De weg naar spanningsvrij op concours is lang...

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 13:56

Jeetje wat een verhaal.. En zo herkenbaar. Loop er ook al heel lang mee en altijd het gevoel gehad dat ik er alleen in stond.

Ik ben gek op wedstrijden rijden, doelen stellen, trainen, opleiden, etc. Alleen ben ik op een gegeven moment het plezier verloren door de spanningen, perfectionisme en willen presteren. Nu is paard al paar jaar geblesseerd en kan daardoor beter terug kijken waar het mis is gegaan. Teveel en te snel willen, waardoor ik ook binnen een jaar in het Z1 zat. Maar waar ik t/m het M1 hoge scores reed, ging het in het M2 minder en in het Z1 reden we of bijna verlies of 2 winst. Paard gespannen, ik gespannen en beide gingen steeds minder lekker als team. We werden beide steeds minder een happy athlete. Waardoor ik juist nog meer wilde presteren en alle kanten opschoot met methodes om van de spanning af te komen (maar ondertussen niet het "gas" eraf haalde of een pas op de plaats deed). Ik had een kwalitatieve en ijverige merrie, was handing en kon goed opleiden en kreeg dit vaak te horen van anderen. Waardoor ik nog meer het gevoel kreeg dat ik niet mocht falen (mijn faalangst en prestatiedrang hielpen daar ook niet bij).

Nu een jaarling van deze merrie en wil het graag straks anders doen.. Maar hoe pak je zoiets aan? Zat te denken aan een sport psycholoog, maar die stress-release methode waar je het over had klinkt ook erg interessant.

Nu ik dit schrijf voel ik die oude spanningen weer naar boven komen, niet gezond. En ja, net zoals jij TS vind ik de wedstrijden echt leuk.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie