[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:05

Amyd schreef:
Klopt, wij gaan vaak samen op stap met een haflinger en een arabier.
Apart zijn het schijterds eertse klas, maar samen kunnen ze de hele wereld aan.

Heel herkenbaar Amyd :)

Kennelijk denken ze dan van elkaar dat diegene wel oplet :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

henny_w

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:12

@ Monique, ik heb zo maar het vermoeden dat als je een paar jaar verder bent, je een gouden paard hebt aan Callas :) Er zit karakter in, maar ze is wel eerlijk en best wel een slimme meedenkster!
Dit soort paarden zijn in het begin het moeilijkst maar worden vaak de beste en fijnste paarden.

Heb geduld, het gaat vast helemaal goed komen :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:24

Monique1963 schreef:
...
Mijn vriend hield haar vast, maar ze maakte een soort spin (echt ze opteert voor quarterhorse) en hij werd letterlijk rondgezwaaid zoals in zo'n kermismolen met van die stoeltjes aan kettingen. Dus hij moest loslaten. En ze ging bokkend het land wel terug in, maar ze trapte dus gericht na, naar hem. Daar baal ik verschrikkelijk van. Gelukkig miste ze hem, maar dat vind ik een vies spelletje. Dit is de tweede keer al, een keer met vrij werken en veel verzet trapte ze ook in een bok gericht naar mij, staat op een filmpje. Weet niet wat ik daar nou weer mee moet.

Een karakterpaard is leuk, zolang ze eerlijk blijven. Dat was voor mij de grens die ik ooit met Vinni getrokken heb. Die bleef gelukkig super eerlijk ondanks alle problemen. Van bovenstaande wat je schrijft schrik ik toch wel. Pfff...

Wat doet Callas als je haar in de achteruit zet met bijv. longeren of gewoon aan de hand?
Stel je vraagt dat ze een paar stappen achterwaarts moet en je staat voor haar met je gezicht naar haar toe. Gaat ze dan makkelijk in de achteruit of moet je haar echt dwingen en een vinger tegen haar borstbeen prikken ?

Als ze nl. erg moeilijk achterwaarts wil is het vaak een dominantieprobleem en zou je daar extra aandacht aan kunnen geven door het zeer geregeld te oefenen zodat ze écht steeds makkelijker in de achteruit gaat voor jou. Idem wijken aan de hand. Jij eist jouw plek op en laat haar constant van haar plek wijken omdat jij de leider wilt maar ook moet zijn.

Op het moment dat ze dwars lag en je vriend natrapte had je haar eigenlijk direct moet pakken en desnoods een join up moeten doen waar je haar normaliter rijd of longeert. Want nu kreeg ze haar zin door zich te misdragen en vervolgens het land in te kunnen gaan als ik het goed begrijp.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:33

fransje23 schreef:
Ik zie het voorval totaal anders, Callas was bang en in paniek en vervolgens komt er een mens en die grijpt je bij de manen en houd je vast. Dat is wel een soort roofdieractie dus de rest van haar acties zijn een logisch gevolg daarvan, roofdieren moet weg!

Kun je zeggen dat ze de vriend moet kennen etcetera maar een paard in paniek reageert vanuit instinct daarom zijn ze dan ook zo gevaarlijk en doen ze domme dingen.

Ik betwijfel of je het zo moet bekijken? Callas is een gedomesticeerd paard wat al enige jaren bekend is met mensenhanden. Tuurlijk kan een paard altijd in een paniekactie schieten en gaat dan doorgaans op de vlucht. Of dit voorval nou zo'n heftige reactie moest geven dat ze ook nog 's natrapt richting de vriend van Monique ? Ik vind het eerder een dominantie actie van Callas.

Als je een hond hebt die schrikt van onverwachts bezoek wat ie niet eerder heeft gezien en hij bijt van zich af dan zeg je toch ook niet, het was een reactie vanuit instinct want het is een roofdier? Of denk ik nou erg onlogisch ? Van een puppy kan je in een speelse bui per ongeluk wel 's een hapje krijgen maar een volwassen hond dient respect te hebben voor mensen en niet te bijten.

Datzelfde vind ik van paarden. Bij paniek vluchten is een instinctieve reactie maar dat natrappen een dominantie probleem. Bovendien schreef Monique eerder al eens dat Callas dat al eens eerder gedaan heeft, dat van zich af meppen..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:03

Willen domineren kan de braafste paarden veranderen in schrik en respectloze paarden.

Toevallig had ik daar 1,5 maand terug nog mee te maken. In onze kleine kudde van 4 paarden staat Hjorinn op plek 3 in de rangorde.
De kudde leidster is Quinta, ze is ook de oudste (20 jr.) en ontzettend zacht van karakter. Als er al eens een paard over haar grenzen heen gaat dan geeft ze een bok met afhangende benen. Ik heb haar in al die 20 jaar nog nooit een rake klap zien uitdelen.

Hjorinn zit wel karakter in maar ze is ook een grote stoere en toch ook aanhalige 'teddybeer' die graag komt knuffelen. Ze is vrij laconiek en niet bepaald schrikkerig. Ze is nu 7,5 jaar oud en van haar 6e tot haar 7e nog 3 cm. gegroeid.

Half augustus jl. begon ze opmerkelijk te veranderen. Sjachereinig tegen mij en de andere paarden. Ze had zich al een paar keer losgetrokken als ik haar aan het halstertouw had van zgn. schrikdingen die al jaren naast ons weiland staan en als ik ze met 4 tegelijk longeerde liep ze gewoon te etterbakken tegen de andere paarden.
Ze werd nerveus en ibbelig, ze wilde ook niet aangehaald worden. Allemaal dingen die ik totaal niet van haar ken. Respect in mijn richting en de andere paarden was ver te zoeken. Dat ging ongeveer een week zo.
Tot ik op een ochtend ze weer alle 4 tegelijk ging longeren.
Ze liep weer te klieren richting Quinta, ervoor gaan lopen en dan blokken zodat Quinta niet normaal door kon lopen. Op een gegeven moment ging Quinta haar inhalen, ging voor Hjorinn lopen en gaf haar met haar achterbenen zo'n loeier vol op de boeg. Wow ...
Een paar rondes verder probeerde Hjorinn het geklier voort te zetten met haar moeder. Rebel ging er naast en met ontblote tanden beet ze heel gemeen vol op de hals van Hjorinn.

Ik heb mijn oude dames nog nooit zo agressief gezien maar het hielp. Hjorinn ging achteraan lopen en die middag nog veranderde ze weer in die grote rustige knuffel. Het ibbelige gedrag, het respectloze, het schrikkerige het was allemaal verdwenen.

Ik kan daar maar 1 conclusie uit trekken en dat is dat ze geprobeerd heeft om hoger in rang te komen. Mogelijk omdat ze goed in haar vel zat, helemaal uitgegroeid etc.
Ze werd na een week even heel hard op haar plek gezet door de 2 oudjes maar is sindsdien weer helemaal normaal in haar doen en laten.

Ik wil met dit verhaal alleen maar even aangeven wat dominantie of willen domineren kan doen met het gedrag bij een paard. Zelfs voor een korte periode.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:53

Jannepauli schreef:
Tja, ik vraag me af of het dominantie is. Als onze paarden (koud-en warmbloed heethoofden) eens ergens van schrikken en wegrennen, gaat dat soms ook met bokken en uitslaan van de achterbenen gepaard. Een soort van 'zekerheid voor alles' ( dus alles wat in de directe omgeving zit van zich weghouden) actie. Als jij weg wilt en er hangt iemand aan je nek of manen, dan moet je wat.. toch?

Ik vind het een heel verschil of paarden onderling zulk gedrag vertonen of waar mensen bij zijn.
Als ik ze hier met z'n vieren longeer wordt er ook heel wat afgebokt en benen naar achteren uit gegooid zonder elkaar te raken. Moet kunnen. Ze moeten zich toch ook kunnen uitleven? Lekker donderjagen met elkaar. Zolang ze het gedrag niet onder het zadel vertonen. Prima :)
Idem in de wei als ze ergens van schrikken of wat erg fris zijn en van elke harde windvlaag gebruik maken om zgn. te schrikken dan zie ik dat uitslaan ook wel.
Zo zijn er ook paarden die regelmatig bij hun eigenaar op de tenen gaan staan. Dat noem ik net zo goed respectloos. Wij mensen leren paarden van veulen af aan allerlei dingen aan en daar komt automatisch bij kijken dat ze rekening met ons moeten houden anders dan bij hun soortgenoten.

Ik denk dat het in de situatie van Callas niet uitgemaakt had of ze bij de nek, hals of eventueel halster vastgehouden was. Ik blijf haar reactie van naar achteren meppen té vinden.

Monique noemde het 'een vies spelletje' van Callas dus neem ik aan dat het er niet bepaald sympathiek uitzag en meer een soort van gericht meppen was i.p.v. een mep naar achteren uit schrik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:04

Monique1963 schreef:
....
Voel ik een rukje aan het touw, ik kijk om. Is mijn labrador pal in Callas looprichting gaan zitten! Dan sta je in een splitsecond wat je moet doen. Omkeren om Callas tegen te houden moet ik de andere loslaten en terugspringen want die lijn van haar is een meter of 3 lang. Op het moment dat ik dat wil doen, stapt Callas al struikelend om niet op de hond te gaan staan, óver de labrador heen, haar passen op haar benen zoekend omdat het allemaal zo onverwacht ging. Pfoe, dat was echt op het nippertje! En dan ben ik weer supertrots, want twee jaar geleden zou ze er gewoon doorheen gelopen zijn, met alle gevolgen van dien.

Yep, precies zoals ik al verwacht had. Callas is superintelligent en weet keurig de hond te ontzien zoals de meeste paarden zullen doen. Dit was geen situatie waarin ze haar zin niet kreeg en haar willetje wilde doorzetten en dan blijkt ze een keurig oplettend paard. Leuk Monique, kan me voorstellen dat je supertrots op haar was :-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:23

piendumaitre schreef:
Calles vergelijk ik eerder met onze Hercule die ook zo dominant was vroeger. Nu na 18 jaar is alles zo bevestigd dat als hij het over wil nemen, ik maar normaal naar hem hoef te kijken met een glimlach (zo van "ik zie je echt wel") zodat hij gelijk (meestal met een diepe zucht → ons kent ons) weer gezellig doet <3 .

Ik verwacht dat Calles net als Hercule waar we vroeger ook echt veel mee af hebben gezien, een top paard wordt waar je heel veel ontspannen plezier mee gaat beleven. Zie het voorbeeld met de oude hond.

Ik ga helemaal met je mee "piendumaitre":)
Als Callas een paar jaar ouder is en de band tussen Monique en haar meer bevestigd is dan krijgt ze er gegarandeerd een top paard aan.

Nog even terug komend op Hjorinn. Het is een paard met karakter, superintelligent maar ook super alert.
Zij is degene die als 1e keer op keer mijn nog steeds stalkende buurman tussen zijn struikgewas opmerkt. Haar hoofd gaat omhoog, ze maakt haar neusgaten groot, eventueel snuivend en strak in de richting van de buurman kijkend. Ze heeft het altijd goed gezien. Dat alerte heeft Callas ook. Alleen, Callas is nog te onzeker, maakt er direct een schrikgebeuren of eng-situatie van maar gegarandeerd dat ze super alert is waardoor steeds die schrikmomenten ontstaan.
Als de rangorde tussen Monique en Callas meer bevestigd wordt lijkt het mij dat Callas meer en meer op Monique gaat vertrouwen en de schrikmomenten steeds minder worden.

Monique als je een paar jaar verder bent kijk je waarschijnlijk glimlachend terug op deze periode met Callas. Zo van ...goh ja dat hebben we ook nog meegemaakt en toen deed ze dit en toen deed ze dat, en dan lees je je schrijfsels terug van tjonge jonge wat was het toen toch een draakje :D

De aanhouder wint, je hebt haar al aardig in het snotje.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:57

Janne, ik heb het artikel in de Bit gelezen en vermoed dat als ik het goed begrijp dus 1 van de weinige gevallen ben die werkelijk een dominant paard gehad heeft. Een aantal pagina's terug heb ik over Vinni geschreven die én op 3-jarige leeftijd kuddeleidster was in Denemarken in een natuurgebied én hengstenkolder bleek te hebben. Van geen van beide problemen wisten we toen we haar kochten.

Na een paar jaar kreeg ik van het Fjordenstamboek het advies om haar naar de slager te brengen want ze was levensgevaarlijk.
Achteraf zeg ik, blij dat ik het niet gedaan heb. Ik had me geen beter leerpaard kunnen wensen. Het heeft me jaren gekost voordat ik er controle over had maar het was het achteraf gezien allemaal waard.

Wat Emiel Voest betreft, hij heeft best aardig wat know how in huis maar jaren terug zag ik hem met een groepje van zijn paarden op de Paard ? te Utrecht en dat was bij mishandeling af.
Hij zou demo's geven met rijden op alleen touwhalster en niet 1 paard wilde er fatsoenlijk op lopen. Er werd mega geropt aan de halsters en paarden die als gevolg daarvan met het hoofd zo hoog mogelijk in de lucht liepen van ellende. Bij alle paarden was de controle totaal weg.
We waren met een groepje paardenmensen daar naar toe maar geen van allen had een goed woord over voor deze wanstaltige vertoning.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:15

Of het nou een dominant paard of dominant gedrag is, volgens Voest moet je ze dus eigenlijk al voor zijn.

Hmmm ... ik lees van één van de laatste ritten met Callas dat ze van sommige dingen boven verwachting helemaal niet schrok. Als je als ruiter denkt van wel dan maak je je paard dus eigenlijk attent voor iets wat niets blijkt te zijn maar waar je paard een reactie op kan geven omdat jij als ruiter het eigenlijk attent ervoor maakt.
Lastig zoiets. Ik ben meer voor de 'op safe' rijden. Zorg voor een bit waar je ze direct mee bij je kunt houden zodat bij schrik het paard niet eerst een eindje kan weg rennen maar dat je 'm direct kunt blokken in zo'n situatie.
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn pelhambitten met leren mondstuk. Dat leer vormt zich na een paar keer rijden helemaal naar de vorm van de mond, ik gebruik ze dan ook niet voor de andere paarden onderling. Elk paard heeft zijn/haar eigen bit. Ik rij western en ook buiten altijd met doorhangende teugel maar mocht er zich iets geks voordoen dan kun je wel indien nodig gelijk aanspraak maken op de hefboomwerking van de pelham.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

Monique1963 schreef:
Hi Zuchini, ze is bijna 6... Er zijn paarden die al Z lopen op die leeftijd en er zijn zat paarden die op die leeftijd al cross lopen met spannende hindernissen. Dus ze is niet zo'n jonkie. Maar het is wel bekend natuurlijk dat Tinkers laat volwassen in hun hoofd schijnen te zijn.

Ik herinnerde me vanmorgen ook dat ze in het land ook zo onrustig zijn de laatste dagen. Gisteren niet, maar een van de dagen ervoor kwamen ze meerdere keren uit het dal omhoog stieren naar de veilige uitloopstal omdat er iets was waar een van hen van geschrokken was.

Het is ook buitengewoon onrustig weer, het wil maar niet gaan regenen, maar het dreigt met donkere grijze luchten en het stormt met een warme wind. Dus raar weer.

Ik krijg sterk de neiging om als ze zo is, niet het erf af te gaan, maar ja dat betekent dus dat ik haar niet train op spannende dingen buiten het erf en haar niet de kans geef een sterk karakter te ontwikkelen en het buitenrijden steeds beladener wordt. Blijft erg lastig welke keuze nu de beste is.

Monique, paarden die op hun 6e al Z lopen moet je helemaal niet willen. Die zijn veel te vroeg al veel te hard aan het werk gezet. Meestal wreekt zich dat later geestelijk of lichamelijk.

Wel zou ik Magnesium proberen bij Callas. "Overal spoken zien" is vaak een Magnesiumtekort.
Verder zou ik haar geloof ik even een tijdje in wat minder spannende situaties gaan rijden. Minder trainen op spannende dingen.
Eerst maar 's buitenritjes waarvan je weet dat het doorgaans weinig stress oplevert en bij rustig weer. Gewoon om de vertrouwensband tussen jullie twee te verstevigen. Want die wordt er zo niet beter op met al die calamiteiten onderweg.
Nu gebeurd er bijna telkens wat en dat kan bij voorbaat al stress opleveren bij Callas en jou.

Als je een tijd ritten maakt die goed gaan dan pas steeds een klein stukje uitbouwen.
Al is dat pas als ze misschien al wel 7 of 8 jaar is. Ik zou voor meer geduld en tijd gaan om de band te verstevigen ;)

Je schreef in een eerder bericht dat ze mogelijk autistische neigingen heeft.
Ik denk dat ik eerder ook een naar autisme neigend paard heb gehad. Die was ook zo van exact op dezelfde tijd dingen doen en in dezelfde volgorde en hij hing heel verschrikkelijk aan zijn moeder. Zelfs toen hij al 16 jaar was. Toch was hij bomproof en allesbehalve schrikkerig.

Ik hoefde zelfs geen wekker te zetten want werkelijk elke ochtend werd er klokslag 7 uur van achter het huis gehinnikt dat het tijd werd voor eten :)
Laatst bijgewerkt door henny_w op 18-10-17 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:20

Ik denk dat bovenstaande wel duidelijk maakt dat het verstandig is om eerst e.e.a. thuis met Callas te bevestigen totdat je goed controle over haar krijgt. Anders blijft elke buitenrit die je maakt een gevaar voor jou omdat er geen goede controle is en ze eigenlijk onberekenbaar kan worden in haar schrikgebeuren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:52

Zuchini schreef:
Ik denk dat dat een goede beslissing is. Even weer back to basic en weer uitbouwen.

Mijn opmerking over haar leeftijd was niet rot bedoeld hè, maar inderdaad in mijn ogen ligt het ook heel erg aan het paard zelf. Er zijn volwassen 6 jarigen en echte groene 6 jarigen die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen. Ik zei dat zodat je je realiseert dat het niet altijd een andere reden hoeft te hebben dan een simpel: ik heb geen zin vandaag, laat me eens kijken hoe ver ik kan gaan. Uittesten zogezegd.

Zuchini, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb hier 2 zevenjarigen staan, half broer en zus.
De ruin was met 5 jaar al heel volwassen en de merrie is het eigenlijk nog niet helemaal. Zo'n mega verschil.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:46

Monique1963 schreef:
...
@Assebassie, ja stappen terug inderdaad. En je hebt gelijk, ik ben natuurlijk met Shadow gaan werken wat ze helemaal niet leuk vond. En mijn vriend was er idd ook niet, misschien speelt dat ook mee, hoewel hij nauwelijks iets met haar doet eigenlijk. Maar goed, als ze zo hooggevoelig is, pikt ze dat via mij ook op.
...

Monique, ik betwijfel of je het op hooggevoelig kunt gooien?

Vinni was zeer hooggevoelig en supersensitief. Ook Quinta één van haar dochters heeft het.
Ik heb met beide van alles meegemaakt en bij Quinta ben ik in de begin jaren meerdere keren onbedoeld eraf gegooid. Maar het was absoluut niet expres en geen van beide heeft me ooit geprobeerd te trappen, bijten of is gaan steigeren.
Integendeel, ondanks hun problematiek probeerden ze me juist te ontzien.
Zoals je via pb weet hebben we de oplossing met Quinta gevonden en sindsdien is het een fantastisch paard geworden.

Bij Callas zie ik een paard wat geregeld de kans heeft gekregen om haar dominant gedrag door te zetten. Ze gedraagt zich naar mijn mening bot en lomp en krijgt daardoor al zo'n 2 jaar kansen om over jouw grenzen heen te walsen.
Ze weet daardoor feilloos wat ze aan je heeft en geeft haar positie tegenover jou echt niet zomaar op. Doordat ze nu al een paar keer vies en gericht naar achteren getrapt heeft geeft ze aan dat zij de baas wil zijn.

Ik hoop voor je dat je rap wat meer respect kunt afdwingen bij Callas. En hou desnoods met een zweep haar op gepaste afstand met longeren e.d. zodat ze niet de kans krijgt je binnenkort het ziekenhuis in te meppen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:34

@Monique1963 ik heb misschien nog een tip voor je wat betreft de schrikmomenten van Callas.
Ik heb overwogen om het je via een pb te sturen maar wie weet kan ik nog meer mensen op een idee brengen :)

Ik voer nu zo'n 3 maanden hennepzaad aan onze paarden. Notabene Frans hennepzaad :) Vanwege o.a. zomereczeem klachten maar ook vanwege de goede recensies die overal op internet te vinden zijn omdat het ook een positieve bijdrage levert op het immuunsysteem.
Hennepzaad bevat heel veel belangrijke vetzuren zonder dat je ze stoned krijgt. Het THC gehalte van hennepzaad is nl. te verwaarlozen.
Nou vallen me een paar dingen op. De jeuk bij de paarden is aanmerkelijk minder en ze zijn beslist niet slomer dan anders. Sterker nog, ik heb het idee dat hun kersenpit beterder werkt.
Hennepzaad staat er ook om bekend dat het regulerend op de hormonen kan inwerken.

Ik heb o.a. een 8 jarige merrie die als veulen zo ontzettend knuffelig was en altijd gezellig bij je kwam neuzelen. In de loop der jaren werd ze behoorlijk dominant, zag werkelijk alles wat maar enigszins om haar heen gebeurde en het knuffelige was helemaal over. Ik vond haar ook best vaak hengstig zijn.
Nu met de hennepzaad is ze weer zo zacht aan het worden qua karakter. Ze komt al rap bij je om geknuffeld te worden en het dominante gedrag is gewoon weg. Ook staat ze niet meer met het minst of geringste gespitst te kijken. Het is net of ze beter in haar koppie realiseert wat er om haar heen gebeurt in plaats van direct een schrikreactie te geven.
Met haar halfbroer heb ik eenzelfde soort ervaring. Niet dat hij dominant was maar ook hij is in zijn hele doen en laten veel fijner geworden.
Verder zie ik ook duidelijk dat het positief werkt op de spieropbouw.

Op internet is er best veel over te vinden op vooral buitenlandse sites. In Duits heet het Pferdehanf en in het Engels heet het hempseed.
Ik maal het dagelijks voor ik het voer. Niet te lang malen want dan krijg je een soort van pindakaas achtige substantie. Ik ben begonnen met 15 gram per dag per paard en heb het geleidelijk opgevoerd naar 45 gram per dag. Dat hebben ze een hele tijd gehad en vorige week heb ik het verhoogd naar 60 gram per dag omdat de druk van ongedierte meer wordt.
Stel dat je Callas net wat gelijkmatiger qua gedrag erdoor zou kunnen krijgen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 11:39

TanteFlavie schreef:
Fijn om alles zo te kunnen volgen. En... ik ga me inlezen over hennepzaad! :j Ik zag dat het hier verkrijgbaar is 25 kg voor 28 euro bij een lokale duivenvoerhandelaar... Ongemalen.

Da's spotgoedkoop ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 20:53

piendumaitre schreef:
Wij hebben tri-tec14 en met twee paarden doen wij daar 2 jaar mee. Je gebruikt een beetje onder de buik en boven op plekjes waar een ander paard niet met de mond bij kan. Het is echt giftig, maar werkt super. Is duur spul hoor!

Vraagje, staat op de verpakking ook de samenstelling van tri-tec14?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:19

Monique, heb jij ervaring met de hoefschoenen van Gerrit Smit?
https://www.paardenschoenen.nl/paardens ... mijn-paard

Ik ken hem van de rijvereniging waar we jaren terug samen reden. Van meerdere kennissen weet ik dat ze zeer tevreden zijn over deze hoefschoenen. Hij heeft ze in de loop der jaren door en door ontwikkeld.
Eén probleem, hij maakt ze pas per paard. Dus normaliter ga je erheen voor de precieze maat.
Maar ja, om er nou voor naar Nederland te reizen met Callas lijkt me not done :)

Nou zijn jullie nogal van die "handige Harry's " :D
Misschien zou je met siliconen een afdruk per hoef kunnen maken en opsturen???

Of als je contact met hem zoekt kan hij je wellicht tippen hoe je een mooie hoefafdruk kan maken per hoef. Als de zool versleten is hoef je de hoefschoen niet weg te gooien. Hij maakt er zo weer een nieuwe zool onder.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:59

WendyLotte schreef:
[ [url=m/OkvbvB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DGdSML.jpg]Afbeelding[/url] ]
De goedkoopste oplossing om een hooinet super makkelijk en snel te vullen zonder gedoe.

Ik lees ook nog steeds mee in dit topic en heb nog een tip om hooinetten makkelijk te vullen.

Aan de muur van je hooi opslag draai je 2 haakjes op een afstand van ongeveer 50 á 60 cm. Afhankelijk van hoe groot je hooinet is. Het net moet er niet superstrak tussen zitten.
Je hangt het net op die 2 haakjes en vullen maar :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:41

Monique, ik volg je topic ook nog steeds en las je oproep voor Tinker foto's. Waarom neem je niet een mooie foto van het koppie van Callas, het liefst dat de manen wat verwaaien zoals aan zee zou kunnen gebeuren. Vervolgens zoek je een mooie foto op internet van zee en strand. Ik heb eventueel ook wel van strand/zeefoto's voor je. Er zit vast wel iemand op Bokt die handig is met fotoshoppen, die je wil voorthelpen om van beide foto's 1 te maken :) Ik kan het helaas niet maar als ik zie wat voor prachtige resultaten er soms gemaakt worden met fotoshoppen :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:18

Persoonlijk zou ik voor een foto gaan waar Callas zelf op staat. Het boek gaat over haar en je weet maar nooit of er nog een 2e deel uit komt :D
Ook dan weer een foto van haar op de voorkant zou dan leuk zijn :D

Ik ben een paar jaar terug met de paarden naar Terschelling geweest voor een vakantie. En heb mooie foto's van overdag maar ook met zonsondergang van strand en zee. De paarden zien dan bijna zwart als een silhouet voor de prachtige lucht. Ik denk dat er best iets moois te combineren valt met Callas d'r koppie of wellicht helemaal. Heel mooi dat je al een aanbod hebt gehad voor een photoshop.

Ik ben afgelopen jaar ook begonnen met een boek. Maar dan over een heel ander onderwerp. Voor de voorkant gebruik ik ook een eigen foto die er betrekking op heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:53

Monique1963 schreef:
...
Inmiddels is de tekst van het boek af. Ik wil nog wel een voorwoord, nawoord, dankwoord etc schrijven, maar de kern is af.
En dat brengt me bij het volgende. Nu ik mijn hele eigen verhaal in één keer heb gelezen, valt me op dat het omkeren veel vaker is gebeurd dan ik onthouden had. Ik had het een keer of vier onthouden, maar het is tientallen keren gebeurd.

Ook viel me nu op dat ze minstens een keer of vijf zomaar uit het niets gebokt heeft. Bij stilstaan bijvoorbeeld op een rit. Echt zonder reden, zonder dat ze aangaf gestrest te zijn of ergens bang voor te zijn. Zomaar één bok en meteen hals erna laag, niet erna willen wegrennen, niet erna verder stout doen. Zo raar. Haar rug is nagekeken die is goed. Als het iets met het zadel zou zijn, zou het vaker gebeurd moeten zijn, maar het is zomaar in die 3,5 jaar dat ik haar heb een aantal keer gebeurd. Alsof er kortsluiting is. Ze zal toch geen hersentumor hebben?
...

Monique, ik heb je eerder via pb al 's een uitgebreid verslag gedaan van Quinta, een merrie die we zelf gefokt hebben. Met haar heb ik heel veel problemen gehad in de eerste jaren dat ze onder het zadel was. Het is een super sensitieve merrie die in een split second onder het zadel 180 graden omdraaide.
Van gewoon lekker rijden tot er ineens weer naast liggen. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak het gebeurd is maar ik heb diverse blessures gehad en menig keer met krukken moeten lopen.
Ik heb er diverse deskundigen bij gehad en niemand die ook maar iets kon vinden wat de oorzaak kon zijn.
Maar wat je over Callas schrijft qua gedrag herken ik ook veel van terug in Quinta.
Wat je hierboven schrijft is super herkenbaar.

Uiteraard hebben we Quinta lichamelijk helemaal na laten kijken. Heeft ze met een engels zadel gelopen en daarna een westernzadel. Beide door goede zadelpassers laten checken. Zelfs nog door een second opinion laten checken maar de zadels lagen prima. Echt alles was oke en ik heb jarenlang getwijfeld wat ik met haar aan moest. Ze was zo onberekenbaar. De ene keer ging het fantastisch en de andere keer lag ik er in notime af. Ik rij western en ben bekend met de roll backs maar dat in een split second omgaan was nauwelijks uit te zitten. Het was net of ze zo ineens heel kort een soort van kortsluiting kreeg, ze schoof haar achterhand onder haar lijf en stond al 180 graden om. Ging er ook niet vandoor of zo.

Dat heeft bij elkaar zo'n 3 jaar geduurd, totdat ... ik van een goede vriendin een boomloos zadel mocht lenen. Dit werd een complete verrassing.
Ze voelde gelijk al heel fijn aan qua stappen. Zo relaxed kende ik haar niet. Afijn ik heb er een paar keer mee mogen rijden en ze liep fantastisch.
Ik heb direct zelf een boomloos zadel besteld en dat is nu zo'n 14 jaar terug en ze heeft nooit meer 1 misstap gemaakt. Ze is zo braaf geworden dat ik zelfs vorig jaar een tijdje met een 12 jarig buurmeisje samen bosritten heb gemaakt. Het buurmeisje zat op Quinta ! Ze is echt door en door betrouwbaar geworden maar een boomzadel gaat er wat mij betreft nooit meer op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:49

Monique1963 schreef:
Pien, misschien is het niet erg als je paard jouw leider is, als jullie maar goede afspraken hebben wat wel en niet mag.

Sintara schreef:
NH is niet beter, het is gewoon anders. Zelf volg ik vooral het principe hoe minder ijzer/leer en andere hulpmiddelen je nodig hebt, hoe beter het is.

Ben ik helemaal met je eens uiteraard. Ik ben de eerste die roept, dan heb je een paard dat het beste is, want je komt in de ZZ uit en dan moet je erg 2 bitten in hangen én met sporen rijden om beter te zijn. Dat druist in tegen alles waar ik voor sta in dierenliefde. En juist daarom wil ik het graag zo paardvriendelijk mogelijk doen. En daarom was ik zo shocked dat Bruno gelijk Callas een stangtrens gaf (van rubber dan weliswaar). Maar ik reed in de western ook altijd met een enorme stang. Maar wel met losse teugels en maar heel weinig aanleuning nodig om te bereiken wat ik wilde. Omdat ik met mijn benen met sporen stuurde. En ieder bit is zo scherp als de handen van de ruiter.

Maar ja, tijden veranderen en ik vond dat men gelijk had en dat je met zo min mogelijk moest toekunnen. Achteraf had ik gewoon moeten doen wat ik altijd vroeger deed. En dan had ik gewoon met hulpmiddelen gereden en dan had Callas veel meer leiding gehad en was het misschien zo ver niet gekomen. Waar ik moeite mee heb, is dat als je niet NH doet, je een soort van met de nek aangekeken wordt alsof je een of andere neandertaler bent of zo.

Maar dat is achteraf, daar heb ik nu niets meer aan, en ik wil nu graag doorgaan op deze voet, want als het zo lukt sluit dat wel goed aan bij het gevoel dat ik het goed wil doen en paardvriendelijk vooral wil zijn.

Monique, ik zal ook weer 's een reactie plaatsen :) Callas doet me zooo ontzettend denken aan mijn oude Fjordenmerrie Vinni. We hebben haar in 1984 gekocht in Brabant. Een jaar eerder is ze met nog 10 andere Fjorden ge-importeerd uit Denemarken door de verkoper.
Vinni was een beetje tuigmak. Verder niet. Ze liep in een kudde van zo'n 25 Fjorden. Toen de kudde daar in beweging werd gezet ging ze vooraan in een mega draf terwijl de andere Fjorden het amper in galop konden bijbenen. Alleen al vanwege haar enorme gangwerk waren we verkocht :-) Wel kregen we de waarschuwing mee dat het een pittige en zeer werklustige dame was.

Ze was 4 jaar toen we haar kochten en de 1e jaren waren drama. Ze was ontzettend eerlijk. Nooit trappen of bokken of steigeren maar een rem zat er nauwelijks op en ... ze was ontzettend onbetrouwbaar tijdens buitenritten. Heel onberekend qua schrikken maar ook vaak heel gespannen waardoor ze haar rug als een plank hield en je er nauwelijks op kon zitten.
Ik had daarvoor al zo vaak paarden en pony's zadelmak gemaakt en snapte maar niet waar het mis ging met Vinni. Ik heb mezelf zo vaak vertwijfeld afgevraagd wat ik fout deed. Ze was mega dominant maar ...ook erg onzeker. En dat is een hele lastige combinatie.

Ik heb een brief naar de Deense fokker gestuurd met een aantal vragen en kreeg later een antwoord samen met info van het Deense stamboek. Vinni bleek haar eerste 3 jaar opgegroeid te zijn op een Deens schiereiland en was als 3-jarige al kuddeleidster. Dat verklaarde veel. Ze moet dus veel indrukken te verwerken hebben gekregen met de verkoop naar Nederland. Is deels per boot en deels per trein vervoerd begreep ik.
Wat verkeer betreft, gewone auto's waren al eng. Ze sprong in beginsel steeds 2 meter opzij. Later werd het wel iets beter en reageerde ze soms op meerdere auto's niet meer en net als je dacht hehe het wordt steeds beter dan knalde ze met de volgende auto zowat de sloot weer in.

Na een paar jaar kwamen we er achter dat ze hengstenkolder had. Dat is in een kliniek onderzocht. Ze had teveel hengstenhormoon. Het advies was elke dag een soort van pil of haar mega veel aan het werk zetten. Zoals lange afstandswedstrijden. Volgens het Fjordenstamboek was ze alleen nog maar rijp voor de slacht want zo'n eentje was de week ervoor ook nog naar de slager gegaan kreeg ik te horen.
Oftewel aan het stamboek had ik ook niets.

Op een gegeven moment hebben we haar laten dekken met de nodige problemen (ze was superhengstig maar knokte als een hengst met de dekhengst) maar toch uiteindelijk een hengstveulen uit haar gefokt. Hjordal groeide op in een weiland tussen een 80 km. weg en een parallelweg waar veel landbouwverkeer overheen kwam. Hij was daardoor 300% bomproof en verkeersmak. Toen hij 4 jaar was heb ik hem zadelmak gemaakt.
Super makkelijk paard. Naast haar zoon was Vinni supermak in alle verkeer. Ze vertrouwde volledig op hem en met hem erbij waren er helemaal geen schrikmomenten. Maar zodra ze alleen mee op stap ging begon direct die onzekerheid weer met vervelende schrikmomenten. Ik heb er ook rugletsel aan overgehouden toen ik 's tegen een boom geslingerd werd omdat ze ineens haaks onder me uit ging in galop.

Ik kreeg in die tijd vaak het advies om haar te verkopen omdat ik er nog 's mee zou verongelukken. Maar dan had ik haar moeten laten inslapen. Ik wilde haar niet verkopen en een ander met de problemen opzadelen.

Door vrijheidsdressuur en vooral op stem met haar te gaan werken kwam ik er op een gegeven moment doorheen. Ze was toen 12 jaar ! Ze kon op een circuston staan, over een evenwichtsbalk lopen, doodliggen en alles op stem. Alleen knielen heeft ze nooit alleen op stem gewild. Knielen is onderdanigheid in de paardenwereld en dat was voor haar net een stap te veel wat haar dominantie betreft. Dat heb ik ook nooit afgedwongen. Ik hoefde niet perse baas over haar te worden vond ik als er maar wederzijds respect naar elkaar was. Vanaf haar 12e kwam er een kentering in haar gedrag en werd ze steeds makkelijker. Ik ging haar rijden op een leren bitje en kwam er ook achter dat ze heel veel van me oppikte zonder dat ik het echt vroeg. Wilde ik net gaan draven of galopperen, begon ze al zonder dat ik een hulp had gegeven. Achteraf heeft ze die 'feeling' al veel langer gehad en heb ik het eerst 'stupid me' ervaren als ongehoorzaamheid. We gingen samen met haar en haar zoon lange afstandswedstrijden doen en ze was een talent :)

Vinni bleek een paard met nog echt een oerinstinct en ik heb zo mega veel van haar geleerd :) Haar laatste 11 jaar heeft ze ruimschoots de problematiek van de 1e jaren goed gemaakt. Wat een kanjer van een paard werd het.
Ik denk dat Callas ermee te vergelijken is in de zin van opgegroeid in een kudde en superbraaf toen je haar kocht. Echter toen kwam de onzekerheid omdat ze de vertrouwdheid van de kudde mistte.
De dame heeft ook nog een stukkie dominantie in zich en om samen een goed koppel te vormen kost tijd en geduld :) Uiteraard moet je het trappen in jouw richting niet accepteren.

Maar verder? Ligt het grotendeels aan jou ? Ik denk van niet. Ik vermoed dat als er een paard bijkomt die ze vertrouwd en die wel superbraaf en mak is dat ze daar op gaat 'leunen' tijdens buitenritten net als Vinni bij haar zoon deed en dat je haar dan niet terug kent in doen en laten.

Ik heb in de beginjaren absoluut fouten gemaakt bij Vinni omdat ik e.e.a. niet begreep maar ze bleek zo vergevings gezind. We zijn later enorm naar elkaar toegegroeid en ze werd het beste leerpaard wat ik ooit gehad heb :)
Monique ik hoop van harte dat jij dat over een paar jaar ook kunt zeggen ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:05

Nog even over dat leren bitje. Mijn man heeft het metalen mondstuk uit een pelhambit geslepen. Door een goede schoenmaker is er een 3-delig op elkaar genaaid mondstuk tussen de scharen gezet. Met een pelhambit heb je indien nodig hefboomwerking. Ik heb dat bit maar 1x hoeven gebruiken dat ze de kinketting voelde. Daarna heb ik haar altijd met loshangende teugel kunnen rijden. Ze wist dat ik met het pelhambit meer te vertellen had dan met een gewone trens. Dat was voldoende om haar voortaan veilig te kunnen rijden. Het gedram op het bit was helemaal over. Ik ging haar ala western rijden. Doorhangende teugels en op buitenritten was ze gewoon op stem te rijden. Wel had ze altijd een hoog tempo maar het was wel altijd onder controle. Ik herinner me een cross voor allerlei pony's waar we aan mee deden. Daar zat een bocht van 90 graden in na een maisland. Vinni kende het verschil tussen links en rechts. Dus we kwamen aangegaloppeerd en ik riep "Vinni, links". Op een video die toen gemaakt is zie je hoe ze zich direct naar links gooit en zo zonder teugelhulp keurig doorgaloppeerd naar de volgende hindernis :) Eén van de toeschouwers in die bocht hoor je op de video nog zeggen: "Goh ... met dat paard kan je praten" :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 11:46

Monique1963 schreef:
Met 1 hand rijden doe ik eigenlijk automatisch, heb het met western, bijna 30 jaar, altijd gedaan. Maar sinds ik Callas heb kan dat eigenlijk niet meer, omdat ze überhaupt eigenlijk niet wist wat sturen was. Nu moeten we dat wel leren, dus zal neckreining in de toekomst op de agenda staan. In het bos is het overigens niet zo'n probleem want het is toch wel duidelijk waar het pad heen loopt. Zo is Callas vermoed ik ook ingereden en daarom zat er denk ik geen goed stuur op.

Ik ga het touw wel aan de hoorn van mijn zadel vastmaken maar dus met een breektouwtje en verder houd ik het touw in mijn hand. Dat ik het vastmaak is eigenlijk meer om te voorkomen dat ik het compleet uit mijn handen laat glijden en dat ik dan moet afstappen om het weer op te pakken.

Leuk filmpje Monique, je maakt echt progressie :)

Ik heb een paar tips voor het rijden met handpaard. Zelf heb ik jarenlang getraind met een handpaard voor de lange afstandswedstrijden. De ene dag op Vinni en Hjordal als handpaard en de dag erna precies omgekeerd. Ik rij ook meestal met 1 hand. Stap, draf en galop. Alles ging super. Maar ook mijn huidige paarden zijn allemaal prima mee te nemen als handpaard omdat ze heel goed op stemhulpem reageren.

Ik zou proberen om Callas zo snel mogelijk te wennen aan een bitje met hefboomwerking. Temeer omdat je toch al de basis van westernriding beheerst. Bijv. een pelhambitje o.i.d. Je kunt dan met iets loshangende teugel rijden, is ook lekker ontspannend voor Callas dat ze geen druk op het bit voelt maar je hebt wel wat achter de hand als ze een keer wat uit wil proberen. Grappig genoeg kreeg ik op een eerdere opmerking van mij in dit topic meerdere PB'tjes van ruiters die ook lastige paarden hadden die best wel 's wat uitprobeerden onderweg maar gek genoeg op een bitje met hefboomwerking zich voorbeeldig gedroegen. Alsof de paarden gewoon weten, oke nu heeft het geen zin meer om kapsones uit te halen terwijl ze op een trens soms gewoon 'draken' waren :)

Verder zou ik Shadow absoluut niet vastmaken aan Callas. Ook niet met een breektouwtje. Leer haar dat ze met haar hoofd naast het hoofd van Callas blijft lopen. Dus ook niet aan een lange lijn een eindje ervoor of erachter. Als ze op enig moment een keer voor Callas langsdraait om wat voor reden dan ook dan wordt Callas geblokt in het voorwaartse en zou daardoor kunnen proberen om te draaien met alle gevolgen van dien. Ik zou zeggen, ga zo snel mogelijk ook met Shadow aan het werk dat ze netjes op jouw stemhulp reageert, zoals ho en ook de voorwaartse commando's :)

Op smalle paadjes of tussen hekjes door is het handig dat het handpaard volgt achter Callas. Mijn paarden kenden het commando "achter" en gingen dan uit zichzelf al keurig achter de voorganger lopen. Ik had ook nooit een lang touw aan het handpaard. Gewoon een halstertouw met een dikke knoop aan het uiteinde zodat het touw niet te makkelijk uit mijn handen kon glijden. Met een lang touw zit je steeds te pakken van korter naar weer langer etc.