Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Orchidee14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:08

Afbeelding

Afbeelding
Ook ik ga in 2018 een begin maken met het zadelmak maken van mijn lieve Welsh Cob Joy. Ik heb hem vanaf dat hij 5 maanden is maar ken hem al vanaf een maand of 2. Vorig jaar is hij gecastreerd en heb ik hem naar huis gehaald. Hij loopt nu in een gemengde kudde en ik doe spelenderwijs wat grondwerk dingentjes met hem. In mei wordt hij drie dus daarna ga ik rustig aan beginnen met zadelmak maken. Echt serieus ermee werken doe ik pas als hij 4 jaar oud is. Gezien zijn leergierige en onbevangen karakter verwacht ik weinig problemen maar wie weet hoe hij me gaat verrassen *D

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:20

Met een krukje oefenen doe ik ook al een poosje. Er overheen hangen zonder druk ook trouwens.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:08

Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:37

Ricie schreef:
Orchidee14 schreef:
Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.

Mijn shet was ook geen bit gewend. Wat ons in het begin hielp was wat appelstroop op het bit. Misschien een idee?

Ik heb een appelbitje. Hoopte dat dat lekker genoeg was☺

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:42

Vastzetten, trailerladen, hoefsmid, gelukkig allemaal geen probleem. Al mee begonnen met oefenen toen hij nog bij mama stond. In de opfok regelmatig even de voeten opgetild. Heb daar nu zoveel profijt van. Gisteren wormenspuit er in zonder problemen. Alleen dat bit blijft een dingetje

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:33

Rici, een appelbitje is een kunststof bitje met inderdaad een appelsmaakje er aan. Tenminste, dat zeggen ze, heb het zelf nooit geproefd.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:25

Ik doe alleen wat grondwerk en heb gem nu 3x 15 minuten gelongeerd aan een kaptoom.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:19

Afbeelding
Vandaag voor de 4e keer gelongeerd en de 1e met een licht gewicht zadeltje er op. Geen stap verkeerd gezet. Hij pikt alles zo braaf op dat ik echt moet gaan oppassen dat ik niet te snel ga. Hij is tenslotte nog jong zat. Maar goed, straks als het winter gaat worden zal het toch afgelopen zijn en dan kan ik het in het voorjaar weer rustig oppakken. Van de zomer een paar keer er op en dan weer lekker genieten van zijn jeugd.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:52

Balou_k schreef:
Ik heb na al het enthousiaste gebrabbel meneer ook eens aan de longe gehangen. Braaf. :)

Hij wordt in april pas 3, nog geen haar op mijn hoofd die denkt aan een zadel. Als hij zo braaf blijft wordt dit er een voor mijn man.
Van de week eens een hoofdtelletje in hangen en beginnen met conditie en spier training.

Het is bij mij ook echt niet de bedoeling om hem regelmatig met zadel te longeren hoor. Heb dit kunststof zadeltje gisteren gekocht en was benieuwd hoe het lag. Omdat hij er totaal niet op reageerde heb ik hem er een paar rondjes mee gelongeerd. Ding weegt bovendien bijna niets. Hoofdstel gebruik ik nog niet, longeer hem aan een kaptoom of het halster.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:04

Die zogenaamd liever dressuur ging rijden? Was nog aardig aan de prijs ook.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:16

Balou_k schreef:
Orchidee14 schreef:
Die zogenaamd liever dressuur ging rijden? Was nog aardig aan de prijs ook.

Nee, de pony's zijn uit Engeland gekomen, vanuit een handelaar gekocht. Pony had een S van stout op de bil, maar toch de gok genomen.
Zijn al bezig met beleren sinds december. Is effectief meerdere keren gereden, maar is erg gemeen en zou volleerd rodeo paard kunnen spelen.

Pony stond eerst voor €3000,- er op.. Nu voor €1250,- onder de noemer onbeleerd....

Oke, dan heb ik een andere voorbij zien komen.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:17

mirjamalvaro schreef:
Zoveel kwaad kan het niet om 1 keer in de maand ofzo alleen het zadeltje er 5 minuten op te leggen :=

Lijkt mij ook. Met beleren voor de kar beginnen ze ook zo rond 2,5 jaar toch? Krijgen ze ook al dat tuig op.
Maar zo bedoelde Balou_ k het ook niet, alleen dat haar paardje er gewoon nog niet aan toe is.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:55

Art_Ificious schreef:
Ik snap balou erg goed. Ik doe zadel wel al maar die van mij is dan ook al 3,5. Is anders wanneer je paard nog jonger is.

Ik zie het probleem niet zo of ik er nu een deken, longeersingel, mentuig of zadel op leg. Het is hooguit 10 minuten geweest, zonder beugels. Het zou wat anders zijn als ik er ook opgezeten had maar spelenderwijs laten wennen aan een zadeltje wat amper wat weegt kan volgens mij geen kwaad.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:30

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen terwijl we hetzelfde bedoelen. Ik snap Balou heel goed. Ik veroordeel haar ook niet, net zo min als zij mij. Nogmaals, dit was voor mij ook een eenmalige actie. Ik heb het zadel net gekocht en wilde even kijken hoe het lag. Doordat hij daar zo goed op reageerde heb ik hem er een paar rondjes mee gelongeerd. Het is dus zeker niet mijn bedoeling dit al regelmatig te gaan doen. Hij is tenslotte pas 2,5 jaar oud, ik heb geen haast. Maar er zijn inderdaad mensen die dit wel al doen met een paard van deze leeftijd. Prima toch? Ik doe dit soort dingen spelenderwijs, net als hoe ik he de rest geleerd heb, vast staan, voetjes optillen, afspuiten, deken op doen enz. Verder mag hij nog lekker een jaartje van zijn jeugd genieten en lekker uitgroeien.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:48

Het mag de naam longeren niet eens echt hebben. Inderdaad, bij me weg stappen. Commando draf leren, twee rondjes draven, commando stap en naar me toe komen. Ditzelfde op de andere kant. Daarna lekker knuffelen en belonen. Maar goed, we kunnen overal wel een probleem van gaan maken.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:56

Hilary schreef:
Dat schaar ik onder 'grondwerk', Orchidee :D Je bent langer bezig met je paard klaarmaken, dan met het werkje zelf :P

Klopt! En grondwerk doe ik hooguit 2x per week en dan nog maar een minuut of 10 , hooguit 15. Verder mag hij gewoon lekker jong zijn en met zijn vriendjes en vriendinnetjes spelen. Maar alles wat hij nu spelenderwijs leert daar heb ik straks hopelijk profijt van.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:58

mirjamalvaro schreef:
Draf doe ik nog geen eens. :D

Ik geef hem het commando. Als hij dat dan doet, prima. Doet hij het niet, ook goed.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:04

Mooie fjord hoor

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:50

xApple, dat is inderdaad een hele goede tip, die lange lijnen

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:56

Ik longeer ook in een rijbak. Ik doe dit aan een academische kaptoom. Mijn oudere paard longeer ik ook wel aan het halster maar die heeft dan ook nog nooit gek gedaan aan de longeerlijn. Ik longeer eigenlijk nooit aan het hoofdstel. Je hebt dan misschien wel meer te vertellen maar als ze gaan krijgen ze een flinke ruk aan het bit, lijjkt me ook niet echt fijn. Maar zo heeft iedereen duidelijk zijn of haar voorkeuren. Leuk om al die ervaringen te lezen en te delen.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 06:58

Hier een poosje stil geweest maar zeker niet stil gezeten. Helaas vorige maand zijn en mijn grote vriendin in moeten laten slapen dus we waren beide nogal van slag, maar inmiddels de draad weer opgepakt.Na de natte periode begonnen met 2x per week een kwartiertje longeren.Zadel er ook op gehad, pakt alles zonder problemen op. Nou ja, alles! Het bit blijft een dingetje. Alle trucjes al geprobeerd maar het lukt niet echt. Nu maar besloten het bit even te laten voor wat het is en met grondwerk rustig aan die kant weer op te werken. Hij groeit enorm hard momenteel en heeft een beetje last van losse kniebanden dus nu vooral grondwerk en wandelen. Hij wordt in mei pas drie dus we hebben nog alle tijd.Afbeelding

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:30

[quote
Lastig die losse kniebanden! Gaat dat weer over?

Als het goed is wel. Tijdelijk binnendoor bekappen en veel stappen om de spieren sterker te maken.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:03

Murosch, hij zakte af en toe door zijn knie of het been bleef af en toe haken. Dan slaat de knie even op slot. Hij heeft het gelukkig in lichte mate. Hij had er vooral de ochtend nadat ik hem gelongeerd had last van. Ook vond hij zijn benen optillen met hoeven krabben wat lastig. Gisteren is hij binnendoor bekapt en vandaag ging het hoeven uitkrabben alweer een stuk makkelijker. Nu veel stappen, spieren sterker maken en dan komt het weer helemaal goed. Maar ik heb wel even in spanning gezeten voor ik wist wat het was. Vooral omdat ik net daarvoor mijn andere paard moest laten inslapen.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:21

Caily opereren is de allerlaatste optie. Ze kunnen de kniebanden ook inspuiten, dat schijnt ook heel goed te helpen. Maar voorlopig ga ik er van uit dat het met binnendoor bekappen en trainen goed gaat komen.

Orchidee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:27

Afbeelding