Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

SVRL

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 00:08

Als alles goed gaat wil ik tegen het einde van de zomer op de rug van deze knapperd zitten. Hij zal tegen die tijd 3,5 zijn. Echt inrijden doe ik pas als hij 4 is. Doel 2018 is dus gewoon kunnen op en af stappen en een paar minuutjes blijven zitten.

Afbeelding

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:32

OK, ik zal mijn knapperd dan ook maar eens fatsoenlijk voorstellen.

Afbeelding

Quickstep is een 2,5-jarige Rocky Mountain en sinds een jaar in mijn bezit. Ik droomde al jaren van een eigen gangenpaard en wilde eerst niet voor een veulen gaan. Een veulen werd me eerst afgeraden, maar uiteindelijk hebben 2 gangenpaard fokkers me toch kunnen overtuigen dat het mits goede begeleiding een haalbare kaart zou zijn.

Heb het afgelopen jaar een mooi netwerk kunnen opbouwen en ken ondertussen een aantal Rocky eigenaars, waarvan eentje ook voor het eerst een Rocky heeft. Ik kan ook rekenen op de steun van iemand die al jaren Ijslanders heeft, dus ik zie het wel zitten.

Ik hou van paarden met karakter en dat heeft me lang doen twijfelen of ik wel zou kiezen voor dit ras. Quick sprak me in eerste instantie ook niet aan, een vos veulen dat op de website stond en enorm karaktervol overkwam, had mijn voorkeur. Dit veulen was echter slechts enkele maanden oud en de fokker die me een beetje kent, dacht dat Quick toch wel het ideale paardje voor mij was. Op een bepaald moment stuurde zij me nieuwe foto's van hem door en ik was verkocht.

Door deze arrogante blik ging ik overstag

Afbeelding

Quick is ondertussen echt mijn maatje en we hebben veel lol samen. Hij is zeer lief en aanhankelijk, echt een binnenzak paard, maar ook wel wat terughoudend. En dat merk je ook als je met hem aan het werk wil gaan. Hij moet snappen wat je van hem vraagt en hij moet het ook nog eens willen doen. Over alles lijkt hij eerst te moeten nadenken. Vraag je hem vooruit, dan blijft hij eerst aarzelend staan, om dan te beslissen dat ie lekker met je mee gaat lopen. Hem tot iets dwingen helpt totaal niet, dan gaat hij in verzet. Zo wilde hij eerst niet achteruit. Werkelijk alle trucjes heb ik moeten bovenhalen, hoe meer druk hij ondervond, hoe meer tegendruk ik kreeg. Ondertussen zit de achteruit erin, maar hij moet het commando wel steeds op dezelfde wijze krijgen, of hij doet het niet. Gekke is dat hij heel selectief is en sommige zaken vrij snel door heeft en ook zonder aarzelen gewoon uitvoert.

Mijn gevoel zegt me dat hij mentaal gewoon nog niet klaar is om echt aan het werk te gaan en dat hij vooral nog wil spelen. Vandaar dat ik voorlopig gewoon dingen af en toe aan bied en hem verder met rust laat. Hij kent het begin van longeren, gaat achteruit, wijkt met de achterhand opzij en we hebben een begin gemaakt met hem te laten wijken op de voorhand (wat hij best nog moeilijk vind). Verder heeft er al een dekje op gelegen en is de longeersingel omgedaan. Bit heeft hij nog niet ingehad, ik overweeg om hem bitloos te rijden. Zadel lag er ook nog niet op, ik heb geen passende singel.

We wonen vlak bij de heide en gaan af en toe op wandel en natuurlijk laat ik hem zoveel mogelijk aan nieuwe dingen wennen.

wandelen op de heide
Afbeelding

op eigen initiatief over een zeiltje

Afbeelding

dekje en singel

Afbeelding

gek doen met de baas

Afbeelding

mijn knappe kudde

Afbeelding

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:00

Zijn er hier nog mensen die alleen aan de slag gaan?
Ik kan wel raad en advies vragen en krijg best wel nuttige tips, maar verder moet ik alleen aan de slag. Heb al aan een trainer gedacht, maar vrees dat die sneller vooruit zou willen als ik. Ik heb immers geen haast en wil Quick de tijd geven om alles op zijn manier en in zijn tempo te leren. Duurt langer, maar levert in mijn ogen meer op. Alleen zou ik soms wel een extra paar ogen kunnen gebruiken die mij op mijn eigen fouten kan wijzen.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:12

xApple schreef:
Welkom iedereen :D

Ik hoop dat Lars wel nog iets gaat groeien. Hij is nu 1.41 en hoop op 1.45. De verwachting was wel iets hoger maar 1.50 gaat hij echt niet meer halen.

@mirjamalvaro; Hihi nee ik niet in ieder geval.. Ik ben van mening dat je echt naar je paard moet kijken wat kan qua belasting en werk :j Met 2,5 oefenen en met 3 rustig aan beginnen met zadelmak maken en rijden kan imo echt prima. Mits het paard een beetje body heeft en de frequentie laag is.

@Limoncello; Ik heb jouw topic een keer gelezen en wat een commentaar kreeg jij toen zeg. Oei :(:)
Ik vind het heel knap dat je doorzet en zo je best doet.

@SVRL; Wauw wat een beauty ! <3 <3 Moet eerlijk zeggen dat ik haar nog wel heel smal en jong vind ogen. Of is dat het ras? (Ik zit in de fjorden/Shetlanders/Quarters dus ik heb vooral ervaring met bredere pony's).

@Sbravour; Ik woon ook in Noord-Holland maar ik weet niemand eigenlijk. Behalve Marcel Beukers maar die doet het alleen op eigen locatie volgens mij?

Ik ga het beleren van Lars zelf doen samen met een vriendin. Ik heb zelf genoeg rij ervaring en vorig jaar mijn Shetlander samen met diezelfde vriendin beleerd voor de sulky. Ik vind het zo fijn dat de pony's aan huis staan en ik ze heb vanaf 6 maanden oud. Ik ken ze al door en door en heb heel veel vertrouwen in Lars :j Ben totaal niet bang om erover een aantal maanden op te stappen.

Er zijn verschillende lijnen in de Rocky's. De moderne zijn smaller, maar de mijne heeft stevige ouders en moet nog uitzwaren. Hij lijkt al zijn energie in het groeien te stoppen. Is ook de reden dat ik er volgend jaar rond deze tijd enkel maar wil op zitten. Ik geloof nooit dat hij al body genoeg gaat hebben voor het echte rijden. Denk dat ik start met korte stap ritje zodra hij 4 is en zo geleidelijk aan spieren laat opbouwen. Intölten kan voor mij wel wachten tot hij 5 is, tenzij hij het zelf vroeger aan biedt.

Op dit moment doen we alles heel speels. Ik parkeer tijdens het uitmesten mijn kruiwagen naast hem en kruip er dan in, maakt ie niets uit. Of terwijl ie eet zet ik mijn handen op zijn rug en begin ik naast hem te hupsen, vindt ie maar raar maar hij blijft er kalm onder.

Zo 2 keer per maand ben ik 10 min bezig met wijken voor druk en 5 min met het begin van longeren. Dat is voor hem al druk genoeg.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:10

xApple schreef:
Oh je was niet van plan om er al snel echt op te rijden :D Sorry heb daar overheen gelezen. Ik vind het ras trouwens echt zó gaaf.. En die kleur <3 Ja snap dat je gek op 'm bent.

1 seizoen kan al zoveel doen voor die jonkies.. Lars was van het voorjaar echt ook veel meer baby dan nu :j

Geeft niet hoor, ik heb het ook niet heel duidelijk gezegd wat mijn planning is.

Hij zal nog een tandje bij moeten steken als ie op zijn pa wil lijken.

Dit is hem, Blue Mountain Spirit (staat overigens te koop, als ie ondertussen nog niet verkocht is)

Afbeelding

Afbeelding

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:13

Wat een knapperds komen er hier voorbij zeg!

Ik heb geen krukje, maar jullie maakten me nieuwsgierig hoe Quick zich zou gedragen. Dus trok ik gisteren, onder een bezorgde blik van mijn vent, met een ladder naar achter.

Grondige inspectie van het ding.

Afbeelding

En toen ik er net op stond, kwam mijn vriend kijken of ik nog heel was. Kon ie gelijk foto's nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Missie geslaagd

Afbeelding

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:22

Ik was banger op de ladder als Quick, mijn hoogte vrees speelde op. :+
Hangen was voor mij dus geen optie, zal iets zijn dat kan wachten tot ik in een opstapje investeer. _O-

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:49

Oh bah, ik wist dat mijn bitlooshoofdstel te groot zou zijn, maar hoopte dat het aangepast kon worden. Helaas zal de neusriem altijd te groot blijven.

Ik baal enorm, zit ik hier met 2 nutteloze hoofdstellen en als ik pech heb passen mijn beide zadels ook niet op hem.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:04

SBravour schreef:
Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D

Ik ga sowieso voor bitloos. Heb vroeger altijd met bit gereden maar mijn oude ruin bloeide zo open toen ik bitloos ging. Dus nu start ik zonder.

Ik laat overigens nooit een tandarts komen, mijn dierenarts kijkt zo nodig de mond van mijn paarden na.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:40

Quick kan wel wat klieren als hij vast staat, maar hangen doet hij niet.

Afbeelding

Hij kan ook netjes stil staan, als hij wil.

Afbeelding

En hangen onschuldig? Mijn oude ruin trok alles kapot zodra ik mijn rug draaide en heeft nu artrose op zijn bovenste nekwervels. Zodra meneer wist dat hij alles kapot kreeg door te gaan hangen, is hij er nooit meer mee gestopt.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:13

Ik moet het draf/tölt knopje als ik Quick aan de hand heb nog vinden. Meneer wil niet lopen als ie aan het halster is. Stappen geen probleem, maar meer tempo oh nee. Zou kunnen dat het mijn eigen schuld is. Het heerschap kon afgelopen winter, toen hij nog hengst was, enorm etteren als we gingen wandelen. Steigeren, bokken, trippelen, ... hij ging heel het riedeltje af. Heb er toen veel tijd ingestoken om hem netjes naast mij te leren blijven. Nu wil hij dus niet meer sneller als stap, zucht.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:51

Ricie schreef:
Ooh ik heb dit met mijn shet gehad toen ik haar net had. Kreeg haar buiten ook absoluut niet naar de draf. Ik heb toen in de bak geoefend eerst om haar naar draf te vragen. En als ze dit niet deed met het touwtje richting haar kont zwiepen en zodra ze ook maar een paar drafpassen maakte direct goed belonen. Zo heb ik het er uiteindelijk ingekregen. Momenteel is het zelfs zo dat als ik een paar stappen harder zet dat ze zelf gaat draven om me bij te houden. ze zoekt dus haar eigen tempo om bij me te blijven...heerlijk

Touwtje zwieren gaat het niet worden, hij gaat niet eens een pas sneller als ik met een plastiek zak aan het eind van mijn longeerzweep over hem zwiep.

Afbeelding

Iets met koele kikker

Afbeelding

Vrees dat ik al spelend een beetje te veel aan schriktraining heb gedaan. :D

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:05

Art_Ificious: dat trekken heeft Quick tot hiertoe 2 keer geflikt. Al moet ik wel zeggen dat hij gewoon stopt zodra hij aan het eind van de lijn is. Meneer kijkt iedere keer heel verbaasd om, zo van oh pardon baas, was ff vergeten dat jij me vast hebt. Bij mij blijft het dus beperkt tot een korte arm stretch sessie.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 00:07

Art_Ificious schreef:
Bij mij helaas niet. Maar toen ik hem pas had kon ik hem niet eens door de wei begeleiden na drie passen kreeg die een schrikreactie waarbij hij meteen rechtdoor in galop wegsprint. Probeer dat dan eens tegen te houden als hij zijn gewicht plots in de strijd gooit.
Bij limo is het een angst maar van wat en hoe hij eraan komt is nog steeds een groot vraagteken. :(

Had ik met mijn eerste haff ook, die kon alleen in een longeercirkel aan de longe. Mijn oudste ruin kende de longe niet toen ik hem als 4-jarige kocht, die heeft ook een paar keer mijn handen open gehaald.
Echt rot en pijnlijk als ze zo reageren.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:41

Art_Ificious schreef:
Wat zouden jullie gebruiken voor zzn schriktraining?
Ik kan vlaggetjes, paraplu, balonnen, bal en een pop bedenken. Maar verder kom Ik niet.

Mijn jongens staan naast een voetbalveld. Heb dus gratis schriktraining. Net nog een bende van 7 (of meer) joelende ukkies aan de draad gehad, twas jeugdtraining vandaag. En als ze niet bij de paarden staan, lopen de meiden gillend achter elkaar. :-)

Zo krijg je dus een stel koele kikkers.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:35

Mooi paardje rocymax.

Art_Ificious, heb je al eens een touwhalster geprobeerd? Zowel Quick als mijn oude ruin reageren daar beter op als op een gewoon halster. Alleen mijne shet heeft nog een gewoon halster.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:02

A_I, heb je een specifieke trainingsmethode, bv Parelli?

Ik heb dat dus niet. Vind al die trainers reuze intressant, heb al heel wat boeken verzameld, maar ik loop steeds opnieuw weer vast omdat niets mij echt kan prikkelen. Alle boeken geven mij het gevoel dat ik krijg wanneer ik een recept in een kookboek zie waar alle ingrediënten tot op de gr of ml afgemeten moet worden, doe je dat niet, dan mislukt je gerecht.
Ik zit zo niet in mekaar, niet met het koken en niet met mijn paarden. Tuurlijk heb ik graag een basis en stappen die ik moet volgen, maar ik wil ook nog een goed eindresultaat als ik een stap oversla, of ergens een zijweg neem. Voor mij telt het eind resultaat.
Via bokt leerde ik Mark Rashid kennen en ik heb met veel plezier zijn boeken gelezen (tot hiertoe enkel de 3 die in het Nederlands vertaald zijn). Vind het vooral fijn dat hij niet de zoveelste is die met een strak schema komt, volg me en het komt goed, maar dat hij je gewoon laat nadenken en leert kijken naar je paard.
Net dat probleem oplossend denken, vind ik een meerwaarde. Naar mijn gevoel kan je de visie van Rashid echt wel meenemen in je traditioneel trainingsschema, hij geeft je alleen de tools om af te wijken en eens een zij weggetje te nemen.
Ik ben door hem in ieder geval anders gaan trainen met mijn jonkie. Ipv een doel voor ogen te hebben en een manier om daar te geraken, test ik nu uit hoe ik mijn doel kan bereiken op een manier dat mijn jonkie met me mee wil werken. Vond het aanvankelijk best moeilijk, maar merk nu dat ik er de vruchten van pluk.
Zoals ik zijn boeken ervaren heb, denk ik dat jij uit zijn boeken ook wel de nodige handvaten kan halen om je te helpen met jou paard. Moest je omgeving Zonhoven wonen en je wil mijn boeken lenen, stuur je maar een pb. Heb nu toch geen tijd om ze opnieuw te lezen, dus ik kan ze wel even missen.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:47

Art_Ificious schreef:
Heb geen bepaalde methode. Velen raadde mij clinton anderson aan maar die methode vind ik juist grof en best dieronvriendelijk. (Heb een filmpje gezien waar een paard continu rondjes moest draaien omdat hij niet wou stilstaan bij opstappen. Dit paard is uiteindelijk omhoog gegaan en achterover geklapt met een zadel op de rug, kreeg spontaan pijn in mijn eigen rug.)

Wil wel iets van een methode maar van parelli vind ik bv niet veel terug tenzij je online aankoopt. Maar wil me nergens op vastpinnen.

Ik woon in herk-de-stad dat is niet zo ver van zonhoven :)

Wat ik vooral aan Rashid leuk vind is zijn visie. Zelf houdt hij bv niet van trainers zoals Parelli en Roberts, omdat hij van mening is dat ieder paard uniek is en ieder paard dus ook op een eigen manier werkt. Al geeft hij zelf ook wel toe dat paarden daarom niet slecht reageren op de trainingstechnieken van anderen. Zijn visie helpt je, naar mijn gevoel, vooruit als je een paard hebt dat je niet kan bereiken via je normale manier van trainen.
Heb zelf ook niet echt een persoon die ik volg ofzo. Ik wil mijn paard iets leren, begin ermee zoals ik dat ooit aangeleerd kreeg en werkt dat niet, duik ik in mijn boeken of op het net. Hielp bij mijn andere paarden, niet bij Quick. Bij hem moet je echt de trigger vinden die hem in gang zet en daarnaast veel geduld hebben. Kan echt tot frustraties leiden, zeker als je niet vooruit geraakt. Ben zo in het voorjaar echt compleet tegen een muur gelopen met Quick. Dankzij tips van anderen en het lezen van die boeken van Rashid, kon ik uiteindelijk toch een opening maken en geraakte ik verder.
Quick trok zich niet los, maar hij wilde niet achteruit gaan. Bij mijn andere paarden ging het knopje erop door druk op hun borst te geven. Quick legt dan gewoon zijn hoofd op je schouder en geeft tegendruk. Zwieren met je leadrope zoals in mijn Parelliboek stond, daar reageerde hij ook totaal niet op. De tip om een carrotstick of dressuurzweep te gebruiken, was ook niets. Toeval wil dat ik net in die periode die boeken gekocht had en dat Rashid op een bepaald moment beschrijft hoe graag paarden voor ons willen werken, maar dat wij de signalen vaak missen. Gevolg, we geven ons commando op een verkeerd moment, leggen te veel druk, etc. Truk is om de eerste signalen te herkennen en je paard hiervoor te belonen. Dus onder het idee van baat het niet dan schaad het niet, met Quick aan de slag gegaan. Uiteindelijk gaf Quick dus wel aan dat hij achteruit wilde gaan, maar op een heel subtiele manier. Meneer deed zijn hoofd omhoog en naar achter zonder verder een spier te bewegen. Zodra ik hem daarvoor beloonde, ging ook zijn borst naar achter en zag ik de spieren in 1 van zijn voorbenen bewegen. Nu is het heel simpel met hem. Ik vraag hem achteruit, wijs met mijn zweep een hoef aan en meneer vertrekt. Soms gaat hij zelfs al achteruit zonder hulpmiddelen.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:08

Hoop dat iedereen wat aan het genieten is van de laatste mooie dagen.

Iets oefenen lukt niet zo goed als het voetbal is. Je bent zelfs een attractie tijdens het uitmesten van de wei. Moet er niet aan denken om dan serieus met Quick te werken.

Dus gewoon maar ff bij de mannen aan het chillen geweest op een bol hooi en Quick als voetbank gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding

Een beetje al spelend leren dus.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:30

KittyDylan schreef:
Ik meld me hier ook :)

Op de planning staat dat mijn nu tweejarige volgend jaar voor de kar beleerd wordt. Op het moment ben ik haar mak aan het maken door middel van wandelingen.
[ [url=m/3enyAb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn Welsh Mountain merrie Powys Fflur-Coch, ofwel Fflur (Fleur). Geboren op 12 juni 2015 en van mij sinds 21 november 2015. Van een heel (kop)shuw veulentje naar een nieuwsgierige en leergierige aandachtstrekker.

Vindt wel nog veel eng maar na een (paar) keer gaat het vaak prima.

Lijkt me leuk om jullie ook te volgen in het trainingsproces.

Meer die ze voor de kar zetten?

Wat een dotje!

Er zijn hier nog een aantal mensen die hun jonkie voor de kar gaan beleren.

Vind het best wel leuk om ook dat proces te volgen.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:18

Er heeft er ene voor het eerst een zadel op gehad. Meneer deed een paar stapjes achteruit en toen was het ok. Heb het er na 5 minuten afgenomen en dan even later terug erop terwijl hij los stond.

Afbeelding

Afbeelding

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:52

BrechtCarlos schreef:
@SVRL Gaaf zeg, kan hij goed hebben! Hoe oud is hij als ik vragen mag?

Quick is in april 2 geworden. Op dit moment speel ik vooral met hem en af en toe is het eens 10 minuten serieus. Gewoon wat volgen, wijken voor druk, een rondje stappen aan de longe, dekje en longeersingel op. Alles echt maar heel kort en zowel aan het halster als los wanneer dat mogelijk is. En verder gewoon erbij gaan zitten als ik weet dat er in zijn gezichtsveld of op hoorafstand iets gaat gebeuren dat mogelijks eng is. Daarom is hij zo koel. :-)

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:08

kvulden schreef:
Ik laat haar niet stoppen na het bokken en ze krijgt wel een tik als ze dat vooral naar mij toe richt. Bij de merrie is het vooral een soort van vreugde bok denk ik, maar ze zou ook wel graag de baas over haar worden. Ik wil inderdaad wel doorzetten, maar zoals het zondag ging zag ik daar even geen kans voor. Omdat ik haar niet vergenoeg bij mij uit de buurt kreeg. Ik had wel een zweep, maar niet de longeer zweep. Vandaag heb ik haar ook laten door werken. Maar zag wel vaak de oren naar achteren.

Quick wilde ook niet van me weg, heb nu een plastiek zak aan het eind van mijn zweep. Zo lang ik mijn zweep rustig boven hem zwier, stapt hij netjes rond mij. Quick mag van mij enkel nog maar stappen, sneller komt voor mij pas als hij 3 is en vlot stapt zonder zakje eraan.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 19:37

Vandaag 5 minuutjes de tijd gevonden om wat met Quick te doen. Eindelijk gaat hij op handgebaar een paar stapjes achteruit.

Mijn oude ruin vond dat hij ook iets moest doen en omdat ik zo'n problemen heb met Quick aan de longe te krijgen, wilde ik een keer testen of ik wel goed genoeg mijn eigen lichaam gebruik. Mijn oude ruin kent slechts de basis aan de longe en mag eigenlijk ook niet meer gelongeerd worden, maar meneer vindt het zo leuk, dat ik het toch sporadisch even doe. Normaal pak ik dan mijn longe en zweep, maar vandaag had ik enkel het halster van Quick en mijn leadrope op de wei. Moest dus echt wel met mijn lichaam sturen, maar Bacardi liep als een trein. Niks mis met mijn lichaamstaal dus.

Oh, je mag eens raden waar Quick was toen ik met Bacardi aan de slag was. Het ettertje stond gewoon naast mij en volgde als een hondje mijn bewegingen. Ukkemans lijkt echt wel aan me vastgekleefd te zijn zodra ik op de wei kom.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:49

Ik denk dat ik een kleiner zadel nodig heb :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zoektoch naar iets passend kan beginnen.

Jullie zijn allemaal wel lekker bezig zegt. Wij lopen echt wel serieus achter op de rest hier. Denk dat we niet ver gaan geraken in 2018