[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:12

Eigenlijk meld ik me nooit ergens als meelezer, maar omdat je ons allemaal zo lief verwelkomt TS: ik lees ook mee. Mooi verhaal en ik ben heel benieuwd. Herkenbaar: jaren in de paarden en zoveel ervaring, maar toch....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:56

Fijn dat je zo eerlijk over alles schrijft TS - en een maand is inderdaad nog niet lang.
Ik ben het wel erg eens met xyzutu2, maar het is ook goed om je te realiseren dat het bijstellen van je eigen verwachtingen soms knap ingewikkeld is. Ook bij mij heeft het wel eens een tijdje geduurd voordat ik toe durfde geven dat een paard een ander karakter had dan ik altijd had aangenomen - terwijl ik ook bijna 30 jaar in de paarden zit.

Kendra

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:24

Leuke verhalen weer. @Hoppit, ik vind dit helemaal niet educatief - het is meer 'try & error', en ook daarmee kom je wel ergens....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:19

Het blijft een leuk verhaal en het wordt steeds interessanter. Een verhaal dat bol staat van de goede bedoelingen en liefde voor Callas. Maar wat ik mis is elementaire basiskennis m.b.t. het 'managen' van een (jong) paard. Ik vind dat er (te) veel wordt gevraagd van het paard. Callas is niet verliefd op Bruno, hij geeft leiderschap en daardoor voelt de merrie zich veilig. Het paard is niet flink, het paard overleeft. En het is toch wel erg sneu dat je er pas zó achter komt dat het beter gaat met een ander paard er bij..... ook dat is basiskennis. Ik begrijp dat de instructeurs niet zo voor het oprapen liggen, maar er is veel kennis online beschikbaar.
Dus moedig, jazeker. maar niet altijd weloverwogen en met verstand. Gelukkig met veel liefde voor het paard, dus het zal uiteindelijk wel goed komen...

Het is overigens zeer bijzonder dat TS nog niet 23 keer gegeseld en gekielhaald is. Als dit anders was opgeschreven had half Bokt zich op dit Topic gestort, en echt niet om complimenten uit te delen :+ .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 07:53

Roosch schreef:
Iemand kielhalen voor iets wat 2 jaar geleden speelde. :D :D

Misschien is Callas op dit moment wel de wereldkampioen dressuur-met-een-jonglerende-ruiter-erbovenop.

Mijn punt: meerdere wegen leiden naar Rome en het verhaal speelt zich nu nog in het verleden af. Tuurlijk gaat het niet vlekkeloos maar tips zijn nu niet op zijn plek. Tenzij TS in die caravan een tijdmachine heeft zodat ze terug kan om de tips toe te passen? :D

Dus jij denkt dat Bokt niet met terugwerkende kracht kan kielhalen }> }> }> :D :D :D ???
Het speelt in het verleden, maar daarom ben ik nog wel nieuwsgierig naar de overwegingen van TS - anders dan 'laten we het maar proberen'.... En je kunt je toch ook achteraf verbazen over onnozelheid?

Kendra

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:34

TS; je hebt een merrie, gaat het gedrag niet gewoon met de cyclus op en neer?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:42

Jannepauli schreef:
Het maakt wel degelijk verschil Albertina 71, want een dominant paard is dat - kort door de bocht gezegd - van nature en overheersend t.o.v. zijn buitenwereld. En in de meeste gevallen blijft hij/zij dat dan ook en is er voor de goed bedoelende amateur geen land mee te bezeilen. Dominant gedrag daarentegen is het resultaat van onduidelijke opdrachten van de leider en dus iets wat in feite toegestaan wordt door de eigenaar/ruiter. Dat is dan ook de strekking van het stuk van Voest- dat je als mens de taal van het paard moet leren beheersen en kennen en je plaats als stevige en duidelijke leider moet innemen. Dat vindt een paard wel zo prettig, dat-ie niet voor zichzelf hoeft te denken om niet in benarde situaties terecht te komen. En aangezien het een kuddedier is, past hij/zij snel aan en voelt zich daar wel bij.

Henny W: vanaf de zijlijn wordt het maar al te vaak anders begrepen: ik heb in mijn lange paardenleven al heel veel bekende en onbekende trainers gezien en bij allemaal wordt wel 's harder opgetreden dan dat het publiek wil zien. Alle goeroes die bewonderd of verguisd worden weten: een paard heeft behoefte aan duidelijkheid, niet aan liefde of koekjes. Je moet geen koekjesautomaat worden, het fijnst voor een paard is simpelweg druk wegnemen. Dat betekent overigens niet dat iemand niet lief tegen het paard mag zijn, of godbetert, mag knuffelen of op z'n tijd een beloning mag geven. Er zijn momenten waarop dat natuurlijk wel kan. Maar niet in situaties waar er iets moet gebeuren. Mensen gooien dingen graag in de groep, onder paarden is geen discussie, je doet gewoon wat de 'baas' ( alfa-paard, leider) zegt. Klaar. En daar wordt door de volgers ook niet over gemokt.

Toch nog even hierover... ik had het niet beter kunnen opschrijven.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Aanvullend: de tijdgeest lijkt erg bepalend voor de manier waarop we met dieren omgaan. Dat zie je ook terug in het verhaal van TS. Ik heb het met veel plezier gelezen, maar af en toe ook wel gedacht, dat een aantal problemen te voorkomen waren geweest als de aanpak wat 'ouderwets gestructureerd' was geweest.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie