Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kelan

Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 09:47

Hoe weet je of bepaal je dat het genoeg is voor je paard, en besluit je om in te laten slapen?

Mijn oudere merrie (21) is al een tijdje met pensioen, vanwege wat blessures. Ze doet nog wel wat stapritjes met mijn buurmeisje.
Gisteren zag ik dat ze na het rollen in de wei veel moeite en meerdere pogingen nodig had om op te staan. Daardoor werd voor mij de oorzaak van een schaafplek op de schouder, en klein wondje op de kogel ook duidelijker: met de regen vorige week hebben ze een paar keer 's nachts binnen gestaan. En zal ze waarschijnlijk ook moeite gehad hebben op te staan. Ook stond ze toen niet op toen ze lag en ik de schuur in kwam. Terwijl ze dat normaal altijd doet.

Kortom, ze lijkt echt moeite te krijgen met opstaan.

Verder doet ze het heel goed. Ze staat vooraan zodra er eten uitgedeeld wordt (of zou moeten worden, dan verteld ze dat even :D ). Houdt de hele boel nog in de gaten, en waakt over alles.

Ze staan nu nog 24 x 7 buiten, en dan ligt ze niet (alpha merrie *D ), maar als het weer slechter weer wordt, dan gaan ze 's nachts weer op stal. En dan is haar standaard routine: even hooi eten, dan brok eten, en dan gaat ze liggen. En moet ze daarna natuurlijk weer opstaan.....

Dus dan komt de vraag, wanneer is de moeite met opstaan te veel moeite voor haar. Ik heb altijd gezegd: " beter te vroeg dan te laat inslapen" en " ik laat mijn oude paarden niet doormodderen".
Nu het moment komt er in ieder geval over na te denken, vind ik dat toch wel lastig.

Dus mijn verstand zegt: tegen de tijd dat ze 's nachts weer op stal gaan, moeten we misschien maar besluiten dat het klaar is. Ik wil in ieder geval niet in de situatie komen dat ze niet meer op kan staan.
Maar mijn (schuld)gevoel zegt: is dat niet veel te snel, ze is pas 21, ze is verder nog zo goed, besluit ik dat dan niet te vroeg. een paar x moeite met opstaan, wat is dat nou, misschien zijn het maar incidentjes. Schrijf ik haar niet te snel af.
Ik wil doen wat voor haar het beste is, maar wat is dat. :?

Hoe besluiten jullie dat het klaar is?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 13:11

Dank voor al jullie input! Het helpt mij echt om verder af te wegen.

Elisa2 schreef:
Waarom heeft ze moeite met opstaan, komt het door ouderdom/ stijfheid of door haar blessures? wat is de aard van de blessures..allemaal factoren die een rol spelen imo. En inderdaad krijgt ze al wat ter ondersteuning? duivelsklauw/ glucosamine.

Ik denk dat het inderdaad ook met haar blessures te maken heeft: die waren aan beide achterbenen. Ze is niet alleen stijf met opstaan, maar vooral ook wankel (althans de ene keer dat ik het zag).
Duivelsklauw en glucosamine ga ik mij eens even in verdiepen!

Elisa2 schreef:
Mocht ze op stal niet meer op kunnen staan, kun je haar dan laten inslapen daar? (even praktisch gedacht, kun je een dood paard nog uit de stal krijgen zonder dat je het in stukken moet zagen? )
Klinkt een beetje cru maar dat zijn wel zaken waar je ook over na moet denken.

Dat praktische gedeelte speelt uiteraard ook mee. Ik weet niet of dat kan. Alleen met heel veel moeite denk ik.

Esther schreef:
Kun je haar bekijken dat ze niet weet dat je in de buurt bent? Als je van een afstand kunt kijken hoe ze zich gedraagt weet je een stuk meer. Op het moment dat je komt is ze blij en raapt ze zich bij elkaar om enthousiast te doen, 'Joepie voer/aandacht'.
Hoe zijn de andere paarden tegen haar? Als andere paarden haar 'wegpesten' is ze er slecht aan toe

Ik kan haar inderdaad zien. Ze is nog steeds de baas (over de 29 jarige pony), en gedraagt zich verder nog zoals altijd. Houd alles in de gaten, commandeert de jonge ruinen vanaf afstand. Dat maakt het ook zo'n lastige beslissing. Als ze verder ook zichzelf niet meer was, was het helder geweest. Maar nu moet ik bedenken of ik (voor haar eigen bestwil, ik wil niet dat ze in de situatie komt dat ze niet meer op kan staan), voor haar moet besluiten dat het genoeg is.

Snooty16 schreef:
Ik denk dat je in ieder geval nooit overhaast moet beslissen met zoiets.
Inderdaad, voorlopig hoef ik gelukkig ook nog niet te besluiten. Het is niet acuut, maar ik wil er nu wel over na denken, zodat ik weet wanneer ik wel moet gaan besluiten..
belle_boef schreef:
[VN] Kreupelheid zichtbaar in gezichtsuitdrukking paard
Lees dit topic eens. Daar staan ook afbeeldingen om pijn te score

Thanks, daar ga ik even naar kijken!

anjali schreef:
Ik laat mijn paarden pas inslapen als de veearts zegt dat het nodig is.Die is dan eerst al een hele tijd gekomen om te behandelen. Overigens,de veearts moet het inslapen toch uitvoeren, volgens mij doen de meesten dat ook pas als ze het zelf nodig vinden.

Uiteraard overleg ik met de dierenarts. Maar ik ga er vanuit dat als ik, weloverwogen, besluit dat het genoeg is, die daar in mee gaat. En zo niet, dan heb ik nog wel andere dierenartsen in mijn netwerk.

@welmoed_ ja lastig he, wat is wijsheid…

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 08:46

Tja, dat vind ik dus het lastige. Het is een sterke pittige merrie. Echt de baas. Dus die zal niet snel laten merken dat het niet goed is. Dus ze is nog niet echt anders. Ze gaat haar eigen gang, houdt alles in de gaten, en terroriseert de pony nog.

Dus ik ben bang dat als ze het echt laat merken, het eigenlijk al te ver is. En daarnaast vind ik dat ik een verantwoordelijkheid heb, om te zorgen ik haar niet in een onmogelijke situatie (als echt niet meer op kunnen staan) breng. Liefst zou ik haar de dag voordat dat dat gebeurt, laten gaan. Maar ja, het lastige is dat je niet weet wanneer dat gaat gebeuren.

Voor nu heb ik de Duivelsklauw besteld. Dat gaan we bij voeren. Voorlopig lopen ze nog even 24x7 buiten. Hopelijk kan de Duivelsklauw dan z'n werk doen / aanslaan. En als ze dan weer 's nachts naar binnen gaan, ga ik het even goed bekijken. Als ze dan ook blijft liggen als ik binnen kom en/of steeds meer wondjes van het (proberen) op te staan, dan ga ik verder nadenken.

JosefienE schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar 2 jaar terug heeft mijn paard ook een maand gehad dat ze moeite had met opstaan. Op een dag kwam ze ook helemaal niet meer omhoog, het lukte haar niet meer. Dierenarts er bij en met een aantal mensen omhoog gekregen. Buiten haar artrose (waar ze medicijnen voor krijgt), vond de dierenarts haar nog super gezond. Na deze periode is het ook weer beter gegaan en nu twee jaar verder houden we nog altijd ons hart vast als ze ligt, maar is het nooit meer mis gegaan. Wel gaat ze s'avonds naar binnen ipv 24/7 buiten, omdat ze de rust en warmte toch nodig heeft.

Ik zou het dus nog even aankijken, misschien gaat het over een tijdje weer perfect. Of heeft ze toch wat meer rust nodig, ik weet niet hoe actief ze loopt in de kudde.

Ah, dat biedt perspectief. Hopelijk gaat het met mijn oude dame net zo!

Homiafortuna schreef:
Ik heb mijn merrie op 32-jarige leeftijd in moeten laten slapen, omdat ze met geen mogelijkheid meer in de benen kon komen in haar stal. We hebben toen echt vanalles geprobeerd. Buiten lukte het haar nog wel, maar ook moeizaam. Ze mankeerde verder niets, maar er was helaas geen andere optie. Merkte bij het inslapen ook dat zij daar geestelijk eigenlijk nog niet klaar voor was. Ze verzette zich er echt tegen. Was een hartverscheurend moment en vaak denk ik nog steeds of we echt wel alles hebben geprobeerd toen.

Och wat naar. Zo is inderdaad niet zo als je het zou willen.

siskeh schreef:
Persoonlijk vind ik niet meer kunnen opstaan, of twijfelen daarover wel een grens.
Ook omdat ik weet wat het gevolg kan zijn, dier wat niet meer overeind kan in de box is géén pretje.

Dat gezegd hebbende, ik zou vooral ook al "vooruit" denken mocht het eens toch mis gaan, kan je misschien van box wisselen zodat ze er makkelijker uit kan? (dicht bij de uitgang) is de boxwand er af te halen?

Misschien kan je ook een aantal dagen in de box filmen hoe ze overeind komt.

Van box wisselen is lastig. Het zijn er 5. 3 aan 1 kant, daar staan de ruinen. en 2 aan de andere kant. Daar staat ze in (want naast of tussen de ruinen kan niet: dan houdt ze iedereen wakker met haar gegil naar de ruinen). De boxwanden kunnen er uit. Dus op zich maakt het ook niet zo veel uit in welke box ze staat. Maar eigenlijk vind ik dat ik moet voorkomen dat het zo ver komt dat we dat nodig hebben.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 14:14

_Lorette_ schreef:
Paard moet bij mij goed kunnen functioneren als paard. Gaat het in de basis mis en is dat niet meer op te lossen, dan laat ik hem/haar gaan.

- Paard is blij
- Paard kan goed genoeg eten en drinken
- Loopt onbelast zonder pijn en kan zich uit de voeten maken als een paard hoger in rang daarop aanstuurt (kunnen vluchten)
- Kan goed genoeg gaan liggen en opstaan
- Kan zichzelf kriebelen bij jeuk, zonder om te vallen
- Tilt de benen voldoende op voor hoefsmid

Dat is een mooi lijstje. 4 van de 6 zijn zeker nog goed bij die van mij.
Maar deze twee zijn de vraag:
- Loopt onbelast zonder pijn en kan zich uit de voeten maken als een paard hoger in rang daarop aanstuurt (kunnen vluchten) - pijnvrij denk ik wel, maar weet ik uiteraard niet 100% zeker. vluchten is gelukkig niet aan de orde. mevrouw is de baas :D
- Kan goed genoeg gaan liggen en opstaan - die dus niet meer zo

_Lorette_ schreef:
Ik vind het vreselijk sneu als vluchtdieren niet meer overeind kunnen komen. Dat moet je niet willen.

Dat denk ik dus ook.
Dus ik heb besloten dat ik het even aankijk, misschien dat wat supplementen nog kunnen helpen. Of wat meer routine (als ze weer iedere dag ligt, en dus moet opstaan..). En zo niet, dan is het helaas duidelijk.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 12:17

Even een update: ik heb vandaag met de dierenarts overlegd.
We gaan haar op "buut" zetten. Als dat helpt gaan we vervolgens kijken of en hoe we dat kunnen afbouwen, tot een acceptabele dagelijkse dosis buut, en met andere ondersteuning (zoals bv. duivelsklauw).
En anders is het heel verdrietig, maar moeten we toch echt afscheid gaan nemen.

Kelan

Re: Wanneer weet je dat het genoeg is voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-19 06:59

He wat verdrietig Lous. Sterkte!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-19 07:04

He wat naar Yellowbird. :(:) Lastig he, daar over besluiten. Wat is goed en wat niet. Maar als ze duidelijk pijn en daar ongemak van hebben, dan geef je denk ik niet te snel op.

Iedereen zegt: " als het moment daar is weet je het wel". Maar tot nu toe weet ik het dus niet..

Met mijn paard gaat het voor nu goed. We zitten op 2 zakjes buut op een dag. En dat is ok. Volgende week terug naar 1 zakje, en dan kijken hoe het gaat. Als dat goed gaat, komt de moeilijke vraag of een paard in leven houden op een zakje buut per dag nu eerlijk/verstandig/het beste voor het paard is. Of niet.
Maar die vraag schuif ik nu maar even voor me uit nog. :o
Eerst maar eens kijken hoe het nu verder loopt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie