Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AmoorM

Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 19:05

Hoi!

Mijn paard en ik rijden lekker recreatief. Meestal gaan we op pad!
Heel zelden rijden we in de bak. Ik vind het heerlijk om met mijn paard lekker ontspannen rond te rijden. Gewoon lekker uitwaaien na 't werk. Gelukkig hebben wij genoeg uitrij mogelijkheden om je te vermaken! Lekker stappen over de landweggetjes in de zon, een lekker stuk galop over de bospaden, een sprongetje over de boomstammen. Nee, ons maak je niet blij met bakwerk. :o

Ik ben benieuwd of er nog meer ruiters zijn die ook enkel recreatief buiten rijden? Waar rijden jullie? Hoevaak? Alleen of met stal genoten? Waar lopen jullie tegen aan? Hoe lang zijn jullie onderweg?

Wij gaan z'n 3/4 keer per week. Afhankelijk van het weer. De stal staat aan de rand van het bos dus veel uitrijmogelijkheid, tevens ook leuke landweggetjes wat heerlijk is in de zon. Ik ga zowel alleen als met stal genoten, wel zo gezellig! Onze ritjes verschillen van een half uurtje t/m 3 uur ongeveer. Mijn paard is super braaf buiten, rent niet weg, bokt niet en schrikt niet snel. Is lekker ontspannend en relaxt, (ligt er wel aan welke richting we op gaan) ideaal buitenrit paard!

Omdat ik er zo van geniet, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen! :D

Dit was vanmiddag!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LindyH op 08-06-19 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek

AmoorM

Re: Rijdt jij ook zo graag buiten? Meld je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 16:10

Ik ruim mest ook niet op eigenlijk. :o Rij ook meestal in afgelegen stukken. Als ik in het dorp zou rijden zou ik het even aan de kant gooien denk ik.

Hebben jullie altijd een vaste route in gedachten of stappen jullie op en bedenken dan waar je heen gaat?

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 17:08

Ik ben ook heel flexibel in hoelang we rijden en hoe fanatiek. Soms ga ik met een stalgenootje en stappen we alleen maar en is het heel gezellig. Andere keer rijden we fanatieker met een flinke galop. Ik pas mij heel makkelijk aan degene die mee gaat. :D

Ik vind mijzelf niet minder fatatiek of ambitieus dan een bak/wedstrijd ruiter. :o
Laatst bijgewerkt door AmoorM op 20-05-19 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 17:12

ElviraKelan schreef:
Ook ik rijd meestal buiten.
Vind ik toch een stuk lekkerder en maken we Zwolle-noord onveilig
Vaak een uurtje

Overigens heb ik wel een bak tot mijn beschikking en gebruik ik hem dus ook af en toe

Rijdt je dan door de stad? Of heb je dan een soort park waar je rijdt? Ik heb daar nooit een beeld bij als mensen buiten rijden in een niet natuurlijke omgeving. }>

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-19 04:49

Wat leuk zeg al die reacties! :D

Buiten rijden is toch wel heel erg fijn! Hebben jullie altijd een standaard route in je hoofd of stap je op en zie je wel waar je terecht komt? Zijn jullie paarden op buitenrit altijd braaf en kun je ook ver alleen naar buiten? Of moet je altijd met z'n 2en?

Gaan jullie met de trailer op pad of vanuit stal. Wij hebben geen trailer. Dus rijden gewoon in de buurt. :)

Stukje van onze achter tuin

Afbeelding

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 06:58

Isabel schreef:
Ik meld me ook! Heb het geluk dat de Strabrechtse heide een paar minuutjes stappen is vanaf stal <3
[ [url=m/lGfOHS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah heerlijke manenkam! :D

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 07:17

Jullie rijden allemaal op mooie plekken. Heel gevarieerd ook!

Wij hebben ook diverse uitrij mogelijkheden. Onze stal staat aan de rand van een bos. Dus dit is onze achtertuin.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kun je je prima vermaken met een ritje. Paard is daar super braaf, lekker lang teugeltje en lekker rijden. Maar de andere kant op is ook leuk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan komen we langs landweggetjes, met hier en daar een zandpad voor een galop je. Vind ik ook fijn rijden! Mijn paard vindt die kant op toch wat spannender, vooral onderstaande viaduct. (iets verder van huis..) Dus ons doel is om daar uiteindelijk lekker ontspannend te kunnen rijden net zoals in het bos.

Onderstaande plaatjes zijn nog plekken waar we ook kunnen rijden en buiten het bos is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is weer in een ander bos!

Afbeelding

Al met al vermaken wij ons prima hier! :D

Het liefst rij ik met anderen, vind ik gezelliger en je kunt op elkaar bouwen als je wat verder weg gaat, alleen is maar alleen. Enige minpuntje is het tempo, mijn paard is van zich zelf erg rustig en heeft niet z'n snelle stap. De andere paarden daarin tegen wel, dan is het soms wel lastig om naast elkaar te rijden. Ik moet wat meer been bij geven en de ander in houden.

Hoe reageren jullie paarden op sproeiers? Mijn paard vindt dat echt spannend. Helaas staan ze overal al weer..

Gisteren weer genoten van een heerlijke buitenrit met een vriendin, zondag gaan we weer! :D

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 17:29

Wauw wat een gave omgeving Dracarys!

Hoevaak in de week rijden jullie gemiddeld? :)

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-19 20:34

Ik rijdt alleen maar buiten. :o
Soms een langere rit en soms een kortere. Verschilt echt per week hoevaak we gaan. Soms 3x soms 5x. Merk wel dat ik er soms van baal als ik weinig ben gaan rijden. :oo

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 21:51

Nog lekkere buitenritjes gemaakt? Woensdag heb ik een heel relaxt in het bos gereden, lekker ontspannend ritje, super genoten.

Vanavond een rondje rondom het bos gemaakt, paard was wat gespannender. Onderweg enge dingen tegen gekomen, waar ze best op reageerde. Zoals sproeiers zijn dooooodeng. Niet zo ontspannen gereden als woensdag, maar er waren lekkere stukjes bij.

Paard heeft nog wel een echte wintervacht, dus met deze temperaturen is ze best nat. Kreeg haar ook niet goed droog. Wat doen jullie daaraan?

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 13:18

Ohh, lekker dicht bij het bos en het strand! *D Moet je die 40 minuten dan door het verkeer?

Vanochtend heerlijk buiten gereden. Lekker in het zonnetje gestapt. Gewoon genieten! :D

Afbeelding
Afbeelding

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 16:30

:wave:

Hier nog leuke buitenritten gemaakt?

Hoeveel mensen rijden hier echt alleen buiten? Zonder dat ze nog bakwerk doen? Dus alleen het paard aangeschaft voor buitenritten? Of heb je een paard aangeschaft voor wedstrijden en rijdt je buiten voor de afwisseling? Zit verschil in! Wat voor doelen hebben jullie dan? Wat is bij jullie voldoening? :o

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 16:43

hoikimmmy schreef:
AmoorM schreef:
:wave:

Hier nog leuke buitenritten gemaakt?

Hoeveel mensen rijden hier echt alleen buiten? Zonder dat ze nog bakwerk doen? Dus alleen het paard aangeschaft voor buitenritten? Of heb je een paard aangeschaft voor wedstrijden en rijdt je buiten voor de afwisseling? Zit verschil in! Wat voor doelen hebben jullie dan? Wat is bij jullie voldoening? :o

Ik kocht een paard omdat ik lange ritten wil maken, maar daar zijn we nog niet helemaal aan toe. Dus eerst lekker bakwerk en elkaar leren kennen tussendoor maken we wel een ritje. Maar straks wil ik echt lange ritten maken.

Dat wou ik eerder ook, maar ik heb gemerkt dat ik lange ritten alleen toch niet heel prettig vindt. Je bent toch maar alleen, het is misschien wat stressender voor het paard als hij in een minder bekende omgeving rijdt en als je dan alleen bent kan ik niet echt ontspannen. Met z'n 2en of 3en heb ik daar geen last van. Maar bij ons kun je heel fijn buitenrijden zonder dat je echt verweg moet. Stal staat aan 't bos. Daar is paard super ontspannen. Dus als ik een uurtje tot 1,5 uur buiten wil rijden om te ontspannen hup ik zo het bos in, hoef niet over drukke wegen of door dorpen, grote bruggen etc. :D

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 16:39

Een schopje omhoog! :D

Rijden jullie nog steeds lekker buiten? Hier wel, heerlijk door de bossen!

Ik rijdt eigenlijk alleen maar buiten, nu krijg ik soms wel de opmerking 'ik zou niet gelukkig worden van alleen maar een rondje buiten.' Iedereen heeft natuurlijk andere interesses en ambities. Maar vaak klinkt 'alleen maar een rondje buiten' als iets waardoor je jezelf niet als fanatieke ruiter mag zien. Terwijl als ik aan het rijden ben, ik zeker wel gemiddeld een uur in het zadel zit per keer en ik z'n 3 uur met mijn paard bezig ben qua verzorging/zadelen etc. Ben je als buitenruiter minder fanatiek dan een wedstrijdruiter? Hoe kijken jullie hier tegenaan.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 16:51

Wat een ontzettend knap paard heb jij zeg! :D :D

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 19:48

Ik merk ook echt dat ik 10x gelukkiger en ontspannender van m'n paard stap als we een buitenrit hebben gemaakt, dan wanneer we in de bak rijden. :o

Vanochtend wel een klein stukje bakwerk gedaan, maar na een half jaar bos is dat ver te zoeken waardoor ik er na 15 min al (bijna) gefrustreerd op zat. Dit heb ik (haast) nooit met buiten rijden. Herkenbaar? :')

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 19:49

Nouvel schreef:
Hier vanmorgen weer lekker naar strand geweest

[ Video ]

Heerlijk! :D

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:02

Marije_jiplover schreef:
Vandaag weer lekker gereden na 3 weken niet rijden.
3 weken terug hebben we een endurance wedstrijd gereden, in 2 dagen dik 60 km.
Daarna had ponylief rust en na een week ging ik zelf 2 weken met vakantie. Gisteren was ik terug en dus vandaag weer naar 't bos.

Bakwerk moet ook wel bij die van mij, met alleen bos kilometers houd ik 'm niet soepel en los genoeg om de vele kilometers van het endurancewerk aan te kunnen.
Maar buitenrijden daar ligt wel onze prioriteit.

Kun je de soepelheid en lossigheid niet in het bos trainen?

Wij rijden in alle gangen in het bos. Maar ik rijdt haar eigenlijk nooit nagevelijk in het bos of andere dressuurmatig oefeningen. Het is vooral gericht op lekker ontspannen rijden. :j

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:05

lara1510 schreef:
Wat een mooie foto’s allemaal, jullie komen echt op prachtige plekken!

Ik meld me ook (als dat mag want ik kom net kijken bij het buitenrijden :') ). Ik denk dat bij mij de term buitenruiter-in-training nu het beste past :+ . ‘Normaal’ rijden we vooral in een bak en zijn we aan het dressuurmatig aan het trainen. Ik en mijn moeder hebben wel eens wat pogingen gewaagd om naar ‘buiten buiten’ te gaan maar we zijn nooit heel ver gekomen. We hebben ons paard Prince nu zo’n 4 jaar en elk jaar vertrouwen we hem meer, maar dit jaar is er iets geklikt en sindsdien vertrouw ik hem echt 100%.

Daarom wilde we dit jaar proberen het buitenrijden echt op te pakken want onze stalling grenst aan een recreatiegebied. Vorige week zijn we gewoon spontaan naar buiten gegaan en sindsdien hebben we zo’n 4x buiten gereden (met groep, met z’n tweeen, alleen en draven allemaal al gedaan) maar een buitenrit is het nog niet te noemen nog. Wel merk ik dat ik het leuker vind dan gedacht, waarschijnlijk omdat ik mijn paard veel meer vertrouw en dus zelf ook kan ontspannen. :j

Ik ken de weg niet goed in het gebied maar gelukkig heb ik een aardig stalgenootje met een brave pony die ons helpt. Binnenkort gaan we een tripje naar de ‘galoppeerdijk’ plannen dus ik ben benieuwd hoe dat wordt maar het komt vast wel goed. :=

Wij rijden in het recreatiegebied ‘Bernisse’ (in Zuid Holland), zijn er meer mensen die daar rijden of in de omgeving ervan?

Hup, naar buiten! :P
Waarom heb je er 4 jaar lang over gedaan? Als je een recreatie gebied naast de deur hebt! Gewoon lekker kilometers maken.

AmoorM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-19 20:07

Drico schreef:
agesus schreef:
Ook ik rij het liefst buiten met mijn arabier, Meestal op de Utrechtse heuvelrug bij Leersum, Amerongen en Elst of in Wageningen, Ede. En ik vind het heel leuk om met iemand samen te rijden. Dus als er iemand mee wil, heel graag.

Mijn IJslander staat in Veenendaal dus stuur me maar een pb mocht je eens een rondje samen buiten willen :)

Wij hadden laatst op buitenrit ineens vreemde bezoekers in het bos :+

[ [url=m/AREOIU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ijslanders lijken mij zulke heerlijke knuffelpaarden. Zien er altijd zo ontspannen uit.. :)

AmoorM

Re: Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-19 17:26

Mijn paard reageert ook niet heel fel op andere paarden. Lijkt altijd wel even op, maar vindt het verder prima. Als ik met anderen ga rijden is ze vaak wel een beetje ontspannender dan alleen. Maar alleen kan ik ook heerlijk rijden gelukkig. Hoor wel eens dingen van stal genoten dat ze het erf niet eens afkomen.. Vreselijk lijkt mij dat. Zelfde als op een stal staan zonder leuke buiten rij mogelijkheden. :oo

AmoorM

Re: Rijd jij ook zo graag buiten? Meld je!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-19 11:18

Straks weer tijd voor een lekker bosritje! :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie