Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hilary

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:20

Ik lees even mee :)

Carika, De Paardenbaak? Werkt via systeem van Emiel Voest en zit volgens mij op de grens Drenthe - Groningen.

Oy with the poodles, already

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 17:44

Goede oefening! Wat me wel opvalt, is dat je 'm drie keer op het verkeerde moment beloont.
Op 0.25 ben jij aan het springen en stapt Limo opzij. Jij stopt met springen. Je beloont hem op dat moment voor het wegstappen. Iets soortgelijks zie je gebeuren op 1.04; Limo staat met zijn hoofd/hals in een vrij normale / neutrale stand. Jij begint te springen, Limo doet zijn hoofd omhoog (=spanning) en jij stopt acuut met springen. Wederom beloon je hem op het verkeerde moment.
Ik zou dit soort oefeningen altijd met twee personen doen; je moet goed met elkaar overweg kunnen en blijven communiceren.
Doe een (touw)halster om en leer je paard hoofd laten zakken op druk van het halster (=ontspanning). Als die oefening bevestigd is, ga je samen met iemand aan de slag. Die ander laat je springen, zoals je dat nu zelf deed. Op het moment dat Limo z'n hoofd omhoog doet, blijft diegene springen, terwijl jij Limo's hoofd omlaag vraagt. Zodra hij zijn hoofd iets laat zakken (hoeft geen halve meter te zijn, een beetje laten zakken is genoeg), moet de springer acuut stoppen met springen. Dan beloon je Limo op het moment dat hij richting ontspanning gaat en zal hij de volgende keer eerder naar die ontspanning zoeken.
Als hij gaat lopen ook doorgaan met springen (spring met hem mee); zodra hij (bijijijna) stilstaat, gelijk stoppen met springen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:37

Ik geloof dat ik longeren op 2,5 meer probleem zou vinden dan een zadel op, maar ook dan is het maar net wat je verstaat onder longeren. Heb je 'm twee rondjes linksom en twee rondjes rechtsom laten stappen en draven, dan is dat natuurlijk wat anders dan een half uur draven en galopperen aan een bijzet (ik zet even een extreem voorbeeld neer).

Afbeelding
Deze, op m'n stageadres, was 8 maanden O:) (het is overigens een kinderzadeltje).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:51

Dat schaar ik onder 'grondwerk', Orchidee :D Je bent langer bezig met je paard klaarmaken, dan met het werkje zelf :P

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:20

Wij gaan na het bevestigen van grondwerk (daar zijn we nu zo'n beetje aanbeland) en wennen aan longeersingel (check) en zadel (check in stap) en hoofdstel met bitje (leerbit, maar eerst de tandarts laten controleren) over naar dubbele lange lijnen. Daarin kunnen we vast het sturen aanleren en gaan werken aan rijtypische balans. Aan de lange lijnen kunnen we ook lekker naar buiten, het bos in. Veel rechtuit, was het advies van onze osteopaat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:37

Een touwhalster geeft ook druk, alleen geconcentreerder op een smallere plek dan een stalhalster doet. Het kán dus helpen, een touwhalster, mits het paard goed reageert op de druk (wijken voor de druk). Gaat het paard er vol tegenin, dan kun je met een touwhalster net zoveel schade berokkenen (of misschien zelfs wel meer) als een stalhalster.

Art: dat lostrekken is inmiddels een gewoonte geworden. Je pony heeft zichzelf een paar keer goed beloond: hij trekt zich los op het moment dat het moeilijk of eng is, en daarna kan hij even zijn eigen gang gaan en is het dus niet moeilijk meer -> beloning. Zet de bak af zodat je nog de helft overhoudt (even uitgaande van 20x40, dan heb je dus 20x20) en longeer daarin. Dan is er geen ruimte om uit te breken. Indien een veilige situatie gecreëerd kan worden, zou ik de longeerlijn er zelfs afhalen en hem los longeren.
Dat hij niet ontspant kan heel goed met onbalans te maken hebben; als paard doe je je hoofd omhoog als je moeite hebt met je evenwicht. Mijn ruin ging pas ontspannen tijdens het longeren / loswerken toen ik hem leerde na te geven aan de dubbele lange lijnen, en van daaruit halsstrekken.

Schriktrainingen zijn altijd leuk :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:18

Ik ga eerlijk gezegd mee met Mooney. Ik denk dat je paardje best vrij veel heeft meegemaakt in niet al te lange tijd (het is ten slotte nog echt een jong, onervaren paard) en dat hij het in zijn koppie gewoon niet kan handelen. Bedenk dat hij bij zijn vorige eigenaar een zadel op heeft gehad, een hoofdstel in, heeft vrijgesprongen, toen volgens mij van jou is geworden en naar een wei verhuisd, toen naar de manege verhuisd en daar gecastreerd. En in de tussentijd longeren, vastzetten op de poetsplaats, wandelen door de boomgaard, deken op, dekje op. Als ik het zo opsom, vind ik het best veel. En ja, hij heeft al eerder een dekje opgehad, maar dat was ergens anders. Dus dat ís anders.
Er zullen best paarden zijn die bovenstaande prima aan kunnen, net als er mensen zijn die houden van veel veranderingen en verrassingen. Ik ben niet zo'n mens en zou met een bovenstaand schema als paard ook ongelukkig worden.

Neem de tijd; hij is nog zo jong en je hebt nog zoveel jaren met hem te gaan. Wat maken die paar maanden nou uit?

Het kan overigens best zijn dat hij de bak meer associeert met 'eng' dan zijn wei. Daar staat ie de rest van de dag en het grootste deel van die tijd hoeft hij niks behalve hoofd naar beneden en eten.
Het is jammer dat ik niet dichter bij je in de buurt woon; ik denk namelijk dat je met de juiste tips over hoe je moet kijken / waar je naar moet kijken en hoe je moet timen heel snel goeie stappen kunt maken. Maar dat is via een forum heel lastig aan te leren.

Edit: ik schrok overigens ook wel even van de foto's met de pessoa. Was dit de eerste keer met iets achter de achterhand? Eerlijk gezegd zou ik het nooit zo doen en vind ik 'm gevaarlijk los hangen. Ergens zakt de boel bijna over de hak naar beneden en dan kun je wel eens flink de poppen aan het dansen hebben. Ik heb het wel eens fout zien gaan; die pony is over de omheining van de longeerbak gesprongen / gekieperd (wonder boven wonder alles nog heel).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:03

En gelukkig weet jij wat je al aan voortraject gehad hebt :D Neuh, dan had ik die pessoa er ook wel om gedaan. Maar ik ben altijd van de 84 tussenstapjes waar anderen het wellicht in 4 stappen hadden gedaan.

Soms ben je te bang, soms ben je better safe than sorry ;)

Art, als hij het opzadelen zo spannend vindt, kun je het wel dagelijks gaan herhalen, maar dan bevestig je dus dagelijks die spanning. Ik zou rust geven met beperkte actie, bijvoorbeeld wandelen in die boomgaard en onderweg wat grondwerkoefeningetjes meepakken. Halt, stapje terug, hoofd omlaag, even stelling vragen, beetje zigzaggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:05

Ik gebruik achterwaarts bij allerlei nieuwe dingen, maar vooral met als doel dit in te zetten bij de eerste keer wegstappen met ruiter. Regelmatig zie je dan paarden die eerst vergeten dat ze een achterhand hebben (voorbenen bewegen wel, maar achterhand niet), en als ze die achterbenen ineens weer vinden, schrikken ze er nog wel eens van. Door ze eerst even achterwaarts te zetten, maak je ze bewust van de achterhand en schrikken ze minder snel. Door het achterwaarts zetten al te oefenen bij eerdere nieuwe dingen (zadel op of longeersingel) is het niet vreemd meer als je ze met ruiter achterwaarts vraagt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:30

Jojo'en bij het laden. Dus twee voeten op de klep, dan weer achteruit. Dan twee voeten binnen en twee op de klep en weer achteruit tot twee voeten op de klep en twee op de straat. Dan weer naar binnen. En zo verder. Stapje naar voren, stapje naar achteren.
Tussenstap: op een zeiltje jojo'en en over balkjes jojo'en.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:26

Ik zet ze ik de longeerbak (vierkant) op de cirkel aan een 6,5 meter lange lijn. Daarna bouw ik op naar lange lijnen "zoals het hoort" (dus twee lijnen, beide door de longeersingel, waarvan eentje om de achterhand loopt). Vervolgens ga je wat druk zetten op beide lijnen (licht contact). Op de rechte stukken neem je wat meer druk op de buitenlijn (beetje naar buitenstelling dus) en voor de hoek geef je ruimte op de buitenlijn (hand naar voren) en vraag je iets op de binnenlijn (richting binnenstelling). Na ca 75% van de hoek neem je weer meer contact op de buitenlijn voor het volgende rechte stuk.
De stap daarna is na een hoek niet de buitenlijn erbij pakken, maar juist ruimte blijven geven om zo een cirkel in die hoek te maken.

Bij deze oefeningen heb ik van te voren al stelling gevraagd staand naast het paard. Ik sta dan op de plek waar je normaal zit, leg een arm over het paard en vraag met de andere hand stelling. Dat moet het paard dus al snappen.
Een andere oefening die je (met paard) moet beheersen is het opschuiven van (kwart, halve en hele) cirkels obv lichaamstaal. Dus in mijn longeervierkant laat ik het paard een cirkel maken in de ene hoek, schuif dan met het paard mee rechtuit over de hoefslag naar de volgende hoek en laat het paard daar weer een cirkel maken. Van dezelfde oefening maak je bij het sturen weer gebruik; je combineert je teugelhulpen met je lichaamstaal ter verduidelijking.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 10:37

Daar heb ik wel eens mee gewerkt, gaf inderdaad goede vrijheid :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:19

Ik heb laatst een snijtand uit de mond van onze 4-jarige gehaald. Was echt het prototype wiebeltand, zat nog aan een draadje vast. Ik geloof een druppeltje bloed, dus dat viel reuze mee. Een week later vonden we een kies op de grond. Mazzel!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:30

Ik begin graag met een leerbitje; vormt zich naar de mond, kun je onder de kin sluiten met een riempje (stabieler) en als het paard bij het in- en uitdoen nog wat onrustig is, tikt ie niet zo hard tegen tanden of kiezen aan. Ik smeer 'm meestal in met een beetje honing.

Is je paard door een (goede) tandarts bekeken voor je het bit in deed?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:38

Ach, Murosch, gecondoleerd :(:)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:45

Ik denk dat een langere frontriem ook zorg dat de bakstukken beter op hun plek liggen. Maar als vervolgens het bovenste stuk van de neusriem te kort is, zit het nog verkeerd (hoewel ik in dit geval niet denk dat dat het euvel is).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie