[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 13:33

Welkom Shanna en Mer1980, en hi Allemaal, het had erg goed gepast op Youtube bij die fail-filmpjes. Een buitenstaander slaat zijn hand voor zijn mond, schudt zijn hoofd en grinnikt. Mag allemaal hoor. Ik heb met die machine aan mijn hoofd echt erg gelachen. Dat was nog niet van de zenuwen, de schrik kwam erna. En wat mijn vriend zei:

Heb je nog geluk gehad...

...dat de machine niet helemaal stuk is.

Maar dat is zijn humor, hoor.

En deze schuurmachine is idd erg groot voor mijn hand. Maar een kleinere schuurmachine kun je niet vlak op de onderkant van de hoef zetten. Met het gevolg dat je de hoef scheef kunt afwerken.
Een elektrische rasp heb ik ook gezocht indertijd, voordat ik de schuurmachine ging gebruiken, maar dat moest uit Amerika komen en vond ik toch wel redelijk prijzig.

Alle pony's vinden het prima. Lijkt wel of ze die trilling lekker vinden. Soort massage of zo.

En ik heb geen foto's gemaakt van de nieuwe coupe indertijd. Helaas...

Morgen weer een Callas update

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 17:44

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 07:34

Esther_R20, Muzzy17, DittaSwart, LadyKim, Anita45, Welkom in Callas' relaas.

@DittaSwart interessant wat je vertelt!

Dank iedereen voor het tekenen van de petitie over de mishandelde merrie Vita. Als je op fb zit kun je misschien het bericht op fb delen? Hoe meer handtekeningen hoe beter. Dat dit onrecht leeft onder de mensen is wel duidelijk, er zijn al meer dan 15.000 handtekeningen binnen 3 dagen!

Goed en dan nu weer een updateje over Callas:

17-4-17
Ik rijd en grondwerk steeds meer op het veldje ook op dagen dat ik wel naar buiten zou kunnen. Alleen galopperen gaat niet echt op het veldje zolang ze nog niet goed atletisch is, daar is het te klein voor. Ze gaat nog steeds als een plank door de bocht ook met draven. Ik kan wel aanspringen in galop een paar sprongen en dan weer terug naar draf, maar ze springt altijd verkeerd of overkruist aan.

Maar om te sturen is het veldje prima natuurlijk. Ik wil haar graag neckreining leren. Het veldje is ook prima om tempowisselingen in draf en stap te doen want wat is dat nog moeilijk voor haar. Dat je ook heel langzaam kunt draven en juist sneller dan je eigen tempo, dude waar is dat nou weer goed voor, daar heeft ze nog veel moeite mee om het zo maar uit te drukken.

En voor gewoon de basisoefeningen, vooral cirkelen is het veldje handig zat. En voor het laten volgen na afloop zeker en dat doet ze steeds netter.

En ik ren steeds vaker met de pony's, dat is leuk! En ben ook blij dat ik het pijnloos kan doen, dat kon echt niet voor 24 februari toen al het ijzer er nog in zat! Shadow rent ook mee, maar Poupette die houdt zich helemaal afzijdig.

Daarom heb ik met haar alleen vandaag in de roundpenn getraind qua leiderschap. De roundpenn is afgezet met een plank aan de bovenkant en een schrikdraad halverwege. Een vriendin vroeg ooit, of we cavia's hadden of zo, omdat we zo laag schrikdaad hebben, hahaha. Maar na twee rondjes en een keer van hand wisselen ging ze door de knietjes en ze piepte zo onder het schrikdraad door! Wat nou leiderschap, doei! En niet meer te vangen. Afijn, zo modderen we weer an.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 07:53

Welkom voor Pikkepor en Ginny135.

18-4
(Uitleg voor bokkers : Omdat we niet willen dat er op ons terrein gejaagd wordt en dat ook met verbodsborden hebben aangegeven, is ons terrein inclusief ons bos een soort toevluchtsoord voor reeën en zwijnen. Hele stukken van onze helling zijn omgewoeld door de zwijnen, niet leuk, maar wel heel natuurlijk.
Normaal gesproken staan de pony's in de nacht binnen, zo ongeveer gelijk aan het jachtseizoen, van september tot en met maart. Ik wil niet riskeren dat er met illegale nachtjagers iets met verdwaalde kogels en onze paardjes gebeurt. In februari houdt het jachtseizoen al op, maar dan is het nog best koud, dus houd ik ze ook binnen in de nacht).

De nachten zijn nu al een tijdje niet koud meer dus ik had de pony's voor het eerst buiten gelaten voor de nacht. Toen ik ze vanmorgen voor hun ochtend-check binnen wilde halen, stonden ze in de uitloopstal die grenst aan de boxen. De kleintjes stonden rustig achterin en Callas stond nét met haar koppie naar buiten en was geconcentreerd aan het kijken en luisteren naar de bossen. De kleintjes grinnikten zoals altijd naar me, maar Callas was zo verdiept dat ze dat niet opmerkte en ook niet toen ik tegen haar praatte. Toen ik haar aanraakte om haar aandacht te vragen hing ze zowat in de plafondbalken en stoof stuiterend en bokkend het weiland in. Ik schrok zowat nog harder van haar dan zij van mij. De shetjes waren ook ineens in paniek, maar die kon ik tegenhouden. Was wel een mooi gezicht zoals Callas stond te blazen en snuiven. Ze stond me te bekijken of ik de duivel zelf was. Toen ik floot zoals ik altijd fluit om te zeggen dat er eten is, kwam ze heel gedragen aandraven met haar staart voor zover mogelijk dat een tinker dat kan doen, in de lucht. Daarna was het ook weer goed, want eten is altijd goed, maar ze was ook in haar binnenbox onrustig. Hoofd heel hoog en luisteren en druk doen.

Wat er gebeurd is vannacht weet ik niet, maar ik denk dat ze geschrokken zijn van de zwijnen.

En dan is er kennelijk ook dat kuddegedrag dat iedereen dan binnen moet staan in de uitloopstal, Callas en Shadow zijn 8 hoeven op 1 buik en Poupette hobbelt er een beetje bij, maar ze kan gelukkig wel veel meer bij Shadow zijn dan toen Bubbles, hem nog claimde.
Dat is wel leuk als die 2 hummeltjes staan te schoftknagen. Echt schattig. Maar Poupette blijft solo. Dat was ook bij die fokker, daar was ze bij een oud paard gezet als gezelschap, maar dat werd geen team. Fijn voor allebei de shetjes dat dat hier nu beter gaat werken.
We konden haar eerst niet aaien, dat gaat nu goed, ze hinnikt naar ons en de poetsmeisjes mogen ook heel veel met haar doen, maar soms ineens, als je onverwacht aan haar achterhand komt, dan vliegt ze weg. Maar verder is het echt een droppie geworden al gaat ze wel onder het draad door... toch maar een caviadraad weer aanleggen ;-)

Na hun ontbijt ben ik eerst op het veldje gaan grondwerken en wat ik al verwachtte, ze was supergespannen, was totaal niet met haar aandacht bij mij, alleen maar kijken naar het bos. Omdat ze toch door die dingen heen moet, ben ik expres 20 minuten het bos achter het huis in gegaan, rijdend, alleen maar stappen, om haar te laten zien dat er geen beren wonen.

Laten we zeggen dat het een ernstig energieke rit was. Haar hoofd als een Fries erop en iedere tak, ieder vogeltje was een bibbering door haar lijf of een sprong voorwaarts. We hebben geen bokken gehad, dat gelukkig niet en ook geen angst (wat ik veel gevaarlijker vind) dat ze ergens niet langs durfde.
Pas aan het eind richting huis, kon ze wat ontspannen en haar hoofd laten zakken. Maar toen ik richting stal aankwam, was ze weer enorm alert.
In haar box met een handje biks, (doe ik altijd na het rijden) kon ze niet ontspannen, biksje eten, stoppen met kauwen, hoofd omhoog, luisteren, ok niets, biksje eten, stoppen met kauwen etc. Ach, zo doet ze lekker lang met haar eten zullen we maar zeggen.

Na het handje biks doe ik ze altijd weer in het land, maar Callas wilde haar box niet uit. No way, bekijk het ff, Armageddon daar buiten, ga lekker zelf tussen die enge dingen staan... Ik heb Shadow voor moeten nemen, samen met Poupetje eerst het land in, die hadden geen problemen ermee en gingen gelijk grazen en toen na veel aandringen, omdat de andere twee al buiten waren, ging ze dan ook. Maar ze ging in eerste instantie niet het land in. Ze bleef in de uitloopstal staan. Ik heb het verder zo gelaten, ze moest toch een keer zelf haar angst overwinnen. En honger zou ze ook wel krijgen om gras te gaan eten.

En inderdaad zag ik ze later met zijn drietjes naar beneden afdalen naar "veiliger" gronden.

Ik ben nu erg aan het aarzelen of ik ze wel of niet de nachten toch maar ga binnenhalen. Het ging juist allemaal beter en ik zit er niet op te wachten dat ze weer erger gaat schrikken. Dan zou binnenhalen beter zijn. Aan de andere kant wordt ze dan niet sterker in het overwinnen van haar eigen angsten.
Ik ga ze daarom maar gewoon een aantal nachten buiten laten en kijken hoe het zich ontwikkelt.

Zien jullie die 2 gevaarlijke monsters?

Afbeelding

Afbeelding

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 10:48

@Koper, mijn overweging om niet aan de hand dit gevaar aan te gaan, was dat ze mij met schrikreacties al een paar keer omver gelopen had en dat ze zich ook al eens losgerukt had en weggerend was. Op haar rijdend kon ik haar voor mijn gevoel beter begeleiden. En sneu ook voor je merrie.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-17 15:49

zeer zeker interessant, ik ga het helemaal lezen!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 07:53

next update:

25-4
Afhankelijk van het weer heb ik ze wel of niet voor de nacht binnengehaald. Eigenlijk was het maar twee keer slecht weer de afgelopen week. In het weiland gaat het goed. De heftige schrikreactie op wild zoals vorige week heb ik niet meer gezien in de kudde.

Als ze 's nachts op stal heeft gestaan en ik neem haar mee om te werken dan komen we langs het land en moet ze wel heel erg kijken of er geen tijgers in haar land zijn gaan wonen.
Maar op het veldje werken of rijden is niet grappig meer. Het veldje is omringd door bosjes waar van alles ritselt in de struiken door de blaadjes en dat is eng. Haar aandacht is geregeld constant bij één bepaalde hoek van het veldje. Daar is ze dan ook weer het elastiekje. Onder de man is die hoek nóg enger. Ik kan die hoek omcirkelen, er lopen paadjes langs en als ik dat gedaan heb en ze gezien heeft dat er toch geen bergleeuwen schuilhouden dan gaat het beter.

Maar soms verlegt ze dan haar aandacht naar de andere kant want dat is second best eng en er ritselt daar toch ook wat. Dat is lastig werken, zowel als grondwerk als rijdend. Ik vraag me ook af in hoeverre het zoeken is. Zoekt ze bewust spannende dingen zogenaamd om niet te hoeven werken? Om wel te kunnen gaan keten? Om mij te overwinnen? Dus ik houd maar vol. Het veldje is het enige platte stuk waar ik fatsoenlijk kan trainen.

Buitenritten zijn ook weer scherper, vooral de bosritten die starten rondom het huis, want daar zitten immers die monsters. Erg jammer allemaal, maar ze moet er toch doorheen. Er zal altijd wel wild blijven in ons weiland en al zou ik mijn land helemaal met wildgaas afzetten, dan nog zou het wild rondom ons land blijven. Dus doorzetten maar en haar leren dat ze vertrouwen moet krijgen dat al dat geritsel haar geen kwaad doet.
Afijn als de scherpe kantjes er steeds maar vaker af gaan.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 14:33

eh, ik heb vandaag om even voor negenen een update geplaatst, hebben ook mensen op gereageerd, misschien heb je hem gemist, Terpentijn?

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 19:09

Floortz je tekst is grotendeels weggevallen denk ik?

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 08:56

Welkom SassyMoon, in het topic van Callas.

Woensdag 26-4-2017

En vandaag was ze weer een stuk rustiger gelukkig maar ik denk wat hoor ik toch telkens vanmorgen met trainen op het veldje. Los voor-ijzer. Smid gebeld, hij komt zaterdagmiddag in zijn weekend nota bene. Aardig van hem. Hij moet er ook nog eens 1,5 uur voor rijden!

Haal ik haar net naar stal en ik dacht al dat ik haar vanmiddag in het land kreupel zag lopen, maar het is hier zo schuin, soms lopen ze sowieso wat onhandig, ja hoor, ijzer eraf getrapt, hoef aan gort! Man ik baal er zo van!

De hoef is echt heel erg beschadigd. Dit is in ieder geval de 2e keer dat ze een voorijzer aftrapt, maar mogelijk ook wel de derde keer, dat ben ik ff kwijt. Komt omdat ze erg ruim overstapt en met bergje op gaan, stapt ze voor niet ver genoeg weg. Of met de berg afdalen dan galoppeert ze soms zo dwaas, dus als ze dan achter ruimer is, dan betrapt ze zich. Dit is ook nog die voet met die permanente scheur erin. Dus, nee ik ben niet zo happy op zijn zachtst gezegd.

Ik kan haar ook niet tot zaterdag een hoefschoen aan doen want helaas zijn alle hoefschoenen die ik heb, tijdens het ongeluk vorig jaar en vlak ervoor ook, gesloopt door haar fratsen. Ik zou het wel kunnen laten repareren bij de schoenmaker, vorige keer had een vriendin ze genaaid, maar dat ging ook heel snel stuk, of ik kan reparatie sets kopen, maar dat is te laat tot aan zaterdag.

Ik wilde juist na deze ijzers geen ijzers meer maar weer blote voeten proberen om voor te bereiden op die klitteband hoefschoenen die in augustus komen. Die klittenband"ijzers" komen uit Oostenrijk. Zijn plastic zolen die je eronder doet en dan met clips en klittenband op de hoefwand vastmaakt. Megasus Horserunners heten ze. Maar de eerste productie begint pas in juni en in juli zouden ze gaan versturen, maar nu wordt het pas augustus. Tja, nieuw product.

Maar omdat er nu zo'n grote hap uit haar hoef is door het aftrappen, en het is ook nog eens haar hoef met die wandscheur, zal ze wel weer ijzers móéten. Ik baal zo ontzettend!

Het was al te donker dus ik kan haar niet laten draven op het erf, dus morgen ff kijken of ze echt kreupel erop is.

27-4
Ik hoop dat de smid er nog wat van kan maken. Ze was vanmorgen gelukkig niet kreupel, maar werken kan uiteraard niet, dus ze heeft vakantie.

Wonder boven wonder. Ik heb haar hoefijzer in het land teruggevonden! Hoe is het mogelijk op 7 hectare! Ik was aan het zoeken en had het al opgegeven en op de terugweg over een gesleten pad dat ze altijd nemen, lag het. Daaraan kun je zien hoe groot stuk hoef ze nu mist!

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag 29-4
En de hoefsmid is geweest en we hebben haar even zonder ijzers laten lopen om te kijken of dat al een optie zou zijn. Dat gaat bij haar voorhoeven dus echt niet. Ze heeft echt megaplatte voeten. De voet die nu een paar dagen zonder ijzer heeft gelopen, kon ze al niet op een steentje staan zonder duidelijk pijn te hebben en zeg maar te struikelen. Dus die zool was binnen een paar dagen al heel gevoelig geworden. Dus dat ging hem niet worden. Dat is erg jammer. Ik had gehoopt in voorbereiding op die klittenbandijzers haar alvast blootvoets te kunnen laten lopen. Want in de wei staat ze natuurlijk dan zonder die klittenbandijzers.

Dus nu is het een compromis geworden. Hij heeft geconstateerd dat het stuk hoef dat eruit is, haar geen pijn doet en ook geen verdere schade heeft gebracht. Hij heeft haar hoef netjes kunnen maken en heeft haar voor nu op normale ijzers gezet. Zonder Olov rubber ijzers. Die rubber ijzers zijn wel zowat 2cm dik, een gewoon ijzer is net 1 cm. Dus dan loopt ze wel iets vrij van de zool, maar krijgt ze vaker steentjes te verwerken, waar ze volgens hem aan moet gaan wennen. Als we haar altijd blijven beschermen zegt hij, dan wordt het nooit wat met haar voeten. Achter staat ze dan nu bloot. Ook om alvast te wennen.

Ik ga in ieder geval voorlopig niet meer op stenige paden rijden. Morgen weer een luizenbeurt, dus ga ik sowieso niet rijden. Misschien wat stapgrondwerk op het veldje. Maandag is het hier een feestdag, dan ga ik het bos niet in, want dan rijden er overal crossmotoren dus dat wordt ook veldje. Afhankelijk van hoe ze dan loopt zou ik dinsdag voor het eerst met die ijzers de weg op kunnen. Dan heeft ze een paar dagen kunnen wennen aan voorbenen bijna blootsvoets, althans zo moet het voelen voor haar.

De smid heeft wel puntjes in haar voorijzers gelast voor meer grip. Want omdat ze zulke platte voeten heeft, schaatst ze op haar ijzers. Hoe rechterop de voeten hoe minder schaatsen, maar ja dat gaat dus niet bij haar. Je kunt niet de natuurlijke stand dusdanig veranderen dat ze recht komt te staan. Dat is nogal wat ophaal werk, dat gaat niet. Overigens las ik op de Franse raskenmerken site dat het gewenst is dat de voeten van een tinker plat zijn. Nou ja!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 19:05

Welkom Kinke en hallo allemaal, even over de luizen. Pour-on verbrandden ze bij mij van. Ook al hield ik ze binnen na opbrengen. Het is hier met gemak 44 graden.

Om 11u 's morgens.

In de schaduw...

Hondenmiddeltje tegen luizen durf ik niet te gebruiken. Van een babyluizenmiddeltje kreeg ze koliek.

Butox wat ik nu gebruik bij de pony's, werkt goed, het heeft alleen maandelijks herhaling nodig.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:29

@Tamary, dat is dan een soort van hetzelfde als Butox denk ik, Dan los je een pipetje butox op in een liter water en sprayt het op hals, manen, kroep en sokken, en herhaal je het iedere 3 weken.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 07:59

Dank voor jullie meedenken en suggesties. Springschoenen helpt bij het rijden, maar dat kun je in het land niet altijd om laten zitten denk ik. En ze trapte het ijzer in het land af.

Update 7 mei 2017

Ze doet het best goed op alleen voorijzers. Ik rijd weinig tochten door het bos om de stenige paden te vermijden en rijd voornamelijk dorpje en het recreatiepad en ik pak overal de bermen, hoe smal ook. Wel merk ik dat de met gegalvaniseerd rubber beklede Olov ijzers haar meer vrijheid en grondspeling gaven. Ze loopt gewoon minder lekker met deze dunne normale ijzers. Maar wat de smid al zei, je kunt haar niet voor eeuwig blijven beschermen, het is beter haar zolen te harden. Ik verlang in ieder geval heftig naar die plastic klittenbandijzers. Lijkt me een verademing voor haar met rijden.

Op het veldje raap ik voor het rijden altijd steentjes. Is gelijk een oefening want ik gooi die in de bosjes en dat is bij steentje 1 eng, maar bij steentje 3 is er geen reactie meer. Van die dingen.

Ik werk haar veel op het veldje. Als ik op het veldje werk is dat meestentijds met bit. Ik had gedacht dat ze én een hekel aan het bit zou hebben én een hekel zou hebben aan het werken in een "bak", maar dat is mijn eigen projectie op haar, want als ze heeft besloten die dag het veldje NIET eng te vinden, is het leuk trainen daar.

Na afloop rommel ik nog een beetje met haar, maar wat eruit moet is dat zij zich verzet als ik haar vraag van richting te veranderen. Dat doe ik door blokkeren en dat vindt ze toch zo ontzettend niet leuk. Dan moet ze of hoofdzwaaien, of piepen, of stuiteren, of allemaal tegelijk. Toch blijf ik het doen, want ik denk dat dit verzet eruit moet.

Wat er bij mij uitmoet is mijn inconsequente commando's geven. Ik betrap mezelf erop het een te vragen, maar het ander te bedoelen. Misschien een gevalletje alzheimer-light.

Afijn genoeg dus om aan te werken bij haar en bij mezelf.

https://www.youtube.com/watch?v=s0_-BlW9m9k

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 08:56

Heb ooit bij Emiel Voest een cursus gevolgd, echt wel iets van 22 jaar geleden of zo en daar leerde ik hoe een paard je spiegelt. Bij mij is dat enorm. Kom je jezelf wel tegen! In mijn geval dan.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 11:49

Echt waar op de wei? Ik zal het onthouden, dank.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 11:54

Wie weet idd ook mijt. Het spul dat ik heb, doodt alles wat kruipt, en weert alles dat vleugels heeft voor 3 weken.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 15:24

Naskapower, dank voor je link, kende ik helemaal niet!

Iedereen bedankt voor de reacties. Morgen weer een updateje met filmpje, en dan de 18e,19e,20e ben ik een paar daagjes weg. Dus moeten jullie het zonder updates stellen. Maar dat haal ik daarna dan weer snel in, hoor.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-17 17:10

Ik heb tijden lang met ingevlochten maantop gereden. En tijdenlang zonder. Het heeft beide zijn voordelen. Ingevlochten kan een paard meer zien en mogelijk relativeren. Niet ingevlochten zien ze minder en mogelijk ook minder gevaarlijke dingen. Maar zodra je draaft, waait de maantop vaak opzij langs de ogen en hebben ze toch volop zicht. Ik ben er niet uit wat beter is.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-17 08:28

next update, 21 mei 2017

Het is hier al zomer en het gaat overwegend hartstikke fijn met Callas. Ik denk ook dat ze er wel plezier in heeft met me te werken. Als ze zou kunnen praten zou dit haar werkvoorkeurslijstje zijn:
1. Met stip op numero 1- het liefst op het terrein blijven en daar met het baasje en de "kudde" werken in de roundpenn.
2. In de roundpenn zonder "kudde" met baasje werken
3. Een goede 3e plaats - op het veldje met "kudde" werken als er geen spannende externe factoren zijn
4. op de vierde plaats - op het veldje zonder "kudde" als er geen spannende externe factoren zijn
5- bosritten, moet je toch van huis en dat is minder leuk, maar goed, dat kan best ok zijn als we moeilijke obstakels kunnen nemen en er koekjes tegenover staan

En met grote afstand op de 9.999.999e plaats, komen ritten waarbij mensendingen in het spel zijn. Mensendingen op het veldje of in de roundpenn zijn overwegend na een paar keer wel ok, dat is wel veilig. Maar ja, de grote boze mensen buitenwereld verandert iedere keer en je weet gewoon niet of dat een gevaar kan opleveren.

De scherpe kanten zijn er zoals ik hoopte wel af gelukkig. We deinzen, bibberen, springen, maar we schieten niet weg, we keren niet om om weg te vluchten en we gaan toch langs die enge dingen. Het rijdt echter niet ontspannen.

Ik moet alert blijven op waar ze van zou kunnen schrikken want je kunt op Callas niet zitten dromen of mijmeren want ze springt soms met een kattenrug of soms een meter opzij. Als je dan zat te suffen, lig je ernaast. En het alert blijven waarvan zij zou kunnen schrikken, is moeilijk, want ik zie vaak niet wat zij gevaarlijk vindt.

Dus ik moet alert blijven en vooruitdenken, ik doe wat Bruno me geleerd heeft, haar leider zijn met vooruitdenken, dus niet zitten miepdenken, maar kotsdenken (hahaha Bruno sprak coach uit als kots) Dus als leider moet ik de gevaren wel opmerken en dan kotsdenken om haar er voorbij te sturen.
Maar tuurlijk breng ik dat al onbewust op haar over en zo zitten we in een visuele cirkel.

Ik doe ook de ontspanningsoefeningen die Bruno me geleerd heeft. Dus bijv briesen. Daarbij haal je diep adem via je buik en dan maar uitblazend flopperen met je lippen. Werkt 9 van de 10 keer. Zij briest dan ook en laat vaak haar hoofd zakken. En soms zijn we minutenlang achter elkaar aan het briesen om beurten, hahaha, ik ben nog nooit betrapt, maar het moet er debiel uitzien. Ook probeer ik bij een schrik te lachen. Dat ontspant via mij en moet op haar dezelfde uitwerking hebben.

En hoewel ik toch iedere week een of twee keer een ritje door het dorpje maak, doe ik dat alleen om ons een kans te geven te blijven leren van die dingen. Ik doe het niet het voor mijn plezier. Wat ik dan wel voor mijn plezier doe, is met haar de dingen doen die zij goed kan en leuk vindt.

Dus hierbij een filmpje van mei 2017 met nog volle groene grazige lenteweides van een training die we allebei leuk vonden.
( @Henny-W. Hier had ik Callas' maantop bijv ingevlochten. Na het rijden heb ik hem uitgedaan omdat ze last van de vliegen had.)

In de categorie lmjk, "spring" ik soms met haar. Paar keer achter elkaar vindt ze leuk, maar dan is dezelfde "sprong" niet meer interessant, dus doe ik het maar twee of drie keer. Belangrijke verbetering is dat ze niet meer óp de balken gaat staan.

In de roundpen oefen ik even met jas uittrekken en op een paal gooien dat een big issue is geweest een klein jaar terug. Wel moet ze nog leren dat ze niet hoeft te wijken voor die jas zodra hij bij haar achterhand komt.

Ik rijd haar hier op het halster en de losse teugels die je ziet zijn van het schaarbit, dat is mijn paniekrem voor mocht het nodig zijn.

De roundpen heeft voordelen, maar ook een erg groot nadeel en dat is dat ie behoorlijk steil is. Aan hoe ik naar beneden stap kun je aan mijn lichaam zien hoe steil het is. Dat rijdt niet echt lekker en ik maak er dan ook "misbruik" van door af en toe haar op de moeilijkste/hoogste punt stil te zetten en dan een halve wending om de achterhand te vragen, bergafwaarts uiteraard, dat maakt het haar makkelijk die oefening te doen.
We kunnen ook al een beetje wending om de voorhand, al is die wel heel ruim... Het is allemaal niet dressuurmatig, meer kunstjes want ze krijgt altijd een beloning als ze het goed doet, maar ik ben er al erg blij mee omdat ze steeds beter eenzijdige kuithulpen begint te begrijpen.

Het volgen na het rijden gaat vaak goed, op het filmpje wat minder in eerste instantie, ze lijkt te denken, dude moet ik weer die heuvel op, forget it!

Ik laat haar mijn hand volgen om te flexen naar haar heup. Dat doet ze nu weer erg goed, dat is een poosje moeilijker geweest. Want ik heb haar dit het eerst geleerd. Toen ben ik met het wijken voor druk begonnen. En als ik soms flexen vraag, vindt ze het makkelijker om haar achterhand weg te draaien, immers ik sta bij haar achterhand dus dan zou ik ook wijken kunnen vragen, ja toch? Hoef je tenminste niet moeilijk te doen met je hals helemaal te buigen. Ja toch, niet dan?

Afijn, dit was weer een training met een gouden randje, waarbij we niet zijn geschrokken of zijn gevlucht.

https://www.youtube.com/watch?v=0UfOpFwMrfc

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-17 10:34

Dank voor jullie reacties en Henny dank voor je uitgebreide uitleggen of is het uitlegs. LOL. Het eerste stukje training in de roundpenn met de jas was niet om te flexen, grijns, dat was om de jas aan beide kanten langs haar te halen zonder dat ze wegschiet en om de jas op het hek te gooien zonder dat ze wegschiet. Maar omdat ze zo nieuwsgierig is, volgt ze de jas helemaal met haar hoofd, hahaha. Ik beweeg de jas langs haar achterhand, dat is namelijk heel eng geweest. Dat is daar op het filmpje niet meer zo eng, maar zij denkt dat ze daarvoor moet wijken. Dat is niet de bedoeling eigenlijk.

Pas op het laatst van het filmpje laat ik haar flexen naar mijn hand en daar staat ze wel netjes stil zonder haar achterhand te wijken.

Het cirkelen zoals je beschrijft met flexen heb ik idd bij Peter Simons ook nog geleerd.

Aandacht afleiden van enge dingen is ook goed inderdaad, zigzaggen over de weg en het hoofd vragen.

Zingen heb ik ook gedaan in het hele begin nog voor het ongeluk. En dan vooral met een lage stem. Ik zong erg veel "Alle mannen te kape varen", hahaha.
Bruno vond het een minder goed plan. Vanuit gedragsleer vindt hij dat je weinig met je paard hoeft te praten. Ze praten vocaal maar weinig met elkaar.
Zingen vond hij dus niet 100% een goed idee al ligt het er helemaal aan wat je zingt. Zing je een liedje dat snel is, kun je een onrustige indruk uitstralen en dit overbrengen op je paard.
Een liedje met hoge tonen is ook niet goed, want hoge tonen drukken geen leiders-intonatie uit. Een veulentje heeft hoge tonen en is per definitie geen leider.
En daarbij vreesde hij ook, dat wat ik ook zong, haar niet zou kunnen neppen dat ik zgn de rust zelve was...
Wel vond hij het goed om te mediteren en ontspannen voor het gaan rijden, maar dat is niet zo mijn ding.
Dus toen ik terug ben gekomen van Bruno heb ik op haar rijdend niet meer gepraat/gezongen, tenzij het nodig was met coachen of commando's.

Dank Pien voor de wensen, we zouden vandaag gaan, maar we gaan ivm het weer, morgen, dinsdag en woensdag. Dus geen updates in die tussentijd.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-17 12:39

Hi Xyris, ik zie erg veel halverwege de pagina staan. Kun jijzelf even doorklikken op wat jij bedoelt en die link dan doorgeven, want ik weet nu niet welk plaatje je bedoelt en ik weet ook niet wat je wilt zeggen.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-17 12:45

Tsss, mijn zoekmachine had gezocht op schaarGEbit en daardoor had ik het niet gezien. Wat gek! Er staan drie foto's van haar en ook nog twee die ik gemaakt heb!

Dank je Xyris ik heb het geknipt en geplakt hieronder. Vind het maar eng dat google.

Afbeelding

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-17 16:46

@Henny, wat grappig dan, dat dat zo ook weer via peter bij jou is gekomen die oefening. Voor mij is het long long time ago. Ik ben al 17 jaar weg uit NL. Moet ergens tussen 1989 en 1998 zijn geweest.

Voor iedereen: de dagelijkse updates staan on hold tot ergens woensdag of donderdag. Tot gauws.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-17 19:24

Dank voor jullie wensen.
De paar daagjes eruit waren tof. Veel gezien, 500km getoerd, erg relaxzzzzed.

Thuiskomst was minder. De 3 pony's waren ok gelukkig, maar de stallen weer geheel blank. Leuk vooruitzicht voor morgen alles weer op orde krijgen. Weer de stop uit een automatische drinkbak geschuurd. (shetten duwen met hun kont van onderen de stop uit de bak) Heeft denk ik paar dagen staan stromen. Leuk.

En de 3 katten hadden weten te ontsnappen uit hun huis, gelukkig iedereen weer teruggevonden, helaas waren 3 kattenbakken niet voldoende voor ze, dus morgen aan het opruimen.

Kippen hadden eieren her en der op het erf gelegd omdat er een andere kip broeds was geworden en het nest in bezit had genomen... Leek wel pasen, overal eieren zoeken.

pff ben je 2 nachtjes weg!

Morgen weer de volgende update.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 08:39

Welkom Rocymax, sorry voor je tranen, maar er zijn heftige momenten geweest ja, zullen we maar zeggen.

update 22-5
Vanmorgen vroeg eerst weer eens een schriktraininkje gedaan en met plastic zakken gesleept, dat is de eerste 5 minuten erg spannend, maar daarna is het redelijk goed. Ik doe deze oefeningen in de open ruimte om haar niet het gevoel te geven dat ze opgesloten is en dus paniekeriger kan worden. Ze heeft zo in feite de vrijheid te deinzen en zelfs "weg te vluchten" (voor zover de lengte van de lijn het toelaat) maar daar kiest ze niet voor. Ze kiest ervoor om bij mij te blijven en dat vind ik natuurlijk helemaal geweldig!

Ik begin deze oefening dan met voor haar uitlopen en slepen met de zak. Dat vindt ze een beetje gek maar niet eng. Ze snuffelt aan die zak en loopt keurig mee. Ook als ik een stukje over de weg ga lopen en niet in het veldje ben.

Vervolgens aai ik haar met die zak, dat mag allemaal, geen probleem, hoewel ze haar achterbenen niet leuk vindt, maar ok, het mag wel.

Dan ga ik naast haar schouder lopen met de zak slepend naast me. Dan wil ze af en toe wel een beetje deinzen opzij als de zak stuitert of hopt, maar ook dat is niet het grootste probleem.

Dan bij haar achterhand. Dat is lastig om haar dan rechtuit te laten lopen en komt het er op neer dat ze om me heen cirkelt en dan kan ze ineens erg goed wijken, ze blijft dat niet leuk vinden dingen bij haar achterhand, mogelijk of zelfs waarschijnlijk door de schrik met de poop-scoop in haar staart indertijd, maar ze rent niet weg. Wel als het erg te heftig wordt mept ze er naar. Dan zet ik een boze stem op, want dat mag niet. Overigens heeft ze tijdens poetsen nog nooit een stap verkeerd gezet.

Dus dat is dan maar weer gewonnen denk ik dan maar. Dus veel beloond uiteraard en met een goed gevoel de training afgesloten en dan vind ik het weer erg knap van haar hoe ze zichzelf overwint.

Vanmiddag ging ik op een ritje, half dorpje, half bos. Dan kom ik langs de voetbalvelden over een paadje met een stuk met allemaal van die vlierstruiken waar ik altijd gebukt onderdoor moet. De helft van die takken is dood. Dus ik denk, ik breek die af, dan kan ik er voortaan gewoon rechtop eronder door.

Eén takje breken en ze schrok zich al helemaal te pletter en sloeg aan de kletter, dwars door de vlierstruiken. Ik in limbo op het zadel want ik bleef in die takken hangen. Vooral mijn haar werd eens grondig gekamd zullen we maar zeggen, het was net zo'n autowasstraat met van die borstels. Ik moest mijn ogen dicht doen want die vlieren die zwiepten in mijn gezicht. Dus achterover op het zadel liggend, ook zo lekker met een hoge rug van het westernzadel, heb ik haar compleet omgetrokken aan de teugels van het halster dus, want ik kon niet zien waar de paniekrem hing met het schaarbit. En ik heb haar op gevoel zo die struiken weer in gestuurd, waar ze niet verder kon rennen omdat ze vast kwam te zitten in die struiken. In ieder geval waren we tot stilstand gekomen, met mij in limbo op het zadel.

Aan lachen, ontspannen briesen of hoooo zeggen heb ik op het moment zelf niet eens gedacht. Alleen maar gevloekt en gehandeld. Ik denk dat ik haar moet leren stoppen op een lekker rollende vloek, hahaha, dat heeft meer effect.

Pffft, dat was, laten we zeggen, ff niet zo handig allemaal. Maar goed in die struiken kon ze niet verder natuurlijk en kon ik weer rechtop gaan zitten. Er was geen moment dat ik dacht dat ik eraf zou vallen, alleen zo van, o dear dit gaat niet zo handig. Jammergenoeg dacht ik na afloop ook niet aan lachen of ontspannen briesen.

Toen heb ik daar die halve vlier afgebroken tot ze niet meer schrok van het geluid van het breken van die takken. Daarna ben ik een heel stuk gaan draven om de stress eruit te laten. Toch ook wel bij mezelf bleek toen, want ik bleek toch trillende handen te hebben.

Zo jammer dat het echt op het ene moment supergoed gaat en het andere moment gewoon helemaal niet. Maar goed, de dagen dat het beter gaat, worden vast en zeker steeds meer. Daar houd ik me maar aan vast. Blijft erg jammer dat kennelijk ontspannen rijden er niet in zit vooralsnog.

Callas is mijn alles