[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Taucha

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:27

Wat een leuk beessie! Wat fijn dat je het zo rustig aan gaat pakken. Ben benieuwd hoe cool hij blijft als er dan eindelijk iemand op zijn rug gaat zitten. Ik ga volgen!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:58

Ziet er allemaal goed uit. Fijn dat jullie het zo langzaam aan kunnen doen. De meeste paarden moeten ff tussendoor zadelmak gemaakt worden en dan binnen niet al te lange tijd al het een en ander kennen voor ze beseffen wat gebeurd. Dit ziet er beter uit.

Enige waar ik wel mijn bedenkingen bij heb is de steeds op de grond rondslingerende longeerlijn. Hoe ga je daar mee om als hij van het eea schrikt en pardoes op de lijn stapt als hij wegspringt en dan zijn nek zowat breekt als de lijn hem hindert? Verder hoop ik dat mocht het ooit gebeuren dat er niet ook nog een lus op het einde zit waar hij in kan stappen en op die manier vast kan komen te zitten en dan echt ernstig gewond kan raken. Helaas weet ik een geval dat zo aan zijn einde is gekomen. Het was ee rustig dier en schrok werkelijk nooit ergens van...alleen die ene keer.....
Laatst bijgewerkt door Taucha op 17-04-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:58

Hee wat lastig dat het zo met vallen en opstaan moet.

Hoe zwaar is Bob tov Thijs? Kan het grote verschil in gewicht mee spelen?

Misschien kunnen jullie bob komende keren een heel stuk zwaarder maken? Dus niet een kilo of 20, maar een echt reëel mannengewicht geven. Mocht Fiego dan net zo'n reactie geven als nu deze keer dan zou je misschien ook eens iemand kunnen laten kijken/voelen naar zijn rug? Wie weet heeft ie daar iets dat niet helemaal zit zoals het hoort?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:43

Dreamy schreef:
Aan het gewicht zal het,denk ik, niet liggen. Hij zag nu voor het eerst de persoon aan beide kanten tegelijkertijd (we lopen normaal wel een andere kant op natuurlijk, maar dan kijkt ie ook alleen maar naar binnen), doordat we hem losser lieten.
Je zou het makkelijk kunnen testen door twee stevige grote zakken te vullen met zand zodat in ieder iets van 25-30 kilo zit. (bv een jute zak met daarin een vuilniszak) Die kun je verbinden met stevige touwen of spanbanden en die over het zadel leggen als een soort van benen. Mocht het veranderde gewicht het probleem zijn, dan merk je het dan wel.

Als je geen zandzakken hebt, maar wel een paar brokkenzakken van ca 20 kilo dan kun je die in een vuilniszak of jute zak doen, een paar keer stevige tape eromheen (mochten ze verongelukken dan scheuren ze niet open) en die op en aan het zadel hangen.

Als ie dan nog ontploft of iets vreemds doet op het moment dat je wilt gaan draven, dan weet je genoeg. Je kunt dan eventueel het gewicht wat terugbrengen en dan langzaam op gaan bouwen, zodat Fiego eerst leert zijn benen en rug juist te gebruiken als hij ineens een heel groot gewicht op zijn rug heeft. Ipv panieken en niet weten hoe hij zijn kont moet draaien en zijn benen neer moet zetten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:45

Dreamy, jullie zijn al zo lekker alles uit aan het proberen met zeiltjes, vlaggen etc. Dus waarom niet met een paar zware zakken eens wat gaan testen. Lekker alles stapje voor stapje, ook met gewicht, wie weet is dat de key issue? Veel succes!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:40

Hee wa's dat nou? Ben ik al de hele dag uit aan het kijken naar een update van de training van fiego en dan blijkt dat we het nu zonder deze leerzame beelden moeten gaan doen. En ik was juist zo benieuwd hoe jullie verder wilden gaan. Eerst nog wat plaren met wat exra gewicht of toch weer meteen de ruiter na wat hangen het zadel in helpen. Ergens tussendoor het 'gejammer' lees ik dan dat er toch een fysio bijgehaald gaat worden. Dat kan ik alleen maar toejuichen, dan heb je straks in ieder geval iets meer zekerheid over de staat van de rug van Fiego.

Nou dan ga ik maar verder met de andere topcis die ik zo tussen neus en lippen een beetje bijhoud. En toch blijf ik stiekum uitkijken naar een update van Fiego en Dreamy; the winning team!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:42

Dreamy schreef:
Ik wil even hier laten weten dat de dierenarts is geweest. In zijn lopen en qua gebruik van bekken was er niks ernstig te zien, maar zodra de da op zijn rug ging drukken werd er wel duidelijk dat hij gevoelig was.
Hij heeft Fiëgo gekraakt en daarna liep hij wel al een stuk meer ontspannen aan de longe, a la stofzuiger! Goed teken dus!

Gelukkig niks ernstigs dus! Maar het zou idd een goede verklaring zijn voor zijn reacties met ruiter.

Wat ben ik blij dat je toch naar de rug hebt laten kijken. Wie weet was je anders gewoon door gegaan en had je dan later tegen enorme problemen opgelopen. Sommigen noemen hun dier met rugproblemen een vals paard.....
Wel goed in de gaten blijven houden hoor! Het is goed mogelijk dat het nu na het kraken even wat minder is maar straks weer opspeelt als de rug weer meer belast wordt.

Misschien is het nu wel raadzaam om toch met zware zakken te gaan werken. Begin eerst met een kilo of 20 en dan langzaam verhogen zodat de rugspieren zich kunnen ontwikkelen. In de fitness gaan mensen ook niet gelijk met het zwaarste gewicht aan de slag :)
Succes!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:26

Wat ik bedoel is meer training op belasting naast training door beweging. Dat eerste wordt eigenlijk nooit gedaan hier in nederland. Je zei het zelf al dat je de zware zakken al eens in werking gezien had in de US.

Het kan goed zijn dat met andere manieren van trainen de spieren wel goed overweg kunnen met een groot gewicht ineens, maar de bottlenecks zijn vaak de pezen, aanhechtingen van pezen aan het bot en de kleine onderdeeltjes als ligamenten. Voor deze structuren is het eigenlijk het beste de hoeveelheid gewicht langzaam op te bouwen ipv veel rugtraining (longeren, grondwerk etc.) en dan ineens een ruiter op de rug.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:37

Gefeliciteerd Dreamy! Super dat je er nu eindelijk zelf op zit. Wat is het toch een prachtig beessie!

Ben benieuwd hoeveel je nog aan de rug hebt laten doen. Of was het met 1 behandeling klaar en kon je toen alweer verder?
En vanwaar de wisseling van ruiter (als ik weten mag)?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:52

Kreeg net een idee toen ik nog even terug ging naar de filmpjes op de vorige pagina. Misschien zou je een tijdje kunnen proberen om hem langer en lager in te stellen. Hij loopt natuurlijk geweldig mooi en super constant voor zo'n jong paard, maar misschien is het zo vroeg in zijn leven toch wel fijn om nog wat meer zijn rug te laten gebruiken en te trainen via de lange lage lijnen. En dan kun je hem na wat meer training vast nog makkelijker oppakken en is zijn rug wellicht wat sterker dan nu.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:02

top!
succes!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:17

Hee wat leuk dat hetgoed gaat met rijden en dat ook je bijrijdster er lekker op zit.

Die spanning voor het rijden, kan dat niet stiekem positieve stress zijn? Ik heb in de tijd dat ik bij een grote stal werkte een paard meegemaakt die mega sacherijnig was en soms zelfs gemeen kon bijten of trappen voor het rijden. Maar dat bleek dus gewoon pre-stress te zijn. Hij veranderde altijd binnen een paar seconden van ultiem kwaad naar genietend op het moment dat de ruiter erop zat en aangaf dat er aangestapt mocht worden. Hele paard diverse keren binnenste buiten gekeerd, tig harnachementaanpassingen gehad, maar nooit iets gevonden. Tot een soort van paardenfluisteraar (in die tijd, 20 jaar terug, echt onbekend) kwam en wist te vertellen dat het beessie het gewoon reuze spannend vond.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:40

Ik ben eigenlijk benieuwd naar zijn reactie wanneer je eens een keer halverwege het opzadelen abrupt stopt en 'm onverrichter zake terug op stal zet.

Of opzadelen zonder de hele reutemeteut die er altijd bij komt kijken, niet poetsen zadel erop op een andere plek dan normaal (stal ipv poetsplaats oid) en dan weglopen.

Misschien kun je hem zo een keer uit zijn spanningscirkeltje halen?
Laatst bijgewerkt door Taucha op 08-11-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:47

Hmmm brokje geven als ie zijn oren naar voren houdt tijdens het zadelen en niet doorgaan tot dat het geval is? Xyzutu2 haar mega stap voor stap beloon methode eens proberen.

Taucha

Re: [VOLG] Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:47

Hmmm ziet er idd iets gespannen uit, maar lang niet zo erg als die bijter en schopper die ik meegemaakt heb. Fie checkt wel gelijk of je ook echt zit door naar rechts te kijken. Heb je al eens geprobeerd via rechts te zadelen en op te stappen? Misschien kun je zo patronen (mochten die er zijn) doorbreken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie