[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:23

Monique1963 schreef:
... Het kan best vanaf het begin af aan een foutje zijn geweest van iemand, maar voor mij is het moeilijk na te gaan. Op de papieren staat dat de vader Jordy stallion was. Daar heb ik op gegoogled en dan kom ik uit bij een Fries! Dat zou wel verklaren waarom ze zo'n mooie hoogte heeft van 1.55m Veel Irish Cobs komen niet boven de 1.50m uit. Dat zou ook verklaren waarom ze zo zwart is. Overigens zijn dat wel geoorloofde kruisingen, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar die fotokopieën van die stamboekpapieren. Want dan zou ze niet volbloed Irish Cob zijn en dat heeft die eigenaresse wel beweerd. Ik vertrouw het nu voor geen cent meer...

Toen ik de 2e foto zag, die van schuin achter dacht ik, huh ...Fries? Het was toch een Irish Cob?
Maar zoals ze daar op de foto staat heeft ze echt veel van een Fries weg.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:17

@Monique1963, wat schrijf je ontzettend leuk over je belevenissen :-) Het leest heel prettig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:15

TS, ik vind je schrijfstijl nog steeds ontzettend leuk maar ik begin eerlijk gezegd wel met steeds meer gemengde gevoelens mee te lezen.

Ik denk dat jij de impact van een kudde behoorlijk onderschat hebt wat betreft het mak en bomproof zijn van Callas. In een kudde is er een onderling vertrouwen, stabiliteit en vooral ook houvast. Dat Callas al zo jong (veel te jong naar mijn mening) meeging met buitenritten en zich ook nog 's braaf gedroeg heeft alles te maken met de houvast aan de andere paarden.

Op het moment dat ze met jou meeging was ze nog steeds vrij jong. Na een lange rit, vreemd terrein, vreemde paarden en een nieuwe eigenaresse waar ze nog geen band mee had werd ze naar mijn mening gewoon voor de leeuwen gegooid. Alle houvast was in 1 klap weg voor haar.
En dan gebeuren er tot overmaat van ramp ook nog 's pechdingen zoals de mestschep die in de staart blijft hangen.

Ik vind haar gedrag helemaal niet zo vreemd. Persoonlijk zou ik niet al vrij snel erop zijn gaan zitten. Een 3,5 jarig paard vind ik sowieso te jong voor onder het zadel. Daar komt het hele erge oneffen terrein bij wat ook best veel van haar skelet, pezen en spieren vraagt. Ik hoop dat dat zich niet over een paar jaar gaat wreken.

Afijn eerst een goede band met jou was wel handiger geweest in situaties waar het op houvast en vertrouwen aan komt :)
Ik kom geregeld tegen in dit topic dat Tinkers dit .. en dat .. qua karaktertrekken hebben maar ik denk dat menig ander ras ook zo gereageerd zou hebben.

Wij hebben 2 oudere merries met elk een 'jonkie' die inmiddels alweer 7 jr. zijn. Toch noemen we ze nog steeds de jonkies :)
Ik rij uitsluitend recreatief en de jonkies lopen sinds 2 jaar onder het zadel en gaan met de mamsies mee naar buiten. Ze gedragen zich super, zeker weten vanwege de mamsies. Zou ik ze alleen meenemen naar het bos, zelfs voor op hen bekend terrein dan denk ik dat ze ook diverse enge dingen zullen zien met schrikreacties erbij.

Volgens mij kan je de fokster van Callas niet echt wat verwijten. Callas zal zich daar ongetwijfeld bomproof gedragen hebben.

Gezien de titel van dit topic hoop ik dat het tij inmiddels gekeerd is en je er nu ondanks de moeilijke start een heerlijk paardje aan hebt :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:31

Kaitlyn schreef:
henny; ik ben het grotendeels met je eens, maar jonkies moeten ook op jou kunnen vertrouwen als deel van de kudde (als ze eenmaal geaard zijn aan de plek en aan jou). Mijne ging met 3 jaar ook alleen met mij de weg over (veelal aan de hand, kleine rondjes onder het zadel) en we hebben inmiddels talloze ritten alleen in het bos/hei gedaan zonder problemen, zij is net 6 geworden. Als iets dan al spannend is dan heeft ze aan mijn stem en been voldoende om door te gaan. En dat is echt een heel bloederig paard...

Kaitlyn, tuurlijk moeten jonkies op mij kunnen vertrouwen. Zeker omdat we ze van veulen af aan hebben :)
Je beschrijft precies waar ik ook op doel met mijn eerdere reactie. Namelijk dat ze geaard moeten zijn aan de plek en aan jou. Dat geeft vertrouwen, dat geeft houvast.
Maar met mamsie erbij zijn onze 'jonkies' in het bos bomproof. Ze zijn niet te koop maar zou dat wel het geval zijn dan zou ik niet durven garanderen dat ze elders bomproof zijn.

Als ik ze alleen mee zou nemen dan weet ik zeker dat ze veel kijkeriger zouden zijn in eerste instantie maar niet in de extreme mate zoals TS beschrijft met Callas. Maar dat vind ik ook logisch. Onze paarden zijn niet verhuisd naar een andere totaal onbekende plek.

Heel veel van het doen en laten van een paard kan al te maken hebben met hoe de moeder het opgevoed heeft. Wij hebben in 2010 met beide merries eenmalig gefokt. Maar wat een verschil in opvoeden hadden onze dames. Hier was de ene merrie heel makkelijk met haar veulen. Binnen een paar dagen mocht hij al ver van mammie weg lopen. Hij kreeg een heel vrije opvoeding en dat zie je nu goed terug. Een heel zelfstandig paardje wat eigenlijk nergens voor terug deinst en behoorlijk veel lef heeft.

De merrie van het andere veulen was overdreven beschermend naar haar veulen. Zelfs in de jaren erna toen het veulen al een jaar of 4 was hield ze moeders nog steeds heel goed in de gaten. Dat paard is een stuk minder zelfstandig en heeft ook minder lef. Pas sinds vorig jaar toen we een Paddock Paradise hebben aangelegd is die band tussen die twee gelukkig een stuk losser geworden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:48

Anoniem schreef:
Denk dat het meer is dat mensen hun ervaring delen :D En misschien een tip voor andere meelezers oid :)

Precies :)

Het is gewoon ontzettend jammer dat TS niet met een al wat beleerder paard samen met Callas op stap kon. Het zou vast heel wat vervelende situaties voorkomen hebben. Want op bepaalde dingen vind ik Callas toch best wel heel dapper. Zoals die trappen en de tunnel.

Een goed beleerd paard erbij maakt het gewoon een stuk makkelijker.
Het is ook niet zo dat ik hier de jonkies maar alleen achter de moeders aan laat sjouwen. In tegendeel, ze lopen zelfs graag voorop :-) Maar ik vind de houvast die ze hebben aan het oudere paard toch wel lekker :-)

TS, wat zal je geschrokken zijn, toen je voet erbij aan bungelde. Pffff.... heftig.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:15

Super dat je Callas ondanks alles nog een kans gegeven hebt :-)

Mijn ervaring is dat de moeilijkste paarden uiteindelijk de allerbesten worden. Mijn moeilijkste paard, een Deense Fjorden importmerrie, gekocht toen ze 4 jr. was is m'n allergrootste uitdaging geweest.

Wat heb ik het vaak willen opgeven en toch heeft zo'n paardje dan iets wat telkens weer bij je een gevoelige snaar raakt waardoor je niet wilt opgeven. Ze zal ongeveer 10 jr. geweest zijn toen er eindelijk een omslag kwam en wat voor één. Een fantastisch paardje, zo veelzijdig, zo'n werklust. We kregen een hele intense band.

Ze is zo'n geweldige leermeester geweest, achteraf gezien had ik dat voor geen goud willen missen :)
Ik hoop van harte dat jou dat ook overkomt met Callas.

Heel verstandig van je dat je hulp gezocht hebt en zo'n doorzettingsvermogen hebt kunnen opbrengen.
Jouw vriend is trouwens ook een kanjer ;)
Mooi filmpje om te zien hoe Bruno met Callas omgaat :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 09:02

Hier ook nog steeds een meelezer :)

Respect voor je doorzettingsvermogen waar volgens mij toch ook een stuk liefde voor Callas aan ten grondslag ligt. Ondanks alles doorgaan omdat je het paard niet wilt opgeven +:)+

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:05

Monique1963 schreef:
18-1 20.45
Ben net weer ff wezen kijken, ze eet weer hooi en heeft haar bix ook op. Ik denk echt dat ze door de kou bevangen was. Gewoon te koud voor leuk. Maar ze rilde niet. Heb ook niet gereden vandaag, vond ik te koud voor mezelf. Dus ze heeft ook niet getranspireerd of zo. Ik heb wel een stuk met haar gewandeld vanmorgen vroeg, maar daar was ze niet bezweet van of zo. Raadsel. Straks weer ff kijken of ze gemest heeft, daar maak ik me nu nog een beetje zorgen over. Als ze dat weer gedaan heeft, kan ik rustig gaan slapen vannacht.

Monique, hou Callas maar in de gaten als het flink koud is, of een hele dag regent met een koude wind.
Desnoods met dat soort weer een dun regendekentje op. Sommige paarden, hoe stoer en goed gevuld ze er ook uit zien, kunnen dan toch vrij makkelijk koubevangen raken of koukoliek krijgen.

Ik heb er hier ook eentje staan wat echt een forse stoere dame is met best wel behoorlijk vlees op de ribben maar wel vorig jaar juni, notabene midden in de zomer, met een hele dag regen en koude wind 's avonds koukoliek. Gelukkig waren we er net op tijd bij. Het gekke is dat ik iets dergelijks eerder bij één van de 3 andere paarden zou verwachten. Zij is juist de laatste bij wie ik kou problemen zou verwachten.

Waarom zij daar extra gevoelig voor is, zeg het maar ?
Mijn ervaring is dat je dit soort gevoeligheid op kou toch het beste voor kunt zijn met een dekentje op.
Hoe onnatuurlijk dan ook.

Hetzelfde probleem ken ik van een vriendin met een stoere zware Quarter. Nergens geen probleem mee maar owee als het een hele dag regent met een koude wind. Dan is die ook de klos. Die moet ook echt in de winter onder een deken anders gaat het niet goed.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:12

TanteFlavie schreef:
Ik zou dan ook kiezen voor een dikkere deken.... al ben ik niet voor "dekens" in het algemeen... maar sommige paarden zijn echt wel koukleumen....

Oh ... maar in de herfst en winter gaat ze ook onder een dikkere deken hoor :-)
Het gaat me om de zomer waar je paard dus midden in de zomer nog een kou koliek kan oplopen door een hele dag regen en koude wind.

Ik heb tussen de roundpen en rijbak een paar grote beukenbomen staan waar ze graag bij slecht weer onder schuilen en dan ook nauwelijks nat worden. Ook hebben we meerdere hoge houtwallen zodat ze uit de koude noorden- en oostenwind kunnen staan. En dan toch nog een kou koliek fiksen ?

Ze rilde over haar hele lijf en had de lendenpartij helemaal bol opgetrokken. Ze voelde ook daadwerkelijk steenkoud aan.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:13

Hier ook tranen door de manier waarop je alles zo beeldend schrijft over het inslapen van Bubbles.
Ook zo herkenbaar.

Eind van deze maand is het 14 jaar terug dat we twee heel dierbare Fjorden tegelijk hebben moeten laten inslapen. Moeder en zoon. Dankzij vergif van een buurman. Zelfs de dierenarts had het er moeilijk mee. Het was voor hem de 1e keer dat hij er 2 tegelijk moest laten inslapen. Wij hebben ook gekozen voor dezelfde methode als de manier waarop jij Bubbles hebt laten inslapen. De oudste was direct weg, de jongste heeft nog minutenlang liggen stuiptrekken. De dierenarts had ons er wel voor gewaarschuwd en dat ze daar niets meer van mee krijgen maar toch ... het is zo naar om te zien. Zelfs na zoveel jaar krijg ik dat beeld niet meer van mijn netvlies. Ik kan me dus heel goed invoelen in jouw emoties en gevoelens.

Jouw verhaal leest als een déjavu voor mij.

En of het nog niet genoeg was, ook hier problemen met de ophaalwagen. Die middag kwam de Rendac om ze op te halen maar vertikte het om met de auto ons erf op te rijden. Ruimte genoeg maar nee, meneer zou even elders nog een dier ophalen en zou met 3 kwartier terugkomen. Als we ze dan niet aan de weg hadden liggen zou hij pas na het weekend terug komen. Het was toen rond de 23 graden dus echt geen optie. We hebben de paarden een voor een op een zeil met de Dodge naar de weg gesleept. En maar slikken dat dit het omhulsel nog was en niet meer dan dat. We waren net op tijd klaar toen de Rendac opnieuw kwam. Ik ben naar binnen gegaan en wilde dat laatste absoluut niet zien.

Het is zo ingrijpend geweest dat ik nu tijdens het schrijven alweer een brok in m'n keel heb.

Het zal voor jou ongetwijfeld niet anders zijn. Met sommige dieren heb je zo'n speciale band dat blijft triggeren ook al is het alweer een tijd geleden.
Heel veel sterkte gewenst van deze kant. Ik vind je wel een geweldige doorzetter hoor :j

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:35

Kendra schreef:
TS; je hebt een merrie, gaat het gedrag niet gewoon met de cyclus op en neer?

Mijn idee Kendra, ik heb een merrie gehad die ook zo wispelturig was qua schrikgedrag. Die hebben we op een gegeven moment laten dekken en tijdens de drachtigheid veranderde haar gedrag al behoorlijk positief.

Na het veulenen viel ze iets terug qua gedrag maar niet zo erg als voor de dracht.
TS, ik weet niet of je op een veulen zit te wachten maar het is misschien een optie?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:48

Monique1963 schreef:
1-4
Met mijn vriendin vroegen we ons af hoe voddenboeren, schillenboeren, melkboeren noem alle boeren maar op die vroeger langs de deur kwamen, hoe zij het voor elkaar hebben gekregen hun paard zo lang stil te laten staan.
....

9-4
Vandaag op het veldje getraind. Mijn doel, dat ze minder bang wordt van dingen die meeslepen of langs haar slepen terwijl ik erop zit. Op de grond is niet zo een probleem, maar ik ontdekte van de week weer dat mijn jas naast haar houden om uit te doen terwijl ik rijd, eng is.

Monique, je weet niet wat Callas in haar jeugd heeft meegemaakt. Wie weet is ze wel een keer enorm geschrokken van een opwaaiende jas die ongelukkig tegen haar hoofd kwam o.i.d.
Zoiets kan zo opbouwen qua angst dat je daar nog heel lang last van houd qua onzekerheid bij een paard.

Ik heb een voorbeeld. Een oude buurman van ons vorige adres vertelde eens het volgende. Hij heeft nog heel lang met paard en wagen met van die melkbussen gereden van de boeren naar de melkfabriek.
Hij had altijd een supermak paard ervoor. Zo eentje die echt bomproof verkeersmak was.
Op een keer reed hij ook met een vracht melkbussen op de weg toen hij ingehaald werd door een vrachtwagen. Deze vrachtwagen had van dat zeildoek rondom waar helaas achteraan een stuk losflapperde. Het paard kreeg van die losse flap een fikse klap tegen het hoofd en schrok behoorlijk. Maar was nog onder controle te houden.
Echter, de keren erna werd het paard schrikkeriger voor verkeer. Met name groot verkeer. De spanning bouwde zich steeds meer op en het paard werd uiteindelijk zelfs bang voor gewone achterop komende auto's.

Deze buurman is met dat paard gestopt omdat ze zo onzeker was geworden in het verkeer dat het niet veilig meer was. Hij kreeg haar er niet meer doorheen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:50

Monique1963 schreef:
Welkom Raamzicht, ik dacht dat een cyclus 29 dagen was, dan zou het voor die twee pieken nog te snel zijn volgens mij. Ik heb het in excel staan, maar omdat ik het niet dagelijks heb bijgehouden, denk ik dat er een vertekend beeld ontstaat, maar ik zal het vandaag eens in een grafiek zetten. Tnx!

Monique, ik heb een enorme lastpak van een merrie gehad. Ik dacht dat het kwam doordat ze een import Fjordenmerrie was die de 1e drie jaar van haar leven opgegroeid was in de natuur op een Deens schiereiland.

Zij had ook van die onvoorspelbare schrikacties. De ene keer was iets eng een andere keer niet en de dag erop weer wel. Dus heel herkenbaar wat je ook over Callas schrijft. Ze had een ontzettend wilskrachtig karakter en was soms dagenlang nauwelijks te berijden. Maar ook soms dagen dat ze super was. Dat ik ondanks alles met haar doorgezet heb is dat ze altijd eerlijk bleef. Nooit slaan, steigeren of bokken. Menigeen heeft me toendertijd gewaarschuwd haar weg te doen omdat men bang was dat ik er nog een keer mee zou verongelukken.

Vinni heette ze, ze was voor haar 1e keer drachtig worden om de 3 weken hengstig. Alleen de 2 dagen voordat ze hengstig werd was ze super en zelfs aanhankelijk. Ze was al 2 jaar intensief onder het zadel maar het kon zomaar gebeuren dat je haar wilde zadelen en ze schrok alsof ze nog nooit een zadel had gezien. Ook met verkeer was het van tijd tot tijd een drama.
Wat heb ik me vaak wanhopig afgevraagd wat ik toch fout deed?

We hebben haar na een paar jaar uitgebreid laten onderzoeken. Toen bleek dat o.a. haar eierstokken vergroot waren en dat ze hengstenkolder had. Ze bleek teveel hengstenhormoon (testosteron) in zich te hebben. Ze gedroeg zich ook veelal als een hengst richting andere paarden.

Het advies van de kliniek was, of haar hele leven verder dagelijks op medicatie die toen vrij duur was, of lange afstandswedstrijden mee gaan rijden zodat ze haar mega energie en vechtlust kwijt kon en eventueel een veulen mee fokken in de hoop dat de hormonen wat gelijkmatiger zouden worden.

We zijn met dat laatste begonnen.
Toen we haar wilden laten dekken heeft ze een week bij de hengst gestaan. Toen we haar wilden ophalen vertelde de hengstenhouder, ik weet niet wat er met jullie merrie aan de hand is maar toen ik haar in de wei wilde zetten bij de andere merries weken ze allemaal voor haar. Er is geen slag of stoot uitgedeeld.
Zelfs een oude Fjordenmerrie, echt een bitch die hier jaarlijks komt en iedereen aan de kant jaagt ging direct voor jullie merrie aan de kant. Zoiets heb ik hier nog niet eerder meegemaakt.
Tsja met die hengstenkolder was het achteraf nog een wonder dat ze drachtig is geworden.

Ik heb die hengstenkolder toen ook aangekaart bij de inspecteur van het Fjordenstamboek en die zei direct dat hij het kende. De week ervoor was er nog eentje naar de slacht gegaan. Ook hengstenkolder, levensgevaarlijk zei hij. We konden die van ons ook maar het beste naar de slacht brengen.

Dat nooit ! Sowieso gaat hier nooit een paard naar de slacht. We laten ze inslapen voor de stal.

Ik heb op een gegeven moment een brief naar de Deense fokker gestuurd met vragen. En kreeg uitgebreid bericht terug:-) Vinni was daar op 3-jarige leeftijd al kuddeleidster !!!
De puzzelstukjes begonnen steeds meer op hun plek te vallen. Haar problematiek was dus hormoongerelateerd.

Tijdens de dracht was Vinni ongelooflijk zacht en poeslief. Wat een schat van een Fjord was het toen.
Na de bevalling ben ik rustig aan begonnen met trainen voor lange afstandswedstrijden en daarin bleek ze een ongelooflijke kanjer. Bij de 1e twee wedstrijden deed ik het fout. Ik bepaalde het tempo, wanneer en hoe lang ze een bepaald tempo mocht lopen in een bepaalde gang. Dat werkte niet. Ze draaide zich veel te veel op en kwam met te hoge hartslag en adem binnen. Toen heb ik het veranderd. Een wedstrijd werd voortaan haar feestje. Voor de start goed opwarmen en de wedstrijd helemaal aan haar overlaten in welke gang ze wilde en hoe lang. Ze duldde geen enkel paard voor zich dus elke wedstrijd was een inhaalrace maar ze genoot. En ik ook :-)
Alleen de laatste kilometer bepaalde ik dat ze moest uitstappen. Ze kwam steeds met prima hartslag en adem binnen en we werden bijna continu 1e.

We hebben haar gekocht toen ze 4 jaar was en pas een jaar of 6 later begon ik redelijk grip op haar te krijgen.
Wowww ... wat werd het een superpaard. Ze begon zo mak te worden dat ik er zelfs onze zoon van 4 op kon laten rijden.

Het idiote schrikken is er helemaal afgegaan, ook haar rare nukken. Een beter paard kon ik me niet wensen vanaf dat ze een jaar of 12 was. Ik kon haar gewoon op stem rijden.
Vinni had iets in zich qua wilskracht en karakter dat haar heel speciaal maakte en wat me alsmaar motiveerde om door te zetten. Daarbij had ze ook nog mensenogen, ook wel hazenogen genoemd. Het donkerbruin van het oog is heel lichtbruin en schijnt niet zoveel voor te komen. Vinni is mijn grote leermeester geweest op paardengebied :) Achteraf gezien had ik me geen betere kunnen wensen:-)

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben zo blij dat ik ondanks alles met haar doorgezet heb :-)
Ik heb het toch maar 's uitgebreid hier geschreven omdat ik best heel veel herkenbare dingen lees van Callas en Vinni.

Monique, ik hoop uiteraard niet dat jij met hengstenkolder te maken hebt maar wel dat je toch blijft doorzetten en ook over een paar jaar kunt zeggen, dat ondanks een heel moeilijke start er uiteindelijk een super Callas is gevormd :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:50

Proesttt ... hoe krijg je het voor elkaar := Lucky you, het had wel heel anders kunnen aflopen.

Ik moet wel opbiechten dat ik na een paar regels al in de lach schoot. Lach je vriendelijk toe hoor :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:44

Libera schreef:
Hoezo zou je dat niet met een schuurmachine kunnen bijwerken?? Zo doe ik het ook, paarden wennen er snel aan hoor! ;)

Mag ik vragen wat voor schuurmachine jij gebruikt?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:19

Monique1963 schreef:
....
Afijn genoeg dus om aan te werken bij haar en bij mezelf.

https://www.youtube.com/watch?v=s0_-BlW9m9k

Leuk dat ze zo goed reageert op dat fluitje :-)

Ik zou denk ik de maantop invlechten zodat ze wat meer kan zien? Dat invlechten heb je vast al wel eens gedaan maar is ze dan meer schrikkerig of ziet ze dan juist beter en kan 'gekke' dingen beter handlen ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 23:03

Monique1963 schreef:
Ik heb tijden lang met ingevlochten maantop gereden. En tijdenlang zonder. Het heeft beide zijn voordelen. Ingevlochten kan een paard meer zien en mogelijk relativeren. Niet ingevlochten zien ze minder en mogelijk ook minder gevaarlijke dingen. Maar zodra je draaft, waait de maantop vaak opzij langs de ogen en hebben ze toch volop zicht. Ik ben er niet uit wat beter is.

Ik heb er ook eentje met een behoorlijk lange en volle maantop.
Tegenwoordig vlecht ik 'm altijd in. Als ze iets horen maar niet goed kunnen zien kunnen ze behoorlijk onzeker van worden.

Ben je er zeker van dat de maantop goed opzij waait bij Callas in draf? Ze heeft zo'n prachtige volle bos manen voorop :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:26

Monique, wat ook nog wel 's wil helpen is een leuk liedje gaan neuriën of zingen als je in de buurt komt van iets waarvan je weet dat er enge dingen staan waar Callas van zou kunnen gaan schrikken.

Zo'n roundpen die zo steil is rijd inderdaad niet makkelijk. Op ons vorige adres hadden we geen rijbak en reed ik altijd in een weitje waar ook een behoorlijk verloop in zat qua hoogte. Niet zo steil als bij jou maar toch ook echt wel een behoorlijk hoogteverschil. Best wel moeilijk voor de paarden om een constante balans te vinden.
Wel een mooie oefening op zo'n ongelijke terrein voor een sterkere achterhand is om een stukje achterwaarts te oefenen tegen de helling op :)

Verder vind ik Callas best al wel vooruit gaan. Het ziet er leuk uit op het filmpje.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:07

Monique, ik heb nog een leuke 'western' flex oefening voor je. Misschien ken je het ook wel maar op het filmpje zie ik met jouw oefening met de jas dat Callas naar links veel verder inbuigt dan naar rechts. Als ze naar rechts in gaat buigen voor de jas verplaatst ze ook haar achterhand. Dat lijkt er op dat haar stijve kant links is die ze minder makkelijk in de lengterichting oprekt.

De oefening is op een heel kleine volte van maar ongeveer 2 meter. Kleiner mag als het paard maar blijft doorstappen.
Stel je gaat linksom in stap. Je vraagt met de linkerteugel haar neus richting jouw linker stijgbeugel of jouw schoen. Je neemt die linkerteugel hoog op richting je borstbeen en vraagt dus vriendelijk van Callas het hoofd en hals in te buigen. De rechterteugel hangt helemaal los. Callas moet blijven stappen op die hele kleine volte en mag niet op 1 plek om haar as gaan draaien. Als ze het een paar rondjes goed doet, belonen. Even rechtuit en dan hetzelfde op de rechterhand vragen.

Dus dan rechterteugel richting je borstbeen, hoofd en hals naar rechts vragend en linkerteugel hangt helemaal los. Je buitenbeen op de volte ligt achter de singel om teveel uitzwaaien van de achterhand tegen te gaan. Ik vermoed dat ze het linksom veel makkelijker vind dan rechtsom :)

Mocht je nou tijdens een buitenrit wat engs verwachten vraag als het daar kan, gewoon wat oefeningen. Zoals bijv. wat ik hierboven beschreef. Zo eis je haar aandacht op door een oefening te moeten doen terwijl er eigenlijk iets engs is waar Callas liever haar aandacht op wil vestigen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 15:59

Monique1963 schreef:
Dank voor jullie reacties en Henny dank voor je uitgebreide uitleggen of is het uitlegs. LOL. Het eerste stukje training in de roundpenn met de jas was niet om te flexen, grijns, dat was om de jas aan beide kanten langs haar te halen zonder dat ze wegschiet en om de jas op het hek te gooien zonder dat ze wegschiet. Maar omdat ze zo nieuwsgierig is, volgt ze de jas helemaal met haar hoofd, hahaha. Ik beweeg de jas langs haar achterhand, dat is namelijk heel eng geweest. Dat is daar op het filmpje niet meer zo eng, maar zij denkt dat ze daarvoor moet wijken. Dat is niet de bedoeling eigenlijk.

Pas op het laatst van het filmpje laat ik haar flexen naar mijn hand en daar staat ze wel netjes stil zonder haar achterhand te wijken.

Het cirkelen zoals je beschrijft met flexen heb ik idd bij Peter Simons ook nog geleerd.

Aandacht afleiden van enge dingen is ook goed inderdaad, zigzaggen over de weg en het hoofd vragen.

Ik doelde met die tip over een flex oefening ook niet op feit dat je met je jas bezig was als zijnde flex oefening. Het viel me alleen op toen je haar aan de jas wilde laten wennen dat Callas daar linksom veel soepeler lijkt dan rechtsom.
Vandaar dat ik die flex oefening aanhaalde :) Als ze dat onder de knie heeft is het ook een handige afleidings oefening onderweg bij enge dingen omdat je er weinig ruimte voor nodig hebt.

Ik heb die oefening van iemand geleerd die ook van Peter Simons les had :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 18:25

Monique1963 schreef:
@Henny, wat grappig dan, dat dat zo ook weer via peter bij jou is gekomen die oefening. Voor mij is het long long time ago. Ik ben al 17 jaar weg uit NL. Moet ergens tussen 1989 en 1998 zijn geweest.

Voor iedereen: de dagelijkse updates staan on hold tot ergens woensdag of donderdag. Tot gauws.

@Monique, klopt helemaal :)
Het was rond 1995 t/m 1997.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 10:42

@Monique, als je Callas op stem links en rechts aanleert dan heb je waarschijnlijk de Spaanse pas er zo in.
Dus eerst vanaf de grond, Callas pas links, Callas pas rechts vragen. Eerst doen ze meestal maar 2 of 3 passen goed maar dat is makkelijk uit te breiden. Vooral in de richting waar ze graag naar toe willen. Bijv. stal waar krachtvoer in ligt :) Een stap verder is vanuit het zadel vragen. Vraag je links dan ga je zelf overdreven op rechts zitten om het linker been te ontlasten zodat ze het makkelijk naar voren kunnen gooien. En natuurlijk omgekeerd werkt het met rechts pas vragen ook zo.
Als ze het op stem kennen is het maar een hele kleine stap om het helemaal op de gewichtshulp uit te voeren :)

Wat ook een leuke oefening is op een podeste(circuston o.i.d.) te laten staan en dan 'pas' vragen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:02

Jaahhh ... de Zwarte hengst Bento, ik ken hem. Een boek wat ik in mijn jonge jaren gelezen heb en toen heel veel indruk op me gemaakt heeft:-)

Heb hem nog steeds in m'n boekenkast staan :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:22

Jannepauli schreef:
...
Naar mijn mening zou dat alleen nog maar meer drama opleveren: Paard Callas krijgt dan helemaal geen gelegenheid meer om met haar onzekere ruiter een vertrouwensband op te bouwen, en dan zit je binnen de kortst mogelijke tijd in een vicieuze cirkel van narigheid tussen paard en ruiter en vice versa. Een tweede paard erbij wordt dan een soort van vluchtheuvel, lost voor niemand iets op.

Ach.. het verloop heeft maar twee mogelijke uitkomsten: of het paard verkopen aan iemand die dit aankan zonder dat het een dagelijkse opgave is, of het kwartje valt bij zowel paard als ruiter en ze leven nog lang en gelukkig :)

Wat een eenzijdige mening?
Ik heb zelfs een heel andere ervaring. Namelijk met onze merrie Vinni, een dame met echt dezelfde schrik problematiek als Callas.

We hebben bij haar een hengstveulen gefokt en aangehouden. Haar zoon heeft zijn eerste jaren doorgebracht in een weiland wat lag tussen een drukke 80 km. weg en een parallelweg waar groot landbouwverkeer overheen kwam. Hij was écht bomproof voor alles.
Toen hij ruim 4,5 jaar oud was gingen we met die twee samen op pad. Zoonlief werd nergens, maar dan ook werkelijk nergens anders van en Vinni vertrouwde duidelijk zo op hem dat zij zich ook nergens meer wat van aan trok. Ze zag geen enge obstakels meer en geen eng verkeer. Met die twee samen hebben we nog heerlijk jarenlang probleemloos gereden. Ik zie dat dan ook niet als vluchtheuvel maar meer als een creatieve oplossing :)

Mijn bijrijdster ging naar de middelbare school dus kon niet altijd.
Ik ben in die tijd nog meer gaan trainen voor lange afstandswedstrijden. De ene dag ging zoonlief mee als handpaard terwijl ik op Vinni zat en daags erna draaide ik het om en ging Vinni mee als handpaard.
Stap, draf en galop, het maakte niets uit. Ze reageerden beide super op de stem en kregen zo een fantastische conditie voor de lange afstandswedstrijden :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:35

@ Jannepauli, er is een groot verschil tussen een mening en een ervaring. En in mijn geval was het moeder met zoon maar het had net zo goed een ander paard geweest kunnen zijn wat bomproof was waardoor Vinni zich veel zekerder ging gedragen.

Misschien denk ik voor jou teveel naar de basis en hecht ik teveel waarde aan het kuddegedrag van paarden en het leerzame en positieve gevolg wat daar uit voort kan komen. Zeker voor een probleempaard.
Zelfs 2 angsthazen steunen elkaar meer dan dat je er met 1 apart op stap gaat. Stel dat TS er toch een paard bij zou nemen dan schiet ze er weinig mee op om alleen met dat andere paard lekker op stap te kunnen gaan en Callas een beetje bij huis in haar bak rond te sturen want aan Callas veranderd er dan niets. Krijgt ze mogelijk zelfs nog meer problemen. Ik zou dan juist een 2e paard erbij nemen als ondersteuning voor Callas en dan samen met de vriend of een andere bijrijdster met z'n tweeën op stap gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat Callas dan nog zo moeilijk en schrikkerig zal blijven.