Amyd schreef:Klopt, wij gaan vaak samen op stap met een haflinger en een arabier.
Apart zijn het schijterds eertse klas, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.
Heel herkenbaar Amyd

Kennelijk denken ze dan van elkaar dat diegene wel oplet

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304
Amyd schreef:Klopt, wij gaan vaak samen op stap met een haflinger en een arabier.
Apart zijn het schijterds eertse klas, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.
Monique1963 schreef:...
Mijn vriend hield haar vast, maar ze maakte een soort spin (echt ze opteert voor quarterhorse) en hij werd letterlijk rondgezwaaid zoals in zo'n kermismolen met van die stoeltjes aan kettingen. Dus hij moest loslaten. En ze ging bokkend het land wel terug in, maar ze trapte dus gericht na, naar hem. Daar baal ik verschrikkelijk van. Gelukkig miste ze hem, maar dat vind ik een vies spelletje. Dit is de tweede keer al, een keer met vrij werken en veel verzet trapte ze ook in een bok gericht naar mij, staat op een filmpje. Weet niet wat ik daar nou weer mee moet.
fransje23 schreef:Ik zie het voorval totaal anders, Callas was bang en in paniek en vervolgens komt er een mens en die grijpt je bij de manen en houd je vast. Dat is wel een soort roofdieractie dus de rest van haar acties zijn een logisch gevolg daarvan, roofdieren moet weg!
Kun je zeggen dat ze de vriend moet kennen etcetera maar een paard in paniek reageert vanuit instinct daarom zijn ze dan ook zo gevaarlijk en doen ze domme dingen.
Jannepauli schreef:Tja, ik vraag me af of het dominantie is. Als onze paarden (koud-en warmbloed heethoofden) eens ergens van schrikken en wegrennen, gaat dat soms ook met bokken en uitslaan van de achterbenen gepaard. Een soort van 'zekerheid voor alles' ( dus alles wat in de directe omgeving zit van zich weghouden) actie. Als jij weg wilt en er hangt iemand aan je nek of manen, dan moet je wat.. toch?
Monique1963 schreef:....
Voel ik een rukje aan het touw, ik kijk om. Is mijn labrador pal in Callas looprichting gaan zitten! Dan sta je in een splitsecond wat je moet doen. Omkeren om Callas tegen te houden moet ik de andere loslaten en terugspringen want die lijn van haar is een meter of 3 lang. Op het moment dat ik dat wil doen, stapt Callas al struikelend om niet op de hond te gaan staan, óver de labrador heen, haar passen op haar benen zoekend omdat het allemaal zo onverwacht ging. Pfoe, dat was echt op het nippertje! En dan ben ik weer supertrots, want twee jaar geleden zou ze er gewoon doorheen gelopen zijn, met alle gevolgen van dien.
pien_2010 schreef:Calles vergelijk ik eerder met onze Hercule die ook zo dominant was vroeger. Nu na 18 jaar is alles zo bevestigd dat als hij het over wil nemen, ik maar normaal naar hem hoef te kijken met een glimlach (zo van "ik zie je echt wel") zodat hij gelijk (meestal met een diepe zucht → ons kent ons) weer gezellig doet.
Ik verwacht dat Calles net als Hercule waar we vroeger ook echt veel mee af hebben gezien, een top paard wordt waar je heel veel ontspannen plezier mee gaat beleven. Zie het voorbeeld met de oude hond.
Monique1963 schreef:Hi Zuchini, ze is bijna 6... Er zijn paarden die al Z lopen op die leeftijd en er zijn zat paarden die op die leeftijd al cross lopen met spannende hindernissen. Dus ze is niet zo'n jonkie. Maar het is wel bekend natuurlijk dat Tinkers laat volwassen in hun hoofd schijnen te zijn.
Ik herinnerde me vanmorgen ook dat ze in het land ook zo onrustig zijn de laatste dagen. Gisteren niet, maar een van de dagen ervoor kwamen ze meerdere keren uit het dal omhoog stieren naar de veilige uitloopstal omdat er iets was waar een van hen van geschrokken was.
Het is ook buitengewoon onrustig weer, het wil maar niet gaan regenen, maar het dreigt met donkere grijze luchten en het stormt met een warme wind. Dus raar weer.
Ik krijg sterk de neiging om als ze zo is, niet het erf af te gaan, maar ja dat betekent dus dat ik haar niet train op spannende dingen buiten het erf en haar niet de kans geef een sterk karakter te ontwikkelen en het buitenrijden steeds beladener wordt. Blijft erg lastig welke keuze nu de beste is.
Zuchini schreef:Ik denk dat dat een goede beslissing is. Even weer back to basic en weer uitbouwen.
Mijn opmerking over haar leeftijd was niet rot bedoeld hè, maar inderdaad in mijn ogen ligt het ook heel erg aan het paard zelf. Er zijn volwassen 6 jarigen en echte groene 6 jarigen die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen. Ik zei dat zodat je je realiseert dat het niet altijd een andere reden hoeft te hebben dan een simpel: ik heb geen zin vandaag, laat me eens kijken hoe ver ik kan gaan. Uittesten zogezegd.
@Assebassie, ja stappen terug inderdaad. En je hebt gelijk, ik ben natuurlijk met Shadow gaan werken wat ze helemaal niet leuk vond. En mijn vriend was er idd ook niet, misschien speelt dat ook mee, hoewel hij nauwelijks iets met haar doet eigenlijk. Maar goed, als ze zo hooggevoelig is, pikt ze dat via mij ook op.
...
pien_2010 schreef:Wij hebben tri-tec14 en met twee paarden doen wij daar 2 jaar mee. Je gebruikt een beetje onder de buik en boven op plekjes waar een ander paard niet met de mond bij kan. Het is echt giftig, maar werkt super. Is duur spul hoor!
WendyLotte schreef:[ [url=m/OkvbvB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DGdSML.jpg]Afbeelding[/url] ]
De goedkoopste oplossing om een hooinet super makkelijk en snel te vullen zonder gedoe.
Inmiddels is de tekst van het boek af. Ik wil nog wel een voorwoord, nawoord, dankwoord etc schrijven, maar de kern is af.
En dat brengt me bij het volgende. Nu ik mijn hele eigen verhaal in één keer heb gelezen, valt me op dat het omkeren veel vaker is gebeurd dan ik onthouden had. Ik had het een keer of vier onthouden, maar het is tientallen keren gebeurd.
Ook viel me nu op dat ze minstens een keer of vijf zomaar uit het niets gebokt heeft. Bij stilstaan bijvoorbeeld op een rit. Echt zonder reden, zonder dat ze aangaf gestrest te zijn of ergens bang voor te zijn. Zomaar één bok en meteen hals erna laag, niet erna willen wegrennen, niet erna verder stout doen. Zo raar. Haar rug is nagekeken die is goed. Als het iets met het zadel zou zijn, zou het vaker gebeurd moeten zijn, maar het is zomaar in die 3,5 jaar dat ik haar heb een aantal keer gebeurd. Alsof er kortsluiting is. Ze zal toch geen hersentumor hebben?
...
Monique1963 schreef:Pien, misschien is het niet erg als je paard jouw leider is, als jullie maar goede afspraken hebben wat wel en niet mag.Sintara schreef:NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is.
Ben ik helemaal met je eens uiteraard. Ik ben de eerste die roept, dan heb je een paard dat het beste is, want je komt in de ZZ uit en dan moet je erg 2 bitten in hangen én met sporen rijden om beter te zijn. Dat druist in tegen alles waar ik voor sta in dierenliefde. En juist daarom wil ik het graag zo paardvriendelijk mogelijk doen. En daarom was ik zo shocked dat Bruno gelijk Callas een stangtrens gaf (van rubber dan weliswaar). Maar ik reed in de western ook altijd met een enorme stang. Maar wel met losse teugels en maar heel weinig aanleuning nodig om te bereiken wat ik wilde. Omdat ik met mijn benen met sporen stuurde. En ieder bit is zo scherp als de handen van de ruiter.
Maar ja, tijden veranderen en ik vond dat men gelijk had en dat je met zo min mogelijk moest toekunnen. Achteraf had ik gewoon moeten doen wat ik altijd vroeger deed. En dan had ik gewoon met hulpmiddelen gereden en dan had Callas veel meer leiding gehad en was het misschien zo ver niet gekomen. Waar ik moeite mee heb, is dat als je niet NH doet, je een soort van met de nek aangekeken wordt alsof je een of andere neandertaler bent of zo.
Maar dat is achteraf, daar heb ik nu niets meer aan, en ik wil nu graag doorgaan op deze voet, want als het zo lukt sluit dat wel goed aan bij het gevoel dat ik het goed wil doen en paardvriendelijk vooral wil zijn.
Monique1963 schreef:Met 1 hand rijden doe ik eigenlijk automatisch, heb het met western, bijna 30 jaar, altijd gedaan. Maar sinds ik Callas heb kan dat eigenlijk niet meer, omdat ze überhaupt eigenlijk niet wist wat sturen was. Nu moeten we dat wel leren, dus zal neckreining in de toekomst op de agenda staan. In het bos is het overigens niet zo'n probleem want het is toch wel duidelijk waar het pad heen loopt. Zo is Callas vermoed ik ook ingereden en daarom zat er denk ik geen goed stuur op.
Ik ga het touw wel aan de hoorn van mijn zadel vastmaken maar dus met een breektouwtje en verder houd ik het touw in mijn hand. Dat ik het vastmaak is eigenlijk meer om te voorkomen dat ik het compleet uit mijn handen laat glijden en dat ik dan moet afstappen om het weer op te pakken.
Gebruikers op dit forum: agee, annaburg, arjaaaaa, Ashleytjuhh, Astrid_Brann, ferropaard, FleurSandro, goldenarrow, heleen06, HopeMyDay, ikkedus, Ketly, Kim_S, Melisssx, Mkango, mmajar, NinaCharlie, Peachy, Sanet, schumiegirl, Sonnies, stitchlover, Veraaaaah, Xhiske, xRoossie95 en 14 bezoekers