Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:31

wat een leuk topic, ik meld me ook. wij hebben een ruin van 2,5 jaar, april wordt hij 3 en hij heet Ghadir. zelf gefokt uit onze merrie (fries x kwpn) en een welsh vader (desperado) top dier en we hebben reuze zin met hem aan de slag te gaan. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

TinekeVD

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:11

Wat betreft vast staan, die van ons stond met twee weken oud al vast, dan gaan ze meteen terug bij weerstand en sindsdien dooet hij het braaf. Laatst bedacht ik dat ik m wel vast kon zetten en dan even weglopen om te kijken wat meneer doet, hij wilde mee, dat kon niet en dus ging hij hangen. Op een afstandje ben ik rustig naar m blijven kijken en na heel even....wat natuurlijk een eeuwigheid lijkt.... Stopte hij er weer mee, had door dat t geen zin had en nu staat ie weer net zo relaxt vast, ook als ik weg loop. Tussen twee touwen vastgezet ook gedaan, is heel veilig en het valt meestal mee hoe ze reageren. Ik zou zeggen gewoon doen en mocht ie gaan hangen raak dan vooral zelf niet in paniek, wanneer jij rustig blijft wordt hij vanzelf weer rustig, omdat jij laat merken dat er niets is om je druk om te maken.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:14

wat een leuke foto's van leuke paarden en pony's komen er voorbij. je kan dan echt goed zien dat sommige met 2,5 al meer ontwikkeld zijn dan anderen.

murosch wat betreft klar maken voor de keuring....lekker aan de longe voor spieren en conditie opbouw en naast de fiets.

wat betreft een schop geven als een paard gaat hangen, dat heb ik vroeger ook geleerd, ook weleens gedaan, maar doe ik nu nooit meer. ik heb dan ook wel het geluk dat onze ghadir 2 sec ging hangen en er toen weer mee stopte dus tja. Een paard vindt het eng en probeert eronder uit te komen, als ik m dan straf omdat hij iets eng vindt, wordt hij er echt niet meer vertrouwd mee, maar het blijft een dingetje, je wil ook niet dat ze zichzelf verwonden, halsters kapot trekken e.d dus tja voor iedereen geldt denk ik dat je moet doen waar je je goed bij voelt en je kunt altijd adviezen van een ander uitproberen als je dat wilt.

wat betreft een appelbit, ik heb dat vroeger op aanraden van de veearts ook gebruikt omdat mijn paard toen een wond in zijn mond had en door het appelbit ging hij meer schuimen wat de genezing bevorderde en ik moet zeggen dat hij er ook heerlijk op liep, beter dan op een ijzeren bit. neem wel de echte van happy mouth!!!

koudbloed beleren? telt onze halve fries ook? daar heb ik het zadel opgelegd en haar land grensde aan het bos, dus zadel erop en opgestapt en het bos en duin ingegaan. heerlijk lange paden rechtdoor en klaar. ook onze pony hebben we eigenlijk zo beleerd, we hebben hem 2 jaar terug gekocht en toen had er 1 keer iemand opgezeten, wij 2x uitgeprobeerd daar bij stal, dus 3 x iemand op zijn rug voordat hij bij ons kwam. de dag erna gingen we heerlijk voor 6 weken naar ameland met de paarden, dus ook de pony mee en lekker met hem naar buiten gegaan, bijna elke dag, hij was trouwens wel 5, maar ons paard was toen 3. ik vind het een fijne manier van beleren, niet alleen voor koudbloeden...

een hoofdstel heeft onze van 2,5 ook al in, met longeren. dat doe ik eens in de 2 weken ongeveer om het wat bij te houden aan gehoorzaamheid en comando's en dat doe ik met hoofdstel ivm veiligheid van hem en van mij. hij is super braaf, maar er zal maar iets gebeuren en dan heb je heel simpel met een halster niets te zeggen. maar ik longeer dan ook in een rijbak waar ik van voor naar achter doorheen loop en niet in een longeercirkel oid. dan kan ik me nog voorstellen dat je het gewoon met een halster doet.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:40

Een kaptoom is idd ook erg fijn, maar die heb ik niet, dus dan doen we t met de middelen die we wel hebben. Is nog wel altijd een wens ... En je hebt gelijk orchidee, ze krijgen dan idd wel even een ruk aan het bit, die van mij had laatst last van gekkigheid met die storm, dus rende ook ineens weg, ik liet een lus los van de longe en toen kreeg hij idd een ruk, maar stond wel meteen stil en liep weer door alsof er niets aan de hand was. Liever niet natuurlijk, maar ja t zal ook weleens gebeuren als je erop zit en hij maakt een onverwachte beweging.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 06:07

Wat betreft schriktraining, balkjes waar je tussendoor moet en overheen, zeil inderdaad, maak aan een tak stroken vast van bijv blauwe vuilniszak waar je tussendoor loopt, als een soort van vliegengordijn. Maar ook spelende kinderen is heel goed, ik laat onze zoon regelmatig even met zijn bestuurbare auto rijden, dat maakt een raar geluid, of hij vliegt met zijn drone, is ook zo leuk en ze worden er braaf van.

En leuk in de trailer oefenen, wij moeten ook weer eens, maar het is zo vroeg donker. We deden ghadir er weleens in als we naar de ponyclub waren geweest en dan nog even een rondje met hem rijden.

Wat betreft het reageren op elkaar, ik probeer het wel, zet er alleen geen namen bij, want die weet ik dan niet mee, moet soms echt veel blz bijlezen hoor, pffff

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:25

Art wat lastig, maar ieder paard is verschillend, net zoals ieder mens, ieder kind leert anders en ieder paard dus ook. toen wij onze merrie wilden beleren was ze 3,5 en nadat het eerst goed ging, wilde ze ineens niet meer en begon ze te steigeren, weg te rennen, etc. radicaal haar een half jaar weg gezet, eigenlijk niets anders doen dan binnen en buiten zetten en af en toe een borstel eroverheen. we hadden toen de mazzel dat het voorjaar was en ze in de wei kon. mijn andere paard erbij en die longeerde ik in de wei, reed erop in de wei, enz. onze merrie zag dat allemaal. een half jaar later weer met haar begonnen en toen ging het goed.
wil niet zeggen dat het met Limo ook zo moet, maar om aan te geven dat het best lastig is om de goede manier te vinden die bij jou paard en jou past en ook om aan te geven dat even rust niet altijd verkeerd uitpakt.
en van alle kanten verschillend advies krijgen valt zeker niet mee. ik wens je dan ook veel succes en doe waar jij je goed bij voelt, dat is vooral belangrijk. :(:)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:15

Oh echt heel schattig

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:39

Svrl wat braaf zeg, en een gaaf dekje!! Bijzondere kleur heeft je pony, echt prachtig. En leuk hij is ongeveer net zo oud als Ghadir, ook van april.

Kvulden, toch ook lekker weer met rosie bezig geweest. Dat versnellen komt vanzelf, soms snappen ze je ook echt niet en miss zoals Art beschrijft kan er ook wat dwars zitten. Wil ze niet voor wat lekkers even lekker links en rechts inbuigen ri haar buik? Soms hoor je het dan gewoon knakken.

Kitty wat heerlijk zo'n stalletje in de paddock.

Art, Limo lijkt echt nog jong zeg op die foto's met het zadel. Wel braaf was hij daar dat hij het in de wei zomaar goed vond, super....komt wel weer goed met hem.

Kabayo lekker hoor even eruit en limburg is prachtig en over die patat....jaren terug was ik er op concours en we bestelden ook patat met, keken ze me aan....met wat? Ja met met....met wat? Met mayo, oooh _O-
In ieder geval fijne vakantie nog.

Brecht dat gaat goed zo te lezen, fijn hoor.

Wat betreft de namen....leuk idee ik ga zo ook even zoeken

Mirjam wat leuk al een beetje gehangen, poeh, dat duurt bij ons nog zeker een half jaar.

Murosch gave foto's weer!!

Welkom chanel

Vandaag Ghadir weer gelongeerd en dat deed hij weer super braaf, wat kun je dan trots zijn op zo'n kleine man +:)+

Afbeelding
Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:06

kvulden, ik kijk weleens mee als de fysio komt bij onze buren, erg interessant. als je een brokje of iets anders bij de buik van je pony houdt, buigen ze die kant op om m te pakken en net zo aan de andere kant. de eerste keren zullen ze misschien niet met hun neus tegen de buik aan komen, maar dat wordt steeds beter en ik doe dit ook weleens richting het spronggewricht. ze moeten dan echt even rekken, ook tussen de voorbenen door, dan maken ze zich even lekker bol. ik heb geen idee of je zoiets ook op kunt zoeken op internet maar dat kan vast wel en eens kijken bij iemand waar de fysio op bezoek is, is echt de moeite waard. wij doen dit regelmatig bij de pony van onze dochter waar ze actief mee rijdt en bij Ghadir doen we dit ook af en toe, hij ziet dit van de pony, weet dat hij iets lekkers krijgt en dus wil hij dit ook wel :)

murosch bedankt hij is al bijna geen kleine man meer, maar af en toe al echt een beetje paard, maar ik vind veronia sneller gaan hoor, poeh als ik haar zie is ze echt al meer volwassen, maar dat komt misschien ook omdat ik haar natuurlijk af en toe op foto zie, dan heeft ze ineens weer een hele ontwikkeling doorgemaakt.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:41

Ja precies, dat bedoelde ik

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:30

rocymax wat heerlijk dat gekriebel!! en mooie foto's verder, wat gaat dat dan ineens snel he die wintervacht. worden ze zo lekker donzig.

kabayo dat ziet er echt al spectaculair uit hoor, ook goed voor je eigen conditie zo te zien :) en knappert hoor, al gesprongen! en wat super super braaf dat je er zo op kan zitten en ook nog foto's kan maken, pfff

xApple wat leuk!! gefeliciteerd met je eerste puntje in de B en wat heerlijk dat het bitje indoen goed ging.

chanel, je hebt al tips gekregen zag ik en ik denk dat het belangrijk is om gewoon kilometers te maken, eens vaker op de trailer en er weer af, ze moeten er vaak ook aan wennen, het is natuurlijk gek, ze komen uit een donkere smalle ruimte en ze stappen naar beneden, dan kan het op de grond al heel goed gaan met a.w. maar dit is dan toch net even anders...geduld doet veel denk ik.

Art goed bezig, door een goede leider te zijn krijgt je paard zoveel vertrouwen in je.

nynkster wat een heerlijke koppies daar wordt je toch direct verliefd op, fijn dat je ze nu thuis hebt!!

bravour wat de deken betreft, deze fleece is idd ruim maar het verschilt ook nogal per merk hoe groot of klein ze vallen.

jessica welkom, wat een leukert heb je

Royce ook welkom, slappe kniebanden of spieren is lastig, goed dat je die traint om sterker te maken, jij moet nog even geduld hebben dus voordat je erop kunt klimmen.

klein vosje wat vervelend zeg, hoe kan dat nu vraag ik me af. wat kan het dan lastig gaan daar denk je niet zo bij na als het allemaal makkelijk gaat, maar dat is dus duidelijk niet altijd zo, je zou gewoon denken hup spuit erin en verdoven, maar nee.
wat voer betreft krijgt onze kleine man merriebrok, ja daar zou ik zelf niet aan denken, maar dat advies kreeg ik van de voerleverancier, in merriebrok zitten veel bouwstoffen die een dragende merrie nodig heeft maar die dus ook goed zijn voor jonge paarden in de groei, ik voer het nu anderhalve maand en zie duidelijk verschil in zeer positieve zin. twee x per dag halve schep merriebrok aangevuld met lucerne en onbeperkt kuil.

loei welkom, wat een ontzettend lief puppypaard heb jij, hij kijkt geweldig lief uit zijn ogen. hopelijk wordt dit idd jullie jaar en is hij weer helemaal top fit straks.

vorige week een weekje op vakantie geweest en daar een hoofdstel voor ghadir gekocht want pony paste hij echt niet meer, dus nu aan de cob maat en meteen een paar mooie peesbeschermers. foto's volgen binnenkort zeker. van de week maar weer eens aan de longe.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:33

Klein vosje het moet toch niet zo moeilijk zijn zou je denken. Onze veearts wilde wel hier komen of we mochten daar naartoe, nou meteen een leermomentje van in de trailer meegepakt dus daar heen gegaan en hij is staande naast de mesthoop gecastreerd, daarna in de trailer en hup naar huis. Even op stal bijkomen en daarna lekker in de paddock met de rest.
Waar woont je vriendin in de buurt? Er zijn hier vast meer met goede ervaringen en kunnen miss een veearts aanbevelen.

Art knap hoor! Ik zie helaas geen foto's maar kan ook aan mijn apparaat liggen.

Gister ghadir zijn mooie nieuwe hoofdstel omgedaan en mooie nieuwe peesjes <3 en even gelongeerd, linksom heeft duidelijk zijn voorkeur, hij loopt braaf rechtsom hoor, maar kijkt dan graag naar buiten :D
Vandaag even met hem in de bak gestapt aan de hand, vind ie duidelijk minder leuk en bijt liever in het touw, stapte verder wel braaf mee en ging even uitgebreid rollen en lipe daarna weer net zo relaxt mee verder, de grapjas. Natuurlijk ook even geoefend met hh en aw.

Hoe vaak longeren jullie in de week? Ghadir is 2,5

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:12

Kabayo toch wel foto's ...
Het nieuwe hoofdstel

Afbeelding
De nieuwe peesjes

Afbeelding

En aan de longe

Afbeelding
Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:19

Klopt Art, we hebben dezelfde :D

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:13

Ghadir staat ook nog niet onder een deken, misschien volgend jaar als we echt met hem bezig zijn, maar dat hangt dan weer van zoveel factoren af. nu in ieder geval nog in zijn blote lijf met wintervacht.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 07:18

Art, wij hebben een passier en stubben, beide geen lange zadels, onze conemara is nl ook compact in zijn rug.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:57

Art, wij hebben een 7 jarige connemara, die sinds 2 jaar bij ons is en ook sindsdien pas beleerd en die vindt het reuze eng als er iets achter hem gebeurt als je erop zit of ernaast bent en dus ook in het begin een deken omdoen. Doordat de deken dagelijks om was wende hij er vrij snel aan, maar een uitrij deken is echt een heel groot probleem. Vorig jaar ging het goed, doordat we iedere x na het rijden en bij het instappen de deken omdeden. Gister voor het eerst weer de uitrijdeken omgedaan, dat was echt heel spannend, meneer liep met aangeknepen billen... :D na drie rondjes de deken afgehaald en na het rijden met uitstappen weer omgedaan, dat wordt dus weer even oefenen.
Lekker omdoen zodra je deken weer gerepareerd is en zelf net doen of er niets aan de hand is. Dat komt wel goed, het is toch ook echt raar voor zo'n paard hoor ineens een jas aan.
Ik ben dan zelf weer geen voorstander van de deken ook overal aan gaan raken en laten flappen enzo, want de deken alleen om hebben is al spannend genoeg. Door deze ieere dag even op en af te doen komt het wel goed, maar....je moet doen waar jij je goed bij voelt!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 15:59

Dan is het misschien weer wat onwennig. Knappert is het toch

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:38

Aurella welkom, wat leuk en ik ben natuurlijk reuze benieuwd, heb je een foto?

Straww, rocymax en apple mooie foto's

Kabayo wat ontzettend braaf!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:41

aurelia wat een vreselijk lieve trouwe ogen!! heb je ook een naam voor ons/ en ik ben wel benieuwd naar ras/ afstamming

art wat fijn zeg!! stapje in de goede richting

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 06:29

Welkom ilsey en cera

Ilsey wat heb jij een ontzettende brave pony!!!

Cera ieder paard verdient een kans, fijn dat het zo kan en ik denk dat wanneer je realistisch om je heen kijkt er heel veel paarden zijn die niet begrepen worden, top toch dat je er met 1 aan de slag gaat, en de klik is er wel als ik dat zo lees dus moet het met veel geduld vast goed komen.

Apple ik heb ook speciaal voor een pony gekozen hoor en daar startt ik mee tussen de paarden en ja dat is zeker een uitdaging er zit minder beweging in dan in de paarden simpel gezegd, maar het is juist leuk om dat er toch zoveel mogelijk uit te rijden.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:30

Kabayo wat een heerlijk dier heb je toch, behalve dat hek....tja jammer dat ze niet kunnen vertellen wat er gebeurt is, maar gelukkig was ze zelf nog helemaal fris en vrolijk.

Art wat fijn dat het zo goed gaat!!

Aurella dat fietsen heb ik ook wel gedaan, met onze merrie kan dat makkelijk, heb ook wel met drie paarden gefietst, met onze jonge doe ik het nog niet die is nog veel te kijkerig, hangt echt van je paard af of het kan of niet en dat voel je zelf het beste aan.

Stelvio welkom, wat een schatje en wat heb je er al veel mee meegemaakt en zorgen om gehad, maar wat heerlijk dat het nu zo goed is, wat zul je dankbaar zijn zeg, dit is toch echt wel een wonder hoor.

Apple je hebt echt mazzel gehad dat hij bleef staan en niet in paniek raakte

Cera in principe gaan wij altijd door, natte bak of niet , we proberen de bak in de winter zo goed mogelijk te houden, hebben dan uiteraard veel stress....maar meestal lukt het aardig, vorig jaar een periode niet de hele bak goed kunnen houden vanwege de vele regen die er gevallen was vlak voor het ging vriezen, maar toch wel de buitenste baan van 3 meter breed en in de hoeken wat meer, dus konden we toch lekker rijden al waren we wat beperkt.

Jazzie wat ontzettend jammer, soms zijn de beste keuzes niet de makkelijkste, sterkte in ieder geval.

En omdat ghadir ook spetterproof moet zijn gister na drie weken weer eens gelongeerd. We hadden twee grote plassen in de bak en daar moest hij dan maar doorheen, dat was nog wel even een dingetje, vol op de rem, omdraaien, stilstaan en toen met een grote sprong erover heen, maar ja de aanhouder wint, dus ik longeerde lekker door en hij mocht er best overheen springen maar ws was dat ook niet alles dus heel voorzichtig ging er een voetje in en na een paar rondjes plenstte hij lekker door de plassen al vond hij het zelf nog steeds niet geweldig. Maar ja had ie maar geen paard moeten worden. Verder luisterde hij weer super, wat kun je dan trots op m zijn en oja toen we net de bak in kwamen wilde hij meteen gaan liggen rollen, omdat hij een longeersingeltje omhad wilde ik dat echt niet hebben dus een tik met de zweep, nou....daarop volgde een ontploffing, hij maakte zich rond en bokken, bokken, niet normaal, de grapjas.
Blij dat ik straks mijn dochter erop kan zetten haha. Dat wordt wel juni, dan is hij ook ruim drie en is onze dochter terug van twee maanden stage in brabant, dus dan alle tijd.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:59

Tjonge wat gaan jullie snel!! Murosch als eerste veel sterkte!

Welkom aan alle nieuwelingen!

Wat betreft een bit, ik heb gekozen voor een dun enkel gebroken bitje, dat neemt hij fijn aan en kauwt er heerlijk op. Een bustrensje trouwens.

Longeren voordat we echt beginnen doe ik niet, meteen met poetsen de peesjes om longeersingel om en dan mee naar de bak, daar wel eerst lekker rustig weg stappen en even lopen en pas daarna een touwtje evt eraan. Vroeger longeerde ik mijn paard ook altijd voordat ik erop ging anders was ie echt gek totdat iemand tegen me zei dat ze van dat longeren alleen maar meer conditie krijgen en dus meer energie, tja daar zit wat in dacht ik dus sindsdien er gewoon op. En laatst bij ghadir voor t eerst een zadel opgedaan en dan mag hij van mij gerust bokken, is toch ook een raar ding, logisch dat hij dat eraf wil, tja hij merkt vanzelf dat t niet gaat en dan is het over. Beter nu dan dat ik er over een half jaar op stap.

Gister was ghadir trouwens lekker fris en dinsdag mocht hij los in de bak , dat was 20 minuten bokken met zijn mams en zijn vriendje, hoe heerlijk is dat. Gister was het tijd voor serieuzer werk en moest hij aan de longe wat hij frisjes maar toch braaf deed.

Hopelijk blijft de winter nog ver weg en kunnen we rustig door gaan.

Art hoe gaat t nu met jou?

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:40

Art, sterkte is altijd lastig wanneer je veel aan je hoofd hebt, maar ik zie ook heeeeele grote stappen vooruit, wat super dat je op hem kon hangen en dat hij daarbij zo braaf was.
Murosch wat betreft de manen, tja veronia heeft een gave kleur manen en lang is mooi, maar van een sportcoup worden ze toch wat mer volwassen ofzo en aangezien je ook met haar gaat rijden en miss wel de wedstrijden in gaat zou ze toch gevlochten moeten gaan worden. ik zou zegen, doe wat je zelf mooi vindt. Ghadir had ook vrij dunne manen en ik knip ze af en toe waardoor ze nu echt een stuk voller zijn geworden en daar ben ik heel blij mee.

bravour wauw wat een verschil zeg!!!!

en wat heerlijk de sneeuw weer weg, we hebben hier niet veel gehad, de bak was onder de sneeuw lekker dooi dus konden we gewoon lekker door trainen met dochter en pony, maar zonder sneeuw is toch fijner al kun je natuurlijk wel even mooie foto's schieten :)

vandaag maar weer eens met onze kleine man aan de slag, zal zo even wat foto's plaatsen van vorige week.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:46

lekker met z'n allen spelen in de sneeuw
Afbeelding
mooi plaatje van onze kleine stoere man
Afbeelding
Afbeelding
zo is de trekker niet eng, alleen maar interessant, maar als je aan de longe zit dan is een trekker heeeeeel eng _O-
Afbeelding
blij dat de sneeuw weer weg is
Afbeelding
mijn trouwe supporter wanneer ik de stal aan het mesten ben :D
Afbeelding
samen met mams <3
Afbeelding