[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jackytje

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:01

Bij deze ben ik ook een officiële meelezer van dit topic :D Ik heb je ook gelijk even geabonneerd op Youtube, TS. Vanavond of straks eens het hele topic doorlezen. Je hebt een erg leuke schrijfstijl.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:50

Ik heb inmiddels ook alles gelezen.. Wat een verhaal inderdaad. Prachtig dat je dat hier allemaal zo op Bokt plaatst, je moet het lef er maar even voor hebben. +:)+

Anderzijds herken ik ook wel veel dingen. Mijn Tinker is dan wel niet zo extreem als de jouwe (zij is eerder not-impressed van dingen), maar ook met haar heb ik doodsangsten doorstaan.. Ik heb wel geleerd om vaker naar haar te luisteren, want meestal gaf ze - op soms subtiele wijze - al aan hoe ze zich voelt. Vaak denk ik dan ook 'Ach, je moet niet zo miepen' en doe ik gewoon door. Maar dat heeft al vaak het omgekeerde effect gehad. Zo ook ben ik er afgelopen zomer vanaf gevallen. Ze deed lastig bij vertrek, ik vond dat ze zich niet moest aanstellen en ben toch gaan rijden. Na een tijdje was ze eigenlijk best braaf. Tot ze plots besluit dat ze er genoeg van heeft en rechtsomkeert naar huis gaat. Ik blijf rustig zitten, wacht tot ze wat kalmeert want die eerste minuten heb je er toch niets aan te zeggen.. Springt ze van een talud op het pad en tja, dat kon ik niet uitzitten.. Ik heb me toen niet echt pijn gedaan, maar ik was zo ontzettend emo.. Jeetje.. Tranen met tuiten, me de hele dag opgesloten in mijn kamer want zo kòn het echt niet meer!!

Uiteindelijk besloten om te stoppen met buitenrijden en terug bij de basis te beginnen. Dit paard is destijds verkocht als zadelmak onder het motto 'Zadel erop en ze is braaf'. Een goede basis had ze niet. En dit paard was 10 jaar. We zijn er nog BIJLANGE niet, maar we zijn nu al een jaar regelmatig aan het lessen en oefenen en tegenwoordig rijd ik terug af en toe buiten.

Ik ben dan ook van mening dat dit moest gebeuren. De tranen, de frustratie, de onzekerheid.. Het is niet allemaal zonder risico's, maar man, wàt heb ik geleerd. En wàt zijn we naar elkaar gegroeid!! Met de juiste mensen en begeleiding rondom je, kom je er wel. Dankzij jouw topic heb ik ook besloten om eens een overzichtfilmpje te maken van mijn 3 weken training aan het begin van deze zomer. Leuk hoe inspirerend dit werkt. :D

Ook ik was niet 100% fan van Bruno, maar op de laatste filmpjes begon het echt wel al goed te komen. Ik ben dus ook net zoals alle andere Bokkers erg benieuwd naar waar je nu staat. (Ik had je al voor dit topic op Bokt zien voorbij komen, op het Tinker gedeelte, dus ik weet wel al enkele spoilers. :Y) )

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:27

En dit is maar één frustratie van de zovelen die vooraf zijn gegaan.. :+ Maar anderzijds denk ik nu altijd - "Ach, we verstonden elkaar gewoon niet goed". Zij had geen goede basis en ik wist gewoon op den duur niet meer hoe ik moest reageren. Ze is ook verdomd slim en wist op den duur maar al te goed dat ze haar kracht tegen me in kon zetten. Nu een goede aanpak en het gaat al een heel stuk beter, al probeert ze nog altijd. Een buitenrit in me eentje met Tinky is nooit saai. Want ze zal altijd zichzelf blijven. :D (In groep is ze net zoals jouw Callas een stuk beter. Maar mijn Tinker ruin is dan net zo'n broekschijter als de jouwe en naar mijn mening niet klaar om op straat mee te rijden voorlopig.)

Ze rende inderdaad kei hard weg. Ze is de straat op gerend (gelukkig rustige boerenweg) en stond bovenop de heuvel gras te eten aan de graskant. Natuurlijk had de hele buurt het paard zien passeren en stelden ze voor om me te brengen met de auto. Euhm, nee, liever niet.. Ik ben er te voet achter gegaan en mevrouw was echt not impressed. Eigenlijk had ik moeten doorrijden, maar ik had het toen echt gehad. Het hoefte voor mij al niet meer. Ik durf te wedden dat zij dacht 'Told you so'.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:27

Wat ik heel handig vond bij luizen, is eens door de vacht gaan met zo'n ijzeren vlooienkammetje voor honden. Zo was ik 100% zeker dat het echt om luizen ging, en geloof me, die krengen herken je direct aan hun gele lijfje met streepjes en bruin koppie, brrr.. Ik zag ze niet vaak met het blote oog. Wel als ik de vacht nat maakte, want ze zitten echt goed verstopt in de ondervacht.. Hier goed gewassen met Sarnacuran en 't was zo gepiept. Hier dus wel 2 sukkeltjes qua weerstand gehad afgelopen winter-lente en het viel dus ook op dat enkel die 2 van de 4 ze hadden.. Weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien handig als het luizenseizoen straks weer voor de deur staat.

Verder lees ik nog lekker mee en ik ben erruug benieuwd hoe het verder gaat in 2017!

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:47

Bah, wat naar zeg.. Al zat het er wel aan te komen.. Ondanks dat het al zo lang geleden is, wil ik je toch enorm veel sterkte wensen. Nooit leuk.. Y;(

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:24

Wat is er nou zo erg met dat lijstje? Als je met zoveel twijfels zit en graag eens een goed overzicht wilt van de situatie lijkt het me zeker eens nuttig om alles zo op een rijtje te zetten.. ;)

Liever op die manier uitsluiten dat het evt gepaard is met hormonale problemen dan eeuwig twijfelen en het maar altijd op haar angsten steken.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:59

Have fun Monique!

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 22:06

Oh, jeetje, die verhalen hier. :')

Hier wel eens meegemaakt dat we door het bos aan het rijden waren. Tink besloot om even niet meer te luisteren en bedacht zich dat off-road rijden toch echt veel spannender is dan op het pad blijven. Uiteraard gaan mijn 2 mederuiters wel netjes via het pad.. Tink komt een boom tegen. Ze ziet haar vriendjes door de takken heen. Mevrouw ziet geen andere weg dan in Tanker modus te gaan en volop - inclusief ruiter - door de boom heen te buldozen. :\ Gelukkig zonder al te veel schrammen door gekomen, maar Tink heeft dus een voorliefde om bomen te slopen en vergeet dan wel eens dat ze een paar cm hoger is als er iemand op haar rug zit. (Of ze weet het maar al te goed, want in onze paddock stond er een boom en daar ging ze expres onder kruipen zodat ik niet op tijd kon reageren omdat ik moest bukken. }:) )

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:29

Ach, die galop is voor veel paarden een lastig iets hoor. Mijn merrie kan het niet. Zelfs rechte stukken in de bak lukt ons tegenwoordig niet. We hebben allebei geen balans en ik pleur nog te veel aan mijn buitenteugel om ze op de hoefslag te houden (wat uiteraard NIET mag, aangezien ze dan compleet haar buiging verliest en juist meer op de buitenschouder gaat vallen) Tot mijn grootste ergernis mag ik dus weer met mijn buitenhand op de knop rijden en enkel de binnenhand aan de teugel. Lastig hoor, enkel je paard mogen sturen met kuit en zweepje op de schouder.. Rijden ging zo goed, maar viel terug in oude gewoontes en we moesten weer van 0 beginnen. :\ Enorm frustrerend. Maarja, komen we wel weer door zeker. Galop aan de lead lukt haar ook niet goed. Je moet heel veel drijven voor ze überhaupt aanspringt en dan gaat ze ook erg aan de leadrope hangen. Een goede test is om dan te zien of ze het ook kunnen in vrijheid. Mijn paard vindt het echter ook lastig om in vrijheid op de cirkel te galopperen dus daaraan weten we dat ze gewoon moeite heeft met die balans.

Mijn ruin kan gemakkelijker galopperen maar net zoals bij Callas, gaat er veel emotie bij gepaard. Daar moeten ze idd gewoon doorheen. Volgens mijn instructeur moet de overgang draf-galop of stap-galop hetzelfde zijn als een stap-draf. Gewoon een overgang. Zonder gekkigheid, bokken en willen wegrennen. Hier dus ook doorgedaan onder het motto "don't take no for an answer" en op het einde van de les galoppeerde hij netjes aan, zonder emotie of andere gekkigheid.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:59

Ja, heel herkenbaar Mara2000!! Als je je dan eens kwaad maakt gaat het plots daarna gewoon goed. :')

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:41

Wauw Mo, wat een volharding heb jij. Om ons mee te nemen in je avonturen met Callas en dit allemaal neer te pennen, maar ook om zo vaak te trainen en om toch met haar door te gaan. Dat is iets waarvan veel mensen kunnen leren (o.a. mezelf)

Bedankt om dit alles met ons te delen.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:31

Netjes hoor Mo!! Wat braaf is Callas zeg.

Maar tip ivm de lange lijnen.. Je gebruikt beter 2 aparte leidsels. Stel dat Callas toch zou schrikken, kunnen jij noch Callas veel minder snel verstrikt raken. Veiligheid voorop. ;) Ik zou ook nooit tussen de kont en de leidsels in gaan staan (met de leidsels achter jouw kont zegmaar), als ze gaat rennen, lig jij op de grond.

Al bij al vind ik wel dat het echt netjes gaat hoor. Top!! Heel blij voor jullie.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 15:41

Ohjee, ben niet alleen dus.

Hier is mevrouwtje ook weer serieus aan huis gebonden nu de lente begonnen is. Heel vervelend. Ze is een paar keer weer kunnen gaan lopen door haar hals zo enorm hard op te spannen dat inbuigen, omdraaien of gewoon willen stoppen geen opties zijn. Een vriendin gaf me de tip om haar eens een tik op haar hoofd te geven zodat ze zou 'verschieten' en loslaten, maar dat nog niet geprobeerd.. Echt zo'n k*t gevoel als je het idee hebt dat je geen controle meer hebt. Ik denk dat ik ook maar terug met dubbele teugel ga rijden, al is het maar voor het idee.

Ze moet van mij als 'straf' nu wel wat werken voor ze los mag in de wei na het rijden. Zodat ze leert dat thuis niet persé direct rust betekent.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:31

Haha, geweldig berichtje weer. :D Je beschrijft zo leuk wat Callas 'denkt'.

Dat verfijnd rijden komt heus wel. Herken ik maar al te goed. Ik ben er nog bijlange niet met mijn merrie beest, maar ze begint zachter en zachter te worden - en ik probeer dat zelf ook te zijn, al is dat een lastige als je gewend bent om steeds maar vast te houden o.a. door stress. Wat misschien kan helpen voor Callas is ook je teugel meer te liften dan een zijwaardse beweging. Ik merk dat dat hier goed begrepen wordt. Teugel beetje open, liften en hup. Voor de rest rijd ik heel veel figuren. Slangenvoltes met in de bochten nog een kleine volte, voltes vergroten en verkleinen, cirkels in correcte buiging, ... Daar wordt ze heerlijk zacht van!

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:53

Ik ben wel ook veel bezig met rechtrichten aan de hand, dus het principe van buiging kent ze wel goed. Ik heb niet zo vaak meer het probleem dat ze naar buiten kijkt. Heerlijk is dat! Heeft ook wel bloed, zweet en tranen gekost hoor en zonder mijn instructrice had mij dat ook nooit gelukt. Ze kan soms ook best nog een plank zijn en dan vooral als ze zich gaat opspannen om tegen mijn hand te werken. Gelukkig doet ze dit steeds minder en minder, maar ze durft me hiermee wel nog uit te testen: 'Hoe oplettend is mijn ruiter vandaag?'

Ik rijd overigens bitloos, met een sidepull. Ik open mijn hand ook nog een beetje, maar lift het tegelijkertijd. Dit pas ik vooral toe bij die kleine cirkels in de slangenvoltes, of bij het vergroten en verkleinen. Mijn andere hand gebruik ik dan om haar schouder te blokken, dus die hou ik eerder laag en tegen haar nek aan. Lastig uit te leggen zo, maar als je wil kan ik je wel eens mijn notities van de lessen doorsturen. Misschien heb je daar wel wat aan, aangezien ik denk dat onze 2 merriebeesten wel wat gelijken op bepaalde vlakken. :D

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:35

Haha, ik tik ze uit telkens na mijn les dus het is geen werk hoor. :) Ik stuur je wel even een PB, je doet er maar mee wat je wilt! Het is namelijk redelijk technisch.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:15

Och nee.. heel veel beterschap. Wat is er gebeurt?

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 08:48

Pfff wat naar zeg. Heel veel beterschap gewenst. Goed dat je naar Spoed bent geweest, anders had je er nog met de pijn gezeten.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:03

Echt, daar kan je alleen maar naar opkijken, jouw vallen en gewoon weer opstaan! +:)+ Heel veel beterschap gewenst, ik hoop zo voor je dat je weer snel aan de slag kunt.

Door jou is mijn interesse in TRT ook wel aan geflakkerd, ik kende het wel een beetje, maar lijkt me interessant om eens te onderzoeken bij mijn stress-kip van een ruin. (Met o.a. echt een fobie voor koeien }:0 )

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 09:56

Oh wow, wat onverwachts zeg. Ik wens je heel veel succes met de verkoop van het huis en ik hoop dat jullie er iets moois voor in de plaats krijgen! Zou wel fijn zijn zo met andere paardenvriendjes in de buurt of lekker aan huis trainen.. :)

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:38

Lieve Monique, ik denk inderdaad dat je de boel een beetje overdenkt. Het is goed dat je je in Callas' haar schoenen wilt zetten, maar er zijn grenzen. Niet alles valt te verklaren. Soms gebeuren dingen gewoon. Zoals mijn Tinker ruin wel eens overemotioneel durft reageren als hij iets niet echt snapt. Dan durft hij ook wel eens bokken in mijn richting, piepen, springen, .. Maar op die momenten moet je gewoon doen alsof er niets aan de hand is en gewoon doordoen. Echt, de ervaring heeft mij geleerd dat ze na een tijdje dan ook wel beseffen "Hé, mijn reactie levert toch niets op, dus dan kan ik even goed mijn energie sparen en weer normaal doen. En als ik het goed doe word ik beloond door even lekker niets te doen, een positieve enthousiaste stem of een kriebel :)* "

Ik moet er wel bij zeggen dat het heel situatie gebonden is ook voor mij. Dit is op een dag dat ik zelf emotioneel stabiel ben en de lol er wel in zie in zijn gekke bokkensprongen. Ik lach het gewoon weg. Maar in situaties buiten met zijn grootste angst - koeien, kan ik vaak ook wel niet lachen hoor en ben ik zelf op van de stress omdat ik weet wat er gaat gebeuren := Dus dat gevoel herken ik maar al te goed, helaas.

Mijn Tinker merrie is dan weer helemaal het tegenovergestelde. Die is heel introvert en op dat vlak dus minder voorspelbaar. Ze heeft haar dagen dat ze ook schrikachtiger is van zaken waar ze anders nooit van zou opkijken. En dan weer dagen dat we samen de wereld aankunnen. Ik denk dat dat een beetje typisch merrie is - dat wispelturigere. Bij mijn ruin weet ik al op voorhand een beetje waar hij potentieel op zal gaan reageren.

Lastig hé soms die paarden.. Je moet je hoofd gebruiken, maar vooral heel veel je gevoel en intuïtie. Gewoon dingen doen omdat het goed voelt, of juist niet omdat je een buikgevoel hebt dat het niet goed komt. En hierin heeft de praktijk me ook geleerd dat dat wel vaak klopt. Soms moet je de confrontatie niet willen aangaan omdat je je er zelf niet goed bij voelt. Dat spiegelt alleen maar op je paard.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie