Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 20:12

Kking leuke vooruitgang. Knappe dieren vind ik vosse paarden.

Jazzie welkom. Knap dier leuk bont :) fijn dat je terug van 0 begint. Limo vind dekje en deken ook eng en als dat eenmaal op hem ligt is het echt van "oh ja dat kende ik toch al?" :')

SVRL haha heerlijk zo'n voetsteun :D

KittyDylan (bekende naam hier op bokt voor mij) leuk kleurtje. Valt me wel op dat welshjes vaak brede blessen of hoge witte benen hebben al dan niet combinatie ervan. Typisch welshjes? (Bij ons op stal staat ene die volgens mij een welsh is en heeft een grote bles en hoge witte benen)
--------------------------------------------
Limo deze week sinds woensdag niet meer gezien. Laat thuiskomen van het werk (20u30) en dan nog moeten eten maakt dat ik echt te vermoeid ben om dan nog te gaan. Kan tevens dan toch niks doen want zo laat op de avond is de binnenbak steeds bezet.
Morgenmiddag kan ik gelukkig wel weer gaan.
Eerste werk zal de stal uitmesten zijn. Die zal nodig zijn. Gelukkig is mijn stalbaas wel oplettend en legt er stro bij in als het er te smerig uitziet en hij anders niet droog kan staan.

Wil zo graag gewoon dubbele longe doen. Maar ben bang dat hij zich dan wéér lostrekt en dan al bokkend door de hindernissen vliegt (als ik de bak half afzet met hindernissen).
Hem omtrekken zodra hij gaat rennen heb ik tevens al geprobeerd maar hij is niet om te krijgen.

Heb daarnaast ook al ontdekt dat de longeersingel plots niet meer lekker past. Is plots te groot :roll: mijn paardje is aant krimpen??? De singel schuift tot op zijn buik zodra hij galoppeert, met natuurlijk bokken als gevolg. Dit had ik woensdag nog ontdekt.
Vreemd want voorheen pastte die perfect en kon ik ook echt niet vaster aansingelen.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:49

Onze Polly de kleinste lespony sinds vorig jaar verwelkomd op de manege.

(Polly pocket)
Doet erg welsh aan toch?
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:19

Als je losjes aansingelt ben je dan niet bang dat het zadel op de.buik draait bij bokken?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:32

xApple vind de manen niet slordig ofzo hoor :)

Kabayo dat herhalen is al geen succes met zadeldekje of zadel zelf. Zal het dus ook niet zijn met lange lijnen of dubbele longe.
Het rennen met jou erachter is gelukkig goed afgelopen.

Vandaag heeft een stalgenoot zelf mogen ervaren dat Limo niet te houden is als hij er vandoor gaat. Dat is dan hals erop kont onderin en GAS(!!)

Heb hem succesvol gelongeerd rechtsom (moeilijke kant) zocht hij al paar keer naar de ontspanning.
En stalgenoot stelde voor om het zadel toch proberen op te leggen in de piste. Geen succes want is 3x gaan rennen. Eerste keer kon stalgenoot hem echt niet houden, tweede keer wel en derde keer ook weer niet.
Gevolg is dat de eerste keer lostrekken haar horloge beschadigd is geraakt. Werkt wel maar krassen op de zijkant helaas :(

Máár ik had de piste opgesplitst dmv hindernissen en dat heeft wel geholpen. Hij rende dan meteen naar de hoek waar hij altijd gaat staan (uitzicht op buitendeur naar de wei) en deed niet paniekerig om de longeertouw die hij met zich meesleepte. Daar stond ik wel even verbaasd van te kijken :')
Hoe meer ruimte hij heeft hoe meer hij zal rondrennen en opmerken dat die lijn achter hem aansleept. Zal zoiets zijn denk ik?

Morgenvroeg ga ik terug naar Limo. Ik ga gewoon even vanaf begin beginnen.
Piste opnieuw afzetten longeren en dan proberen zadeldekje op te leggen. Lukt dat? Goed ... uitgebreid belonen en op de wei zetten. Denk dat ik zo moet starten voor het moment. En dan ook gewoon dekje in de piste opleggen.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:52

Haha ik heb gewoon het hoofdstel die ik voor de zwarte merrie gekocht had toen ik haar leasde. Toevallig had ze maat cob en geen full. En toevallig past dat bij Limo als alles op het kleinste staat :) is geld uitgespaard want een hoofdstel kost toch ook al heel wat tegenwoordig.

xApple is idd dun maar had slechter verwacht adhv je uitleg.

Dit was de "boog" van Mylord.
Er was geen boog in te krijgen omdat de manen gingen hangen naar één kant.
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:15

KittyDylan past idd :)

BrechtCarlos welkom. Leuk dier en één van de ouderen al. Fijn dat je er wel al op kan :)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:22

Nouja seg wat zou Limo toch hebben? Ben ik misschien te snel gegaan ergens? :?

Bak opnieuw afgezet met de hindernissen. Daarna even gelongeerd en wederom gestart met rechtsom ipv linksom. Allemaal vlekkeloos verlopen rechtsom ook al vlotter in galop en draf op commando.

Maar daarna na wat te mogen rusten (moest nodig mest opruimen in de bak want hij had 3x gemest maar al dravend natuurlijk) heb ik geprobeerd hem het zadeldekje op te leggen.

Ja hoor zeker 20 pogingen gedaan en zodra het nog maar boven de rug lag maar niet volledig over de rug heen, schoot hij al weg ervan. Ben deze keer wel slimmer geweest en heb de dubbele longe gebruikt zodat ik áltijd nog touw vast heb ookal stuift hij weg. Heb ook al mijn kracht gebruikt waardoor hij snel weer bij me kwam.

Maar na de zoveelste keer dat hij wegstoof werd ik het best moe.
Want dekje opleggen kent hij en heeft hij nooit moeilijk voor gedaan, op de wei bij mijn kennissen deed ik dat zelfs succesvol en stond hij ook de eerste keren met zadel opleggen gewoon los.
Ik heb dan nagedacht en een zweepje erbij genomen. Met dit zweepje heb ik gewoon een tikje op zijn borst gegeven zodra ik zag dat hij zijn achterbenen klaarzette om weg te rennen.
Vreemd genoeg bleef hij dan wél staan om het dekje op te leggen. Heb op die manier het dekje 5x opgelegd vlak na elkaar.

Vraag me af of ik nu met alles het zweepje moet gebruiken en tegen zijn borst moet houden??
In ieder geval heb ik toch positief afgesloten en hem ook meteen weer op de wei gezet.

Het is me ook opgevallen dat hij geen interesse heeft in dingen als dekje ofzo. Hij snuffelt even als ik het voorhoud maar dat is het dan ook. Hetzelfde bij de gekleurde kegels in de piste even snuffelen of lomp omduwen en dan stapt die weg om het niet meer te bekijken.
Snoepjes interesseert hem wel maar wil juist zónder voeding werken.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:13

Mooney bedankt voor je uitgebreide post. Het longeren gaat vlekkeloos in de afgezette bak. Dus daar sluit ik het longeren ook altijd positief af. Ik gebruik nu zelfs de longeerzweep zonder dat hij hiervan gaat rennen of zich wil lostrekken. ook als ik hem even moet aansporen omdat hij zelf terugvalt naar draf vanuit galop en met de longeerzweep wat achter hem zwiep gaat hij niet crossend maar in een normale galop.

Het longeren wil ik daarom al opnieuw proberen in een niet afgezette bak. Of eventueel de ruimte vergroten van de BXE naar de MGH lijn.

Maar ik begrijp niet waarom hij zo plots niks meer toelaat van dekjes terwijl vorige week het deken opleggen echt probleemloos ging. Dit was wel in de stal dus kon hij niet weg. Maar ook een zadeldek opleggen in de poetsplaats ging altijd erg vlot zonder spanning.

Vorige week is hij eigenlijk compleet veranderd in gedrag. Niet meer laten pakken door de stalbaas op de wei, niet meer laten halsteren waarbij ik eerst aan pijn dacht maar hij reageert niet meer vreemd op druk achter de oren en ik kan gewoon zijn oren en gebied erachter aanraken zonder dat hij wegtrekt.

Vandaag stond hij volgens de stalbaas wel braaf te wachten in de stal en kon de stalbaas hem rustig het halstertouw vastklikken en rustig naar buiten brengen.

Ik denk dat ik idd gewoon 1 ding per keer ga doen.
Meestal ben ik 3x per week bij hem.
1x longeren, 1x dekje opleggen oefenen en 1x wandelen ofzo?

Bruintje, hulp is helaas niet altijd aanwezig. En Limo vertrouwd niet iedereen. Hij weet goed wanneer ik hem vast heb of wanneer een ander hem vast heeft. Vorige week wou de stalinstructrice helpen en gisteren een stalgenoot die Limo al beter kent. Maar bij beide personen bouwt hij al spanning op zodra ik naar zijn zijkant ga ookal heb ik dan nog niks vast maar wil ik hem gewoon aaien op de rug.
In de wei kan ik tevens langs hem lopen, een rondje om hem heen stappen hij verroert zich niet en blijft ook gewoon ontspannen staan.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:25

SBravour. Knap paardje en blijkbaar een snelle leerling :)

Ik ga zover niet terug gaan. Hij heeft pas van woensdag tot zondag rust gehad maar het lijkt juist achteruit te gaan ipv vooruit. Ik dacht dat de rust goed zou doen en hij alles kon verwerken. Maar het geeft het tegenovergestelde effect helaas.
Er staat nog zo een paard hier op stal die na een paar weken rust niet meer te berijden was (en was al jaren zadelmak) en zijn ze ook weer helemaal vanaf 0 mee moeten beginnen omdat ze zich niet meer liet zadelen en gevaarlijk gedrag vertoonde daarbij (lichamelijke pijn was uitgesloten).

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:34

bruintje123 schreef:
Persoonlijk vind ik dat rust fijn door werkt na een positief punt. Niet na een moeilijk punt :)

Hm het longeren gaat goed en buiten wandelen ook.
Sowieso heeft die wel altijd twee dagen achtereen rust. Zo ook morgen en woensdag ivm werk en laat pas thuis.
Donderdag kan ik ook niet zo lang naar stal. Maar als het droog blijft ga ik donderdag nog eens wandelen door de plantage :) denk dat daar nu wel mooie foto's te maken zijn.

Overigens of het nu slecht of goed ging in de bak. Eenmaal terug Op de wei mag ik alles met hem doen, voetjes optillen, overal aanraken inclusief liesstreek, oren, benen en ogen. En volgt hij mij als ik mest opruim.
Angst voor mij is het dus waarschijnlijk niet. (Hoop ik toch niet)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:59

Kabayo je hebt gewoon mazzel met zo een mak paardje. :D

Ik weet het even niet meer met limo. Aan de ene kant wil ik rust geven of het bij 1 bepaalde actie houden (longeren). Aan de andere kant wordt door mijn omgeving juist aangeraden dagelijks het opzadelen te herhalen.
Maar verder denk ik ook erover na om hem weg te brengen naar iemand die ook eerst met schriktraining werkt zoals feather light doen. Maar dan dichter in mijn buurt zodat ik zelf ook eens aanwezig kan zijn. Is alleen lastig te vinden. Zag wel de beringerheide is in mijn omgeving en zou via een natuurlijke manier te werk gaan. Maar ik twijfel of ze nog bestaan omdat hun site niet up-to-date is.
Daarnaast is er nog de stal waar ik hem in augustus zou heengebracht hebben (Stal di luna)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-10-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:22

Vraag me soms af of limo wel echt relaxed is? Ook op de wei staat die vaak alleen maar in een hoekje. Hij staat wel apart (net als de rest) maar kan wel contact maken met twee andere paarden. Maar de rest speelt met takken ofzo alleen Limo niet hem interesseert dat niet. Ook de ezel wat verderop is niet interessant terwijl de andere paarden het zeer interessant vinden (allen staren dan die kant uit of gaan zelf zot door hun weitje rennen) als die ezel weer eens door het veldje loopt met een lange stok in de muil. (Is ook echt een grappig zicht want die tak/stok is bijna net zo lang als de ezel zelf).

Hij ziet er wel ontspannen uit en gaat ook geregeld rollen, maar echt actief is hij dus niet op de wei.
Ik was aant denken om mijn stalvriendin te vragen of limo eventueel bij haar pony op de wei mag misschien dat het helpt. Maar dan wel de eerste keer onder toezicht. Haar pony is beslaan en weet niet of het klikt tussen hem en Limo, en een trap van een hoef met ijzers komt toch harder aan.

Bij mijn kennissen stond hij paar weken met de jaarling fjord hengst maar die was eigenlijk een terrorbeestje. Joeg limo van mij weg of stampte mij geheel onverwacht in mijn buik als ik limo wou pakken. Door hem kon ik niks met limo doen dus heb ik limo weer apart gezet en heb toen veel vooruitgang geboekt gehad mbt hoefjes uitkrabben en halsteren in de wei of korte stukjes aan halstertouw leiden.
Limo kwam ook steeds zelf naar me toe wat hij nu ook doet als ik zijn weitje betreed. Hij laat zich gewillig pakken en naar binnen geleiden. Dus dat is allemaal geen probleem.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:30

Nuja een ander paard die inmiddels verhuisd is werd erg angstig omdat de eigenaar te weinig naar hem kwam kijken.
Limo wegzetten is geen optie omdat hij dan zeer waarschijnlijk in oude gewoonte hervalt en zich niet makkelijk zal laten vangen of benaderen in de wei. Het dagelijks in hande zijn is namelijk wel hetgene wat voor een positieve wending gezorgd heeft mbt hem begeleiden zonder zich te willen lostrekken. En hem overal kunnen aanraken.

Ik ga voorlopig rustig aa doen. Wandelen of bij regen gewoon in de bak bij hem zijn maar nergens toe dwingen.

Kking jij hebt het voordeel dat je met een ander paard erbij hebt.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:20

Zien ze er ineens meer volwassen uit vind ik.
Kleur dekje past ook leuk :D

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:25

KittyDylan schreef:
[ [url=m/TiM3xn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat nou, zadel opleggen is lastig? :+ Goed, geen singel en dekje maar ik dacht, gooi er voor de gein eens een zadeltje op.
Zo braaf dat ze is *\o/*
Ook hoofdstel met bit ingedaan, eerste keer bitje in!
[ [url=m/SQaSYt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/WUGS0c.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HA28hU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stukje gewandeld om te wennen, natuurlijk wel halster er over zodat ik niet meteen aan het bit vast hoef te klikken :j
Filmpje van een pony die zich waarschijnlijk denkt dat vrouwtje gek is geworden :+
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... ef=m_notif

Vergeet ik hier nog te reageren.

Knap zo met zadel en hoofdstel.
Maar vond vooral je stal met paddock een knap idee. Pony heeft altijd beweging en kan altijd schuilen bij regen. :D
Limo staat wel dagelijks op een paddock/weitje maar heeft daar geen schuilplaats voor regen of wind.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:45

Rosie protesteert eigenlijk als ke haar wil doen versnellen? Of begrijp ik dat verkeerd?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:22

Kan ze misschien dan niet een blokkade ofzo hebben?
Klinkt misschien gek dat snap ik maar een.blokkade hebben ze sneller dan je denkt.

Als ze met je merrie gaat rennen is dat dan ook boos bokken of eerder een geluksbokje?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:25

Hahahaha plassen zal fijner zijn in de stal :')

Limo heb ik de eerste keren ook opgezadeld gehad in de wei bij mijn kennissen. Wel een afgezet stuk van 20x20 maar hij liet het daar wel erg goed toe ook.
Afbeelding
Afbeelding

Zelfs eczeemdeken met slurfhals aandoen liet hij prima toe.
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:54

Euh kabayo dat zijn foto's van in de lente (mei) toen hij pas 3 jaar was.
Het bruine zadel is een Ghost Quilty (boomloos) maar duidelijk ook te lang voor hem. :(

Hij heeft gelukkig geen eczeem maar kreeg extreem veel uitslag van de vliegen en dazen. Sinds hij naar de manege verhuist is heeft hij er duidelijk minder last van.
Ook met het deken op waren de bulten snel weer weg getrokken.

Zo zag zijn huid eruit van de uitslag
Zijn benen en kaak zaten zelfs onder de bulten
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:12

Kabayo schreef:
KittyDylan schreef:
Ahh ons mooie Limburg. Toch wel de mooiste provincie van Nederland O:)

Het voordeel van in de wei opleggen is denk ik dat het minder geforceerd voelt naar het paard toe.

Nou ik bestel hier als fries patat met. Snappen ze mij niet. Het is hier blijkbaar friet met mayonaise.
Net zoals hagelslag. Dat is blijkbaar boterhamkorrels :')
Maar de omgeving en huizen zijn idd prachtig.

Oh dan lees ik het verkeerd kvulden. Sorry .

Oww ik dacht van nu artflicious. Jeetje wat een bulten! Dan liever een dekentje op inderdaad.

Haha ik ben als Belgische eens in Nederland op weekend geweest. Was ook best aanpassen qua taalgebruik hoor. :)
Is niet erg wat de foto's betreft. Ik ben blij dat hij op de manege geen last heeft van dazen. Wel van vliegen waardoor er hier en daar eens een bult ontstaat maar niet zo extreem dus doe ik geen deken meer om. Het eczeemdeken was tevens ook een maatje te klein.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:23

Wat leuk brechtcarlos :)

Ik merk wel dat er toch veel unieke namen voorbij komen die ik nog niet of zelden gehoord heb voor paarden.
Ik ga van de week eens opzoeken hoe vaak de naam van mijn paardje voorkomt bij KNHS (heel makkelijk te doen als je lid bent van KNHS)

Morgen kan ik weer naar Limo en ga ik even beginnen met basis connectie oefeningen van horsefulness.be

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:31

Haha leuk seg 2 paarden met de naam Limoncello beide lopen prima dressuur (M1+14 en Z2)

Toch een redelijk unieke naam dus.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-10-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:37

De naam poppy geeft 28 resultaten op.knhs-paardenzoeker maar vele ook erg oud al.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 18-10-17 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:56

kking schreef:
SVRL wat een ander paardje zo met zadel.

Art...ik zou bij jouw paardje niet gelijk de beugels naar beneden laten; zou ik bij mijn Fin ook niet doen.

Ik denk dat Fin redelijk uniek is....meestal zie je het met nn ....Fin komt van Final (laatste veulen voordat pa geruind werd)

Leuke betekenis erachter :)

Wat zadel betreft heb ik wel genoeg gezegd/vermeld. Wordt het een beetje moe om steeds in herhaling te vallen namelijk (ook in mijn volgtopic omdat er gewoon niet gelezen wordt naar wat ik post).
Maar vooruit nog één keer.

Hij krijgt voorlopig geen zadel meer op en alles was onder begeleiding gebeurd omdat longeren zonder stijgbeugels al erg goed ging (filmpje staat in mijn volgtopic)

Edit dit filmpje dus. Is van augustus
Heb hem (in augustus) al een keer of drie gelongeerd gehad met zadel op zonder stijgbeugels. En eenmaal met zadeldekje en zadel en daar reageerde hij ook totaal niet paniekerig op heeft zich niet losgetrokken of gaan rennen en luisterde ook nog best goed naar mijn commando's en ging over een laag balkje.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:49

kking schreef:
Wat super van Kyara.
Ik zou het ook zo uitbouwen....en dat hangen....is superleuk.
Ik heb ook met 2 personen allebei aan een kant van Fin staan springen.....(landen)

Sorry was gewoon geprikkeld omdat in mijn ander topic gevraagd wordt achter informatie die ik al vermeld had. Wordt daar een beetje geprikkeld van omdat het zó vaak gebeurt al.

Dat naast fin springen is dat dan met twee mensen tegelijk op en neer springen of afwisselend ene kant?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony