[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

fransje23

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:22

Ik ben ook mee gaan lezen maar ben nog redelijk aan het begin en wil het wel in chronologische volgorde lezen!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:01

Monique1963 schreef:
Dit alles in afwachting van de klittenband"ijzers" van Megasus, die begin augustus zullen komen, dus zal ik dan het laatste paar complete easyboots weer gaan gebruiken van de rest die ze allemaal vernietigd heeft. Jammer dat die Megasus vertraging hebben want dat betekent niet meer galopperen voorlopig tot augustus want dat zou me weer mijn easyboots kunnen kosten.

Grappig dat je zoveel hoop vestigd op een product wat zich heel duidelijk nog moet gaan bewijzen. Naar mijn idee gaat die Megasus niet zo ideaal worden als ze doen voorkomen. Klitteband an sich is in combinatie met zand en modder als kwetsbaar. Klitteband op een hoefwand geplakt is ook kwetsbaar en blijft waarschijnlijk niet goed zitten.

Misschien toch ook een optie B gaan zoeken?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:54

henny_w schreef:
Monique1963 schreef:
...
Mijn vriend hield haar vast, maar ze maakte een soort spin (echt ze opteert voor quarterhorse) en hij werd letterlijk rondgezwaaid zoals in zo'n kermismolen met van die stoeltjes aan kettingen. Dus hij moest loslaten. En ze ging bokkend het land wel terug in, maar ze trapte dus gericht na, naar hem. Daar baal ik verschrikkelijk van. Gelukkig miste ze hem, maar dat vind ik een vies spelletje. Dit is de tweede keer al, een keer met vrij werken en veel verzet trapte ze ook in een bok gericht naar mij, staat op een filmpje. Weet niet wat ik daar nou weer mee moet.

Een karakterpaard is leuk, zolang ze eerlijk blijven. Dat was voor mij de grens die ik ooit met Vinni getrokken heb. Die bleef gelukkig super eerlijk ondanks alle problemen. Van bovenstaande wat je schrijft schrik ik toch wel. Pfff...

Wat doet Callas als je haar in de achteruit zet met bijv. longeren of gewoon aan de hand?
Stel je vraagt dat ze een paar stappen achterwaarts moet en je staat voor haar met je gezicht naar haar toe. Gaat ze dan makkelijk in de achteruit of moet je haar echt dwingen en een vinger tegen haar borstbeen prikken ?

Als ze nl. erg moeilijk achterwaarts wil is het vaak een dominantieprobleem en zou je daar extra aandacht aan kunnen geven door het zeer geregeld te oefenen zodat ze écht steeds makkelijker in de achteruit gaat voor jou. Idem wijken aan de hand. Jij eist jouw plek op en laat haar constant van haar plek wijken omdat jij de leider wilt maar ook moet zijn.

Op het moment dat ze dwars lag en je vriend natrapte had je haar eigenlijk direct moet pakken en desnoods een join up moeten doen waar je haar normaliter rijd of longeert. Want nu kreeg ze haar zin door zich te misdragen en vervolgens het land in te kunnen gaan als ik het goed begrijp.

Ik zie het voorval totaal anders, Callas was bang en in paniek en vervolgens komt er een mens en die grijpt je bij de manen en houd je vast. Dat is wel een soort roofdieractie dus de rest van haar acties zijn een logisch gevolg daarvan, roofdieren moet weg!

Kun je zeggen dat ze de vriend moet kennen etcetera maar een paard in paniek reageert vanuit instinct daarom zijn ze dan ook zo gevaarlijk en doen ze domme dingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:55

henny_w schreef:
fransje23 schreef:
Ik zie het voorval totaal anders, Callas was bang en in paniek en vervolgens komt er een mens en die grijpt je bij de manen en houd je vast. Dat is wel een soort roofdieractie dus de rest van haar acties zijn een logisch gevolg daarvan, roofdieren moet weg!

Kun je zeggen dat ze de vriend moet kennen etcetera maar een paard in paniek reageert vanuit instinct daarom zijn ze dan ook zo gevaarlijk en doen ze domme dingen.

Ik betwijfel of je het zo moet bekijken? Callas is een gedomesticeerd paard wat al enige jaren bekend is met mensenhanden. Tuurlijk kan een paard altijd in een paniekactie schieten en gaat dan doorgaans op de vlucht. Of dit voorval nou zo'n heftige reactie moest geven dat ze ook nog 's natrapt richting de vriend van Monique ? Ik vind het eerder een dominantie actie van Callas.

Als je een hond hebt die schrikt van onverwachts bezoek wat ie niet eerder heeft gezien en hij bijt van zich af dan zeg je toch ook niet, het was een reactie vanuit instinct want het is een roofdier? Of denk ik nou erg onlogisch ? Van een puppy kan je in een speelse bui per ongeluk wel 's een hapje krijgen maar een volwassen hond dient respect te hebben voor mensen en niet te bijten.

Datzelfde vind ik van paarden. Bij paniek vluchten is een instinctieve reactie maar dat natrappen een dominantie probleem. Bovendien schreef Monique eerder al eens dat Callas dat al eens eerder gedaan heeft, dat van zich af meppen..

Vriend heeft haar vast, draait zelfs mee en op de daar op volgende vlucht geeft ze een trap. Dat is geen dominantie dat is instinct, heeft niets met gewend zijn aan mensenhanden te maken.
Als een paard op hol slaat en je springt ervoor en paard rent dwars door je heen is dat ook geen dominantie.

Callas dacht niet: oh dat mens wil mij vasthouden en daar heb ik geen zin in dus ik geef een trap.

Als ik Bokt mag geloven wordt de wereld overspoeld met dominante paarden maar feitelijk zijn weinig paarden echt dominant en vaak zijn die niet zo opvallend.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:15

Monique bedankt voor je fijne openhartige topic :j

Heb af en toe met mijn tenen krom gelezen, dacht echt: wtf deed ze en zag ze dat niet aankomen. Maar uiteindelijk pakt iedereen dingen weleens verkeerd aan en gaat niet alles soepel, alleen niet iedereen schrijft dat op Bokt ;)
Misschien dat je juist door dit topic beseft welke weg jullie samen hebben afgelegd.
Volgens mijn gaan jij en Callas nog veel fijne dingen samen doen inmiddels zijn jullie best een goed team! Ik zal het topic blijven volgen.

Jannepauli schreef:
Henny W schreef iets waar ik op aanhaak: het rijden met een losse teugel. Dat is ook de kern van mijn conclusie: die losse teugel staat in mijn ogen voor vertrouwen in elkaar. Dat is, in mijn ogen, waar het om gaat.. heb vertrouwen in jezelf én het paard. Laat los.
Een klein voorbeeldje vind ik in je filmpje van het staan op een blok: Het eerste wat we me opviel daar was dat je Callas kort onder de mond vasthoudt bij de teugel. Mijn oude leermeesters leerden mij: los die teugel, geen dwang. Geef het paard ruimte. Als jij erop kan vertrouwen dat het goed komt, dat je paard je niet willens en wetens in de problemen zal brengen, dat je niet iedere zucht of schrik zult moeten controleren.. dan gaat alles beter.

Grappig was mij ook opgevallen, ik denk omdat ik zelf zo totaal niet ben. Ik heb meestal lange touwen, losse teugels en binnen de marge veel vrijheid voor het paard.
Mijn motto, vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:50

Monique1963 schreef:
Dank SassyMoon, ik zat net een p.s. te tikken op mijn eigen antwoord,

Over losse teugels... overigens stuur ik haar uiteraard wel buiten aan de losse teugel. Heb toevallig dan de laatste rit haar een keer laten kiezen waar zij vond dat ze de oever op kon gaan, maar uiteraard beslis ik normaal gesproken waar we heen en en waar ze haar voeten het beste kan neerzetten.

Het is best leuk, en verrassend, en goed voor de samenwerking en het vertrouwen om het paard af en toe zelf een route te laten kiezen. Parelli heeft het volgens mij zelfs verwerkt in een game.

Ik doe dat regelmatig, heb een voorwaarde we gaan niet meteen richting huis.
Natuurlijk Let ik ook op het verkeer en of de route niet gevaarlijk is etc. Maar het is echt grappig om te kijken wat het paard kiest als het de keuze aan hem/ haar laat.

Overigens mag mijn paard altijd een suggestie doen voor de route, of het tempo, alleen worden de wensen niet altijd gehonoreerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:17

Monique1963 schreef:
Leuk om te lezen Fransje23. Het gekke is, als ik Callas laat kiezen, gaat ze een rit nog een keer lopen. Het laatste stuk naar huis neemt ze dan een andere weg. Ik heb haar nooit door laten gaan tot het eind, maar volgens mij zou ze het gewoon weer gaan lopen het rondje. Ik ga het ooit uitproberen.

Ik heb mijn oude merrie weleens een soort achtjes gereden, paar keer achter elkaar. Leek haar schijnbaar een leuke route al zag ik er de logica er niet van in, maar ik ben nu eenmaal geen paard.
Ze had overigens ook een voorliefde voor het ontdekken van opritten en tuinen van mensen, maar dat kon ik niet toestaan :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 07:58

Filmpje ook net gekeken, lekker met een bakkie koffie erbij.
Wat doet Callas het goed en wat is ze toch mooi! Jullie wonen daar ook wel erg mooi hoor, prachtig!

Vind je gepraat tegen haar erg herkenbaar, is ben ook zo een prutsmuts :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:06

Balen van de koliek steeds. Zand uitsluiten is natuurlijk wel verstandig en kan natuurlijk geen kwaad.
Hopelijk vind je een oorzaak zodat je het in de toekomst kunt voorkomen.
Haarlemmerolie had mijn buurvrouw ook altijd in huis voor koliekpaarden. Zij is wel van de oude stempel.

Even wat anders:
Is Callas ooit getest op PSSM? Schijnt vaak voor te komen bij tinkers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:54

Vanaf het begin had ik al mijn twijfels bij de Megasus en, helaas, had ik gelijk. Systeem is op bepaalde punten te kwetsbaar en daar is geen goed oplossing voor.

Wat betreft het aftrappen, vaak zit het probleem niet aan de achterkant maar heb je iets meer opzet nodig aan de voorkant. Is bij hoefijzers ook zo :j
Bij meer opzet kan de voet sneller/makkelijker worden afgerold waardoor deze net even eerder weg is.

Dus misschien bij je hoefschoenen een beetje aan de voorkant vijlen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:58

Diddykong schreef:
(En ik denk ook het bezwaar van veel hoefsmeden tegen kunststof ijzers en schoenen, dit is allemaal standaard en niet aan te passen per individu, dus als jouw paard net anders nodig heeft dan kan dit niet)

Waarom zou kunststofbeslag niet aan te passen zijn?
Mijn vorige paard heeft op kunststof gestaan kon prima op maat gemaakt ,opzet zit er vaak standaard in maar kan met een beetje vijlen nog wat meer, garnituur naar wens etc.

Hoefschoenen hebben iets meer beperkingen maar bij EVO of Floating boots is nog wel wat aan te passen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:08

Monique1963 schreef:
Ik heb me laten vertellen dat er maar heel weinig kunststof beslag is dat aan de hoef kan worden aangepast. Bij het meeste kunststof beslag heb ik begrepen dat de hoef aangepast wordt aan het beslag, wat mij geen goede zaak lijkt.

Ik ken geen kunststofbeslag wat niet kan worden aangepast. Kan mij wel voorstellen dat ijzers met daarom heen kunststof of rubber lastig zijn aan te passen.
De rest is net als de Megasus gewoon op maat te maken. Is natuurlijk ook hetzelfde soort materiaal, alleen de bevestiging is anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 05:56

Op de site van Farnam staat een uitgebreide handleiding voor het gebruik van Tri-dec op het paard.
In de EU is een, of alle, van de werkzame stoffen waarschijnlijk niet geregistreerd voor gebruik op paarden. Daarbij zijn paarden in Europa ook bedoeld voor consumptie waardoor er strengere regels zijn. Fabrikant gaat dus nooit zeggen dat je het mag gebruiken op het paard, binnen de EU, en ook niets in die richting suggereren.

Afbeelding

Oplossing voor de Easyboots ziet er wel goed uit!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie