[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Dreamy

[VOLG] Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-14 17:06

Afbeelding

Hallo :wave:
Over een week is het zo ver, dan ga ik mijn paard namelijk onder begeleiding zelf beleren bij stal Rhijnauwen te Bunnik. Het lijkt mij leuk (en leerzaam) om dit met jullie te delen, maar ook om hier later nog eens op terug te kunnen kijken. Vandaar dat ik dit topic begin.
Zondag 30 maart vertrekken wij die kant op, voor in ieder geval een maand, en gaat ons spannende avontuur beginnen! Ik heb al een beetje voorwerk gedaan en ook al grondwerkles gehad van de man die mij gaat begeleiden.

Ik zal bij deze mijn paard even voorstellen:
Naam: Fiego
Leeftijd: 3 jaar, wordt 26 maart 4 jaar.
Geslacht: Ruin
Ras: KWPN (Indorado x Indoctro x Ahorn, voor de kenners)

Ik heb hem nu sinds 04-09-'13 in mijn bezit. Zelf ben ik al bezig geweest met grondwerken, longeren en buiten wandelen. Hij pikt alles echt snel en fijn op en het vertrouwen is behoorlijk gegroeit.
Ook kent hij het zadel en het hoofdstel en zijn we ook al een beetje bezig geweest met het wennen aan de lange lijnen.
Het is over het algemeen een cool paard, als hij dan eens opgefokt is vloeit dit eigenlijk heel snel weg als je er zelf rustig bij blijft gelukkig.

Ik verwacht dat hij de komende maand veel gaat leren, maar wel op zijn tempo. De mensen waarbij ik terecht kom doen dit dag in dag uit, ben er ook geweest en alles gaat op zo'n ontspannen manier dat ik er alle vertrouwen in heb dat het echt een fijne ervaring gaat worden. Voor zowel paard als voor mij.

Ik zal hier de komende maand zoveel mogelijk updates (met foto's) plaatsen, zodat jullie kunnen ervaren hoe zoiets in z'n werking gaat en hoe een paard zich ontwikkeld. :)
Ik heb er helemaal zin in! :):)

Afbeelding

Groetjes,
Cherry & Fiëgo

Dreamy

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-14 20:01

Dankjewel! :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-14 22:49

rhijnauwen schreef:
Wat leuk, een eigen trainingstopic van de knappe Fiego!
Er gaan vast hele leuke foto's in dit topic (en op onze facebookpagina) voorbij komen. We hebben er zin in!

Jaaaa! Ik ben zo benieuwd :):) nog minder dan een week!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-14 21:16

Dankjulliewel! :D
Zaterdag gaan we eens rustig kijken hoe hij het vindt om op de trailer te gaan. Heb hem al eens laten kijken, hij ging toen iig de klep goed ontdekken (erop stampen enzo :+ ). Dus er zit niks van angst in gelukkig! Morgen hem nog maar eens nieuwsgieriger maken en echt uitnodigen IN de trailer!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 16:16

Vandaag eindelijk weer naar Fiëgo geweest! (Ik was een midweek weg)
Eerst lekker uitgebreid gepoetst en toen eens kijken of het hoofdstel wat soepeler om kon.
Eerder liep hij er namelijk voor weg, aangezien hij eerder eens achter zijn tanden is blijven hangen bij het uitdoen. Daarop heb ik toen de tandarts laten komen en die heeft de wolfskiesjes getrokken en wat bijgevijld. Sindsdien geen problemen meer gehad, maar meneer had er dus geen prettige ervaring mee en liep er dus voor weg.
Heb het daarna kalm aangepakt, zacht rubberen (appel)bit aan gedaan en geoefend. En vandaag bleef hij dus netjes staan en hield hij zelf z'n mond al wat open!

Daarna heerlijk buiten gewandeld met een stalgenootje en haar paard, wat ook echt super ging. Hij had niet de neiging er als een gek achteraan te lopen, maar bleef netjes bij mij. Liep ook zo een andere kant op als ik dat vroeg, of stond netjes stil!
Nu zijn we wel al vaker alleen gaan wandelen zonder ander paard, maar toch had ik verwacht dat hij het andere paard zou volgen. Niet dus! Ook als dat andere paard iets spannend vond, keek hij er verder niet van op. Heel fijn!

Bij terugkomst op stal stond er een trailer op het erf van een vriendinnetje. Had haar gevraagd of ik hem even mocht laten snuffelen/kijken. Meneer liep zonder te aarzelen zo met z'n voorbenen op de klep en begon te stampen :')
Daarna ben ik de trailer ingelopen en hij liep zo achter me aan en begon rustig van 't kuil te knabbelen.
Het oefenen zaterdag is dus niet bepaald nodig!

Topper is het toch :+:

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 19:31

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 20:32

Taucha schreef:
Wat een leuk beessie! Wat fijn dat je het zo rustig aan gaat pakken. Ben benieuwd hoe cool hij blijft als er dan eindelijk iemand op zijn rug gaat zitten. Ik ga volgen!

Ben ik ook heel benieuwd naar!
Ik heb hem wel eens naast een verhoginkje gezet en dan over hem heen zijn andere kant geborsteld. Dus hij kent het wel als er iemand "hoger" dan hem is & "over hem heen" bezig is.
Eerst gaat er trouwens waarschijnlijk een pop op, om te kijken hoe hij daar op reageert!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 01:58

Wat leuk dat er al zo veel volgers zijn!

Vandaag nog even lekker met hem getut. Wilde hem nog even losgooien voor foto's van hoe hij er nu uit ziet, maar hij had niet echt veel zin om te showen.
Sjokte braaf z'n rondje :'), maar in meer had hij geen zin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:+:

Nu maar eens lekker slapen, want morgen wil ik rond 10 uur op stal zijn voor de voorbereidingen en rond 12 uur toch wel eens langzaam vertrekken!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 13:45

Jolliegirl schreef:
Veel succes!! Gaat vast goedkomen!

Ik ben geen fan van een pop op t paard..
Die kan t paard niet geruststellen als er iets spannends is..beweegt niet mee...klappert maar wat..
Dus kijk daar wel mee uit alsjeblieft..
Liever een stapje langzamer en zelf hangen..lopen..hangen..lopen..zitten..hangen..zitten..lopen enz. Enz.
Dan een pop erop en t paard over de zanik..

Maar komt vast goed!!!

Het geruststellen doe je dan uiteraard vanaf de grond. Gaat ook wat vertrouwenswerk aan vooraf voordat er überhaupt een pop op gaat. Hebben ze zo hun methodes voor, ook met de pop voordat ze hem er überhaupt op zetten.
Deze mensen doen dit echt al behoorlijk lang, maar doen 't ook pas als ze denken dat het paard eraan toe is (en werken ook niet standaard bij elk paard met de pop). Heb er zelf iig alle vertrouwen in :)

Trailerladen ging weer super! Onderweg wilde hij graag achter zich kijken en dus omdraaien, wat natuurlijk niet lukte.
Ik was benieuwd hoe hij de klep af zou gaan na de rit, maar toen de stang eraf ging wachtte hij netjes totdat ik hem naar achteren vroeg. Hij ging er iig heel gecontroleerd uit! Daarna lekker in z'n paddockje, waar hij bij het willen kennismaken met andere paarden al kennis maakte met de stroomdraad :+
Sukkeltje!
Maar nu staat ie lekker!
Zometeen post ik nog wel even foto's!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-14 16:28

Enkele foto's van vandaag! Wel gemaakt met de telefoon, dus sorry voor het filter/de kwaliteit:

Fiëgo is benieuwd wat er gaat gebeuren! :Y)
Afbeelding

Lekker eten in de trailer.
Afbeelding

En lekker in z'n eigen paddockje!
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-14 15:18

montyjansen schreef:
Hij vind het wel eng :(:) s morgens vroeg een grote man, met eten, in de donker, eng hoor. :(:)

Hij heeft vast wel snel door dat je eten komt brengen, wordt al snel minder eng denk ik zo :P
Ik heb trouwens net maar even een body protector aangeschaft, misschien wel handig tijdens dit proces! :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-14 20:32

Zooo, dat was een spannende avond voor Fiëgo! Vandaag maar weer gemerkt dat ik de goede keuze heb gemaakt om naar deze stal te gaan!

We begonnen met poetsen, waar paardlief toch wel erg graag het terrein wilde ontdekken. :D Daarna de peeskappen en strijklappen om gedaan en aangezien ik thuis al vaker gezadeld heb en dat naar mijn idee wel okee ging, mocht ik dat nu ook proberen. Puur om te kijken hoe hij reageerde en om te kijken hoe ik dat nou eigenlijk aanpakte. Echter was paardlief natuurlijk gespannen in de nieuwe omgeving.
Dus is er besloten dat we hem maar eerst even lekker gingen longeren, de spanning eraf, en lekker voorafaan zijn begonnen.
Dus lekker weer aaien met het dekje, erop en eraf doen, net zo lang tot hij er gewoon bij bleef staan. :)
Toen nog even met het zadel, waar hij dus eerder totaal geen zin in had en we nog even doorgingen met de dekjes, wat uiteindelijk heel fijn ging!

We hebben dus eigenlijk puur aanrakingen met de voorwerpen gedaan. En toen hij bij alles netjes stil bleef staan was het ook goed en hebben we lekker uitgestapt!
Het doel is eerst dat hij ipv "gewoon stilstaan omdat wij dat willen" gaat "stilstaan omdat hij weet dat het ook echt oke is" en dus ook echt kan ontspannen.

Voor vandaag iig al genoeg gedaan!
Later komen er foto's, aangezien die nog op vriendlief zijn telefoon staan!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 09:39

Foto's van gisteren:

Even lekker de spanning eruit longeren.
Afbeelding

En toen de herkenbare dingen er weer bij gehaald. Ik had na mijn grondwerkles al geoefend met een stok met plastic eraan.
Afbeelding

Een grotere zak was nog even spannend, maar na 2 passen weglopen was dat al weer prima en kon je hem overal aanraken. Ook ermee flapperen en het op de grond laten vallen was niet zo boeiend.
Hier was het wel nog even spannend:
Afbeelding

Even met een dekje over z'n hele lichaam gaan.
Afbeelding

En ook met m'n bontje.
Afbeelding

Zoals jullie zien was hij nog niet ontspannen, maar bleef hij uiteindelijk wel netjes stil staan. Uiteindelijk gaan we er natuurlijk voor dat hij dit wel relaxed kan ondergaan :) Maar dit was de eerste dag in een nieuwe omgeving met een vreemde man, dus voor nu ben ik echt wel trots :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 13:28

bigone schreef:
Top en vooral dat die man gewoon een cap opzet, zou iedereen moeten doen die met een jong paard vanaf de grond werkt.

Ja, veiligheid boven alles. Ik was die van mij vergeten en kreeg gelijk eentje aangeboden! Ook met poetsen kreeg ik instructies waar en hoe ik het veiligste te werk kon gaan. Tijdens het longeren etc. gaf hij ook aan waar ik het beste kon staan als ik zelf niet aan't longeren/ bezig was, zodat het ten alle tijden veilig zou zijn!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 18:44

Dag 2!

Lief paard had weer lekker gelegen in de paddock, dit keer vol in de mest! Dus wat was ie vies :D
Lekker gepoetst en weer op naar de longeerbak.
Vandaag ging Cor me uitleggen hoe het werkt om te longeren met alleen lichaamstaal. Dit heb ik zelf ook al vaker op stal gedaan, maar ik gebruikte toch nog altijd mijn stem erbij. (Dit deed ik ook om commando's aan de gangen te geven, wat weer kan helpen voor onder het zadel)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daar zijn we weer met die stok met plastic. Weer even lekker aaien en ook oefenen met het wat hoger benaderen van het paard. (zodat de stok hoger komt en het paard het vanachter zich ziet omhoog komen, voorbereiding op de ruiter dus)
Afbeelding

Afbeelding

En daarna eens kijken hoe hij zou reageren als het plastic voor hem zou flapperen en doen.
Eerst laag..
Afbeelding
En dan hoog..
Afbeelding

Afbeelding

Daar is 't dekje ook weer!
Afbeelding

Omdat hij het zadel gister nog echt niet leuk vond, hebben we de longeersingel er eerst maar eens bij gepakt. Eerst is hij ermee geaait, en langzaamaan is er aangesingeld.
Hij gaf geen kick, was superbraaf! Dus daarna ermee gaan longeren.
Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het longeren werden er lekker gekke geluiden gemaakt om te kijken hoe hij daarop reageerde & hem er ook gewoon aan te laten wennen! Hij bleef aardig gefocussed op mij en reageerde vrij minimaal.

Ondertussen kwam Bob de pop ook even kijken hoe Fiëgo het deed :')
Afbeelding

En zo kwamen er nog een zeiltje en een oranje doek bij.
De oranje doek werd in de buurt van de hoefslag gelegd om even te kijken hoe hij daar op zou reageren. Hij keek er eigenlijk niet eens naar in eerste instantie :Y) Pas toen hij er bijna niet omheen kon, ging hij er rustig voor opzij.

En toen het zeiltje. Oeeeh, kon hij daar wel overheen? :Y)
Afbeelding

Stills uit het filmpje, maar even om een voorbeeld te geven!
De eerste keer:
Afbeelding

Zoals je ziet ben ik hierboven al best ver weg van hem, hij wilde eigenlijk niet. Was toch vrij spannend!

De tweede keer:
Afbeelding

De derde keer:
Afbeelding

Zo spannend is het al niet meer, maar er gewoon overheen lopen is toch net iets teveel gevraagd :Y)

De derde keer:
Afbeelding

En de laatste keer!
Afbeelding

Afbeelding

Kusje voor het knappe paard!! :)
Afbeelding

Oja; ook hebben we het zadel er vandaag weer bijgepakt en dit keer bleef paard braaf staan! Ook verder niet aangesingelt, puur erop gelegd en eraf gehaald twee keer. Dat was voldoende! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 22:58

Bedankt voor de reacties, leuk om te zien dat mensen het idd interessant vinden! :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 23:14

Ik zie de reactie van Rhijnauwen niet gelijk als negatief eigenlijk Jol! Ze geeft aan dat je mening prima is, maar dat er ook wel effectief met een pop kan worden gewerkt en dat dat bij hun te zien is :)
Dat is hoe ik het opvat iig.
No hard feelings!

En dankjewel! Kom je hem eens knuffelen?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 09:18

Gini schreef:
Geen kritiek, wel een vraag: wordt er ook nog wel eens echt puur grondwerk in vrijheid gedaan met hem?

Want op iedere foto zie ik een zeer braaf paard, zeer braaf en hij doet netjes wat er van hem gevraagd wordt, maar nergens zie ik echte ontspanning. Hij doet het allemaal wel, stok over zijn lijf, over het zeiltje gaan,... maar met dichtgeknepen billetjes, omdat de mens het vraagt, niet omdat hij er zelf alle vertrouwen in heeft.
Uiteraard is dit best wel normaal, jong paard, nieuwe omgeving en dan meteen al die gekke dingen. Voor mij zou het echter een teken te zijn om nog een stap terug te doen. Ik weet niet wat jullie visie daarop is?

Ik weet niet of ik het al eens eerder hier heb gemeld, maar ik ben hier al best een tijd mee bezig en bij mij thuis was er wel ontspanning. Dit is een nieuwe omgeving en hij vind het hier met een nieuw persoon wel een stuk spannender ja.
De eerste drie dagen zal alles wat spannender zijn, zelfs poetsen was ie wat gespannen maar als je dat dan al moet laten?
Naar mijn mening hebben we al wat stappen terug gedaan en doen we vrij rustig aan, want ik heb hem veel vaker met zadel laten werken etc. Hier is ie nog nieteens aangesingeld geweest, alleen hooguit 5x in de twee dagen eens op en af gedaan qua aanrakingen.
We hebben alleen nog maar met bekende voorwerpen hem aangeraakt (stok met plastic, kende hij al! Dekje, zadel, longeersingel).
Daarvoor en daarna hebben we uiteraard ontspannen momentjes, maar dat zijn niet de dingen die worden gefotografeerd eigenlijk :+ maar zal die vanavond ook op de foto laten zetten!

Maar er wordt iig goed op het paard gelet. Er werd mij gister ook gezegd dat hij totaal nog niet kon ontspannen als er alleen een dekje op z'n rug lag, dus daarmee hebben we alleen aangeraakt en ook verder niet lang laten liggen. Dat gaan we vanzelf uitbouwen.
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 02-04-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 09:26

Jolliegirl schreef:
Ja moeten we doen! Leuk!

Nee oke. Duidelijk.
T was van mij ook biet negatief bedoeld. :)

Kom ik ook eens foto's bij jou en je paardje maken :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 09:40

Gini schreef:
Bedankt voor je antwoord Dreamy. Weet dat ik het absoluut niet als pure kritiek bedoel. Ik vind het gewoon zeer interessant om verschillende visies over de opvoeding van een jong paard te delen.

Dreamy schreef:
De eerste drie dagen zal alles wat spannender zijn, zelfs poetsen was ie wat gespannen maar als je dat dan al moet laten?

Heel eerlijk? Ik neem die stap terug wel. Omdat poetsen voor ons echt de basis van de basis lijkt, maar voor een paard is het dat eigenlijk absoluut niet. Netjes vastgebonden stilstaan op een vreemde plek en overal aangeraakt worden met vreemde objecten door vreemde mensen (behalve jij dan ;) ). Voor een paard is dat best al heel wat.

Maar het klopt dat je bij jou paard ook niet helemaal van nul begint, dus dan kan je waarschijnlijk al meteen wat verder gaan.

Ik snap je helemaal! Echter wordt het paard hier trouwens met poetsen ook niet vastgebonden maar mag het los staan en om zich heen kijken! (Echter niet weglopen dan)
Poetsen doe ik wel helemaal zelf tot nu en met de grondwerkles heb ik ook geleerd om ten alle tijden een hand id buurt van z'n hoofd te houden zodat als hij een aanraking spannend vindt ; hij daar aan kan snuffelen en weet dat iig ik het ben.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 09:42

Mochten er nog meer vragen zijn, die ook zeker welkom zijn, beantwoord ik die graag via PB! Zo blijft het topic hier overzichtelijk voor ieder :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 18:56

Dag 3

We begonnen natuurlijk met een poetsbeurt! Want meneer had wéér gelegen in de mest. Tot nu toe heb ik elke ochtend een foto toegestuurd gekregen waar meneer vrolijk in de paddock ligt te dutten. Superschattig, maar vooral een heel fijn gevoel dat hij zich op z'n gemak voelt!

Zo wordt er gepoetst, gewoon los!
Afbeelding

Baaaas, wat ben je nou allemaal aan't doen? :Y)
Afbeelding

En toen hebben we hem even lekker gelongeerd in de grote bak! Was wat lastig zonder houvast aan een rand, maar hij deed het prima!
Afbeelding

Knap paard!
Afbeelding

Toen mocht ik vervolgens zelf het dekje op leggen en de longeersingel eromheen doen. Hij bleef keurig staan dit keer, terwijl ik lekker schoof en mijn ding deed. Met zoveel mogelijk aanrakingen, zodat hij niet in eens van een plotselinge aanraking zou gaan schrikken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ondertussen was de longeerbak weer vrij en hebben we daar lekker verder gewerkt.
Eerst even gelongeerd met dekje en longeersingel;
Afbeelding

Afbeelding

En toen toch even het zadel erbij gehaald!
En wat vond ie 'm toch eng vandaag, not! Daar was het paardje dat al vaker het zadel op had gehad weer terug! :)
Afbeelding

Even ermee wandelen, kijken of hij er wel écht oke mee was. Hier mocht ie nog even bij ons leunen, stel dat ie ondersteuning nodig had.
Afbeelding

Maar al snel konden we afstand nemen en gewoon longeren als vanouds. Meneer durfde het zelfs met ogen dicht :') :Y)
Afbeelding

Toen dat duidelijk lekker ging, kwam de skippybal om de hoek. Deze ging het paard even achtervolgen..
Afbeelding

Moet ik dit eng vinden dan?
Afbeelding

Ik houd 'm toch wel in de gaten hoor, baas..
Afbeelding

Mmm, vliegend is ie ook niet súperspannend ofzo..
Afbeelding

Nou, paard is zooo braaf. Nu maar eens een baby op z'n rug zetten.
Let wel; de baby is mijn opgevouwen bontje :')
Afbeelding

Lopen met de baby, paard vindt 't nog spannend!
Afbeelding

Maar al gauw was dat wel oké..
Afbeelding

Toen lekker gestopt, paard had wel weer genoeg gedaan voor vandaag!
Tijdens het uitstappen gingen we wel nog even kennis maken met een grote reuze voetbal, maar die was alleen op het begin spannend. Al gauw begon meneer er tegen te duwen!
Afbeelding

Daarna even losgelaten in de groooote paddock, waar hij al gauw een plekje zocht om te gaan rollen.
Afbeelding

Afbeelding

Puur genieten dit :Y)
Afbeelding

Om vervolgens nóg meer te genieten van zijn welverdiende maaltijd!
Afbeelding

Ben weer supertrots :+:

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 19:00

Heb er ook een filmpje van :Y) Zal 'm ff uploaden.

Edit: Tadaaaa

Hier vond ie 'm al niet meer zo heel boeiend :Y)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 02-04-14 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 20:21

Nog foto's gemaakt door stal zelf:

Eventjes rustig wachten totdat wij klaar zijn om weer wat te doen..
Afbeelding

Het begeleid stappen met dekje + longeersingel.
Afbeelding

Met het zadel, geen probleem dus.
Afbeelding

Zzzzz :Y)
Afbeelding

Stoer doen met de bal!
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 20:28

Ja, moet het uiteindelijk ook allemaal zelfstandig kunnen immers :D