Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

HopeMyDay

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:43

Ik kom me ook melden!
Ik heb een IJslander ruin uit 2014 die afgelopen jaar aangespannen beleerd is en die ik dit jaar ohz ga beleren. Hij heet Brandari (aka Bram). Hij is nu 1.37 en zit midden in een groeispurt dus ik heb nog hoop dat ie nog een stukje groter word.
Ik beleer hem met het zadel van mijn huidige oudere IJslander (17 inch) en die past heel goed op hem. Tegen de tijd dat hij helemaal uitgezwaard is krijgt hij zn eigen zadel.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:08

Afbeelding
Ja ik heb wel een foto maar geen goede haha

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:50

Inderdaad, ohz beleren zal niet heel ingewikkeld zijn gok ik. Hij is helemaal nergens van onder de indruk en de keren dat hij het zadel op heeft gehad was er ook niks aan de hand.
Ik heb ook een keer ons buurmeisje (4) op hem gezet en hij liep zo zijn rondje (dit uiteraard met iemand die het kind vasthield die haar er in 1x af kon tillen indien nodig)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:14

Hoeveel van jullie jonkies staan op ijzers voordat jullie gaan beleren? Die van mij in ieder geval vanwege aangespannen en ook de aangespannen oefen-wedstrijden die ik met hem (en zijn maatje van 14) dit jaar ga rijden. Sowieso rij ik aangespannen voornamelijk in het bos dus is het al nodig maar ik vraag me af hoe jullie dat doen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:20

@Kabayo dankzij jou kwam ik op het idee om het te vragen haha, die van mij had een jaar geleden (werd toen 3) ook van die rare poten toen hij uit de begrazing kwam. Inmiddels is het allemaal bijgetrokken en groeien zijn hoeven nu ook goed door. Het heeft wel zeker een half jaar geduurd...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:19

Nou ik had mijn kleine man ook zonder hoefijzers staan en heb hem daar ook aangespannen mee beleerd maar bij het tweespan kwamen we erachter dat hij zijn maatje (die wel ijzers heeft) gewoonweg niet bij kon stappen. Nu hij IJzers heeft kan hij dat wel, ook voor wedstrijden (met de trajecten) is het echt nodig in het aangespannen rijden.

Nou ben ik zelf helemaal niet van natuurlijk, gewoon een boomzadel, bit en met mennen een stang.
Wel kijk ik met beleren hoe hij groeit en hoe hij zich tegen die tijd gedraagt (sws is hij dan al 4/4.5)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:07

Nynkster schreef:
Jaaaa het “moet” van mezelf hoor Hahaha. Zijn natuurlijk geen regels die tegen jou zeggen dat jij je pony met een stang voor de wagen moet binden.
Als jouw pony dat vreselijk vindt is dat natuurlijk geen beginnen aan.
Maar aangezien het toch eigenlijk voornamelijk in de sport veel wordt gedaan vind ik het wel goed om het sowieso te proberen. Maar ook voor eigen veiligheid dat als ze op hok gaat dat ik net wat meer grip heb (denk ik). Tenminste dat was bij de aanspanningen die ik gereden heb het geval.

Lina is een kijkerige pony dus vandaar de keuze om in ieder geval de kleppen te proberen. Het gaat best goed als ze maar wel weet waar ik ben. Er is ook standaard 1 oor fel op mij gericht. Ik wil nog wel halve kleppen proberen dat ze niet naar achter kan kijken maar wel opzij. Dan kan ze niet gaan spoken als ze de wagen ziet :j

Ik wil hier toch even (als ervaren pony- en paardenmenner) op inhaken.
De rede dat ik hier alles met oogkleppen rij/beleer is vrij simpel, als je een onervaren jong paard beleerd zonder oogkleppen en je gaat voor het eerst door de bocht zal het paard uit instinct het idee hebben dat het word achtervolgt. Hier slaan heel veel paarden van op hol doordat de kar vaak ook hoger is (en ik heb het hier over 4 wielige karren, model recreatie) dan de paarden die dit simpelweg gewoon niet gewend zijn.

Stang is altijd een dingetje, er zijn heel veel verschillende stangen met verschillende sleuven.
Zelf rij ik alles op iets naar voren gebogen pompstangetjes. Ik heb bijvoorbeeld (en ik pak hier even mijn jonge tweespan IJslanders bij waar o.a Brandari deel van is en nee een jong span is niet een span met 2 jonge paarden :') het is een span dat nog niet zo lang samen is) 3,5 jarige Brandari op een dunne 12.5 ponystangetje met 2 leidselgaten lopen en 13,5 jarige Bodi op een 13 paardenstang met ook 2 leidselgaten lopen waardoor Bodi op een breder bit loopt dan Brandari. Hier is wel degelijk overna gedacht en dit heeft een reden, Bodi is een ontzettend harde werker maar kan ook verschrikkelijk overenthousiast worden en met een breder bit hoef ik minder druk te zetten om hetzelfde resultaat bij zowel Bodi als Brandari te halen.
Bodi heb ik overigens na een weloverwogen keuze naast Brandari gezet omdat Bodi ontzettend veel verkeerservaring heeft (en dus links staat), Bodi eigenlijk nooit (en dat meen ik) afgeleid is en dat heel gunstig is voor een jong paard dat nog niet zo veel gezien heeft.

Ik rij overigens alle paarden met de kinketting op 45 graden en alles in het bovenste leidselgat, je kan de leidsels ook door het oog doen maar dan trek je al gauw de voorkanten van het bit naar elkaar toe en word de neus (en dus ademhaling) beklemd.

Welk materiaal je gebruikt is afhankelijk van je paard, zo lang je maar naar je paard blijft kijken en daar constant alles op aanpast gaat het over het algemeen goed.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:15

Korte frontriemen op rijhoofdstellen loste ik altijd op door een losse frontriem van 10 euro ergens in de uitverkoop te scoren in maat full :')
Inmiddels hebben mijn IJslanders allemaal een cob hoofdstel met full frontriem en mijn tuigpaarden een full hoofdstel met cob frontriem dus ik hoef niks meer bij te kopen :') dat heet handig _O- _O-

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:56

Wij zijn ook begonnen met 3 met longeren hoor. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ik hem vanuit de begrazing kocht vorig jaar April en hij niet eens normaal aan een halster mee kon lopen. Nouja toen we 2 maanden verder waren konden we hem pas beginnen met longeren en lange teugel (eerst de hele basis opnieuw moeten doen, voetje geven voor hoevenkrabben, vaststaan en nouja het hele veulen abc dus).

in Juli waren we begonnen met inspannen voor een sulky (90 kilo excl. mensengewicht) en eind augustus/begin september ben ik tweespan gaan rijden met hem en mijn "oudje".

Normaal gesproken komen paarden hier met 2/2.5 en die bekend zijn met het veulen abc. Rond 2.5 beginnen we met longeren (ja met bijzet) en als dat heel goed gaat af en toe met balkjes. Daarna gaan we rustigaan de weg op (adh met een hoofdstel en bit) en mogen ze aan de lange teugel.
Als ze 3 worden rustig aan een keer voor de sleep en als ze 3.5 zijn voor de wagen.
Inrijden doe ik met "normale" paarden rond 4 en met de IJslanders op 4.5.
Inrijden gaat bij mij over het algemeen heel simpel want ze zijn al verkeersmak, kennen eigenlijk alle stemhulpen al en ik heb het bos hier om de hoek (80 meter over de weg) dus ik begin ook met alles gewoon in het bos. Rechtdoor is toch vaak fijner voor jonkies dan die ellendige bochten.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 22:48

Art_Ificious schreef:
Morgen gsm hele dag op luid en binnen handbereik. Hopelijk vergeten ze niet te bellen, transporteur zei dat het wel kon gebeuren dat ze niet bellen ivm drukte. Maar dan moet ik zelf even bellen.

HopeMyDay wat een mooie uitgebreide planning :)

Uitgebreid inderdaad :') Maarja ik moet ook een soort van "vaste" planning hebben met 16 beesten.
Ik heb toch wel vooral eigen fok die ik beleer en licht betuigd/bereden verkoop. Paarden met een goede basis is altijd wel vraag naar.

Uiteraard zijn de leeftijden die ik noem ongeveer he, hangt natuurlijk wel samen met hoe het paard zich ontwikkeld.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:19

AnnetteFlame schreef:
Lars - 12/04/2015
Zilver - 24/06/2015
Knox FX - 24/06/2015
Amado - 05-06-2015
Kaliber - 29/06/2015
Veronia - 09/04/2015
Brandari - 23/05/2014
Estrella - 04/05/2013
Fabian - 11/05/2014

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 18:11

Zilver - 24/06/2015
Knox FX - 24/06/2015
Amado - 05/06/2015
Lars - 12/04/2015
Veronia - 09/04/2015
Kylie - 06/04/2015
Kensi - 03/04/2015
Spekkie - 10/01/2015
Lina - 13/05/2014
Limo - 13/05/2014
Fabian - 11/05/2014
Brandari - 23/05/2014
Estrella - 04/05/2013
Infinity 11/05/2013
Diego - 04/06/2013

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:36

Nog een vraagje die ik er even ingooi omdat ik merk dat veel mensen om me heen het doen.
Wie beleerd er ohz bitloos?
Ik iig niet, ik beleer op een dubbelgebroken watertrens. Mijn paardje loopt heel goed op stang voor de wagen (en op de trens ook bij longeren en lange lijnen).

Ik beleer eigenlijk alles op watertrensjes maar wat is jullie reden om dat niet te doen?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:52

De reden dat ik het niet doe is trouwens omdat je dus geen menpaard bitloos wil beleren :')
Mijn ervaring is dat ze bitloos wel gemakkelijker door je hand heen komen (en dan zeker de oudere paarden die altijd met bit zijn gereden).
Ik heb bijvoorbeeld (en daar is ie weer) mijn 14 jarige die als ik hem op een anatomisch gevormd bit zet keihard doorloopt terwijl als ik hem op zn gewone bitje rij (een niet anatomische) of op een stang voor de kar zet hij gewoon wel een rem heeft.

Ik ben overigens totaal niet van mening dat het fijner is voor het paard (nou ben ik wel van het simpele watertrensje en stille hand rijden). Maarja ieder zn eigen mening en daarom vraag ik er juist naar :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:02

Cera_D schreef:
Er zijn zelfs mensen die bitloos mennen :') Maar dat zou ik nou ook weer niet doen...

En precies zo heeft iedereen zn eigen meningen daarover en zo heerlijk dat het allemaal naar voren komt in deze groep hier zonder dat er ruzie ontstaat! Ik zit zelfs in een fb groep waar er ruzie ontstaat over een foto naast het verhaal waarbij in het hoekje te zien is dat het paard een bitje in heeft, de extremistische nh'ers hahah, ik ben zelf meer een gematigde nh'er (zo veel mogelijk natuurlijk met een goede dosis gezond verstand erbij)

Haha het is ook mijn bedoeling om de meningen van iedereen te horen, we kunnen allemaal van elkaar leren. Je hoeft niks aan te passen maar als iemand goede argumenten heeft kan je er overna gaan denken en dat vind ik heel leerzaam.
Dat eeuwige gezeur van de extreme NH'ers die altijd overal uit de hoek komen word ik ook wel zat hoor :')
Gematigde nh'ers heb ik dan wel weer respect voor maar het soort dat bij iedere bitring roept "SIELUGH" kan ik echt niet aan :')
Zolang er argumenten zijn waar iemand wat mee kan is het goed :j

Bitloos mennen is wat mij betreft je eigen graf graven, net als oogkleploos mennen. Oogkleploos kan echt alleen als je paarden super opgeleid zijn en ze bekend zijn met de kar/het werk en totaal nergens van onder de indruk zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:16

Cera_D schreef:
Precies! Zolang je maar kijkt naar wat je paardje nodig heeft en aankan en wat werkt voor jullie beide kan het nooit echt fout gaan.

Precies, als het paard maar op nummer 1 staat.
Dat is ook nog een puntje wat ik heel naar vind, mensen zetten heel gauw zichzelf op 1.
Uit overtuiging je paard geen ijzers geven (of wat voor beslag/hoefschoenen dan ook) terwijl je paard zijn hoeven veel te hard slijten en iedereen dat ziet vind ik ook te ver gaan.

Ik zei ooit tegen een iemand die ontzettend fan is van natuurlijk bekappen "als de hoef harder slijt dan dat het aangroeit, dan moet daar toch wat aan gedaan worden?" ze reageerde met een "nee dat hoeft niet want.." :') dat gaat me te ver (en t vrouwtje reed nog 2x per dag ook uit overtuiging, paard had vrij duidelijk pijn).

Maarja de dierenarts heeft ook nooit gelijk bij dat soort mensen, nog zoiets :')

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:57

Caily schreef:
Wat sneu... Ik snap wel wat ze wilde zeggen. Dat als een hoef te hard slijt, er een signaal af wordt gegeven in de straal waardoor de hoef ook harder zal gaan groeien, en hoe harder de hoef groeit, des te harder het materiaal is wat de hoef maakt. Op den duur lost het probleem zich dus idd vanzelf op. Maar dan moet je je paard wel die tijd gunnen :+ en dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.

Ik ben ook van het natuurlijke in de basis, maar als ik van de zomer meer rij dan de hoef groeit, komt er gewoon een ijzer onder. En aangezien mijn paard heel natuurlijk :+ buiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk :Y) nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is :P

Dat wílde ze niet zeggen, het verhaal van haar was erg lang en kwam erop neer dat ik maar niks moest zeggen want ik wist er niks van.
Ik kan je verzekeren dat ze niet meer opleiding heeft dan ik in hoefbekappen maarja..

Welkom alle nieuwkomers!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:49

Murosch schreef:
Hebben jullie eigenlijk ook nog meer paarden dan jullie jonkie? Ik heb nog een drachtige mini en een rijpaard (de moeder van mijn jonkie).

hehe ja dus :j

Nog 2 extra IJslander ruintjes (van 14 en 10)
6 tuigers (van de leeftijden 21 ruin, 19 merrie, 16 ruin, 6 ruin, 4 merrie en 1 merrie) Met die van 19 en van 4 drachtig voor 2018
1 fjorden ruin (van 8 jaar)
2 friezen merries die ook drachtig zijn (7 en 6)

Mja ik heb er te veel :')

Edit: Ik heb gemiddeld 3/4 veulentjes per jaar en hou alleen het beste aan.
Van 2017 heb ik dus 1 paard aangehouden, de 4 jarige en 6 jarige heb ik ook zelf gefokt.
De 6 jarige is mijn concourspaardje in spé, de 4 jarige is nu drachtig (net als haar moeder) van tuigpaardhengst Nando.

De friezinnen zijn drachtig van Pier 448 en Haitse 425
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 21-01-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:03

kvulden schreef:
Hoe hebben jullie het gedaan net het eerste zadel? De paarden zullwn vast nog groeien. Dus ben benieuwd hoe jullie er mee om gaan.

Nou ik heb een 14 jarige IJslander met ongeveer dezelfde bouw (zegmaar dezelfde) als mijn nu 3.5 jarige.
Het zadel is al nagekeken door degene die hem aangemeten (en met de hand heeft laten maken) heeft voor mijn 14 jarig en hij ligt echt heel goed op mijn 3.5 jarige.

Ik beleer Bram daarom met het zadel van Bo, mocht Bram nog langer (en groter) worden heb ik hier nog een IJslander die wat groter/langer is (zadel van Bo is 17 inch, zadel van deze is 17.5 met beide een 34 boom. De zadels hebben exact hetzelfde model).
Als Bram eenmaal uitgegroeid is krijgt hij zijn eigen op maat gemaakte dure zadel.
Tuigen passen echt lang :') De tuigen die ik heb passen op alle 3 de IJslanders dus die gaan nog wel mee totdat ze echt helemaal op zijn.

Gisteren heb ik trouwens nog even met Bram en Bo in het tweespan gereden (voor het eerst sinds de storm van vorige week donderdag, tussendoor alleen enkelspan gereden) en wat ben ik blij dat Bram zn koppie koel kan houden.
Bo was zo druk met al zn energie pff hij heeft zeker 1.5 kilometer alleen maar getölt vanaf het moment van vertrek dus ik ben heel trots op mn jonkie dat hij zich daar helemaal geen fluit van aantrekt :j

Bram is trouwens het jonge paard in het verhaal :') Ik ben nog wel eens verwarrend als het op namen aankomt.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:18

kvulden schreef:
Voor Rosie heb ik ook tuig. Wil binnenkort beginnen met lange lijnen. Ik krijg zelf af en toe menles. En dan hoop ik dat het dit zomer lukt om haar te mennen. Ik denk wel dat ik dat laat doen in de eerste instantie. Hebben jullie het zelf gedaan? En op welke leeftijd begonnen. Rosie wordt in april 3.

Ik heb het zelf gedaan afgelopen jaar maar heb dan ook best veel ervaring met beleren en mennen.
Onze eerste Tuigers hebben we ook laten betuigen maar dat is al 10 jaar geleden :')

Wij beginnen meestal een paar maandjes nadat ze 3 zijn geworden, Bram is beleerd in Juli/Augustus 2017 en is van 23 mei 2014.
Mijn advies is om niet zelf te beleren als je niet meerdere paarden hebt gereden voor de wagen.
Wil je het wel zelf doen, zorg er dan altijd voor dat je minstens 2 anderen bij je hebt.

Ik begin altijd met het wennen aan de stemhulpen (voorwaarts, stap, drrrraf etc.) daarna het schofje, dan het borsttuig erbij, dan los de oogkleppen (wil nog wel eens met schaduwen voor problemen zorgen), dan alles aan de lange lijnen en daarna gewoon de kar erachter (evt. met iemand die ervoor loopt).
Of je wil slepen is aan jou.

Met wat voor een wagen wil je beleren? Ervaring leert dat lichte karren het fijnste zijn (met voorkeur een sulky). De eerste paar keer iemand mee op de fiets en niet te veel bochten maken (naar buiten is vaak makkelijker dan in de bak omdat krappe bochten maken met een lamoen nog wel eens voor gedrang wil zorgen).
Als je met sulky beleerd dan eerst de sulky erachter, jij zit er dan niet op maar loopt naast de wagen. Zorg er in dat geval ook voor dat er iemand voor het paard loopt die hij kan zien.
Daarna ga jij op de kar zitten (ALLEEN!) en pas als dat goed gaat kan degene die voor het paard loopt naast je gaan zitten.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:36

kvulden schreef:
Ik heb een licht karretje. Geen Sulky, maar wie weet. Ik heb niet veel ervaring met mennen. Heb het wel met mijn shet gedaan. Die heb ik niet echt hoeven beleren. Die deed alles gewoon. Ik heb nu zelf 2 lessen gehad. En daar kunnen ze ook helpen met leren. Dat leek me op zich niet zo'n slecht idee. Maar dacht dat ik bv lange lijnen zelf al wel kon oefenen. Ik probeer haar nu alles te leren op de stem.

Wat voor een kar heb je?
Als je genoeg mensen bij je hebt dan moet het goed komen, zolang er dus iemand bij is met kennis.
Tegen de zomer heb je al wat meer lessen gehad dus zal je ook meer kennis hebben van het mennen en de manieren van mennen.

Je goed inlezen is sowieso een goed idee. Leer de verschillende problemen kennen en welke oplossingen er zijn.
Als je zelf nog nooit een paard hebt beleerd dan is het goed om er hulp bij te halen, dus mijn advies.
Breng hem weg om te laten beleren of haal er mensen bij die eerder paarden beleerd hebben zodat je zelf het proces kan bekijken.

Jaja die van mij is al in 2017 aangespannen beleerd, 2018 word het ohz beleer jaar. Hij is al zadelmak trouwens :') ook ons schreeuwende buurmeisje heeft er een keer opgezeten dus in principe is hij alles mak :j
Ik sleep eigenlijk nooit trouwens, slepen is hier alleen nodig als het paard nog niet klaar is voor de kar (qua gewicht o.a) Ik heb met Bram ook nooit gesleept.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:14

Zeker altijd iemand mee, in het begin eigenlijk altijd 2 mensen.
Ook in de bak heb ik er altijd mensen bij (mijn "hangers") 1 bij het enkel- en tweespan 2 bij het vierspan.

Degene die je meeneemt (zeker in het begin) moet niet bang zijn voor paarden ( of twijfelen) mocht er wat misgaan, altijd klaar staan om takken uit je wielen te verwijderen en moet stil achterop kunnen zitten.
Ik heb altijd een vast team, neem eigenlijk nooit iemand van buiten mee tenzij ik iemand mee moet nemen voor bijvoorbeeld een sponsorrit.
Mijn team bestaat uit 5 mensen, ik kan altijd wel iemand bereiken.

Degene die meegaat moet ook een werkende telefoon hebben (ervaring mee) :')
Hoe oud zijn de kinderen? Vanaf een leeftijd of 14/15 zijn ze vaak wel mans genoeg om een pony te grijpen indien nodig.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:30

kvulden schreef:
Ja mijn oudste is bijna 18 maar interesseert zich er niet heel erg voor. Mijn 2 jongsten wel, maar die zijn 11 en 8.

Die van 11 zou je nog wel kunnen vertellen hoe ze voor een paard moeten staan wanneer er ergens op gewacht moet worden en bij het aanspannen.
Het hangt ervan af hoe "dapper" hij/zij is om daadwerkelijk als groom te figureren maar in de wei/bak moet het zeker kunnen.

Voor naar buiten zou ik me wel houden aan ongeveer 14/15 jaar oud. Wel het makkelijkst mocht er wat gebeuren.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:53

Voor de schoft kan je ook naar het zadelatelier. Zij heeft heel veel ervaring met "gek" gebouwde paarden zoals spanjaarden en IJslanders.
Die zadels kosten wel wat maar dan heb je ook wat, handgemaakt in Engeland.
Ze meet je hele paard op en geeft die metingen door aan het atelier in Engeland waar het zadel met de hand gemaakt word.

Dit is uiteraard niet iets wat je doet voor een jonkie (vanwege de prijs) maar voor een ouder paard zeker aan te raden!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:06

moonprayer schreef:
@dawson hij is zoo knap <3

Succes met het herstel, steeds afspoelen en wandelen??

Devoto is nu pas 3 en een halve week geleden gecastreerd volgens mij, maar lijkt al heel mooi rustig.
Hij was door de verhuizing en castratie wel ietsje ingevallen, maar dat is zelfs alweer bij getrokken.

Hij veranderd wel nog echt met elke week, hebben jullie dat ook?

Ja dat veranderen ken ik wel, zeker nu hij besloten heeft dat het tijd wordt om al zijn vacht los te laten..
Nee ik zie hem steeds groeien en breder worden.. Ik hoef zelfs mijn enkelspan tuig niet meer te verstellen als ik hem van Bo op Bram leg (op de rugriem na.. Bram heeft 2 gaten langer dan Bo en Bram is 10 jaar jonger)
Het is zo prachtig als je ze groter ziet worden.
Zeker na de castratie ga je verschil merken (na een half jaar heb je echt een heel ander paard)