[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Lous, Neonlight, balance

anjali

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:47

Het is inderdaad spannend.Een zoektocht naar een nieuw paard kan heel avontuurlijk zijn ja. En wel verstandig dat je een duidelijk kreupel paard hebt laten staan,al was ze erg lief. Want je wil er tenslotte toch ook op rijden.Anders wordt het een gezelschapspaard,dat kan ook maar dan moet er wel een heel veel kleiner prijskaartje aanhangen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 11:06

Volgens het filmpje heb je een idyllisch plekje voor je paarden!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 20:58

Monique1963 schreef:
CoRiNa1983, Kpet, leuk dat jullie ook meelezen.

Zondag 22-11-2015

Om haar te wennen aan geluiden waar ze vaak voor schrikt zijn we in het bos bij ons huis gaan trainen. Ik erop en mijn vriend erachter en stokken breken en stokken in de struiken gooien. Ikzelf ook tegen takken tikken, met mijn voeten en mijn handen, En iedere keer schrikt ze weer. Niet een spring-schrik, maar een rilling-schrik. Arm dier, iedere keer weer, iedere keer weer. Het voelt als pesten, maar ze moet toch leren dat het niet erg is en dat brekende takken haar geen pijn doen. We kwamen weer doorweekt terug.

Soms vraag ik me af of ik moet stoppen haar te pesten en haar maar een paar jaar in de wei moet laten staan om geestelijk volwassen te worden en een ander paard moet kopen, maar dat zou wel een enorme aanslag op onze reserves zijn, en alhoewel mijn vriend het zelf heeft voorgesteld, voel ik me dan toch schuldig tov hem.

Naar de fokker toe heb ik nog een keer een sms'je gestuurd. Ja, ze was erg druk en had geen tijd gehad mijn mail te beantwoorden, maar het kwam erop neer dat Callas bij hun nooit bang is geweest. Ja, duh, dat is ook logisch natuurlijk. Ze is daar volgens mij nooit alleen naar buiten geweest. Daar had ze de bescherming van een grote kudde en hier moet ze het ineens allemaal zelf doen. Dat is een heel grote verantwoording voor haar om ineens een kudde te hebben.

De Daltons. Niet door mij zo neergezet, dit is echt 100% toeval, tijdens het middagdutje.

[ [url=m/vZjJ38.jpg]Afbeelding[/url] ]

De oud-collega met de twee tinkers waarvan de ene op zijn 12e gezeglijk werd, heb ik om advies gemaild, hij heeft me aangeraden hulp te zoeken. Ik zou niet weten waar en wie. En wat zal dat niet kosten? En het achterlijke is, dat ik 20 jaar geleden in NL, degene was die bij probleempaarden gehaald werd! En men was nog tevreden ook over mijn resultaten. Hoe kan het dan nu, dat ik in alle opzichten faal. Wat zie ik over het hoofd?

Afijn, op een rit van een half uur, is 3x schrikken maar 3 minuten, dus dan heb ik toch 27 minuten lol! Maar de vraag is of Callas er ook zoveel lol in heeft. Daar was het toch om te doen, je koopt een paard om jouw en zijn plezier. Behalve grazen heb ik geloof ik nog niet echt iets gevonden dat ze leuk vindt, behalve dat ze mij aangesteld heeft als "kroeler-tussen-navel-en-uier, hahaha. O en ze vindt natuurlijk mijn koekjes leuk!

Leuke foto! Ik kocht na 40 jaar ervaring met andere rassen ook ooit een jonge Tinker. Normaal wil ik geen jong paard maar ik dacht toen dat Tinkers zo braaf zijn dat ik dat wel zou kunnen. Niet dus.Het leek een volledig andere diersoort dan andere paarden,en reageerde ook op een manier die mij totaal vreemd was.Ik had niet jouw moed en doorzettingsvermogen en moest opgeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:30

Mondy schreef:
De filmpjes kijk ik denk ik niet meer... ik vind het eerlijk gezegd tenenkrommend.
Ik kan me meer vinden in je eigen aanpak en gedachtes dan wat ik hem en zijn leerlingen zie doen. Sowieso erg veel op 1 dag..te veel denk ik.

De filmpjes met jou zijn een stuk fijner om naar te kijken :j

Dat klopt,ik vind Bruno ook erg hard, maar de softe aanpak van TS werkte niet bij dit paard want het was een zeer gevaarlijke situatie geworden. Ze had er tenslotte al een ernstig ongeluk mee gehad.Ik denk dat deze Bruno de laatst mogelijke oplossing was.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:15

Maar jullie zijn toch wel heel erg vooruitgegaan door deze cursus!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:59

terpentijn schreef:
Heb geen spoiler gezien, was ook 2 dagen totaal offline.

Vind de richting die nu is ingeslagen in de timeline van het verhaal, wel iets dat erg nodig was... in de filmpjes heb ik ook wel gezien dat TS het allemaal nog moest léren, eigenlijk, ondanks dat zij eerder andere paarden heeft gehad (nog heeft?).
Die onzekerheid is nou net waar het met Callas misging. Dat is geen type waar je een onzekere eigenaar mee aan de gang moet laten gaan... die is zélf onzeker, dus heeft een doortastend, in grondwerk/roundpenning/NH ervaren iemand nodig.
Zo dra je leert de leider te zijn, en het paard weet dat je dat kunt zijn voor haar, gaat de boel kantelen.
Het is nooit te laat.

Ik verwacht dat dit wel een gunstige afloop gaat kennen, in de tussentijd zal dit een aardige ervaringsreis voor TS (en Callas) geweest zijn.

Over de filmpjes ben ik ook niet even enthousiast, er zit mij te veel inconsequente handeling in, ook jongedames er op laten zitten die overduidelijk zelf nog niet door de wol geverfd zijn lijkt me niet wenselijk in het onderhavige geval... daar wil je toch alléén maar ervaren zelfverzekerde personen op zien?
Maar goed, als het paard qua karakter niet al te onmogelijk is, en een beetje vergevingsgezind, kan het nét de focus van "wat er niet goed is gegaan" af trekken, dus overschrijven met een wél okee ervaring is ook een tactiek, dus tsja, die redenatie kan ik dan wel weer begrijpen van zo'n meneer Bruno.
En ook: als je geen andere opties meer hebt of kunt bedenken... dan is dit nog niet zo verkeerd bedacht.
Schrijf vooral verder, TS.

Het paard is er toch flink op vooruitgegaan.Ts heeft na het ongeluk immeers geprobeerd om haar te verkopen,wat me verstandig leek, maar dat lukte niet en toen is ze deze cursus gaan volgen. En nu kan het paard zelfs vooroplopen op een groepsrit en bangere paarden steunen.Terwijl het nog een zeer jong dier is.Als ts de consequente aanpak doorzet dan wordt het een prima paard.Al had ik wel wat bedenkingen bij het idee van Bruno dat het goed voor zwakke hoeven zou zijn om die flink over de stenen te laten lopen! Als je je paard kreupel rijdt dan heeft de training ook geen zin .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:41

Monique1963 schreef:
[ [url=m/BHjayQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

9-3
Ik ben kapot van verdriet. Loop alleen maar te janken. Maar ik weet dat ik de enige juist beslissing voor haar mag nemen. Bubbles laten we morgen om 15u inslapen.
Enorm verdrietig maar van de een op de andere dag gaat het verschrikkelijk veel slechter. Sinds gisteren loopt ze zelfs op pijnstillers, nog maar op twee benen. Heb de dierenarts een filmpje gestuurd van hoe ze lijdt. Die vindt nu ook dat het niet meer kan.
Spoiler:
(voor bokkers die willen kan ik via een pb de link naar dat filmpje geven. Maar ik zet het hier niet neer. Het is te heftig.)

Dit is de vierde keer dat ik een dierenarts vraag om haar in te laten slapen. Als ze nou weer morgen ineens goed loopt of als de dierenarts toch zegt het kan nog wel ff, word ik gek. Ik ben dan in staat om een nood-slager te bellen om het dan hier thuis te laten gebeuren, dit is gewoon lijden, echt lijden als in dierenmishandeling. Ik begrijp niet dat ze zelf nog wil. Haar liefde voor Shadow houdt haar letterlijk op de been. Maar goed, ik loop nu dus al te janken.

Het was ook nog eens een rampdag. Heb voor het eerst weer met Callas grondwerk gedaan, ik móést met haar aan de gang vond ik want anders is ze veel te lang niet echt door de hand gegaan en ze is er maar 10 dagen uit en vindt het erg moeilijk om weer mijn leiderschap te accepteren, dus dat ging he-le-maal niet. Ik was er ook met mijn gedachten niet goed bij natuurlijk, dus ik had het eigenlijk ook niet moeten doen.
Toen kon Bubb niet bij de rest, dus haar met Shadow apart bij de stallen gelaten, want ze kan amper 2m lopen. Om hun wat meer ruimte te geven, vooral Shadow, zet ik alle boxen open... heeft hij van de drinkbak van Callas de dop eruit gejeukt met zijn kont, alle twee de boxen blank en de gang ervoor! Alsof ik nog niet genoeg water heb gezien de laatste tijd.
Daarna liepen ze met zijn tweetjes in de schrikdraadveer (spanning was eraf), schrikdraadveer helemaal zielig uitgerekt tot 20m. Ik heb door mijn tranen heen staan brullen van de lach, geen idee waarom. Beetje emo.

Ben verder alleen maar met Bubb bezig geweest. Me realiserend dat voor alles wat ik nu doe het de laatste keer zal zijn. Laatste keer ochtendvoerbeurt. Laatste keer drama van pijnstillend poedertje. Laatste keer deken af om even de zon op haar rug nog te voelen. Laatste keer poetsen. Laatste keer haar mestdrolletjes opharken. Laatste keer haar verwennen met lekkere hapjes. Laatste keer knuffen. Laatste keer dat ze haar hoofd op mijn schouder liet rusten zoals ze altijd deed als ze haar been wilde ontlasten. Laatste keer avondvoeren, maar dat wilde ze niet meer. Overdag nog wel. Wat is dit k*. Je weet dat je in het algemeen je dieren overleeft, maar toch kun je niet voorbereid zijn. Never.

We hebben uitgebreid overlegd ook telkens contact met de dierenarts om vragen te stellen en we gaan het morgen in de stal doen. Voor haar box en de rest van de pony's gewoon in hun eigen box. Zodat er zo min mogelijk verandert voor haar. Ze kan dan Shadow zien, dat is voor haar het belangrijkste. Ik wil dat ze inslaapt met zo min mogelijk stress. Voel me uiteraard weer schuldig, daarom zit ik ook zo te janken. Ik heb tien jaar geleden zoveel gedoe met haar gehad, dat ik haar wel achter het behang kon plakken. Ze is nooit mijn favoriet geweest, maar ze is wel een verschrikkelijk lief paardje. Kijk in tegenstelling tot Callas zoekt zij wel contact met me, dat dan weer wel. Maar goed, ook al was ze topfavoriet, zo kun je een beest toch niet laten lijden? En dan kan ik er wel weer meer pijnstillers indouwen, maar iedere keer komt het toch weer hier op neer. En dat filmpje is van vandaag mét pijnstillers. Dus het moet gewoon. Ze is 29 over een dikke maand.

Het is zo moeilijk. Als ze zo op stal staat, te eten, nu weer wel, en lucht te zuigen, dan lijkt alles gewoon goed, hetzelfde als altijd. Ze is ook niet zo mager meer. Maar ze heeft wel haar rechter voorbeen ver naar voren staan en achter wisselt ze steeds. Dus ze heeft veel pijn. Toch als ik het haar zou vragen, zou ze waarschijnlijk zeggen, laat mij maar hier gewoon in mijn box staan met Shadow bij me, dan kan ik nog 50 worden.

Afijn, ik weet nu hoe een narcose gaat, je hebt er eigenlijk geen erg in. Dus dat moet met haar ook zo gaan. Ik zie op tegen dat ze moet gaan vallen of liggen. Omdat ze haar benen niet kan buigen, ben ik bang dat ze gaat vechten tegen de narcose, of zo.

Bij Thor was het anders, hij lag al op de grond en was al zowat in coma toen de dierenarts voor de tweede keer die dag kwam.

10 maart 2017 ochtend.

Bubb loopt weer zoals ze altijd loopt, stram, oud, logisch 29 jaar, maar niet meer zo kreupel als gisteren en eergisteren. En zo gaat het iedere keer. Wat moet ik nou?
Ze eet ook weer normaal, ze zit zelfs redelijk goed in haar vet, niet zo mager bedoel ik, ze zuigt weer lucht als normaal, alles is eigenlijk weer normaal.
Ik laat toch de dierenarts maar weer komen, misschien is er toch nog een nooduitgang.

vrij 10-3-2017 avond

3 repen chocola, tig bakken thee, bier, whisky en een zak chips later, kan ik er wel weer mee omgaan. En het van me afschrijven.

tja. hoe ging het.

Ik heb de hele ochtend bij Bubbles gestaan. Gekroeld. Geknufd. Gepraat. Gehuild en zij troostte mij. Met haar hoofd. En toen was Ella (het was de vrouwelijke arts van de praktijk) er ruim van te voren al. Half 3 of zo. Ik was er niet klaar voor.
We hebben eerst gepraat hoe het zou gaan en Ella heeft alles uitgelegd. We konden kiezen uit narcose en dan een finale injectie, of een injectie waar ze acuut mee weg zijn. Ella adviseerde het laatste te doen, omdat ook zij vermoedde dat Bubbles zou gaan vechten tegen de narcose omdat ze niet gewoon kan gaan liggen.
Toen hebben we toch nog bekeken of Bubbles echt niet nog langer kon leven. Omdat ze goed at, minder mager was en als ze in haar stal stil stond het goed naar haar zin had. Maar je kunt een paard niet de rest van haar leven op een klein stukkie laten staan en Shadow dan ook daaronder laten lijden.
Maar voor Ella was het duidelijk dat Bubb echt teveel pijn had. Het is wel een heel stoer en dapper paardje die niet laat zien dat ze lijdt. Dus Ella zei, als het mijn paard was had ik haar al veel eerder laten gaan.
Ja, duh, dat heb ik ook gewild, 3x eerder, zelfs met haar collega nog geen maand terug. Als ik Ella had gehad die dag, had ze denk ik al wel een maand eerder ingeslapen. Maar Ella zei ook, dat ikzelf dan misschien toch nog twijfels had gehad en dat ik het hun nu twee keer gevraagd had, waren er geen twijfels meer mogelijk.
Jawel die zijn er wel, want ik twijfelde op dat moment nog steeds. Omdat ze toch weer zoveel beter was dan gisteren toen ik haar het filmpje stuurde. Maar Ella zei, dat het steeds zou blijven terugkomen, dat ze niet zou kunnen leven zonder pijnstillers die haar bijwerkingen zouden gaan geven en dat de dosis telkens opgehoogd zou moeten worden en dat haar kwaliteit van leven daar erg onder zou gaan lijden. Ze vond het echt tijd om haar te helpen oversteken naar de regenboog.

Ik had een emmer met megalekkere dingen klaargemaakt voor Buppie, stukjes banaan, schijfjes appel, lekker bruin brood, worteltjes. En ze is etend ten onder gegaan. Ze heeft lekker uit de emmer staan kanen. Ella knipte haar haar weg op haar hals en had ons voorbereid op wat er ging komen. Het is heel heel heftig en ze zijn in 1 klap onder narcose. Het is een spul wat acuut op de hersenen inwerkt en ze is een seconde nadat de naald erin gaat, in coma. Met het gevolg dat ze uiteraard met een klap omvalt, maar Ella had daarvoor gewaarschuwd, maar het paard maakt dat al niet meer mee.

Dat is voor ons wel erg heftig, maar voor het paard erg goed, het ene moment eet ze uit de emmer, ze tilt haar hoofd nog uit de emmer van auw prik en het volgende moment klapt ze om. Ze heeft dus niet, wat bij andere spuiten is, dat haar hart eerst opgeeft, wat dus heel veel stress kan geven, qua benauwdheid, ze is met deze spuit in 1x weg.
Wat ook heftig is voor ons, is dat het lichaam dan nog tien minuten onwillekeurige trekken heeft. Dus haar oogleden en neusgaten bewogen nog. Ook af en toe haar benen, ondanks dat ze meteen niet meer ademhaalde. Dus ja, voor ons mensen is dat niet fijn om te zien. Ella had ook gevraagd of ik er wel bij wilde zijn, maar ja, ik rond het dan ook af natuurlijk ook, ik laat haar op zo'n moment niet in de steek..
Dus kort en goed, voor ons mensen is het niet leuk. Maar voor Buppie was het in 1 klap over, ze heeft er nauwelijks iets van gemerkt.
En toeval of niet, toen Erwin een foto van haar opzocht, bleek dat ze morgen exact 13 jaar bij ons was! Ze is dus gekomen toen ze 15, bijna 16, was. Ze was nu 28 jaar en 11 maanden. Over een maand en 5 dagen had ze 29 geworden.

En toen lag ze daar. Ik heb de andere 3 bij haar gelaten, ze hebben even aan haar gesnuffeld, maar waren niet echt onder de indruk. Dat was bij Thor heel anders. Shadow en Bubbles waren heel close met hem. Hij was hun leider. Shadow heeft toen staan graven met zijn voetje aan Thor en Bubbles wilde hem telkens overeind duwen met haar neus. Dat was hartverscheurend. Thor hebben we toen naar een plek in het land gesleept waar de vrachtwagen er goed bij kon om hem op te halen. Zelfs toen hij weg was gingen ze nog iedere dag naar die plek. Bubbles heeft een half jaar lang iedere dag op de heuvel gestaan, kijkend naar die plek in de verte en heeft staan hinniken en roepen. Tot hij uit haar herinnering verdween. En nu is er niemand die naar haar taalt. Zelfs Shadow niet. Dat vond ik zo schrijnend. Ze was altijd zo begaan met andere paarden en dan besta je gewoon niet meer voor hen. Maar ja, dat zijn mijn menselijke gevoelens die ik op paarden projecteer.

Ik heb zo gehuild. Zo gehuild. Wilde zo graag de tijd terugdraaien. Terug naar Thor en met haar en Shadow. Daar was zij zo gelukkig. Daar was ik zo gelukkig. Maar je moet door. Het was de juiste beslissing dat moet ik me voorhouden.

We hebben haar voor aan onze oprit neergelegd onder plastic. De vrachtwagen is gebeld en die komt gelijk maandagochtend na het weekend.

[ [url=m/7a9RNx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Terwijl ik de foto van Bubbles bekeek ging er ineens een vlinder op mijn beeldscherm zitten en vloog toen weg. terwijl ik gewoon binnen in de huiskamer zit.Misschien omdat ik het zo zielig vond dat jij schreef dat zij zoveel om de anderen had gegeven en dat die haar nu niet schijnen te missen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:51

Monique1963 schreef:
Dank iedereen voor jullie tips en reacties. Jammer dat jullie paarden ook van die onberedeneerbare schrikreacties hebben. Callas had het ook met een soort witte struik die hier bloeide. Ineens allemaal witte katoenen bollen erin, dat kan zomaar niet, hahaha.
Dus ik herken het uiteraard heel erg, voel me door jullie herkenning gesteund, dank.

Confession, nóg een dagboek erbij wordt wel heel erg veel, ik heb wel de dagen dat ik te gestrest was overgeslagen met rijden omdat ik weet dat ik haar beïnvloed. Ook heb ik ademhalingsoefeningen gedaan en Bruno wilde dat ik vooraf mediteerde, dat doe ik niet, maar ik ben wel bewust bezig met me te ontspannen.

Next update:

29-8
Vandaag heb ik het hekkencheck-ritje gereden. Het is maar een heel klein tochtje ik denk nog niet eens 3km, maar het is fijn om haar conditietraining te doen. Met de easyboots kan ik er niet galopperen maar anders zou ik dat daar ook doen. Leuk paadje om in een mooi handgalopje te rijden. Callas heeft ook geen hekel aan dit ritje. Voor haar is de grootste uitdaging om de steile helling terug naar huis rustig te nemen. Terug naar huis is altijd al sneller en afdalen moet in volle galop als je het haar vraagt. Helaas mag dat niet van mij, dus dalen we langzaam af zo rustig mogelijk en soms zigzag ik op het pad heen en weer, niet om haar van schrik af te leiden maar omdat dat makkelijker afdaalt.
Vandaag was weer zo'n heerlijke dag dat ze erg lief was. We hebben geen schrikjes gehad, maar wel te snel willen afdalen. Dat kan dus echt niet want het pad ligt ook vol met keitjes en daar wil je echt niet op gaan staan als paard zijnde. Die keien zijn niet altijd zichtbaar onder de dorre bladeren en dat is lastig. Die dorre blaadjes maken ook lekker schuifelherrie en ze schopt met haar achterbenen regelmatig dingen tegen haar voorbenen die dan voorbijrollen omdat het zo steil is, maar dat deed haar niets vandaag. Wel weer heel snel willen. Kom ik beneden aan bij ons hek, bleek er een stok in haar staart te hangen. Superknap dat ze daar niet van geschrokken is en alleen maar sneller wilde. Zou het poopscoop-trauma naar de achtergrond raken?

Woensdag 30 augustus 2017
Winderig weer, lijkt wel herfst en er zijn jagers in het bos, ik hoorde hun honden, dus vandaag geoefend op het veldje. Ik heb na het trainen weer eens geoefend met op diverse intonaties HO te zeggen en in verschillende houdingen die hulpen tegenspreken en ook ernaast rennen en dan vallen. Om te kijken of ze stopt en zelfs terugkomt. Ik heb de camera op het bankje gezet en maar gewoon laten draaien. Toen een goed beeld gekregen van wat ze doet en wat ik doe. In ieder geval heel tevreden! Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=rKbvJMy8vwM

Donderdag 31 aug 2017
Zo, nou toch een akkefietje gehad! Komt er een landmeter aanbellen, die moet onze weg opmeten omdat wij die willen kopen. Die weg is officieel nog van de gemeente en zo lopen er over ons terrein nog 3 paden die publiek zijn, maar in ons land liggen. Die man moet dat opmeten voor het kadaster. Zonder afspraak komt hij langs, en hij laat gewoon zijn jonge, zeg maar, brede kakenhond uit zijn auto. Overigens een heel lieve aanhalige hond, heb haar gelijk geaaid, maar ook al was het een poedel geweest, haar los meenemen dat vond ik nou niet zo heppie idee. Ik heb honden, katten en kippen los op het terrein lopen. Of hij haar in de auto wilde houden. Dat kon niet dan brak ze de auto af. Vastleggen dan? De meneer legt de hond vast aan de trekhaak van mijn auto, zelf had ie geen trekhaak en als we weglopen begint ze te blaffen en huilen. We lopen door maar ze raakt helemaal over de zeik. Ja dat is ook weer zielig natuurlijk. Ok als hij haar aan de lijn houdt zal het wel lukken.
Gaan we door ons bos, zegt hij, ze luistert al heel goed ze blijft wel bij me. Ok, als hij dat zegt. Na eventjes zijn we haar kwijt. Hoor ik wat in het dal, loopt ze achter de paarden aan te rennen! Dude, dat is het laatste wat ik wil! Poupette heeft een knie die op slot kan schieten, Shadow is 24 en moet erg hoesten bij inspanning en Callas kan niet nog een trauma erbij hebben. Dus die man roepen en roepen, ja ze luisterde heel goed. Not.
Man ik stond te trillen op mijn benen, ik zag die hond al in Callas haar benen hangen. De man en ik rennen ook het land in, dat is steil naar beneden. Ik denk als ik een shortcut neem kan ik misschien nog tussen die hond en de pony's inkomen. Maar je rent dieren er niet uit. De pony's renden in paniek naar de stallen, hun veilige haven en de hond had ze bijna ingehaald.
Vlak bij de stallen draait Callas zich ineens 180 graden om en gaat de hond achterna! YES, go go go Callas! De man en ik waren ongeveer halverwege het land en omdat Callas die hond terugjoeg zag die hond ons en kwam naar ons rennen, jankend en gillend. Nou die hond moest echt rennen voor haar leven, want Callas had haar vermoord met haar voorhoeven als ze de kans had gehad. Zelfde zoals ze ooit een voetbal vermoordde met haar voorhoeven tijdens een schriktraining bij Bruno. Die voetbal had je niet willen zijn!
En het was echt een close call, want Callas was woest! Hoofd laag, geen oren meer. Toen Callas ons zag was de hond al vlakbij ons en gaf ze op en draafde ze terug naar haar kudde. Wauw! Ik was zo trots op haar! Kom niet aan mijn kudde en ze had haar initiële schrik zelf overwonnen.
Nou, dat was wel weer genoeg training voor vandaag, ik ben niet gaan rijden. Heb wel erg lang met haar staan tuttelen toen de landmeter weg was.

Dat was een prima actie van je paard. Zo zie je dat een moeilijk paard soms juist een onvermoed sterk karakter kan hebben!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:56

Diddykong schreef:
Ook een interessante benadering. Alleen ik met mijn eigenwijze volbloed, ik zou dat echt niet aandurven. En ik geloof dat veel paarden juist op zoek zijn naar duidelijk leiderschap en grenzen, op een vriendelijke en respectvolle manier. Maar dat is dus een heel andere instelling. Ik zie paarden misschien meer als jonge kinderen, je kunt best rekening houden met persoonlijkheid en gevoelens, maar aan het eind van het liedje wil ik dat ze wel luisteren. Waarom? Omdat ik gevaar overzie waar mijn paard, of een kind, dat totaal niet kan. Hoe doe jij dat bijv als er verkeer op de weg rijdt? Zo'n paard als Callas zie ik er zo voor aan dat ze in paniek overal doorheen dondert met alle gevolgen van dien. De mijne zou waarschijnlijk het erf niet afgaan :+ .Ik persoonlijk vind het eigenlijk gevaarlijk om paarden in deze wereld zo'n grote verantwoordelijkheid te geven. Maar misschien verschilt het per paard? Ten slotte zijn er ook kinderen die het heel goed doen bij veel vrijheid. Maar kijk ik naar mijn vriend, dan geeft hij aan juist ontzettend grenzen te hebben gemist in zijn leven. Dit heeft best veel gevolgen gehad voor hem en zelfs nu nog. Maar goed wil je totaal niet aanvallen :D. Het staat alleen zover bij mij vandaan haha.

Mijn paard is mijn vriend en niet mijn slaaf. Maar in een echt noodgeval moet hij gewoon naar me luisteren omdat er anders ongelukken zouden kunnen gebeuren.Het vreemde is dat een normaliter eigenwijs en eigengereid paard het schijnt aan te voelen als het echt menens is en dan wel luistert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:12

monique,als ik jou was zouik de schimmel overnemen voor een symbolisch bedrag en dan geen gezeur meer van de vorige eigenaar. Dat paard gaat er dan in elk geval op vooruit want de situatie van nu kan toch niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:13

joey2010 schreef:
Ik geef mijn paard ook regelmatig n kuur van bruin bier 1 week lang 1 flesje per dag. Ik gooi het in zijn bak en hij slurpt het zo op. Heerlijk vind hij het.

Ben in elk geval blij dat Callas opgeknapt is!
Ze laten je af en toe goed schrikken!

Ik denk dat ik paard word bij jou!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:47

Monique1963 schreef:
Hoi allemaal. Dank voor jullie berichtjes. Grappig dat zo'n oud huismiddeltje zo bekend is. Vanmorgen hadden de muizen alle biks met bier opgegeten uit Callas haar bak, of zou het toch stiekem Callas zelf geweest zijn.

En ze had het zaagsel goedgekeurd kennelijk want het zat hoog in haar staart, wat wil zeggen dat ze erop geslapen heeft.

Zaagsel vind ik overigens wel een heel stuk makkelijker schoonhouden zeg. Ideaal. Maar je moet het niet hoeven kopen. Een baal zaagsel is 12 euro. Daar doe ik twee dagen mee. Een pak stro van 500 kilo is 15 euro en daar doe ik met drie paardjes een halve winter mee...

We hebben nu zaagsel gehaald bij de zagerij. Dat is ook minder wit. Ben benieuwd wat ze daar nu weer van vindt...

Het schijnt dat je geen zaagsel van tropisch hardhout moet nemen. Dat is rood van kleur.Dat zou slecht voor de gezondheid zijn.Is mij ook maar verteld hoor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:45

Tinka schreef:
Er zat toch permethrin oid in? Een vrij heftig insecticide, zit ook vaak in middelen tegen teken bij honden. Het zal denk ik wel op paarden mogen, maar echt lekker spul is het niet. Ik zal dan eerder iets natuurlijks proberen.

Permethrine komt volgens mij oorspronkelijk uit Afrikaantjes(bloemen).Het werkt als insecticide. Ik ben er diverse malen mee bespoten in vliegtuigen op weg naar Midden-Amerika Mexico). Dat was verplicht door de regering van zo'n land,die bang waren dat de toeristen uitheemse insecten zouden meebrengen. Ik kreeg wel enige huidirritatie\jeuk van dit middel.maar geen blijvende klachten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 15:00

Beterschap!Je kunt beter geen onnodige risico's meer nemen. We rijden toch voor ons plezier en dit is niet plezierig zo. Overigens vond ik Callas altijd best wel braaf,want er zijn niet veel paarden waar je alleen mee op buitenrit kunt.Het probleem is als je wat ouder wordt,dat je veel sneller wat breekt.Dus je idee om voortaan bij huis in de bak te gaan rijden,lijkt me heel verstandig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 16:37

piendumaitre schreef:
Eens met Waratje over de paracetamol spiegel en missen van Callas. :(:)

Daarnaast Mo, toen ik nog in een antroposofische artsenpraktijk werkte, stelde de arts me gerust over de paracetamol als het gaat om schadelijkheid voor het lichaam. Dat is er amper of niet volgens hem en ik geloof hem want hij was zeer terughoudend met voorschrijven van reguliere medicatie. Ik slik namelijk al van jongs af aan regelmatig paracetamol met een maximum van 6x2 (1000 mg is dat totaal) per dag om de 4 uur. (Slechte pijnlijke rug).
Als dat niet meer helpt, tja dan moet ik wel uitstapje maken naar ibuprofen erbij die wel schadelijk kan zijn voor je maag.

Paracetamol gaat via de lever. Het kan wel schadelijk zijn als je (te) veel neemt. Ik kan er absoluut niet tegen. Aspirine,Naproxen etc. gaan via de nieren.dat is dus een hele andere groep pijnstillers. Die kan ik wel tegen. Dat is natuurlijk voor iedereen anders.Dan heb je ook nog de opiaatachtigen zoals Oxycodon. Die helpen echt goed bij ernstige pijn en geven geen lever-of nierschade. Maar wel de kans op verstopping! Zo is het altijd wat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:31

Ik zou als ik jou was er inderdaad een foto van Callas zelf op zetten.Zij is immers de hoofdpersoon,naast jou dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:00

Monique1963 schreef:
Wij gaan 1x pm naar een grote supermarkt. Ik koop verse groente voor de eerste week, voor de tweede week langere verse groente, dus wortel, bloemkool etc, de derde week redden we het daar ook vaak nog mee aangevuld met wat blikjes en de laatste week doen we slecht maar lekker. Veel pasta's met blikjes. Ik heb een heel kleine koelkast, voor een kitchenette is hij, en daar heb ik genoeg aan. er zit een minivriesvakje bij, maar daar kan een zak friet in en dan zit ie vol. We hebben als vegan bijna niets om koel te moeten houden. Meeste groenten blijven beter buiten de koelkast. Het enige wat er in de koelkast staat is dan opengebroken potten jam, augurkjes etc sojamelk, sojaboter en sojatoetjes. That's all. We hebben ook niet zoveel nodig, we geven allebei niet zoveel om eten.

Ik ben vegetarier tegen veganisme aan. Maar ik heb wel een diepvries voor brood.Want dat blijft toch ook maar enkele dagen goed anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:32

Monique1963 schreef:
Wat leuk dat jullie ook zo weinig/geen vlees eten, Anjali, van Pien wist ik het. Brood handig inderdaad. Ik eet alleen nauwelijks brood. Mijn vriend wel, die bakt 2x pw een brood voor zichzelf.

Zelfgebakken brood is natuurlijk het lekkerste! En als je dat twee keer per week doet hoef je niets in te vriezen inderdaad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:35

Monique1963 schreef:
Ik hoop niet dat ik weer een pb krijg over dat het niet over Callas gaat, hahaha,

maar jeetje wat leuk jeetje dat jij ook geen vlees eet. Vind je yoghurt van soja niet lekker? Ik weet niet of ze in NL sojaSun hebben, maar dat vind ik echt prima!

Hier in Ned. hebben ze overal Soya Yofu van Alpro. In verschillende smaken.Dat mag geen yoghurt genoemd worden omdat het niet van koemelk is,maar van soja"melk".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:09

Weet je het zeker Monique? Ik kreeg ooit een folder van het ziekenhuis,dat je in de tijd tijdens en vlak na een ongeluk,ziekte etc., nooit ingrijpende beslissingen moet nemen.Die niet meer terug te draaien zouden zijn.Het kan natuurlijk zijn dat je dit al langer van plan was. Maar het is nogal wat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:35

piendumaitre schreef:
Monique1963 schreef:
Ja, ik heb niets met kerken of religie, maar vind de notre dame wel een mooi gebouw. Als je parijs zegt, zeg je toch eiffeltoren, notre dame en sacre coeur.

Dat kan ik goed begrijpen. Ik ben zelf niet moslima, maar toen ik zag hoe ISIS de prachtige oude religieuse werken in diggelen hakten, stroomde de tranen over mijn wangen. Al dat mooi wereldgoed (Unesco zelfs) dat door die slechte mensen is verdwenen. Ik heb toen mee gehuild met de moslim wereld. Want het waren prachtige kunstvoorwerpen met een zo rijke historie. In dit verlengde van grootte ligt voor mij ook deze brand in de Notre Dame, met dat verschil dat het me echt pijn doet (Ik ben Christen) dat dit nu juist op de 1ste dag van de goede week gebeurt.

Ik denk dat je de Buddhabeelden van Bamyan bedoelt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 16:22

Waratje schreef:
Dat hebben meer tinkers, ja.

Ja,ook mijn ervaring helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:11

Vervelend van dat huis. Ik heb ook ooit mijn huis moeten verkopen,wat zowiezo al emotioneel was,en inderdaad komen er dan kijkers die helemaal geen serieuze bedoelingen hebben en het als een excursie zien.daar heb ik dan tijd vrij voor gemaakt en alles opgeruimd enzo.Maar ja,uiteindelijk komt de goede toch wel langs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:33

Ik denk ook dat er niet echt iets aan te doen is. De meeste paarden zijn zo.De uitzonderingen worden politiepaard of krijgen een andere glanzende carriere.Ik maak me niet druk om dergelijke dingen en probeer samen met het paard wat ik heb te genieten van alles wat wel goed gaat en wat we allebei leuk vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 16:11

Peetstap schreef:
piendumaitre schreef:
Mooi verhaal van jullie op die heuvel zo in de Corèze. Ik zie het zo voor me en ik verwacht althans dat het daar geweest is en ik verwacht reeën, want wildzwijnen mijden mensen en hebben een groot reuk vermogen.
.

Normaal wel Pien, maar er lopen er hier velen rond in kikkerlandje die niet meer "wild" zijn en nog net niet uit je hand eten..
Bij wildposten vorig jaar, Vierhouten, in het schemer liepen ze gewoon om ons heen achterlangs ipv ervoor, een of twee meter van je af, totaal niet schuw meer. :j
Hert achtige nemen veel meer afstand is mijn ervaring, en met wind mee kun je ze niet echt benaderen.

Als kind ben ik ze op de Veluwe tegengekomen en heb er de inhoud van de picnicmand (brood met Monchou) aan opgevoerd. Zelf toen niets meer te eten maar wel een leuke herinnering.