[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Zuchini

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 02:15

Aaah nee ik ben al bij het laatste berichtje aangekomen.. TS wat heb je een interessante manier van schrijven, echt ik hang aan he lippen voor het gevolg. Wat een knap dametje is ze, maar wat een werk heb je er aan.... ze lijkt wel op alle manieren hartstikke groen te zijn. Ik volg in elk geval!!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:08

Die foto van 4 op een rij is werkelijk hilarisch, en wat zal je gelachen hebben toen je ze zo zag staan. Lijkt hier in elk geval al een wat stabielere kudde.brrrr die tunnel... En de motoren, oef dat zou die van mij ook niet getrokken hebben. Morgen weer verder? :):) :j

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 01:44

TS! Omg ik heb paar uur geleden al bijgelezen, en ik zat echt zwaar in shock toen ik las over je voet. Wat een doorzetter ben jij, wow! Aan die roundpen en aan Bruno ga je ongetwijfeld nog heel veel hebben, ontzettend fijn. Ik kan weer niet wachten op de volgende update.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:29

TS.... dat valt dan toch een beetje tegen met de andere paardjes in jullie omgeving...jullie zijn echt op elkaar aangewezen, heel vervelend.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:24

Genieten ts het spring filmpje! Ik realiseer me dat het verleden tijd is, maar waarom pas 'hop' als ze al halverwege is? Imo zou dat meer effect kunnen hebben net voor de sprong? Ik ben trouwens echt een dressuur ruiter dus ik kan er enorm naast zitten. Wel heel fijn om de voortgang te zien.tof dat je partner op haar ging stappen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:58

Bubbels.. . |( :(:)

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:03

Ik ben er echt naar van geworden, wat een onmacht!!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 00:48

Mara2000 schreef:
Tinker eigen denk ik dan toch. De energie moet soms uit je tenen komen. Er wordt eerst gekeken 'oh ben jij het, makkie' dan gevraagd 'weet je het zeker? Nee denk niet dat je dat echt wil'.
Ondertussen begint de energie bij jou te borrelen want, verdorie, doe nu eens in 1 x iets wat ik vraag.
En daar is dan de HEYYYY, of HAAAALLLOOOO en in het uiterste geval 'ga je nu GVD.....!!!!!' en dan zie je dat smoel, je ziet hem denken 'oh moet ik .... tuurlijk doe ik dat voor je'.
Want dan is het spelletje gespeeld, hij weet dat. En heb je ineens een normaal paard die dat ene dingetje voortaan probleemloos doet.
Tinkers zijn slim. Heel slim. En soms vind ik dat vermoeiend. Maar meestal vind ik het te grappig. Nu dan. Na 3 jaar! :D

Ik heb geen ervaring met tinkers maar ik kan me hier alles bij voorstellen :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:49

Bedankt voor het delen van jullie weg tot nu toe. Ik heb er elke dag even tijd voor gemaakt en het was een lichtpuntje op mijn dag om met jullie avonturen mee te mogen meeleven. Ik blijf in elk geval volgen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:49

2e filmpje ook weer zo fijn samen. Gaat helemaal goedkomen.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:32

Ze houdt van haar vaste routine Monique _O-

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:43

Ik ben echt even gaan zitten voor de update. Ging niet heel ontspannen Zo te lezen. Maar eerlijk, zo gaat dat soms gewoon met jonge paardjes. mijn 4 jarige friesje is best koel in de kop. maar hij zou een aantal van die dingen, en je noemt er toch best een paar, ook niet waarderen. Ik hoop dat het morgen weer gekalmeerd is. Maar inderdaad, ik merk al gedurende jouw verhaal dat zij heel erg bevattelijk is voor een vaste routine. Het is een heel werk met zo'n jonkie...

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:40

Ik denk dat dat een goede beslissing is. Even weer back to basic en weer uitbouwen.

Mijn opmerking over haar leeftijd was niet rot bedoeld hè, maar inderdaad in mijn ogen ligt het ook heel erg aan het paard zelf. Er zijn volwassen 6 jarigen en echte groene 6 jarigen die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen. Ik zei dat zodat je je realiseert dat het niet altijd een andere reden hoeft te hebben dan een simpel: ik heb geen zin vandaag, laat me eens kijken hoe ver ik kan gaan. Uittesten zogezegd.

Maar.... dat vieze uithalen....mag ik vragen hoe je daarmee omgaat? Dus nadat je jezelf veilig hebt gesteld? Ik vraag me dan even af hoe het kan dat ze zo dichtbij je kan komen om uit te kunnen halen. Ik sta dat persoonlijk niet toe met mn paard.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:01

Monique1963 schreef:
Dat vieze uithalen is nu 4x in totaal gebeurd. Vandaag dus, die keer met mijn vriend en ervoor twee keer op longeren. De eerste keer dacht ik nog: speels. De tweede keer wist ik nou eigenlijk niet wat ik ermee moest. De derde keer was met mijn vriend (zoals beschreven in mijn log van die dag in dit topic), toen ging alles fout en was ik niet bij haar en had ik haar achteraf moeten pakken.

En hoe ging het vandaag met dat uithalen. Nou dat is moeilijk te beschrijven omdat het in een splitsecond gebeurt. Ze moest dus van hand veranderen met longeren. Ik blokte haar, wat een heftige soort steigerdraai opleverde, ze stond toen al dichtbij, draaide en wilde ervandoor rennen dus ik houd vast en dan is haar achterhand ineens heel dichtbij toen ze ging knetteren. Ik weet niet eens meer wat ik gezegd heb, ik geloof wel dat ik gevloekt heb. En ik heb het voorwaarts opgelost en haar toch door laten gaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten.

Ok. En jij longeert zonder zweepje toch....meen ik mij te herinneren? Ik had persoonlijk dan al een tikje gegeven zodra hij te dicht in mijn buurt komt, voor wat voor reden dan ook. Met longeren uithalen is eigenlijk nooit een speels grapje, vooral niet als de achterhand daarbij naar binnen draait.

Ik lees in jouw verhaal dat ze het gericht uithalen nog steeds doet omdat het haar eigenlijk niet duidelijk is dat ze dat niet mag doen. Heb je een plan voor jezelf hoe je het zou willen aanpakken voor een volgende keer? Zodat ze je niet overvalt? Ik zou niet graag een update willen lezen vanuit het ziekenhuis :n

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:00

ik draai meneer altijd op een andere manier. Ik vraag hem zelf te stoppen. Dan loop ik rustig naar hem toe, en dan begeleid ik hem met het omdraaien. Met de tijd ga ik hem dan leren om op commando om te draaien. Stopt zij uit zichzelf als jij dat vraagt van haar?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:25

Monique1963 schreef:
Zuchini, als ik haar zo longeer wat jij doet, en dat doe ik meestal, is er niets aan de hand. Ik vraag haar te stoppen, wat meestal erin resulteert dat ze naar me toe komt. Dat ben ik haar aan het afleren omdat ik wil dat ze op de cirkel stopt, maar zover zijn we nog niet, maar ho is in haar beleving stoppen bij mij, dus ho is naar mij komen. Ik kan dan twee dingen doen. Ik begeleidt haar naar de andere hand, is prima geen centje pijn. of als ze op de cirkel is kan ik haar ook blokken met mijn lichaam zodat ze aan de lijn dient om te draaien op afstand. En dáár gaat het dus mis. Dat accepteert ze niet.

Als je echt heel graag deze manier wil blijven doen zou ik het persoonlijk met de zweep aangeven en niet met je lichaam. Hou haar maar op afstand.

Edit: eerst zou ik dan heel veel gaan oefenen met het halt houden op de circel. Daarna pas verder met het draaien op je stem.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 02:47

Het lijkt erop dat het kwartje begint te vallen bij mevrouw, uit de persoonlijke ruimte van het vrouwtje blijven. Jammer van al die jagers plús honden.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 02:01

Monique1963 schreef:
een videootje van gisteren van het longeren mét Callas-piep en wandelen erna https://www.youtube.com/watch?v=D8n2tztVufw

Nou heb ik m eindelijk eens gehoord, wat een meid :D ik zie dat je een stokje hebt, heel goed. Goed voorwaarts opgelost.

Ik moet ineens denken, bij mij op stal staat een gevoelig paardje en die doen ze de oogkleppen op van het mennen tijdens het rijden en longeren. Dat geeft veel rust, maar ik geloof dat het voor jullie misschien niet zou passen omdat je haar eigenlijk juist wil desensibiliseren toch?

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:47

Monique1963 schreef:
Dank je Zuchini. Ik probeer alle adviezen die ik van jullie krijg af te wegen en te gebruiken waar ik kan, dus vandaar het stokje en bruno had ook al gezegd altijd alles voorwaarts oplossen, dus hup met die geit, eh meid. Ik moet in mezelf dan lachen om haar piepje.

Oogkleppen. Ook interessant heb ik nog niet overwogen. Het is wel een beetje hetzelfde dilemma met wat ik had, met haar voorpluk wel of niet invlechten.
Als ik het WEL invlecht ziet ze alles en kan ze alles spannend vinden, maar ik hoop dat ze dan kan relativeren.
Als ik het NIET invlecht, ziet ze veel minder, zou ze minder dingen moeten kunnen zien die ze spannend vindt, dus minder prikkels binnenkrijgen, maar als ze dan iets ziet dan kan ze niet zien dat het niet eng hoeft te zijn.
Dat gevoel heb ik met oogkleppen ook. Dus ik weet niet of ik daar goed aan doe. Ik denk dat ik voorlopig even op de lijn doorga die ik nu heb. Veel wandelen, oefenen op het erf, leuk VHD doen, longeren tot ze een ons weegt, hahaha, nee tot dat gekke verzet eruit is, beetje roundpenn en rijden wanneer het niet waait en dan ritjes doen die niet zoveel prikkels opleveren. ik denk dat dat een mooi compromis is en dan kijken waar we over een half jaar staan.

Zij trainen dit paard bewust eerst met oogkleppen zodat het veel positieve en vertrouwde ervaringen opdoet. Als ze dan wat ouder is gaan ze haar stapje voor stapje meer aanbieden. Ach ja zo heeft iedereen zijn methode.

Wat het stokje betreft, ik merk aan je eigen houding en toon dat het effect heeft. Eerlijk en duidelijk zo. En dat piepje is zeker grappig :D callas heeft humor

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:12

Monique1963 schreef:
Grijns, in uiterlijk dan misschien, in het weiland denkt ze nog steeds dat ze een veulentje is ;-) Tja, we spiegelen elkaar, ik denk ook nog dat ik begin 30 ben...

Onder het motto: je bent zo oud als je je voelt *D

Fijn dat het tuig past, daar gaan jullie vast veel plezier mee hebben.

Rot voor jullie; al dat gedoe met de diertjes.... sterkte en beterschap

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 03:24

Aah Monique ik kan gewoon niet begrijpen dat er zulke mensen bestaan. Waarom neem je dan een dier als je er geen verantwoordelijkheid voor wil dragen :n en ook nog te 'trots' om hulp te willen accepteren (en dat is het positiefste verhaal dat ik ervan kan maken) En nu voelen jij en John je verantwoordelijk, wat heel erg lief van jullie is. Ik hoop echt dat de eigenaar geen drama komt maken, want echt.... dat zou totaal ongepast zijn imo. Hij zou door de dierenbescherming tot verantwoording moeten worden geroepen, werkelijk.

Je shetjes zijn schattig, wat een sneeuw ligt erop!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:41

Ik ben stiekem best heel trots op jullie!!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:22

SassyMoon schreef:
Monique1963 schreef:
ja ik heb hetzelfde :-)

Ik ben wel langsgeweest, maar ik kon hem niet zien staan. Hij zal ergens achteraf hebben gestaan. Of misschien dood achter de muur liggen.
;-)

Heerlijk die droge humor!

Ik vond m ook heel droog TS :D enne, het wordt wel wat met callas :j

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 19:18

gelukkig maar TS, het is goed afgelopen!!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:35

Bruin biertje, goed plan. Schijnt ook tegen bloedarmoede te werken, ach ja. TS callas is me er eentje, ik lees nog altijd heel graag over haar doen en laten.