[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

terpentijn

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:19

Alles gelezen, en je schrijft idd superleuk, ik heb maar een halve Tinker (andere helft is Fries), maar o Lord herken ik dat botte en plompe gedrag.

Leuk, leuk, doorschrijven !

VERTROUWEN: het komt te voet en gaat te paard

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:39

Heerlijk topic.
TS schrijft superlekker, en pakkend.
Tinkers... tsja... tijd en heel veel verplaatsingsvermogen heb je daarvoor nodig... en ik bedoel empathisch verplaatsingsvermogen... de rest van dat verplaatsingsvermogen heeft de Tinker zelf wel....
Tinkers... koppig, beresterk en a mind of their own.
Laten zich niet zo 123 dwingen, fors voorkomen, klein hartje.
Harde werkers, als ze het idee krijgen dat ze het sámen met je doen, niet vóór je moeten doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:48

Nou, ik lees nog steeds mee, en "drink alles in", want voor mij is er veel herkenbaar.

Gek genoeg niet voornamelijk met mijn (temperamentvolle) bonte Tinke x Fries kruising Jaopie, een aantal dingen wel, dat introverte, dat "tot het emmertje vol is" (kan even duren, en vaak heb je het niet in de gaten waar dat peil inmiddels ergens ligt), maar met hem voornamelijk met leiderschapsissues. Dat blijft opletten, maar daar zijn we inmiddels wel uit.
Ik herken vooral veel van het "gekluns" dat ik zelf had en heb met mijn inmiddels 8 jarige merrie Khavanna, die geen druppel Tinker in zich heeft, maar waarmee ik ontelbaar veel dezelfde verwachtingspatroon/redenatie/aanpaks-"fouten" (verkeerde inschattingen) mee heb gemaakt.En dat terwjl de merrie inch voor inch gemakkelijker van karakter is dan Halve Tinker Jaopie! Ook herkenbaar hoe jij als het ware aanvankelijk moeite had van de "Thor"-aanpak af te komen voor jezelf. Dat had ik ook doordat ik Jaopie gewend was, om dat écht los te laten en me te realiseren dat ik met de merrie een enorm ander paard onderhanden had.... pfffttt... Old habits die very, very hard!

Ik vind het superboeiend om te lezen, ook de redenaties die je volgt, en hoe je je dingen afvraagt, ergens later weer van aanpak of inzicht verandert...het is een hele interessante reis die je samen met Callas hebt gemaakt.

Schrijf vooral door, ik leer er ook weer van!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:42

Sja, als ik dit zo volg, zou ik zeggen: terug-terug-terug naar het allereerste begin: roundpenning, band opbouwen, zódanig dat ze jouw lichaamstaal ook zónder longe er aan en van en afstand leert begrijpen.
Zéker met een Tink, want die zijn niet gemakkelijk te besturen met: we zetten gewoon iets meer in.
Nee, Tink zélf moet zich in wíllen zetten, anders kom je met zo'n type paard helemaal nergens.
Zoals ik al eerder ergens opmerkte: Tinkers willen graag laten zien wat ze waard zijn en wat ze kunnen... maar ze gaan het niet als een robot voor je doen... wél samen met je.. samenwerking is alles voor en Tinker (men heeft het vaak helemaal niet door, maar veel Tinkers zijn erg trots, je moet ze leren kénnen, open boeken zijn de meesten niet).
OHZ kunnen ze - al ze er zelf de aardigheid van inzien - werken tot ze er zowat bij neervallen, MITS de beloning in de vorm van jouw prijzende woorden ook komt.
Simpele zielen zijn Tinkers helemaal niet... het is moeilijk om "er door heen te kijken", ze hebben een gevoelig en rijk innerlijk leven.... voor een paard.
Gaat het niet goed, zet de Tinker alles in wat hij kent, en dat is meestal bruut fysiek, want de meesten van hen wéten wel hoe sterk ze zijn. Dat is laten we zeggen "hun sterkste punt". En élke keer dat ze dat lukt, heb jij weer 1 punt achterstand op de overwichtsschaal. Daarom benadrukte ik al: sámenwerken. Daarvoor moet je het paard goed kénnen en dat is bij een typische Tinker niet zo gemakkelijk, ze geven zich niet zo snel (maar áls, dan ook volledig). Een echte band opbouwen is van cruciaal belang...
Dat heb ik in vele jaren wel gezien aan de struggles van vele mensen met hun échte Tinker, en ikzelf met mijn halve Tinker/halve Fries Bonte Jaopie... al ik er maar half voor hem ben, zal hij het me laten weten ook!
Het zijn bepaald geen bonte Johnny Goedbloeds, of "ideale bomproof kinderponies", en ook geen bonte knuffelberen, men verkijkt zich al te gauw op het uiterlijk van de Tinker.
Je moet er echt erg veel persoonlijke aandacht in steken.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-08-17 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:12

Dit is ronduit zeer gevaarlijk aan het worden.
Het paard Callas is dermate onzeker (het lijkt steeds erger te worden) dat ze onbereikbaar wordt voor TS,op cruciale momenten.
Er is bij/in dit paard naar mijn inzien nog niets bevéstigd, het is een bombardement van ervaringen, maar er is nog niets gedaan aan het elkaar leren begrijpen en vertrouwen, zoals je dat met roundpenning, longeren e.d. zou doen bij een "probleem"paard... dat ook nog zo jong en onervaren is.
Het paard zoekt dus alle antwoorden - als vluchtdier van nature - bij zichzelf... en vlucht dus.
Gezien de beschrijvingen van TS van enkele andere ervaringen (het knarsende waterwiel, de tunnel, etc) die Callas prima volbrengt, vermoed ik toch echt dat ze het wel kán, maar ze weet simpelweg nietwat de gewenste manier is om er mee om te gaan....
Ik heb de indruk dat Callas voortdurend een groot vraagteken boven haar hoofd heeft: wat wil die mens? Zo lang dat niet duidelijk is overgebracht en ook bevéstigd, zal zij steeds op haar "paards" blijven reageren, en niet zoals de mens wil dat zij reageert.
En dat wordt dan dus voor een mens een hele gevaarlijke toestand.

Ik raad écht hulp aan, als je niet bekend bent met grondwerk/lichaamstaal overbrengen. Stukkie wei afzetten met prikpaaltjes o.i.d. (dooie hoeken vermijden, dus liefst rond/cirkelvormig afzetten en eerst aan het "lezen" van elkaars lichaamstaal en bedoelingen werken lijkt me toch onvermijdelijk worden. Op deze manier escaleert de boel onvermijdelijkerwijze, vrees ik, steeds meer.

En nu wil ik een update, hahaha (nou ja,ik bedoel natuurlijk niet hahaha eigenlijk, want dat met die bungelende voet vind ik natuurlijk helemaal niet om te lachen, maar vreselijk.... is dit waarom je niet meer lang of goed kunt lopen, TS).

Ik ben ook benieuwd waar Callas heen is gerend, en hoe ver... dat zegt ook iets over haar aard en inborst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:01

Nu ben ik toch wel weer erg benieuwd welke weg dit keer ingeslagen werd... want ik heb geen idéé wie Bruno Marchal is (klinkt als Franse naam, een paarden"fluisteraar" wellicht?) of hoe die op het pad van Callas en TS is gekomen....

Nou met zo'n voet/enkel, wat was het, ben je wel even akelig zoet.... ik weet er alles van, meer dan 20 jaar geleden brak ik op drie plaatsen mijn enkel (had niets met paarden te maken overigens), nou, plaatwerk er in, schroeven, verschillende soorten gips, opengaande enkelwond die niet dicht wilde, een pijn, een ellende, krukken gingen niet, kreeg ik last van andere been, etc. etc.
Is nooit meer goed gekomen.
Ik loop nu nog mank als ik te veel op/met die voet doe, ik moet alles doseren. En pijn heb ik er bij het minste of geringst aan, maar goed, heb je pijnstillers voor...Het zou me dus ook niet verbazen dat dit ongeluk de reden is geweest dat TS nu nog niet ver kan lopen.

Zeker blijf ik volgen, zolang TS blijft schrijven, aangezien TS me geen opgever lijkt, ik heel benieuwd ben of er toch nog een andere aanpak/oplossing voor Callas is gekomen, ik toch wel veel blijf herkennen. Ik ben dat wat minder no-nonsense en wat minder roekeloos, maar ik begrijp best veel van de aanvankelijke redenatie(s) van TS.
Bovendien heet mijn Dobermann teef Calla, dat is een afgeleide van Maria Callas....heb een halve Tinker en ook de nodige zoektochten naar "de juiste aanpak" achter de rug, kortom: ik vind 't boeiend.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:39

YESSS! Terug naar de no nonsense basis met Bruno! Dat bedoelde ik nou net, beginnen bij het allereerste begin, zodat Callas uiteindelijk vertrouwen IN ZICHZELF begint te krijgen.

Wat Bruno doet is niet heel veel anders dan een Clinton Anderson, een Warwick Schiller en vele anderen: de basis bijbrengen.

Ik heb daar uiteindelijk ook naar teruggegrepen, filmpjes bestudeerd op YT enz. Maar ik begrijp heel goed, dat als je geen idee hebt wáár of hoe je hiermee moet beginnen en hoe het werkt qua uitstraling/lichaamstaal en hoe het páárd eigenlijk denkt en beleeft, dat je compleet overspoeld wordt door alle informatie filmpjes die over dit soort basis-grondwerk op YT staan.

Het wordt nu steeds interessanter, nóg interessanter, want nu ben je in het verhaal op een traject aangeland waar je meer van wil weten en leren, ik ben dus benieuwd of je idd. een tijdje in of meer BIJ en SAMEN MET Callas bij Monsieur Bruno in de leer bent gegaan.

Die vriend van je is natuurlijk een goudvent, eerst Callas niet meteen wegdoen, en daarna nog eens een roundpen in elkaar timmeren. Allemaal om én jou én het paard te willen helpen. Waar vind je dat soort nog?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 31-08-17 15:51, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:35

Heb geen spoiler gezien, was ook 2 dagen totaal offline.

Vind de richting die nu is ingeslagen in de timeline van het verhaal, wel iets dat erg nodig was... in de filmpjes heb ik ook wel gezien dat TS het allemaal nog moest léren, eigenlijk, ondanks dat zij eerder andere paarden heeft gehad (nog heeft?).
Die onzekerheid is nou net waar het met Callas misging. Dat is geen type waar je een onzekere eigenaar mee aan de gang moet laten gaan... die is zélf onzeker, dus heeft een doortastend, in grondwerk/roundpenning/NH ervaren iemand nodig.
Zo dra je leert de leider te zijn, en het paard weet dat je dat kunt zijn voor haar, gaat de boel kantelen.
Het is nooit te laat.

Ik verwacht dat dit wel een gunstige afloop gaat kennen, in de tussentijd zal dit een aardige ervaringsreis voor TS (en Callas) geweest zijn.

Over de filmpjes ben ik ook niet even enthousiast, er zit mij te veel inconsequente handeling in, ook jongedames er op laten zitten die overduidelijk zelf nog niet door de wol geverfd zijn lijkt me niet wenselijk in het onderhavige geval... daar wil je toch alléén maar ervaren zelfverzekerde personen op zien?
Maar goed, als het paard qua karakter niet al te onmogelijk is, en een beetje vergevingsgezind, kan het nét de focus van "wat er niet goed is gegaan" af trekken, dus overschrijven met een wél okee ervaring is ook een tactiek, dus tsja, die redenatie kan ik dan wel weer begrijpen van zo'n meneer Bruno.
En ook: als je geen andere opties meer hebt of kunt bedenken... dan is dit nog niet zo verkeerd bedacht.
Schrijf vooral verder, TS.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:06

Ach wat zijn "fouten", verkeerde inschattingen hebben we allemaal wel eens gemaakt met onze paarden, soms ook kardinale vergissingen, maar dat zijn nou juist de kansen waarvan je kunt leren.
Zo lang als er niet grof geslagen of met sporen ingebeukt wordt, kan ik echt wel begrijpen hoe men zaken mis-interpreteert.
Zéker als er sprake is van eerder andere paarden (in het geval van TS Thor) heb je al snel de neiging om zaken onbewust op dezelfde manier aan te pakken, met een ánder paard.
Ik denk dat veel mensen dat wel eens hebben doorgemaakt... ik zeker wel, om er maar eens eentje op te noemen.
Als het goed is leer je daarvan. Niemand heeft er iets aan om zichzelf dat maar kwlijk te blijven nemen... word je (en paard ook)alleen maar verder onzeker van.
Het leuke is dat de meeste paarden dieren van de dag zijn... als jij he aanpak/benadering verandert zie je zo'n paard ook echt binnen en paar dagen bijdraaien.
We hebben het dan niet over getraumatiseerde paarden, natuurlijk, maar Callas lijkt me helemaal geen getraumatiseerd paard. Wél een jong onopgevoed paard dat niet genoeg overtuigende directie kreeg.

Een paard is ook niet iets van "het moet per se zó" (want dat deed ik met de vorige ook zo) en dan is alles okee, het is meer dat je op een traject zit, waabij zowel paard als eigenaar met elkaar moeten léren omgaan, elkaars individuele lichaamstaal moet leren lezen en begrijpen, dan is er veel mogelijk wat eerder ónmogelijk had geleken.

Ben erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:16

Ben superbenieuwd naar verdere updates omtrent deze zeer leerzame reis met Callas. Nog steeds herken ik er stukken van, als het niet letterlijk is, dan wel de wijze waarop jij, TS redeneert en overlegt met jezelf.
Blijft boeiend!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:39

Jee, ik wil wel meer updates lezen, TS, ik klik dit topic er speciaal voor aan. Zoals meerderen zullen doen!
Ik heb geen enkele spoiler of filmpje gezien dat vooruitloopt op deze hele geschiedenis, want ik wil me er stap in kunnen mee-verplaatsen en alles mee-bleven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:15

Geen updates today?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 14:40

Sorry, gemist, was de hele dag bezig en onderweg!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:29

Mijn Tinker/Fries kruising ben ik ook de maantop gaan invlechten bij het rijden, anders zitten die zware lokken in/op/voor zijn ogen. Ik maak gewoon een losse vlecht die ik onder de frontriem prop.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie