Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Remark

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:56

Dankjewel Miranda en Granoek!

Vandaag eerste buitenrit gehad. Wat een drama :') De twee paarden die mee gingen zijn normaal super braaf, maar waren vandaag enorm moeilijk. Nergens langs willen. Hilana was een tikkende tijdbom. Aantal keer ook flink uitgehaald naar een van de twee paarden (oke, zij heeft afgelopen jaar een goeie trap van hem gehad, dus hij had nog wat tegoed. Het kwam nu alleen niet zo goed uit..). Gelukkig ook het middenstuk wel relaxt kunnen stappen en zelfs twee drafjes kunnen doen. Op het einde kwamen we een ander paard tegen (toevallig iemand van bokt). Nou dat zorgde weer voor een hoop druk gedoe. Ik heb zowat geen armen meer over haha! Binnenkort maar weer een poging wagen en volgende week een rondje bos. Dan hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken over auto’s waar we mogelijk tegenaan kunnen botsen +:)+

Pap kwam ons nog even opzoeken. Die had de locatie van mijn telefoon opgezocht.
Afbeelding
Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss
Onze avonturen volgen? www.instagram.com/hilanaedelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 09:16

Granoek, dit is een eurostar cross in navy white. Mocht je interesse hebben, dan wil ik hem evt wel verkopen. Gebruik hem niet zo vaak.

Linda, gelukkig wel heel thuis gekomen ja!
Wat een succes trouwens. Gefeliciteerd!

Fransje, prima schema toch. Lekker afwisselend zo.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:28

Hahaha Granoek, heel herkenbaar. Ik heb echt een gat in mijn hand w.b.t. spullen voor Hilana. Mocht je van gedachte veranderen, dan kun je altijd een pb sturen. Mooi hoofdstel trouwens! Is de release goed? Daar twijfel ik altijd een beetje aan bij dat soort hoofdstellen.

Wat goed cubalibre! Wel balen van je benen, maar anderzijds is vroeg stoppen alleen maar fijn voor je paard. Wij mensen zijn geneigd te lang door te gaan. Als iets goed gaat is het een mooie beloning voor je paard om lekker te stoppen voordat hij of zij moe is of weer iets nieuws moeilijks uitgevoerd moet worden.

Hahaha nou Miranda, kan jouw oude paard Hilana niet even influisteren? :D

Fransje, mikado met je paard? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Spannend Elskaisland. Hoe ver is het rijden voor je? Lijkt mij best lastig om je paard daar over te geven aan onbekende mensen.

Isabel, wat een flut nieuws zeg! Bewonderenswaardig dat je er zo goed mee om gaat. Ik duim voor je dat hij snel van de pijn af is. Maaruh verkeersborden uit de grond trekken? Wat???

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:58

Miranda, laat dan maar zitten :+ Fijne vakantie trouwens!

Lekker bezig Lily_fee. Ben benieuwd naar de filmpjes!

Echt he Jodym :roll:. Waar heb je je hoofdstel besteld?

Wat goed Eskaisland! Ik zie hotel de witte bergen haha. Daar reed ik eerst dagelijks langs voor mijn werk. Wist niet dat je daar zo mooi buiten kon rijden joh. Die heide is prachtig. En wat goed dat de eerste stappen zijn gemaakt en dat ze braaf was.

Hahaha lekker is dat Fransje. Weet ze uberhaupt dat ze benen heeft? :+

Wat goed nicky_rilana!

Oeps! Dan sta je ook raar te kijken Isabel hahaha. Super leuk idee trouwens van die clinics.

Nou dat is top granoek! Welk merk/model is het?

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:47

Gefeliciteeeerd!! Lekker bom-proof ook <<)

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:27

Welkom Moniek! Leuk paard heb je.

Het is inderdaad mega stil hier. Ik ben net begonnen met een nieuwe baan, dus ben wat moe door alle nieuwe indrukken.

Met hilana sta ik momenteel even stil w.b.t. beleren. Ze liep na de eennaarlaatste bekapbeurt behoorlijk kreupel op het harde. Ik dacht te kort bekapt en ben (ook ivm andere redenen) overgestapt naar een andere bekapster. Die heeft haar 5 weken terug bekapt. Hierna leek ze niet kreupel te lopen op het harde. Echter na wat bijvijlen begon ze weer op eieren te lopen. Na een aantal dagen was het weer goed. Toen ons eerste buitenritje gemaakt. Daarna liep ze weer op eieren op het harde. Heb het weer even aangekeken en na bijvijlen ivm lipjes/brokkels weer hetzelfde liedje. Heb de bekapster gecontact. Die vermoed een low grade ontsteking van de zoollederhuid, voorstadium van hoefbevangenheid. Daar schrok ik wel van. Dus direct glucobalance besteld en de wei afgebouwd van 3 a 4u per dag naar 1u per dag plus iets meer bewegen. Morgen komt de hoefschoenenpasser, dan kunnen we lekker onbezorgd kilometers maken buiten en in het bos ipv in de bak.

Ondertussen zijn we lekker aan het oefenen met longeren aan de dubbele lijnen. Dat gaat steeds beter. Vandaag balkjes gedraafd. Voor het eerst 3 drafbalken achter elkaar. Deed ze echt super goed. Normaal doet ze er alles aan om niet over de balkjes heen te hoeven, maar nu ging ze er netjes overheen.

Ik had vandaag mijn wenkbrouwen laten pmu’en waardoor het niet nat mocht worden. Ging het regenen toen ik naar stal wilde. Ik heb maar even een pet van mijn broertje gejat. Best slim vond ikzelf, stalgenootjes keken me wel een beetje raar aan :+

Afbeelding
Kleur van mijn wenkbrouwen wordt overigens nog 30-40% lichter hoor, schrik niet.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:47

Nicky, ja tot nu toe ontzettend leuk! Het werk heeft ook wel een keerzijde hoor. Afgelopen weekend heeft een client een bord kapot geslagen op het hoofd van een collega. Desondanks geen spijt hoor! Met collega gaat alles overigens weer goed.

Wat je zegt over het aantal uren wei inkorten vs dr hoeveelheid gras die ze eten heb ik ook wel eens gehoord. Ik moet zeggen dat ik nooit zo goed weet waar ik goed aan doe. Ook w.b.t. lengte van het gras. De ene zegt zo kort mogelijk, dan krijgen ze relatief gezien weinig gras binnen. De ander zegt ze lang mogelijk want daar zit minder suiker in.

Nou we zijn geslaagd voor hoefschoenen, Moniek. Het zijn flex hoof boots geworden. Erg mooie schoenen die lekker flexibel zijn. Heb ze die avond direct uitgetest. Hilaan liep er erg fijn op.

En bedankt voor je compliment over mijn wenkbrouwen! Zijn powder brows, wordt nog 30-40% lichter en blijft tot 2 jaar zitten.

Wat leuk deempje! Zo te zien een geslaagde ponykamp. Wel balen van de schuurplekken. Trust bitten zijn erg fijn. Ik heb zelf voor bitloos gekozen. Mocht ik ooit overstappen naar bit, dan wordt het ook een trust bit.

Haha nou geen zorgen hoor Linda, je bent niet de enigste. Ook hier nog geen gallop en ook niet altijd een rem/stuur.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 08:10

Jodym, wat leuk! Je hoeft je inderdaad echt geen zorgen te maken zo te zien.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:06

Olaaa, ik ben even afwezig geweest, maar kom graag weer mee kletsen.

Wat fijn dat Joep aan de beterende hand is!

En monique, ook top joh. Geeft energie he?!

Iedereen die het dit jaar niet gaat ‘redden’ met starten: wees trots op jezelf dat je naar je eigen gevoel en je paard luistert ipv kosten wat kost door te zetten en wellicht iets te forceren. Voor die paarden is het alleen maar lekker dat ze nog iets langer de tijd krijgen zich te ontwikkelen.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:43

Jeetje, hoe krijg je dat voor elkaar? Die van mij zou echt niet een uur lang stil kunnen staan hoor. Niet vanwege het apparaat, maar gewoon omdat ze graag op onderzoek uit gaat (naar eten).

Ik heb een paar baaldagen achter de rug. Mijn kat is zondag aangereden. Ze was op slag dood |( . Gister zou ik les hebben met hilana. Had ik haar heel even in stal gezet om mijn cap op te doen enzo, ook zodat ze nog even hooi kon eten want ze had een beetje aangespannen buikspieren toen ik haar van de paddock haalde. Is ze op haar teugels gaan staan en is de neusriem afgebroken >;) echt een minuut voordat mijn instructrice aan kwam. Die kon dus gelijk weer terug want ik ben de enige die bitloos rijdt op stal, dus helaas geen leenhoofdstel in de buurt. Toevallig had ik de dag ervoor een extra neusriem besteld (ster hackamore) voor op buitenrit. Deze zou vandaag binnen komen, dus ik dacht mooi, dan kan ik vanmiddag rijden. Is die neusriem niet bezorgd... dusja, nu maar even bedenken wat ik met haar ga doen aangezien ze gister al gelongeerd is.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:49

Bedankt voor alle lieve berichtjes! Dat doet mij goed.

CubaLibre schreef:
Dat is idd wel even flink balen dan....

Uhm, hoe ik m zolang stil laat staan ? Doet ie zelf ;)

Hij staat altijd los en heeft nog nooit geprobeerd aan te lopen. Hij is ook geen paard wat op onderzoek gaat naar eten want dat kan hem gestolen worden _O-

Johh, dat ze bestaan die paarden! Weet je zeker dat het geen speelgoedpaard is?

goldenarrow schreef:
Wat vervelend zeg, van je kat -O- Heel veel sterkte...

Hier weer zadelproblemen :roll: Brown is drachtig, dus verandert natuurlijk best wel, maar het zadel dat ik pas gekocht heb schuift nu echt enorm naar voren. Ik leg het altijd goed naar achter, maar als ik dan aan de hand naar de bak stap ligt het alweer op de schouder. Binnenkort weer een zadelpasser laten komen dus en dan maar hopen dat ik dit zadel enigszins aan kan laten passen of het op kan lossen met een gelpad oid. Verder doet ze het wel ontzettend goed! Verzorgster rijdt haar nu af en toe en het gaat steeds beter :) ze gaat ook steeds mooier in balans lopen en ook de galop is steeds ontspannender.

Hmm balen. Zadels zijn echt lastig met ronde/dikke paarden. Wellicht is tijdelijk een staartriem wel een optie? Als het zadel verder wel goed ligt...

Gimme_Joy schreef:
Joy moet ook overal aan zitten. Altijd. >;) :')

Ik kan er wel om lachen. Ze kan ook wel stilstaan hoor, als het maar niet te lang is. 10 seconden is lang zat. :+

Heerlijk bezig met Gentle hoor! Hij ziet er ook bizar goed uit! <3

Vandaag weer 15 min stap/draf gedaan. Bak is nog syeeds slecht, alleen het midden is goed, dus veel rijden kunnen we niet. Eens per week nu. Verder wandelen, rondwerk en vrijheidsdressuur. Helemaal prima!

Joy heeft behoorlijk wat cowsense:
[ [url=m/TUmh2r.jpg]Afbeelding[/url] ]
}:0

En ze heeft een nieuwe jas! Speciale quarter deken. Haar kont past er helemaal in en hij zit als gegoten! Ik scheer haar niet. Wil zo lang mogelijk proberen haar wintervachtje erop te laten. Maar nu dus wel deze deken (80 gram) voor als het echt heel koud en nat is. Om te zorgen dat ze nog een beetje energie overhoudt voor de training en niet alles moet gebruiken om warm te blijven. Mocht bkijken dat ze te snel zweet of het te lang duurt voordat ze is afgekoelt, gaat er alsnog een scheerapparaat overheen. En dan koop ik nog een mooie onderdeken van dit merk! *\o/*
[ [url=m/sMyWLt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I6j2QK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jammer van je bak, maar anderszijds is het voor die jonkies ook heerlijk om rustig aan te kunnen starten. Joy vindt het vast niet erg om lekker koetjes te kijken. Wat wil je uiteindelijk eigenlijk voor disciplines met haar doen? Met western heb je toch ook koeien drijven?

Die deken lijkt indd voor haar lijf gemaakt. Mooi hoor.

Jodym schreef:
Hier gaan we ook rustig verder....
3x erop gezeten en hij begint het te snappen <3

gave deken hierboven! Bij Tiësto vandaag de deken eraf gehaald want hij had t warm.

Gentle echt heel erg knap, een uur lang stil staan! Onmogelijk

Wat fijn voor jullie. Lijkt hij er plezier in te hebben?

fransje23 schreef:
Mooie deken!

Joya staat weer bloot heeft vorige week wel een aantal dagen een regendeken op gehad. Laat haar waarschijnlijk weer gewoon dekenloos deze winter. Is mij vorig jaar ook goed bevallen :j
Echt hard werken hoeft ze toch niet.

Ik ben dus niet de enige die nog zo veel mogelijk dekenloos is. Bij mij op stal ben ik dat dus wel haha. Ik hoopte zonder scheren de winter door te komen, maar ik merkte dat ze van de week na het longeren best wel nat was bij haar hals, oren en singeplek (ondanks dat er geen singel zat :?). Dus ik vrees dat ik toch wel wat moet gaan scheren. Ik denk er nu aan om te beginnen met een smalle strook onder haar hals. Weet alleen niet wat ik dan het beste kan doen qua dekens. Is natuurlijk wel wat koud dan zonder, maar als ik er een deken op gooi ligt die niet op het geschoren gedeelte.

moniek21 schreef:
Cuba wat een braverd heb je toch <3

Remark , vreselijk van je kat ;(
Balen van je hoofdstel , maar misschien ook niet helemaal handig om de teugels eraan te laten zitten ..

Lucy dinsdag gereden , ze gingen paarden binnen zetten toen ik er net op zat .. Ik was best bang hahaha ze ging best even springen van de spanning := mezelf herpakt en toch eraan gereden .. en ik moet zeggen ze ging echt heel goed lopen hahaha.
Vandaag weer lessen +:)+

Ja, was ook niet handig nee. Ik zat nog te twijfelen de teugels even op te rollen, maar ik dacht ze wilt toch altijd eten dus dat kan wel ff. Nou niet dus. Dusja, eigen schuld dikke bult.

Maar je bent een overwinning rijker dus. Die kan je in je zak steken.

linda2008 schreef:
CL, ahhh wat braaf zeg <3 heerlijk dat karakter!

Remark, sterkte met het verlies van de kat en natuurlijk ook gewoon met je baaldag! “Al het slechte komt in 3en” zeggen ze wel eens toch :=

GM, mooie deken! Staat super chique!!

We hebben Raika ook moeten scheren, na 5 minuten werken was ze al bezweet met die vacht, ik wil graag verder met haar trainen dus het was gewoon niet handig. Ze was super braaf gelukkig <3 (maar ik hoef haar niet los te zetten hoor, dan rent ze gelijk naar de voerkar :P je bent een fjord of je bent het niet haha)

En ze blijft mij verbazen!! We hadden ons voor de ervaring en voor het plezier ingeschreven voor een B dressuurwedstrijd. De galop is nog niet bevestigd, rechtsom hebben we helemaal nog niet en linksom heeft ze nog weinig balans... dus het doel was niet om winst te rijden maar om ervaring op te doen en te zien waar we staan met de andere onderdelen.
Ze heeft zich echt voorbeeldig gedragen!! 4 maanden zadelmak en dan zo je best doen op vreemd terrein... <3 behalve de galop, ging de rest eigenlijk heel goed. Toen we de laatste proef afgroette was ik helemaal gelukkig! En mijn paardje zo dankbaar! Wat had ze goed haar best gedaan! Heel fijn gevoel en de punten konden me ook niks meer schelen :D
Maar toen bleek de jury onze galop iets mild te hebben beoordeeld (met 4en, in plaats van 2en of 3en) waardoor we ook nog 2 winstpuntjes hebben behaald, stiekem toch een leuke kers op de taart <3

Even fotootjes spammen :o
[ [url=m/P5pTyo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/J7nApl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje mina zeg, wat heb jij je paard al goed voor elkaar zeg. Echt een prachtige fjord ook. Ik ben fan! Hoe vaak rijdt je nu ongeveer?

Splinter schreef:
Ah sterkte remark :(:) wat sneu

Fijn dat Lucy zo braaf is en goed dat je hebt doorgezet ;)

Mooie foto's en gefeliciteerd met je punten Linda :) super dat ie al zo braaf is met pas 4 maanden zadelmak

Ik heb bij limara een stuk hals geschoren en kijk later wel of het genoeg is. Ook hebben we laatst voor het eerst in de het omheinde 20/60 bak gereden. Ging heel goed *\o/*

Lekker bezig! In wat voor bak rijdt je normaal dan?

MirandaFuego schreef:
Gentle is wel heel braaf hoor! :j
En lekker kaal!

Remark, wat rot van je kat, sterkte.. :(:)
Hoofdstel gesloopt..wel toevallig dat je net een nieuwe neusriem had besteld!

GoldenArrow, das wel lastig met het zadel, hopelijk vind je een oplossing.

Mooie deken voor Joy!
Malik was laatst gezellig bij de koeien gaan staan slapen, zat wel een draadje tussen, hij vindt de koeien wel gezellig.

Raika is wel een prachtige verschijning, gefeliciteerd met de punten!

Splinter, vond je die bak niet vreselijk groot? :))

Jodym, gaat goed dus al, derde keer erop!

Hier heeft Malik ook een nul grams op als het erg regent, verder bloot, hij hoeft ook niet echt te werken.
Laat hem wel af en toe even bewegen anders bouwt hij te veel energie op.
Maar nu vanwege nattigheid los of een stuk fietsen.

Had hem net fftjes laten lopen, niet scherp maar hij begon op een gegeven moment zijn pootjes helemaal omhoog te gooien. :D

[ [url=m/Bhj7BR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ReZGrR.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o6KkRv.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EH4JAJ.png]Afbeelding[/url] ]

Haha! Die mallik mag nog uitkijken dat hij zichzelf niet raakt.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:03

Ooh dat geloof ik direct hoor ginme_joy. Zou je die verschillende disciplines eens kunnen uitleggen? Ze zijn mij onbekend :o?

Nou ziet er heel goed uit linda! Echt leuk om naar te kijken. Handige stelregel trouwens!

Als jullie het hebben over 15 a 20 minuten rijden. Is dat dan incl of excl instappen en uitstappen? Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit de tijd bijhoudt en dat het mij niet zou verbazen als ik er een stuk langer op zit (incl in en uitstappen).

Gister is de zadelpasser langs geweest. Ze heeft mijn zadel iets opgevuld en zei dat dit het best mogelijke zadel voor Hilana was. Super nieuws dus. Ik had het op de gok gekocht namelijk. En ze vertelde ook dat het zadel niet meer nieuw te verkrijgen is, dus dat mocht ik hem weer willen verkopen, hij zijn waarde relatief gezien goed behoudt.

Bedankt voor jullie reacties op het scheren. Ze mag het lekker zonder deken doen dan. Tenzij het echt veel regent.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:41

Gimme_Joy schreef:
Ja natuurlijk wil ik dat! :D

Er zijn heel veel verschillende disciplines binnen de westernsport. Maar er wordt altijd onderscheid gemaakt tussen de in-hand, langzame en snelle onderdelen.

In hand zijn alle onderdelen die je kan doen naast je paard. Je presenteert je paard zonder zadel aan een showhalster. Uitstraling is hierbij erg belangrijk. Er zijn drie onderdelen: halter, showmanship at halter en in-hand trail. Bij de halter wordt de bouw en het exterieur van je paard beoordeeld. Je loopt een parcourtje in stap/draf en stelt je paard daarna op voor de jury. Bij de showmanship at halter is het belangrijk dat je je paard presenteert en je de gehoorzaamheid van je paard aan de hand laat zien. Hierbij wordt vooral de ruiter beoordeelt. Bij de in-hand trail loop je een trail parcour (met brug, hek, balkjes enz) en laat je de behendigheid aan de hand zien. Deze onderdelen mag je al starten met paarden jonger dan 4 en nog niet onder het zadel beleerd.

De langzame onderdelen zijn vooral om te laten zien hoe je als team samenwerkt met je paard. Hierin zijn verschillende disciplines:

Pleasure, horsemanship, trail, western riding, versatile horse, ranch trail en ranch riding.

Bij de pleasure laat je de gangen van je paard zien en dat je je paard met de minst mogelijke hulpen mooi in frame kan laten lopen. Dit is het enige onderdeel waarbij je met meerdere ruiters tegelijk in de showring bent. Horsemanship is een parcourtje onder het zadel waar vooral de ruiter wordt beoordeelt. Hoe goe staat je paard aan de hulpen is daarbij de hoofdvraag. Western riding lijkt op horsemanship, maar vraagt door de vele vliegende wissels in het parcoyr veel van de lenigheid van het paard. Ranch riding lijkt op horsemanship, maar is meer "ranch" achtig. Je mag bijvoorbeeld geen standaard showkleding aan, en er wordt uitgestrekte draf gevraagd, waarbij je in verlichte zit mag. Trail is een parcour met balkjes, brug, hek enz. Ranch trail is hetzelfde, maar met meer ranch onderdelen, zoals roping en ook weer uitgestrekte draf.

Dan heb je nog de hunter onderdelen, lijkt op pleasure (waarbij hunt seat equitation inclusief speongetje is). Daarbij rijd je in een engels outfit. Dit is een Engelse variant.

Snelle onderdelen:

Reining, pole bending, barrel race en de koeien onderdelen, waarvan cutting het meest bekend.

Reining is de Amerikaanse dressuur. Dit is een zeer spectaculair onderdeel waarbij spins, snelle en langzame cirkels, back up, lead changes en stops worden gevraagd. De manouevres zijn hetzelfde, maar kunnen in willekeurige volgorde worden gevraagd.

Barrle race en polebending zijn snelheidsonderdelen die veel door vrouwen gereden worden.

Cutting is een onderdeel waarbij je een koe uit de kudde haalt en die dan 3 minuten uit de kudde moet houden. Hier neemt het paard de leding, de ruiter legt zijn hand op de knop en de hand met de teugels op de nek, dat is een seintje voor het paard dat hij aan het werk mag. Zeer spectaculair om te zien.

Zo! Hele lijst :D het leuke aan western is dus dat er voor ieder wat wils is. Het is erg veelzijdig en daarom kan iedereen op zijn niveau meedoen aan wat hij leuk vindt. Als je gaat kijken op youtube vind je veel shows van de verschillende onderdelen. Is erg leuk om te zien!

Jeetje, dat is niet niks! En wat zijn de onderdelen waar jij op wilt focussen? Of ga je van alles wat doen?

Cutting klinkt wel heel erg bijzonder! Barrlerace vind ik altijd wel heftig om te zien om eerlijk te zijn.

Een hele poos terug mocht ik op een reining paard rijden. Super vet! Maar moeilijk om zo anders te zitten. Paard deed het bij mij bij lange na niet zo goed als bij de eigenaresse.

linda2008 schreef:
Remark, ik hou dat ook niet precies bij... zal de ene keer inclusief stappen zijn, andere keer exclusief... ligt er ook aan hoe ze loopt.

Ik bouw het altijd wat op; Maandag was ze vrij, dinsdag liep ze zo fijn dat ik er met 10 minuten alweer af was :P woensdag de wedstrijd gehad dus dat is een zware dag en dan donderdag weer vrij, vrijdag een kwartiertje aan de longeerlijn.
Vandaag zou ze dus een “zwaardere training” mogen, maar het is prut weer dus grote kans dat ze vrij heeft ;)

Jemig wat is dat western eigenlijk uitgebreid zeg :wow:

Aaah oke!

Gimme_Joy schreef:
[ Video ]
Tja... :') :+

Hahaha! Nou uiteindelijk gaat het toch best wel goed.

CubaLibre schreef:
Binnen de Western zijn er ongeveer 30 verschillende "onderdelen" :D lekker breed dus ;)

Hier vandaag manlief en Gentle aan het werk gezet... 2e keer in de binnenbak en 12e keer dat er iemand op Gentle zijn rug zat <3
[ Video ]

Morgen hopelijk n stukje los door de bak, vandaag al wat rechte stukken laten lopen (dan is onze bak ineens GROOT! Ik heb iig mn stappen gelopen ;) ) en dat ging goed. Spiegel was even interessant maar meer ook niet, paard die de bak uitging was niet belangrijk en iemand die met de poepschep door de bak wandelde ook niet. Mensen en paarden in het trailpark (die dus behoorlijk geluid maakte) was ook niet interessant.

Wat dat betreft echt n wereldpaard <3

@GJ: _O- die 1e 2x _O- en dan de kop die ze trekt als jij zegt dat je aan het filmen bent.... uhm, ja en???? :')

Wat goed!! En hoe leuk is het dat je dit samen met je man kan doen.

Jodym schreef:
Wat is Gentle toch gaaf!

Hier voor de 4e keer erop en vandaag geslalomd!
Met volle kracht vooruit :+

[ [url=/https://youtu.be/MCMBLowHUhA]Video[/url] ]

Heee leuk idee! Zat er al een tijdje aan te denken pionnen te komen voor aan de hand. Maar onder het zadel is het ook een super leuk idee natuurlijk.

Rivano schreef:
Wat een knappe paarden/ponies allemaal. Ze doen het goed!
En interessant te lezen over alle western onderdelen. Zou met mijn paard wel eens (over een tijdje) aan de hand en (later) onder het zadel een (western) trail willen doen. Dat kan vast met een warmbloed bij een organisatie? Kun je ook eerst HC starten?

Onder zadel duurt dan nog wel een tijdje.
Er heeft tot nu toe een los sjabrakje op gelegen. (waar ze dan braaf mee rondloopt, of die nu op haar rug of op haar nek ligt..)
Heb er zelf wel eens zonder zadel op geleund, terwijl ik op een muurtje sta.
En sinds kort...

[ [url=m/bHqoR1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft mijn been paar minuten op haar rug gelegen. :D
Yay! (sta op muurtje)

Yeaahh! Elke stapje is er een. Mocht je je paard een keer in de paddock liggend aantreffen, dan kun je er ook bij zitten en tegenaan gaan leunen + evt (met gedoseerd gewicht) er vanaf een kant op zitten. Is ook weer een manier om ze te laten wennen.

fransje23 schreef:
Leuk die uitleg over de westernonderdelen :j

GJ wat een springtalent :D

Gentle doet het netjes hoor!
Tiësto neemt zijn taak serieus en checkt even de pion!

Liggen met mijn been op het paard doe ik ook wel. Goede oefening.

Wij gaan in december mee doen met een TREC training aan de hand. Zijn een beetje trailoefeningen. Ben erg benieuwd!

Qua lengte van de training doe ik misschien best veel ondanks dat ik niet rijd. Longeren is vaak een halfuurtje, incl instappen, en dan nog een kwartier uitstappen.
Les hebben we ook een uur, inmiddels, en laatst een clinic met twee keer drie kwartier. Als we in de hal trainen zijn we inclusief "reistijd" ook een uur bezig. Wandelen doe ik ok rustig een uur of iets langer.
Maar ze is natuurlijk ruim vier en kan dit nu mentaal ook goed aan. Vorig jaar deed ik alles mindef lang en was haar hoofd snel vol.Aangezien het veel stapwerk is is fysiek niet de eerste belemmering.

Nou prima toch! Zolang ze haar aandacht erbij kan houden... is ze heel erg moe daarna? Of valt het mee?

MirandaFuego schreef:
Gentle is een pro! +:)+

Moniek, wat goed met het trailerladen!
Malik is ook wat drukker op het moment, maar ik heb vandaag weer fftjes de puntjes op de i gezet met wat grondwerk, hij heeft zich wel te gedragen. :Y)
Nu is hij gelijk weer een stuk braver.
Terug in voer kan ook niet want hij krijgt alleen een vitaminebrokje. :D

Gister zijn we naar het Zuidlaardermeer gefietst, hij was dus wel druk. >;)
Maar hij is wel het water in geweest na wat aanmoediging.
Het was heel grappig, toen hij éénmaal besloten had erin te gaan, liep hij ook gelijk door naar achter waar het natuurlijk steeds wat dieper word..maar dan schrok hij van het water zo hoog bij zijn achterkant dus vloog er weer uit..(ik kon hem nog net houden :') )
Maar daarna wilde hij gelijk weer! _O-
Heel spannend vrouwtje, laten we het gelijk weer doen! :):)

[ [url=m/1DQSYv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha wat een pannekoek! Moet altijd wel lachen wanneer die jonkies zo erg afgeleid zijn door iets, dat ze zich vervolgens kapot schrikken :')

Ben je zelf ook het water in gegaan met dit weer?!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:10

Mirandafuego,
Slim! Hopelijk droogt de wei een beetje komende dagen.

Fransje23,
Gefeliciteerd!

Maar wat merk je dan als ze mentaal moe is? Ik heb dat bij hilana nog niet gemerkt. Ze zal het ongetwijfeld zijn geweest.

Die van mij reageert ook heftig op weer hoor. Met name van wind wordt ze onrustig. Gelukkig is het niet zo’n vlugge, dus onder het zadel hoef ik mij ipc geen zorgen te maken. Ik zeg ipc, want ik ben er dus laatst af gedonderd toen ze ging rennen en bokken en mijn zadel wat naar voren schoof, waardoor hij kiepte. Echt naar, want ik viel er dus voorover af en hilana kwam er nog achteraan... gelukkig hadden we beide niks.

Leuk hoor Gimme_joy!

Retjethorse, bedankt voor je lieve berichtje. En wat leuk joh, jullie eerste ritje. Echt super stoer zo alleen. Daar durf ik nog niet aan te denken hoor.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:14

Jodym, zeker geen zorgen maken hoor! Bij Hilana heeft het ook 3 maanden geduurt voordat we het gaspendaal hadden gevonden. Wat de andere zeggen, het is waarschijnlijk een stukje balans en onzekerheid.

Mirandafuego, nou gelukkig maar! Die van mij is drijfnat. Ze zakte er tot haar koot in weg. Zonde van mijn wei ook. Heb haar daarom afgelopen tijd op een klein afgezet stukje ergens anders neer gezet 30 a 45 min per dag. Dat begint nu helaas op te raken. Gelukkig droogt mijn wei al wat, dus morgen mag ze het weer even op haar eigen stuk proberen.

Grappig trouwens om te zien dat malik zo met zijn hoofd schud. Hilana doet dat ook, gekkie!

Ik heb een nieuwe neusriem besteld voor op buitenrit. Hopelijk heb ik nu een noodrem :D
Afbeelding

Ennnn Hilana heeft gister vrij gesprongen! Ze was vandaag helemaal sloom, dus ik denk dat ze een beetje moe is, haha.
Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:23

Balen Gimme_joy. Ik heb ook een lastig paard qua zadels. Heb daarom ook een tijdje met barebackpad gereden. Is inderdaad wel lastig, maar ik zal het als een win-win. Kon ik mooi mijn eigen zit verbeteren. Toevallig vandaag de pad er weer bij gepakt.

Deze heb ik:

Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:24

Gaaf! Meestal zie ik maar een halve.

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:40

Les in lange lijnen is echt top hoor, zou ik zeker doen.

Wat een leuke foto jodym! Je past prima op je paard. Lucht op he? En fijn dat het zweepje gewerkt heeft. Ik kreeg trouwens een goeie tip van mijn instructrice. Misschien kennen jullie het al of heb ik het al verteld. Maar ze raadde mij dus aan om elke keer als ik mijn zweepje gebruik, bijv om een grotere voorwaartse reactie te krijgen, direct daarna de overgang/tempowisseling nog een keer te doen zonder zweepje. Het is dan natuurlijk de bedoeling dat de reactie hetzelfde is en dat je het zweepje dus uiteindelijk niet meer nodig hebt daarvoor.

Wij hebben zaterdag een bosrit gemaakt met de buurvrouw (leuke meid die de paarden aan huis heeft en naast mijn stal woont). Ging super goed. Ze kwam wel echt hyper van het vrachtwagentje. Dat ging gelukkig snel over toen we gingen rijden.

En gister zijn we naar het strand geweest met mijn ouders! Echt super leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:54

Zonde Moniek! Maar wel weer een ervaring rijker. Ik vindt dat altijd zo banketstaaf he, dat als het programma inloopt, je maar gewoon eerder moet starten. Zeker met jonge paarden heb je niet echt de mogelijkheid om te vroeg op je paard te gaan zitten, want dan zijn ze alweer moe zodra je de ring in mag.

Een bit gimme_joy! +:)+

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:42

Lekker bezig gimme_joy en jodym! In ben pro bitloos haha. Wij rijden altijd bitloos. Ik dacht als ik het nou vanaf het begin zonder bit doe, weet ze niet beter. Soms voel ik mij echt een geitenwollensokkenpersoon, maar toch denk ik dat ik mijn paard een hoop plezier ermee doe.

Lastig phuddle! Inderdaad helemaal uit elkaar halen werkt het beste. Overigens zou ik er niet direct vanuit gaan dat ze dan een nieuw slachtoffer zoekt. De mijne plakte enorm aan haar buurman. Die is toen naar een andere stal verhuisd en daarna is er eigenlijk geen nieuw slachtoffer voor in de plaats gekomen (ondanks dat ze regelmatig met andere paarden samen staat).

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:03

Nou gelukkig wat verbetering!

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:46

Jeetje, gaat lekker!!

Hilaan en ik rijden ongv 1x per week een buitenritje met een stalgenootje. Super leuk om dat te kunnen doen en voor de paardjes een leuke afwisseling.

Ik ben vooral bezig met het plaatsen van de schouder en hier en daar wat minuscule pasjes wijken. Verder is galloperen nog een hele uitdaging := veel verder dan 3 a 5 gallopsprongen komen we niet. Maar ach, ze doet haar stinkende best <3

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:57

Ohhh wat een boef! Maar wat goed dat je doorgezet hebt. Ik zeg vaker doen :))

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:26

Geweldig die foihn Gimme_joy! :')

En wat stoer jodym! Was ie helemaal niet bang?

♡Hilana van de Edelweiss

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:03

Naaah wat een gekkie!

♡Hilana van de Edelweiss