[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:08

:) Ohoh...heerlijk. Ik volg. Ben benieuwd wat voor perikelen er volgen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:58

Ik neem alles terug over lomp, onbenullig, stoomwals en dieseltank. Ik heb een stikbrave Tinker... _O- :D

Zo herkenbaar, al dat gedrag. Alleen beschermt die van mij zichzelf door op 'off' te gaan. Error en shut down. Maar ik heb gelukkig destijds ook het 'reset en on' knopje gevonden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:30

Er hadden zoveel dingen anders gedaan kunnen worden...tuurlijk. Achteraf kun je een koe in de k*nt kijken zeggen ze wel eens.
Als je het zonder binnenbak of gecontroleerde omgeving moet stellen dan DOE je gewoon. En gaat de confrontatie met onbekende dingen al doende en speel je daarop in. Zo ook ik en mijn paard.
Zolang je het maar op de goede manier aanpakt, leert je paard je te vertrouwen. Niets anders dan in een gecontroleerde omgeving, alleen leren ze het al doende, onderweg, stukje bij beetje.
Veel Tinkers hebben nu eenmaal een stevig karakter, en daar moet je mee leren en kunnen omgaan, maar als je eenmaal samen tot een team bent gegroeid, dan is het bijna onoverwinnelijk.
Tsja, en dat stukje lompheid, je omver lopen, ook dat laat zich prima in goede banen leiden. Met wat trainen en tijd komt ook dat goed, echter zonder garantie erop... :D
Als je een 'willing to please' paardje zoekt, wat 'oh,..sorry, ik doe het al' zegt neem dan vooral geen Tinker.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:56

[quote="Kendra]
[i]Dus jij denkt dat Bokt niet met terugwerkende kracht kan kielhalen [/i] }> }> }> :D :D :D ???
Het speelt in het verleden, maar daarom ben ik nog wel nieuwsgierig naar de overwegingen van TS - anders dan 'laten we het maar proberen'.... En je kunt je toch ook achteraf verbazen over onnozelheid?[/quote]

:D :)) :))

Onnozelheid denk ik niet, maar ook met een paar andere, meer 'willing to please' ponys voorheen, kom je stevig jezelf tegen met een stevig Tinkerkarakter. Ze zijn zoals ze zijn, sommige heel braaf en sommige heel stevig van karakter, en zolang het niet lukt om echt een connectie te maken, compagnon te zijn, blijven ze zich afsluiten bij spanning. Soms is het alleen een kwestie van tijd, en soms tref je er eentje die wat meer 'opvoeding' en begeleiding nodig heeft. Dus onnozel niet, maar achteraf wel een enorme ervaring rijker, met letterlijk vallen :x en opstaan. Met die importpaardjes weet je achteraf pas wat ze wel en niet kennen. Deze kende niets.
Waar ik het wel mee eens ben...als je vaker met jonge pony's hebt gewerkt dan begin je vooraan, en niet halverwege ergens, maar dat is dan ervaring. En niet geloven wat de verkoper je wijsmaakt...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:32

Citaat:
Dus even wat evaluaties tijdens de rit naar het speelveld over de intonatie van je stem. Waar je vaak tegen Callas praat, heb je een intonatie van een mama zoals: "ja toe maar het is goed, kijk maar", dat is prima om de merrie gerust te stellen, maar wat je ook kunt doen is wat autoritairder te zijn; "Hup gaan! We gaan. Go, go!" Dat is goed, daar ben je haar coach (moet ik altijd zo om lachen, Bruno spreekt het uit als kots, hahahaha), daar moedig je haar aan.
Dus soms mag je best haar moeder zijn om haar gerust te stellen, maar het is beter om het beide in je te hebben voor Callas.
Dus het is belangrijk haar leider te zijn. Dus nu heb je een stickje om Callas vooruit te laten gaan, om haar bij haar achterhand meer stuwing te vragen dat is voor haar ook belangrijk.

Zo herkenbaar. Onderweg ben ik best streng, dat wil zeggen, los teugeltje, maar geen gemiep en geneuzel over zakjes, bakjes, kabouters en emmers in de sloot. Ik heb het stuur, jij de Tomtom maar ik programmeer de route en de snelheid. ;)
Is er echt wat engs (groepen jagers met gillende honden zijn eng) dan lossen we dat wel op, en 'omkeren alstublieft' na een poosje kijken, maar niet neuzelen over gewone dingen.
In de omgang is het mijn skattie, krijg ik kusjes en hoort hij zich als een opgevoede Leo te gedragen.
En wie is Leo? Die is lomp-en-onbenullig, maar wel met 1 wijzend vingertje achteruit te zetten.

Floortz

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:54

Oh oh...wat een karaktertje heeft madame. Hadden ze maar een handleiding erbij, die Tinkers. Maar het is, ondanks dat het 'gewoon een paard is' toch het wiel uitvinden bij sommige. Je kunt het proberen een gebruikt wiel, maar de maat is afwijkend :P .

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:05

Vermoedelijk zal ook haar leeftijd meespelen, dat ze ineens weer meer enge dingen ziet. Er loopt hier een jonge quarter rond, nu ruim een jaar onder het zadel.
Eerst nergens bang voor met buitenritten, echt super. Maar nu, een jaar later (hij is ruim 5) wordt hij ineens bang voor dingen waar hij voorheen zonder blikken of blozen voorbij ging. Of dat toch iets is wat met leeftijd te maken heeft? Dat ze met andere ogen naar iets gaan kijken...minder argeloos?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:19

Ow, dat herken ik ook wel ja...ik betrap me er op dat ik wil dat 'ho' ook echt stilstaan is. Voor het oversteken van een weg of zo.
Maar ik betrap me er ook wel eens op 'ho-ho-ho rustig aan' te zeggen, als het te snel gaat...tsja :roll:
En dat spiegeltje...ja, zo mooi. Sommige mensen hebben aan een zakspiegeltje genoeg, en voor anderen is een passpiegel nog te klein.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:31

Waa, wat een peerd is het toch ook. Heb je al eens een krakende petfles geprobeerd in het zadel? Zo'n goedkope krakende? Ik wel... :P Klinkt ook als droge takken.
Die zijn ook leuk om platgetrapt op de grond (stuk of 25) doorheen en op te stappen.
Advies: eerst als schriktraining oefenen op de grond... ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:01

SassyMoon schreef:
....waardoor mijn bh aan de voorkant aan de hoorn vast haakte. Mijn t-shirt rekte wel mee, mijn BH niet. :o

Errug....dan maar in stap naar huis... :=

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:42

Stippie schreef:
Hopelijk valt het mee bij je, maar na het aanleren van zo iets als dit, heb ik het te vaak fout zien gaan.

Een paard waarvan de hoef half weg was door het schrapen al de baas ergens in het zicht was en verschillende paarden die zijn of haar baas een flinke schop gegeven hebben omdat ze een snoepje wilde en dan maar begonnen met graven. Helaas wilde de baas op dat moment helemaal geen trucs van het paard.
En de hoefsmid gaat ook regelmatig lekker er van slingeren aangezien de baas er voor staat (soms zelfs al met snoep) en het paard toch al de voet omhoog heeft.

Niet mijn soort trucs dus ;)

Nee, op die manier is het een beetje erg fout en leer je ze schooien. Net als een hond die zomaar altijd wat krijgt als de familie zit te eten...
Ook bij een paard; niet zomaar wat lekkers geven. Laat ze het maar verdienen.
Het ligt nooit aan het paard (of hond) als het fout gaat, maar aan den mensch. ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:13

borstnoot schreef:
Hahaha ik moest hardop lachen in de klas toen ik de gedachtengang van Callas las, heerlijk omschreven!

Ik ook. Hoe herkenbaar. Ze halen alles uit de kast.
Wat een prachtige foto is die laatste <3
Als je eenmaal in love bent met die str*nteigenwijze, mooie en geweldige Tinkers, dan is het foute boel. Ook al zijn er legio brave, willing-to-please paarden...het blijft foute boel. Je komt er niet meer vanaf :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:12

anjali schreef:
[Dat was een prima actie van je paard. Zo zie je dat een moeilijk paard soms juist een onvermoed sterk karakter kan hebben!

Callas is geen moeilijk paard. Het is een jong paard wat nog veel (meer) moet leren, en het moeilijk vindt om alleen op pad te gaan.
Dat ze toch wel heel dapper is, dat heeft ze wel bewezen. Als het erop aankomt dan bijt ze van zich af.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:35

Eerlijk? Ik ben ook wel eens ontzettend boos geworden...zo lomp (ze heten niet voor niets allemaal Leo)
Stom genoeg is een keer goed laten zien dat je het ontzettend beu bent blijkbaar wel heel duidelijk voor ze. Dan zijn het ineens schaapjes...
Ik ben dol op mijn skattie, maar tolereer weinig in de omgang of kul met rijden. Dan ben ik best strak; niet zeuren. Misschien ben je toch nog wat te lief voor haar en mag het nog wat strakker.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:14

Citaat:
Kies er dan voor als je weet dat het vertrouwen er nog niet goed is om het nog niet te doen. Dan maar even niet rijden maar iets anders of miss zelfs even lekker niks die dag :) Op warme dagen zijn de meeste paarden lekker op hun gemak aan het doen en met storm zijn ze totaal niet op hun gemak, daar lees ik niks geks

Het heeft inderdaad met vertrouwen te maken. Met communicatie, hoe los je samen 'gevaren' op en probeer je er een goede les van te maken zodat het een volgende keer niet meer eng is. Kennisje van me heeft een jong paard, zelf ingereden en maakt er ook buitenritjes me. Ging allemaal prima, tot hij na een jaar ineens een ontwikkeling doormaakte en veel dingen die hij voorheen zonder problemen passeerde, doodeng vond. Bankjes onderweg, of prullenbakken, een hek. Met een ander paard erbij geen probleem op even wat kijkwerk na. Blijkbaar hoort het ook bij de leeftijd. (?)
Overigens hoef ik zelf nu bijna nooit meer te mopperen, het team is gevormd. Braver en betrouwbaarder zijn ze bijna niet te vinden, en lomper trouwens ook weinig,... :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:14

Ik denk daar helemaal niet zo over na, of ik altijd wel leidend ben. Met clickertraining oefen ik nog steeds (hij is dan los) het naast mij halthouden zodra ik stop, of achteruit ga, of bochtjes maak. Gewoon netjes naast mij lopen. Dat doe ik nu een paar jaar en hij loopt altijd netjes los mee. Het duurt inderdaad een poos voor dat ze zo geconditioneerd zijn.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 16:33

Ach toch. Arm dier. Mijn vriendin heeft gisteren een Haf geadopteerd/gekregen... gigantisch moddervet en bevangen...en zo lief. Ze kon het dier niet laten staan.... Was van een oude man die de tranen in de ogen had, maar hij kon er niet meer voor zorgen. Ik denk dat mijn trailertje het wel zwaar heeft gehad onderweg, maar gelukkig was het maar een paar km. Ze lapt het dier wel weer op.
Ik zou een voorschot vragen op evt. dierenarts/tandartskosten en dan elk halfjaar vooruitbetaling vragen voor het opvolgende halfjaar. Dan hoef je er maar eens per half jaar achteraan, en zoveel is het niet. Er zal ongetwijfeld wel wat gedonder komen, maar dat hoeft het paard niet te weten. ;) Ik zou wel e.e.a. op papier zetten, zodat je niet aangeklaagd kunt worden achteraf, of niet betaald wordt. Neem desnoods met de gopro of telefoon al dan niet 'per ongeluk' het gesprek op wat je met hun gaat hebben. Dan heb je altijd nog wat bewijsstukken.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:08

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie