[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 17:14

ik moet af en toe grinniken om jullie reacties. Thanks. en grijns Rocymax, ik zie het zo voor me gebeuren!

En voor iedereen het is alweer een tijdje geleden dat dit gebeurde en ik had wel striemen in mijn gezicht, geen schrammen wel plukken haar eruit, maar blij dat ik een cap op had, zonder had ik echt heel veel pijn kunnen hebben gehad van veel meer plukken haar eruit. Callas had overigens ook striemen maar geen schrammen gelukkig.

Morgen weer een updateje.

(off topic geïnspireerd door rocymax. Stel je een binnenmanege voor. Met op de kopse kant een kantine met ruiten. Stel je een onderling springwedstrijdje voor. lage sprongetjes. Ik startte op Thor. Bouw grote haflinger, geen springpaard. Ik rijd op een westernzadel. Mijn outfit bestond uit hoed, bloes met drukknopen, spijkerbroek en cowboylaarzen. Ik was de enige westernruiter die meedeed. Ik nader een sprong richting kantine, Thor dreigt te weigeren, ik drijf hem op en we gaan er met een rare bokkensprong overheen, ik kom wat voor de beweging uit, mijn bloes blijft achter de hoorn van het westernzadel haken en hoeps zo alle drukknopen open in volle aanzicht van de mensen in de kantine! Yippie-a-yay!)
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 21-09-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-17 08:36

Ik heb moeten lachen om jullie reacties en eigen ervaringen met de hoorn van westernzadels. Ik geef grif toe, het zijn niet altijd handige dingen!

Next updateje

28 mei 2017

Ik ga zo met Callas trainen op het veldje. Het is nu al 4 dagen weekend hier, overal twee-tact-motoren die crossen in de bossen met hun pokkeherrie, of allemaal van die toerrijders die even lekker gas geven omdat het einde bebouwde kom is. Ze komen vaak in groepen van 30 of zo langs om de slingerroute door de bergen naar Narbonne te rijden. Ik als motorrijder snap dat heel erg goed, het is prachtig, maar Callas vindt dat helemaal niet grappig en dan zit ik niet op mijn gemak.

Eigenlijk zou ik juist naar buiten moeten gaan om de confrontatie aan te gaan, maar ik merk aan mezelf dat ik vermijdingsgedrag aan het vertonen ben. Ik ben vooral op zoek naar leuk en relaxed. Ik heb niet zo veel zin meer om iedere keer weer die uitdaging aan te gaan. Word er een beetje moe van, vooral omdat je je helemaal de blubber kunt trainen met schriktraining, maar dan toch zijn er miljoenen dingen die je niet kunt voorzien. Ik kan niet voorzien dat zij zal schrikken van een onzichtbaar spook in de struiken. Daar valt niet op te trainen. Tuurlijk maak ik haar sterker en stoerder met schriktraining, maar soms heb ik het gevoel dat het ook wel averechts kan werken op haar.

Dus nu al de 4e dag niet van ons terrein af. C'est la vie. Wel gisteren een heel nette trainingsronde op het veldje gehad. En verder de tijd benutten om te ontluizen. (Voor de bokkers, dit is een filmpje maar van de herfst 2016. En het updateje is van mei 2017, en voor de pony's heb ik inmiddels een goed ontluis/ontmijtmiddel)

https://www.youtube.com/watch?v=DYYmORRcBJg

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 08:48

Welkom nieuwe meelezers Confession, Josien_M, dank iedereen voor jullie tips, hints en links en Elbony erg herkenbaar!

Maandag 29 mei 2017

Het is hier nog steeds tropisch, al betrekt het wel. Geen regen gehad sinds weken. We moeten al weer vet sproeien dagelijks. Ik rijd daarom voor de grote hitte al en ga voor half acht al rijden.

Vanmorgen een klein bosritje van een paar kilometer gemaakt. Dat ritje noem ik onze hekkencheck. Het is een half uurtje en de helft van het ritje is een pad om ons domein en dan kijk ik gelijk of de heining nog ok is. Vandaar het woord hekkencheck. Dat laatste stuk is een bospad, het eerste stuk is een asfaltweg met berm maar er komen bijna geen auto's want het loopt dood bij de buren.

De asfaltweg is een paar kilometer vals plat omhoog. Ik train daar een beetje op haar conditie. Ik begin 10 passen draf, 20 passen stap. Dan 20 passen draf, 30 passen stap. Etc. Aan het eind van de rit zit ik op 2 minuten draf, wat daar best zwaar is omdat het bospad nog steiler omhoog gaat.

Vanaf het hoogste punt naar huis, is een steile afdaling. Dat vindt Callas moeilijk. Je kunt maar beter gewoon naar beneden denderen, dan heb je het maar gehad. Beheerst voetje voor voetje afdalen is veel zwaarder en daar heeft ze geen zin in. Ik moet haar dan ook op het schaarbitje bij me houden en super consequent iedere keer weer corrigeren als ik voel dat ze wil versnellen. Het zit daar raar in je zadel want je hebt geen paardenhoofd voor je, dat zit ver beneden je.
Ineens POING, grote bok!!! Een fractie van een seconde had ik het gevoel dat we over de kop zouden slaan. Want het is daar steil naar beneden en dan ook nog bokken! Ik weer een hartverzakking! Was het een merel die net zo hard van ons schrok als wij van hem!!! Maar eigenlijk reageerde ze heel netjes, ze is geen robot ze mag best schrikken natuurlijk, deed ik ook. En omdat de merel schuin voor ons wegvloog, was er geen neiging om naar voren weg te vluchten dus hadden we alleen die schrik met vier benen de lucht in.
Maar haar englevel zat meteen vol en ze schrok nog een keer van een spook maar dat was alleen een brrr door haar lichaam en we hadden een deins voor een plek op het pad waar de zon volop op scheen en wij kwamen uit de schaduw. Maar we kwamen weer heelhuids thuis en ze kon zelfs ook haar hals laten zakken, dus dan ben ik toch weer happy.

Maar wat veel leuker is, ik heb op internet eens gekeken wat ik allemaal nog meer zou kunnen leren aan Callas, om het leven afwisselend en leuk te houden, zullen we maar zeggen. En ik heb haar vanmiddag in vier koekjesbeurten geleerd te "graven" met haar voorbeen. Als er maar koekjes komen, leert ze heel snel en doet ze alles! Het is duidelijk dat als ze weet waarvoor ze het doet, dat ze het graag doet en heel slim is! En koekjes daar wil ze alles voor doen!

Dus ik doe het overdreven voor door met mijn been te graven en tik met een stick zachtjes tegen haar been en zeg daarbij luid en duidelijk PAS. Bij de eerste graaf heb ik meteen heel veel brokjes gegeven en daarna had ze het gelijk door dat graven koekjes was.
Maar ja, luisteren naar welk voorbeen vrouwtje vraagt is nog heel lastig. Ze heeft voor brokjes een grote will to please dus gaat ze maar van alles doen wat ze denkt dat brokjes oplevert. Ik moet erg consequent blijven en ik ben heel erg tevree!

Toen heb ik mijn vriend gevraagd ons te filmen en ben ik het ook onder het zadel gaan proberen. En ook dat ging best heel goed. Ben supertrots op haar! Zou leuk zijn als ik haar kon leren dat ze het ook lopend moet doen. Dat is weer voor een andere keer. Onder het motto lmjk is dit wel veel lol!

https://www.youtube.com/watch?v=0PIvuJCjqeU

Afbeelding

Afbeelding

Callas is mijn alles

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 07:41

Dank weer voor jullie reacties. Op een zeker moment in de update zal ik op veel van jullie reacties ingaan. Maar nu eerst weer de volgende update:

Dinsdag 6 juni 2017

Het is pinksterweekend geweest waarbij ik niet van het erf ben gegaan vanwege de crossmotoren. Ik heb deze 3 dagen getraind met grondwerk en onder het zadel in het veldje en een "rit" door alle weilanden gemaakt. Dat is behoorlijk zwaar wat het is een hele klim.

Met het trainen onder de man ben ik vooral bezig dus met de kuithulpen. Ik train haar onder de man vaak op het bit omdat ik denk te merken dat ze dat prettig vindt. Begrijp ik niets van, want een bit lijkt me helemaal niet fijn, maar het geeft wel meer duidelijkheid uiteraard en ik krijg het idee dat ze dat zoekt. In tegenstelling tot buiten, pult ze hier ook niet in het veldje. Maar de kuithulpen vind ik erg lastig. Of ik doe iets niet goed of ze begrijpt me gewoon niet. Ik doe het soms mega overdreven. Echt deurtje open, deurtje dicht zoals ik geleerd heb in de western. Dus de kant die ze op moet gaan, zet ik helemaal open, dus kuit ver af =deurtje open en de kant die ze niet op moet gaan deurtje dicht, dus kuit strak aanleggen en mijn gewicht ook aan die kant en uiteraard de goede teugelhulpen, maar naar links is voor haar zoveel moeilijker dan naar rechts. Ik gebruik nu zelfs het stickje om haar te helpen, maar moeilijk, moeilijk. Dat vraagt nog heel veel oefening.

En vandaag dan eindelijk weer naar buiten en heel fijn gereden. Volgens mij zijn we niet geschrokken, hahaha, ze was wel kijkerig en vooral op de terugweg errug voorwaarts zullen we maar zeggen, understatement, maar dan rijd ik haar op bit en op de heenweg op het halster. Paar keer lekker gegaloppeerd en veel gedraafd, ze had er zin in. Ook een van de eerste keren weer dat ze makkelijker van huis weg is gegaan. Niet dat ze dan staakt of zo, maar dan laat ze echt blijken: ik heb geen zin om van huis te gaan. Vandaag was dat niet zo, dus zij had er zin in en ik was weer helemaal blij.

18-6
Het is hier erg warm. We hebben al een keer in de ochtend 44 graden gemeten... IN DE SCHADUW! En toen was het nog niet eens 's middags 14.00u dan is het pas het warmst!!! Ik rijd callas nu al om zeven uur en als ik dan terugkom tegen acht uur is het eigenlijk al te warm. En dat al weeeeeken. Vind het verder wel heerlijk, maar ik kan niet zo veel met haar doen, het is gewoon te heet.

26-6
Nog steeds de hittegolf. Onze paardjes staan eigenlijk de hele dag op stal. De uitloopstal dan. Ze zoeken de hele dag de schaduw op en onder de bomen vinden ze de schaduw niet genoeg. Dus gaan ze naar binnen. Ook voor de vliegen natuurlijk. We hebben gelukkig geen "Mouche plat" meer. Dat zijn een soort vliegende teken. Hele rare vliegen zijn het. Ze zijn dus plat en zoals een krab lopen ze zijwaarts als ze niet vliegen. En ze gaan onder de staart zitten en daar zuigen ze bloed. Vorige jaren hadden we ze in het hoge weiland wel, want ze houden niet van water en in het lage weiland hebben we een moerasje. Maar gelukkig zijn ze er dit jaar niet.

En af en toe komen de paardjes dan door honger gedreven weer uit de uitloopstallen. Ff snel kwartiertje grazen en dan gaan ze weer naar binnen. Pas na zessen in de avond gaan ze echt het land op, en om 22.00u haal ik ze weer binnen. Ik houd ze toch meestal de nacht op stal met een beetje hooi, want het land begint schraal te worden.

Ook heb ik dan een kroelmomentje met Callas en dat is een leuk ritueel. Ik probeer dan rust in haar te krijgen en krauwel haar bles en masseer de puntjes van haar oren en masseer haar lippen. Daar moet ze vaak van flemen. Ik probeer haar hoofd bij dit alles niet vast te houden, in de hoop dat ze zelf blijft staan en niet haar hoofd wegtrekt, maar dat is nog niet vanzelfsprekend. Alles mag ik doen, als ik haar hoofd vasthoud, maar eigenlijk dus liever niet, vindt ze. Hoop dat ze het ooit wel gaat waarderen. Ik houd vol, maar ze is nog steeds madammeke ongeduld.

Voor de bokkerts, ik weet niet of ik morgen een updateje kan plaatsen, mijn kat moet gesteriliseerd worden en ik wil uiteraard er voor haar zijn.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 14:17

Aha! Dank je Otti!!! Eindelijk een Nederlandse naam bij het kreng. Heb een artikel gevonden erover.

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/pani ... ieg/80641/

en ook op bokt natuurlijk...

[VN] [AG] De hertenluisvlieg

Bij Bubbles, mijn in maart overleden oude merrie, zaten er soms wel 20 of zo onder haar staart en dan tig tussen haar dijbenen en hele klonten bij haar uier. De vliegen staan erom bekend vooral oudere paarden te kunnen verzwakken doordat ze in grote getalen bloed zuigen. Ik werd er wanhopig van. Dat was vooral waar we eerst in Frankrijk woonden, hier is het gelukkig minder. Ik deed inderdaad baby-olie onder haar staart en tussen haar dijbenen en bij haar uier. Dat helpt wel. Dat moet je zowat dagelijks herhalen. Wel uitkijken dat als je het bij de anus smeert dat het niet op het zachte gedeelte van de billen komt waar de huid alweer iets behaard is en blootstaat aan de zon, dan heb je kant op blaren. Heb ik dus ook gehad bij Bubbles. Vaseline is dan iets veiliger.
Bij mijn shettenruintje was het nog erger. Omdat ruinen meer beschikbaar vel hebben om op te gaan zitten onder de anus omdat er geen vulva zit, was het bij hem echt drama. Als je soms zijn staartje optilde was het gewoon een heel veld van die krengen. Echt megagoor! En ze gaan bewegen als ze het licht zien, dus dat was een soort nachtmerrie beleving. Horror! En ruinen hebben ook de pech dat ze een koker hebben, dus de hele koker-buitenkant heeft meer oppervlak en ze gingen ook wel een stukje in de koker.
Sprayen hielp iets, maar olie of vaseline was beter en dan meerdere keren per dag afvangen die krengen. Dat is echt heel lastig want ze zijn razendsnel en hebben een keihard schild wat je bijna niet kapot krijgt. Ik had een dun doekje wat ik in de olie drenkte en dan zonder de staart op te tillen deed ik mijn hand met doekje onder de staart en dan een grote greep. En dan voelde je ze in het doekje in je vuist bewegen. brrr. Door de olie aan het doekje blijven ze plakken. En vervolgens je gesloten vuist met doekje en al in een emmer water onderdompelen en een paar minuten wachten tot het niet meer beweegt. Soms waren ze zo hardnekkig dat ze dan toch nog leefden, dan helpt alleen nog maar doodstampen.

Het shettenruintje was er heel laconiek onder. Boeide hem niet als ze zaten te zuigen. Maar wel als ze wandelden, dat vond hij niet leuk. Bubbles daarentegen werd echt helemaal wild als ze over haar heen liepen. Dat maakte het afvangen erg lastig en ook wel link.

Pff, kan er nog vies van worden. Gore beesten echt.

Afijn, wat ik al in mijn postje zei, gelukkig hebben we ze niet meer gezien. Afkloppen!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 18:10

Dank voor de tip, Plien! Ik heb nu een fles van, hou je vast, 63 euro per liter, heet flymax. Via de da. Maar ik ben daar opgelicht want je kunt het via internet onder de 50 euro kopen. (morgen moet ik er toch zijn, dan ga ik dat wel even zeggen gelijk)

Ik doe met die fles een heel jaar. Dat dan weer wel. De spray is erg fijn, maakt geen geluid en verdeelt mooi. Ik doe het dagelijks in het warme seizoen.

Daarnaast heb ik dan butox voor de luizen en dat helpt ook tegen de vliegen.

Ik zag dat je van tri tec meerdere soorten hebt, welke hebben jullie, Plien? En heb jij veel last van mouches plats ?

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 07:39

Dank iedereen weer voor jullie reacties. Ik zou vandaag niet updaten, kat moet gesteriliseerd worden, ik heb wel tijd om snel de update neer te zetten. Sorry als er nog tikfouten instaan, ben beetje gehaast, moet er over minder dan een uurtje zijn.

2-7
Ik ben haar nu beter de kuithulpen aan het leren, niet k*thulpen hahahhaa. Langzaam maar zeker lukt het me om haar daar wat van te leren en kunnen we beter communiceren.

https://www.youtube.com/watch?v=rVClcGpWOpI

Afbeelding

maandag 3 juli 2017

Het was een typische Callas-schrik-dag. Het waaide en stormde en dat vindt ze naar. Dan beweegt er van alles wat ze niet begrijpt en is ze erg bang voor van alles wat ze niet ziet of juist wel ziet of hoort.

Vind het erg jammer dat ik haar niet het vertrouwen kan geven dat deze dingen niet eng zijn, dat zou haar leven zoveel makkelijker en leuker voor haarzelf maken. Voor mij uiteraard ook, dat zou daarmee vanzelf komen. Daarentegen is het toch verschrikkelijk stoer dat ze het dan toch maar doet. En zo deinzen, poingen en brrrrr-en we verder...

Ik zou willen dat ik het kon opnemen, maar zodra er iemand meeloopt om te filmen, gebeurt het niet, want dan is er een kudde en dus is het niet meer eng.

Dinsdag 4-juli-2017

Nou vanmorgen was het weer winderig en omdat ze gisteren zo schrikkerig was buiten dacht ik, ik ga rustig op het veldje trainen. Vermijdingsgedrag? Misschien. Maar het is voor haar ook niet leuk om zo bang te zijn, dan is het leuker om een goede sessie op het veldje te hebben, dan bespaar ik haar een stuk angst en dat leek me dan weer gewonnen.

Maar helaas het rijden wilde voor geen meter. Ze wilde een bepaald deel van het veldje niet op, dat was eng, ze wilde niet langs de struiken die waren eng, etc.
Eerst ben ik geduldig gebleven, telkens weer die hoek in rijden en "kotsen" go go go om er langs te gaan, en iedere keer Callas weer schrikken of deinzen, gewoon tien keer weer.
Ik vond het meer lijken op dat ze zocht naar dingen om mij eraf te krijgen.

En toen, toen ineens was ik het zo ont-zet-tend zat. Het is maar gewoon een veldje, ik vroeg geen enge dorp- of griezelige mensendingen, er zijn geen spook dingen, er zijn geen trauma's geweest daar, dus gvd gaan met die banaan. Maar Callas houdt zeker niet van fruit want ze ging niet voor de banaan en toen werd ik zó boos. Maar boos is onmacht. Het was maar goed dat ik geen zweep had, want ik geloof dat ik haar helemaal lens gemept zou hebben. Ik was zo kwaad en gefrustreerd.

Ik weer drijven die hoek in en ja hoor, ze draaide weer 180 graden en vloog er weer eens vandoor. Ik nog bozer en haar weer naar het schijnbare gevaar omgedraaid, ik schop nooit met drijven, maar nu... Ging ze een beetje staan steigeren! Dude, je bent een tinker geen arabische hengst, maar nee, ze wilde echt die hoek niet in.

Dus ok, ik respecteer dan toch maar dat het echte angst is en geen aanstelleritis en ik ben afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen om haar te laten zien dat het niet eng was. Ik hoor een soort grom achter me, en ruk! Toen ze mijn arm zowat uit de kom rukte, moest ik wel loslaten en ze kletterde zo terug naar stal. Het was maar goed dat ik net was afgestapt. Behalve een ernstig pijnlijke schouder was er verder niets aan de hand.

Erwin kwam uit het huis rennen want die had Callas over het erf horen kletteren met haar hoefijzers. Die schrok zich rot toen hij een paard zonder mij zag. Die zag mij in zijn gedachten alweer met een gebroken poot of erger liggen. Ook voor hem is het altijd weer onzeker, komt zijn vriendinnetje nog heelhuids thuis of niet. Bij Erwin zat de schrik er weer even goed in, gezien zijn witte gezicht.

En wat is het dan allemaal k*t. Ik moet me vasthouden aan de leuke momenten. Ik moet onthouden dat ze zoveel wel goed kan en goed doet. Ik moet me herinneren hoe stoer ze kan zijn met obstakels in het bos. Maar in mijn hart gooi ik soms liever de bijl er helemaal bij neer. Ben ik nou de enige op de wereld met zo'n k-knol? Zal ik haar gewoon maar in het land laten lopen en stoppen met rijden? Veulentjes erbij gaan fokken? Met dat geld een ander paard kopen?
Dan hoor ik Bruno weer zeggen, niet miepen over het verleden, toekomst- en oplossingsgericht bezig zijn.

Dus jankend heb ik Callas weer gepakt daar waar ze tot stilstand was gekomen en ben met haar gaan wandelen langs al die schijnbare spoken in de struiken. Dat ging wel redelijk. Zou ze mijn verdriet en frustratie gemerkt hebben, was ze daarom ineens redelijk meegaand?

Toen heb ik haar een paar uur op stal gezet met lekker hooi, en heb ik haar met de shetlanders rond het middaguur op dat enge veldje gezet. De shetten zijn nergens bang voor namelijk en zien haar spoken niet. Dus inderdaad heeft ze lekker gegraasd, niets aan de hand. Geen spook te zien.

Vervolgens ben ik 's middags om een uur of 2 weer op het veldje gaan rijden, ik moet gewoon doorzetten, anders stap ik niet meer op. Rijden met de shetlanders erbij was er niets aan de hand, geen spook gezien. Dus daar was ik weer erg tevree over, maar het is zo dubbel. Bah. Het blijft erg jammer met Callas dat je er eigenlijk niet op kunt bouwen.

Het gaat wel iedere keer beter, ik moet onthouden dat het toch vaker goed gaat dan niet goed. Ik heb al weken gehad dat er nauwelijks meer dan een paar schrikjes per rit of training was, maar toch... dan komt dit weer. Het blijft toch terugkomen kennelijk. En kennelijk ben ik toch niet 100% haar leider anders zou ze me wel vertrouwen en door het vuur gaan voor me. Maar ze was ook aan de hand dus toch te bang. Dat doet me pijn in mijn hart. Daar ben ik dan zo verdrietig om. Natuurlijk hadden we een stomme start, maar dat is al zowat twee jaar geleden. Ik werk me te pletter met haar, besteed zoveel tijd en aandacht aan haar. Wat doe ik niet goed? In mijn hoofd maak ik een te koop advertentie.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-09-17 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 10:51

Zo Poes is onder het mes, vanmiddag ophalen.

@Anne-Bento (mooi boek overigens "de Zwarte hengst Bento", ken je dat?) Er zijn 5 periodes van het logbook.
1. Het moment van aankoop 6 oktober 2015 tot aan het ongeluk 6 april 2016
2. De periode: ongeluk tot aan hertraining bij Bruno Marchal
3. Bruno Marchal vanaf begin juli 2016 tot het einde die maand
4. De day after... De tijd na Bruno tot aan het starten van het topic op bokt.
5. De periode op bokt.

Het eerste gedeelte had ik ooit in het Frans een logboek geschreven om ooit aan de fokker te laten lezen. Dit om haar in te laten zien dat een paard bij het ene huisje goud kan zijn, maar bij een ander huisje niet en om haar te vertellen dat wat zij africhten noemt, die naam niet mag hebben. Dat epistel heb ik haar ooit gemaild en haar antwoord was: Dat doet ze anders nooooooit.
Dit heb ik voor bokt in het Nederlands vertaald.

Van het ongeluk in april 2016 tot juli 2016 heb ik geen logbook bijgehouden.

De 3e periode = bij Bruno Marchal heb ik een videodagboek bijgehouden en naar aanleiding daarvan de updates voor bokt geschreven.

De 4e periode, alles na Bruno, heb ik gehaald uit de mails die ik aan mijn lieve paardenvriendin in NL stuur. We mailen zowat dagelijks en soms een aantal keren per dag over onze (paarden)perikelen. Die mails heb ik allemaal opgezocht (handig dat google alles bewaart) en daaruit de verslagen gedestilleerd. De mails zijn uiteraard aan mijn vriendin gericht, dus alle hallo X en kus en tot ziens etc, zijn eruit, uiteraard, hahaha. Voor bokt heb ik het her en der verduidelijkt omdat wat voor mijn vriendin logisch is, voor bokkers niet logisch hoeft te zijn omdat ze mij niet kennen.

De 5e periode = vanaf dat ik dit topic op bokt gestart ben, heb ik weer een log- of beter gezegd dagboek bijgehouden.

@ Plien: voor mij was die grens
van enerzijds:
is het nou vermijdingsgedrag om haar te laten staan?
of anderzijds:
is het nou beter voor ons beide om niet de confrontatie aan te gaan?

een lastige. Het voelde toch niet goed en voelde voor mij toch meer als vermijden. In mijn ogen bleef het 2x daags kort trainen, (echt soms maar 10 minuten), toch beter dan maar een hele dag niets doen. Ik denk toch dat de negatieve ervaringen ons sterkten. Ik geloof dat alles in het leven een reden heeft...

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 12:04

ik ook in mijn boekenkast. Heb hem nog niet zo lang geleden gelezen, las hem toen wel heel anders dan vroeger, maar blijft mooi

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 07:47

5 juli 2017

Na gisteren kijk ik eens op internet. Ik lees een advertentie op mijn computer.

Mooie Gypsy Cob merrie tegen elk aannemelijk bod voor de geldende marktwaarde, maar vertrekt alleen naar een goed tehuis, 5 jaar (april 2012), pie noir pangaré, uitbundig veel manen en sokken. Een super morfologie, zeer mooi evenwichtig model, korte rug, goede draagkracht en alle gangen zijn comfortabel.
Ze is erg mooi rastypisch met een klein hoofd en sierlijk kleine oren. Haar maat is ongeveer 1.45m. Ze is zeer voorwaarts en heeft veel energie met werken. Ze is van goede afkomst, vader Didikaï en moeder Lucy. Prima geschikt om een magnefique fokmerrie te worden.

Ze is gechipt, gevaccineerd, ontwormd, en regelmatig bekapt, en zowel ijzers als hoefschoenen gewend. Ze heeft geen problemen met haar gezondheid en is in topconditie. Röntgenfoto's van oktober 2015 op alle voeten waren in orde en zijn beschikbaar. Geen maneneczeem.

Ze is gehoorzaam bij het poetsen en zadelen, laat zich makkelijk pakken uit het land, of liever gezegd, komt als je fluit. Is erg op mensen gericht. Staat los bij de smid. Kan op stal, respecteert schrikdraad. Loopt in een kudde en is daar de dominante.

Haar karakter is typisch Gypsy eigenwijs en ze ziet soms dingen die er niet zijn, wat haar doet schrikken. Ze is daarom alleen geschikt voor een goed gevorderde ruiter, liever een man dan een vrouw.
Ze is zadelmak en doorgereden, echter nog niet dressuurmatig doorgereden, maar reageert wel perfect op stemcommando's. Ze wordt op dit moment zonder bit gereden.

Ze heeft goede springcapaciteiten en vindt vrijheidsdressuur leuk. Ze kan in een bak gereden worden, maar liever gaat ze op bosritten. Ze kan in een groep voorop of achteraan, en kan ook alleen op buitenrit hoewel ze dat minder gezellig vindt. Ze heeft een stoer karakter, gaat door beken, klautert over rotsen en vindt tunnels niet eng. Ze is verkeersmak maar aan bomproof moet nog gewerkt worden. Ze laadt makkelijk op de trailer. Ze is in training geweest bij Bruno Marchal, heeft schriktraining gehad en is ethologisch gereden.

Wat een fijn paard lijkt me dat! Die wil ik!
O wacht even... Die heb ik.
Dus wat maak ik mezelf nou wijs? Ik wil gewoon Callas. Ik verkoop haar gewoon niet en we gaan gewoon door. We gaan er gewoon komen wij twee. Gewoon.

Alleen kan ik nu niet zo veel doen, haar linker voorijzer voelt alweer lossig. Is gekomen door haar idioterie van gisteren. Heeft ze zichzelf weer betrapt.
Heb de smid al gebeld, maar er moet een vervanger komen, want de smid heeft een paard op zijn hand gehad en die zit met platen en pennen in het gips, die smid, niet dat paard. Dus moet ik op die vervanger wachten, maar ja, die heeft zijn eigen clientèle natuurlijk en moet mij er maar zien tussen te proppen. Daar komt bij dat mijn eigen smid voor mij anderhalf uur rijdt en daar zit die vervanger niet op te wachten natuurlijk om ook die afstand te gaan rijden. Dus maar weer afwachten.

7-7
De smid heeft mij gebeld dat de vervanger heeft laten weten niet te kunnen komen voor de komende weken. Die heeft dus gewoon geen zin. Ik kan niet met een los ijzer weer riskeren dat ze haar hoef weer zo beschadigd als al eerder gebeurd is. Dus hebben we vandaag zelf haar ijzers eraf gehaald en hebben we zelf haar hoeven voor zover mogelijk bekapt en geraspt.

https://www.youtube.com/watch?v=iOfWuAZUMZQ

Dit alles in afwachting van de klittenband"ijzers" van Megasus, die begin augustus zullen komen, dus zal ik dan het laatste paar complete easyboots weer gaan gebruiken van de rest die ze allemaal vernietigd heeft. Jammer dat die Megasus vertraging hebben want dat betekent niet meer galopperen voorlopig tot augustus want dat zou me weer mijn easyboots kunnen kosten.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 07:54

Iedereen dank voor jullie bijdragen en welkom JannePauli.
Op div vragen wil ik graag later terugkomen. Wel even ingaan op de advertentie. Dit was de advertentie van toen ik haar te koop zette in april 2016 na het ongeluk. Begin juli dit jaar had ik de advertentie op mijn pc eens aangevuld met alles wat Callas in huis heeft. En ze had alles al wat ik zoek...

22 juli 2017

En toen moest ik stilstaan, hooo, zei ze. Dat kan ik best. Toch? Ik ben niet ongeduldig.
(tien seconden voorbij)
Ik kan best stilstaan. Ja hoor ik kan best stilstaan. Ik sta stil. Oehoe, ik sta stil hoor!
(27 seconden)
Zo, krijg ik nu mijn koekje? Krijg ik geen koekje? Misschien wil ze dat ik met mijn rechtervoorbeen schraap. Pas noemt ze dat. Ze vraagt niets. Misschien vergist ze zich. Ik doe het zelf wel. Schraap schraap schraap.
NEE!
NEE? Wat nou NEE?
(34 sec)
O andere voet misschien. Schraap, schraap, schraap.
NEE!
NEE? Ook niet goed. Damn. Wat kan ik nog meer verzinnen om een koekje te krijgen.
(41)
Flexen! Ik kijk gewoon om. Dude! Hallo! Ik raak zelfs je voet aan. Je knie dan?
NEE!
NEE? Weer niet goed. O andere kant flexen natuurlijk.
(48)
NEE!
Wat nou NEE? Ik doe toch mijn best! Merde. Boring. Gaap. Gaaaaaaaaaaaaap. Als ik nou heeeel erg gaap helemaal met mijn hoofd omhoog gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap, misschien gebeurt er dan wat. Helpt flemen misschien?
(55)
Wat wil ze nou? Toch, de Pas denk ik. Schraaaa...
NEE!
O, wacht, natuurlijk, ik weet het. Achterwaarts, hèhè dat ik daar nou niet eerder aan gedacht heb.
NEE!
Zijwaar...
NEE!
NEE? Dan geef ik het maar op. Gaaaaaap. Fleem. Rotvliegen. Schud. Heeft ze nou echt geen koekjes? Flex.
NEE!
(65)
Zucht. Dan maar wachten wat ze wel wil. Ik ga wel slapen, of zo.
(90 seconden)
BRAAAF!
Braaf? Hoorde ik daar braaf? O! O, ze biedt een koekje aan! Yay! Ik ben braaf!

En zo glijden de weken voorbij en het leven met Callas gaat zijn gangetje en ik ben weer erg tevreden met haar. Ik doe nog steeds twee keer per dag dingen met haar maar nooit hetzelfde, om het gevarieerd te houden. Ik "men" met haar in voorbereiding op slepen ooit, ik werk met de dubbele longe, ik longeer, ik doe grondwerk, doe vrijheidsdressuur, wandel af en toe met haar, train op het veldje, soms weer even in de roundpen, maak af en toe een sprongetje en maak bosritjes of korte ritjes door het dorp. Er zijn nog steeds angstmomenten en schrikmomenten, maar niet zo extreem en frustrerend als we begin juli hadden.
Dressuurmatig werk ik aan verschillende tempo's binnen de stap of draf, het wijken voor de kuit naar links blijft moeilijker en ik werk aan stilstaan want dat is altijd lastig geweest en blijft lastig voor haar.

Van de week hebben we haar model laten zijn met mijn tassen. Voor de site in oprichting lijkt het me gaaf haar op de voorpagina te hebben. En dan kan ze wel goed stilstaan dus ik was weer supertrots op haar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 07:18

Welkom Veldbloem. En ja, ik denk echt dat Callas (en menig ander paard) zo redeneert.

Dank jullie overigens voor de complimenten over de tassen, ja ik maak ze zelf van tijdschriften, romans, bladmuziek en stripboeken. Diervriendelijke designtassen van hergebruikt papier, de MO-Bags. Ik heb een site http://www.MO-Bags.com (genoemde prijzen op de site zijn winkelprijzen, voor bokkers is er altijd een korting)

Next update:

25-8-17

Op bokt ben ik vandaag een topic gestart "Het tij keren, kan dat?" Ik heb dat gedaan omdat ik gezocht heb op bokt naar mensen die in een zelfde situatie zitten als ik, maar ik kon het eigenlijk niet goed vinden.
Ik lees wel mensen die problemen hebben met hun paard, maar niet specifiek wat ik meemaak. Het lijkt over het algemeen of iedereen het fantastisch doet met zijn paard, maar ik zal misschien niet de goede zoekbegrippen hebben ingetikt. Misschien kan ik mensen helpen met mijn topic en als mensen reageren misschien dat ze tips voor mij hebben. Want ondanks dat het de afgelopen maand heel goed is gegaan met Callas, ging het vandaag weer goed fout. Wéér hetzelfde op het veldje, dit keer met grondwerk. Weer die angst van haar, weer losrukken en wegrennen, dus nog steeds geen vertrouwen in mij. Ik ben er niet uit of dit nu echt is, of aangeleerd gedrag inmiddels, of dat ze mij nog steeds uitprobeert.

Zondag 27-8-17

Maar nu had ik haar te pakken! Ha! Of nee HO. Ik was aan het rijden op het veldje en ik voelde me dit keer niet gewaarschuwd door haar, maar weer als een speer 180 graden omdraaien en willen vluchten. Ik lag er dit keer weer bijna af, omdat ik het niet voelde aankomen en niet zag aankomen. Dus hing ik helemaal uit mijn balans half uit het zadel, terwijl ze wel weggaloppeerde. Had ik eindelijk de tegenwoordigheid van geest om op een normale toon HO te zeggen en voilà ze stopte. Ik ben goed gaat zitten. Heb haar met een brokje beloond voor het HO en heb er verder totaal geen aandacht aan geschonken en ben verder gaan stappen en oefenen met zijwaarts, wel met de bibbers in mijn lijf. Maar goed het was toch weer een complete overwinning.

Maandag 28-8-17

Op een ritje geweest langs de vakantiekolonie, waar nieuwe houtstapels lagen die eng waren en ik heb daarna zowaar een schrikje van haar weg kunnen lachen, maar het was ook enorm grappig. Rijden we daar langs de beek, Callas had er schik in, hoofdje er mooi op zonder onrust, WHOEAH POING, een vis! Jawel, een vis! Mijn paard is bang voor een vis. Nu sprong die forel dan ook wel heel hoog uit het water om er met een plons weer in terug te landen, maar een vis.... Dus ik moest er echt hardop om lachen.
Ik heb haar naar de beek gedraaid en ze stond zo raar naar die beek te kijken, dat had een filmpje waard geweest maar helaas was er niemand bij me. Die forel wilde over een steen hogerop naar de beek springen, dus hij deed nog een poging en Callas deinsde helemaal naar achteren, dat was toch wel heel spannend, iets dat uit het water komt springen!

Afijn toen er geen forellen meer sprongen, hebben we onze weg weer vervolgd, maar haar eng-level was wel degelijk in het oranje geschoten. Komen we bij de voetbalvelden rent daar in zijn eentje een gezette meneer met een fluorescerend geel vestje aan. Ik voelde een vluchtreactie opkomen bij Callas, vooral omdat we vlak bij huis waren.
Dus al van verre bonjour tegen die meneer geroepen om zijn aandacht te trekken in de hoop dat de meneer zijn stem zou laten horen en menselijk zou worden ipv een dikke gele bol op pootjes. Dat duurde even, maar toen hij vlakbij was met rennen, stopte hij even voor een praatje. Hij was aan het trainen voor een wedstrijdje 50+. Ondanks dat ik altijd een geel fluorescerend vestje aan heb, was deze meneer toch wel eng en hij bleef eng. Hij was met een stopwatch heen en weer aan het rennen en dat resulteerde erin dat hij ons óf achtervolgde óf tegemoet kwam rennen. Ik heb toen een tijd op afstand naar hem staan kijken en ze kon haar ogen niet van hem afhalen. Hij bleef gevaarlijk. Maar ze vond hem nog niet zo spannend als ik ooit met een revvende motor heb gehad. Die stond op zeker wel 100m afstand te revven en toen voelde ik haar hartslag door het zadel! Zo eng vond ze dat! Dit keer voelde ik niet haar hartslag dus hij was duidelijk minder eng dan toen. Ik ben naar de man blijven kijken tot ze bij het wegstappen geen haastige reactie meer had en zijn we rustig naar huis gestapt.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 08:09

Dank iedereen voor jullie tips en reacties. Jammer dat jullie paarden ook van die onberedeneerbare schrikreacties hebben. Callas had het ook met een soort witte struik die hier bloeide. Ineens allemaal witte katoenen bollen erin, dat kan zomaar niet, hahaha.
Dus ik herken het uiteraard heel erg, voel me door jullie herkenning gesteund, dank.

Confession, nóg een dagboek erbij wordt wel heel erg veel, ik heb wel de dagen dat ik te gestrest was overgeslagen met rijden omdat ik weet dat ik haar beïnvloed. Ook heb ik ademhalingsoefeningen gedaan en Bruno wilde dat ik vooraf mediteerde, dat doe ik niet, maar ik ben wel bewust bezig met me te ontspannen.

Next update:

29-8
Vandaag heb ik het hekkencheck-ritje gereden. Het is maar een heel klein tochtje ik denk nog niet eens 3km, maar het is fijn om haar conditietraining te doen. Met de easyboots kan ik er niet galopperen maar anders zou ik dat daar ook doen. Leuk paadje om in een mooi handgalopje te rijden. Callas heeft ook geen hekel aan dit ritje. Voor haar is de grootste uitdaging om de steile helling terug naar huis rustig te nemen. Terug naar huis is altijd al sneller en afdalen moet in volle galop als je het haar vraagt. Helaas mag dat niet van mij, dus dalen we langzaam af zo rustig mogelijk en soms zigzag ik op het pad heen en weer, niet om haar van schrik af te leiden maar omdat dat makkelijker afdaalt.
Vandaag was weer zo'n heerlijke dag dat ze erg lief was. We hebben geen schrikjes gehad, maar wel te snel willen afdalen. Dat kan dus echt niet want het pad ligt ook vol met keitjes en daar wil je echt niet op gaan staan als paard zijnde. Die keien zijn niet altijd zichtbaar onder de dorre bladeren en dat is lastig. Die dorre blaadjes maken ook lekker schuifelherrie en ze schopt met haar achterbenen regelmatig dingen tegen haar voorbenen die dan voorbijrollen omdat het zo steil is, maar dat deed haar niets vandaag. Wel weer heel snel willen. Kom ik beneden aan bij ons hek, bleek er een stok in haar staart te hangen. Superknap dat ze daar niet van geschrokken is en alleen maar sneller wilde. Zou het poopscoop-trauma naar de achtergrond raken?

Woensdag 30 augustus 2017
Winderig weer, lijkt wel herfst en er zijn jagers in het bos, ik hoorde hun honden, dus vandaag geoefend op het veldje. Ik heb na het trainen weer eens geoefend met op diverse intonaties HO te zeggen en in verschillende houdingen die hulpen tegenspreken en ook ernaast rennen en dan vallen. Om te kijken of ze stopt en zelfs terugkomt. Ik heb de camera op het bankje gezet en maar gewoon laten draaien. Toen een goed beeld gekregen van wat ze doet en wat ik doe. In ieder geval heel tevreden! Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=rKbvJMy8vwM

Donderdag 31 aug 2017
Zo, nou toch een akkefietje gehad! Komt er een landmeter aanbellen, die moet onze weg opmeten omdat wij die willen kopen. Die weg is officieel nog van de gemeente en zo lopen er over ons terrein nog 3 paden die publiek zijn, maar in ons land liggen. Die man moet dat opmeten voor het kadaster. Zonder afspraak komt hij langs, en hij laat gewoon zijn jonge, zeg maar, brede kakenhond uit zijn auto. Overigens een heel lieve aanhalige hond, heb haar gelijk geaaid, maar ook al was het een poedel geweest, haar los meenemen dat vond ik nou niet zo heppie idee. Ik heb honden, katten en kippen los op het terrein lopen. Of hij haar in de auto wilde houden. Dat kon niet dan brak ze de auto af. Vastleggen dan? De meneer legt de hond vast aan de trekhaak van mijn auto, zelf had ie geen trekhaak en als we weglopen begint ze te blaffen en huilen. We lopen door maar ze raakt helemaal over de zeik. Ja dat is ook weer zielig natuurlijk. Ok als hij haar aan de lijn houdt zal het wel lukken.
Gaan we door ons bos, zegt hij, ze luistert al heel goed ze blijft wel bij me. Ok, als hij dat zegt. Na eventjes zijn we haar kwijt. Hoor ik wat in het dal, loopt ze achter de paarden aan te rennen! Dude, dat is het laatste wat ik wil! Poupette heeft een knie die op slot kan schieten, Shadow is 24 en moet erg hoesten bij inspanning en Callas kan niet nog een trauma erbij hebben. Dus die man roepen en roepen, ja ze luisterde heel goed. Not.
Man ik stond te trillen op mijn benen, ik zag die hond al in Callas haar benen hangen. De man en ik rennen ook het land in, dat is steil naar beneden. Ik denk als ik een shortcut neem kan ik misschien nog tussen die hond en de pony's inkomen. Maar je rent dieren er niet uit. De pony's renden in paniek naar de stallen, hun veilige haven en de hond had ze bijna ingehaald.
Vlak bij de stallen draait Callas zich ineens 180 graden om en gaat de hond achterna! YES, go go go Callas! De man en ik waren ongeveer halverwege het land en omdat Callas die hond terugjoeg zag die hond ons en kwam naar ons rennen, jankend en gillend. Nou die hond moest echt rennen voor haar leven, want Callas had haar vermoord met haar voorhoeven als ze de kans had gehad. Zelfde zoals ze ooit een voetbal vermoordde met haar voorhoeven tijdens een schriktraining bij Bruno. Die voetbal had je niet willen zijn!
En het was echt een close call, want Callas was woest! Hoofd laag, geen oren meer. Toen Callas ons zag was de hond al vlakbij ons en gaf ze op en draafde ze terug naar haar kudde. Wauw! Ik was zo trots op haar! Kom niet aan mijn kudde en ze had haar initiële schrik zelf overwonnen.
Nou, dat was wel weer genoeg training voor vandaag, ik ben niet gaan rijden. Heb wel erg lang met haar staan tuttelen toen de landmeter weg was.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-17 07:43

1-9-2017

Gisteren na de hondachtervolging een rotmiddag gehad. Ik zat al lang tegen het in laten slapen van mijn oudste hond aan te hikken en toen hij aan het einde van de middag niet meer overeind kon komen voor de zoveelste keer en door de pijnstillers heen zoveel pijn aan zijn rug had, was het genoeg. De dierenarts heeft hem over de regenboog geholpen. Het was een broodmagere straathond die ik 5,5 jaar geleden gevonden heb. Hij was toen al 10 of 11 schatte de dierenarts toen. Ik ben blij dat ik hem nog een paar hopelijk fijne jaren heb kunnen geven, maar je moet het ook kunnen laten gaan. Maar vrolijk word ik daar niet van.

Vandaag toch wezen rijden. Op een ritje was er alleen een deinsje voor een geparkeerde bulldozer. Keurig en plezier gehad!

2 en 3 september. Weekend waarin ik op het veldje diverse oefeningen gedaan heb. Ik was best tevreden over ons.

https://www.youtube.com/watch?v=C-_1CBJZk5s

maandag 4 september

Haal ik de paardjes gisteren op zondag binnen zo rond 21u, want er is niets meer te grazen buiten en zet ze binnen voor de nacht. Meestal doe ik dan om 23u nog even een check, dit keer was het na twaalven, want we hadden een spannende film liggen kijken die we niet uit konden zetten, hahaha. Ik denk nog, het is wel best, ik ga niet meer naar de stal. Maar toch dat stemmetje. Dus eigenlijk meer toeval dat ik laat nog een keer op stal kwam.
Altijd als ik het licht aandoe, zie ik meteen Callas' koppie boven de staldeur uit. Nu niet. Nu wil ze wel eens liggen in de nacht gezien het stro in haar staart dat ik 's morgens te verwerken krijg. En ik wilde het licht al uit doen, om ze niet te storen. Maar op de een of andere manier was ik ineens stiknerveus. Geen idee waarom, dus ik ga toch in haar box kijken en ze lag plat, als in plat op haar zij. Tegen beter weten in dacht ik, dat doet ze wel eens vaker, maar als ze me hoort staat ze toch wel op na eventjes wachten, maar eigenlijk zag ik gewoon meteen dat het niet goed was. Nou dan weet je het al. In het midden van haar box had ze alles weggegraven dus ze was al ff bezig geweest. Halster om en met veel moeite haar omhoog gekregen. Zweepje mee en ik ben gaan lopen in de nacht. En iedere keer maar willen gaan liggen. Na enen wilde ze eindelijk niet meer gaan liggen, maar de mest kwam niet af. Vorige keer koliek had ze wel gemest met lopen, nu niet. Maar goed, als ze niet meer wil gaan liggen is de ergste kramp voorbij. Dus haar weer op stal gezet, wekker gezet, uur later, om 2.00u weer wezen kijken, wel staan, niet gepoept. Wat nu? Dierenarts toch maar bellen? Weer een uur gaan lopen. Geen poep. Maar weer op stal gezet en om 4 uur weer gaan kijken. Weer geen mest. Ze was verder rustig, wilde ook eten, dus ik weet dan wel wat de veearts zegt, kijk het nog maar ff aan. Dus weer lopen, weer teruggezet en om half zes weer gaan kijken. Toen had ze wel poep. Man wat een stress is dat toch.
En waar komt het dan door? Noten of eikels of kastanjes? Eigenlijk zijn die er alledrie nog niet in grote getale. Eet ze veel zand mee, de wei is natuurlijk heel schraal, maar ze krijgt zat hooi. Schrokt ze misschien, maar neuh ze kauwt haar hooi goed volgens mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het resthooi van Shadow heeft opgegeten. Shadow krijgt nat hooi, maar laat wel eens wat liggen, wat dan zoetig gaat ruiken. Met vegen kan er in haar stal een pluk terecht gekomen zijn, want hij had meer laten staan dan anders en ik had het gangpad aangeveegd. Dat is het enige dat ik me kan bedenken dat anders was vandaag als anders. Ik was in ieder geval zelf helemaal stuk, qua heup. Dit vindt dit soort gedoe niet echt grappig.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 08:24

Hello allemaal, helaas klittenbandijzers niet gearriveerd.

Maandag 4-9 17

Ze was weer helemaal goed na haar koliek. Ritje hekkencheck, gedaan, ze had er zin in en was netjes braaf, behalve dat het nieuw geïnstalleerde naambord eng was. Dat is een bord van een halve vierkante meter dat voor ons hek is geplaatst. Heel chique maar heel eng, hahaha. Laten ruiken op de heen- en terugweg en dat was daarna OK.

Dindsag 5-9 2017

"Gemend" in voorbereiding op het slepen. Het achterwaarts gaat erg netjes daarmee. Lange lijn oefeningen gedaan en wat vrijheidsdressuur met de pas. Ging allemaal keurig. Zonder touw volgde ze me ook keurig, dus ik wil haar na afloop naar het weiland brengen waar ze die dag zouden staan. Dat is vanaf het veldje nog geen tien meter. En dat is een weiland waar ze graag in gaan. Aangezien ze me netjes volgde, neem ik aan dat ze me graag volgde naar dat land. Zie ik vanuit mijn ooghoek wat... loopt ze gewoon naar stal. Hoezo leider, echt niet. Ik loop er rustig achteraan en zeg HO. Neu hoor, madam wil gewoon naar stal. Gewoon doorlopen. Ik fluit, ze komt dan altijd, nou, vandaag maar niet, ik ga gewoon terug naar stal. Dus ik wil haar voorbijrennen, zij ook draven. Bij het hek richting stal moest ze uiteraard stoppen, dus ik haar gepakt en terug naar het veldje.

Maar wat actievere training gaan doen ipv de oefeningen die ik net gedaan had. Dus ik ga haar longeren. En eigenlijk is het raar, maar ik realiseerde me ineens dat ik maar zelden galop met longeren gevraagd heb. Eerst was het veldje te klein, toen kende ze het woord niet als het niet onder het zadel was, toen zat ik met beslag dat ze af kon trappen en met hoefschoenen ook niet ideaal. Maar vandaag had ik haar geen hoefschoenen aangedaan omdat ik alleen maar een beetje aan het trainen was met haar en dus vond ik dat ik qua gehoorzaamheid vandaag maar eens galop aan haar moest vragen.

Zó jammer dat ik hier geen filmpje van heb! Enorm! Wat een verzet kwam daar uit. Stuiteren, piepen, hoofdzwaaien. Ik doe geen galop voor jou. Dus opnieuw gevraagd. Ging ze er vandoor in volle race zo naar de uitgang van het weiland. Nou dat houd je niet, 500 kilo dat met 50km p/u wegsjeest. Moest loslaten.
Door het weiland sjeesde ze steil naar beneden door het dal en hop zo omhoog weer naar de stallen. (Net als met de hond) Dus ik naar de stallen gerend, hopende dat ze zich niet geblesseerd had door die lijn. Alles was nog heel incl paard.

Goed, haar weer gepakt en gevraagd of mijn vriend voor de uitgang wilde gaan staan, met het schrikdraad dicht overigens, maar ik zag haar in staat door het lint te gaan.
Kom ik met haar op het veldje, moest ze even stil staan van mij om tot rust te komen en om mijn longeerlijn te organiseren. Was ze zo opgefokt dat ze niet wilde stilstaan. Ik kookte nog van woede, dus ik was enorm boos op haar en heb haar, laten we zeggen een grote bek gegeven, understatement. Dus op de Warwich Schiller methode: jij wilt niet stilstaan maar graag bewegen, dan zúl je ook bewegen om te ontdekken dat stilstaan heus leuker is. Dus superkort om me heen laten werken. Gaat ze steigeren! Zo enorm veel verzet! Dus door door door laten draven om me heen op het superkorte cirkeltje en toen weer HO. Toen deed ze ho. Hehe eindelijk. Braaf, proberen tot rust te komen, maar we stonden allebei te trillen van de adrenaline. Toen de galop overnieuw aan de lijn. Het ging nu veel beter, maar als het veldje niet had dichtgezeten was ze er weer vandoor gegaan, want ik had al mijn spierkracht nodig om haar op iets wat een cirkel leek te houden. Ik had natuurlijk ook alleen het halster.
Daarna nog wat vrijheidsdressuur-oefeningen gedaan die ze goed kan, de pas, of eigenlijk heet dat jambette, en wending om de voorhand om het allemaal positief af te sluiten.

En raai eens wat, normaal gesproken als ik ze uit het ene land haal, komt ze wel als ik roep, maar het andere, leukere land, dan komt ze wel, maar stopt ze telkens en blijft ze gewoon stilstaan. Alleen als Shadow actief komt, volgt ze hem.
En vanavond kwam ze in dit land voor het eerst sinds tijden echt actief naar me toe, zonder dat Shadow eerst moest gaan voordat ze hem volgde, zou het dan toch uitmaken dat ik boos ben geworden, ben ik dan toch te lief voor haar al die tijd?

Woensdag 6-9 heb ik haar weer eens ontluist en niet gereden. Donderdag en vrijdag heb ik fijne ritjes gereden het was stormig weer en we hadden een paar minischrikjes, maar verder was het ok. Zaterdag de 9e september heb ik op het veldje geoefend met onder andere wenden om de voorhand. Zie filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=4FMCH2uSV5Y

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 08:48

Herkenbaar wat jullie schrijven. Dank voor jullie reacties! Wat jammer te lezen dat er dan zo'n grote terugval kan zijn en je weer van 0 af aan moet beginnen. Hou vol!

10-9-2017
Wat vliegt de tijd. Vandaag is het een half jaar geleden dat Bubbles is ingeslapen. Af en toe als ik ze allemaal roep, zit haar naam er ook nog tussen. Dat zijn van die gewoontes die je onbewust soms herhaalt. Ik vraag me altijd af of paarden zelf een herinnering kunnen oproepen of moet een herinnering altijd bij hen getriggerd worden. Ik denk dat als er nu een paardje ineens op het erf zou komen dat sprekend Bubbles is, dat ze dan als ze haar nog niet hebben kunnen ruiken, wel even zullen denken van hé die ken ik. Maar ik vraag me af of ze zonder een trigger die herinnering is. Denk het niet. De "kudde" heeft in ieder geval zijn vorm gevonden. Shadow is nog steeds de leider ook al is hij ruin. Callas is de beschermer van de kudde en roept ze ook bij elkaar, zelfs naar Poupette. Maar Callas gaat Poupette niet zoeken als die niet bij de kudde staat. Hinniken wel, maar dan moet ze maar komen. Callas gaat wel Shadow zoeken als ze hem kwijt is. Shadow en Poupette zijn allebei zelfstandig en als Callas niet in hun buurt is kan hen dat niets schelen. Net als op buitenritten vindt Callas het in het land dus ook niet leuk alleen te zijn. Zij is wel echt een kuddedier.

Vanmorgen stormde het en heb ik "gemend". Ging goed. Ik heb geoefend met langzaam te lopen richting de stal dat is heel moeilijk voor haar en vlotter lopen van stal af. Het moeilijkst vindt ze gestuurd worden van stal af, ze vindt het maar raar dat we telkens richting stal lopen, hoera we zijn klaar en dan weer van stal af gaan. Bah, weer weg van eten en de pony's. Ze schrok van een walnoot waar ik op ging staan, maar ze reageerde keurig op het ho.

's middags heb ik gereden en ze valt nog erg naar binnen in de cirkel, ze luistert nog steeds moeilijk naar sommige kuithulpen. Maar we werken eraan. Toen ik bijna klaar was met rijden ging mijn vriend de kantenmaaien. Dat was werkelijk té eng. Wat vreemd is want hij maait een aantal keer per week diverse stukken over geheel ons terrein, 7 hectare en vaak staan de pony's daar vlakbij. Een meter of 10 is geen uitzondering. Over Bubbles gesproken, toen zij viel in aanloop naar haar overlijden, stonden ze ook een meter of 10 van het kantenmaaien af en dat deed en doet ze niets. Maar nu was het bij het eind van het veldje, dé gevreesde plek.

Tijd om er een oefening van te maken. Ik heb haar afgezadeld en helemaal losgelaten om te kijken of ze haar eigen angst durfde te overwinnen, maar aangezien er geen voordeel (lees voer) zat in overwinnen op dit punt, kon ik haar niet overhalen. Aan het hoofdstel met de teugels niet aan de scharen, ging het wel beter, maar ze vond het wel spannend. Toen was mijn vriend inmiddels de wegbermen aan het kantenmaaien, dus hem gevraagd om schrikmedewerking. Ik vond dat ze het heel goed deed. Ik ben zelf "kots" geweest hoop ik en hoop dat dat hielp. Erg tevreden hierover! Zie filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=5Si64Bf0lKA

Maandag 11-9-2017 niets gedaan met Callas, Pien op visite. ;-)

12-9-2017 In de ochtend een hekkencheck gedaan. Winderig weer, motregen. Veel gedraafd omdat ze al thuis helemaal onrustig met haar hoofd hoog liep omdat ze wat hoorde in de struiken. Veel draf stap overgangen gereden. En na een minuut of tien liet ze haar hoofd zakken en was het goed. We hebben wel de bibbers gehad van vlaamse gaaien. En we wilden natuurlijk bang zijn voor waar eergisteren iets was.
Vrouwtje, ik weet zeker dat hier eergisteren iets was. Er was iets engs. Ik weet het zeker. Er is nu niets, maar ik kan maar beter vast bang zijn want ik weet zeker dat ik zometeen ga schrikken van niets.
Callas doe niet zo debiel dit is de plek voor onze poort waar we met de kantenmaaier hebben geoefend.
Ja zie je wel, vrouwtje dus er moet hier iets zijn om bang voor te zijn, maar wat?
Zucht, er is niets Callas.
Jaaaaa nu weet ik het! Er is NIETS! Er staat geen hoog gras meer. Daar moet ik even van schrikken, zeg! Zie je wel dat ik gelijk had. O wat zeg je? Go Go Go. Ok, dat kan ik ook wel doen, misschien heb je gelijk en was het toch niet zo eng.

13-9 woensdag. Gehaktdag in Nederland. Jachtdag in Frankrijk. Of dat is eigenlijk hetzelfde. Dus niet buiten kunnen rijden maar werk op het veldje.
Er is altijd wat op het veldje om bang voor te zijn. Alsof de duivel ermee speelt. (voor de bokkers, ik woon in de bossen aan een doodlopende weg. Er hoeft geen verkeer langs ons veldje maar er loopt een wandelroute.) Als ik gewoon zonder paard daar aan het werk ben, zie ik nooit iemand. Geen auto's, geen fietsers, geen crossers niets. Ben ik er met Callas, maakt niet uit wat voor tijdstip, is-er-al-tijd-wat. Rustig kunnen trainen daar is een zeldzaamheid. Dus wat hadden we vandaag in de aanbieding? Ik denk, ik ga tussen de middag op het veldje trainen, minste kans op afleiding, want voor een Fransman is zijn middagpauze heilig.
Ik wil net opstappen, komen er een aantal auto's uit het bos. Jagers. Ok, dat kunnen we wel hebben, ze rijden in colonne door. Blijft er eentje staan voor ons hek. Enorm veel gas geven, wolken rook komen eruit, stinkt enorm. Zo ongeveer bij mijn opstapblok. Dat ging hem niet worden. Callas was meteen in paniek. Wat was dat voor een smerig stinkend ding voor onze poort maar net uit haar beeld achter het schuilstalletje? Een stinkend brullend monster! Dat was heus geen auto! Aan mijn hand weg willen vluchten, maar toch bij me gebleven, dat vond ik cool. Ben ik aan de hand gaan stappen aan het andere eind van het veldje om haar aandacht bij mij houden. Na gewenning aan de rare auto (die meneer had problemen met zijn versnellingsbak, hij kreeg de auto niet geschakeld en bleef maar staan razen en klikken) was haar aandacht bij mij. Toen ben ik opgestapt zonder opstapblok. Veel sturen. En voltes en 8jes draven.
Toen ging de auto weg. Oei dat was weer raar, er had toch zeker een kwartier een razende auto gestaan en nu was er niets! En NIETS, daar moet je bang voor zijn! Maar gelukkig was het snel ok.
Wel zat haar eng-level in het oranje. Toen was een autoalarm in dorp eng, wilde ze niet goed langs het hek. Haar aandacht afgeleid met normaal draven en versnellen. Valt ze nog snel in galop.
Daarna grondwerk gedaan, wat bekende oefeningen, en slepen met mijn jas ernaast. Dat is eng, dan wijkt ze helemaal opzij. Laat ik haar los, loopt ze wel netjes mee met de slepende jas maar op meer afstand.
Daarna heb ik gedraafd naast haar op voltes alsof ik haar monterde. Linksom was makkelijk, rechtsom moeilijker uiteraard moet ze meer op mij letten, maar ging erg goed. Grondtie was ook perfect. Uiteindelijk was ik weer helemaal blij.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 11:03

Hé die Pien! Wat een leuk verslag! Dank voor je complimentjes, wij vonden het ook supergezellig en leuk om in Frankrijk eens met paardenmensen uit Frankrijk te kunnen kletsen op zijn Nederlands. Jij nog een goede tiet in NL!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 16:22

Wat leuk dat je ook naar die kleintjes informeert Emj, ik zal zsm een klein stukje over deze stoere ukkies schrijven.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 09:30

Gezellig dat jullie weer gereageerd hebben. Next update:

Donderdag 14 september

Het seizoen begint te veranderen, het wordt echt herfstig. Jammer, vorige twee jaren dat we hier woonden was het pas laat in november koud. Maar het voordeel is dat ik dan niet om 7.00u in de ochtend al hoef te gaan rijden. Ik ga nu tussen de middag rijden. Vandaag was het een beetje miezerig toen ik ging opzadelen maar een klein ritje moet kunnen, we zullen niet smelten. Kom ik de stal uit begint het precies op dat moment te hozen! En waaien!
Wat nu, niet gaan en afzadelen? Wat ik zei we zullen niet smelten dus gaan maar. Uiteraard was Callas onrustig door de heftige wind, maar ja die waait in het land ook. Toegegeven ze haat regen en wind dan staat ze altijd in de uitloopstal, maar we moeten maar even doorzetten. Ik ga een kort rondje rijden van 20 minuten.
Kom ik beneden in het dal bij het voetbalveld, wat natuurlijk een open vlakte is. Zonder overdrijven zwol de wind ineens aan tot zowat orkaankracht. De coniferen rond het voetbalveld gingen zowat plat! Ik hoorde achter ons een grote boomtak afbreken. Daar schrok Callas uiteraard van, dat mocht ook. Maar ze rende niet weg. Terug naar huis vond ik te link, de wind giert daar over de helling met risico op nog meer afbrekende takken. Dus in een wat luwe hoek ben ik gaan staan om te bedenken wat ik moest doen. Het geluid van de wind was echt indrukwekkend, maar Callas werd niet onrustiger dan ze al was. Dus afstappen was sowieso niet nodig.
Ik besloot in draf het veld te verlaten om zo snel mogelijk naar de beschutting van het bos te gaan. Dat was een goed besluit want in het bos dat in een steil dal ligt, ging de wind alleen door de toppen. Pfoe dat was echt wel even heftig.
Heel kort rondje gereden en ze had toch wel eng-level oranje bereikt op het voetbalveld bleek want ze had een aantal keren de bibbers, maar ze heeft het super gedaan gezien de omstandigheden, ze liet zelfs ondanks de herrie van de storm haar hoofd zakken! Veilig zijn we weer thuisgekomen, was ik weer heel trots!

Laat ik ze 's avonds op stal, komen ze in een andere volgorde dan normaal binnen. Callas als tweede. Schrikt ze van Poupette achter haar, loopt ze mij weer omver, springt zo bovenop me! Toen ben ik toch heel boos geworden en heb haar letterlijk zo weer naar buiten geschopt met de nodige krachttermen en de deur dichtgedaan. Blauwe plekken op mijn kuiten bewonderd, de shetjes extra luid en duidelijk aandacht gegeven. Dat ze duidelijk hoorde dat het binnen heel leuk was en dat zij niet binnen mocht. 5 minuten gewacht en mocht ze weer binnenkomen. Durfde ze niet, vrouwtje boos. Stapje voor stapje kwam ze, heel bangig en ik haar telkens ho laten doen achter me. Nu wilde ze wel normaal doen, dus beloond met stem en voer gegeven.

15 september

Naar aanleiding van tips in het bokt topic ben ik begonnen met temperaturen om te zien of er een overeenkomst is tussen de meer schrikdragen en hengstigheid.

Vandaag was het een waaidag, dus eerst "gemend", ook over straat. Callas was erg alert, ook een keer een schrik. Verder netjes achterwaarts, goed geluisterd, braaf paard.

Tussen de middag een ritje gaan maken over het recreatiepad. Maar op het erf stond onze auto met een aanhanger met planken, daar moesten we erg van deinzen en toen ruiken en proeven. Ok het was niet meer spannend. Wel eng-level al in het donkergeel en daarom hadden we een schrikje om weg te rennen op de voetbalvelden voor een onzichtbaar spook, maar dat had ik snel onder controle. Door beek deed ze keurig en draven deed ze netjes over de prov weg. Er waren geen auto's altijd mooi meegenomen wel nog een enge aanhanger, blauw die ons beloerde vanachter een heg. Deins. Soms is het net een dans. Deins links, deins rechts, brr, brr, deins link, deins rechts en zo dansen we over de weg. Over het recreatiepad gedraafd en een hoog alert hoofdje maar ze luisterde wel netjes. Komen we waar ik wil afslaan, heel veel herrie van spelende kinderen van de school in de pauze. Daar werd ze erg onrustig van. In de bergen galmt dat verschrikkelijk door de straten van het dorpje en je kunt niet bepalen waar het geluid vandaan komt. Ik weet het uiteraard, maar voor haar was het een bedreigend geluid waar ze niet wist vanwaar het kwam. Dus van donkergeel naar oranje, onrust. Door het dorpje richting huis kwam het geluid achter ons en was er een vluchtreactie. Maar ook met een meter of vijf weer terug kunnen nemen.
Staan er koeien in het land! Koeien! Bruine! Met van die horens. En van die witte neuzen. Dat was toch wel red alert. Heb lang naar de koeien staan kijken, soort milkakoeien prachtige dieren met heel lieve ogen met lange wimpers, maar Callas dacht er beslist anders over. Sinds lang was ze ineens weer bezweet. Het was een beetje teveel voor haar al deze dingen die zomaar ineens binnen kwamen.
In cathalo lang met Peter/ineke staan praten, bleef ze keurig staan, geen centje pijn. Helemaal weer ontschrikt hoofd laag, level groen, naar huis gestapt, tot onder aan ons terrein. Toen klonken er in de verte schapen, heeft ze nog nooit gehoord, dus spanning opbouwen weer naar oranje. Komen we thuis, staat die aanhanger met planken daar weer! Damn! Grote schrik want van deze kant was ie echt veel gevaarlijker. Weer laten ruiken en toen was het ok en rustig uitgestapt. Ik was toch heel erg tevree en ben fijn thuisgekomen.

16 september

Vandaag niet gereden. Het hooi werd geleverd, de poetsmeisjes zijn geweest, even aan de longe gedraafd op het veldje en beetje longeren. Jagers waren in het bos, ze was onrustig en ongeduldig met poetsen. We hebben het hek tussen het zwembad van de buren en ons weiland, aan één kant afgemaakt. Dat vind ik wel heel fijn want je leest zo vaak dat een paard in een zwembad belandt.

Zondag 17 september
Tussen de middag getraind op het veldje. Henny de W in het bokt topic herinnerde me aan cirkelen met veel buiging om te flexen, dat weer eens gedaan en rechtsom kan ze beter dan linksom.

En toen was ik 's middags bezig om de voortuin aan de paarden te geven. Ik was een schriknet aan het neerzetten. Ik had niet verwacht dat de paardjes het groene gras zo aantrekkelijk zouden vinden dat ze óver mijn half opgezette schrikdraadnet zouden gaan! Maar o ramp dat deden ze dus wel. Shadow als eerste. Poupette kon ik nog net wegjagen. Behalve dat ze dus het schrikdraadnet kennelijk niet associëren met schrik, was ik bang dat ze erin zouden blijven hangen, paniek zouden krijgen en zichzelf zouden snijden. Shadow voelde donders goed dat ik boos was en ging aan de andere kant er nog eens overheen om op het erf te belanden. Callas raakte in paniek want nu was de leider ergens anders en zij durfde toch niet over het tweede stuk schriknet. Die begon te galopperen heen en weer. Echt dubbelen zoals je dat met western doet. Heel soepeltjes dat wel, maar ik zag haar in staat dwars door alles heen te gaan. Dus gelijk alle prikpaaltjes die al stonden plat gegooid en mijn vriend kwam aanrennen. Hij wilde haar terug in het grote land doen dus hij pakt haar bij de manen, want ze hebben geen halster om. Shadow ondeugend gaat wegdraven, dus Callas nog meer in paniek. Mijn vriend hield haar vast, maar ze maakte een soort spin (echt ze opteert voor quarterhorse) en hij werd letterlijk rondgezwaaid zoals in zo'n kermismolen met van die stoeltjes aan kettingen. Dus hij moest loslaten. En ze ging bokkend het land wel terug in, maar ze trapte dus gericht na, naar hem. Daar baal ik verschrikkelijk van. Gelukkig miste ze hem, maar dat vind ik een vies spelletje. Dit is de tweede keer al, een keer met vrij werken en veel verzet trapte ze ook in een bok gericht naar mij, staat op een filmpje. Weet niet wat ik daar nou weer mee moet.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 10:01

Assebassie, welkom in het topic. Dank voor je complimenten. Dat boos worden zit eigenlijk helemaal niet in me en ik vind het vreselijk. Voel me ook altijd heel erg schuldig als ik boos ben geworden. Dat ik, toen ze me omver liep in de stal, zo letterlijk uit mijn slof schoot, lig ik echt 's nachts wakker van. Boos zijn is zo het tonen van mijn onmacht. En als ik dan boos wordt dan is het gelijk ook heel heftig voor mijn gevoel.

En lief dat je mij zo jong vindt, maar ik ben bijna 54...

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 12:53

Hallo Suusjepluus, leuk dat je meevolgt. Welkom. Ik wil graag op je opmerking terugkomen, maar nu nog even niet. Ik zal meer vragen die in de loop van de tijd onbeantwoord zijn gebleven later beantwoorden.

Henny ik pb je.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 08:16

Welkom Faline in Callas haar topic. Iedereen enorm dank voor het delen van jullie ervaringen. Het helpt mij zoals ik hoop dat mijn topic (ook al doen jullie paarden het misschien helemaal anders of beter) jullie misschien ook helpt qua inzichten.

Next update:

18 tm 20 september 4 dagen niet gereden, thuisgekomen stallen blank.

21 september
Omdat ik 4 dagen niet gereden heb, gaan "mennen" op een wandelingetje van 20min rondje voetbalveld. Ging keurig. Stilstaan deed ze netjes, wel soms wat draaien om om te willen kijken waar het brokje bleef.

Daaarna op het veldje gelongeerd, ging erg goed. Ze trekt minder aan de lijn en luisterde netjes naar het woord galop, dat ik maar kort heb laten doen een paar keer.

Erna laten volgen zonder hoofdstel etc en ze vond het erg raar om mij buiten het veldje te gaan volgen. Dat deed ze uiteindelijk wel, maar waar Erwin stond te maaien, peerde ze hem met een enorme galop en bokken.

Vrijdag 22 september ontwormd
Mijn hoofdstel en hoefschoenen lagen nog waar ik ze gisteren had uitgedaan naast het veld, en dus heb ik Callas half opgezadeld op stal en de rest op het pad gedaan. Ze bleef netjes staan om haar hoofdstel in te krijgen en haar schoenen aan te doen.
Eindelijk weer eens helemaal schrikvrij gereden. Heb een bosrit gemaakt van een uur en het was helemaal perfect. We hebben geen een schrikje gehad! We hebben ietsjes gedeinsd voor een zonnevlek, en Callas vond een nieuw schuurtje dat gebouwd was met hout erin erg spannend, maar aangezien we een meter of 30 ervoor afsloegen was het gauw vergeten toen hij niet door de struiken achter ons aan bleek te komen. Ik heb haar wel na 20 min op het bit genomen, omdat we deze rit lang niet gemaakt hebben en ze eerder wilde afslaan naar huis. Kwam ik er weer een kwartier later achter dat ik niet op de stangen reed, had ik haar gewoon op het bit gereden. Ook goed. 90% van de tijd heeft ze haar hals lekker laag gehouden en maar een enkele keer kwam de kop erop. Na het schuurtje kwam er een afdaling die ze te snel wilde nemen en wilde ze het bit op haar kiezen nemen en pullen. Iets wat ze vooral in het begin van onze relatie veel gedaan heeft. Toen heb ik op haar zittende de clips aan de scharen vastgemaakt en zijn we rustig afgedaald. Oversteek door de beek ook prima. Laag water en aan de overkant ging ze er niet naar huis vandoor wat ze eerder wel gedaan heeft. De laatste afdaling naar cantignous wilde ze draven, wat niet mocht van mij, veel te veel ongelijke keien, dus moest ze stappen wat ze minder geslaagd vond, maar ze liet zich wel braaf terugnemen. Bij de blafhond van de Merens meneer werd ze wel nerveuzig. Die hond staat dan hoog boven ons te blaffen en dat is niet leuk. Ik moet daar dan door het slingerhekje, maar gelukkig was de Merens meneer er en kwam het hekje voor ons open doen en heb ik met hem en zijn oom een hele tijd staan praten en ze vonden Callas erg vooruitgegaan en ook mooi. En dat ze al veel kon voor 5.5 jaar. Die meneer vond tinkers wel te vergelijken met Merens en een Merens is pas met 10 jaar goed doorgereden vindt hij.
Langs de fabriek terug daar hadden ze op de P een brandweeroefening gehad, dus er stonden pilonnen en brandblussers en het stonk er chemisch, maar ze taalde er niet naar. Met opzadelen, de rit, praatje met de MerensMeneer en afzadelen, was de activiteit 2 uur.
Ik denk dat ik 1.15 uur gereden heb. Voornamelijk gestapt en af en toe gedraafd. Richting 12 uur was ik terug, helemaal blij! Enige jammere is mijn hand. Op het reisje van de week ben ik gevallen en heb mijn hand gekneusd. Dat voelde ik met rijden best wel, maar dat heeft me niet weerhouden!
(Ik ben lid geworden van endomondo, misschien kan ik op bokt meedoen met de registratie van je activiteit te paard.)

23 september
Wat ik al een hele tijd wilde gaan proberen, maar dan komt het er niet van, en nu nav een opmerking van Henny_W in het topic, was met vrijheidsdressuur de volgende stap doen, namelijk het blok.
Ik begon eerst met het opstapblok, een buiktasje vol brokjes, een stick, en een brokjesbeluste Callas met halster en leadrope en volop zon. In twee brokjes beurten had ze door dat ze het blok moest aanraken met haar hoef. Ze stootte eerst per ongeluk er tegen BRAAAAAAAF brokjes en meteen erna was de goede toon gezet en ging ze schrapen naar het blok. BRAAAAAF brokjes. O ja leuk schrapen dat kan ik goed. Nou haar hoeven hoef ik niet meer te raspen dat doet ze nu zelf wel hoor. En dan gaat het ook niet zo zachies, ze schraapte zo hard dat ze de boomstronk die mijn vriend met de tractor moest verplaatsen omver schraapte! Ik probeerde rust in de tent te krijgen, maar haar pupil was een biksje geworden en ze wist van gekkigheid niet wat ze moest doen om maar die biksjes te krijgen. Ze ging zelfs grinnikken als mijn hand naar het buiktasje ging. Dus het schrapen met beide benen op het blok ging prima, maar rust erin krijgen om haar gewicht erop te plaatsen nee. Toen ging ze nog een paar keer dwars over het blok, o bedoelde je dat ook niet? Tussendoor wat rondjes laten draven even wat anders doen en de sessie herhaald. Het was duidelijk dat er een ander blok moest komen, dat ze echt niet om kon trekken.

's middags hebben we een grote vierkante steen neergelegd en zonet heb ik haar weer even gehaald. Ik zei blok, zette mijn voet erop en hop daar was ze al om te schrapen. Met deze steen was het makkelijker om haar zacht met het halster te begeleiden en te zorgen dat ze haar gewicht op het blok wilde zetten, eerst 1 been, toen het andere. YES! She did it. O zo braaaaaaaaaaaaaaaf, brokjes! Ik was helemaal heppie. Dat hebben we een paar keer herhaald en vooral het laten stilstaan met de voorbenen op de steen geoefend. Dat is erg moeilijk, want wat nu als ik ook nog "pas" doe op de steen. Krijg ik dan meer brokjes. Dat is een oefening voor gevorderden Callas, dat doen we over een poosje, als jij netjes stil kan staan op de steen. Ik ben zo helemaal blij! Gisteren een toprit en vandaag weer een kunstje geleerd!

Zondag 24 september 2017
Ik heb op het veldje een kwartiertje onder de man getraind. Nav de oefening gisteren het blok, had ik me voorgenomen vooral te trainen op stilstaan. Rust. En dat ging wonderbaarlijk goed! Ook nog wat gecirkeld met flexen. Verder getraind op recht achterwaarts te gaan en actief wegstappen of wegdraven vanuit de achterwaartse beweging om de achterhand er wat meer onder te krijgen. Ik was helemaal tevree, ze luisterde echt heel braaf. Het was een uur of twee toen ik oefende dus best wel warm en ik was snel tevree. Een training hoeft niet lang te duren als het goed gaat.
Natuurlijk vandaag even het blok herhaald. Erwin heeft het gefilmd. Callas wist meteen weer van o ja ik moet wat met dat blok. Maar wat ook alweer dat was nog moeilijk, want gisteren pas voor het eerst gedaan natuurlijk. Ik heb me heel erg geconcentreerd op consequent zijn. Graven is NEE, of negeren en na een paar pogingen, kreeg ze rust over zich en bleef met twee benen stil op het blok staan. Ik ben zó poepietrots!

https://www.youtube.com/watch?v=pA6M5_KtTlY

De komende dagen zal ik het af en toe nog herhalen, zonder dat het een gewoonte wordt.
Erg grappig was dat op het trainingsveldje het houten blok staat waar ik gisteren de 1e keer op heb geoefend en bij het volgen, na een zeer geslaagde groundtie, kwam ik erlangs en Callas ging staan graven, op het blok, hahaha, zo ik weet heus wel dat ik hier wat mee moet! Ook op de terugweg naar stal kwamen we langs het stenen blok en omdat ze los volgde had ze de ruimte om erheen te gaan en ja hoor, zij weer graven erop, oehoe vrouwtje, kijk eens! Brokje! Ik ben gewoon doorgelopen, ik had het immers niet gevraagd, maar het was wel supergrappig.

Na het rijden was ze ook weer megabraaf op stal en met afzadelen. Dit zijn de heerlijke momenten waar ik het voor doe!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 08:46

Goedemorgen allemaal, dank voor jullie gedachtegangen en fijn dat jullie zo uitgebreid jullie ervaringen willen delen, dank. Persoonlijk denk ik dat Callas dominant is, gezien alles wat ik van haar ken. Het incident met mijn vriend, was ze eerst in paniek, maar toen hij erbij kwam en ze het land in moest was de paniek weg en was het dwarsigheid omdat ze in haar beleving niet naar Shadow kon/mocht in mijn optiek. Paniek ziet er anders uit naar mijn idee. Ik kom er nog op terug.

Next update:

maandag 25 september 2017

Vandaag niets met Callas gedaan omdat een van onze poezen gesteriliseerd werd, dan ben ik zelf te onrustig. Vermeldingswaardig, toen ik de drie pony's naar het land bracht, liep mijn stokdove oude labrador op het erf. Ze is niet blind, wel een beetje dement, dus ze ontwijkt de paarden altijd en dit keer ook. Om 3 pony's mee te nemen, neem ik de vlotste, Poupette, aan een lange lijn, zij loopt vooruit. Shadow houd ik naast me omdat hij altijd tegendraads moet doen en Callas heb ik aan de lange leadrope achter me. Die heeft geen haast om in het land te komen. Ik kijk ook niet naar haar, ze volgt toch wel. Voel ik een rukje aan het touw, ik kijk om. Is mijn labrador pal in Callas looprichting gaan zitten! Dan sta je in een splitsecond wat je moet doen. Omkeren om Callas tegen te houden moet ik de andere loslaten en terugspringen want die lijn van haar is een meter of 3 lang. Op het moment dat ik dat wil doen, stapt Callas al struikelend om niet op de hond te gaan staan, óver de labrador heen, haar passen op haar benen zoekend omdat het allemaal zo onverwacht ging. Pfoe, dat was echt op het nippertje! En dan ben ik weer supertrots, want twee jaar geleden zou ze er gewoon doorheen gelopen zijn, met alle gevolgen van dien.

26 september prachtig herftsweer

Ik heb het kolonieritje gemaakt (dat loopt langs een kinderkoloniekamp), veel gestapt ook lange stukken gedraafd. Was apart, ze had haar hoofd laag ontspannen, ze schrikt van iets achter een muur, springt opzij en had meteen weer hoofd laag.
3 minuten verder in het bospad bij een garage bleek toch dat haar eng-level naar donkergeel was geschoten en ze schrikt vooruit van een onzichtbaar spook, maar ik kon haar meteen terugnemen. Daarna was het ok. Een stapel hout was een beetje spannend, gesnuffeld. Een auto rechts geparkeerd eiste al haar aandacht op zeker toen hij ook nog toeterde naar mij, maar ze bleef zo kijken naar die auto dat ze een bulldozer links niet zag, hahahaa. Mannen praten in auto dus dat was menselijk en ok, door het bos moeten laveren want de bull stond op het pad zodanig dat ik er niet langs kon. Niet beloond, gewoon gedaan of dit monster heel normaal was. Poos blijven stappen om geen vluchtreactie te creëren. Weer een stapel hout spannend, laten snuffen, ging ze haar lip staan jeuken, hahaha. Toen naar de kolonie gedraafd, erg braaf. Daarna door naar de voetbalvelden gedraafd, er was in eerste instantie een spannende man met een hondje, maar hey, hij kon praten, het was een mens, dus leuk en ook braaf. Langs voetbalveld gedraafd, wilde zelf het talud op! Daar heb ik máánden geleden gegaloppeerd, ze had kennelijk wel zin in een galopje, maar helaas gaat dat nog niet vanwege de hoefschoenen maar ik mee rijd. Naar huis stappen, thuis op erf afgestapt, blok even geoefend en ze stond netjes stil. Helemaal blij!

27 september

Woensdag jachtdag dus op veldje getraind onder de man, bang weer in die zelfde hoek, er nu onder de man er langs kunnen stappen, rondje weiland gestapt en weer terug, toen was het goed, maar om niet te pesten die hoek vermeden. Vrijheidsdressuur blok geoefend, ze kan stilstaan, al 30sec, op het blok. Joepie.

28 september

Op het middaguur een ritje dorpje gaan doen. Bij het wegrijden was ik al op bospaadje, valt er iets hards op het ijzeren hek zeker 50m achter ons. Schrik en hard wegrennen! Ik was hier niet op voorbereid en was met een losse halsterteugel nog eigenlijk aan het beginnen met de rit, maar ik kon haar aan het halster omtrekken terwijl ik ho zei. Hoera, overwinning op mezelf, namelijk HO gezegd op het goede moment. Weer verder. Bij de bosjes van de fabriek was ze extra attent, koppie hoog erop en ik begreep niet waarom, betrappen we een vrijend stelletje! Hahahaha, giller!
Door dorpje gedraafd ipv te stappen, dat was weer eens wat anders, deed ze keurig. Ze deinsde nog voor afgezaagde boomstronk, ik haar naar voren drijven, laten ruiken, wilde op het blok, hahahaha. Humor. Op de terugweg op het erf, kun je ook schrikken van jezelf als je struikelt over je eigen voeten. Tjonge. Maar dat was na drie meter weer ok. Op het erf onder het zadel het blok gedaan! Perfect! Al met al heerlijk gereden met een fijn zonnetje.

Vrijdag 29 september 2017

Rond het middaguur een klein ritje over het recreatiepad via de beek gedaan. Veel gedraafd. Zag ik in de verte de brede kakenhond van krakers uit het dorp. Die hond heeft al een keer in de kuit van de buurman van 86 gehangen, dus die hond heb ik vermeden door een extra stukje door het bos te pakken. Op straat stonden grote rode reclameborden van het documentaire festival, maar daar gaf ze geen noemenswaardige reactie op. Goed! Ze was vandaag erg kijkerig maar bijvoorbeeld niet bang voor roze joggers. Dat is knap want dat zou een paar maanden geleden een drama zijn geweest. Ik heb een extra lusje naar de paardenweide gereden. (Er is daar een wei waar regelmatig drie paarden en een ezeltje staan.) Dat vindt Callas altijd leuk om even gedag te zeggen, maar ze waren er niet en dat was een grote teleurstelling voor haar. Ze bleef zoeken en kijken of ze toch echt niet ergens in de bosjes stonden. Maar nee, er was niemand. Uitgestapt via het dorpje waar ze met een grote boog om een dode kat op straat ging. Het arme dier meurde dan ook verschrikkelijk. De postbode kwam langsscheuren, Callas was er ok onder, maar ik was zelf kwaad op de postbode, idioot om met zo'n vaart zo dicht langs een paard te scheuren, zelfs langs een auto of fiets was het te dichtbij geweest, dus boze signalen afgeven met mijn hand, je snapt het wel. Was ik een eind verder, komt de postbode weer langsscheuren. Ik hoorde haar al aankomen. Sorry dat ik generaliseer maar haar uiterlijk bevestigt haar intelligentie zullen we maar zeggen. Dus ik blok de weg, zodat ze wel moest afremmen. Nog debiel hard trok ze weer op. Een meter of 100 moet ze natuurlijk weer langs mij, want ze moet de doodlopende weg waar ik woon wel op omdat ze naar de buren moet. Ik ga in een inham staan, trek mijn vuilste blik aan en hey, er begon een kwartje te vallen. Ze minderde vaart. Ik verder naar huis gestapt, wetende dat ik haar natuurlijk weer tegen zou komen, want zij rijdt sneller die 2km naar de buren heen en weer dan dat ik naar mijn poort rijd. Dus toen ze weer terugkwam, ben ik midden op de weg gaan rijden zodat ze moest stoppen en heb ik een praatje met haar gemaakt. Of ze geen post voor ons had, just making conversation, om aan het einde te vertellen dat ze beter heel rustig met veel afstand langs paarden kan rijden. Hopelijk mijn goede daad weer gedaan. Callas heeft het super gedaan en praten met een auto is ook leuk. Onder het zadel op het erf nog een keer blok gedaan, ook weer prima.

30 september
Zaterdag hard in het land gewerkt met de paarden. Wij werken en de paarden in het land. Rustdagje voor hun, deel 2 van de planken omheining langs het zwembad van de buren moest af.

To be continued...

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 18:25

Volgens mij ben ik een tijd geleden DiddyKong vergeten welkom te heten. Bij dezen.

Zondag 1 oktober 2017
We hebben getraind op het veldje, er was weer onrust voor die ene enge hoek. Ik ben even door het land naar beneden gestapt, geen spoken gezien dus erna ging het beter maar niet optimaal.

3 oktober
Gisteren was het boodschappendag dus niet gereden. Ik heb vandaag een heel fijne "Kolonierit" gereden op een heel brave pony. We hebben alleen één rara poing gehad! Rijd ik daar op mijn gemakje, Callas was lekker ontspannen hoofdje laag en POING! Één Rodeobok en gewoon verder stappen in ontspanning! Ik snap er niets van. Het was ook niet zo'n hoge sprong, het was absoluut geen struikel, want haar rug ging bol en ze sprong omhoog. Net alsof er een slang of zo, op het pad lag die ze te laat gezien had. Nou, die zijn er niet meer in deze tijd van het jaar en ik zag ook niets toen ik terugkeek en er was ook niets. Ze sprong ook niet opzij, maar omhoog, dus er was ook niet van de zijkant wat haar deed afgaan. Maar het gekke was dus gelijk het koppie gewoon omlaag. Of eigenlijk was dat niet omhoog gekomen. Zo raar! Verder heerlijk gereden.

Woensdag 4 oktober
Vandaag 2 jaar geleden heb ik callas voor het eerst gezien. Toch een beetje een gedenkwaardige dag.
Vroeg in de ochtend "gemend" en weer eens in de round penn gewerkt en ze deed het super! Ze reageerde keurig op het blokken van mijn lichaam, draaide keurig om, geen verzet. Ik heb haar achterwaarts laten gaan op mijn lichaam en dat ging ook boven verwachting goed. Het verlaten van de round penn deed ze ook keurig en ze had geen ik-ga-nu-rennend-naar-huis-neigingen. Nog het blok even geoefend, helemaal goed.

Laat in de middag op het veldje gereden, ze deed alles goed, maar de oefeningen zijn nog niet netjes af, daar moet nog veel aan geperfectioneerd worden, maar ik kon tempowisselingen in draf en stap doen en wijken gaat soms heel goed en soms helemaal niet. Het zal dan dus aan mij liggen.

Donderdag 5 oktober
Winderig weer. Vriendlief stond in het land te kantenmaaien en ik moest tegen hem zeggen dat ik ging rijden anders weet hij ook niet waar ik ben. Ik denk, laat ik eens iets heel anders doen, ik ga via stal door het land naar buiten om een buitenrit te maken, normaal gesproken ga ik aan de andere kant de stal uit via het erf naar een buitenrit. De deur daar is niet zo breed, dus te paard ging niet. Ik heel voorzichtig Callas aan de hand voor haar uit stapje voor stapje door de deuropening, want zij kan er makkelijk door maar mijn zadel kan maar net. En het ging net... niet! Damn! Dat was voor haar even schrikken en voor mijn zadel ook, grote kras. Englevel van wit naar lichtgeel. Goed, dat doen we dus niet meer. In het land opgestegen en naar de kantenmaaivriend gelopen. Ik heb niet het lot getart ben er niet pal naast gaan staan, maar op een meter of 5 en dat ging netjes. Goed dat we laatst ermee geoefend hebben.
Door het land het dal in en weer omhoog de berg op naar onze poort. Maar... normaal gesproken staan de kleintjes op stal als ik ga rijden (van die cavia's en onder draad door gaan enzo) maar nu stonden ze in het land omdat ik door die deur de stal uit was gegaan. Die shetjes hadden hun pootjes eruit gerend kennelijk en kwamen hijgend en puffend ook boven. Maar dat hadden wij niet gezien of gehoord en toen ze ineens achter een schuilhutje vandaan kwamen schrokken Callas en ik ons helemaal de blubber. Grapje, joehoe wij willen ook mee! Hoppa eng-level donkergeel.
En het koppie is hoog gebleven want er waaide van alles, maar ze ging wel lekker door. We hebben een mooi lang stuk gedraafd en ik had zin in een nieuwe uitdaging, alsof ik die al niet gehad had met aan de andere kant de stal uitgaan en bij de kolonierit had ik vorige week een pad naar de overkant van de beek gezien dat weer eens wat anders leek. Nieuwe paden nieuwe uitdagingen. Zou voor het eerst sinds lang weer eens een nieuwe challenge zijn.
En wat is ze dan braaf! Keurig voetje voor voetje door de beek en ho doen wanneer ik zocht naar goede doorwaadbare stukken, het water stond er nauwelijks in overigens maar ik wil uiteraard niet riskeren dat ze in een akelige steen stapt. Goed aan de overkant aangekomen. Even laten wachten en haar toen de oever op laten springen. Helemaal top!
Hoog boven ons op het talud de drukke provinciale weg met razende auto's en dan een nieuw pad, helemaal braaf! Het pad werd wel steeds smaller en ik moet het snoeien want het is op menshoogte goed begaanbaar maar niet op onze hoogte. Ze heeft niet haar koppie laten zakken, maar dat is ook logisch met zoveel nieuws.
Mijn doel was de beek weer terug over te steken en daarvoor moesten we een goed begaanbaar paardstukje zien te vinden. Er lopen verscheidene afdalinkjes naar de beek, maar dan was de opgang aan de overkant te link, dus we moesten flink avonturen om te zoeken waar we er weer veilig terug over konden. Ondertussen werd het pad onbegaanbaarder met omgevallen en omgezaagde bomen die mikado over elkaar lagen. Callas wil dan gehaast eroverheen, dan heb je het maar gehad toch? Dat is dan wel even lastig om haar precies daar haar voeten te laten plaatsen waar ik wil, maar dat is de uitdaging. Helaas bleef de clip van haar easyboot aan een boomstam hangen en ging de schoen uit. In tegenstelling tot andere keren dat ze dan maar gewoon doorliep of doorgaloppeerde met een flappende losse schoen aan haar voet, en hem vernietigde, bleef ze nu meteen staan nog voor ik het door had. Met haar been beledigd omhoog zo van, dude wat maak je me nou? Dus moest ik afstappen. Dat ging daar erg lastig want ik zat in die mikado van bomen en erover hingen allemaal struiken. Callas bleef keurig staan! Helemaal netjes. Schoen uit en weer aangetrokken en na even nasingelen weer opgestegen. Helaas had ik daar erg weinig ruimte om op te stijgen en stak daardoor het uiteinde van mijn stickje in mijn oog. Dat stickje is niet echt schoon te noemen, aangezien Callas daar nog wel eens aan wil lebberen en ik stootte het ook niet zo zachtjes in mijn oog, dus dat was even niet zo clever.
Daarna de afdaling naar de beek gezocht waar ze het beste haar voeten kon plaatsen, luisterde ze echt erg goed, wel op het schaarbitje, maar ik kon niet riskeren dat ze haar voeten niet goed zou neerzetten en zich zou bezeren. Keurig door de beek gewaad. Ze moest wel even ruiken een paar keer, of misschien kijken hoe diep het was, (kootholte diep, stelt op dit moment niets voor) en toen was de vraag waar gaan we aan de overzijde de oever weer op, er waren drie mogelijkheden. Ik denk, laat ik haar eens laten kiezen welke zij neemt. En ze nam degene die ik ook gekozen zou hebben, of misschien volgde ze mijn gedachte en had ik al onbewust lichaamssignalen uitgezonden.
De oever goed opgekomen en weer op het pad terug lekkere stukken gedraafd. Ze is fris gebleven de hele weg, maar verder niet geschrokken. Stoer! O ik jok, ze schrok wel vlak voor de poort. Er zat een wandelaar in de struiken. Drie keer raden wat die daar zat te doen en dat voor mijn poort! Afijn die stond gehaast op en ik mag hopen dat ze geen tijd heeft gehad om haar kont af te vegen en met een poepbroek naar huis moest.
Thuiskomen was dit keer extra leuk want de shetjes die normaal op stal staan, stonden nog op het veldje en verwelkomden ons met gehinnik. Dat doen we vaker! Callas ook op het veldje gezet en haar daar afgezadeld. Toen wilde ik haar graag even laten volgen zoals we altijd doen na het rijden als ik over het erf naar de stal loop.
Nou weet je vrouwtje, ik vind dat ik genoeg gedaan heb, er liggen hier lekkere kastanjes in het veldje, die zijn leuker dan jou.
O ja Callas, dacht het toch niet. Ik heb nav Henny's opmerkingen gelijk landjepik gedaan. Telkens waar zij ging staan kastanjes eten heb ik haar weggejaagd. En dat heb ik zeker 20x gedaan en regelmatig voerde Callas de pikorde door om dan Poupette weg te jagen. Toen ging ze een beetje bedroefd weg van de kastanjes staan zo van, nou is het niet leuk meer. En heb ik gefloten om haar bij me te laten komen. Daar moest ze even over nadenken of ze dat wel wilde, maar aangezien Shadow wel gelijk kwam, kwam zij ook en heb ik haar beloond met een... kastanje. Hahaha. Vond het zeer geslaagd allemaal en ook nog mooi weer, wat wil een mens nog meer op 5 oktober 2 jaar nadat Callas en ik elkaar het jawoord hadden gegeven...

Afbeelding

En met deze update zijn we bij het heden gekomen. Vandaag 5-10-2017 heb ik Callas officieel twee jaar, gekeurd toen en betaald ook op deze datum.
Callas is nu ruim 5,5 jaar oud en jullie hebben in ongeveer 6 weken tijd deze afgelopen 2 jaar, in bijna 190 word-bladzijden en in bijna 70.000 woorden mee kunnen lezen met mijn avonturen met haar.

Ik ben dit topic gestart op het moment dat ik me echt afvroeg of ik de enige op de wereld was met zo'n paard. Jullie hebben mij herkenning geboden door jullie eigen verhalen en ervaringen en dat heeft mij enorm verder geholpen! Waarvoor dank!

Mijn vraag was, Het tij keren, kan dat? Om in metaforen te blijven, zonder een rots in de branding kan dat niet, en deze rots was mijn vriend die meer dan ik in Callas is blijven geloven.
Ook heb je om het tij te keren een golfbreker nodig, en deze golfbreker is voor mij Bruno Marchal geweest die mij leerde met mijn oude gewoontes te breken.
Dan de grote vraag, kun je het tij keren? Hm, stel je de branding voor aan de zee, waar de vloed steeds verder het strand optrekt. Kun je dat tegenhouden en keren? Tegenhouden moet je heel erg veel werk voor verzetten en om het tij te keren kun je beter het goede moment afwachten, dan gaat het makkelijker.
Ik vind dat ik (met soms 3x per dag traininkjes en evenzoveel keer door de hand hebben) veel werk verzet heb om het tij te keren. Ik denk dat ik nog steeds in de periode van opkomende vloed zit waar ik nog steeds veel werk moet blijven verzetten en het moment dat het allemaal makkelijker zal en het tij zal keren, zal ergens in de toekomst op mij wachten.

In een van de komende dagen zal ik een langer filmpje maken waarin ik een dag uit het leven van Callas film en kan laten zien hoe we er nu voor staan. Helaas heb ik geen filmpjes van het begin van toen ze bij ons was, dat had een leuk vergelijk geweest.

Van een drakerig, drammerig, onopgevoed, niet stil willen staan, schichtig op het hoofd, schrikkerig, solistisch jong paard wat in het begin telkens maar op rust ging met haar achterbenen, kan ik toch nu wel zeggen dat Callas zich 99% van de tijd heel keurig gedraagt.
Ze is superbraaf op stal met poetsen, zadelen, hoeven behandelen, vliegenspray, you name it, waarbij ze altijd los staat.
Het drammerige is er nog steeds, maar ze accepteert dat ze dat niet mag doen, behalve in schriksituaties dan kruipt ze in je wat niet zo handig is uiteraard.
Stilstaan is geen item meer. Ze staat stil waar ik haar stilzet aan de hand of onder de man, zonder verdere trucjes uit te halen.
Ik kan inmiddels alles aan haar hoofd aaien, betasten en bewegen geen probleem meer.
Schrikkerig, dat kan ik veel beter controleren, is minder heftig maar het blijft denk ik nog wel een tijdje zo, alhoewel ik aan de hand van haar temperaturen toch begin te vermoeden dat dit met hengstigheid te maken heeft, dat ze dan veel meer ruikt en ziet en hoort.
Het solistische is er ook af en ze vindt het leuk om moeilijke dingen samen, (bosuitdagingen bijv) te doen maar ze kan het wel heel erg waarderen als er een koekje tegenover staat.
Waar ik me in het begin zo ongerust over maakte, dat ze altijd met haar achterhoeven meteen op rust ging, dat gebeurt nog zelden en heeft alles te maken met zere zolen.

De neigingen om Callas in de worst te stoppen zijn het laatste halfjaar verdwenen. Ik zie een toekomst voor ons en volgens mij zijn we hard op weg een mooi team te worden. We zijn er nog niet, maar we komen er wel.

Ik heb de afgelopen twee jaren veel geleerd. Over hoe paarden werkelijk zijn, over Callas, maar niet in de laatste plaats over mezelf. Waar ik (ik geloof ergens in 1995) al op gewezen werd door Voest (ja grappig dat jullie het daar net over hadden) en wat Bruno me verweet, is dat ik geen geduld heb. Ik ben veel te gehaast en onrustig, niet zenuwachtig, maar al mijn handelingen zijn te vlug achter elkaar. Dat is dus al mijn hele leven mijn valkuil en de valkuil ging ook bij Callas weer open. Ik betrap mezelf constant te ongeduldig te zijn en raai eens wat, dat werkt echt lekker met een paard dat hetzelfde probleem heeft, zei ze cynisch. Iedere dag, ieder uur dat ik met haar werk, is er wel weer zoiets waar ik mezelf op betrap en echt ik dwing mezelf tot rustig handelen, maar wat is dat moeilijk. Ik loop te gehaast met Callas naast me, dus wordt zij ook onrustiger, ik beloon te snel met kloppen, ipv 120 klopjes per seconde, kan ik ook 3 klopjes per seconde doen, ik poets haar als een elektrische tandenborstel, met 10.000 toeren per minuut ipv lange rustgevende stroken etc etc.
Wat mooi is in dit traject is dat ik daar met Callas gewoon enorm tegenaan loop, want zij is precies hetzelfde, in het begin niet willen stilstaan, madammeke ongeduld als ik niet snel genoeg opschoot met voeren, draaien, bewegen, etc. En dan werkt alleen maar rust, rust, rust, goede leerschool dus voor mij en voor haar.

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat niets in het leven voor niets gebeurt en toeval bestaat in mijn ogen niet. Ik heb het niet gezocht zo'n paard als Callas maar ze is niet voor niets op mijn pad gekomen. Behalve wat ik net schreef zal er nog wel veel aan mezelf te verbeteren zijn waarin Callas mij de spiegel
zal voorhouden.

Afbeelding

Aan de hand van diverse opmerkingen, van nieuw naar oud, wil ik graag, zoals beloofd op jullie opmerkingen en vragen ingaan.

Voest. Heb ik net al even genoemd. Heel in het begin dat ik Thor had, dus ergens rond 1995 vermoed ik, heb ik een cursus van drie dagen bij Voest gevolgd. Het was toen een van de eerste "paardenfluisteraars van NL" en ik heb veel aan zijn theorie gehad. Vooral met Shadow die toen nog hengstje was, heb ik veel kunnen toepassen. Bij Voest heb ik geleerd hoe een dier, paard, je spiegelt en dat blijft tot op de dag van heden het geval.

Is Callas dominant of vertoont ze dominant gedrag. Ik weet zeker dat ze heel in het begin, zo weg van haar grote tinkerkudde, waar ze mogelijk een underdog was, hier de dominante kon worden en nog is. In ieder geval toonde ze totaal geen respect voor dier, ding of mens en liep overal dwars doorheen. Door de shetten (Poupette die omvergerold werd), door Bubbles (haar fatale val), door mij en ook door dingen. Ze was net een mier die recht op zijn doel afgaat en als er iets in de weg stond dan moet dat oprotten en als het niet wegging dan maar eroverheen. Dit gedrag is enorm veel afgenomen. Maar in een paar situaties, zoals dat natrappen, zie je het terug en dat gaat er beslist ook nog uit.

Leider zijn. Zit zo helemaal niet in mij, dus dat is een van de grote uitdagingen voor mij. Net als Callas eigenlijk niet wil leiden, (dominant is uiteraard heel anders dan leider). Daarin spiegelen we elkaar alweer. Zij wil eigenlijk niet alleen naar buiten. Ze heeft liever iemand voor haar waardoor ze niet hoeft
na te denken. Op haar rug moet ik die persoon zijn die voor haar nadenkt, maar ik ben hetzelfde. Ik heb liever iemand die voor mij nadenkt en beslissingen neemt. Dus, zucht, ook daarin spiegelen we elkaar.

Boos worden of boos doen. Dat is inderdaad een verschil. Ik had vaker boos moeten doen, ipv opkroppen en dan ontploffen. Ook een ding waar ik bij mezelf aan moet werken.

Stoppen met Callas, waarom heb ik dat niet gedaan. Zo ben ik niet. Natuurlijk heb ik haar te koop gezet meteen na het ongeluk omdat het een escalatie was van veel te veel fouten. Maar had ik haar echt willen verkopen had ik de advertentie dan niet wat minder eerlijk gemaakt? De advertentie die in het topic staat, heeft maar op 1 site zo op internet gestaan, andere site mochten niet zo'n lange tekst en heb ik om het eerlijk te houden, het wat meer to the point gesteld. Op die advertenties zijn dan ook geen reacties gekomen. Onbewust heb ik haar niet kwijt gewild. Opgeven is niet mijn ding.

Wat was je grootste les in alle belevenissen met Callas? Hm. Er zijn heel veel lessen die ik geleerd heb. Ik heb nu helemaal geen spijt meer van de aankoop van Callas, maar dat heb ik heel lang wel gehad. Ik denk dat mijn instinct me waarschuwde en dat heb ik genegeerd. Ik denk dat iedereen er goed aan doet om naar dat stemmetje in je achterhoofd te luisteren... De dingen die ik erna geleerd heb gaan vooral over mezelf.

De klittenband"ijzers" zijn nu op 5 oktober 2017 nog steeds niet binnen helaas. Iemand vroeg waarom ik me daaraan zo vastklamp en of ik niet een tussenoplossing zou zoeken. Die tussenoplossing gebruik ik al vanaf juli meen ik, dat zijn mijn easyboots. Die voldoen prima, maar gaan snel los als je door ruig terrein rijdt, wat ik dus bijna alleen maar doe. Daarbij kan ik er niet mee galopperen omdat Callas erop trapt. Springschoenen over de easyboots halen het niet. Dus ik wacht met smart op dé oplossing van de eeuw, en als die het niet zijn, dan ga ik een plan uitvoeren met de easyboots, maar die ga ik niet veranderen zolang ik die klittenband"ijzers" niet geprobeerd heb.

Over mezelf een dagboek bijhouden zodat ik mijn emoties kan terugzien en deze kan relateren aan de ervaringen die ik met Callas heb. Dat zou geen slecht idee zijn, maar ik vermoed dat het mij teveel tijd gaat kosten. Het is wel zo, als ik aan mezelf merk dat ik een rotdag heb, dan ga ik niet rijden. Misschien wel grondwerken maar niet rijden, want ik weet dat ik stress op Callas overdraag.

Callas een veulentje geven om haar volwassener en stabieler te krijgen. Dat was vanaf dag 1 mijn wens. Helaas zitten we op dit moment en waarschijnlijk de komende jaren erg krap in ons budget, dermate dat ik alle kosten rondom een veulentje niet kan trekken. Daarnaast zou ik willen dat Callas een goed rolmodel voor een veulen zou zijn, dus ik moet er niet aan denken dat een veulen, de schrikachtigheid van Callas zou overnemen. Ik houd het zeker als optie voor over een paar jaar. Ze is nog jong!

Met een ander paard gaan rijden op rit. Ja, ik denk dat dat 100% zou schelen in haar schrikkerigheid. Als mijn vriend meewandelt of fietst, scheelt dat ook enorm. Helaas heb ik geen ruiters kunnen vinden die dat willen. Daarnaast denk ik dat het traject dat we nu doen, haar karakter geeft. Ik hoop dat ik haar over een tijdje heb kunnen helpen haar angsten te overwinnen.

Een paard erbij nemen. Dat zou dan voor mijn vriend geweest zijn om samen met mij en Callas te gaan rijden. Mijn vriend zei dat een aantal maanden geleden nog. Echter er zijn een paar omslagen in ons leven geweest waardoor er nu geen budget meer is voor een paard erbij en de andere omslag is, dat het eigenlijk dermate goed gaat dat ik het niet nodig vindt.

Callas verkopen. Een maand of 3 geleden ging dat af en toe nog steeds door me heen. Die advertentie heb ik in mijn hoofd wel 1000 keer uitgewerkt en op de pc ook overigens. Maar wat ik zei er heeft een omslag plaatsgevonden die ik niet kan aanduiden maar het plezier is de laatste tijd veel groter dan de ergernissen. Dus nee, ik heb er geen behoefte aan om haar te verkopen.

Oortjes met muziek op om te ontspannen. Eh, ik heb die dingen niet en ook geen smartphone of zo. Maar dat gaat voor mij niet werken. Ik geniet juist van de natuur, van de dingen om me heen, van de geluiden van Callas zelf, dat ontspant mij. Ik vind mijn gehoor juist ook een noodzakelijk iets want met muziek op mijn oren kan ik niet beredeneren waarvan Callas schrikt als ze schrikt van een geluid.
Zingen heb ik heel in het begin wel gedaan, maar na Bruno ben ik daarmee opgehouden. Zingen om jezelf te ontspannen heeft volgens hem geen zin omdat een paard aan je (zang)stem meteen hoort dat je niet ontspannen ben. Daarbij praten paarden ook nauwelijks vocaal met elkaar en zijn ze helemaal gericht op lichaamshouding. In het zadel voelen ze dan ook alles wat je doet en het is beter om mijzelf daar op te concentreren.
Ik ga daarom regelmatig na of ik nog steeds helemaal ontspannen zit en betrap mezelf vaak genoeg op toch mijn hakken optrekken of mijn schouders tot onder mijn oren. Dat laatste heb ik overigens altijd, waar ik ook ben, of ik nu autorijd, of kook, of lees, of achter mijn pc zit, zoals nu, ik trek altijd mijn schouders op, ben kennelijk erg gespannen, zo ongeveer als een elastiekje, hé, waar ken ik dat van, heb ik niet een paard dat ook af en toe een elastiekje is, hoezo, houdt je paard je een spiegel voor?

Vermijden of de confrontatie aangaan. Vermijden is zo verleidelijk, maar leidt onvermijdelijk naar iets wat ik niet zoek. Ik geloof dat herhaling de beste leerschool is en dat confrontatie vaak een goede leerschool is. Toch is niets zwart of wit. Ik zoek nu het grijze ertussen in. Ik ga niet in de bossen rijden als ik weet dat er motorcrossers en jagers kunnen zijn. Ik ga wel een dorpsritje maken als ik weet dat er nieuwe wegborden zijn neergezet. Ik weet de risico's weloverwogen af.

De luizen. Ik behandel de luizen nu iedere drie weken met Butox en dat gaat perfect. Ik moet het wel blijven herhalen, maar ok, het helpt ook tegen vliegen. Voor de ergste vliegenperiodes heb ik nu nog spul, maar volgend jaar zal ik tri tec eens proberen. Bakspray ga ik niet doen, omdat Bubbles bijvoorbeeld verbrandde van alle olie-achtige spullen op haar vel.

Oppassen met kunstjes als schrapen leren omdat ze dat dan te pas en te onpas gaan doen. Die fase is er een maand ongeveer geweest en nu is het helder wanneer het gevraagd wordt en wanneer niet. Ze kan nu perfect stilstaan, minuten lang als ik dat vraag. Het vereist wel enorm consequent zijn, zo niet, dan is het te verwarrend voor haar.

Schooien. Ja. het is een schooierd. Ik mag volgens Bruno geen circuspaard ervan maken. Vandaar dat er momenten zijn dat ze altijd een brokje krijgt, zoals bij zelf het bit indoen, en bij andere trainingsmomenten krijgt ze bij iets nieuws telkens een brokje totdat de oefening bevestigd is en ze om de paar keer een brokje krijgt.

Wat je aandacht geeft groeit. Nee en ja.
Wat je aandacht geeft groeit, nee, omdat ik geloof dat het bij Callas goed werkt vaak te oefenen met spannende dingen in een statische toestand. Dus schriktrainingen thuis op het erf, dus daar krijgen enge dingen aandacht en leren we dat enge te overwinnen om haar stoerder te maken voor de echte wereld. En ja, krakende flessen ook gedaan, blijft erg spannend.
Wat je aandacht geeft groeit, ja, de statische dingen in de echte wereld buiten ons erf waar ze bang voor is, daar ga ik anders mee om. Die negeer ik voornamelijk, hooguit mag ze eraan snuffelen en verder hop met de geit, eh pony. Verder bij engere dingen ga ik zigzaggend over de weg of het pad rijden, om haar aandacht te vragen. Dat kan alleen natuurlijk als we het over angst hebben en niet over schrikken.

Een groep motorrijders vragen om met ons te oefenen. We hebben zelf een gewone motor, die hebben we wel gestart en flink gas geven en dat is dan niet meer eng. Ook een vriend met een andere motor hetzelfde laten doen, ook niet meer eng. Maar dat is allemaal statisch thuis op het erf. Om haar bijv aan auto's te laten wennen, er was een tijd dat ze het geluid van banden ineens eng vond, gingen we met de auto achter haar aanrijden en dat heeft averechts gewerkt.

Invlechten of niet. Vaker wel dan niet. Ze kan dan beter zien en naar ik hoop relativeren, maar ik merk ook dat ze dan dingen veel beter ziet en spannend vindt. Heeft ze een gordijntje voor dan ziet ze beduidend minder. Toch vlecht ik haar vaker wel in. We moeten de confrontatie gewoon aan gaan.

Inconsequent zijn, ja dat overkomt me nog steeds, ik zie het vooral terug in mijn filmpjes. Nog een wonder dat Callas me dan wil begrijpen en voor me wil werken. Tezamen met het drukke in mij een groot punt om aan te werken.

Lange teugel of niet, op halster rijden of niet. Tja, ik wilde het perfect doen. Ik wilde graag dat ik mijn paard op een zo natuurlijke manier kon rijden, het liefst zonder iets. Behalve dat dit veel te gevaarlijk is uiteraard bij een jong niet goed doorgereden paard, blijkt zoals sommigen van jullie al zeiden, dat Callas die vrijheid helemaal niet fijn vindt geloof ik. Tot mijn grote verbazing vindt ze het prima met het schaarbitje en reageert daar heel erg goed op en ik denk dat ik met een zachte hand rijdt. Ik rijd op de buitenritten nu altijd met het halster én het hoofdstel met rubberen schaarbit eroverheen. Dat doe ik al vanaf juli 2016. Ik rijd haar 90% schat ik op het halster. Wanneer ik voel dat ze in haar schrik-mode zit dan rijd ik op het bit en wanneer ze wil racen omdat het de terugweg is, rijd ik ook op het schaarbit en bij moeilijke hindernissen zoals diepe afdalingen rijd ik ook op het bit. Weliswaar wel met hangende teugels zoals ik dat van de western nog in me heb zitten.
Rijd ik op het veldje, dan rijd ik de laatste maanden altijd alleen met het schaarbit en aangenomen teugels. Ik denk dat ik hierin een redelijk evenwicht heb gevonden om het voor ons allebei leuk te houden.

Schuurmachine die ik gebruik om de hoeven te doen, een gewone schuurmachine van bosch meen ik, wel traploos instelbaar met rechthoekige vlakke schuurvoet.

Hengstigheid. Ik ben op jullie advies gaan temperaturen om te meten wanneer ze hengstig is en ik vermoed er een lijn in te kunnen gaan ontdekken. Het is nog wat prematuur om gelijk conclusies te trekken, dus ik meet nog even verder. Ook weet ik niet als het klopt dat het hengstigheid vs angst is, wat ik dan met die uitslag ga doen. Ga ik dan niet rijden op die dagen of ga ik haar een hormoonpoedertje geven, of magnesium? De tijd gaat het leren.

Handpaard. Kun je de shetjes niet meenemen als handpaard. Ik ben daar nog steeds over aan het denken hoe dat te doen. Ik heb wel bedacht dat ik Shadow als tandem voorop zou kunnen rijden, ik heb hem ooit beleerd voor de wagen en we zijn kampioen geweest. Zou wel leuk zijn dat eens te proberen. Zonder wagen bedoel ik dan, gewoon twee paarden in tandem. Goed voornemen voor de toekomst.

Emotie of niet. Ergens in bij het dagboek van april merkte iemand op dat mijn emoties qua schrijven over Callas anders werden. Ik was niet meer emotioneel betrokken bij Callas en wel bij de andere dieren. Ja dat klopt helemaal. Ik was haar soms zo ontzettend schijtziek, dat ik echt niet blij met haar kon zijn en dat ik haar ook wel heel erg zat was. Ik denk ook dat ik vanaf de val in eerste instantie bewust en later onbewust afstand van haar genomen heb, omdat ik ergens in mijn achterhoofd, rekening hield met de mogelijkheid dat ik haar zou wegdoen.
En inderdaad het is niet onmogelijk dat ik bij het teruglezen van het dagboek pas de emoties had die je erbij zou verwachten. In ieder geval heeft er ergens de laatste maanden een omslag plaatsgevonden en ben ik erg blij met haar.

Dapper of dom om alles op bokt te zetten omdat bokt je vaak afmaakt. Ik denk geen van beide. Ik vond op bokt veel rozengeur en manenschijn-onderwerpen maar nu blijkt wel (uit bijvoorbeeld de vele pb's die ik gehad heb, ja echt tientallen!) dat veel mensen hun problemen niet op bokt willen zetten omdat er respectloos met hun gevoelens omgegaan wordt en iedereen het beter weet zonder dit genuanceerd te willen formuleren.
Dat vind ik enorm jammer. Bokt lijkt mij juist dé plek om van elkaar te leren en waarom kunnen we daar niet gewoon mee omgaan? Waarom moet er afgekraakt of afgemaakt worden?
Ik wilde die uitdaging aangaan en ik kan zeggen dat ik in het begin veel over me heen heb gekregen à la bokt waar ik heel beroerd en emotioneel van ben geweest, maar later zijn de feedback en suggesties toch heel prettig geformuleerd geworden.
En heb ik zeer zeker veel van jullie reacties opgestoken en ik hoop dat ik jullie wat heb kunnen meegeven, misschien hoe het niet moet of hoe het ook kan.

Volgens mij heb ik dan zowat wel alle vragen gehad die ik niet beantwoord had. O ja, de laatste vraag:
Of ik na vandaag nog blijf updaten. Ja, maar mogelijk niet meer dagelijks en wel af en toe ook nog met filmpjes.
Morgen gaan we in ieder geval een hele dag filmpjes maken van Callas in al haar facetten. In het weekend zal ik dat dan compileren en op yt zetten. En jullie krijgen ook nog een shetten special, maar dat komt weer later.

Afbeelding

Hartelijk dank stille volgers en alle bijna 275 gemelde volgers Aestate, AfricanLady, Ailill, Akires1, Albertina 71, Algato, Amalarab, Amber 15, Amyd, Anita45, Anjali, Anjali, Anke, Anne-Bento, Apple, ArankaM, Asm_Kayleigh, Assiebassie, Avalanch81, Avalon87, Ayla, Babootje, BarbaravdW, Barroco, Basic21, Benita, Benthhh, Besje, Bontesok, Borstnoot, Boyca, Britt-Sisi Buuk, Caily, CarinaR, CassieX, Celiien, Cer, Cissi, Claffdifs, Claudiadvx, ClauH, Confession, CoRiNa1983, Gast4901, DaisyJazz, Dakkapel, Danique, Dee-Es, DeMolenhoek, Diddykong, Dimphyl, DittaSwart, Donnar, Dreamer, EefkeShanti, Elbony, Eline1510, Elisa2, Jeetje77, Ellen, Ellepel, Emj_23, Emmaa, Empty Words, Engel, Esaqar, Essia, Esther_R20, EvelienKiss, Faline, FemkeVH, FennadeV, Figo88, Fleuribelle, Floortz, Fnanne, Fransje23, Freetorun, Freya6, Frutsel05, Funnyhorses, Ginny135, Git,Gwenvd, hafje81, Hanneke68, HELder, Hengstveulen, Henny_W, Hoppit, Horzieloverr, Idylle, imj, IncelleAndMe, Iris1702, Irusju, Istri, Jackytje, jannepauli, Jen4, Jennyxx, Jetwii, Joey2010, Johnie, JolisaJ, JollieGirl, Jolmer20, Josien_M, Justdjen, Kally, Kcinarual, Keet, Kendra, Kenyada, KLC, Koekie73, Koper, Kpet, Kruimellover, LadyGiroc, LadyKim, Lante, LaraxXxemma, Leila_Lover, Leonyvk, Lepeltje23, Libera, Lily-Fee, Lori, Love_Mirra, Lucia88, Lukka63, Maaikevdk, Maccy, Maddie_Paola, Madelonvdw, Maikeltje, Mainat, Mandy, Maplewood, Mara2000, Maras, Marie111, Mariellexx, MartikaW, MaryGoRound, Maximuss, Melissa 1996, Memories, Mer1980, MereMeer, MerleSimone, Metellica, Miesnaom, MiniKatje, MissWeenie, Mondy, Moon10, Morimann, Mossel, Mri, Muga, Muzzy17, Mvdende, n-Twinkel, N4n4, Nafkedemi, Nagini, Namiro, Nancy, Napie, Naskapower, Nath010, Neila, _Nero, Nieky1993, NikkiB1991, Nissima, OleJon, Oly, Otti1977, Pandora2, Parnassia, Pauline2cv, Piendumaitre, Pikkepor, Plukje, Poekie, Pol1, Prugelpiet, Puppetje, Raamzicht, Renatuuh, Rocamor, Rocymax, Romy1234, Roosch, RoosDeG, Ruitje, RuthenRoos, Saar88, Sanet, Santos, sassymoon, Seaside, Selbourne, Selka, Selyna, Senna21, Shanna, ShetjeIris, Sica, Sirius, Smee_, Smileydees, Sophie-Wind, Speechless, Stippie, StormMilagro, Stripe000, Stumper, Suffie, Sunny43, Suusjepluus, Svadilfari1, Swift, Syl1612, Tamary, TanteFlavie, Terpentijn, Theadora99, Tones, Toverbal, Truus1957, TurboTinker, Utixo, Veldbloem, Veraaaaah, VKM, Vur, Wdj, Wendy, WendyLotte, Women2, Wortel115, xDaim, XladyX, Xoranlover, xPenny, Xroosx1e, xxCYNNxx, XxMariellexX, Xyris, Xyzutu2, Yltje, Yumi1, Yvette88, Zammie, Zinzi-Jewel, Zuchini, Corientjuh94, ZusJacobs, Zwanepol en Zwartepaerd,

hopende dat ik niemand die zich gemeld had vergeten ben.

Voor hen die nu afhaken, dank voor het meelezen en tot elders op bokt en voor hen die blijven volgen tot gauw! X Mo
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 05-10-17 18:55, in het totaal 5 keer bewerkt

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 19:30

Dank allen voor jullie complimenten
welkom Parnassia, ik heb je er nog gauw bij gesmokkeld in de lijst ;-)
welkom ook Pairadice, maar jou kon ik er niet meer tussen zetten.

Callas is mijn alles