Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Cera_D

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:47

Amando is toch ook wel echt een leuke pony, welk ras is hij?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:20

@Nathiie Wat spannend zeg! En welkom

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:07

@xApple daar komt al een berg van af zeg!

Diego begint ook nog niet, en gelukkig maar want hij staat 24/7 buiten zonder deken (heeft hij ook niet nodig en zolang het mogelijk is blijft hij ook lekker zonder staan), als hij dan al zijn vacht verliest wordt het wel heel koud.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:34

Mooi zadel zeg! Semi boomloos toch?

En @Kabayo, tuurlijk ken jij je eigen paard het beste maar friezen staan er wel echt om bekent dat ze een zwakke rug hebben... Tuurlijk kunnen die 5 min zo nu en dan echt geen kwaad, juist extra leuk om zo nu en dan uitzicht van bovenaf te hebben :) . Maar het is wel handig om in de gaten te houden dat je niet per ongeluk te enthousiast doorgaat omdat ze het zo goed doet, er kunnen dan problemen ontstaan die pas op haar 14e naar voren toe kunnen komen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:55

@Kabayo Dan komt het zeker wel goed met jouw Zilver, wel echt stoer hoor dat je er zo zonder zadel op bent gestapt en dan zelfs nog in draf, toch altijd lastiger met friezen ;)

Ik kon na twee maanden nog steeds niet kiezen tussen de twee hoofdstellen, dus heb ik ze maar beide besteld (en twee verschillende maten van de Micklem omdat die lastig is qua maatgeving). En uiteindelijk heb ik toch voor de Micklem gekozen omdat hij gwn veel mooier zit.

Afbeelding

(Lijkt nu heel strak te zitten maar komt door zijn gigantische bos haar en helaas lukte een betere foto niet, want je hoofd stil houden is ook suupperrr moeilijk)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:32

Bruin, zodat hij matcht met mijn zadel ;) . En tot nu toe bevalt hij heel goed, hij reageert er even goed/slecht op als op mijn normale sidepull (het concept dat als je hoofd om wordt gevraagd dat de rest van het lichaam ook mee moet is natuurlijk ook wel heel ingewikkeld haha) maar op de kaptoom loopt hij super! Dus tot nu toe al best wel tevreden.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:44

Nou ik dus :D En ik heb er voor gekozen omdat ik toch van mening ben dat het fijner is voor het paard (als je met een stille hand rijd en er geen kilos metaal in hangt kan het natuurlijk ook geen kwaad), als je je paard dit al vanaf jongs af aan aanleert reageert het paard hier zeer goed op en kan je ook hogere dressuur rijden zonder bit (of zelfs met alleen neckrope, zoek maar eens Alizee Froment op) en daarbij zal een paard als hij echt bang is/weg wilt even makkelijk door een trensje heen lopen als door bitloos. En daarbij zie ik zelf geen nadelen aan bitloos dus waarom niet :o

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:58

Er zijn zelfs mensen die bitloos mennen :') Maar dat zou ik nou ook weer niet doen...

En precies zo heeft iedereen zn eigen meningen daarover en zo heerlijk dat het allemaal naar voren komt in deze groep hier zonder dat er ruzie ontstaat! Ik zit zelfs in een fb groep waar er ruzie ontstaat over een foto naast het verhaal waarbij in het hoekje te zien is dat het paard een bitje in heeft, de extremistische nh'ers hahah, ik ben zelf meer een gematigde nh'er (zo veel mogelijk natuurlijk met een goede dosis gezond verstand erbij)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:07

Precies! Zolang je maar kijkt naar wat je paardje nodig heeft en aankan en wat werkt voor jullie beide kan het nooit echt fout gaan.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:33

@Caily welkom! Leuk nog een bonte pony erbij, ziet er naar uit dat je al lekker onderweg bent.

Ja dat soort mensen snap ik ook echt niet hoor! Ik heb gewoon geluk dat mijn paardje perfect past bij de manier hoe ik hem het liefste wil houden, kei harde hoeven, een mega vacht (hij had het niet eens koud tijdens die sneeuwstorm van december en hij maakte niet eens gebruik van de schuilstal) en hij is zeer gevoelig op de hulpen dus bitloos werkt perfect bij hem. Maar als je paard niet past bij je wensen die je daarvoor hebt zul je toch echt je wensen aan moeten passen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:13

@Paardenfan25 Welkom, wat heeft je fjord een leuk kleurtje zeg!

Jaa tuurlijk, zo heb je bij elke 'stroming' mensen die het compleet fout doen en beter helemaal niet op hun paard kunnen stappen... En ja in dat geval kan je er dan wel beter een normaal trensje bij pakken, dat is dan wel eindeloos veel paardvriendelijker, gewoon kijken wat per koppel het beste communicatie middel is. Zo heb ik toen ik 12 was zelf mijn verzorgpony ingereden (niet al te veel commentaar daar op, ik weet ondertussen ook beter ;) ) en elke keer dat ik er op probeerde te stappen met bit werd hij gek, net zo lang en hoog stijgeren tot ik er via de kont weer af gleed. Vervolgens bitloos geprobeerd en met een half jaartje reden we zo saampjes door de wei:
Afbeelding
(zonder cap alleen voor de foto)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:14

Wat een leuke paarden toch allemaal!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:01

Jaa dit hoofdstel zit zeker beter!

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:42

Van tijdgebrek heb ik ook last hoor, zo midden in een examen jaar zitten zorgt nou niet echt voor veel vrije tijd :') . Ook is het motivatie level flink gedaald door de typische Nederlandse winter, maar we hebben geen haast en in de lente gaan we weer echt fanatiek aan de slag.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:24

Lekker veel paarden erbij zeg, en wat een leukers zeg (vooral dat koppie van die van Nynkster <3 ). Ik heb zelf helaas alleen maar Diego, wat ook wel logisch is aangezien ik nog een middelbare scholier ben en alles zelf moet betalen. Anders had ik er nog wel 5 bij :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:18

Ik zou zelf voor boomloos gaan (maar ik ben dan ook een boomloosfan :P ). Het is echt eindeloos veel goedkoper als je paard nog in de groei zit, zelfs incl de pad erbij, en tegenwoordig kan je ook halfpads voor je boomloos zadel kopen zodat je normale dekjes eronder kan leggen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:44

Limo lijkt er in ieder geval lol in te hebben hahah

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:07

En ik zit dan weer in Bergen, centrum Noord-Holland

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:41

Die van mij krijgt hooi naast het beetje gras dat nog op de wei staat, daarbij geef ik hem per dag een halve schep 'je paard gezond en fit', een vitamine/mineralen brok zonder melasse of suiker ofzo, met extra vitamine E voor een betere spieropbouw.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:11

Ik heb Diego al vanaf zijn 2e en heb me netjes kunnen inhouden tot hij 4.5 was, omdat ik zelf van mening ben dat hoe later je op je paard stapt hoe beter dat is voor het lichaam van het paard (geen kritiek naar anderen hoor, dit is gewoon mijn gevoel daarbij :o ). En voor de rest gewoon goed kijken hoe je paard in elkaar zit, zo had(/heeft) een zwakkere achterhand en als ik er met 3 al op geklommen was zou hij nu al afgeschreven zijn...
Dus gewoon kijken naar wat je paardje fysiek en mentaal aankan, als eigenaar kan je dat het beste inschatten :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:25

@k_m wat een verbetering al zeg! Wat mij alleen wel een beetje opvalt is dat je letterlijk een beetje achter de feiten aan loopt (in het recentste filmpje al veel beter! ) Naar mijn idee mag je wat meer indraaien met je heupen en schouders, dan heb je net iets meer controle en kan je haar met bepaalde dingetjes beter ondersteunen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:35

Dan komt het zeker goed met jullie! Ik volg jullie ook al vanaf het begin in je volgtopic, dus ik maak de vooruitgang daar ook mee ;)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:41

Ik heb ook ooit ergens gelezen dat je bij luizen van die honden vlooiendruppels kan gebruiken, meerdere pipetjes natuurlijk en dan over de ruggengraat druppelen. Dan heb je niet dat gedoe met een dikke vacht en scheren.
Diego had het vorig jaar ook, maar toen had hij al zijn zomer vacht dus ik heb hem toen met sebacil gewassen.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:22

Voor mij is het zo dat ik minder updates post omdat ik in mn examenjaar zit (en de winter ook niet heel motiverend is ;) ) dus ik doe minder noemenswaardige dingen met Diego. En daarbij heb ik zelf niet de energie om elke keer dat ik iets wil melden een gigantische bijlees post moet maken, en ik geen behoefte heb om commentaar te krijgen als ik geen bijlees post maak.

Dus voorlopig hou ik het bij het meelezen en zodra de examenstress voorbij is en de lente weer begint zal ik zo nu en dan ook weer wat van ons plaatsten

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:36