Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:26

Hey leuk topic, ik kom me ook melden! Ik ga volgend jaar rustig aan beginnen met mijn eerste zelf gefokte paard, Veronia. Dit is een merrie uit een Groninger hengst en een KWPN moeder. Ze heeft zelf Groninger stamboek papieren. Ze is nu 2,5 en ik ben af en toe spelenderwijs wat bezig om haar aan dingetjes te laten wennen (een keer vrijspringen, wandelen, hoofdstelletje aan, longeersingel om, heeft al een keer losjes een zadeltje op gelegen enz).

Als veulen:
Afbeelding

En dit jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Muronia

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:17

Ik longeer Veronia af en toe eventjes. Niet zo zeer om conditie op te bouwen, enkel voor de uitdaging, de gehoorzaamheid en het wennen aan de stemcommando's. Het poetsen en op-af tuigen neemt meer tijd in beslag dan het hele "longeren". Gisteravond zijn we even weer bezig geweest. Hoofdstelletje aan, longeersingeltje om. Ze kan netjes halthouden op commando, stap en draf gaan ook al prima, al moet ik haar nog wel een beetje motiveren om het tempo erin te houden. Gisteravond voor het eerst een half rondje galop meegenomen. Viel me alles mee. 2 huppelsprongen (door de longeersingel vermoed ik) en daarna een heel mooi rustig galopje.

Veronia wil heel graag bezig zijn, ze baalt gewoon als haar moeder aan het werk moet en zij niet. Ook is ze dol op (vrij) springen. Gooi een balk in de bak en zij huppelt er heen en weer uit zichzelf overheen. Tegengestelde van haar moeder, die krijg je er absoluut niet overheen. Daarom doen we heel af en toe een klein sprongetje in de bak zetten en daar mag Veronia dan even op los gaan. Hoe het qua techniek gaat, geen verstand van, maakt me ook niks uit, want ik ben absoluut geen springer. Als ze het maar leuk vindt.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:03

Wat een leukerd Mirjam! Die is aardig aan de maat of niet?

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:10

Oh kijk dan zal het dat zijn! Veronia is nu zo'n 1.63 maar ik ben zelf wel 1.80. ik ben wel benieuwd of er nog iets bij gaat komen, want ik had een beetje gehoopt op zo'n 1.65-1.66 eindmaat.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:38

Wat een leukerds zitten er tussen hier! Wil je haar ook voor de wagen hebben Kabayo?

Qua beleren wil ik de voorbereidingen en het zadelmak maken zelf doen, maar ik zoek nog wel iemand die me thuis even kan helpen met de eerste keren belasten. Ik deed dat vroeger altijd samen met iemand, maar wegens rugklachten is hij ermee gestopt. Wel jammer, want je vertrouwt flink op elkaar met zoiets, maar goed, ik heb nog wel even tijd dus ik vind vast iemand anders die me daar even mee kan helpen. Veronia pakt alles tot nu toe heel braaf op in ieder geval.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 13:51

Dat is inderdaad wel zo. Daarom wil ik nu alvast gaan oefenen met een kruk/trapje, zodat ze leert dat ik ook daar gewoon mag zijn.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:24

Wat leuk dat er toch zoveel ook gaan mennen! Het lijkt mij ook wel leuk om haar voor de kar te beleren (als Groninger zijnde moet ze daar best geschikt voor zijn) maar ik heb zelf geen menspullen of kar.

Ik heb Veroon gemeten deze week en ik had niet verwacht dat ze al zo groot zou zijn! Ik kwam op 1.66 en ze wordt komende week 2.5 jaar. Haar moeder is niet zo groot (1.61), maar vader is wel ruim boven de 1.70. Ik ben erg benieuwd waar zij gaat eindigen straks!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:19

Goede tips komen er langs. Toevallig stond ik bij het mesten van de paddock op de spoorbiels langs de kant en stond Veronia precies voor mijn neus vanavond. Ik kon dus perfect even oefenen met het staan op een opstapje. Geen probleem hoor, ook niet half over haar rug en zelfs bips hangend :D .

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:48

SVRL haha geweldige foto's! Die missie was zeker geslaagd :D

Ik ben heel erg blij met onze hoefsmid. Hij komt al 15 jaar bij ons en kent de paarden dan ook goed. Veronia was in het begin niet de makkelijkste met het bekappen. Ze werd er boos van en heel snel met haar achterbenen en om de rust erin te houden heb ik een paar keer een klein verdovinkje erin gedaan als de hoefsmid kwam. De laatste keer dat de smid was hebben we het weer zonder gedaan en dat ging hartstikke goed, dus mooi zonder nare ervaringen geleerd dat bekappen niet zo erg is als ze dacht.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:26

Zijn er van jullie ook mensen die hun jonge paard volgend jaar mee willen nemen naar de keuring? En zo ja, hoe ben je van plan om het voorbereiden voor de keuring en het beleren te doen? Combineer je dit?

Ik wil mijn dan driejarige graag naar de keuring hebben en dat zal rond juli volgend jaar zijn. Het is de bedoeling om haar in het voorjaar te gaan beleren onder het zadel (niet super fanatiek meteen natuurlijk). Ik wil graag voor de keuring dat ze wel mooi in de bespiering komt dus ik zat een beetje te bedenken hoe ik dat het beste kan gaan aanpakken.

Straww ik zie er ook niet echt een bokhoef in eigenlijk. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik alleen bekend ben met een bokhoef aan een voorbeen.

Hier geen probleem met het bit, ze at hem de eerste keer nog net niet op _O- . Ik wil nog wel kijken voor een ander hoofdstel, deze neusriem vind ik niet prettig, maar ik ben nu eerst met een oud hoofdstelletje begonnen. In januari komt de tandarts hier weer langs.

Vastzetten is hier eigenlijk niet echt aan de orde. Ik zet mijn paarden nooit vast (alleen in de trailer). Ze staat gewoon los als ik haar poets of verder iets mee doe en dan blijft ze netjes staan. In de trailer ook geen problemen gehad.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:27

Wat een heerlijke toet heeft de pony Nynkster! Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen voor de wagen.

Fijn dat de hoefsmid zo goed ging Caily, wel balen van de kopstoot hihi. Onstuimige kleuters ook.

Na zal vast wel loslopen met de keuring en alles. Eerst maar eens rustig aan beginnen in het voorjaar. Ze mag eerst wel weer iets aankomen van haar laatste groeispurt.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:13

Als het goed is klik je hem aan de lijn zelf weer vast op deze manier toch? Door de binnenste bitring, door de buitenste bitring en dan weer vastmaken aan de lijn? Zo deed ik het vroeger ook altijd. Nu gewoon met een bitstukje er tussen.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:23

Ah dat is nog net even weer anders inderdaad. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant fijn dat het niet inwerkt op het bit, maar aan de andere kant lijkt me een ruk aan de neusriem ook niet zo fijn als er iets onverwachts zou gebeuren. En.. ik heb de neusriem altijd vrij los zitten, dan schuurt zo'n lijn toch alle kanten op denk ik?

Ik las een vraag over fokplannen. Die heb ik wel voor mijn jonkie voor volgend jaar :). Maar eerst even afwachten hoe alles lopen gaat.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:21

Ik heb naast mijn jonkie nog andere paarden (mijn rijpaard, een drachtige mini, een oudere shetlander die zorgenkind is) die ook hun aandacht nodig hebben, dus ik ben echt niet dagelijks actief bezig met de jongste. Daarom ook niet dagelijks iets nieuws te melden en het gaat hier inderdaad erg hard in het topic.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:48

Rocymax wat een leuk veulen zeg! En wat een mooie omgeving zie ik op de achtergrond!

XApple wat leuk! Dat zou ik ook graag eens willen doen met Veronia. We doen thuis wel eens een doe-het-zelf schriktraining en eigenlijk doet ze alles wel braaf, maar zo'n echte georganiseerde schriktraining is toch wel even anders. En ook een mooie oefening op vreemd terrein.

Goede tip van het touwhalster voor A_I. Ik zou zelf niet te lang wachten om hem weer aan de longe te zetten, hij ervaart nu wel succes met het uitbreken daarbij. Ik zou dan ook een stukje afzetten met lint, zodat hij niet echt weg kan rennen en jij hem vast kunt blijven houden. Dan moet hij vanaf dat punt gewoon weer verder en naar je luisteren waardoor hij uiteindelijk zal gaan begrijpen wat de bedoeling is en dat uitbreken zinloos is.

Ik had longeerplannen voor vandaag, maar het is er niet meer van gekomen. Gaat komend weekend weer gebeuren dan. Ik ga ook eens proberen om de longeerlijn op de manier van Lammert haanstra te bevestigen dan.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 00:18

BrechtCarlos welkom, leuk dier! En al lekker bezig zie ik :)

KittyDylan ach joh, om er een beetje aan te wennen wil dit toch prima? Staat leuk iig!

Handig om zo verschil te kunnen maken xApple. Stoer kapsel ook zo.

Ik lees ook over paarden die er tussenuit geknepen zijn? Dat is wel echt even minder en gelukkig dat het zo goed is afgelopen zeg!

Art_Ificious, je hebt de bak afgezet lees ik. Dat is verstandig! Nu nog proberen om de lijn niet los te laten als hij weg wil. Probeer aan te voelen wanneer het misgaat en desnoods een stukje mee te lopen als hij weg wil (hij kan immers nu niet meer ver weg rennen) zodat hij merkt dat hij er niet door los komt. Daarna vanuit rust weer opnieuw verder en proberen goed af te sluiten.

Hier vandaag ook maar eens weer met de longe aan het werk geweest met Veronia. Hoofdstelletje om met bit, longeersingel om. Keurig! Ze wordt steeds wat geduldiger met het omdoen van het harnachement. Alleen het vastmaken van de singel en deze wat voorzichtig aansingelen vindt ze nog niet zo. Logisch, moet ook wennen. Ze stapt dan wat achteruit of opzij en ik wacht totdat ze netjes stilstaat voordat ik verder ga. Dat werkt goed. Longeren zelf ging ook heel fijn. stap-draf-halt beide kanten op prima. Vandaag voor de tweede keer een stukje galop meegepakt en waar ze de vorige keer nog een bokje gaf, was dat nu helemaal niet zo. Netjes aanspringen en een heel rustig galopje, braaf door totdat ze terug mocht. Ik ben verbaasd dat ze zo rustig aan de longe kan galopperen, aangezien dat best wat balans vraagt op een volte. Ik ben het een beetje gewend met jonkies dat ze dan of erg hard gaan eerst of wat omspringen van galop. Na het longeren nog even een stukje los vanaf de grond gewerkt. Vindt ze erg leuk, maar ik moet wel uitkijken dat ze niet te enthousiast wordt en er een spelletje van maakt. Ik ben over vandaag weer heel tevreden, braaf paard. Houden zo straks als ze zover is dat we erop stappen!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:47

Wat vervelend dat er bij sommigen toch even de klad in komt met paardjes die het even niet zien zitten. Steeds maar weer 2 stapjes terug en 1 weer vooruit, het komt vanzelf weer in orde. Het is ook niet de makkelijkste leeftijd denk ik.

Hier vanmiddag een keertje weer laten vrijspringen. De bak is nu nog mooi droog en met de voorspelde regen voor het weekend leek het me wel eens weer een leuk idee. Dit was voor haar de derde keer dat ze dit mocht doen en ze heeft er toch zoveel plezier in! 1 keer vertellen wat de bedoeling is en verder gaat ze gewoon helemaal vanzelf, dappere meid! Meteen ook maar weer even het hoofdstel om gedaan, iedere keer gaat het een stukje soepeler daarmee. Ze staat gewoon los in de bak als ik hem om doe en ik vind het al knap dat ze niet wegloopt als ik het bit in wil doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat staat een hoofdstel haar al goed :D
Afbeelding

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:53

Ja echt, wat een verschil!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:51

Oh wat is Ghadir al volwassen geworden! Ziet er netjes uit, mag je zeker trots op zijn Tineke!

kvulden ik heb daar geen linkjes van maar een goed idee lijkt het mij ook. Ik laat mijn rijpaard voordat ik op stap ook altijd wat achteruit stappen en links en rechts buigen. Als ik dan zit, buigen we nog eens links en rechts in en dan beginnen we pas met voorwaarts. Veronia kan het achterwaarts ook al netjes. Buigen hebben we nog niet gedaan maar dat ben ik wel van plan.

xChanelx welkom, leuk dat je ook mee komt praten!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:54

Dat ook en ook goed voor het bewust maken van de achterhand.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:59

Wat een leuk dier Jennanne! Je hebt haar gekocht begrijp ik? Gefeliciteerd met je mooie aanwinst :)

BrechtCarlos ik heb totaal geen verstand van ijslanderzadels, maar fijn dat je bent geslaagd! Kan het grote werk volgend jaar echt gaan beginnen.

Wat een mooie foto's van Zilver Kabayo, net geluk gehad met het weer zondag?

haha SVRL klinkt als een heerlijke gezond nieuwsgierige kleuter. Veronia staat ook het liefst met neus en lippen overal bovenop als ik iets met een ander paard doe. Haar bijnaam hier is dan ook "Aagje".

Vandaag even weer een zadel op Veronia gelegd. Hier zit een elastische singel aan en dit lijkt ze prettiger te vinden dan de longeersingel. Goed om te weten en te onthouden. Opzadelen ging erg braaf, aan de hand stappen en draven ook. Tussendoor doe ik ook wat rammel en klop-werk op en aan het zadel zodat ze dat ook heel normaal vindt (zweetbladen klapperen, omhoog en naar beneden laten vallen, zacht kloppen overal op het zadel en het dekje). Ze vind het wel best allemaal. Volgende keer eens even op een opstapje ernaast gaan staan zodat ik wat hoger ben en eens kijken wat ze daarvan vindt.

oh ja en we waren een beetje in de penny-modus, dus een mooi vlechtje hoort daarbij :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein filmpje van het aan de hand draven. Waren net de laatste meters voordat we in stap gingen, maar toch wel superbraaf:

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 11:54

BrechtCarlos oh echt? Sorry! ik vond de kussens er zo apart uitzien, daarom dacht ik dat. Wat voor zadel is het dan?

Hele leuke foto's Kabayo!

Fijn dat het goed ging AI, wandelen is altijd goed, leren ze veel van!

kking heel herkenbaar, dat gedrag! Leuk vind ik dat, als ze maar niet te opdringerig wordt (kan ze soms wel proberen).

Vandaag nog een dagje genieten van de zon, na het weekend zou het weer omslaan naar kouder en natter helaas. Ik heb deze week ook maar een winterdeken voor Veronia gekocht. Ik denk dat ze na het weekend voor de nachten wel onder de dekens gaan hier.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:56

Wat leuk, al die nieuwe mensen! Welkom allemaal.

Ik zit in een hele drukke periode waardoor het soms niet lukt om helemaal bij te posten op iedereen (mijn moeder is ernstig ziek, ik zit zelf niet helemaal goed in mijn vel en met de dieren hier thuis hebben we ook de ene pech na de andere). Alvast mijn excuses daarvoor, ik hoop straks weer goed aan te kunnen haken.

Als ik energie heb, dan steek ik die nu in Veronia. Mijn rijpaard (de moeder van Veroon) wordt grotendeels door de bijrijdster gereden nu, zodat ik me meer op Veronia kan richten. Vandaag komt de hoefsmid weer en dat is wel even spannend. Veronia moest steeds met verdoving worden bekapt omdat ze behoorlijk fel uithaalt naar de hoefsmid. De vorige keer hebben we voor het eerst weer zonder gedaan en dat ging redelijk goed. Vandaag gaan we het weer zonder proberen, hopelijk weer met succes. Gisteravond heb ik nog even geoefend met het optillen van de voeten en dat ging prima.

kleinvosje, kunnen ze een liggende castratie ook niet gewoon aan huis doen? Dat deden ze bij onze hengst toen ook, gewoon liggend in de wei.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:45

Kleinvosje grond te koud, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik hoop dat er snel een passende oplossing komt.

Tineke ik longeer niet regelmatig. Ik wil nog geen echte conditie opbouwen en gebruik het puur voor de gehoorzaamheid en om samen even bezig te zijn. Het zal nu zo'n 2 keer per maand zijn nog.

Lange lijnen doe ik niet aan en kan ik ook geen advies over geven.

Veronia was super braaf met de hoefsmid!! Stond keurig stil, niks te klagen. Trots op ukkie!!

Komend weekend maar eens even weer bedenken wat we kunnen gaan doen, de bak is te nat om te longeren.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:26

Ik heb Veroon wel onder een deken staan
Afbeelding

[o]