Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:47

Niet echt jonge paarden praat maar ik heb net 1 van mijn Shetlanders weggebracht.
Met de fiets naar een adres hier in het dorp. Super lieve mensen en onwijs goed plekje.
Het is allemaal goed maar het blijft lastig :o

Super schattige stalletjes met uitloop en verhard deel. Ze lopen super veel buiten.
Ze komt bij een grote Fries en dat ging samen direct goed.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:18

@Kabayo; paard staat totaal aan de andere kant van het land. Gewoon een kliniek van daar is prima.

Vandaag ook weer eventjes gereden. Ging ff minder goed dan de vorige keer, Lars wilde amper de bochten om en trok heel erg naar binnen. Draven lukte ook niet zo goed omdat hij heel traag is. Dus van de week even longeren en wat oefenen daarmee. Hij was wel heel braaf want er kwam een span met 2 dravende paarden langs en hij gaf geen kick +:)+

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:44

Ik ervaar dat wel zo hoor maar ik ben geen fan van longeren. Lars is ook nog super onstabiel en vindt het sturen nog heel moeilijk. Maar dat geeft niet. Komt wel :) Zolang je niet boos wordt en alles in rust oefent komt het wel goed.

Ik ga zelf even lange teugelen van de week en toch eens longeren :)

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:38

@Kabayo; Hee ik heb helemaal je filmpje gemist. Omdat het beginscherm een groep moslims is bij mij?! Hoe raar is dat 8)7 Maar anyway; vervelend hoor, gelukkig niet te erg bezeerd.

@Murosch; Wat goed van je. Ziet er weer hartstikke goed uit. +:)+ Genieten zo hé met je eigen baby :o

@Nynkster; Neeee niet verkopen jouw toppertje :D

@Sbravour; Fijn dat je zo toch alvast wat kunt oefenen :)

@Melissa93; Jaa die momentjes zullen wij ook nog wel gaan tegenkomen denk ik. Lars is ook mega eigenwijs. Goed gehandeld toch en positief afgesloten.

Wat grappig van die kruintjes dat ga ik eens opzoeken :D

@Mirjamalvaro; Wat goed, braaf hoor :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:45

Zo happy met haar <3 ze is zo lief en rustig. Woensdag ben ik vrij en heb ik tijd om haar ff goed ‘op te knappen’ :D

Afbeelding

En Lars is hélemaal verliefd op haar, het lijkt wel een Siamese tweeling :')

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:43

Ik denk niet dat je daarmee de plank misslaat want het zijn goede oefeningen om je paard te gymnastiseren. Dus opzich heel goed bezig. Alleen voor de dingen waar je nu precies tegenaanloopt heb je er niet zoveel aan. Lange teugelen is inderdaad een hele goeie oefening en dat kun je best wat vaker doen omdat je de rug er niet mee belast. Dan zou ik wel de hele bak in gebruik nemen en niet alleen op een volte. En ik vind persoonlijk het belangrijkste als je erop zit rust en vertrouwen. Dus dat is allemaal persoonlijk. Lars is ook nog traag en vindt sturen lastig. Maar hij is wel mega braaf en ik heb nu al vertrouwen als ik op zijn rug zit. De rest komt wel, als het goed is heb je geen haast :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:34

Ze zegt helemaal niet dat ze het sturen wilde aanleren door middel van travers.. Het is niet alleen jouw manier die werkt Kabayo. ;) Ze staat wel degelijk open voor tips. En kijk ook even naar jezelf voordat je een ander aanspreekt op het niet willen aannemen van tips.

Ik hou er verder over op want laten we het positief houden. Maar inderdaad gewoon je vragen blijven stellen Madeliefje daar is dit topic voor.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:05

Ik ga morgen bijlezen hoor even een ego post.

Ik ben vandaag gevallen !! :') Echt totaal niet Lars zijn schuld en daarom baal ik als een stekker. We waren aan het stappen op een afgezette cirkel. Op een moment kwam hij met zijn kont tegen die linten aan (geen stroom natuurlijk) en daar schrok hij een beetje van dus hij deed een hupje naar binnen. Soort aandraven ofzo totaal niet wild of geschrokken. Maar het zadel schoof naar binnen. Daardoor ik ook. En Lars draaide direct ook naar binnen waardoor het zadel helemaal naar binnen zakte en ik halverwege zijn buik hing. Godzijdank ging hij niet rennen en heb ik me laten vallen. Ik was zo kwaad op alles (niet op hem!!) want ik was echt bang dat ik hem nu verpest had (vet overdreven). Daarna barebackpad erop gedaan en nog even 5 minuten gestapt. Dat ging gewoon prima.

Maar ik baal gewoon zo erg omdat hij niks verkeerd deed en het toch fout ging _-:(

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:52

Even terug gelezen..

Dat paarden niet gelongeerd worden zodat ze niet teveel conditie opbouwen :')
Kom op zeg. Als jonge paarden gereden worden is dat vaak minder dan een halfuur per keer en dat redden ze conditioneel écht wel hoor.. Als ze lekker buiten hun beweging krijgen. En als ze wild worden worden ze wild, dan gaat dat geen zak uitmaken natuurlijk.

@Sbravour; Ik heb bij Lars het bit gewoon ingedaan, hij is heel happerig in spulletjes dus dat was een eitje. Daarna 4x mee gewandeld (halster over het hoofdstel en daar het touw aan) en daarna een paar keer mee gelongeerd. Ging allemaal probleemloos.

@Kabayo; Lekker toch ff niks. Dat is ook een voordeel van jonge paarden. Even lekker een week vrij is alleen maar goed :D En ik zie Zilver altijd alsof ze fris is zeg maar. Heeft ze veel energie? Gaat ze ook veel naar buiten? Ik vind je rijfotos er trouwens totaal niet strak uitzien hoor in je handen.

@Nynkster; Gaaf hoor voor de sulky. Staat haar erg goed. Vliegenmasker ook trouwens, past wel toch? Leuk zadeltje ook :D

@Murosch; Leuk dat je het vraagt :D Gaat goed! Ze moeten nog wel een beetje wennen aan elkaar. Ze is nog erg zenuwachtig met voeren en ze was wat afgevallen zag ik dus ik zet haar de aankomende nachten even op stal met onbeperkt hooi. Ze eet wat langzamer dan de rest en ze is nogal onderdanig dus ze krijgt het minst. Verder is ze erg lief maar wel nog lomp. Ze moet nog leren dat ze voor me aan de kant moet en ruimte moet geven. Maar ze is enorm knuffelig en zachtaardig. Echt een lief paard.

Wat zien je foto’s er goed uit!!! Je straalt ook helemaal. Echt leuk om te zien joh. +:)+

@Melissa; Wat goed zeg +:)+

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:53

Vandaag lekker gelongeerd. Ging erg goed.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:04

Ik heb ook niet echt een schema. Nu 1x per week rijden een kwartiertje en dan nog 1x longeren in de week 20 minuutjes. Daarnaast gewoon lekker borstelen en tutten.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:34

Ja ik doe het niet hoor. Ik ben ook nog een beetje groot/zwaar dat is geen goeie combi met een 3 jarige ohz :')

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:13

@Mirjamalvaro; Waarom rij je in de stalgang? :') Ik zou bang zijn dat hij uitglijdt in draf.
Het ziet er wel onwijs relaxt uit, braaf hoor :D
@Melissa; Wat goed dat hij zo braaf was met hangen +:)+

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:01

Vandaag ging ik met Lars lange teugelen. De 1e 5 minuten ging het echt super beroerd.. Elke keer omdraaien, keihard trekken en de verkeerde kant op gaan. Toen ben ik echt boos geworden :+ .
En daarna was het over. Het ging echt super goed. Voltes en gebroken lijnen kunnen sturen +:)+

Daarna was hij moe.. Flink beloond en daarna mochten ze voor het eerst dit jaar lekker de weide op.

Afbeelding

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:21

Vandaag mijn vriendin gereden. Ik had zelf nog teveel last van mijn schouder. Het ging echt top.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:30

Haa wat leuk dat filmpje :D Heerlijk even fietsen. Fijn hoor. Lekker de beentjes strekken.

Ik denk dat we de volgende keer wel een stukje los gaan. De vorige keer was ik gevallen dus we wilden even 100% zeker weten dat hij er geen schrik aan had overgehouden ofzo. Maar dit gaf echt veel vertrouwen. Volgende keer ga ik er zelf weer op dan zal mijn schouder vast wel beter zijn. Aankomende week ga ik 1x longeren en nog een keer lange teugelen want ik wil het stuur nog even beter hebben voordat ik helemaal los ga.

Moet even een nieuw bitje ook. 12,5 is toch te klein.

@Nynkster; Leuk zadeltje :D Zal wel lastig zijn een ruitertje te vinden.. En die andere pony.. wat een scheet :D <3

@Melissa; ik heb t ook nog nooit gedaan. Je moet ergens beginnen toch. Nouja als je er geen vertrouwen in hebt is het beter om het uit handen te geven natuurlijk. Dus als jij onzeker bent (ben ik trouwens zelf ook onzeker maar dat is niet qua rijden meer qua hoe zal ik alles doen?!)

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 15:00

WoW ziet er goed uit zeg!! Hoe vaak heb jij nou aan de lijn gereden dan? Gaat echt onwijs goed joh.

En wat ontzettend verdrietig van je merrie :wow: Heel veel sterkte met het verlies van je veulen en ik duim voor beterschap voor je merrie.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:55

Heerlijk zo zonder deken hé.. Mijn 4 jarige is ook nu 2 dagen compleet dekenloos. Heerlijk. Ook weer een buitenritje gemaakt en dat ging top.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:22

@Melissa: Ik snap het hoor ik heb dat ergens ook wel maar toch wilde ik het persé zelf doen. Niet uit zuinigheid hoor meer uit trots ofzo :') Wat fijn dat het rijden weer goed ging. Lekker hoor +:)+ Wanneer wil je er zelf op?

@Nynkster; Oh heerlijk.. Lekker altijd he na die dekenperiode. Moet ik eigenlijk ook ff doen.
@Kabayo; Ziet er goed uit hoor, meestal vind ik Friezen over een hindernis echt geen gezicht maar ze doet het heel aardig. Vond ze het leuk?

Gisteravond even manen geknipt, dit was halverwege. Ik ben zo trots hoe ik hem zelf alles geleerd heb. Dat verschil zie ik nu echt duidelijk met Rissa. Lars kan met knippen zo 3 kwartier stilstaan. En met Rissa heb ik nog moeite om haar rustig en netjes van de wei te krijgen zonder getrek en gedram. :')

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:27

@Sbravour; Dat meen je niet -O- Hé wat ontzettend k.lote zeg.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 13:02

@pattypaard; Ieder zo zijn manier toch :D Het is niet de mijne maar als dit werkt voor jullie +:)+

Het knippen van die manen is wel iets dat je moet leren inderdaad. Ik heb het ook wel eens enorm verpest in het begin zeker toen hij nog hengst en heel jong was.

@fenijro; welkom! We lezen hier wel altijd bij en reageren op elkaar. Niet alleen je eigen foto en info neerzetten zeg maar.

De broek van je pony vind ik wat te laag zitten. Leuk dat je gaat mennen met je pony, hoe groot is ze?

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:50

Ik heb vanmorgen gelongeerd. Ging lekker. De 1e keer met bijzet maar het was alleen om even te wennen daarom zit hij zo los. De volgende keer doe ik hem op ‘contactstand’ zeg maar :+
Bij Lars moet ik vooral werken aan voorwaarts blijven. Vind ik zelf jammer want ik moet hem toch wel eens een tik geven -O- Maar ik geef liever 1 keer een tik dan 10x alsjeblieft vragen of hij door wil lopen/aan wil draven. Maar ik vind het niet leuk om te doen.

Afbeelding

Daarna klein stukje langs de weg gestapt. Ging ook goed. Hij kijkt lekker chaggie.

Afbeelding

En daarna nog even gemend met mijn 4 jarige Shet. Zaterdag hebben we weer een vaardigheidswedstrijdje. Zin in :):)

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:49

Wat is het rustig. Hoe is het met iedereen?

@Amado; Lastig. Maar ik denk dat je hem ook niet teveel moet vermenselijken. Hoe denk jij te merken dat hij er echt geen bal aan vindt? Lars was de 1e paar keer met longeren en lange teugelen ook niet happy maar hij snapte het niet. Nu wel en gaat het beter. Hij is wel wat langzaam nog maar dat vind ik geen maatstaf om plezier aan af te lezen op dit niveau. En daarbij.. Ik heb de paarden voor mijn eigen plezier, beetje kort door de bocht misschien maar ze kunnen 23/7 doen wat zelf willen (ze staan 24/7 buiten met zijn allen) en dat ene uurtje wil ik gewoon dat ze doen wat ik wil. En het liefst met plezier natuurlijk, daar ga ik wel voor :) Denk je ook aan afwisseling en het kort houden van je training op deze leeftijd? Lars is na een kwartier rijden ook echt moe in z’n koppie.

@wennie; Fijn dat hij braaf was :D Leuke foto’s!
@Murosch: Ik ben benieuwd hoe het met je merrie gaat? En of je alweer gereden hebt of dat Veronia toch niet lekker liep?
@Kabayo;Hoe gaat de voorbereiding voor de keuring? Welke onderdelen moet je allemaal doen?

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:00

Vandaag weer een kwartiertje gereden. Lars deed het echt top.
Los gereden, ook gedraafd met mijn vriendin. Zij is ff lichter en heeft veel ervaring met jonge paarden inrijden. Dus zij doet t voor :D

Ik daarna gestapt. Volgende keer ga ik ook draven maar de tijd was al om :D

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:35

:oo 2 weken op stal voor een keuring?
Jeetje wat heftig. En dan alleen eruit voor training 3x per week een halfuurtje?
Je (Nouja Zilver) moet er wat voor over hebben dus :o
Nu maar hopen dat het het straks waard is.

Lars is ook nog heel erg onstabiel :j Maar lijkt me niet meer dan normaal op dit niveau :') Komt wel met de tijd. Ben heel trots op hem.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3