Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:27

@Murosch ; gecondoleerd en sterkte.
@Brechtcarlos; Wat fijn dat je er weer op gezeten hebt, gaaf :D
@Kabayo; WoW longeren zag er weer goed uit, wat een beweging ! En mooie dekjes heb je gekocht :D
@Limo; Wat spannend dat je hem gaat wegbrengen. Ik denk dat het een goede beslissing is. Wel echt opzoek naar een goede plek dat lijkt me heel lastig. Ik zou ook echt gaan kijken als de mensen aan het werk zijn :j Ik heb verder geen tips ofzo want ik woon totaal uit de richting. Wat goed dat de osteopaat geweest is. Fijn dat je weet wat eraan schort en ermee aan de slag kunt.
@nynkster; oh spannend! De tandarts.. Is de jouwe ook wat ouder dat je die nu al laat komen? Mijn tandarts (op de kliniek) zei dat het nu echt nog te vroeg was met 2,5/3.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:37

Ik ben met Lars gisteren naar de schriktraining geweest. Het was eigenlijk helemaal niet leuk :o

Het was op vreemd terrein (20min. rijden) en ik was er zelf ook nog nooit geweest. De locatie was heel oud, donker, vies en nat. Lars durfde letterlijk niet naar binnen. 10 minuten over gedaan :o Niemand kwam ons gedag zeggen of welkom heten. -O-

Er deden veel paarden mee die echt schrikkerig waren en de mensen gingen daar nogal gestrest mee om. Er werd zelfs tegen elkaar gescholden :oo 1 Paard sloeg en 1 stijgende. 2 waren er verder aan 't wegspringen en dat is opzich niet erg maar ik liep er als enige naast en ik vond het dood eng :o Na 10 minuten had ik al 3x een ander paard in m'n nek. Ik kon me niet meer concentreren op Lars dus ik heb hem overgedragen aan mijn vader.

Die heeft het verder nog 45 minuten volgehouden. We gingen eerder naar huis maar het hele terrein stond bomvol en alles ingeparkeerd terwijl het super klein en krap was. Het regende keihard en mensen allemaal super boos weer op elkaar. Pff nee daar gaan we nooit meer heen..

Op Lars ben ik wel súper trots <3 Ondanks de nare sfeer en locatie heeft hij zich enorm goed gedragen en alle obstakels gedaan (sommige dingen wat spannend maar wel gedaan). Ook het laden ging top, zelfs terug toen het dus donker was, hard regende en mensen mega een het mopperen waren en er veel drukte was buiten.

Als training was het een 10 maar als leuk uitje was het een 1 :=

Hier nog wat foto's.. Slechte kwaliteit, heb ze mega moeten bewerken omdat het daar zo donker was.

Belletjes machine. Hij vond het reuze interessant.

Afbeelding

Zijl was eerst eng maar al snel ging het top.

Afbeelding

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:52

@Kabayo; Ahh balen van je deken.. deze had je toch niet zo lang? En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :D Hoe heet hij/zij?
@Art; Sterkte met je zoektocht, lijkt me echt onwijs lastig. Ik zou zelf niemand goed genoeg vinden denk ik :')

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 18:55

Oh ik zie dat hij Sem heet :D Lekker simpel en kort, ik hou ervan :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:14

Art_Ificious schreef:
Tja laat je je paard na wat twijfelen in de piste met stalgenoot haar pony en zus haar paard.

Beginnen die van stalgenoot en Limo elkaar te slaan.
Stalgenoot ziet haar pony manken en doet beetje lastig. Begrijp het ook wel is niet fijn je pony zien manken door een slag van een ander.
Toen dierenarts weg was (herhaling rhino) haalde ik limo van stal, wou even longeren.
Zie ik plots bloed op de kogel.
Been met licht van gsm bekeken, een snee.
Pony van stalgenoot heeft ijzers dus waarschijnlijk is het daardoor.

Zit op een lastige plaats waar de huid dun is en de wondranden zijn ook wat teruggetrokken.
Mijn zus was gelukkig nog aanwezig en heeft een EHBO koffertje op stal. Ontsmet met isobetadinezeep afgespoeld en daarna wondzalf erop.
Nu hopen dat het niet gaat ontsteken.

Heb nog even gestapt met Limo.
Hij heeft vlak na het voorval ook helemaal geen teken van pijn gegeven, niet gemankt ofzo. Sterke man :)
Helaas had ik het dan wel kunnen laten bekijken door de dierenarts. Nu heb ik het pas ontdekt toen de dierenarts weg was.

[ [url=m/kMckyj.jpg]Afbeelding[/url] ]

WoW schrikken zeg :(:)
Ik vind het er ook uit zien als een mooie wond. Als hij schoon is en niet dik wordt komt dat wel goed denk ik.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 07:59

Haha Jaa ik zeg ook regelmatig ‘koddig’. Ik vind dat zo’n leuk woord. Ik bedoel het ook een beetje als schattig :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:14

Art_Ificious schreef:
Zoe thnx.
Ik wou eigenlijk honingzalf halen bij de apotheek dinsdag.

Dat heb ik ook gebruikt ja toen mijn rijpony een flinke wond had en heb er goede ervaringen mee :j

Ik ga Lars ook zelf beleren. Ik heb er geen ervaring mee maar ik ga er niemand anders oplaten. Ik red me wel. (Met hulp uiteraard)

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:42

Voor Lars heb ik ook geen dekens nog alleen in de zomer een vliegendeken/eczeemdeken omdat ik hem ervan verdenk een eczemer te zijn.

Volgende winter ga ik hem wel (deels) scheren :j en dekens opdoen. Merk geen idee nog, voor mijn Shet heb Nika dekens en die zijn top.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:17

Jessica24 schreef:
xApple schreef:
Voor Lars heb ik ook geen dekens nog alleen in de zomer een vliegendeken/eczeemdeken omdat ik hem ervan verdenk een eczemer te zijn.

Volgende winter ga ik hem wel (deels) scheren :j en dekens opdoen. Merk geen idee nog, voor mijn Shet heb Nika dekens en die zijn top.

Ik hoop dat je ongelijk hebt qua Exzeem xApple.
Het hoeft geen probleem te zijn als het onder controle is maar toch.
Ja Nika dekens zijn ook fijn. Hoewel ik geen idee heb of ze die ook in grotere maten hebben.

Ja ik zou er echt zó van balen. Mijn vorige fjord was ook een flinke eczemer.. En hoewel ik dat bijna altijd goed onder controle had was het echt een gedoe en heel veel extra werk. En heel rot voor het paard natuurlijk. Maar zijn moeder had het ook :o

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:21

@Murosch; die staat haar goed zeg! :j Mooi hoor.

Hier maken de paarden niet zoveel van vuurwerk. We wonen ook lekker afgelegen dus hebben er weinig last van. Ik hang om 23.30 nog even een paar flinke hooinetten op en ze redden het wel.

Vanmorgen lekker gereden met mijn 4 jarige bij de vereniging.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:57

Hier alles goed gegaan ondanks dat de buren wel vuurwerk hadden (had ik niet verwacht).

Om half 12 heb ik flink hooi gevoerd en om 00.15 even gaan kijken maar ze stonden rustig te eten. En ze staan in een inloopstal waar ze wel echt alles kunnen zien en horen. Dus ik ben super tevreden.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:42

@Tinekevd; Wat leuk dat je dochter gaat inrijden. Lijkt me echt tof om dat samen te kunnen doen.
@Murosch: Haha nee ik zou niet direct je dochter erop zetten :D En inderdaad 2018 is ons jaar :D **\O/**
@Kabayo; WoW wat een gedoe met die stallen. Ik vind het er ook niet echt stabiel uitzien of vertekent dat door de foto’s? Gelukkig niemand gewond geraakt. Leuke foto’s, Zilver had genoeg energie dus :D
@Art; Duimen dat het goed blijft gaan met de wond! :)

Ik heb vanavond met Lars lange teugels gedaan (hoe zeg je dat? Lange teugelen ?! :+ ) De 1e vijf minuten waren een uitdaging maar daarna ging het goed dus ik ben na 10 minuutjes gestopt. Van de week ga ik het weer doen.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 20:06

Hmm de 1e 5 minuten was hij veel aan het draaien en was hij niet echt doorlopen maar heb er even naast gelopen, het sturen even gedaan terwijl ik ernaast liep en daarna ging het beter +:)+

Ze waren ook nog even wat vuurwerk aan het afsteken terwijl we bezig waren maar hij gaf er niet om. :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:16

@Murosch; ik liep erachter maandag :) Dat doe ik om het sturen te oefenen en voorwaarts en halthouden op stem en teugelhulpen. Zodat hij dat hele gebeuren al kent als ik erop ga.

Lange lijnen longeren snap ik niks van, dat gaat altijd in de knoop bij mij :')

Sterkte met de tandarts Nynkster, gelukkig hoef je niet zelf :D Ik haaaaaat de tandarts.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:55

@Nynkster; Oh die jongen herken ik. Die komt ook wel eens in de kliniek in Middenmeer. Hij heeft de Quarter van mijn vader ook gedaan. Aardige jongen.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:34

Ja hier waren we er ook erg tevreden over :j

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:03

Wij hebben zelf thuis geen binnenbak maar wel een super goed gedraineerde buitenbak die wel nat wordt maar na een halve droge dag is de bak ook weer droog en hij wordt nooit helemaal nat, 1 hoek blijft altijd droog :D dus ik kan wel altijd longeren oid. We zijn ook lid bij de vereniging hier om de hoek dus we gaan ook gemiddeld 1x per week daarheen. Daar zijn 2 binnenbakken, 1 gewone afmeting en 1 dubbele afmeting.

Hier ook méga wind maar gelukkig niks kapot gewaaid. Ook de paardjes buiten maar die staan altijd buiten.

Leuke he Murosch dat ze de tandjes kwijtraken, ik vind het zo schattig :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:31

Stoer :D Ik hou sowieso niet van lange manen. Ja bij Friezen of Haflingers als het echt heel mooi en vol is. Vaker zie je toch een zielig, dun bosje manen op die hals omdat baas het persé wil laten groeien. Bij fjorden vind ik het helemaal super lelijk. Maar dat mag ik wel zeggen toch O:)

1 van mijn Shets heeft ook lange manen en die heeft ook een méga volle bos. Gaya had dat ook maar die kon ik niet meer uit elkaar houden en ik wilde niet knotten/vlechten voor wedstrijden :+

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:49

@Nynkster: oh ik vond die lange manen bij de jouwe wel tof eigenlijk :D
@SBvravour: oh wauw mooie dekens! Kwaliteit is ook heel belangrijk toch.. Hier krijgt mijn fjord van net voorjaar ook een dure eczeemdeken :j En als hij echt te klein wordt kun je hem altijd verkopen.
@mavantos: Welkom, wat een enorme knapperd zeg.
@Art: froefroe?! Hahaha dat betekent toch pony? Ik vind dat woord hilarisch _O- Beterschap trouwens :(:)
En wat leuk dat jullie een schriktraining gaan doen!! Vast een super goeie oefening.
@Amado: Zo dat is een flinke bult. Beterschap!
@Cera_D: Bij een bonte vind ik lange manen wel grappig eigenlijk. Misstaat hem niet.
@Kabayo: Wat leuk, een jubileum :D En die foto _O- Lekker dat jullie gefietst hebben, dat doe ik niet met Lars hoor, wel met de Shetties.
@Murosch: hoofdstel staat haar goed zeg :j Ik vind haar alleen totaal niet volwassenen lijken :o Echt nog puppy paardje. Maar dat is ook een beetje eigenaar eigen geloof ik. Ik vond Lars al een hele jongen, tot ik bij die schriktraining kwam.. ik dacht echt.. :o hij is echt nog een baby qua uiterlijk. We vinden al snel dat ze al zo groot worden omdat we ze van veulen af aan hebben misschien. Nouja dat geldt in ieder geval voor mij :D
@Nynkster: Die foto !!!! _O- _O-

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:52

Hier heb ik Lars vorige week voor het eerst ‘echt’ gelongeerd. De vorige 3 keren was meer oefenen met rond lopen en stappen/draven enz. Nu 20 minuutjes gelongeerd en het ging top. Ben blij dat ik een stukje kan afzetten in de bak want een fjord is toch wel weer even wat anders dan een Shet :D

Afbeelding

Ik hoop dat het snel wat minder koud wordt want de buitenbak is nu bevroren :o

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 14:35

Steigeren doe ik niet hoor, ben sowieso niet echt van het vrijheidsdressuur. Vaak zie ik alleen maar paarden met oren in de nek zeuren om snoep of je hand er al bijna afhappend nadat ze een kunstje hebben gedaan.
(Daarbij wil ik alleen aangeven waarom het niks voor mij is).

Ik ga vanavond weer longeren, de bak is redelijk ontdooid :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:25

Hij lijkt dik :') En bedankt he.

Hij is niet te dik. Wel een enorme wintervacht waar op sommige plekken gewoon hele plukken haar uitkomen. Onder zijn buik en zijn hals bijvoorbeeld. En natuurlijk nog totaal
onbespierd.

Ik vind die enorme vacht zó lelijk. Volgend jaar lekker scheren :D
Laatst bijgewerkt door xApple op 09-01-18 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:17

Kabayo schreef:
xApple schreef:
Hij lijkt dik :') En bedankt he.

Hij is niet te dik. Wel een enorme wintervacht waar op sommige plekken gewoon hele plukken haar uitkomen. Onder zijn buik en zijn hals bijvoorbeeld. En natuurlijk nog totaal
onbespierd.

Ik vind die enorme vacht zó lelijk. Volgend jaar lekker scheren :D

Het was niet als belediging bedoeld! Sorry :( Zilver is ook hardstikke dik hoor _O-
Ja bij die wollebaaltjes vertekend het snel.

Even inhaken op het ijzer gebeuren , ijzers is niet alleen bedoeld voor het minder laten slijten of dat je paard zulke harde hoeven heeft. Als ze een oft andere ziekte krijgen zouden ze toch misschien wel ijzers nodig hebben of misschien net zoals ik voor de beenstand. Maar na de keuring (eind juni pas) gaat ze weer lekker blootvoets.

Ziet er goed uit annetteflame!

Ilsey ben het niet met je eens. Deze franse stand kan je in mijn ogen niet anders oplossen. Dit groeit niet vanzelf recht. Al ben ik wel benieuwd hoe jij het dan zou doen.

Ik vraag mij langzamerhand wel een beetje af of iedereen hier "natural"is. Met name ijzerloos en alles natuurlijk

Haha nee joh geeft niks ik kan wel wat hebben :+ Maar die fjordenvacht vertekent enorm.

En over ijzers.. Ik heb er niks op tegen, onze Quarter had ze ook écht nodig nou prima toch. Ik heb ze voor mijn eigen paarden niet gehad maar mocht t nodig zijn gaan ze er onder.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:40

Ik ben qua huisvesting wel natural minded en echt voor 24/7 buiten met goeie schuilstal en goeie droge bodem.

Ruwvoer onbeperkt kan hier niet met deze rassen (DAN WORDEN ZE DIK :') _O- )

Bitloos doe ik niet want ik heb wel wedstrijdambities met Lars. En ik ben van mening dat netjes met bit rijden helemaal niet paardonvriendelijk is.

Ik had gister geen zin meer om te longeren dus vanavond gedaan. Hij was weer hartstikke braaf. Af en toe een beetje té braaf ~~}>

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:32

Geintje natuurlijk hé :D Strakke sperriem vind ik ook vréselijk...

Jaaa Lars is wel een beetje traag af en toe :') Maar beter een beetje sloom dan een energie bom. Ik heb hem vandaag opgetuigd in de longeerkraal om even te testen hoe dat ging maar hij bleef perfect stil staan +:)+ Alleen met aansingelen stapt hij nog achteruit.

Super gaaf trouwens van je stage !! :):) Hou ons op de hoogte.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3