Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:52

Afbeelding
Mijn 4 jarige nakomeling van Wynton! 2 weken in mijn bezit, kreeg voor het eerst een halster om toen wij bij haar gingen kijken. Zijn nu bezig met lichaamsbewust maken, overal aanraken met zowel zweep als handen. Zo willen we naar het voetjes geven toe werken. Ook begonnen met borstellen, en aan de hand wandelen. Gaat fantastisch, wat een leuk paard. Van plan om thuis te gaan longeren en zadelmak te maken en het inrijden uit te besteden. Waar, weten we helaas nog niet.. Tips zijn welkom, wil er graag betrokken bij blijven, dus in noord-Holland!

SBravour

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:12

Wat leuk allemaal om jullie vorderingen te horen, wat leren die puppies toch snel. Maar wat zijn jullie al allemaal lekker ver zeg! Ik was vandaag zo ontzettend blij met het voor het eerst écht vast staan! :P (in plaats van longeerlijn door ring heen en vast houden aan andere kant) Ook hebben we enorme vorderingen in het lichaamsbewust maken, ik mocht haar vandaag helemaal aanraken met het uiteinden van het zweepje zonder benen op te tillen of om mij heen te draaien. Met mijn handen en borstel geeft ze er niets om maar zweepje vond ze in het begin een beetje gek. Ik raad jullie dit ook aan in aanloop naar voetjes geven, dan hebben ze net wat meer besef van wat er allemaal bij hun hoort :+ Maar, zo te zien, zijn jullie al een stukje verder!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:02

xApple schreef:
Welkom iedereen :D

Ik hoop dat Lars wel nog iets gaat groeien. Hij is nu 1.41 en hoop op 1.45. De verwachting was wel iets hoger maar 1.50 gaat hij echt niet meer halen.

@mirjamalvaro; Hihi nee ik niet in ieder geval.. Ik ben van mening dat je echt naar je paard moet kijken wat kan qua belasting en werk :j Met 2,5 oefenen en met 3 rustig aan beginnen met zadelmak maken en rijden kan imo echt prima. Mits het paard een beetje body heeft en de frequentie laag is.

@Limoncello; Ik heb jouw topic een keer gelezen en wat een commentaar kreeg jij toen zeg. Oei :(:)
Ik vind het heel knap dat je doorzet en zo je best doet.

@SVRL; Wauw wat een beauty ! <3 <3 Moet eerlijk zeggen dat ik haar nog wel heel smal en jong vind ogen. Of is dat het ras? (Ik zit in de fjorden/Shetlanders/Quarters dus ik heb vooral ervaring met bredere pony's).

@Sbravour; Ik woon ook in Noord-Holland maar ik weet niemand eigenlijk. Behalve Marcel Beukers maar die doet het alleen op eigen locatie volgens mij?

Ik ga het beleren van Lars zelf doen samen met een vriendin. Ik heb zelf genoeg rij ervaring en vorig jaar mijn Shetlander samen met diezelfde vriendin beleerd voor de sulky. Ik vind het zo fijn dat de pony's aan huis staan en ik ze heb vanaf 6 maanden oud. Ik ken ze al door en door en heb heel veel vertrouwen in Lars :j Ben totaal niet bang om erover een aantal maanden op te stappen.

Bijna iedereen in Noord-Holland doet het op eigen locatie zo ver ik weet. M.arcel B.eukers is heel populair, maar ik raad die je af!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:26

odenxia schreef:
Hey wat leuk dat het topic loopt :-) Welkom allemaal :D

Met Kens ben ik langzaam aan steeds een stapje verder aan het gaan.

Het weekend voor de 3e keer een hoofdstel ingehad en dat doet ze als een volleerd zadelmak paard _/-\o_
Dit was tevens een pas sessie voor haar nieuwe hoofdstel. Staat haar erg goed vind ik zelf <3

[ [url=m/wIuMfd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook vorige week een pas sessie gedaan voor de dekens van mijn vorige paard. Ook deze liggen goed, scheelt weer in de portemonnee <<)

[ [url=m/G6gPp7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder ben ik bezig met leren vast staan tussen 2 touwen op de poetsplaats, maar dit vind ik zelf wel een dingetje. (Lees: Eng)
Ik ben nu in de box bezig met aan weerszijde een longeerlijn welke ik dan vast houd en als ze naar voren komt bied ik wat weerstand en als ze terug gaat laat ik vieren. Maar om de stap te zetten haar daadwerkelijk vast te zetten vind ik spannend. Hoe doen jullie dit?

Hoe ik het heb gedaan is aan 1 kant gewoon vast zetten aan paniekhaak. Andere kant met longeertouw door ring en vast houden. Als ze naar achter gaan eerst steeds met de hand naar voren zetten. Later alleen druk op touw houden en dan weten ze super snel dat naar achter, weer naar voren betekend in combinatie met de druk. Had ze in 1 week helemaal onder de knie, en geen één halster aan stukken. Geen paniek en geen slechte ervaringen. Ideaal!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:55

Doen jullie ook nog geen hoofdstelletje met bit passen als de tandarts nog niet geweest is? Bij ons komt tandarts over een maand. Maar dat duurt nog zo laaaang :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

Je kan even kijken naar LA equistyle bitjes, die wil ik gaan bestellen als mijn paard haar mond op gemeten is door de tandarts.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:59

Lekker hoor zo een makkelijke!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:08

Afbeelding
Gister is bij ons de tandarts geweest en wat was ze weer braaf! 2 wolfskiesjes verwijderd en nog een stukje melktand wat is achtergebleven. Nog 1 tand en dan heeft ze haar volledige volwassen gebit!
Ik merk dat ze vanochtend een beetje spierpijn in de kaken had, ze stond wat te gapen en kauwen. En natuurlijk wennen met eten. Maar dat hoort er allemaal bij, zal met een dag of 3 wel weer helemaal weg zijn! :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:36

Volgensmij zijn alle paarden een beetje ritselig met de wind van afgelopen week! Komt weer allemaal goed, positief blijven :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 19:17

Jaaaaa vandaag mijn mijn Wyntonnetje voetjes verder geoefend. Eerst heb ik haar afgelopen week geleerd om haar voet op te tillen bij het tikken met het zweepje tegen haar pees en commando voetje. Dit had ze in 2 dagen door, de topper. Vandaag en gisteren eens gek gedaan en de benen vast gepakt met commando voetje. En ja hoor, die geeft zo haar voetje en wacht rustig toch ik hem weet terug geef door weer naar beneden mee te bewegen tot ze hem weer neerzet. Omdat ze het zo top doet bij alleen de voorbenen gelaten, volgende week komen de achterbenen wel. Maar wat is het toch leuk als dingen lopen zoals je ze zou willen en het paard begrijpt wat je wilt door bepaalde voorbereidingen te treffen. :D
Daarna nog even dekje, tegen haar aan en opgevouwen op haar rug gelegd, gad geen kik. Toen gauw gestopt en lekker aan de hand laten grazen, heerlijk met dit weer. Hopelijk hebben jullie ook een fijne dag gehad met dit zomerse weer! :)

Afbeelding

Voor de eigenaar van Limo, ik zou zeker aanraden om wat grote stappen terug te nemen. Lekker enkel borstelen, vast staan, wat wandelen in de bak en grazen aan de hand. Lekker kroelen en gewoon wat tijd geven. Kan heel goed zijn dat het je paardje wat te veel wordt. Soms een tijdje dingen bevestigen zonder nieuwe stappen kan ook heel goed zijn. En éérst het één bevestigen voor je begint aan het andere.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 15:32

Hier sinds 3 dagen bezig met de achterbenen geven! Het duurt even voor ze hem optilt als je het been vast pakt en ze weet nog niet zo goed waar ze hem dan moet houden. Máár ze tilt hem uiteindelijk op, dus dan mogen we uitgebreid belonen en dan zal ze het vroeg of laat gaan begrijpen mijn topper. De voorbenen zijn al bevestigd en tilt ze zo 123 op als ik het been pak en voetje zeg. Deze kan ik gaan beginnen met uitkrabben ze is namelijk al zo stabiel met deze, maar ik wil graag de achterbenen ook bevestigd hebben. Dus, we wachten nog even!

Ik heb haar zelfs opgemeten met een Bucas meetlint, vond ze geen probleem. Ik maakte me meer druk om haar reactie dan ze uiteindelijk deed! 191 had ze als ik goed heb gemeten, redelijk normaal dacht ik zo voor een paardje van 164?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 16:08

Art_Ificious schreef:
SBravour schreef:
Hier sinds 3 dagen bezig met de achterbenen geven! Het duurt even voor ze hem optilt als je het been vast pakt en ze weet nog niet zo goed waar ze hem dan moet houden. Máár ze tilt hem uiteindelijk op, dus dan mogen we uitgebreid belonen en dan zal ze het vroeg of laat gaan begrijpen mijn topper. De voorbenen zijn al bevestigd en tilt ze zo 123 op als ik het been pak en voetje zeg. Deze kan ik gaan beginnen met uitkrabben ze is namelijk al zo stabiel met deze, maar ik wil graag de achterbenen ook bevestigd hebben. Dus, we wachten nog even!

Ik heb haar zelfs opgemeten met een Bucas meetlint, vond ze geen probleem. Ik maakte me meer druk om haar reactie dan ze uiteindelijk deed! 191 had ze als ik goed heb gemeten, redelijk normaal dacht ik zo voor een paardje van 164?

Achtervoetjes zal ze ook snel gaan geven :) heeft bij limo ook lang geduurd voordat hij ze gaf zonder te willen uithalen.

Opgemeten voor dekenmaat?

Klopt we onderlengte voor haar winterdeken! Ik wil graag een Bucas smartex dus heb een Bucas meetlint gekocht, daar kwam maat 190 uit!
Heb ik ook alle vertrouwen in dat de achtervoeten gaan lukken, kan ze volgende keer over een week of 3 voor het eerst mee met de hoefsmid! :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:14

Heerlijk! Zie er relaxed uit :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:48

Afbeelding
Jaaaaa fleecedekentje voor het eerst op vandaag! Wat was ze braaf, eerst opgerold en opgelegd daarna rustig uitgerold :D gaf geen kik, lekker beloond met een snoepje en nog een keer op en af. Dit was een 195 maar vind hem iets aan de grote kant. Jullie daar ook mee eens?
Daarom winterdeken in 190 gekocht, die gaan we morgen passen, we doen het is stapjes :D
Wat de beentjes betreft, voorhoeven kan ik uitkrabben! Achterhoeven kan ik nu prima oppakken!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:40

xApple schreef:
Ik vind de fleecedeken niet te lang hoor. Fleecedekens heb ik altijd lekker ruim :j

Klopt! Fleece houd ik daarom om gewoon! Voor winterdeken wil ik wel graag een mooi aansluitende zodat deze niet gaat schuren. Daarom half maatje kleiner (190!) Dankje voor tip!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:46

Dankjewel!
Kwa voer, mijn 4 jarige is nog niet aan het werk alleen omgang trainingen! Daarom krijgt ze smorgens en savonds mini handje biks en grote hand luzerne. Voor het idee, ik heb ze het liefst zo rustig mogelijk voor nu.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:35

Vandaag zijn wij helaas van stal verhuist! 2 longeerlijnen aan de zijkanten van de trailer zodat ze er niet langs kon, en ze liep er zo op.
Afladen, in kleine rustige stapjes de klep af. Ging dus echt super! Daarna 2 rondjes door de stal gedraaid en meteen lekker eten. Wat een rust en top karakter, had me haar niet braver voor kunnen stellen.
Afbeelding Schatje :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 15:58

Afbeelding
Vandaag eerste keer outdoordeken opgedaan! Volgensmij ligt hij top en heeft ze mooi nog wat ruimte om uit te zwaren! :D

Dit is de Bucas Anniversary regendeken met stay dry voering!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 17:52

Went vanzelf gewoon lekker oplaten.

Gelukkig ging die van mij er zo mee eten, even voelen aan de borstsluiting en toen was ze er OK mee!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:22

Hmm, misschien was hij toch nog niet klaar voor een deken. Heb je geoefend met op en af doen en dan ook aanraken overal met de deken. Hij moet wennen aan de indirecte aanraking.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:12

Die van mij is ondertussen al helemaal gesetteld op haar nieuwe plek! We zijn begonnen met de basis van freestyle, dit houdt in grondwerk. Ze pakt het super op en is fijn braaf. Afbeelding

En vanmorgen even lekker in de paddock:

Afbeelding

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:13

Ahh wat een pittig paardje!

Over de deken, die hield ze heel mooi schoon een week. Daarna stond ze helaas met een stout paardje die er schrammen in gebeten heeft en wat vies heeft gemaakt. Balen, maar niets aan te doen, hopelijk laat hij het hierbij! Fien is van zichzelf niet zo'n viespeuk gelukkig!

Ik heb nog een vraagje. Mijn paard eet redelijk wat stro uit haar stal, ondanks dat ze onbeperkt hooi heeft. Het lijkt of ze het gewoon wel lekker vindt. Dit kan geen kwaad toch als ze het zelf doen?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:12

Gelukkig. Ze drinkt echt veel tussen het eten door zag ik, dus zal wel goed zitten!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:28

Ook hier vind ik weer dat je lang hoge druk houdt, zonder genoeg druk-weg beloningen. Maar ik weet niet of je open staat voor tips.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:31

Super dat je er les in krijgt en inderdaad ter controle de filmpjes doorstuurt. Zij zal je dan vast tips gaan geven!

Persoonlijk vind ik het namelijk niet de juiste manier om te beginnen op een redelijk gevoelig deel van een paard, het hoofd, en dan ook nog tussen de ogen waar ze niet zien. Daar haal je nog wel goed de druk weg als hij stil staat.
Daarna ga je verder op het lichaam, hier zie ik dat je niet de druk weg haalt als hij weer stil staat nadat hij de druk probeert te ontwijken. (Wat uiteraard geen vreemde reactie is van hem, want dit kan hij als eng ervaren)

Vervolgens zie ik dat hij veel spanning opbouwt terwijl je verder gaat met aanraken op zijn rechter kant. Dan ga je redelijk abrupt verder op de linkerhelft, terwijl hij naar mijn inzien nog veel spanning in zijn lijf heeft.

Oefeningen als hoofd laag kunnen ook waardevol zijn in dit soort trainingen.

Dit is hoe ik het zie, pik er wat van mee als je er dingen in herkent of ergens mee eens bent. :) Mensen die het er niet mee eens zijn mogen gerust opbouwende kritiek geven wat mij betreft!