Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:25

Ik wil me hier ook melden! Ga mijn pony ook beleren, ben al begonnen maar zal zeker tot in 2018 gaan duren verwacht ik. Het is een Shetlander Merrie van 10 jaar, het is de bedoeling dat ze voor de kar gaat lopen.

Al begonnen met dubbele lijnen, zijn al regelmatig in de menpositie bezig. Het gaat al redelijk goed, maar er is nog een lange weg te gaan!

Afbeelding
Afbeelding

Haha, een onderschrift? Wat voor nuttigs moet je daar inzetten? Niks! Nouja bedankt voor het lezen dus! Bye :wave:

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:32

Hmm lastig om te vergelijken voor mij, maar heb het idee dat ze een hoop juist erg snel oppakt! Denk dat ik nu een keer of 6 menpositie gedaan heb en het gaat goed. Net weer even bezig geweest, maar alles lijkt erg goed te gaan. Wil nog even een weekje in de bak trainen en dan volgend weekend kijken of er iemand is die even mee kan en wil naar buiten en dan in menpositie naar buiten. Mijn gevoel zegt moet kunnen en moet goed gaan.

Het halt houden was in het begin echt een punt. Maar ging gister al goed en vandaag ook super...ze blijft ook gewoon echt staan zoals het moet. Maar ik zal jullie blijven updaten!

Haha, een onderschrift? Wat voor nuttigs moet je daar inzetten? Niks! Nouja bedankt voor het lezen dus! Bye :wave:

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:09

@xApple, ze is als ik het goed heb 1.03, ze pakt het echt super op! Kan niet wachten om de volgende stap te maken. Ik denk dat ik ga beginnen met een sulky. Uiteindelijk wil ik richting een marathonwagen en daar marathons mee gaan rijden. Gaaf dat je je eerste wedstrijd binnenkort hebt! Waar is je wedstrijd?

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:36

Haha, gelukkig dat het ook pas voor de toekomst is. En één van mijn wensen is om in de toekomst dubbelspan te gaan mennen. Ik heb de tijd, het heeft geen haast!

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:40

Dat is ook zeker de planning wel! Maar ik doe het rustig aan, nu gewoon nog even in de bak trainen. Binnenkort eens een keer in menpositie naar buiten. Als dat allemaal goed gaat en blijft gaan eens kijken om een tuig te kopen en dan stapje verder, tuig erom en dan eens kijken hoe dat gaat....

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:17

Das wel heel snel! Als ik haar nu een tuig om zou gooien en dat gaat goed zou ik er ook rustig al een sulky achter hangen denk ik. Maar goed, eerst maar eens zorgen dat de materialen er zijn hahaha

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:56

Leuk Amado! Welkom, ik behoor ook tot de “menclub”

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:40

Vandaag weer even aan het trainen geweest in menpositie. Ging redelijk goed, alleen tot ene paar keer toe vanuit het niets was er iets engs waardoor ze niet verder wilde. Na rustig doorzetten ging ze alsnog, daarna uitgebreid beloond.

Misschien weet ik wel wat het was, misschien was het mn stalgenote die in de bak bezig was wat ze dan toch stiekem misschien best spannend vond. Want ja, het is tenslotte het paard waar ze het land mee deelt. Toch spannend als dat ineens in de bak bij je loopt. Maar verder ging het weer hardstikke goed! Daarna lekker appeltje gegeten!
Afbeelding
Afbeelding

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:42

Orchidee14 schreef:
Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.

Mijn shet was ook geen bit gewend. Wat ons in het begin hielp was wat appelstroop op het bit. Misschien een idee?

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:51

Een appelbitje? Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Een bit met appelsmaak ofzo?

Ook vandaag weer heerlijk in de bak getraind. Nog een aantal dagen in de bak aan de slag, zondag voor het eerst in menpositie naar buiten. Erg benieuwd naar hoe dat gaat en hoe ze reageert!

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:52

Aaah weer wat geleerd, is me echt nooit opgevallen en nooit iets over gehoord. Als ik dat nou toch eens eerder had geweten hahaha!

Vandaag echt een super gaaf setje gescoord voor onder het tuig! Heb nog geen tuig....maar kon het niet laten deze alvast te halen!

Afbeelding

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:04

@xapple, een tuig heb ik nog niet. Moet ik me nog eens goed in verdiepen...zie momenteel door de bomen het bos niet meer in de tuigen....

Kon het alleen niet laten deze set alvast te kopen. Momenteel doe ik alles nog met de longeersingel. Zondag voor het eerst naar buiten in menpositie erachter lopend ja. Even een klein stukje kijken hoe het gaat. Die week er op ligt het in de planning om een langer en groter stuk naar buiten te gaan...

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:25

Nou ik ben vandaag ook weer aan de slag gegaan. Het was de planning om morgen naar buiten te gaan in menpositie met lange lijnen. Maar....ik denk na vandaag niet dat ik dat ga doen. Het ging de afgelopen tijd echt goed.

Maar wat er vandaag allemaal is gebeurd....heb ik nog geen enkele keer meegemaakt. Heb vandaag geloof ik 5x de grond van dichtbij mogen bekijken. poedersuiker hahaha, maarja t is niet anders. Natuurlijk niet gelijk loslaten dus ook nog een x aantal meters meegesleept door ponylief. Voel overal mn spieren, koppijn, duizelig....maar even rustig aan doen denk ik....

Binnenkort maar weer eens rustig aan oppakken. Weet niet wat er allemaal was, maar ken mn pony zo niet. Ze schrok overal van....was continue aan het steigeren....doet ze echt nooit! Hoop dat dit 1 keer was en ze de volgende keer weer gewoon normaal doet.....ach soms heb je een mindere dag....

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:28

Jaa het is echt drama qua weer. Denk en hoop inderdaad dat dat het is.....weet nog niet wat ik morgen doe...aan de ene kant als het weer niet te slecht is en het gaat goed in de bak misschien nog naar buiten. aan de andere kant heb ik zo iets van "laar maar even" hahaha

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:24

Ooh ik heb dit met mijn shet gehad toen ik haar net had. Kreeg haar buiten ook absoluut niet naar de draf. Ik heb toen in de bak geoefend eerst om haar naar draf te vragen. En als ze dit niet deed met het touwtje richting haar kont zwiepen en zodra ze ook maar een paar drafpassen maakte direct goed belonen. Zo heb ik het er uiteindelijk ingekregen. Momenteel is het zelfs zo dat als ik een paar stappen harder zet dat ze zelf gaat draven om me bij te houden. ze zoekt dus haar eigen tempo om bij me te blijven...heerlijk

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:29

Dat is idd een goeie optie tijdens het longeren. Zelf gebruik ik er een longeerhulp voor, werkt ook altijd goed!

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:25

Nadat ponylief met me aan de wandel gegaan was van de week en me de bakbodem liet zien gaat het helemaal voor geen meter meer. Ze heeft denk ik ergens haar hoofdstel gesloopt, bit hangt veel losser en trek ik continue door haar mond heen. Vandaag van die rubberen ringen opgedaan, morgen eens kijken hoe dat gaat. Het rare is dat ze alleen linksom moeilijk doet wat ze voorheen nooit deed.

Mocht het probleem morgen niet over zijn ga ik haar sowieso tot aan het weekend rust geven en geen bit meer in doen. Wellicht wat gevoelig of pijnlijk in dr mond of dat ze ergens anders nog wat vast zit na dat incidentje. Mocht het dan het weekend nog steeds slecht gaan en geen verbetering inkomen dan ga ik hulp inschakelen, misschien even een DA of Tandarts er bij om iig verwondingen etc in de mond uit te sluiten. Mocht ik nog meer of erger afwijkend gedrag zijn laat ik uiteraard eerder een DA komen. Hoop dat het probleem alleen het door de mond trekken is en dat het met de rubberen bitringen opgelost is morgen....

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:03

Een zeiltje op de grond leggen en daar overheen laten lopen en langs laten lopen etc? Rotjes?

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:58

Wat leuk om bij iedereen de vorderingen te zien en om zoveel nieuwe mensen in het topic er telkens bij te zien komen! Als ik het zo zie lijkt dat idd wel Welshje ja.

Deze week niet heel veel met Bokt gedaan. Na de tegenslag die ik van de week in de training gehad heb heb ik de rest van de week even wat rustiger aan gedaan en een aantal stappen terug gedaan. Problemen waren niet alleen met het hoofdstel om maar ook met het halster. Heb van de week heel veel problemen gehad met linksom. Maar na veel werken op verschillende manieren alles weer rustig op gepakt. Aan het begin van de week herkende ik echt mijn pony niet meer, dat begint gelukkig al meer terug te komen.

Alles lijkt weer een stuk beter te gaan. Misschien morgen eens even weer de longeersingel omgooien en kijken hoe het in menpositie gaat. Als het maar even gaat stop ik gelijk om het positief te houden. Maar ik ga er nog even een nachtje over slapen of we er morgen klaar voor zijn. Moet het toch weer eens op gaan pakken....maar goed, er komt morgen een vriendin langs die iets meer ervaring heeft dan ik, misschien haar eens laten oordelen....

Ricie
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:36

Een tijdje weggeweest van dit topic. Een tijd wat minder actief geweest in dit topic. Wat is het leuk om te lezen hoe iedereen bezig is en blijft! Toen ik het topic van de week voor het eerst in tijden weer opende waren er ruim 25 pagina's bijgekomen dus om eerlijk te zijn niet alles meegelezen.

Een tijdje terug wat tegenslagen en terugvallen gehad in de training. Afgelopen tijd weer wat meer mee bezig geweest en voorruit gegaan. We hebben wel wat sprongetjes gemaakt. We zijn zelfs zover dat we al 2 keer naar buiten zijn geweest. Eén keer een heel klein stukje om te kijken hoe ze het deed. En de 2e keer een wat groter rondje. Maaar ik mag niet klagen, ik heb zelfs het idee dat ze het buiten beter doet en leuker vind dan in de bak!

Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie