. Ben je helemaal van de pot gerukt? Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf en je paard, maar ook voor andere weggebruikers. Ben je helemaal gek geworden. :+

Ik sta er wel mild in. Maar ik moet zeggen dat ik mijn paard niet op drie zou inrijden. Ik zou niet mijn paard in een stal willen en ik zou ook niet met met een bit rijden. Maar dat maakt de keuze van iemand anders niet perse slecht, mishandeling of zielig. Het is een andere keuze. Niets meer en niets minder. Ik zou zo graag willen dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. De reden dat wij een paard hebben is hetzelfde: we houden van paarden. En ja, dan mag je best een beetje egoistisch zijn. :D

Precies _/-\o_

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:36

Joy staat ook 's-nachts op stal.Overdag buiten van zonsopgang tot zonsondergang, weer of geen weer en in de winter met deken. Nog wel, na de verhuizing heeft hij een schuilstal en een vriendinnetje. Maar de kans is groot dat er alsnog boxen komen voor het geval dat. En ik rijd hem bitloos, niet omdat ik tegen een bit ben maar omdat hij slechte ervaringen heeft opgelopen bij de tandarts. Inmiddels gaat het al een stuk beter en ik ben ervan overtuigd dat ik er ooit weer een bit in krijg, zonder dwang. Waarom ik dat graag wil? Ik kan niet in de toekomst kijken en mocht er ooit een moment komen dat ik hem moet verkopen zijn er zat mensen die niet bitloos willen rijden. Maar het veroordelen van mensen die hun paard op stal houden, met bit rijden of ijzers hebben vind ik niet nodig. Ieder zijn keuze.
Laatst bijgewerkt door Orchidee14 op 12-06-19 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:07

[quote
Ik heb vandaag Joya gemonteerd met het kaptoom.[/quote] _O- _O- _O-

Geweldig die autocorrecties.

Wat gaan jullie hard! Bij mij ligt de training, op af en toe longeren na, stil. Van mijn bijrijdster kon ik de laatste tijd niet meer echt op aan dus die heb ik vriendelijk bedankt. Wel jammer want het had mooi geweest als ze hem nog even aan de praat kon houden tot volgende week. Dan gaan we eindelijk verhuizen en heb ik ze bij huis en dus weer wat meer tijd. Dan zal ik hopelijk ook weer wat meer reageren en posten.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:46

Isabel_k schreef:
Het antwoord is: nee. :') Dat kan namelijk niet. Wellicht is er een aanbieding, maar dan blijft het een dure grap. :D

Ik doe tegenwoordig ook niets met Joep. Hij zit in de lappenmand :(

Wat heeft Joep?. Beterschap in ieder geval.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:41

Dat is balen. Hopelijk niets ernstigs.