Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

linda2008

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:40

Nou en dat is toch prima :) iedereen moet het doen op de manier waar hij/zij zich prettig bij voelt en waar het paard zich prettig bij voelt. Zo ben ik dus juist wel een ruiter die gewoon met bit rijdt, en mijn paard snachts binnen zet. Maar ik ben het met bepaalde dingen wel eens. Voldoende beweging is belangrijk! En ik vind een bit niet slecht, het is de ruiterhand die een bit een martelwerktuig kan laten worden (maar dat is ook met andere hulpteugels, sporen, bitloze hoofdstellen, zelfs zadels, noem maar op...)
Ik ben van mening dat een paard zich razendsnel aan kan passen zo lang ze maar voldoende beweging en goed voedsel krijgen :o Raika heeft 24/7 buiten gelopen, toen ze bij mij kwam had ze een heerlijk aangemaakte wintervacht :j ze kwam snachts op stal en die vacht vloog er letterlijk af.... aangepast! Is mijn fjord een buiten-paard? Ja ze gaat graag naar buiten. Maar als ze op stal genoeg te eten krijgen, gaan ze ook weer erg graag naar binnen ;)
Zo moet iedereen zijn gevoel volgen en je paard goed in de gaten houden, dat is het belangrijkste! En dan mogen we verder soms best een beetje “egoïstisch” zijn ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:28

Joy gelukkig weer goed :)

Fransje, wat super dat het zo opgepakt word :D

Golden, wat is het voor een zadel geworden?

Nicky, ach je arme jonkie :(:)
Mijn jonkie heeft ook al pech ;( een wondje in haar oog wil maar niet genezen, nu een kleine ingreep ondergaan en donderdag weer controle.

Raika is gister weer gereden door mijn instructrice en ht ging echt super goed!! Wel hadden we een kleine miscommunicatie met laden (was ik eigenwijs, wilde niet los laten en toen zat mijn vinger tussen de stang en het touw waar Raika 500 kilo gewicht op trok := ) maar na het rijden was alles vergeven en vergeten ;)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:53

Nicky, dat is wel een heel goed teken. Aandacht onder het zadel was blijkbaar écht bij jou :)

GJ, holy wat een water!! :wow: maar het zal wel snel wegtrekken ;)

Remark, hier ook een keer of 3 met zn tweeen gedaan zodat iemand kon vertellen dat ze vooruit moest. Maar daarna heb ik toch een zweepje gepakt en 1x een tikje (na 3 beenhulpen en 10 stemhulpen) was genoeg om haar te laten snappen dat ze ook vooruit moest als ze alleen in de bak is :j

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:44

Bah isabel :(:) duimen op goed nieuws vrijdag!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:34

Isabel, hoe waren de foto’s? Is er iets uit gekomen?

Miranda, ze waren enorm onder de indruk van je komst zo te zien :P ;) hihi

Hier met de jaarling nog aan het doktoren, het was verbeterd maar niet zoals gehoopt dus een week extra en dan donderdag weer controle :roll:

Raika gaat wel super!! Gister weer les gehad en echt een hele hele fijne les, het begint echt meer op paardrijden te lijken ;) wel is ze nog enorm met haar hoofd aan het gooien enzo maar we kunnen ook niet alles in een paar lesjes oplossen :n
ik was in ieder geval super blij gister <3
Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 08:11

Fijn dat het zadel op proef kan, maar dat het niet uitgebreid gecheckt is vind ik ook raar. Dan zou ik er inderdaad zeker nog even een zadelmaker naar laten kijken :j

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 15:48

Remark, ik vind dat ook gek hoor. Hier zijn Raika en ik beide volledig opgemeten...
Raika is nu 6 weken onder het zadel <3

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:01

Wauw wat knap van Lily!! Wij hebben nog geen galop hoor ;)

Nee, het hoofdschudden komt door onbalans. (Ze is pas nog bij de tandarts geweest ook ;) )

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 19:00

Schuren kan goed van de warmte, zweet en extra vliegen komen... hier is de stal juist erg benauwd dus lekker naar buiten. Wel een weekje vakantie ingelast voor Raika want ik wil haar niet aan het werk zetten met deze temperaturen :n

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:15

Wauw wat knap van Lily!!

Dat koppie van Malik <3 die zou toch als geen ander goed tegen de warmte moeten kunnen... :=

Fransje, je paard is zo super braaf geweest! Blij dat je de schuld wel echt bij de eigenaar zoekt. Een ongeluk kan altijd gebeuren met levende dieren. Een hond en een paard kunnen helaas niet goed communiceren.... maar zo met moedwil en aanvallen.... vreselijk!!!
Ook zo zonde van die hondenrassen.... Die honden werken zo graag voor hun baas... helaas kunnen eigenaren daar dus ook veel kwaad mee.... :(
Mijn hond (van het “gevaarlijke soort”) is eens midden in een gevecht terecht gekomen, waren een stuk of 5 honden die met elkaar aan het vechten waren. ik sloeg doodsangsten uit want tja als er een hond gebeten zou worden zou mijn hond daarop aangekeken worden... Ze wist zich echt geen raad en gelukkig kwam ze keurig naar me terug <3 Zo zonde van die lieve, spontane (oke en tikkeltje lompe) honden dat ze vaak in verkeerde handen terecht komen ;(

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:32

Miranda, whaha :') het viel inderdaad behoorlijk stil...
Raika heeft ook wat dagen vrij gehad ivm de temperatuur. Gister weer (voor de tweede keer ofzo) met bijzetje gelongeerd en vanavond gaan we weer lessen :):) ben benieuwd hoe dat gaat na zo’n “vakantie-weekje” :o

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:32

Regjet, oei lastig zo’n gevoelig huidje...

Jodym, welkom. Bitje kauwen is heel normaal, het is natuurlijk ook gek zoiets ineens in je mond te hebben...

Miranda, gelukkig je fiets weg gezet. Skeelers zie ik hier eigenlijk nooit... denk dat Raika die ook niet leuk zou vinden :n

Lily, ging het goed in de buitenbak?

Ik zei nog; benieuwd wat er gebeurd na zo’n vakantieweekje.....
en na mijn les zei ik: als ik ooit op wedstrijd ga, plan ik ook een vakantieweekje in...
WAUW wat ging ze goed vandaag, en wat een mega verbetering ten opzichte van vorige week _/-\o_ Toen nog veel hoofdschudden, struikelen, gewoon een hoop onbalans. En vandaag al hele stukken super fijn in balans, tussen twee handen en twee benen <3

Afbeelding

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:25

Remark, heerlijk in dat water! En dat zijn toch fantastische eerste stappen! :D super goed!!

Miranda, dat pittige karakter zou niets voor mij zijn, maar inderdaad wel super fijn dat die spanning dan ook weer zo verdwenen is.
En bedankt voor je mega compliment :D wat lief! :)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 06:48

Wauw wat leuk! Succes! En geniet er van :D

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:10

Jodym, kont staat wel vrij hoog, dat kán duiden op nog een komende groeispurt (hoewel het bij sommige ook zo kan blijven natuurlijk).
Hulpteugels met longeren ben ik nu pas aan het introduceren, nu ze 6 weken onder het zadel beleerd is. Vóór beleren vind ik zelf niet prettig :n

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 05:10

Haha granoek een kort tussendoor berichtje mag ook hoor ;)

Lily, wauw wat goed!!! Leuk ook dat er foto’s zijn! :D

Miranda, ja oke als ze zo duidelijk zijn is dat wel fijn :j
Hihi dan is het maar goed dat je shet niet de pony is waar je veilig op wilt gaan rijden ;) :P

Hmm wat fransje zegt herken ik ook wel... koudbloeden gaat iets minder vaak/snel “af” maar áls ze gaan, gaan ze zeker op kracht... :=
Raika kan lekker eigenwijs zijn, gelukkig wel werkwillig en snel lerend, maar als ze geen zin heeft om de trailer op te gaan dan verblikt of verbloosd ze niet. Als ik dan boos word denderd ze op pure kracht naar achter en laat mij direct weten dat ik daar niets mee bereik. En als ze schrikt zet ze inderdaad wel gewoon die lekkere speknek er op := en nu heb ik ook nog de pech dat ze nog niet zo nuchter is als gehoopt :o
Maar gister hebben we aan de hand buiten uitgestapt en ging het gelukkig weer een keertje goed <3

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:37

Ik lees ook nog steeds mee :j
(Maar geen tijd om te reageren op iedereen en ik wil ook geen ego-berichtjes plaatsen :o )

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:06

Oh miranda wat schrikken zeg!!
Ik heb ooit een veulentje gehad die zo in paniek raakte van de eerste keer halster om dat hij zich gewoon liet vallen, doodeng!!

Hier ook regelmatig hapjes uit de manen enzo.. := raika doet iets schuren als ze hengstig is, en mijn jaarling is iets té gezellig met andere aan het kriebelen... maarja het blijven paarden natuurlijk, geen mode-poppen ;) :P

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:12

Wij gaan vanavond weer lessen en daar heb ik super veel zin in :j
Zo goed als het twee weken geleden ging, zo slecht ging het vorige week, en ik ben heel benieuwd wat deze les gaat brengen :o
Gister aan de longe liep ze heel goed en daarvoor wat dagen vrij gehad omdat ze een trap heeft gekregen (gelukkig alleen wat wondjes).

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:35

En toen ging mijn les niet door ;(
Dan straks maar samen snorkelen ofzo... :P
(Vanwege wegafsluiting zou ik er dik 2 uur over rijden, dat vind ik te gek voor Raika op de trailer)

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 08:27

Goldenarrow, wat knap zeg!!! Zo ver zijn wij nog niet hoor :o zoals Retjet zegt; te spannend hihi!

Retjet, ja logisch toch, zo’n les is best intensief en ze moet al een uur op de trailer als ik door kan rijden... dat vind ik toch wel het max! Maar we hebben gister thuis gereden, en straks nog een keertje (voor het eerste twee dagen achter elkaar, ben benieuwd of ze het daarmee eens gaat zijn := )

Elska, ik vind het juist heel goed als je er zelf niet alle vertrouwen in hebt, dat je dat toe durft te geven en het uit handen geeft :j
Toegeven is vaak lastig voor mensen.

Ik ben benieuwd of dit topic net zo in stand blijft als het 2018 topic. Die ben ik momenteel aan het doorlezen (afkijken hoe het bij hen is verlopen en hoe het nu een jaar later gaat enzo) en dat is nog steeds actief, zo leuk!!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:32

Nou ik stel me lekker wel aan en morgen gaat iemand anders een galopje op Raika proberen :o :j

Vandaag wel voor het eerst in de bak gereden thuis (bak ligt bij ons aan de weg, dus ik bleef nog veilig in de paddock). In het begin veel spanning, 1x geen rem (maar gelukkig was er iemand bij die haar paard even terug nam naar stap zodat wij ook weer rust konden opzoeken bij dat paard) maar uiteindelijk ging het goed :D viel natuurlijk enorm door mijn binnenbeen heen want buitenkant was spannend! Maar goed met ontspanning kunnen afsluiten :j :D super trots!!!!

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 19:06

Deempje, wauw wat knap!!

CL, super zeg :D wat zul jij trots zijn :D

Nicky, leuk je zadel :):) nog een weekje, wat zul je ongeduldig zijn hihi! Ik wacht hier al tig weken op mijn zadel en ik HOOP dat ze hem in mijn vakantie (va 12 aug.) klaar hebben.... duurt dus sowieso nog even :=

Raika gister in galop onder het zadel :))
Wel blij dat ik iemand anders gevraagd had, ze gaf toch een paar jolige bokken :=
Vandaag en morgen heeft ze vrij, woensdag longeren en dan donderdag zelf maar een poging gaan wagen (schijt 7 kleuren :o )

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:11

Nicky, het lange wachten word vast beloond ;)
Ik heb een Arno Brandt zadel gekocht :o

Remark, welkom terug :) ja op maat laten maken inderdaad (Raika is 4 jaar en de verwachting is dat ze al grotendeels is uitgegroeid. Haar bespiering veranderd natuurlijk nog wel, maar daar kan het zadel gewoon op aangepast worden :j )

Goldenarrow, jeeeetje wat zijn jullie al ver :wow:

Raika, Onyx, Jupi, Bucks

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:17

Remark, ja lastig! Hier 18 inch nodig terwijl er maar 16 inch op haar rug past... daarnaast extra wijde boom nodig, dus dat werd al snel onmogelijk... Arno is er van overtuigd dat hij hem kan blijven aanpassen voor haar, dus daar vertrouw ik op. (en in het ergste geval moet er ooit een andere boom in, dat is dan zo...) ;)

Deempje, en wat bereik je dan met de slof als er iets gebeurd? Dat je het hoofd naar beneden kan houden? Ik heb toch liever het hoofd omhoog als er iets gebeurd := hihi

Raika, Onyx, Jupi, Bucks