Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:28

Wat leuk, een topic met "lotgenoten"!
En wat een divers groepje al, ieder met een eigen verhaal :( :)

Juni 2014 fokte ik mijn eerste eigen veulen, uit mijn droommerrie icm met de droomhengst werd een prachtig merrieveulen geboren, mijn droomveulen (op de zwarte staart na), Lola. Lola groeide aan huis op en had een nogal a-typisch Tinker karakter, namelijk zeer energiek en dominant, niet echt een paard wat voor iedereen geschikt was. Maar terwijl veel mensen terug deinsde, vond ik haar geweldig. En op den duur kon ik alles met haar, al bleef haar duidelijke eigen mening natuurlijk bestaan :+ Na de jonge jaren 2014, 2015 en 2016, werd het eindelijk 2017, het jaar waarin ik voor het eerst op haar rug zou kunnen gaan zitten. Helaas heeft dat moment nooit mogen komen, 24 januari 2017 moest ik haar op de kliniek laten inslapen na een week vechten tegen koliek, zelfs opereren zou geen optie zijn (zie onderschrift).

Uiteraard viel ik in een diep gat, ik had nog zo'n powervolle Tinker staan, maar had echt de behoefte niet om die vrijwel dagelijks te rijden, wat ze eigenlijk wel nodig had. Lola was echt mijn soulmate, ik wilde even helemaal niks meer, zodoende verkocht ik haar. Toevallig genoeg had ik de moeder van Lola (Caily) december 2016 terug gekocht, en ik kon het niet over m'n hart verkrijgen het laatste stukje Lola wat ik nog had te verkopen, dus moest er een maatje bij. Ik leid het liefste al mijn paarden zelf op, dus een jonge Tinker was een voor de hand liggende keuze. Met een ouder paard en jong paard zou ik ook niet dagelijks/wekelijks persée iets moeten doen met ze. Zodoende kwam er een 2-jarige op proef. Ze had haar manen geschuurd, maar volgens de fokkers was dat na stress. Ik concludeerde dat nergens in haar bloedlijnen eczeem voor kwam en dat het te laat in het seizoen (en te jonge leeftijd) was om eczeem te zijn. Helaas bleek de afgelopen maanden dat het toch wel degelijk eczeem was, en vanwege ambities voor de fokkerij en verdere situatie, is ze vorige maand verkocht aan iemand anders.

Wederom twijfel, wat nu? Caily had ik dankzij een vriendin weer laten dekken, maar het wilde niet echt lukken, inmiddels al meerdere pogingen verder. En los daarvan, wie zegt dat ik met een veulen weer zo'n klik voel, en kan ik het opbrengen om weer op nul te beginnen? Een jong paard opleiden is wat anders dan 3-4 jaar te moeten wachten voor je erop mag. Ik sprak mijn twijfel uit tegen een vriendin, dat als het niet wilde lukken met Caily drachtig krijgen, ik dan ermee wilde stoppen, verkopen en klaar. Misschien ooit, maar nu wel even pech genoeg. Zij kon een leven zonder paarden bij mij niet voorstellen, en dacht dat er toch ergens op de wereld een paard moest zijn wat geluk kon terug brengen?

Als Tinkerliefhebber/-trainer, hou ik bijna altijd wel in de gaten wat er te koop staat. Een paar dagen later keek ik uit mijn werk (03.00u 's nachts) nog even het huidige aanbod op marktplaats. Een advertentie trok mijn aandacht, niet omdat hij er zo spectaculair uit zag, slechte onduidelijke foto's en beknopte beschrijving. Maar het was niet ver weg en Tinkers met afstamming, goed getekend en ik dacht een mooie bouw te zien. Dus vriendin gecontacteerd, die gelijk riep, is vlakbij, we gaan kijken!

En zodoende ontmoette ik Candy (v. Bart van Stoeterij van Loo). Candy is geboren in april 2013 en nog helemaal groen, aldus de verkoper. Ik zag gelijk een paard met de attitude die Lola ook had, geweldig! En ooh, wat was ze mooi. Ja hoor, deze jongedame had m'n hart gestolen. Sinds augustus staat ze hier, en madam is nogal een uitdaging :+ Ik heb het vermoeden dat er meer mee geklooid is dan mij is gezegd. Absoluut niet qua beleren, maar aan de hand weet ze precies hoe ze zich los moet rukken, en ze leek overtuigd dat mensen/dingen die mensen mee brengen eng/pijnlijk zijn. Dus er viel werkelijk niks met haar te beginnen. En dat terwijl ze van karakter echt brutaal en ondernemend is, dit zie ik ook terug in de kudde. Inmiddels gaan we gelukkig wel vooruit en kan ik haar overal aanraken, poetsen, een rondje mee uit wandelen, en zelfs hoefsmid ging goed (verkoper heeft wel eerlijk gezegd dat dat voorheen alleen met DA verdoving ging ivm slijptol in het verleden).

Ik hoop dus in 2018 eindelijk mijn eigen jonge paard te kunnen beleren, om vervolgens nog heel veel jaren te genieten. Candy is geen Lola, maar oh wat ben ik gek op haar, mede doordat ik van karakter veel overeenkomsten, maar ook verschillen zie!

Overigens hebben een dag voordat ik Candy ontmoette een laatste poging gedaan met Caily bij de hengst, en deze bleek geslaagd. Dus volgend jaar ook nog een kleine vlek erbij hier :')

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 19:48

Ik doe alles zelf!

Welkom iedereen, ik lees na het weekend weer bij :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:23

Longeren vind ik onzin en hangen gewoon als ze los staat of tijdens het poetsen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:51

FLH levert zeker knap werk, ik volg haar ook. Hier min of meer dezelfde werkwijze, al moet ik zeggen dat ik ook heel erg naar het paard kijk. Het ene paard ervaart het ene als prettig, de ander weer iets anders. Dus soms is de volgorde anders of doen we dingen niet of juist extra. Daarom wil ik ook geen bedrijf, werken doe ik wel bij mn baas :)

Ik ben vandaag bij familie van mijn project op visite geweest, heel leuk om te zien van wie ze dingen heeft. En gisteren voor het eerst gewandeld in de bewoonde wereld, deed ze braaf! Bus of vrachtauto deed ze af als "normaal", alleen de Shetlanders waren monsters, hihi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:53

Schop onder de kont klinkt ook wel bruut, maar ik heb zelf wel gewoon zweepje bij de hand. Als ze gaan hangen dan tik ik ze even vriendelijk bij vanachteen waardoor ze naar voren gaan. Dan valt de druk weg en belonen ze zichzelf dus ahw. En daar gaat echt minder kapot van als wanneer een paard gaat hangen. Ik wil echt geen paard wat hangt, laat dan alles maar kapot breken. Teveel kapotte nekwervels (atlas) gezien hierdoor. Is het niet direct, dan wel op latere leeftijd artrose vormen of verschuivingen.

Hier bezig op heel ander niveau, kan paardlief nu op positieve manier halsteren. Heeft me wel een hersenschudding gekost :+ En had ik al verteld dat de hoefsmid goed ging? Een enorm overwinning, bij de vorige eigenaar ging dat alleen met DA verdoving...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:12

:wave:

Ik had me hier al eens voorgesteld, ik ben inmiddels ook bezig met het beleren van mijn paard. Ze is inmiddels officieel van mij, en heet nu Phoebe (ipv Candy). Na een traject van 4 maanden mak maken op de grond (ze kon nog niet eens gehalsterd, niet meelopen, wel meesleuren :P ),

- zat ik 10 december er voor het eerst op, gewoon even tijdens het poetsen. Dat een paar keer herhaald, beetje klieren met rondje om de wereld, via de kont eraf, in mn handen klappen, benen bewegen, etc. Stukje stappen zonder zadel terwijl vriendin haar bij het halster had. Ondertussen zadelmak gemaakt, gewoon simpelweg opzadelen, stukje stappen, weer afzadelen, keer erop gaan zitten.

- 26 december kon ik zonder zadel los een stukje stappen over onze verharding van 5x20 meter.

- 7 januari voor het eerst met zadel erop in de bak. Uiteraard ook gewoon los, aangezien ik al wist dat ze niet zou ontploffen, en zowel, zou een longeerlijn in haar geval alleen maar kwaad doen. Maar ging super. Waar ik tegenaan liep, is dat ze niet voorwaarts wil op been. Ze snapt het wel, maar na 1 - 2 passen vindt ze het weer tijd stil te staan voor een beloning. Als ik dat negeer en voorwaarts vraag, durft ze te dreigen. Ik negeer dit, of verhef me stem, en beloon nadrukkelijk als ze wel voorwaarts gaat.

- 8 januari komt een vriendin en gaan we buiten wandelen. Paardlief opgezadeld mee, als ze op een rustig pad ontspannen is, stap ik op en lift ik ca 15min op haar rug mee terwijl vriendin haar aan het touw heeft.

- 15 januari denk ik wel even heldhaftig alleen in de bak te gaan "rijden". Opstappen, check. Beetje stappen, check. Maar blijf tegen dat stakerige en dreigende op het been aanlopen. Wilde maar even doorpakken, duidelijk geen angst bij paard, ook geen onbegrip, maar gewoon kwaad zijn dat ik niet elke twee passen meer beloon. Paardlief wordt hierop nog een tikje kwader en komt met voorbenen van de grond. Ik brul een keer en ze gaat braaf voorwaarts. Paar rondjes later heeft ze een nieuwe tacktiek, willen gaan liggen. Ik schrik me een hoedje en geef flink been. Paard flink kwaad en steigert herhaaldelijk hoog. Ik heb een vriendin gebeld die gelijk is gekomen om te helpen. Met loswerktouw in het midden is gaan staan en voorwaarts drijven wanneer nodig. Een keer door moeten pakken en tik met touw op dr kont om steigeren te voorkomen. Paard schiet van schrik er vandoor, maar is keurig (!) terug te nemen en daarna is het klaar en is ze braaf voorwaarts op been.

- 20 januari weer erop in de bak. Verstandig als ik ben :Y) nu weer met vriendin erbij. Ging super, geen gedreig meer op mn been, maar gewoon voorwaarts met losse oortjes etc. Voor het eerst wat stukjes draf mee gepakt, ging ook heerlijk. Sturen gaat steeds beter, de ho werkt echt fantastisch. Ook nu weer even een keer een beetje weg schieten (en een bokje) bij een van de eerste keren aandraven, maar dat geeft niet. De lijn tussen onzekerheid en dominantie is bij dit paard zo klein, maar haar werklust zo groot, zolang ik de rust bewaar en duidelijk ben, komt alles goed. Voor het eerst zweepje in de hand, dit vind ze spannend, maar accepteert ze.

(foto 07/01)
Afbeelding

Phoebe is een Tinkermerrie van bijna 5 jaar. Ze is in Nederland geboren en bij de vorige eigenaar kunnen weg komen met dominant gedrag, tot het buitensporige aan toe. Van het goede veulen abc wat ze bij de fokker heeft gehad, bleef weinig over. Vertrouwen in mensen is flink beschaamd helaas, halster/hoofdstel om doen blijft een drempel(tje), net als alles wat nieuw is. Daarom doen wij sommige dingen net even anders dan meestal. Ik heb zelf al veel paarden/Tinkers mak gemaakt, daarom durf ik deze uitdaging aan (itt meerdere trainers; de eerste maanden viel ze nog wel eens aan uit angst :o ). Ik ben ervan overtuigd dat er geen enkel kwaad in dit dier zit, ze is pienter en vlug, maar wil zo graag geliefd zijn en haar best doen. Echter heeft ze ook een sterk, dominant, karakter, dat moet je weten te leiden en positief te bekrachten. Dit paard dwingen heeft geen zin, dan wordt ze bloedlink. Uiteindelijk wil ik vooral buiten met haar gaan rijden, endurance gericht. In de bak -over een paar jaar- western (m.n. trail & reining).

Hier momenteel ook bitloos, eigenlijk vooral om het simpel te houden, omdat de druk met ho dan, net als met halster, gewoon op de neus is. Op den duur wil ik dat ze alles kan, maar voor nu is dit prima. Ik vind licht op de hulpen erg belangrijk, dus dingen als bit wil ik niet nodig hoeven hebben in de eerste periode. Daarbij is de tandarts nog niet geweest, ik vermoed wel eea aan onderhoud nodig. Ik besef me dat ook met bitloos dit voelbaar blijft voor haar, maar het bit kan niet achter een haak blijven haken oid. Als ze op druk van het hoofdstel lelijk zou gaan doen, zou ik ook hiermee wachten totdat de tandarts is geweest (begin feb), maar dat is niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-01-18 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:20

Wat sneu... Ik snap wel wat ze wilde zeggen. Dat als een hoef te hard slijt, er een signaal af wordt gegeven in de straal waardoor de hoef ook harder zal gaan groeien, en hoe harder de hoef groeit, des te harder het materiaal is wat de hoef maakt. Op den duur lost het probleem zich dus idd vanzelf op. Maar dan moet je je paard wel die tijd gunnen :+ en dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.

Ik ben ook van het natuurlijke in de basis, maar als ik van de zomer meer rij dan de hoef groeit, komt er gewoon een ijzer onder. En aangezien mijn paard heel natuurlijk :+ buiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk :Y) nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:15

Nou de overtuiging deel ik ook niet. Vergelijkbaar verhaal, meisje reed met hackamore, zelfs lederen bitje zou zielig zijn. En vervolgens hele tijd hackamore op spanning...

Touwhalsters gruwel ik dan weer van, als ze dan vast komen te zitten, los komen en er vandoor gaan en onderweg iets gebeurd heb je serieuze wonden. Kan dan zelf ook niet meer halster beet pakken als paard te druk is (dan pak ik wel eens halster en elleboog klem voor de schouder). Ik heb wel een Monty Roberts halster. Rijden nu dus met multi bridle, die lag er al. Is voor mij vorige paard speciaal gemaakt, maar paard overleed voordat ze 3 werd, dus heeft hem heel weinig gedragen. Bit kent mijn paard ook wel, met wandelen en als handpaard. Maar ondanks dat ze hem keurig aan nam, zat er een snelle dalende lijn in het gemak waarmee ik haar kon halsteren, dus ergens toch iets onprettig. Eerst maar even gelaten, voordat ik de hele halstertraining weer overnieuw kon doen.

Mijn paard heeft helaas niet in de opfok gestaan, maar bij de vorige eigenaar achter het huis, met een merrie uit dezelfde kudde van de fokker, die was een jaar ouder. Toen ze daar kwamen was mijn paard net afgespeend, het andere paard 1,5 jaar. Dat paard was dus iets makker, en gemoedelijker van karakter. Maar ook die was 4 jaar later lastig te halsteren en wantrouwend, terwijl het bij de fokker de grootste kroel was en ze er al mee gewandeld hadden etc (ben bij de fokker geweest omdat ik alles wilde weten en ouders+oma van mijn paard graag wilde leren kennen). De mensen van wie mijn paard en die andere merrie waren, zijn niet kwaadwillend geweest. Gewoon alles flink onderschat en te naief met andere mensen meelopen. Zo zijn die twee als jonkies bekapt met slijptol, dat zou normaal zijn, alsdus de hoefsmid en dus ook eigenaar. Dat vond mijne eng, uiteraard, sindsdien alleen nog bekapt met DA verdoving, op karakter brak ze door spuit van welkoop heen. Ontwormen kwam mijne ook mee weg door "stout" te zijn, dus ontwormd met spuit door voer. Dat soort issues wil ik hier dus niet, maar mijn paard is zo enorm handig en snel in losrukken, zich niet laten pakken, etc etc. Als ik haar dan wel een keer heb is ze niet te beroerd om een keer te bijten of te trappen. Ook dat weet ik zeker van dat aangeleerd is, want zo is haar karakter niet.

Inmiddels zijn de meeste dingen er gelukkig uit en kan ze redelijk voor normaal paard door. Braaf bij de smid en normaal te ontwormen. Dekens vermoorden haar ook niet weet ze inmiddels. Alleen de antii-klit spray waarmee de vorige eigenaren ook geklooid hebben, heb ik nog niet helemaal opgelost, wel begonnen, dus weet hoe ik het moet doen, maar voor nu geen prioriteit.

Alleen dan vandaag, zadel ik gewoon los op terwijl ze hooi staat te eten, prima. Dan vervolgens hoofdstel, beseft ze ineens dat we iets gaan doen wat spanning kan opleveren of redelijk nieuw is, en dan mag ik er dus eerst een rondje achteraan. Of nou ja, zij meent weg te moet lopen, ik loop kalm achter haar aan, zeg letterlijk "doe eens normaal, samen dingen leren is leuk", en paard denkt, oja, is ook zo, met jou is het nog nooit een nachtmerrie geweest _O- En zich vervolgens hoofdstel om laat doen alsof er niks gebeurd is. Dat soort kleine dingen zij zo zonde.... Net als haar voernijd met krachtvoer, compleet onnodig om als ik de paarden weer bij elkaar zet (als ze beide bij hun bak zijn weg gelopen), toch nog even te snauwen. Gelukkig negeert andere paard het, of corrigeert haar, maar zo is ze niet geboren :n

@Cera_D , wat een geweldige foto!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:53

Staat hij ergens in training kleinvosje? Die slijptol vonden ze ook gewoon normaal hoor, ze vonden het (toen 2-jarige) paard maar een rare dat ze zo panisch reageerde 8)7 Vast iets met het idee van de Tinker wat veel mensen hebben vs. de werkelijke Tinker

Ik ben geen voorstander van opfok. Mijn vorige paard is dus net geen 3 geworden, maar heb ik altijd gewoon thuis gehouden. Ze was zelf gefokt. Na afspenen heeft ze in gemengde kudde met een leeftijdsgenootje en paardje van een jaar ouder gelopen, vanaf dat ze 1,5 was met een volwassen ruin en merrie. Nooit het idee gehad dat ze wat tekort is gekomen, want die paarden deden echt wel mee als ze een gekke bui had. In het jaar dat ze 1 werd had haar moeder weer een veulen aan de voet, was echt haar partner in crime. En ondertussen heb ik haar mak gemaakt voor alles, wandelen, fietsen, grondwerk, vrijheidsdressuur. Ik deed niks belastend voor haar lichaam (oke, ze was zadelmak toen ze een paar weken oud was, kunststof zadeltje). Heb me vaak afgevraagd wat er van haar geworden zou zijn als ze minder of bij minder ervaren mensen in handen was geweest, aangezien ook zij erg dominant was (ze was dus die ruin en merrie en andere merries allemaal mooi de baas, alleen haar moeder stond boven haar) en ook wel durfde te steigeren etc aan de hand bij spanning. Denk dat het paard wat ik nu heb staan een vrij passend antwoord geeft van hoe ze geweest zou zijn. Kan mijn huidige paard vaak volgen qua gedachtengang omdat ik mijn oude paard zou kunnen voorspellen :o Los daarvan heb ik geen paard om elders neer te zetten, ik geniet graag elke dag van mn paard, welke leeftijd het dier ook heeft.

Palm is leuk! Welke kleur heeft hij?
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-01-18 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:00

Haha, lekker dan, en dan moet je ook nog beleefd zijn en niet halverwege weglopen om de goede vrede te bewaren, anders heb jij het gedaan.

Ik ben inmiddels gestopt met me bezig houden met wat anderen met hun paard doen. Brengt een hoop rust kan ik je zeggen, maar ik heb makkelijk praten met plekje voor mezelf denk ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:04

Gaaf, zo'n unieke kleur. Als jij het zelf niet helemaal vertrouwd, is iemand anders erop het beste wat je kan doen, je paard voelt je twijfel ook en dat gaat nooit lang goed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:32

Ah, hij staat nog in NL? Dat is al helemaal lastig. Maar hij is nog jong zat. Mijn dame wordt 5. Lief van je vriendin dat ze jullie helpt!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:55

Ik werk in de horeca, ritme, wat is dat? Ene dag rond 03u erin, andere dag 05u eruit. Zolang ik mn uren slaap maak is het voor mij prima.

Ik hoop dat je paardje snel bij je is. Met zijn training komt het vast goed, aangezien hij nog zo jong is en wel veulen abc heeft gehad. Denk dat stiekem mijn paard dat ook wel heeft geholpen, bijvoorbeeld vast staan had vorige eigenaar nooit gedaan, maar kende ze wel, dat bleek heel handig. Zo zijn bij jouw paard heus ook ingangen :)

Ik kijk wie is de mol, Georgië, daar lopen de (wilde?) paarden en koeien gewoon los door de stad?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:09

Welkom! Die dag van ophalen is wel interessant _O- :P

Ik ben zo trots, en zo verdrietig, pfff. Maar eerst eens bijlezen zometeen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:31

Oef, blijkbaar hier een topic met ouderwets bokt-tempo, heerlijk! Wel veel bijlezen na een week dus :+

_Zoe, welk hoofdstel/kaptoom gebruik jij? Die ziet er niet verkeerd uit.

Of ik nog meer paarden heb... Nee, inmiddels niet meer. Afgelopen zomer had ik er 4 waar ik mee op pad mocht, een Tinker in training, Barock Pinto van vriendin die ik buiten mocht rijden, mijn oudere Tinkermerrie, en Phoebe natuurlijk. De training-Tinker is weer naar huis, ik kom daar nog wel en mag ook gerust wat met de paarden daar doen (9 in het totaal), maar meeste drachtige merries dus niet zo actief meer mee. De Barock Pinto staat Phoebe nog steeds mee samen, maar ik rij haar in principe niet meer. En mijn oudere Tinkermerrie heb ik met heel veel verdriet verkocht. Ik moest kiezen tussen haar en Phoebe, die ook bij mij is gekomen als trainingspaardje, maar inmiddels dus echt van mij is.

Nynkster wat een prachtig veulen heb je ook <3

SVRL, verbaas je niet, het zou zomaar kunnen dat je paard nog wel in dat zadel gaat groeien hoor! Zou hem goed opbergen en als hij 5 is weer eens tevoorschijn halen.

Hihi, lees een wedstrijdje welk paard het minst ver is qua opleiding. Het zegt echt helemaal niks! Afgelopen augustus kon ik die van mij alleen aaien in de wei, halsteren konden we nog niet, meelopen ook niet. En vandaag ons eerste buitenritje gemaakt (later meer). En nee, ze is geen makkelijke, combinatie van heel veel uren werk, efficiëntie, en een hekel hebben aan rijden in de bak. Later meer.

Zadels... eigenlijk ben ik boomloos fan, al sta ik overal voor open. En dat blijkt nu maar weer. Ik had mn zinnen gezet op een mooi zadel van ghost (boomloos), toen een vriendin aangaf haar Hulsebos te gaan verkopen. De gok gewaagd, en onwijs blij met dat zadel. Hopelijk kan hij nog lang blijven. Phoebe wordt bijna 5 dus heb goede hoop dat ze eens stopt met groeien.

Hier onbeperkt hooi, een voederbiet, halve kilo sobere brok en 200 gram vitalbix per dag.

k_m, lees tips over eentonige training. Wat doe je nu dan allemaal? Hier probeer ik vaak een mengeling te maken uit de volgende onderdelen: longeren, losgooien, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, grondwerk in de bak, vrij springen, fietsen, en als ze ohz zijn dat er ook bij natuurlijk.

kvulden, wat voor neusriem had/heb je voor Rosie?

Kabayo, las ik nou dat je een zadel aan had laten meten? En dat je er eind maart pas op wil? Hoe doe je dat dan, ze groeit toch nog in de tussentijd? Of maakt dat niet uit?

Voor de rest, heerlijk om te lezen hoe iedereen bezig is. Echt een tof topic, geweldig. Ik zal proberen wat vaker te reageren, kan ik ook inhoudelijker reacties geven op "dagboekverhalen".

Dank voor de mensen die mij 24 januari iets hebben geschreven. Mijn vorige paardje, Lola, was er een jaar niet meer. Ik had haar zelf gefokt, ze was echt een droom die uitkwam. Dag in dag uit waren we onafscheidelijk, maar toen ze 2 jaar en 8 maanden was kreeg ze koliek, dus ik heb haar moeten laten gaan voordat we uberhaupt met beleren konden beginnen. Ik ben vorige week, een jaar na die zwarte dag, samen met Phoebe 2 ballonnen gaan oplaten. Heb enorm veel steun aan Phoebe, hoe alles gelopen is is zo bijzonder. Dat Phoebe in mijn leven mocht komen is daarvan toch wel het hoogtepunt, het kan niet anders dan dat Lola daarmee te maken heeft. Ik had mezelf al heel lang geleden als doel gesteld dat ik die treurige dag een zonnig randje wilde geven. Dus nadat de ballonnen de lucht in waren en Phoebe mijn ergste tranen had weg geveegd, heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben ik op haar gesprongen en heb ik de eerste meters alleen met haar buiten gereden. Gewoon zoals ik het graag doe, lang teugeltje, geen zadel, alleen op de wereld gevoel, alles loslaten en alleen maar genieten van het moment. En Lola is de enige die het gezien heeft...

Zo enorm trots!

Afgelopen zondag weer in de bak gereden met vriendin erbij. Ze heeft het steigeren gelukkig -tot nu toe- bij die ene keer gelaten, en gedraagt zich nu gewoon als een jong paard. Dus in draf op de volte uitbreken en de andere kant op willen rennen. Nu rij ik bitloos op side pull, omdat de tandarts nog moet komen en ik het vermoeden heb dat dat ook nodig is (6/2 afspraak), dus kan haar niet helemaal snel erdoor krijgen, maar we hebben het goed kunnen afsluiten. Het heeft mij wel aan het denken gezet. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk naar buiten met die jonkies. Maar omdat Phoebe best wel heftig kan zijn en ik momenteel niemand heb die mee kan, is de drempel nu wel hoog. Dus ik wist het niet zo goed. Echter was ik vandaag vrij en had ik niet zo'n zin om weer te moeten discussiëren in de bak, die ook nog eens erg nat is. Dus toen ik gisteren zag hoe mooi weer het werd, vriendin geappt dat ze niet hoefde te komen, ik wilde van mn vrije dag genieten met een heerlijke wandeling. Dat was de halve waarheid, want ik kan momenteel niet zo goed lopen door een kapotte hak, dus had voor mezelf al besloten er gewoon op te gaan en te kijken hoe ver we zouden komen, kon er altijd nog af springen en mn enkel kapot lopen. Vanochtend toen vriendin belde trouwens mn plan opgebiecht, hihi. Heb haar reactie maar snel vergeten, ik doe toch wel wat ik wil, als mijn gevoel dat zegt.

En eigenlijk ging het veel makkelijker dan ik dacht, ze was zo braaf!!! Waar ze aan de hand nog wel eens wil dribbelen of stil staan als we net van huis zijn, stapte ze nou gewoon heerlijk relaxed met de oortjes los erop vooruit. Toen we op 1/3 van het rondje waren raakte ze wat gespannen van een stuk zeil aan de overkant van de weg bij iemand in de tuin. Ik wilde eigenlijk gewoon met geduld en rust haar erdoor rijden, maar zag aan de andere kant van me karton over de oprit waaien, en van achteren kwamen twee vrachtauto's. Nu had ze alleen nog maar dr hoofd omhoog en oren gespitst, maar ik vond dit iets teveel prikkels en risico, dus eraf gegaan en even gewacht tot de vrachtauto's voorbij waren (ze is overigens 200% verkeersmak geboren volgens mij, nooit wat aan hoeven doen), toevallig kwam de eigenaar van karton ook zn rommel vangen. Dus ben toen op dezelfde plek er weer op gesprongen en kon zo langs het zeil rijden, die ze ondertussen veilig had verklaard. Stuk verderop moet ik langs een ijzeren gemeente-hek het fietspad op, zit ook nog zo'n rood-wit licht gevend ding op, dat vond ze spannend, dus achteruit lopen en twijfelen. Heb haar laten kijken, rustig voorwaarts gevraagd en beloond als ze er gehoor aan gaf. Na twee keer van voor naar achteren, besloot ze dat ze wel snel erdoor kon stappen. Topknol! Met die spanning nog in haar lijf en feit dat we nu richting huis gingen, werd ze even wat dribbelig, ze loopt haar spanning er graag uit met meer tempo/draf dan, maar voor nu wilde ik dat nog niet, hoe graag ik ook een voorwaarts paard wil, stap is de basis. Ze luisterde iedere keer netjes als ik haar vroeg weer te gaan stappen. Paar keer stil gezet om de ho goed te testen, ging fijn. Toen we dichter bij huis waren, werd ik even gespannen, want het andere paard hinnikt als een idioot als we weg zijn, en dat hoorde Phoebe natuurlijk. Nog maar een paar maanden geleden resulteerde dat zich aan de hand in losrukken en rennen maar, dat is er inmiddels uit, al reageert ze nog steeds wel aan de hand. Maar wat zou ze onder de man doen? Ze reageerde even, maar vond aan haar been krabben en een snoepje van mij krijgen toch belangrijker, dus ik durfde het aan erop te blijven zitten, ben pas op de oprit afgestapt. Wat ook nog wel lollig was, want wilde eigenlijk de tuin in stappen (paarden staan achterin de zeer diepe tuin bij de buurvrouw in de winter), maar Phoebe was er heilig van overtuigd dat ik op de oprit was opgestapt, dus er daar ook weer af moest, haha. Na enige overtuiging ging ze toch maar voorwaarts op mn been, en heb ik haar na 2 passen weer stil gezet om af te stappen, geen goed moment om te gaan oefenen met een hek doorgaan met ruiter op de rug.

Ben dus zooooo trots, op Phoebe, maar ook op mezelf. Het was echt heerlijk <3 25minuten weg geweest en zo enorm genoten! We hebben 2km gereden, en uiteraard weer zonder zadel, in deze fase vind ik dat prettiger/veiliger. Ik heb nu trouwens 12 keer op haar gezeten, waarvan ongeveer 6 keer echt stappen/rijden is geweest. 4 keer in de bak, en dus 24/01 en vandaag buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:12

Ik zat er voor de 12de keer op, waarvan de 6de keer "rijden".

Waar ga je heen in Zweden? Veel plezier!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:39

xApple, vanwaar jouw keuze om straks op buitenrit eerst achter een ander aan te rijden? Dat lijkt mij dus echt heel eng }:0

Wat leuk Kabayo, in Linkoping echt even de grote kerk binnenlopen, die is echt heel mooi (als je ervan houdt :P ) Ga je voor de uni, of gewoon vakantie?

:):) wat een heerlijk bericht kleinvosje, komt heus wel helemaal goed! Hoop doet leven! Neem Phoebe en mij als voorbeeld!

SBravour, gelukkig heb je prima singels voor dat probleem :P

moonprayer, idd gewoon veel kilometers gaan maken. Als paarden verkeer erg spannend vinden, wil ik ook nog wel eens op een tactische plek gaan staan (doodlopend stuk, oprit oid) en dan elke keer voedselbeloning erin als er verkeer langs komt. Dan koppelen ze het positief. Omdat ik veel (alleen) naar buiten ga, is verkeersmak gewoon mijn veiligheid, dus liever te goed gedaan dan altijd twijfel houden.

Nynkster, menlessen bij je tandarts _O- Is je shoot goed gegaan? Hier bij het maatje van Phoebe helpt voederbiet wel om haar op gewicht te houden. Zou niet mijn keuze zijn, maar kan niet ontkennen dat het werkt. In het verleden heb ik zelf Seniores Priores gevoerd.

Dawson123, knap koppie heeft jouw stoere paard!

Hier straks ook 24/7 weide, nu 24/7 paddock met verharding en onbeperkt hooi.

Kabayo, van wie heb je les? Mijn lesgeefster heeft helaas niet zoveel haast met afspreken. Komt wel een keer, voorlopig kan ik paardlief zelf nog wel wat leren. Heb vannacht nog een boomstam gejat als blok :+

Hier geen last van winter, hooguit moet ik de verharding strooien, dat is in 5 minuten klaar.

Heb paardlief de afgelopen dagen alleen gezien tijdens het voeren, veel te druk met me niet goed voelen en werken, bah. Vandaag weer wat beter, dus nu eerst voeren, dan voer halen, en hopelijk dan even longeren. Morgen vrij, dus dan wil ik er weer even op :list:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:02

Oef, dat klinkt niet fijn SBravour. Kijk eens naar een banaansingel of een singel van prolite. Anatomisch schijnt ook al te helpen volgens mensen, maar dat verschil merk ik zelf minder. Ik gebruik zelf graag de supersingel van FRA, die is wel gewoon recht, maar door het materiaal van de singel blijft bij mij tot dusver alsnog alles op zn plek, ook wat voorheen wel schoof.

Heerlijk Kabayo, knap hoor! Mijn vorige paard kon dat ook. Phoebe kan kusjes geven, jambette, voetballen en op het blok, en toeteren en ballonnen kapot stampen. Grotere kunsten ben ik nog niet mee bezig geweest. Veel plezier in Zweden alvast!

Doorgaans komen mijn instructrices ook gewoon altijd hoor, maar dit is iemand die het er een beetje bij doet, omdat ik het vraag. En als ik dan niet heel doortastend ben, is zij dat ook niet en draait het dus op niks uit :+ Als ik wat meer druk erop zet en zelf fanatieker ben komt ze heus wel :P

GAAAAAAFFF Annette!! *\o/* *\o/* *\o/*

Vandaag dus gelongeerd. Een kant gaat super, andere kant in draf wat lastiger, maar met geduld en volhouden haar toch gekregen hoe ik het hebben wilde. Vind het ook niet erg als het even moeilijk gaat, ik wil juist haar leren dat ik haar ook dan coach en rust erin breng, en dat gaat steeds beter. Steeds minder "kip zonder kop" momentjes bij Phoebe :)

Afbeelding

Bijna 5 en nog steeds niet klaar met groeien

Afbeelding

Haar manen groeien gelukkig ook nog, laat dat Barbie-haar maar komen <3
Afbeelding

Wat voor hoofdstel hebben jullie? En gebruiken jullie een kaptoom?
Ik heb voor Phoebe een multi bridle, met longeren gebruik ik ringetje op de neus en met rijden als side pull. Merk alleen als ik echt aan het werk ga, zoals vandaag. Dat ze het maar een irritant ding vindt. Steeds willen schuren langs haar been en zodra ik hem af toe moet haar paardenvriendin en de hooibak het ontgelden. Ik vind de lijn vast maken op de neus en rijden met side pull wel heel fijn, maar weet niet zo goed wat anders wat voor haar prettiger zou zijn. Overweeg iets te laten maken bij Dabo.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:46

Bedankt voor de tips wbt hoofdstel. Touwhalter ben ik zelf niet zo'n fan van, maar ik heb wel een monty roberts halster, die kan eerst ook wel voor longeren, misschien maar eens proberen hoe dat gaat.

kleinvosje, wil je eens een foto maken hoe je de longeerlijn dat vast maakt? Ik heb hier doorgaans een kneveltrens bij jonge paarden, die liggen ook echt heel mooi stabiel in de mond. Neusriem is meestal niet zo mijn ding (western gericht), maar ik sta overal voor open. Ik heb nu een dressuurzadel liggen bijvoorbeeld.

Brave Zilver! Is ze zo kort in het haar, of is ze geschoren geweest?

Nynkster, wat een gave plaatjes <3 Knappe pony! Schrikken van die slokdarmverstopping, ze is een welsh toch? Die schijnen er wel wat gevoelig voor te zijn, daardoor bepaalde Tinker-bloedlijnen ook. Die bloedlijnen/type Tinkers zijn welke ik graag heb, dus ik weet er helaas alles van. Had je ruim voldoende water bij de pulp?

Brave Rosie *\o/* Zadels ken ik niet

Hier vandaag voor de tweede keer rondje buiten met Phoebe. Aan het begin stond ze om de paar passen stil, mooie oefening voor mijn geduld, grrrr. Gelukkig ging het gaande weg wat beter en 3/4 van het rondje was ze gewoon voorwaarts. Haar Ho is echt supergoed, heb geen teugels nodig, puur op stem staat ze gelijk stem, zo happy mee! Onderweg komen we langs de rand van natuurgebied, daar lopen van die koeien. Kent ze wel van de zomerweide waar ze staat, maar waren altijd wel spannend toen. Nu zag ze ze voor het eerst in maanden weer, en ook nog verstopt tussen de bosjes. Dus ik ben er maar even af gesprongen, wil er geen gedoe van maken dan, ze heeft nog zoveel kilometers gemaakt, ook aan de hand. Dus dan mag afstappen soms best vind ik. Toen we er voorbij waren kon ik er ook zo weer op springen, ze staat altijd gewoon keurig stil, héérlijk. Ik weet iig weer waarom ik mn eigen paard wil opleiden :D

Toen ik voor de tweede keer dezelfde wandelaars tegen kwam even gevraagd of ze een foto wilden maken

Afbeelding

Zo met rijden valt haar irritatie van het hoofdstel trouwens mee. Al schuurt ze alsnog graag even langs haar benen als we thuis komen, dus ergens is het toch niet helemaal fijn. Maar het kan ook nog wel zijn dat het gebit dusdanig slecht is dat de druk op dr kaak gewoon irriteert. Dinsdag de tandarts, dus dan weten we het.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:20

Ik longeer ook zoals lammert, toevallig. Mijn onderbouwing is dat de druk lan beter over de ringen wordt verdeeld ipv veel druk op de buitenste ring.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:01

Oh dat heb ik nooit met die lijn op die manier, en anders even knoop erin dat hij niet door kan schieten lijkt me.

Reageer later verder, ben aan het werk!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:11

Huh, ook een lus aan buitenste bitring dan, dat ken ik nog niet volgens mij O:)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:18

Nynkster, woon in Finsterwolde, boven Winschoten. Iets te ver om elkaar zomaar tegen te komen. Maar "bonuspaarden" bij vrienden in Gieten, dan neem ik de bus naar Stadskanaal.

Fietsen of lange teugelen zou ik best doen op de weg, is in mijn ogen gewoon een onderdeel van de opleiding van een paard. Met Phoebe een keer gefietst, daarna nog niet weer aan toe gekomen, andere reden heb ik eigenlijk niet. Met Lola fietste ik heel veel.

Ziet er goed uit met Lina aan de longeerlijn!

Ik vond bij de lammert haanstra manier van de lijn vast maken het dikke stuk aan het begin van de lijn juist ideaal om het notenkraker effect te gebruiken.

Wat fijn dat Knox zo goed gaat!! En dank voor de foto's, die extra lus ga ik proberen :)

Phoebe scheen ook niet te bekappen te zijn zonder sedatie, getraumatiseerd door een slijptol :(:)
maar met een rustige hoefsmid en emmer snoepjes wilde het prima. Nu drie keer geweest en gewoon een normaal paard.

Geld in vet mesten, worden welshjes niet dik van de lucht dan _O- Zonde is het zeker wel idd.

Hier verharding dus geen last van opgevroren bodem. Het zand gedeelte is hard, maar hoeven ze niet te komen als ze niet willen.

Mijn ongeschoren Tinker heeft met vies koud regenweer een fleece gevoerde deken, met weer als dit loopt ze zonder. 24/7 buiten zonder schuilstal, wel beschutting van de grote schuur.

Ongeluk zit in een klein hoekje, en daarom niet met paard naar buiten... Tja, ze leren het maar op een manier, plus dat met een ervaren paard net zo goed, of zelfs sneller, wat kan gebeuren.

Ik voel me trouwens zonder zadel comfortabeler zo op een jong paard dan met zadel.

Naar mijn inziens moet een jong paard juist ook al wat aan het werk om om te kunnen gaan met belasting van het lichaam, als ze helemaal uitgegroeid zijn en dan pas begint, kan het lichaam zich er niet meer op in stellen. 1,5 erop vind ik te vroeg trouwens. 3 kan ik mee leven, Phoebe wordt 5, dat vind ik een mooie leeftijd. Bij elk paard geldt in mijn ogen dat de training op basis van ballast moet worden opgebouwd. Dus gewicht in stapjes, en dan eerst natuurlijk rechtuit en tijd opbouwen, en daarna pas veel volte-/bakwerk bijvoorbeeld.

Leuk, twee broers!

Veel plezier op stage Kabayo :)

Stoere Veronia!

Heerlijk dit weer, en dat de dagen weer lengen. Bijna half 5 en kan zometeen nog een rondje rijden in het licht, want over een uur gaat de zon pas onder, jeej! Spring is in the air!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:29

Oh dat zou goed kunnen! Moet alleen nog bedenken welk paard, maar is nu te vroeg nog om daar iets over te zeggen. Hoop eigenlijk Phoebe, maar heb geen eigen vervoer, en Finn moet ook een keer op de gevoelige plaat. En voor onze favo merrie is het ook alweer 5 jaar geleden _O- Eigenaresse noemde trouwens even tussen neus en lippen door pas dat Finn mijn project is, ahum. Voor nu is plan meer zij 2 keer per week en ik 2 keer per week. Even afwachten of dat haalbaar is. Dus hij moet wel even voorgesteld. Finnegan is een jonge Tinkerhengst uit juli 2015.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:36

Balloerveld vind ik niet leuk voor een meeting, altijd gezeur daar. Finn is valkbont.

Zonet weer een rondje met Phoebe, die erg alert was op koeien in de bosjes, daarna voor het eerst gedraafd, ging echt HEERLIJK, daarna stukje braaf stappen weer, en op het kruispunt moest madam even stout doen, dikke aap. Vanwege veiligheid er maar af gegaan, baal ervan. Ze dacht aan de hand nog even door te kunnen gaan, maar dat was na een correctie gelukkig snel over. Toen het laatste stukje er nog weer erop kunnen stappen, dus wel goed afgesloten.

Twijfel nu alleen wat ik de volgende keer moet. Heb nu het rondje van de vorige twee keer andersom gereden, en dus voor het eerst gedraafd, en ook voor het eerst met zadel. Maar ik heb het idee dat ze stout is omdat ze teveel spannende momenten heeft met daarna ontspanning, waarbij dit gedrag haar uitlaatklep is. Ik weet nu niet zo goed of ik dit rondje moet blijven doen tot het ontspannen gaat en eventueel meer draf, of juist nu een groter rondje (waar ook meer gedraafd kan worden), zodat het interessant en afwisselend blijft.