Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Muronia

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:28

oehhwwwwww Frederiksborger, gaaf!!!! Ik heb erover gedacht om mijn merrie (Groninger) door een Frederiksborger te laten dekken, maar helaas is dat stamboektechnisch niet handig, dus ik ga toch voor een Groninger hengst.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:36

slik, in geen 300 jaar hoor poehh. Maar iedereen moet dat lekker zelf weten natuurlijk :)

Wat een stoer dier mavantos! Welkom ook hier.

Ik hoorde net van mijn bijrijdster dat Veronia nu zelfs 2 voortanden mist! Mijn kleutertje wordt een grote meid <3 :o

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:25

Frederiksborgers worden niet als aanverwant gezien door het Groninger stamboek. Dus een veulen krijgt dan geen (Groninger) papier. Jammer, want ik zie er ook wel een match in.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:54

Jeetje Amado dat is echt geen leuk begin zo zeg. Beterschap ermee, hopelijk is het snel voorbij!

mavantos fijn dat hij het zo goed doet. Had je hem heel toevallig van een bokker gekocht? Ik herinner me uit het dikke buiken topic van 2015 ook iemand met een veulen die Kaliber heette. Ik kom alleen niet meer op de naam van die bokker.

Haha Ilsey nou ja inderdaad, smaken verschillen wat dat betreft.

SBravour ziet er toch ook prima uit zo! Zo hebben ze ook nog wat aan hun manen. In de zomer laat ik ze meestal wat langer, dan hebben ze ze ook echt wel nodig tegen de vliegen..

Cera_d ik denk dat het er straks goed uit gaat zien. Dat lange maakt het wat lijzig zo.

AnnetteFlame volgens mij staan appie's erom bekend dat ze vaak dunne manen hebben toch? Dat is wel jammer he. Mijn mini is nu drachtig van een panterbonte appaloosa. Hij heeft wel een dikke bos manen, maar volgens mij is dat meer uitzondering.

Art groot gelijk dat je heen bent geweest. Beterschap ermee!!

Gefeliciteerd met jullie 1-jarig jubileum Kabayo! Wat hebben jullie in die tijd al veel gedaan samen!

Ik heb nog een paar plaatjes van Veronia met haar nieuwe hoofdstel en kapsel bij daglicht buiten :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind haar zo volwassen lijken ermee <3

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:00

Ja totdat ze dr mond open doet, dan zie je dat ze 2 voortanden mist _O- Grote kleuter is ze. En nog lekker onhandig ook. Ik moet tussen het lint doorstappen als ik erbij in wil gaan en vandaag was het weer raak. Als ik dan in de bak stap en mijn hoofd omhoog wil doen, knalt Veronia (die overal op neus en lippen bovenop moet staan) met haar hoofd tegen de mijne. Echt, die van haar is harder denk ik %)

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:41

Kabayo en Nynkster wat een heerlijke neuzen. Daar moet je (naast de modder) toch wel een smakkerd op plakken :)

mavantos er zijn ook fokkers op bokt, maar niet van een bokker dus oke! Ik ben niet zo thuis in de hele wijde boomzadels. Veronia heeft dezelfde boommaat dan Wainonia dus aan de hand daarvan kon ik een zadel gaan kopen. Ik heb nu een euroriding diamant op de kop getikt voor het beleren.

Ricie welkom terug!

Art oeh, een halster om in de stal zou ik niet blij van worden. Ook al heb je de stal nog zo veilig gemaakt, ze kunnen altijd ergens achter blijven hangen ermee.

HopeMyDay welkom en klinkt leuk, heb je foto's van hem? Ah ik zie al ijscobillen! Leuk!

Kabayo, hey, verkleurd? Gefeliciteerd!! Wat ben je toch lekker met Zilver bezig. Kan ik van genieten. Jullie komen er wel!

Nynkster lekker gewandeld samen, leuk. Is eens wat anders dan samen met de honden lopen :D

Cera_D mooi dat het zo goed ging! Ik hoop dat Veronia ook zo nuchter is onder het zadel als wanneer ik er nu naast sta.

wisselkoning welkom!

Dawson123 welkom, wat een leuk dier! Ziet er inderdaad al helemaal "af" uit zeg!

Ik heb niet veel nieuws te melden, behalve dan dat ik hulp heb gevonden voor als ik haar zover heb dat er iemand op kan stappen. Dat was het laatste puntje waar ik nog iets op moest bedenken en dat is nu ook opgelost. Wij zijn er klaar voor :D. Laat het maar snel voorjaar worden..

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 06:59

Ik zie mezelf als normaal paardenmens. Ik probeer zo goed mogelijk mee te denken in waar ze zich prettig bij voelen binnen mijn mogelijkheden. Dit houdt hier in dat ze zoveel mogelijk buiten lopen (in de zomer 24/7 tenzij noodweer of lekgestoken) en in de winter dagelijks een aantal uren paddock, tenzij het weer dit tegenhoudt (nu 2 staldagen gehad omdat alles zo nat is opgevroren buiten en ik wil niet dat ze een been breken). Ik heb buitenstallen, dus veel frisse lucht. Ze krijgen dagelijks een normaal portie brok (geen tig kilo), ruim voldoende goed hooi (niet helemaal 24/7 maar komt een aardig eind in de richting) en heb geen vitaminekorrelskorrels, supplementen of vloeistofjes in mn zadelkamer staan. In de winter voer ik dagelijks wortels bij, in de zomer krijgen ze gras en in de herfst een appeltje. De hoefsmid komt elke 8-10 weken (gewoon klassiek, geen natuurlijk bekapper, ik heb wel gezien wat die aan kunnen richten), ze worden preventief ontwormd, DA komt wanneer nodig en ik probeer mn probleempjes eerst zelf met verstand op te lossen voordat er een peut of paat komt. Ik kijk naar mn paard om te bepalen wanneer die zadelmak gemaakt gaat worden, of dat nou 3 of 4 of 5 jaar is. Ik heb hoofdstellen met en zonder bit, ik rij met een gewoon boomzadel en ik was de afgelopen 25 jaar dressuurmiep dus dat zal ik nog steeds wel zijn :)

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:35

Ik heb ook weer bijgelezen. Je kan geen griepje krijgen hier, dan loop je meteen alweer een eind achter _O-

SBravour jee wat ziet jouw jonkie er al niet meer puppy uit inderdaad! Mooi aan het uitzwaren ook. Leuk dier!

Art, hoe breed ze worden zou ik niet weten hoe je dat opmeet. Hoogte zijn wel maniertjes voor, maar ik denk dat breedte wel een beetje te zien is aan de bouw en de ouders. Ik verwacht ook dat de jouwe niet heel breed/fors gaat worden, maar bespiering kan straks ook nog een hoop gaan veranderen.

Kleinvosje, ik las dat hij inmiddels in de groep staat. Hoe gaat dat nu? Heeft hij een (niet al te hoog in rang staande) plek gekregen? En heeft hij daar vrede mee? Oh ik zou niet graag willen ruilen.. -45?? :wow: Wel supergaaf uitzicht heb je daar!

BrechtCarlos, was je er inmiddels al uit met je hoofdstel? Ik zie ook dat het bakstuk te dicht bij het oog zit.

Dawson123 groot gelijk. Helemaal na een ingreep(je), straks lekker bijkomen daarvan.

Nynkster wat super. Brave pony, geeft vertrouwen als je er zo fijn mee op pad kan zelf. Mooi hoofdstel ook, al heb ik geen verstand van menbitten e.d. Ik kan me wel voorstellen dat de oogkleppen net wat meer rust geven als de pony al kijkerig is.

Kabayo oh nee, deken nummer 3 kapot :oo Ik denk dat je haar zakgeld maar eens in moet gaan houden, dure dame zo! Ze loopt er wel weer heerlijk over moet ik zeggen <3 Je zou toch haast zeggen dat die ster erin moet zitten zo... Ik ben heel benieuwd straks. En wat leuk dat je Ulrik weer hebt mogen knuffelen.

Amado oh gets niet weer dikker? Ik vind het er heftig uitzien hoor brrr.. Ik hoop echt dat het snel voorbij is, dit wil je echt niet.

Ik heb ook weer eens met Veronia gewerkt! De eerste keer dit jaar en we zijn goed begonnen. Voor het eerst met zadel op aan de longeerlijn. Ik had wel een klein beetje vuurwerk verwacht, maar alles behalve dat gebeurde. Ze was ronduit superbraaf! stap, draf en galop, echt keurig. Wat een topper, geeft goede moed voor het voorjaar straks!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:22

Bedankt, ik ben ook echt heel trots op haar! Ze is inderdaad best koel, maar er zit wel pit in zeg maar, dus geen slomerik. Ik had niet verwacht dat ze dit zonder een bok zou accepteren, maar ik denk dat onze voorbereidingen misschien wel hun vruchten afgeworpen hebben. We zijn vaak bezig geweest met dingen op haar rug parkeren, wapperen en klapperen met vreemde voorwerpen. Ik wil sowieso niet dat er iemand op stapt voor april/mei, dan is ze pas echt 3 namelijk.

Kleinvosje oeioei, wat ontzettend balen!! Ik ga heel eerlijk antwoord geven.. Ik begrijp dat je hem eerst in training gaat zetten en dat lijkt me een goede zaak, maar ik zou me heel hard achter mijn oren gaan krabben of dit alle moeite die nog moet gaan komen waard is voor je. De reis, quarantaine enz. gaan je een flinke duit kosten. Dat is niet erg als je daarna wel de "zekerheid" hebt dat je een paard thuis krijgt waar je van kan genieten en lekker mee aan de slag kunt gaan. Zoals ik dit hoor kon het wel eens een flink proces gaan worden met hem om op dat punt te komen. Wil niet zeggen dat het geen gaaf paard gaat worden, maar je hebt nu zelf heel weinig invloed erop omdat je zo ver weg bent. Ik denk dat ik die training nog af zou wachten en als het niet is wat je ervan hoopt, dan heel snel toch de keuze voor verkoop maken. Er zijn heel veel paarden, en dan zou ik verder gaan kijken.

Amado hele gave foto's!

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:03

Ziet er prima uit BrechtCarlos, lekker rustig aan genieten zo. Ik weet niet hoe oud je bent en of je nog groeit, maar ik zou niet te veel pokon gaan nemen dan, want qua maat lukt het zo nog net allemaal denk ik..

Art oh jee, dat is geen mooi nieuws zeg! Ik hoop dat je morgen meer duidelijkheid krijgt en dat het allemaal meevalt.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:18

Het was ook niet als punt van kritiek bedoeld, dus zo moet je het zeker niet zien :).

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:22

Mavantos wat leuk, zijn ook echt mooie foto's! Veronia staat er ook zie ik, leuk....maar mijn dikke bips staat er ook op, dat was nou niet echt heel nodig _O-

Veronia is vandaag 2 jaar, 9 maanden en 1 week +:)+

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 07:51

Kabayo schreef:
Misschien leuk om de geboortedatum in te vullen? :D

Zilver - 24/06/2015
Lars - 12/04/2015
Veronia - 09/04/2015

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:13

Wat zijn jullie allemaal weer heerlijk met de jonkies aan het werk geweest. Ik baal zo, heb werkweekend en dus alleen maar naar buiten zitten kijken door het raam van mijn kantoor en bedenken dat ik zo graag iets met Veroon had willen doen. Ik hou het er maar op om naar jullie mooie plaatjes te kijken dit weekend. Hopelijk deze week iets meer tijd om wat met haar te gaan doen en even fatsoenlijk bij te posten hier.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:44

Hebben jullie eigenlijk ook nog meer paarden dan jullie jonkie? Ik heb nog een drachtige mini en een rijpaard (de moeder van mijn jonkie).

Dikkiedik Suzie, hier 253 dagen drachtig
Afbeelding

Wainonia (de moeder van Veronia), Wainonia is ook een eigen fokproduct
Afbeelding

En op dit moment heb ik de zorg erbij van nog 2 paarden, namelijk die van mijn ouders. Mijn moeder is vorige maand overleden en mijn vader ligt sinds ruim 2 weken in het ziekenhuis, dus er is niemand die voor ze zorgen kan. Heel sneu allemaal zo. Dus doe ik dat er nu bij (daarom ook drukker dan normaal)
Fonia (de moeder van Wainonia en de oma van Veronia), deze merrie wordt dit voorjaar 31!
Afbeelding

En Florentino, een eigen fokproduct. Prachtig paard, de beste die ik ooit heb gehad (ook nationaal veulenkampioen geweest), maar ik heb een nare eerste ervaring onder het zadel met hem gehad en dat is eigenlijk niet meer goed gekomen. Eeuwig zonde..
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muronia op 21-01-18 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:56

Ik heb mijn bericht nog even aangepast, ook even foto's van de anderen toegevoegd :)

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:24

Odenxia dat is heel wijs, eerst je vertrouwd voelen met het paard voordat je hem weer meeneemt naar huis. Dat is precies waar het bij mij is mis gegaan met een jong paard jaren geleden. Hij werd bij een stal zadelmak gemaakt op een moment waarop ik zelf maanden niet had gereden door zwangerschap. Mijn dochter was net 4 weken oud toen het paard "klaar" was. Ik ben er daar toen 1 keer zelf op gestapt om hem aan te voelen (met wiebelbenen, het was een jonge hengst en ik nog vol zwangerschapshormonen). Het ging wel goed, dus paard kon mee naar huis. De volgende dag precies zoals afgesproken gelongeerd en daarna opstappen. Ik werd toen keihard gelanceerd en weg was het vertrouwen. De moed zakte zo weg in mijn knikkende knieen. Nog wel geprobeerd om het weer op te pakken, maar hij voelde mijn onzekerheid steeds aan en het lukte gewoon niet zonder spanning van beide kanten. Daarom besloot ik om hem te laten. Sindsdien is hij niet meer bereden (laatste keer is nu 5jaar geleden.). Eeuwig zonde want het is een heel getalenteerd paard.

Nu ik zoveel tijd doorbreng met de paarden van mijn ouders steekt het me steeds meer en vandaag heb ik hem eens aan de longe gezet. Dat ging boven verwachting goed! Ik denk dat ik vaker op deze manier bezig ga met hem. We zijn nu beide 5 jaar ouder dus wie weet is er nu meer ruimte voor vertrouwen. Misschien is het leuk om mijn avonturen met hem ook hier bij te houden? Hij is geen jonkie meer maar zo pak ik het nu wel met hem aan, gewoon bij nul beginnen.

Dit was hem vandaag, voor het eerst sinds 5 jaar een hoofdstel aan

Afbeelding

En eerst maar eens zo aan de longe, stemcommando's oefenen

Afbeelding

Afbeelding

AnnetteFlame en SVRL balen dat de zadels te lang zijn! Een passend zadel vinden is nog niet zo eenvoudig he.. Ik weet er alles van..

SBravour die staat er inderdaad heel relaxed bij zo }>

Nynkster wat gaaf, zo'n nieuwe kar!

Mavantos, Kaliber ontmand.. Hoe gaat het inmiddels met hem?

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 23:31

Ik heb tijdelijk een dressage pro op mijn paard gehad toen ik op zadeljacht was en ik vond deze best prima zitten!

Is zo'n zadel met verwisselbaar kopijzer ook niks voor jou AnetteFlame?

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:40

Klopt kleinvosje, al moet ik me er wel erg goed bij voelen wil ik er daadwerkelijk nog eens op gaan stappen, dus voorlopig blijven mijn voeten nog veilig op de grond haha. Eerst maar eens kijken of we weer een beetje vriendjes kunnen worden zo. Ik denk wel dat als we dit nu een paar keer zo hebben gedaan en het gaat op stem goed, dat ik even wil kijken hoe ik hem kan begeleiden om zijn bovenlijn meer los te gaan laten, want hij loopt erg imposant zo maar die rug is wel erg hol. Hij heeft natuurlijk ook jaren lekker met het koppie erop los lopen showen in de wei. Hij is geen hengst meer (al jaren niet inmiddels).

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 07:53

mavantos succes straks met ophalen!

kleinvosje, komt Knox nu wel in zn eentje buiten (en hoe gaat dat?) of mag hij alleen maar op stal staan? Wij hebben er eerder ook een gehad die gewoon echt niet in een groep kon, alleen en naast de groep ging het wel prima.

Ja dat hoop ik ook. Ik wil graag eerst de spanning eruit hebben voordat ik echt een stapje verder ga. Hij vind het wel erg leuk had ik het idee, was na die tijd helemaal trots op zichzelf haha. Hij heeft ook geen seconde aan de lijn getrokken, dus dat was wel heel keurig, nu nog wat relaxter allemaal. Hij is het tegengestelde van Veronia. Supergevoelig, snel van de leg. Een heel contrast, maar dat is eigenlijk ook wel weer leuk.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:54

wennie ik herinner me jouw veulen nog uit het dikke buiken topic van 2015! Wat is die mooi uitgegroeid zeg! Leuk dat je hier ook je vorderingen wilt komen delen.

kleinvosje ja dat is wel balen dat ie er nu zo beperkt uitkomt. Maar aan de andere kant, brokken moet je ook niet hebben, dus het zou wel fijn zijn als hij straks veel in de hand komt, misschien betert hij zijn leven dan ook :)

Art blijft nog spannend hoe het met Limo gaat verder. Aan de ene kant beter dat hij nog niet anders loopt, maar aan de andere kant zou het wel een verklaring zijn voor zijn spanning (en eventueel een passende oplossing). Wel fijn dat je lekker hebt kunnen wandelen.

xApple wij doen ook nog niet heel regelmatig longeerwerk hoor. Komend weekend wil ik er weer mee bezig en dan heeft er 2 weken tussen gezeten.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:34

Wauw dat zijn echt gave stallen Kabayo! Luxe hoor...

_Zoe puppy vind je? Hij is inmiddels alweer 14 :). Ik zal hem binnenkort eens beter op de foto zetten.

KM knappe Sjiem, ik vind het wel leuk dat je ook met een "ouder" paard hier komt posten aangezien ik naast mijn jonkie ook met de oudere ruin bezig ben nu.

Tineke welkom terug, genoeg leuke plannen dus!

Met Veronia heb ik sowieso het plan om naar de keuring te gaan deze zomer en het zou toch wel heel leuk zijn als we dan ook mee kunnen doen in de zadelrubriek. Maar ik wacht even af hoe ze tegen die tijd onder het zadel loopt en hoe makkelijk ze ermee is. Verder lekker spelenderwijs kijken hoe ver we dit jaar komen, misschien ook al eens een buitenritje proberen of eens mee naar een andere omgeving of binnenbak. Beetje ervaringen opdoen dus. Ik wil uiteindelijk wel graag de wedstrijden met haar in, volgens mij mag dat pas vanaf april volgend jaar, dan is ze 4 (ik mag geen B starten).

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 18:32

Dat is wel de bedoeling ja, april. Ik denk dat het wel moet gaan lukken. Volgens mij is de keuring pas in juli, dus wie weet!

De autumn desert trail wil ik nog altijd graag eens rijden. 3 jaar geleden heb ik daar foto's gemaakt, 2 jaar geleden moest ik werken. Vorig jaar had ik een hernia en kon ik niet. Dus misschien dit jaar dan eindelijk eens! (niet met Veroon denk ik hoor, dan Wainonia)

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:35

KM wat super, je schiet mooi op zo :) En met de sportcoupe.. ik zet gewoon de schaar erin hoor. Zijn altijd wel een paar eigenwijze plukjes die ik dan later nog even bij moet werken.

Tineke volgens mij is de regiokeuring van de Groningers in Tolbert (de afgelopen jaren tenminste wel). Ik ben ook erg benieuwd! Ze is natuurlijk geen loeizware Groninger dus het is afwachten.

Kabayo nou dat is helemaal niet zo'n gek idee, een topic-meeting. Volgens mij zitten hier meer mensen die redelijk uit de buurt komen. Maar aan de andere kant, voor mensen van veraf is dat natuurlijk niet zo leuk..

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:41

Tineke geloof ik ook niet zo ver uit de buurt. De anderen weet ik zo niet

[o]