[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:15

Oef, dit is een hele nare cliffhanger. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je door dit topic alles weer overnieuw beleeft en dit stuk zal vast een hoop pijnlijke herinneringen naar boven halen.
Op zich herken ik ook wel een hoop gedrag van Callas, dat is behoorlijk vergelijkbaar met dat van een welsh cob die wij hebben gehad. Vooral dingen van achteren die eng zijn was bij hem levensgevaarlijk.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:58

Die breuken waren niet mis en de operatie om de boel te repareren ook niet :wow: :(:)
Wat die Bruno doet is wel herkenbaar, ja. Dat lijkt voor Callas een goede aanpak. Fijn dat je het even een stuk hebt vertaald, want ik maak er weinig van, Frans was niet mijn beste vak, zeg maar 8)7

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 08:41

Ik vind het knap dat je zo snel na die val, feitelijk nog in je revalidatietijd, al zo'n enorme stap neemt. Deze periode gaat je ongetwijfeld heel veel winst geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:56

Dat kauwen op halstertouwen kan ook te maken hebben met wisselen, he? Ze heeft daar nog net de leeftijd voor ;)
Maar die trailerrit was dus ook weer goed voor een lekkere hartverzakking, 't is niet saai met Callas in je leven. Misschien toch een andere naam geven? 8-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:04

Poeh, dit zijn de heftige updates. Eerst overstromingen en dan het afscheid van Bubbles. Ook hier tranen in de ogen, afscheid nemen van een lief paard is zo moeilijk :(:) Y;(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:43

Als het "goed" is afgelopen is het dolkomisch, maar inderdaad had het ook anders kunnen gaan.
Blij dat je zoveel gevoel voor humor hebt om het zo van je af te schrijven ;)
Enne, kun je dan niet handiger zo'n klein schuurmachientje gebruiken? Zo'n ding dat in je hand past?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 21:42

Je hebt echt een hoop bereikt met Callas! Leuk idee om Ho op die manier te oefenen :j
Tja, lui die zulke honden hebben..... :x

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:30

Monique, maak een onderscheid tussen boos zijn en boos doen. Als Callas je overhoop loopt mag je gerust heel boos DOEN, want dat is gedrag dat je niet kunt tolereren. Maak een evenement dat indruk maakt op haar, maar zorg dat je ook binnen een seconde kunt terugschakelen naar "braaaaaafffff" als ze keurig gedrag vertoont. Het gaat om grenzen aangeven, wat niet acceptabel is (mensen overhoop lopen, gericht schoppen) moet gemarkeerd worden met zo'n "evenement".
Boos zijn is blijven hangen in een nutteloze emotie, dus dat moet je loslaten bij dit soort paarden. (en nee, dit is niet gemakkelijk, het vergt oefening 8-) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:00

Echt, Monique, jullie maken prachtige vorderingen. En dat struikje met die rode blaadjes was de vorige keer dat je er langs kwam vast een hele andere kleur, dus le-vens-ge-vaar-lijk :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:28

Och jee, wat een schrik dat Shadow verdwenen was. Gelukkig is dat dan weer goedgekomen. Hopelijk kun je ook nog wat voor dat andere paard betekenen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:33

Bijzondere ontwikkelingen met Kabir :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:41

Wat doet ze het ondertussen braaf, Monique! Fijn om te lezen hoeveel jullie samen zijn gegroeid. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:21

Misschien om te wennen toch wat stro op het zaagsel? Eventueel met azijn sprayen om het eten te beperken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:22

Top! Geeft toch weer interessante informatie. Fijn om te weten dat de waardes toch niet al te ver van normaal afzitten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:11

Gaat echt goed vooruit, hoor! Leuk om zo mee te kijken :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:21

_/-\o_ Top inspectrice _/-\o_

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:29

Overgang van licht naar donker(der) is lastig, dat klopt, maar daar kan nog wel een hoop verschil in zitten. Mijn oude merrie ging rond haar 26e echt slechter zien en toen werd het naar binnen gaan echt een punt van aandacht. Ze wist in de stal op zich uitstekend de weg, dus de stalbaas geloofde me in eerste instantie niet toen ik zei dat ze niet meer zo goed zag, tot ze een keer bij het naar binnen gaan tegen een deur opliep die normaal open stond en nu niet. Eerder zou ze die deur echt wel hebben opgemerkt (het is dan niet echt donker in de stal). Ik merkte het omdat ze met ritjes in de schemer schrikachtiger werd en ook met ritjes alleen schrok van dingen die ze vroeger al lang zou hebben gezien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:25

Ach, als er niet af en toe paarden verkocht werden konden wij ze ook niet kopen, toch? Wij hebben maar 1x een paard van de fokker gekocht en juist die hebben we na een paar jaar juist weer verkocht (aan de bijrijdster, paard staat nog steeds op dezelfde stalling als onze paarden :D )
Mijn schimmel heb ik als "project" gekocht via Bokt. Ze fascineerde me, maar er was best al heel veel mis gegaan bij haar in de 3,5 jaar van haar leven tot dan toe. We zijn nu 7 jaar verder en ze is nog steeds niet gemakkelijk (ik kan niet eens wandelend alleen met haar naar het bos, laat staan rijdend), maar ik denk wel dat ze tot haar dood blijft. Ik kon haar hebben omdat ik een ander paard had waar ik gewoon mee kon rijden, zodat de schimmel alle tijd kreeg om zonder veel druk betere omgangsvormen te leren. Het oudere paard is afgelopen najaar ingeslapen (ruim 30 geworden in actieve "dienst") en nu mag de schimmel "eerste paard" zijn, ze is er ook aan toe ondertussen. Maar ja, ze is wel een "projectje" en dat zeg ik in volle liefde voor haar en met alle respect voor haar karakter. Alleen naar buiten met haar kon wel eens een luchtkasteel zijn, maar samen met een stabiel ander paard lukt het wel redelijk. We gaan gewoon meemaken hoe ver we komen met haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 23:58

Heel herkenbaar, hoor. Paarden kunnen wel degelijk spanning opbouwen door opvolgende prikkels als ze "in het nu" niet de spanning goed kunnen afvloeien. Mijn huidige merrie is ook snel overprikkeld en als dat teveel wordt gaat ze springen en niet altijd met besef van waar ze mee bezig is. Daar ga ik dus ook echt niet alleen mee naar buiten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:39

TanteFlavie, er zijn tegenwoordig ook veel lichtere modellen. Op zich is western niet mijn ding, maar ik heb 2 jaar geleden op een heel prettig westernmodel boomlooszadel gereden. Lag als een huis, ook bij rare schuivers van het paard (jonkie) en was heerlijk licht om te hanteren. Merk was Freeform.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 16:44

piendumaitre schreef:
Over straffen wil ik nog iets schrijven. Paarden beleven dat totaal anders dan wij. Polie heb ik nog nooit één tik gegeven en het ergste wat ik ooit bij haar gedaan heb is streng toespreken. En dat zelfs bijna niet. Polie is te gevoelig en heeft dat helemaal niet nodig en erg gauw onder de indruk.
Hercule daarentegen }> . dat was een behoorlijke pittige 4 jarige hengst toen hij bij ons kwam. Voor niemand en niets bang. Toen hij een keer klauwde, ik liep er naast, heb ik hem gelijk een enorme harde flats met de zweep gegeven tegen zijn borst. Al weken waren we aan het sodemieteren en ik liep al met een ketting door zijn bek (geholpen door de hengstenhouder) maar niets hielp. Ik zal nooit meer die blik vergeten na die enorme flats. Dat was een blik van opluchting en respect. Die nacht heb ik er niet van geslapen, want Mo ik heb zo'n hekel aan slaan. Maar in het belang van mezelf (veiligheid) en het paard (grenzen en dus weten dat er geluisterd word), heb ik vanaf dat moment hem heel streng en super consequent benaderd met de spring zweep als represaille als hij de grenzen niet accepteerden en niet normaal doen. Enorm hoog steigeren omdat hij niet langs de merrie normaal kon lopen met klauwende benen etc. etc. Binnen week was het afgelopen en kreeg ik aan Hercule een super paard en gaf hij mij zijn liefde. Hij was gewoon opgelucht.
Dit is dus geen pleidooi voor slaan en flatsen geven aan een paard. Maar het is een verhaal van veiligheid voor alles en soms is het gewoon nodig dat er hard wordt opgetreden, want zachte heelmeesters kunnen stinkende wonden maken. Dat onderscheid moet heel goed gemaakt worden. Ik vind Callas te bang om haar bij de paarden te scharen die af en toe een flats horen te krijgen. Maar ik vind haar ook heel dominant (zo'n lastige combinatie bang en dominantie in een paard) en bezig met de baas willen zijn over jou. Dat is voor jullie beiden, als dat haar mocht lukken → je bent goed bezig dus zal lastig voor haar worden, een slechte zaak dat gevaarlijke situaties kan opgeven.

Herkenbaar, Pien. Hier ook een paard dat als jongedame van 3,5 iets te weinig omgangsvormen had geleerd. Ze zette bij alles wat haar niet aanstond een grote bek op en dat kon ze heel imposant. Gevolg was dat ze veel was verhuisd in haar korte leven, want mensen schrokken van "die dominante tante". Bij ons kreeg ze in de eerste week een paar keer een schop onder haar kont voor haar flauwekul en kreeg ik ook zo'n opgeluchte reactie dat ze eindelijk een grens kreeg. Nu is ze af en toe ook nog gewoon lomp en dan krijgt ze nog wel eens een lompe correctie. Aan de andere kant is ze ook heel gevoelig en kun je werken met super lichte hulpen, soms erg lastig om snel mee te schakelen. Wat ik bij haar trouwens echt sneu vond was haar reactie op de eerste keer dat ik haar een compliment maakte, toen keek ze echt alsof ze niet kon geloven dat zij een compliment kreeg.
Al met al vind ik Callas een super braaf paard, dat ze ondanks haar onzekerheid het toch maar voor je doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:55

Heftig, Monique. Logisch dat je daar je tijd en energie in wilde steken, Callas kon best even wachten, dat bleek.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:50

Dat is nog niet even simpel om mee te starten. Lijkt me nog best lastig om allemaal zelf op maat te maken.
(kleine opmerking over vertaling: hoefschoenen zijn boots, ijzers zijn shoes ;) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:18

Het zit niet echt mee, he? :(:)
Dat antwoord dat je van de fabrikant van dat gif krijgt is typisch voor de VS: claimcultuur, dus je altijd veilig houden met je uitspraken. Je gaat geen ja of nee krijgen.

Met het lezen van jouw avonturen met hoefbescherming ben ik weer zielsdankbaar dat wij ze niet nodig hebben bij onze paarden hier op de Veluwe 8-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:22

Ach wat een koppie heeft die hond. Ik denk ook dat hij blijft <3