[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:45

Monique1963 schreef:
Juist exact hierom, wil ik mijn verhaal met jullie delen, ter lering en de leedvermaak.
om te leren graag, om te volgen omdat het interessant is en fijn geschreven graag...., maar leedvermaak totaal niet. Ben ik helemaal niet van...enne ik volg dus al een tijdje en kom eventjes onder mijn mee lees steen uit :evaw: .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:17

Maximuss. Mijn paardje was zo verschrikkelijk bang dat ik haar nooit meer aan schriktraining heb blootgesteld, nadat ze zo enorm van de leg was omdat er een paraplu in haar paddock was gelegd, vastgebonden op advies van een beroeps iemand die ervaring had met deze paardjes.

Ik herken erg veel in dit verhaal met dat verschil dat wij die toestanden nooit hadden omdat haar "man" (ons andere paard) altijd bij de buitenrit was. Zo hebben wij heel geleidelijk haar voorop kunnen laten gaan. In het begin moest hij het 99% van haar overnemen, want ze durfde niets, nu kan ze inmiddels 98% voorop en is ze een flinke "vrouw" geworden. Maar nog steeds is het zo, dat ze net als paard van TS bij me wegkruipt in mijn armen als ze iets engs vindt, want inmiddels kan ze wel alleen met me naar buiten en vertrouwt ze me helemaal. Als ik dan lachend gekscherend zeg: "Polleke durf je het wel met mij samen", dan gaan we voetje voor voetje langs het "spook" en herhalen we dat paar keer totdat mijn Pol door heeft dat het OK is en ze weer gegroeid is. Maar pas na jaren en jaren konden wij alleen naar buiten.

Sommige paarden die sterk zijn in het karakter zijn moeilijk om alleen die enorme angst mee op te lossen. En vaak is het dan toch ook roeien met de riemen die je hebt. In dit geval één paard om mee naar buiten te gaan.

Het verhaal met de kak hark in de staart is een ernstig gevalletje van pech gehad. Mijn paardje zou daar zelfs nu nog volledig van flippen. Dat soort dingen kun je niet trainen en is voor beiden erg sneu dat dit gebeurd is.

Ik volg het verhaal met veel interesse en vind het vooral een heel liefdevol verhaal met veel compassie voor het beestje.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:20

Wat een dapper paardje! Die trap daar ben ik dan weer niet zo van onder de indruk, maar met die tunnel zou ons polie vroeger toch wel moeite mee hebben en jouw paardje is nog niet zo heel lang bij je. Dit verbaast me positief.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:59

Wederom valt me op dat het paardje in deze totaal niet bang is.
Dit hoef ik zelfs nu nog niet te doen bij Polleke (die verdraagt überhaupt opgesloten niet want dan flipt ze helemaal), net als die verpakking van de hoefschoenen zo laten kraken en erbij houden met passen. Ik vind het paardje voor veel dingen helemaal niet zo bang en meer lijken op onze stoïcijnse merens.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:51

ellepel schreef:
Ach, ik heb een 25 jarige welsh die nog schrikt van putdeksels,witte steentjes, vreemde kratjes langs weg etc...
:= Dag geeft de burger moet (maar niet heus }> )

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:44

Monique terugwerkend :(:) wat een naar ongeluk..........enne moest zo lachen dat je schreef : "dat je de gelukkigste persoon van de planeet bent vanwege hulp van Bruno". Dat kan ik me goed voorstellen. Het filmpje vind ik erg interessant en ook wat hij erbij vertelt. Ik kan niet alles verstaan vanwege het geluid van de wind etc. Top dat je dit allemaal post.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:05

Heb wel naar alle filmpjes gekeken *D , daarvoor is het te interessant wat er allemaal gebeurt. Ik vind het knap Monique dat je überhaupt iemand als Bruna hebt gevonden. Dat is hier allemaal veel moeilijker als in NL en dat geldt van dierenarts tot osteopaat, van goede smid tot iemand als Bruno. Hier in Frankrijk is dat allemaal niet zo gemakkelijk.
Ik vind je een stoer en dapper wief, dat je terwijl je nog zo loopt te manken alweer met Callas bezig bent, er op gaat en confrontaties aangaat en jullie allebei veel leren +:)+ .
Ik vind het ook geweldig dat je zoveel tijd stopt in dit topic en je verhaal + filmmateriaal met ons wilt delen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:05

Mo werk je nog steeds met haar af en toe op stem commando in de roundpen? Zo ja, bij Hercule als ik wil dat hij stapte dan wees ik met de lange zweep naar zijn voet koot. Ho: zweep wijzen naar de grond. Draf, zweep wijzen naar de knie, galop zweep wijzen hoogte bil. Als ze van galop naar draf moeten, dan sleep je even met je eigen voet die daardoor vertraagd met zweep die omlaag gaat naar knie. Dat hebben ze heel snel door. Voordeel is dat jij niet zoveel moeite hoeft te doen om paard te laten galopperen of in galop te houden. Want je zweep laat paard precies zien wat je van hem verwacht.
Met omdraaien het zelfde. Je zegt: "draai om" en je gaat in een bepaalde hoek staan voor de schouder en wijst met de zweep naar de andere kant. Gelijk zal je paard om draaien. Een kind doet de was :)) . Als je het lastig vindt om dit voor je te zien, dan laat ik je het maandag wel zien :)) }> . Hercule die echt niet zo slim is als Callas, had dit eigenlijk meteen door.

Sneu je schrikdraad verhaal. Las het met tranen in mijn ogen. Ik heb trouwens geen geluid bij je laatste filmpjes.
Ik word wel blij, want het lijkt allemaal de goede kant uit te gaan. Super.

piendumaitre

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:49

Heb net je laatste les onder het zadel gezien Mo, en ik vind het er echt goed uitzien. Chapeau! Je bent een goede coach ("kots") iets dat inderdaad erg hilarisch is.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:31

Jeetje MO, wat een verhaal. Zelf merk ik dat ik toch wel erg veel moeite met Callas begin te krijgen, ook al weet ik dat ik haar nu met menselijke waarden en normen benader en dat dit niet eerlijk is, zonde dit zeg. Dit gaat gewoon veel en veel te ver en een echte leider doet dit niet met zijn of haar kudde.
Ook al heb je daar nu niets meer aan maar wellicht wel in de toekomst, wij hebben voor dit soort gevallen traumeel ampullen en gel in de ijskast op voorraad. Ook Arnica D6 wil wel eens heel goed helpen bij dit soort pijnlijke zaken (ook bij mensen).

Ook heb ik nog nagedacht over je manier van trainen die ik erg goed vind uitpakken bij Callas waarvoor nogmaals een pluim en ik vroeg me al een tijdje af, hoe deden wij dit met angsthaas Polie, waar we juist bewust geen schrik training mee hebben gedaan?
Mijn zusje die overleden is, had een erge mate van autisme en ik vind dat Polie dat ook had/ heeft. Iets dat vandaag OK is kan morgen net een beetje anders zijn en reden voor angst. Valt bijna niet te trainen. Dus wat ik haar heb geleerd is, (afgekeken van hoe men met mijn zusje omging) dat als ze bij mij is alles OK is (of bij ml), het woordje braaaaf betekent alles is OK en als ik rijd betekent het handje op haar nek, alles is OK. Zo vloeit ze spanning af op het moment dat er iets engs is/ was. Schriktraining daarvan werd haar angstlevel echt veel te hoog, want het gewone leven is/ was al angstig genoeg. Ook ben ik wel eens afgestapt om mijn hoofd op het enge blok hout te leggen of mijn hand in de band te steken altijd vergezeld met een klaterende lach en dat werkte uiteindelijk heel goed. Ze is zo dapper geworden nu. Maar wij hadden het voordeel van Hercule die haar leider en begeleider was in haar angstigste periode. Inmiddels probeert ze met succes de bordjes te verhangen en wisselen ze het leiderschap af.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:13

Monique1963 schreef:
Pien, Dit wegduwen op het paadje was geen leidersgedrag. Dat was dominant gedrag.
Tout à fait en dat is precies wat ik wilde uitdrukken met mijn opmerking.
Monique1963 schreef:
Dominanten worden door hun opdringerigheid vaak irritant gevonden.
En ook Callas roept de zelfde boze reactie bij me op als bij Hercule als hij zo eikelig dominant lomp doet.

Monique1963 schreef:
:= := Wat een water zeg..........en dat commentaar van jou, ik moet hier zo om lachen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:26

Monique1963 schreef:
De buurman beneden had nav die eerste hoosbui paar weken terug hun gaten in hun erf met beton opgevuld. kom ik er daarstraks langs is hij ook aan het scheppen. Die plakken beton waren blijven staan maar eromheen was heel zijn erf de weg af gespoeld, dus hij stond ook beneden in het dorp zijn grint weer op te halen. .
_O- Dit is de reden dat ik je topic zo verslavend vind. Het is lang geleden dat ik zoveel op Bokt te vinden ben en dat heeft met jouw topic te maken Monique. Het is gewoon verslavend. Ik ben hikkend van de lach gaan douchen want ben een beelddenker en ik zie dit dus helemaal voor me...en jaja ik weet dat dit eigenlijk helemaal niet grappig is ~~}> , maar het is zo hilarisch geschreven.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:23

Dank je wel Monique voor het delen van dit zeer onsmakelijk trieste verhaal. Voor mij is nu zeker dat als ooit de rentax hier moet komen voor een van de paardjes dat ik daar zeer zeker niet bij zal zijn en buuf zal vragen het dier zo te leggen op zijn terrein te leggen dat ik niet vanaf ons huis het opladen kan zien, zoals ik wel kan zien bij zijn koeien die opgehaald worden. Dat beeld door jou beschreven zou ik nooit meer van mijn netvlies afkrijgen en dat gaat voor het mooie zitten van zijnde in leven van de paardjes :(:) .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 15:17

:j _O- _O- Dat je het ook maar in je hoofd haalt om zo'n lijstje bij te houden. Fantastisch, ik moet hier zo om lachen := :=

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:25

Monique1963 schreef:
Lach jij maar Pientje. Wie het laatst lacht...
Touché :D ;)

Mo, het is zo'n boeiend topic. ER zit echt van alles in. Groot verdriet, onmacht, pijn, zoeken naar oplossing en zo veel humor. Het is gewoon zonde dat je al in 2017 zit en we het einde van je verhaal zo langzaam maar zeker geraken.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:22

+:)+ ziet er geweldig uit. Je mag trots zijn op jezelf. Met plezier gekeken naar je filmpje. Morgen veel plezier en gros bisous voor jullie beiden.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:36

Monique1963 schreef:
Dank voor jullie wensen.
De paar daagjes eruit waren tof. Veel gezien, 500km getoerd, erg relaxzzzzed.

Thuiskomst was minder. De 3 pony's waren ok gelukkig, maar de stallen weer geheel blank. Leuk vooruitzicht voor morgen alles weer op orde krijgen. Weer de stop uit een automatische drinkbak geschuurd. (shetten duwen met hun kont van onderen de stop uit de bak) Heeft denk ik paar dagen staan stromen. Leuk.

En de 3 katten hadden weten te ontsnappen uit hun huis, gelukkig iedereen weer teruggevonden, helaas waren 3 kattenbakken niet voldoende voor ze, dus morgen aan het opruimen.

Kippen hadden eieren her en der op het erf gelegd omdat er een andere kip broeds was geworden en het nest in bezit had genomen... Leek wel pasen, overal eieren zoeken.

pff ben je 2 nachtjes weg!

Morgen weer de volgende update.

:oo banketstaaf voor jullie maar ook voor diegene die heeft opgepast. Tenminste ik zou daar toch echt wel vanuit mijn huisje zijn als je het zo zou aantreffen terwijl ik had opgepast ;(

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:21

Monique1963 schreef:
Thor dreigt te weigeren, ik drijf hem op en we gaan er met een rare bokkensprong overheen, ik kom wat voor de beweging uit, mijn bloes blijft achter de hoorn van het westernzadel haken en hoeps zo alle drukknopen open in volle aanzicht van de mensen in de kantine! Yippie-a-yay!)

_O- _O-

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:47

Monique zie ik erg consequent zijn. Niet leveren dan geen snoepjes. Onze Hercule deed mijn dochter ook Spaanse pas e.a. kunstjes mee. Dit soort paarden vinden dat juist zo leuk. Hij deed dan zo zijn best. Ik zelf heb dat nog nooit met hem gedaan omdat ik het echt iets van hun wilde laten zijn. Hij heeft nog nooit iets raar daar mee gedaan, bij haar niet maar ook niet bij mij of anderen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:58

Mo, wij spuiten de paarden 1xp. Week in met Tri-tec. Geen mouche de plat ( plat vliegen = hertenluisvliegen) of andere. Wij doen met 1 fles 2 jaar voor 2 paarden en wij spuiten alleen onder de buik+staart en andere plekjes waar paarden niet bij kunnen. Is echt super spul. Je kunt het kopen in Frankrijk bij alliance pastorale (daar kopen wij het) .

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:49

Wij hebben 0 plat vliegen en wij hebben 14 jours d'efficacité van tri tec 14. Hier barst het van de plat vliegen maar met dit spul gaat het super.