[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 19:45

welkom Myrthe_bz en Nuscaniels, wat de toekomst gaat brengen, geen idee, maar ik heb er wel vertrouwen in.

Sorry Prince! Ik ben nog aan het meten. Ben nu ongeveer een maand bezig en als ik wat langer gemeten heb, zet ik mijn dagboek af tegen de waarden om conclusies te kunnen trekken. Dat zet ik dan hier in het topic neer.

Ik open voor de shetjes geen nieuw topic, dat doe ik hier ook een keertje.

Ondertussen misbruik ik mijn eigen topic even om jullie aandacht voor het volgende te vragen, willen jullie tekenen? Het gaat om Bloedboerderijen waar drachtige merries 10 liter bloed wordt afgenomen 2x pw! Meer dan triest vooral omdat er vervangende middelen zijn voor het vruchtbaarheidsmedicijn dat er van gemaakt wordt.

http://www.dierenrecht.nl/bloedboerderijen

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 08:23

NienkjeH, Dais welkom in Callas' haar leven en een speciaal welkom aan Sunsetgirl die speciaal lid geworden is van bokt om even gedag te zeggen.

Wat lief al jullie berichtjes. Dank. Hahaha, voel me bijna schuldig dat ik niet meer iedere dag iets zal plaatsen. Maar er is in het heden gewoon niet iedere dag iets te vertellen. Zoals vandaag het hoost hier, dus zal ik niet rijden en bizar genoeg lopen er allemaal jagers te schieten in het bos, wat op vrijdag overigens helemaal niet mag, maar ja, wat kan je er tegen doen, dus vandaag ga ik hoogstwaarschijnlijk niets of niet veel met haar doen en dan valt er ook niets te vertellen. Dus sorry! Tot weer gauw dan in ieder geval!

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 07:55

Nogmaals dank voor alle bedankjes, jullie bedankt voor het blijven lezen! En alsnog een welkom aan Idion en MMajar.

Over losse teugels. Ik rijd haar buiten juist altijd met losse teugels. Ik rijd al van ergens 1989 western waarbij er altijd een boog in mijn teugels hangt, ik denk dat dat ook wel in alle filmpjes te zien is. Dat is ook waarom ze er zo makkelijk vandoor kon schieten. Ik geef haar juist dat vertrouwen altijd buiten. Ook als ik voel dat ze bangig is, of dwarsig is, of kuren heeft, geef ik haar nog steeds een losse teugel, alleen dan wel met het rubberen schaartje.
Het filmpje van het blok was de 3e keer in haar leven dat ze dat deed. Ik had het de dag ervoor 2x gedaan op verschillende tijdstippen. Daarbij gaf ze aan moeilijk te vinden wat ik bedoelde. Ze dacht dat ik graven op de steen bedoelde, of over een moeilijk obstakel heenstappen. Om haar te helpen begrijpen wat ik bedoelde heb ik haar bij het halster(touw) genomen en haar hoofd gebruikt als balans om te haar lichaam te kunnen sturen en stoppen. Dat had ik ook op internet opgezocht
Bij het oefenen op het blok, heb ik op internet gelezen wat ervoor geadviseerd werd. O.a. op deze link https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -blok.html las ik dat je je paard voorzichtig op het blok moet trekken. En dat heb ik gedaan.
Aangezien ze het de vierde oefening de volgende dag (niet op film) al helemaal zelf kon, denk ik niet dat ik haar vertrouwen beschaamd heb, maar dat ze mijn begeleiding gewaardeerd heeft en daarmee begrepen heeft wat ze moest doen.

Dan over te snel willen gaan. Even tussendoor opmerken dat ze bijna 6 is. Ik lees in het postje dat er een zware geestelijke balans voor Callas wordt verondersteld waarvan ze moet bijkomen. Ik heb ervaren in de maand dat ik in heropvoeding zat (met Callas) dat ik een enorme band kan opbouwen als ik vaak per dag een paar minuten met haar wat doe ipv iedere dag of om de paar dagen iets van een uur.
Het rijden wat ik doe overschrijdt zelden de drie kwartier, de ritten zijn voornamelijk stap met wat draf en is 4 dagen van de week buiten het erf dus ik vraag geen lichamelijk zware dressuur oid van haar. Van die 4 dagen buiten, zijn er drie ontspannen bosritten en 1 dorpsritje. Ik denk ook niet dat dat een zware geestelijke belasting voor haar is.

Waarom pak ik haar 2x per dag. Soms 3x soms 4x. Niet omdat ik snel wil gaan. Ik weet eigenlijk niet eens waar ik naar toe wil gaan, bedenk ik me nu. Nee, ik pak haar zo vaak mogelijk heel even. Dat zijn soms maar vijf of hooguit tien minuutjes iets doen. Wat ik vaak geschreven heb in mijn verhaal, als ze het goed doet, en dat is meestal, dan is langer niet nodig. Leren is herhalen en ik geloof dat ik Callas een dermate verschillend programma per dag aanbied dat ook dit geen geestelijke belasting is. Sterker nog, Callas weet dat ze regelmatig beloond wordt met koekjes en wil graag daarvoor iets doen. Ik merk aan nergens uit haar gedrag dat ze het niet leuk vindt. Sterker nog ze staat regelmatig bij het hek te kijken wat ik aan het doen ben op het erf en volgens mij hoopt ze altijd dat ik haar haal want dat betekent koekje. Natuurlijk krijgt ze niet altijd bixjes of peertjes of kastanjes of whatever, maar dat weet zij niet. Je kunt het proberen toch?

Waarom ga ik zo snel rijden na koliek. Wat ik al eerder zei, mijn ritten overstijgen de 3 kwartier zelden. Het hekkencheck ritje is zonder draf 35 minuten. Het is iets meer dan 2km. Ze loopt in het land per dag meer dan die 2km. Daarbij is bewegen goed na een koliek, afhankelijk van hoe het paard uit de koliek is gekomen. Als Callas niet meer wil gaan liggen, wel wil eten en gemest heeft, dan is de koliek voorbij. Als ik dan de volgende dag ga rijden op de manier zoals ik dat doe, denk ik niet dat haar lichaam extra belast wordt, maar ik denk eerder dat bewegen op deze manier alle processen weer op gang zet.

Zingen op je paard of niet. Kennelijk zijn de meningen over wel of niet zingen op je paard verdeeld. Dat mag. Een ieder kan doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Callas is net zoveel geschrokken met zingen als zonder zingen, dus eigenlijk maakt het wat dat betreft niet uit.
Qua ontspanning, de buikademhaling beoefen ik al, van Bruno moest ik zelfs van te voren mediteren, mwah. Wat mij het meeste oplevert is gewoon normaal doen en regelmatig checken of ik spieren aanspan, wat bij mij niet te maken heeft met Callas, maar dat doe ik continu mijn hele leven al. Ik heb een laten we zeggen onhandige rug, alles wat je kunt verzinnen aan rugklachten zit daar ongeveer wel in en een versleten linkerheup en dat brengt in mijn lijf van allerlei processen op gang waardoor ik continue bij alles wat ik doe, niet alleen paardrijden, van allerlei spieren automatisch verkeerd aanspan en dus check ik mezelf regelmatig wat ik allemaal kan loslaten. (Tijdens het tikken van dit mailtje al weer drie keer mijn schouders laten zakken)

Hoop dat ik alles weer beantwoord heb. Tot over een paar dagen weer.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 08:38

Dank SassyMoon, ik zat net een p.s. te tikken op mijn eigen antwoord,

Over losse teugels... overigens stuur ik haar uiteraard wel buiten aan de losse teugel. Heb toevallig dan de laatste rit haar een keer laten kiezen waar zij vond dat ze de oever op kon gaan, maar uiteraard beslis ik normaal gesproken waar we heen en en waar ze haar voeten het beste kan neerzetten.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 15:02

Leuk om te lezen Fransje23. Het gekke is, als ik Callas laat kiezen, gaat ze een rit nog een keer lopen. Het laatste stuk naar huis neemt ze dan een andere weg. Ik heb haar nooit door laten gaan tot het eind, maar volgens mij zou ze het gewoon weer gaan lopen het rondje. Ik ga het ooit uitproberen.

@Hengstveulen, wat gaaf dat je nieuwe paard aankomt. Hartstikke leuk een nieuwe start! Veel filmen! Altijd leuk om terug te zien. Ik heb veel te weinig filmpjes van Callas in het begin. Veel plezier met je nieuwe paard!

Vanmorgen hebben we deel 1 van het filmpje van Callas gemaakt. Ik ben het nu aan het uploaden naar YT en als het goed is, is het om kwart over 16u klaar zegt yt. Het is een film van een half uur. Voor de échte Callas fans en stayers...

https://www.youtube.com/watch?v=w6h-jsgJ88U

Deel 2 hoop ik morgen af te hebben.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 09:02

Dank allemaal voor het kijken van de vid Deel 1. Lange adem hebben jullie...

Grinnik, Fransje, dat praten, ja mutsig inderdaad. Kan ik niet afleren...

ah ja, Speechless de broedse kip, ze zit al weken op geen eieren. En de protestgeluiden die ze maakt als je alleen al naar haar kijkt, hahaha...

Ladygiroc, dank voor je complimenten. Nee, je pony mag niet bij mij in opleiding ;-) Al mijn vrije tijd gaat naar Callas en gelukkig dat ze bij huis staat, daarom kan ik zoveel met haar doen, dat we deze band kunnen opbouwen.

RocyMax, dank je. Jij hebt ook weer een nieuwe uitdaging te gaan. Succes!

Buuk, fijn dat ik toch ietsjes heb kunnen bijdragen, ook al was het dan bevestiging. Het moeilijkste van opvoeden, of het nu paard, hond of kind is, is constant bij jezelf kijken of je het nog goed doet. Dat blijft het allermoeilijkste.

Assebassie, ja dat gebeurt wel eens. Jackytje, goed idee. Het blijft inderdaad erg lastig al die lange touwen en het kan ook gevaarlijk zijn idd als je voet erin blijft haken, die van haar of die van mij. Het mennen zou ik wel met twee losse lijnen kunnen doen idd. Ik heb nog leidsels van Shadow, weet alleen niet of die lang genoeg voor Callas zijn, maar ik zal eens kijken.
De andere oefening waar ik wat meer stuur, zonder dat de lijnen door het schoffie lopen, dat moet met 1 doorlopende lijn. Het komt er niet goed uit wat ik doe. Het is bedoeld om je paard te leren de lijn te volgen, dus sturen, en door de korte wendingen hem te buigen en soepel te krijgen. Ik heb het nog niet goed onder de knie. Als je in het allereerste filmpje van Bruno kijkt, bij mij thuis dan zie je hoe het wel moet. https://www.youtube.com/watch?v=28ELp4mwv78 Dat stukje training en uitleg (in het Frans helaas) zit op 9 minuten)

Pien, laat ik dan maar hopen dat mijn tassen goed verkopen, ;-) arm beest op de kermis!

DEEL 2 van een dag uit Callas haar leven staat volgens Youtube om 10.15u on line op deze link
https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

deel 3 en tevens laatste deel wordt vandaag gefilmd en hopelijk dan morgen af en on line.

Veel kijkplezier!

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 09:43

Dank je Nikki.

Updateje.

Vrijdag niets gedaan. regen, regen, regen. Weekend prachtig weer, zaterdag had ik Callas 2 jaar en hebben we in het weekend in drie delen veel met haar gedaan om op film te zetten. Het was veel meer dan ik normaalgesproken doe per dag, alle oefeningen gecombineerd, maar wat was ze heel verschrikkelijk braaf! Alsof ze wist dat ze gefilmd werd want... Vanmorgen natuurlijk geen film meer. Ondanks dat er alleen in het weekend en op woensdag gejaagd mag worden, wordt er op dit moment volop om ons heen geschoten. Ik ga het niet riskeren een ritje te gaan maken en ik heb gisteren al op het veldje getraind onder het zadel en ze heeft zoveel goed gedaan het weekend, ik heb besloten vandaag niet onder de man te werken.

Dus nam ik haar daarstraks mee over het erf aan de lange leadrope naar het veldje. Om haar gewoon even door de hand gehad te hebben, en eigenlijk niet eens om iets échts te doen. Maar ja als je daar dan staat, dan toch maar wat doen, anders kun je net zo goed weer naar stal teruggaan. Dus ik besluit haar te longeren aan de leadrope. Mwah... Zo jammer dat dit nou weer niet op film staat! (ik heb besloten voor mijn verjaardag van mijn schoonmoe een helmcamera te vragen. Dan doe ik mijn cap ook op met grondtrainen om te kunnen terugzien wat er nu fout gaat.)
Werd ze dus enorm opstandig. Rondjes lopen aan een lijn? Forget it. Ja rechtsom dan nog wel ok, maar alleen hard willen draven, niet luisteren naar 'easy' en niet willen gaan stappen. Blokken, hoppa steigeren! Errug mooi om te zien, gaan we ooit nog op commando doen, maar voorlopig was dit heel foei. Dus grote mond. Piepen. Ho. Rust. Wachten. Ze kwam min of meer tot rust. Nu de andere kant op, linksom. mwah... Dat gaan we vandaag niet doen vrouwtje. Ja, dus wel Callas. Laten we zeggen dat het veel NEE! heeft opgeleverd. Maar goed, uiteindelijk deed ze het goed. Schrok ze van mijn vriend die aan kwam lopen. Kon ik weer opnieuw beginnen. Ook dat gedaan en uiteindelijk afgesloten met het blok, wat ze goed kan. Tantetje zeg, die had vandaag haar dwarsmuts op. Ik zal straks temperaturen kijken of het afwijkt van de lijn van de afgelopen dagen. En ik moet haar zometeen weer ontluizen, want ze stond te bijten in haar sok. En ik moet ook de hoeven weer doen, want die worden te lang. Tja, zo blijf je bezig.

vanavond heb ik film deel 3 klaar, een training onder de man op het veldje en een minischriktraining. Dat was gisteren allemaal en amazing braaf.

Misschien heeft ze wel sterallures en wil ze alleen goed haar best doen als er gefilmd wordt...

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 11:41

Hey Assiebassie wat jammer van het filmpje. Ik geef de link nog een keer.

https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

Hengstigheid en relatie tot schrikken en klieren, kan ik niets over zeggen. Ik dacht dat ik een temp verhoging gemeten had, maar toen las ik dat ik waarschijnlijk de thermometer niet ver genoeg had ingebracht, dus eigenlijk waarschijnlijk de maand dat ik begonnen was niet goed gemeten. Dus ik modder nog ff door.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 08:26

Hallo Op_Zoek, welkom in Callas haar topic en ik hoop dat je gevonden hebt wat je zoekt gezien je naam ;-) Dank voor je complimenten.

Assiebassie een drone die mij zoemend volgt waar Callas niet bang voor gaat zijn, zou de ultieme test voor haar zijn. Ik heb nu zo'n James Bond spionzonnebril met camera erin besteld. Hoe heftig!!! Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. De prijs was hetzelfde als een helmcamera en zo'n ding kun je ook dragen als je gaat fietsen of wandelen. Als ik een camera op mijn cap bevestigd had staat dat zo raar als je gaat fietsen met een cap op, hahaha.

Faline klopt, losse teugels in western heb je nog steeds contact met de mond, maar er hangt een boogje in je teugels. Vrije teugel is weer wat anders, zeg maar wat je doet met uitstappen bijv. Dat doe ik dan eigenlijk nooit omdat ik dan haar minder kan helpen of leiden. Met trainen op het veldje heb ik de teugels wel helemaal aangenomen.

De link naar het tweede filmpje in mijn eerste postje is niet correct, dus nog een keertje voor de zekerheid.
2e filmpje https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

En dan hier het laatste filmpje van het weekend, deel 3 dus. Is maar een kwartier. Schriktraining een beetje en rijden onder het zadel op het veldje.

3e filmpje https://www.youtube.com/watch?v=EovLmsDLDwU

Vandaag ga ik straks longeren proberen op te nemen, want dit van gisteren is nu de tweede keer in een paar weken dat ze zich zo verzet met longeren, dus gaan we dat maar wat vaker doen. Verder staat rijden een buitenritje op de planning, maar het is kl... ik kan de bossen niet in. Ze zijn nog steeds aan het jagen! Overal hoor je schoten. Echt het lijkt wel oorlog. Verschrikkelijk. En dat is dus verboden. Ze mogen alleen zat zon en woe jagen. Balen. Dus ga ik het dorpje in, in de middagpauze.

Ik update wel weer als er wat te melden valt.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-17 09:17

En dan eergisteren weer een paar schrikken op een dorpsritje. Het begon thuis al, op het talud naast onze weg spookte het. Een kat of vogel of vallende blaadjes... Ze is al dagen daar onrustig over. Op het filmpje waar ze op het blok gaat van het weekend, zie je ook dat ze daar omhoog staat te kijken. Ze vertrouwt het voor geen cent. Afijn, we hadden daarna level oranje en dat trok maar moeilijk weg. Nog een paar o-gutte-gut-brrrr-schrikjes in het bos en daarna leek het wel ok.

In het dorp gezellig met de Merens meneer staan praten, (die heeft altijd lekkers in zijn jaszak voor zijn eigen paard en deelt dat graag met Callas, die altijd meteen naar zijn jaszak duikt als ze hem ziet) nee hij wilde echt niet met me samen rijden want zijn paard is vals. Hij mept naar andere paarden, daarom staat hij ook alleen in het land. Ik dacht nog zal ik aanbieden dat hij hem bij mij kan inscharen, dan wordt ie vast wel gezeglijker, maar ja, ik heb ook geen zin in blessures bij mijn dieren. Dus helaas de Merens Meneer gaat het echt niet worden.

Ik stapte gezellig ontspannen verder eng-level helemaal gezakt naar heel lichtgeel en bij een kennis een hele tijd staan beppen met een vriendin van die kennis. Callas vond het prima, werd geaaid, geknuffeld, kreeg wat lekkers, englevel naar mooi groen, wat wil een paard nog meer? Nou, dat er daarna niet achter een heg een man ijzer op elkaar gooit. Ze vluchtte weer weg, ik kon haar snel omzetten, maar had wel mijn balans weer verloren zowat. Kwam omdat ik het echt zo niet verwachtte dat ze zou schrikken. Meestal na een kletspraatje is ze helemaal in het groen en dat ze van zo ontspannen naar zo schrik kan gaan blijf ik apart vinden.

Goed hadden we dat gehad, is daar een haakse hoek waar je alleen via een spiegel de auto's aan kunt zien komen. ik hoorde al een auto, dus ik wacht ver voor de bocht, want die auto reed niet zachies. Komt daar mijn eigen buuv om de hoek blèren op weg naar haar werk (ik was in de pauze aan het rijden en zij moest weer beginnen). Zij helemaal achteruit terug en voor Callas was dat allemaal veel. Die man die maar met ijzer bleef smijten, die auto die snel op ons af kwam en toen weer achteruit ging, moest ze wachten in de zijkant, auto heel dicht langs, nee, ze was niet heppie. Ik heb nergens gedraafd dat ritje, maar ze was toch warm tot bijna bezweet toen we terugkwamen thuis.

Gisteren woensdag 11 okt ben ik een hekkencheckritje gaan doen. Ik wilde maar heel kort van huis, hoorde geen jagers in de bossen dus gauw ff gaan. Weer dat enge talud bekijken en nu vond ze het nog weer enger dat ze zelfs met opstijgen onrustig was. Nou, dat is uitzonderlijk. Het ritje zelf was ze ook niet ontspannen, haar hoofd zakte niet en ze had zelfs een keer een staking bij een gele lichtvlek op lichte planten. Laten kijken, aangedrongen en toen was het ook gelijk goed en liep ze door. Ook de terugweg van dat ritje bleef haar hoofd opgericht en kijkerig, terwijl ze zelf daar in het land loopt aan de andere kant van het hek. Thuisgekomen moet ik uiteraard weer langs dat talud en nu wilde ze ervoor vluchten. Dus net zo lang daar gecirkeld tot ze normaal deed, maar het is een eng talud en dat blijft het voorlopig kennelijk.

Afijn, toch blij dat ik even geweest was en het was beide dagen heerlijk weer, dus toch genoten.

Mijn vriend is nu in NL en dus ben ik een ruime week alleen. Vind het wel gek om dan buiten te gaan rijden. Voelt wat minder veilig, geen achtervang thuis. Dus weet nog niet wat ik ga doen deze week met haar qua rijden en trainen.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-17 06:47

Ik heb gisteren ze met zijn drietjes maar eens bij dat talud op het erf gezet om te laten grazen. Uiteraard is er dan niets aan de hand, geen spook te bekennen en zelfs niet als ik steentjes erin gooide. Dus ik hoop dat dat spook weg is. Was wel grappig dat blok ligt daar en Callas stond er een meter of 15 vandaan, en ik ga bij dat blok staan en roep haar met: Callas Blok! En ze kwam meteen en hup op het blok.

Toen ze begonnen te klieren en te rennen over het erf, hadden ze kennelijk geen honger meer en vond ik het wel welletjes geweest en tijd om iets met... Shadow te gaan doen. Dat tandemrijden wil ik echt eens gaan proberen en ben ik me over aan het inlezen en daarvoor moet Shadow voorop. Die heeft al in geen járen meer in het tuig gelopen, hij is met pensioen en de karren hebben we weggegeven toen we hierheen verhuisden omdat hier veel te veel bergen zijn, dus ik was benieuwd wat hij nog wist.

De laatste jaren dat ik hem mende, toch wel 4 jaar geleden denk ik, mende ik alleen op zijn halstertje, dus ik denk laat ik daar mee beginnen. Als het niet goed gaat, kan ik hem in ieder geval niet in zijn mond zeer doen. Laten we zeggen dat het zozo ging. Was overigens grappig om zijn spulletjes weer uit de zakken te trekken en om te doen. Alles wel erg droog geworden jammer genoeg, ondanks dat ik het ingevet en in zakken heb weggeborgen. Ik realiseerde me ook wel dat ik het erg jammer vind dat je hier niet kunt mennen, vond mennen toch ook wel heel erg leuk en dan zou met Callas ook heel leuk zijn geweest.

Toen kwam de eerste verrassing. Ik liep met een opgetuigd shetje de stallen uit, en ik had ze na het grazen op het erf op stal gezet, het was 31 graden en op stal was het lekker koel, en Callas vond dat helemaal niet leuk! Maar goed dat de staldeur zo hoog is, want ze kwam er zowat overheen. Ik realiseerde me dat we deze situatie nog nooit gehad hebben. Zij vindt het kennelijk niet erg om bij de shetjes weg te gaan, maar als een shetje bij haar weggaat dan is er paniek. Dus dat was wat Callas betreft al een heel goede oefening. Ik heb haar maar lekker laten schreeuwen en ben het met kleine mannetje op het erf gaan werken, waarbij ik bewust telkens langs de stal kwam om haar te laten zien dat hij er nog wel was. Ze werd wel rustiger maar iedere keer als hij langskwam hinniken.

De tweede verrassing was dat het met Shadow sturen via het schoffie niet goed ging. Leek wel of hij alles vergeten was. Hij liet zich als ik hem rechtgezet had wel rechtuit sturen, heel licht wenden ging ook wel, maar een scherpe wending, draaide hij zich meteen om naar mij. Na een paar minuten ging het wel beter. Vond ik toch wel heel apart. Voor de kar was hij altijd top! Stilstaan netjes, hij kon stilstaand keren met pootje overkruisen, hij kon achterwaarts. Geen van die dingen kon of wilde hij meer. Zonde. Dus ik heb het denk ik een minuutje of 10 gedaan uiteraard afgesloten met een sturing die goed ging, beloond en hem teruggezet bij een nerveuze Callas. Vandaag ga ik het dan nog eens doen, maar dan met zijn bitje in, kijken hoe dat gaat.

Na de middaghitte heb ik ze nog even buiten gezet, waarbij ik de shetjes eerst gedaan heb en Callas even heb laten staan op stal. Dezelfde paniekerige irritatie. Dat moet ik dus heel vaak gaan trainen. Zo gek dat ze het andersom niet erg vindt. Toen ik haar uiteindelijk pakte was ze helemaal nukkig en ongeduldig. Dus vond ik het nodig om haar gewoon als altijd op de poetsplaats te zetten en ho. Mwah dat wilde mevrouw helemaal niet! Dus harde stem, geen onzin gewoon blijven staan. Nou dat lukte dan wel, maar met veel onrust en omkijken. Los staan en voetje geven deed ze dan met tegenzin. Toen naar buiten met haar, er was geen sprake van netjes achter me meelopen, dus dat heb ik tig keer stal in, stal uit geoefend, maar dat ging niet naar mijn tevredenheid, dus dat ga ik vandaag nog maar eens een paar keer oefenen.

Kennelijk als alles hetzelfde gaat is ze het brave paard op het filmpje, maar als ze niet weet waar Shadow is dan heb ik ineens een tijger ipv een tinker. Dus dat wordt vandaag mijn doel. Shadow nog weer in het tuigje sturen maar dan met een bitje en Callas moet leren te vertrouwen dat Shadow echt wel terugkomt en dat ze normaal en rustig moet doen als hij er niet is. En misschien dat ik een klein ritje hekkencheck met haar ga doen.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 21:06

ja jullie hebben gelijk, ik moet weer eens wat tikken. Ik moet eerst nog wat afmaken en dan zal ik me er weer eens op storten. promised.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 22:55

Nou ja wat gek, er staat het wijzigknopje maar als ik erop klik krijg ik een melding dat het niet meer gewijzigd kan worden. Dan maar in een nieuw postje.

Laat ik beginnen met mijn hartediefje Shadow. Hij is altijd mijn favoriet geweest en dat is hij nog steeds. De tweede keer dat ik met hem droogmende was met bitje en ging een stuk beter. De derde keer kon hij alweer stilstaan en sturen ging ook veel beter. Er is nog veel oefening voor nodig want het is wel veel moeilijker om droog te mennen dan met een kar waar de bomen hem beletten in omkeren, maar dat gaat wel goedkomen. Dit alles in voorbereiding op tandemrijden met Callas.

Verder heeft Callas een bult op haar been onder haar knie. Voelt keihard, doet geen pijn, is niet warm, ze is niet kreupel, heeft geen wondje, voelt niet zo scherp als een schiefel, dus wat dat nou weer is?

Tja. Callas. Ik denk dat ze een meerpersoonlijkheidsstoornis heeft. Zodra de zon niet schijnt wordt ze een ander paard. Misschien is ze wel weerwolfpaard of zo. Of misschien hoort ze stemmetjes. In ieder geval was de afgelopen week, laten we zeggen... leerzaam. Zo braaf ze in het filmweekend was, zo niet braaf is het tot en met nu geweest. En ik heb geen temperatuurverschil gemeten, dus ze lijkt niet hengstig.

edit: gisterenavond op stal, dus maandagavond was ik aan het tutten met haar, hoestte Shadow een heel kort kuchje, schrok ze van! Nou ja!

Ik heb het erg druk op dit moment en mijn vriend is in NL, dus daardoor nog drukker. Ik denk iemand in dit topic of misschien in een pb dat weet ik niet meer, vroeg waarom ik zo vaak per dag wat met haar wilde doen, dus ik denk deze week, ik heb het druk, laat ik het eens tot 1x pd gaan beperken. Ik weet het niet zeker het is zo moeilijk om er een lijn in te ontdekken, maar toch denk ik dat dit niet zo'n goed plan is.

Ik zie namelijk overal tekenen van weer opkomende dominantie. Ik had het al een paar keer gehad met longeren dat ze steigert als ze niet van richting wil veranderen, en zo haar ongenoegen uit over mijn leiderschap.

Nu heb ik al een paar keer gemerkt dat als ik met haar aan de hand wil draven, ze daar nijdig van wordt. Vanuit mijn ooghoeken meende ik iedere keer al wat te zien. Het halstertouw is dan niet aangespannen en toch gooit ze dan haar hoofd omhoog alsof ze een ruk in haar mond krijgt en ze maakt een soort steigertje achter me. Hoogst bizar. Wat ze ook denkt of doet, ze wil dat niet. Ze wil wel rondjes op een longeercirkel voor me draven op commando, dat doet ze erg netjes dat commando al komt ze wel naar binnen vallen. Maar naast me draven, of achter me, nee, dat gaat er bij haar (nog) niet in. Ik voel me daardoor niet zo veilig want ik heb het gevoel dat ze zo achterop me kan springen. Rare gewaarwording.

Het komt er gewoon op neer dat ze zich niet wil laten leiden. Ze laat zich niet graag zeggen wat ze moet doen. Ja voor koekjes doet ze alles, maar dat is echt een heel andere kwestie. Als ik nu maar alles doe volgens het verwachtingspatroon van haar dan gaat het goed. Doe ik dat niet, dan is ze van haar stuk en wordt ze obstinaat.

Dus deze week dat mijn vriend niet thuis is, weinig buiten gereden één ritje dorpje wat wel ok was, een training op het veldje dat helemaal niet ging, en wat grondwerk waar ik ook niet zo happy mee was. Kan ook allemaal door mij komen omdat ik het druk heb en dat op haar uitstraal. Dat kan. Maar ik heb meer het idee dat verandering haar geen goed doet.

Het is echt net een autistje. Gaat iets in een andere volgorde dan zij het gewend is, dan wordt ze nijdig. Zo heb ik de afgelopen weken het ritme ontwikkeld:
nacht op stal
8.00 voeren
ca 10.00u iets van grondwerk
10.15 land in
middagpauze rijden hooguit uurtje, uitdampen op stal met hooi
weiland in
19.30 op stal halen, voeren
eind avond nog een keer voeren hooi.

Ik had gehoopt mijn camerabril al te hebben, en die heb ik ook, maar ze hebben het geheugenkaartje niet bijgeleverd die wordt nagestuurd. dan had ik mooi vandaag kunnen filmen, maar helaas. Dus dan moeten jullie het maar doen met mijn verslag van de dag.

Ok, vandaag had ik minder tijd dus ik denk ik ga om 10u een ritje rijden ipv grondwerken. Mwah, het stormt. Dat zegt genoeg. Al bij het verlaten van de stal rende een katje ergens tegenaan en klonk er echt een heel klein tikje van iets wat omviel, er ging een schokje door haar lijf. Zo'n oeh gut schrikje. Tuurlijk dat mag, ik schrik ook wel eens van een geluid. Ze ging er ook niet vandoor, je zou het niet eens gezien hebben, maar ik voelde het wel. En dit ging van lichtgeel naar geel werd erger en erger naarmate ik verder kwam. Ze gaat dan ook heel overhaast stappen. Alle reacties zijn dan overtrokken. Als ik haar dan iets oppak om rustiger te laten lopen, pats stilstaan. Als ik met mijn stem haar tot rust wil manen, pats stilstaan. zo'n overdreven reactie. En dan weer gaan stappen is niet rustig stappen nee bijna weer draven. Mag niet van mij, want daar draven gaat niet lekker dus moet ze stappen, maar dat is stoppen. pff. ok, komen we in het dorpje want ik wilde mijn favoritje gaan maken langs de kinderkolonie het bos in...

Eh vrouwtje daar waait iets Wits. Iets heeeeeel erg wits. Zie je dat wel?
ja Callas een knijperring aan een waslijn.
Die hing daar vorige keer echt niet vrouwtje.
Zucht.
Ik denk niet dat we daar langs moeten gaan vrouwtje
jawel Callas die knijpers gaan heus niet in je kont bijten,
(graaft zich in met voorbenen gespreid) nee ik denk echt niet dat we er langs moeten, het beweegt.
Ja Callas ga maar eens ruiken.

Komt de bewoner naar buiten kijken wat ik bij zijn heg sta te doen. Hallo meneer, ze is bang voor uw knijpers, hahhhaaha, hoe belachelijk klinkt dat! Maar ja ik ben dus met mijn aandacht bij die meneer en was haar net naar de knijperring aan het drijven, maar praat ondertussen met die man, het waait nog eens... RED ALERT! ZWOEF, 180 omdraaien, gelukkig verloor ik mijn balans niet en was ik haar al vanaf het begin op het scherpe bit aan het rijden, dus ik gelijk op de cirkel voor zijn heg, maar ja englevel vet rood, dat krijg je er niet zo gauw uit.

Dus met een zenuwachtige Callas richting het bos, bij de voetbalvelden lopen twee mannen met fluopakken. O jee, wilde het level net naar oranje gaan zakken, weer rood. Nu ken ik die mannen dus een praatje gaan maken. Ze was overigens gelijk al helemaal bezweet. Een van die mannen aait haar altijd, dus dat vond ze wel leuk. van de andere wilde ze de smartphone opeten dat vond hij niet zo leuk. Net toen ik het bos in wilde gaan, hoor ik enorm gekraak. Ik had al dagen kettingzagers gehoord en die bleken dus verderop in het bos aan het zagen te zijn. Geen goed idee om met een red alert callas daar heen te gaan. Ik bedoel als een knijperring al drama is, hoe erg moeten dan bulldozers, kettingzagen en omvallende bomen wel niet zijn. Ik kreeg sterk neiging om maar gewoon naar huis te gaan, maar ja, ik wilde toch graag dat ze zich zou ontspannen en het leuk zou vinden om dit ritje goed af te sluiten.

Dus ik besluit niet het bos in te gaan, maar naar het recreatiepad te gaan. Daarvoor moet ik over de weg wat je in filmpje deel 2 hebt kunnen zien. Maar waar ik natuurlijk niet over nagedacht had, was dat ik de laatste tijd in de pauze telkens ben gaan rijden zonder verkeer. Dus nu veel verkeer en toen kwam er ook nog een kletterend vrachtwagentje achterop, mwah, dat was toch wel zwaar oranje zullen we maar zeggen.

Ik heb haar nog niet zo onrustig een hele rit meegemaakt. Meestal zakt dat koppie toch wel na een paar keer flink draven, maar daar was vandaag geen sprake van. Ze is verder niet dusdanig geschrokken dat ze ervandoor wilde, maar wat een onrust. Veels te overhaast willen draven, wel goed terug te nemen, maar het lukte me niet om er kalmte in te krijgen. Stappen ook overhaast, drijfnat inmiddels. Overgangen rijden maakte het alleen erger. Stappen lange teugel ook geen goed plan ging ze gewoon draven. We zijn nog wel wat mensen tegengekomen, heb ik praatjes mee gemaakt, meestal kalmeert ze daar van, maar vandaag niet. Ben er na nog een paar auto's tegengekomen en van achteren, daar heb ik haar uit voorzorg naar toe gedraaid. Dat ging wel ok. Toen weer een praatje met een buurman en was er ergens een geluidje, hing ze zowat in de buurman. Naar huis gestapt en nu ze zo dichtbij stal was dacht ik, laat ik eens afstappen om te kijken of ze dan wel rustig kan stappen. neuh. Dat kon ook niet. En toen mocht ze me dan niet voorbij lopen, nah, dat was helemaal niet leuk. Mijn hemel wat een hittepettit.

En waar ligt het dan aan?
Aan mij? zou best kunnen, ik heb het druk, ben vast ook druk in mijn hoofd.
Aan de storm? in ieder geval ja want er valt en beweegt van alles
Aan het tijdstip op de dag? ja er was meer verkeer etc want het was geen pauze.
Aan niet eerst grondwerk gedaan te hebben? ja vast ook.
Aan het feit dat ze normaal gesproken eerst nog op het land heeft gelopen voor ik ga rijden? ja vast.

Dus ik moet me maar ernstig houden aan de vaste ritmes om te kijken of dat dan beter gaat.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 07:14

Hi Zuchini, ze is bijna 6... Er zijn paarden die al Z lopen op die leeftijd en er zijn zat paarden die op die leeftijd al cross lopen met spannende hindernissen. Dus ze is niet zo'n jonkie. Maar het is wel bekend natuurlijk dat Tinkers laat volwassen in hun hoofd schijnen te zijn.

Ik herinnerde me vanmorgen ook dat ze in het land ook zo onrustig zijn de laatste dagen. Gisteren niet, maar een van de dagen ervoor kwamen ze meerdere keren uit het dal omhoog stieren naar de veilige uitloopstal omdat er iets was waar een van hen van geschrokken was.

Het is ook buitengewoon onrustig weer, het wil maar niet gaan regenen, maar het dreigt met donkere grijze luchten en het stormt met een warme wind. Dus raar weer.

Ik krijg sterk de neiging om als ze zo is, niet het erf af te gaan, maar ja dat betekent dus dat ik haar niet train op spannende dingen buiten het erf en haar niet de kans geef een sterk karakter te ontwikkelen en het buitenrijden steeds beladener wordt. Blijft erg lastig welke keuze nu de beste is.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 08:41

6 is voor een tinker geestelijk nog niet oud, dat bevestigde ik al, maar Callas is ook geen jonkie meer zoals gezegd werd.

En ik begon inderdaad mijn rijtje met oorzaken met mijzelf.

Ik pak haar overigens niet omdat ik wil ontspannen als ik het druk heb. Was dat maar waar. Dat zou ik wel willen dat paardrijden voor mij een ontspanning was. Dat had ik voor ogen toen Callas bij ons kwam. Helaas zijn er verhoudingsgewijs van alle trainings/rittenmomenten maar heel weinig momenten geweest waarbij ik een dusdanige fijne tijd met Callas had dat ik vol energie weer terugkwam. Maar daar werken we naar toe.

Wat ik nu met haar doe is haar opleiden tot een fijn paard, hoop ik, en het is fijn als dat af en toe fijne momenten oplevert. Ze zullen steeds vaker komen die moment en dan zal paardrijden voor zowel haar als mij een ontspanning worden.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 10:55

Hallo lieve allemaal, wat leuk nog weer twee nieuwe mensen te kunnen verwelkomen, hallo Achaiah en Stefje en dank iedereen voor jullie reacties en meedenken, vind ik echt enorm fijn. Jullie hebben allemaal stuk voor stuk gelijk in je conclusies.

Nou laat ik even updaten van het grondwerk zonet en daarmee al jullie uitspraken bevestigen. Echt ik móét zsm die camera aan de praat hebben, om jullie te laten zien wat er gebeurt.

Ok op dit moment is er nog steeds het schrikissue. Niet op het erf, statische dingen kan ik oefenen, dat hebben jullie gezien op het filmpje no problemo, superpaard. Het zijn op en buiten het erf de onverwachte dingen. Als ik haar leider zou zijn zou ze me blindelings vertrouwen. Ik krijg haar daarentegen wel overal langs, maar ze vertrouwt me niet 100%, dus voelt ze zich denk ik op zichzelf aangewezen en doet wat zij het beste vindt in die situaties. Alleen op de wereld dus eigenlijk.

Ok dat is issue 1, ik kan haar dus nog steeds niet het vertrouwen geven en ben dus geen leider.

Issue 2, is haar dominante gedrag. Versterkt natuurlijk omdat ik geen leider ben. Wel respecteert ze bepaalde dingen maar ik denk alleen omdat haar dat zo geleerd is door mij. Dus keurig stilstaan etc is met veel geduld en belonen geleerd.

Issue 3 is puberen. Leider niet willen accepteren, dominante inborst vermoed ik en haar leeftijd om te puberen.

Deze 3 dingen zorgen er de laatste 10 dagen voor dat ze van zo lief dat ene filmweekend, naar een draakje is geworden. Gewoon meelopen aan de hand is nu al een issue! De laatste dagen heb ik mijn handen vol, aan haar niet voorbij mij te laten lopen, wat continu op veel verzet stuit. Ze wil gewoon haar eigen gang gaan en niet naar mij luisteren.
Natuurlijk krijgt ze een tik op haar neus, hetzij met een stickje hetzij met het touw dat ik gebruik als zwiepende staart zoals een ander paard zou doen als ze zo respectloos zijn persoonlijke ruimte binnentreedt. Ik heb zelfs een keer een trap naar achteren gegeven, zoals paarden dat doen als een ander in hun kont kruipt.
Natuurlijk zet ik haar op een cirkel en laat haar draven om me heen.
Natuurlijk zet ik haar achterwaarts.
Natuurlijk haal ik mijn hele trucendoos open en snijd haar de pas af of laat haar met haar hoofd zowat tegen een boom of schuur knallen.
Dat alles werkt voor 3 seconden en dan wil ze weer voorbij. Zou ik haar laten gaan, loopt/galoppeert ze gewoon in haar eentje naar stal, zich van niemand verder wat aantrekkend. Stal is heilig voor haar.

Goed, sinds dit een issue is geworden de afgelopen 10 dagen, heb ik vandaag besloten maar weer vanaf 0 te beginnen. In de roundpenn werken weet ik dat het goed gaat, ze doet keurig wat van haar gevraagd wordt, omdat ze weet wat van haar verwacht wordt. Zie filmpje. Ik besloot dat dat geen zin had want dan komt er niet uit wat ze voelt.

Dus heb ik het veld afgesloten en had ze dus meer vrijheid om bij me weg te gaan of te komen. Goed, ik heb haar wel het halster om gelaten maar verder los gelaten, gewoon kijken wat ze ging doen. Dat vond ze gek maar ze ging niet eten, maar bleef de omgeving opruiken zal ik maar zeggen en kijken naar de plek die ze altijd eng vindt op het veldje.

Omdat er geen beweging was ben ik rustig gaan drijven. Dan moet ik haar eerst van me wegduwen en dan gaat het goed. Het was fantastisch om te zien. Echt genieten. Dat dan weer wel. Ze was ogenschijnlijk alleen met de enge omgeving bezig en helemaal niet met mij, maar ik hoefde maar een half stapje in een richting te zetten en ze pikte het op, dus ze lette wel degelijk op mij.

De afstand tussen haar en mij was groot en bleef groot ik denk wel een meter of 8. Ze heeft dus volgens haar een erg grote persoonlijke ruimte kennelijk. Haar bubbel is kennelijk 8 meter. Dat is een flinke!
Ze koos ervoor om te draven, dus prima, dat zijn we blijven doen. Ik heb maar heel weinig gedaan want ze bleef gewoon zelf rondgaan op het veldje en op een gegeven moment ging ze zelfs longeren om mij heen zonder dat ik het daadwerkelijk gevraagd had. Ik helemaal blij! Maar dat was maar 1 kant op.

Ik loop richting haar voorkant om haar te laten keren, ging goed, beetje verzet maar niet noemenswaardig. Eigenlijk, eigenlijk hè, ging het fantastisch. Ik heb haar bij me gefloten, kauwen, perfect. En toen heb ik zeg maar even gespeeld als western-koe, snappen jullie dan wat ik bedoel? Zeg maar dubbelen. Ze volgt dan helemaal perfect, maar alleen als we face to face staan. Daarbij laat ik haar wel af en toe achteruit gaan, dat ze niet denkt dat ze mij kan blokken.

Dus ik was helemaal tevree. Ik denk, dit gaat zo goed, laat ik dan nu weer eens oefenen met dat ze naast me draaft, want van de week leverde dat verzet achter me op waardoor ik vreesde dat ze nog eens op me zou springen. Nou, dat ik dit nog kan tikken is een wonder. Het draven naast me ging 20m heel even goed totdat ze besloot dat ze hier helemaal geen zin in had. Geen vrijheid en een mens die zegt wat ze moet doen, zo dichtbij? No way. Dus mevrouw begint te stuiteren en te knetteren.

Ok dat kan ik hebben, dus ik laat haar rond mij draven, dat doet ze dan ineens weer keurig en ze neemt haar afstand op de cirkel zonder dit keer naar binnen te vallen. Maar ze moet natuurlijk wel ook de andere kant op. Als ik haar bij me roep en haar de andere kant op geleid en vraag weer te gaan werken op de cirkel is dat geen probleem, maar in plaats daarvan blokte ik haar.

Jezus, dat wil je niet weten, compleet rodeo, bokken, piepen, kopzwaaien, knetteren en... uithalen. Weer dat vieze gerichte uithalen, ik weet niet op hoeveel na ze me gemist heeft, maar het was voldoende om mij compleet te laten rillen als een rietje.

Toch doorgegaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten. Daarna naar de stallen lopen, weer zo'n drama. Heel heel heel erg boos geworden, enorm geschreeuwd, voelt zo verkeerd machteloos, doorgelopen naar de stallen, met een iets gehoorzamere Callas, om het goed af te sluiten iets gedaan wat ze goed kan, het blok, haar in het land gezet en daar wilde ze niet van me weg. Ja nu wel hè bitch dacht ik nog. Dus haar weggestuurd tot 3x toe.

Dus mijn besluit: ik móét dit eerst goedkrijgen. Dus ipv vanmiddag op het veldje rijden, ga ik deze sessie herhalen en vooral het normaal naast me lopen trainen, trainen, trainen. (Van stal af gaat heel goed, en met mijn gezicht naar haar toe gaat ook goed, maar dus niet achter mijn rug of naast me en zeker niet richting stal) En dat ga ik de komende tijd maar 3x per dag doen of zo en dan iedere keer afsluiten met iets dat ze goed kan.

Nou branden jullie maar los...

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 11:51

Dat vieze uithalen is nu 4x in totaal gebeurd. Vandaag dus, die keer met mijn vriend en ervoor twee keer op longeren. De eerste keer dacht ik nog: speels. De tweede keer wist ik nou eigenlijk niet wat ik ermee moest. De derde keer was met mijn vriend (zoals beschreven in mijn log van die dag in dit topic), toen ging alles fout en was ik niet bij haar en had ik haar achteraf moeten pakken.

En hoe ging het vandaag met dat uithalen. Nou dat is moeilijk te beschrijven omdat het in een splitsecond gebeurt. Ze moest dus van hand veranderen met longeren. Ik blokte haar, wat een heftige soort steigerdraai opleverde, ze stond toen al dichtbij, draaide en wilde ervandoor rennen dus ik houd vast en dan is haar achterhand ineens heel dichtbij toen ze ging knetteren. Ik weet niet eens meer wat ik gezegd heb, ik geloof wel dat ik gevloekt heb. En ik heb het voorwaarts opgelost en haar toch door laten gaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 13:11

Nou ik ben eigenlijk nog aan het bijkomen van de conclusie van vanmorgen dat het dus echt gericht trappen is. Ergens had ik nog steeds zo iets van jong en jolig of zo. Ik weet niet hoe ik dit op moet lossen. In ieder geval zal ik een zweep bij de hand gaan houden. Voor het tempo hoeft dit niet, ze is voorwaarts zat. Het probleem is dat ik haar niet kan houden, dus als ik haar op haar sodemieter zou willen geven met die zweep dan gaat ze er geheid knetterend vandoor, zoals ik al eerder heb beschreven op die dag dat ze tot twee keer toe ervandoor ging en ik haar iedere keer weer ophaalde om te werken.
Dus ik kan haar niet houden denk ik als ik haar zou willen meppen.
Ik wil haar eigenlijk ook helemaal niet meppen, ik heb het gevoel dat ik dit anders moet oplossen, maar zoals Pien al zegt ik weet niet hoe.
Corneren heeft geen zin, ik weet zeker dat ze dan gaat steigeren.

Ik denk dat ik moet beginnen met het respect terugkrijgen tijdens het aan de hand lopen. Daar ga ik straks mee aan de gang als ik haar weer pak. Ben ondertussen op yt aan het zoeken naar filmpjes van Warwick Schiller, of ik gericht iets kan vinden wat me helpt.

Filmpjes links etc zijn welkom.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 14:08

En ik ben weer terug van een kwartiertje lopen aan de hand. Ik leef nog! Niemand nog 112 gebeld? :Y) Dais_ dank je voor je heldere uitleg inderdaad zo moet ze het interpreteren.

Ik zag ze daarstraks naar de uitloopstal lopen, maw we hebben genoeg gegeten en gaan ff drinken en zoutlikken en uitrusten. Dus ik Callas gehaald. Ik vergat nog te vertellen dat ik gisterenavond in haar box heel kwaad op haar ben geweest. Misschien dat dat ook aan vanmorgen heeft bijgedragen.Ze had veel gepoept in haar stal, dus ik denk dat schep ik er nog ff uit. dus ze moest opzij. Dat kan ze prima, en ze moest ook een stuk achterwaarts, ook dat doet ze goed. Natuurlijk is een box dan klein, met mens, krui, en paard en ruimte nodig voor een schepbeweging, maar als ze gewoon was blijven staan waar ik haar geparkeerd had was er niets aan de hand geweest. Maar nee, ze moet natuurlijk naar de uitgang lopen. Ok ook best, maar dat had ik niet moeten tolereren natuurlijk, maar dacht er niet over na. Door haar lompheid knalt ze dus keihard met haar hoofd tegen die van mij. Nou, ik was het zó ontzettend zat dus ik heb haar helemaal de hoek in geschreeuwd. Ik vraag me af of de ruimte die ze vanmorgen dus tot mij hield, of dat daardoor komt want vorige week heb ik nog een filmpje van het gewone longeren gemaakt waarbij ze juist naar binnen viel, waar nu vanmorgen geen sprake van was en ze vanmorgen een heel grote bubbel nodig had en misschien dat dat blokken teveel in haar bubbel is en ze me daarom uit haar bubbel wilde trappen. Dus misschien heb k het zelf wel verpest gisteren.

Maar goed, toen ik dus daarstraks ze naar hun boxen liet lopen en haar daarna uit haar box wilde halen, stond ze bangig achterin. Straalde ik boosheid uit, was het om vanmorgen? Geen idee.

Maar ze was superbraaf. Echt mijn lieverd weer die ik ken. Snap er geen hol van. Ik heb denk ik tien minuten of een kwartiertje alleen op het erf en oprit gestapt aan de hand en gedraafd. Ze volgde netjes met een losse lijn, stopte netjes, zowel op de heen als terugweg en draven ging ook netjes, ze wilde zelfs vlotjes aandraven.

Maar toch als je de tekenen ziet... en daar was ik nu extra oplettend op.
1.Om van het erf op de oprit te komen moet ik door een hek. Daar moet ze stoppen en los wachten tot ik dat hek open doe. Doet ze keurig, of... zag ik daar 1 voetje? Dus haar op de minicirkel gezet, boos gedaan, en weer stilstaan. Ok Boodschap was helder vrouwtje. Geen stapje verkeerd.
2.Een ander teken was... op de oprit staat een opstapblok en het vh-blok. Daar dweilde ze wel heen want dat zijn koekjes, maar dat gingen we niet doen. Beide keren toevallig ging ik erna draven en beide keren kopzwaaien. Maw, ik dacht dat we dat gingen doen en ik vind het helemaal niet leuk dat we nu wat anders gaan doen.
Kijk dat zijn van die dingen van je geeft ze (de) 1 vinger en ze nemen je helemaal.

Maar eigenlijk deed ze het verder dus super. Wat wel een beetje sneu was, was op een gegeven moment vond ik haar toch iets te dicht achter mij lopen, dus ik steek het stikje wat naar achter mijn rug en beweeg het al lopend heen en weer, komt natuurlijk zacht tegen haar been aan, denkt ze dat ze de pas moet doen, tja, dat zijn dan van die misverstanden daar kan zij ook niets aan doen natuurlijk. Echter ik had niet het commando gegeven, dus genegeerd.

Overigens stormde het wel. Wat ik nu trouwens weer heb gedaan is mijn allereerste Voest-training in herinnering gehaald. Ik ben begonnen met achteruit voor haar uit te lopen en continu haar blik op mij gericht te houden. Zodra ik zie dat ogen of oren ergens anders willen zijn, rukje, opletten, hier kijken. En dan ook stoppen met inlopen, dus actief naar haar toestappen en ook zeer actief achterwaarts laten gaan en actief weer wegstappen, allemaal met haar hele aandacht op mij gefixeerd. Ging ook erg goed.

Dus nou ja, schiet mij maar lek, ik weet het niet met haar.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 14:11

Zuchini, als ik haar zo longeer wat jij doet, en dat doe ik meestal, is er niets aan de hand. Ik vraag haar te stoppen, wat meestal erin resulteert dat ze naar me toe komt. Dat ben ik haar aan het afleren omdat ik wil dat ze op de cirkel stopt, maar zover zijn we nog niet, maar ho is in haar beleving stoppen bij mij, dus ho is naar mij komen. Ik kan dan twee dingen doen. Ik begeleidt haar naar de andere hand, is prima geen centje pijn. of als ze op de cirkel is kan ik haar ook blokken met mijn lichaam zodat ze aan de lijn dient om te draaien op afstand. En dáár gaat het dus mis. Dat accepteert ze niet.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 21:21

Hai allemaal, dank voor jullie berichten hier en in mijn postvakje. Ik reageer graag op iedereen uitgebreid, maar ik heb een deadline voor vrijdag en het is erg krapjes in mijn tijd daarbij komt mijn vriend vrijdag thuis en moet ik ook het huis nog doen, wat ik door de drukte met opdrachten de afgelopen week dat hij weg was heb ik t laten verslonzen. Jullie moeten op antwoorden en updates helaas even wachten tot in het weekend, maar alle pb's en tips hier waardeer ik enorm, ik leer dingen erdoor op een andere manier zien of ik denk van o ja dat was ook zo, vergeten. Dus dank! Ik ben er in het weekend weer.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 17:36

Hallo allemaal daar ben ik. Dank voor de moeite die jullie allemaal nemen om jullie uitgebreide hints tips en uitlegs te tikken, tof! Ook van iedereen in mijn pb dank voor jullie vele mails en hulp. Ik weet niet of het me lukt jullie allemaal in de pb's en hier te beantwoorden per stuk, daarom doe ik het alvast maar hier in dit antwoordje omdat jullie eigenlijk allemaal in grote lijnen veelal hetzelfde zeggen.

Ik heb inmiddels de deadline gehaald, vriendje is weer thuis uit NL, dingen gaan weer terug naar normaal.

Ik lees uit jullie mails waar ik al voor vreesde, ik ben nog steeds te lief, geef niet goed mijn grenzen aan, waardoor Callas maar wat kan aanmodderen, ze niet weet wat ik wil en dus ruimte heeft om dan maar zelf te beslissen wat zij wil.

Ik merk aan mezelf dat ik een soort teleurstelling ervaar. In mijn beleving ging het zó lekker de laatste maanden, we kwamen dagelijks een stapje verder, totaan mijn trotse presentatie van de 3 filmpjes van wat we bereikt hadden samen op het moment dat ze hier 2 jaar was.

Hoe vreemd was het dan dat er ineens zo'n omkering in haar was. Wat was er gebeurd? Uiteraard loop ik continu te doen wat Bruno me verboden had. Ik mag niet piekeren over het verleden, dat heeft geen zin, ik moet oplossingsgericht en toekomstgericht bezig zijn. Dat is lastig voor mij, want ik blijf maar zoeken en malen wat er nu veranderd is na dat weekend. Maar aangezien dat niet te zeggen is, moet ik daarmee stoppen. Echt, ik probeer het echt...

Er zijn een aantal dingen die me de laatste dagen zijn opgevallen. De kudde is erg onrustig. Ze zijn al meerdere keren de heuvel op komen stieren naar de veilige stallen, terwijl er niets spannends heeft gelopen. Ik weet niet wie van de drie (wil de echte schrikkert nu opstaan) degene is die schrikt.

Er is een verandering gaande in de kudde. Callas is al een paar keer als laatste naar binnen gekomen! Zelfs achter Poupette aan, iets wat een paar weken geleden ondenkbaar zou zijn geweest. Ik vind dit een prettige ontwikkeling, maar weet niet wat voor conclusies er nu zijn te trekken.

Natuurlijk blijf ik ook ronddraaien in mijn hoofd met wat er nu precies gebeurde met het kick-incident. Feit is dat ik me volkomen overrompeld voelde en niet voldoende heb opgetreden. Ik weet ook niet hoe ik had moeten optreden op datzelfde moment. Wel ben ik nu erg alert op haar achterhand, dus mogelijk dat ik een volgende keer het wel gelijk kan straffen. Want dat moet ik uiteraard doen.

Dan zit ik met het dilemma waar ik vanaf het begin al mee zit en ook meerdere keren benoemd heb, vermijden of de uitdaging aangaan. Als ik schriktraining doe, dan stel ik haar bloot aan dingen waarvan ik wil dat zij eraan moet wennen. De uitdaging aangaan. Als ik naar buiten het erf ga, weet ik dat ik dingen tegen kan komen die zij eng vindt, maar ik vind dat dat in feite ook gewoon een schriktraining is en dat ze eraan moet wennen. Ik kan natuurlijk thuisblijven en alle risico's uitsluiten, maar dat lijkt me ook niet goed. Een aantal van jullie raadden me aan de gulden middenweg daarin te zoeken, en dus ritjes te doen waar ze niet zo schrikkerig is en zodoende steeds meer vertrouwen opbouwen.

Dat ga ik dan dus maar doen, áls ik weer vind dat ze weer normaal genoeg doet om naar buiten het erf te gaan.

Ondertussen heb ik de afgelopen dagen sinds het kick-incident noem ik het maar even, alleen met Callas aan de hand gewerkt. Ik ben niet naar het veldje gegaan, waar ze altijd wel iets eng aan vindt, maar alleen op de oprit en op het erf gebleven. Ik heb telkens zo kort mogelijk gewerkt.

Ik ben tevreden tot nu toe. Callas doet in principe netjes wat ik van haar vraag, ook in een redelijk vlot tempo. Maar... doe ik het een paar keer langer, dan begint het kopschudden, vrouwtje ik vind het nu niet leuk meer en misschien ga ik dwars worden. Ik heb bij het kopschudden al een boze stem op gezet en aan haar oren kan ik zien dat ze me niet aardig vindt. Tja, dat moet dan maar en dan doe ik het expres nog een paar keer tot ze niet meer kopschudt.

Dan heb ik nog iets ontdekt. Ik heb haar een week geleden of zo voor het eerst geloof ik een mep met de zweep gegeven om haar actief strafrondjes om mij heen te laten draven omdat ze een voetje verzette bij het stilstaan, dat van die vinger en die hele hand. Daarna stond ze keurig stil, dat had ik al geschreven. Die tik heeft echt helemaal niets voorgesteld, leer mij kennen...

Maar, ze is nu dus ineens kopschuw voor de zweep en voor mijn hand die snel omhoog beweegt en voor het touw dat snel beweegt. Veel wit in het oog, hoofd omhooggooien, terugtrekken. Ik had het zweepje ook altijd als aanwijsstokje gebruikt, dus tja, nu bijt ie ineens. Nu ben ik haar weer aan het desensibiliseren op het zweepje en haar ermee over haar hoofd aan het aaien en ermee belonen.

Ze heeft denk ik een erg goed geheugen voor eten en pijn, en ze is ook snel kennelijk in haar vertrouwen geschonden.
Althans zo zie ik het dan. Correct me if I'm wrong.

Dat wetende kan ik daar gebruik van maken.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 17:46

Hallo Mvermeulen1, welkom in Callas topic.

dank voor alle feedback en de moeite die jullie nemen om uitgebreid jullie ervaringen etc te tikken ook in de pb's.

@Mvermeulen, wat apart dat hij eerst zo braaf was en later niet meer. Dan zou je toch zeggen dat er iets gebeurd is.

@Mondy, je lijkt Bruno wel hahaha, "niet overdenken..."
En het voorbeeld dat je geeft over die koeien is uiteraard erg herkenbaar. Ze zijn écht veel enger aan de andere kant van de weg waar ze vorige keer niet stonden. BOE.

@Assebassie, ja stappen terug inderdaad. En je hebt gelijk, ik ben natuurlijk met Shadow gaan werken wat ze helemaal niet leuk vond. En mijn vriend was er idd ook niet, misschien speelt dat ook mee, hoewel hij nauwelijks iets met haar doet eigenlijk. Maar goed, als ze zo hooggevoelig is, pikt ze dat via mij ook op.

Op dit moment, vind ik het schrikken van Callas niet belangrijk, ik heb nu eerst de uitdaging om ervoor te zorgen dat dat gerichte trappen niet meer gebeurt. En dat kan alleen als ze vanaf het begin af aan mijn ruimte respecteert en er niet meer bij in verzet komt als ik dat respect vraag. Dus ik werk nu alleen aan de hand, met volgen en draven op het erf. Ik werk nog niet eens op de cirkel of in de round penn, eerst dit goed krijgen.

Inmiddels heb ik het geheugenkaartje nageleverd gekregen, dus morgen ga ik eens proberen opnames te maken. To be continued

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 18:21

hahahaha, bij carrot stick zie ik gelijk een wortel aan een stokje voor me, sorry beelddenkend bezig.

heb ff opgezocht wat dat is, en dat is wat ik denk ik ook heb, alleen is bij mij de slag er door een zeker iemand vanaf gegeten...

Dat is het stickje wat ik toen van Bruno moest kopen. Het is denk ik iets van 120 lang of zo en dan hoort er een touwtje aan, maar dat is dus weg. Is dat wat je bedoelt? Daar werk ik dus idd mee.

Dat is de fijne afstand om afstand te houden.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 19:02

aha, goede tip dat van laten liggen en weghalen. Thanks. Ga ik ook aan werken.

Callas is mijn alles