[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Isabel_k
Blogger

[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 11:55

Met veel plezier lees ik alle volg-topics. Want: hoe leuk is het om virtueel een paard in alles te zien groeien? Maar nooit had ik mijn eigen reden om een volg-topic te openen. Mijn lieve fjord? De voortgang lijkt daar met haar 22 jaar spaak te lopen. En wat meer heb je nodig dan een happy paard dat heerlijke buitenritten maakt. Zij happy, en ik ook.

Maar op een gegeven moment realiseerde ik dat ik graag een instructeursopleiding wil gaan doen. Rimska liep op dat moment goed en is in principe geschikt, maar belangrijker nog: ik wil haar dat niet ‘aan doen’. Elke week lang op de trailer, hard werken en weer terug :n

Dus ik besloot hard te werken zodat ik een jong paard kon kopen in 2019. Die kon dan mee naar de opleiding en Rimska mocht haar job als professioneel recreatiepaard voortzetten. Maar dat liep heel anders. Via de bekapper van Rimska mocht ik een van haar paarden in bruikleen; Joep. Een arabier van 9 jaar die nog niet beleerd was. Ideaal natuurlijk. Zo kon ik hem helemaal naar mijn hand zetten en uiteindelijk meenemen naar de opleiding. Hij was alles wat ik ooit als Penny vroeg. Een arabisch vosje, met sneb, al verdween die in de zomer :+

Vol goede moed begon ik. Maar het bleek stukken moeilijker dan ooit gedacht. Zijn schrik voor het zadel zat een stuk dieper dan verwacht. Ik wist dat hij het spannend vond (ik kende zijn verhaal), maar zó eng had ik niet verwacht. Het is de bedoeling dat ik hem ga beleren, maar hoe en wanneer weet ik niet. Hij is er nu nog niet klaar voor - zo blijkt. Dit volgtopic ga ik naast mijn trainingslogboek gebruiken als een soort logboek mét foto’s :D

Tijdlijn

31 maart 2018 - aangekomen bij mij en Rimska op stal

April, mei, juni 2018
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deze maanden leerden wij elkaar kennen en heb ik een hoop spannende en leuke dingen met hem gedaan om hem voor te bereiden tot rijpaard. Ook heb ik over hem heen gehangen en heb ik zelfs een keer op zijn rug gezeten. Hij was ontzettend relaxed en het ging goed. Helaas ben ik er de keer erna hard afgevallen, omdat hij tóch schrok. :(:)

Helaas heb ik er hierna niet meer opgezeten, omdat ik gekneusde ribben had / op vakantie ging. Maar we gaan gewoon weer vanaf 0 beginnen - en ooit komt het goed!

Inmiddels is hij wegens omstandigheden in mijn eigendom. Gelukkig is Rimska een gezinspaard en hoef ik haar maar 4x per week te doen :D Mijn paarden staan in een paddockparadise en worden bitloos gereden en getraind via de NH-manier. Joep heeft zomereczeem en in een moment van complete wanhoop - := - heb ik zijn manen afgeknipt zodat ik zijn wondjes beter kon verzorgen. Gelukkig werkte dit en groeit het weer aan _O-

IG: @Equisophie.nl

Isabel_k
Blogger

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 16:14

@Joey bedankt! Het is inderdaad het type dat echt vertrouwen nodig heeft. Hij is lief en heel nieuwsgierig, dus daar voorzie ik ook geen problemen.

@retjet. Geen ervaring met inrijden, maar wel gezond verstand en goede begeleiding. En dat is misschien nog wel belangrijker :D Hij heeft inderdaad niet een rastypisch hoofd, maar verder is hij 100% arabier hahaha

Het leukste van zijn hoofdje vind ik zijn snebje, maar die zie je maar een paar maanden per jaar :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:59

Afgelopen weken hebben we niet veel kunnen doen. Niet alleen kneusde ik mijn ribben, maar ik heb ook vorige week mijn elleboog gebroken :+

Allebei mijn paarden staan nu samen dik te worden. Geeft mij wel de tijd om een goed (beter) traingsplan te bedenken. Ik denk dat het heel erg belangrijk is om hem nog bekender te maken met hulpen. Ik ga hiervoor beginnen met lange lijnen en academische rijkunst naast mijn Natural Horsemanship.

Ook komt vrijdag de osteopaat langs omdat ik mijn hand in het vuur durf te steken voor een vastzittend paard.

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:12

rumay schreef:
Leuk paardje en leuk doel om hem weer helemaal op de rit te krijgen.
Zou wel kijken als ik jou was naar een goed passend zadel, wat er nu op ligt vind ik niet echt passend maar kan vertekenen op de foto.
Ik vind het teveel op zijn schouders liggen

Zadel past in principe, maar er zat een verkeerde singel onder die het zadel naar voren trok. Ik ben nu aan het kijken naar een singel die het zadel niet naar voren trekt op een rond paard.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:43

Ik ga voorlopig echt geen ander zadel kopen :D

Hij is (nu) nog niet ingereden en ik durf wel te zeggen dat hij veel te dik is nu. Dat verbeterd het probleem natuurlijk ook niet... Natuurlijk mocht het echt niet passen dan krijgt hij een ander zadel. Maar voorlopig hangt dit zadel mooi te wezen in mijn kast :))

EDIT: @rije ik zal die singel eens opzoeken :j Investeringen maken is natuurlijk geen probleem. Mits het dan werkt natuurlijk ;)

En ja die leadrope is achteraf niet handig. Maar dat doe ik dus ook niet meer. Soms wordt je heel snel heel makkelijk helaas :( Hij zat overigens niet vast aan het touwhalster, maar hoefjes in leadropes is ook niet praktisch :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:55

Zitten doe ik voorlopig niet meer. Of dat nu met of zonder zadel is. Eerst oefenen, wennen en spieren kweken.

En uit mijn gips raken, ook wel belangrijk :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 11:13

Zeker niet :) Maar voorlopig gaat er toch geen singel om en is het geen prioriteit.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:09

shilady schreef:
ik heb hetzelfde als jou meegemaakt
en ik heb een vlugge merrie
ik heb toen natural horsemanship therapie gedaan met Romi grotenhuis
van Fair2Horses to horses. en zij kon na 2 sessies op mijn merrie zitten en rond rijden met enkelt een touwhalster en boomloos zadeltje. Bij haar schrok ze niet constant en ging ze er niet vandoor. De eerste paar trainingen waren ook schriktraining en daarna erop. Mijn merrie liet ook niemand meer opstappen dus ja groot probleem.

Ze komt uit de buurt bij delft meschien kan je haar ook benaderen? ze geeft ook lessen

Bedankt voor de tip! Fijn dat het zo goed gaat :D

Ik heb hele fijne begeleiding in de vorm van mijn moeder en een instructrice. Vooral aan die laatste begint hij net te wennen. Daar blijf ik bij :) Maar mocht ik iemand nodig hebben neem ik haar eens in overweging!

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 07:58

Vandaag komt de osteopaat. Hij heeft een verleden met heel erg vastzitten, dus ik ben benieuwd.

We staan nu te wachten :D
Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 14:42

De osteopaat kende hem nog van zijn vorige eigenaresse. Toen hij daar kwam zat hij helemaal niet goed in zijn vel, was hij heel erg schraal en had hij 0 spieren. Hij zat ook toen helemaal en overal vast in zijn lichaam. Daarom had ik haar gevraagd weer te komen. Ze kent immers het verhaal van het paard en daardoor kon ze eigenlijk verdergaan waar ze was gebleven.

De conclusie van het hele verhaal viel mij ontzettend mee. Hij zat wel op enkele plekken vast, maar het was veel en veel minder dan het ooit was geweest. Eigenlijk vond ze hem zelfs verbeterd tov de laatste keer dat ze hem behandeld had. Ze vond dat hij veel meer spieren had gekregen en beter in zijn vel zat. Dat is natuurlijk fijn om te horen!

Komende maanden moeten we vooral werken aan het losmaken van zijn spieren. Als ze helemaal los zijn trekken ze als het ware niet meer zo aan zijn botten dat hij helemaal in de knoop komt met zijn lijf. Ze had in ieder geval een goed gevoel.

Ze wenste mij wel veel succes met het inrijden :+ Ze geloofde niet echt dat hij daar echt geschikt voor zou zijn, omdat hij al wat trauma’s had. Maar goed, we gaan gewoon heel rustig aan het werk en we zien waar het schip strand. First things first: eerst lossere en meer spieren :D

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 15:45

Daar zijn we ook zeker mee bezig :D Hij is vriendelijk en heel leuk maar soms kan ik hem ook wel achter een behangetje plakken. Hij gedraagt zich al-tijd keurig, maar toen de osteopaat kwam was hij ontzettend vervelend. Achteraf gezien kwam dat door mij :) Ik was best zenuwachtig en dat voelde hij aan. Toen hij vervolgens ook nog begeleid moest worden door mijn moeder (ik loop met een arm in het gips) was het feest al helemaal compleet natuurlijk :+ Uiteindelijk viel hij gelukkig in slaap dus dat was wel fijn...

Afgelopen paar dagen heb ik heb geprobeerd te stretchen, maar dat vond hij nog best saai. Jammer dan, het moet wel :+ De dag erna heb ik hem losgegooid in de bak om wat libertywerk te doen. Ik merk dat hij steeds meer los durft te laten tijdens het spelen. Eerst begreep hij echt niet dat hij met een mens mocht spelen en wat de regels precies waren. Nu hij dat door begint te krijgen gaat hij steeds meer los en dat vind ik toch wel heel leuk om te zien :)

Afgelopen weekend was wel een naar weekend voor m. Hij haat regen. Het is niet een paard dat niet zo van regen houdt, maar hij vind het echt vreselijk. Gelukkig heeft hij een schuilstal, want als 24/7 stalpaard is hij ook al niet geschikt :D Gelukkig heb ik een paar dekens achter de hand mocht hij ze uiteindelijk nodig hebben. Hij heeft wel een dagje zonder zijn eczeemdeken gestaan. Dat ding regende elke keer kleddernat en dat vond ik toch geen fijn idee. Toen ik hem de volgende morgen van de track afhaalde was hij egaal grijs van de klei. :')

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:13

Ik had gehoopt gebruik te maken van Rimska, mijn oude dieseltje in fjord-vorm. Helaas hebben ze een graf hekel aan elkaar en dat helpt niet mee in het proces :+

Joep is een beetje het suffie uit de kudde en Rim de absolute alpha merrie en dat geeft geen rust. Niet voor hem iig.

Leuk dat je volgt! Ik vond jouw proces met Paris ook heel interessant

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-18 21:10

~ update ~

De afgelopen dagen waren anders dan anders. Dinsdag had hij vrij door slechte planning van mijzelf (iets met de laatste week van je oude werk en de beginperiode van je nieuwe werk). Maar goed, dat mag ook zo nu en dan.

Gisteren haalde ik hem van het paddock Paradise met twee dikke achterbenen. :x Mijn eerste reactie was: "Lompe ziel, niet de arabier uit gaan hangen in de modder als je onder normale omstandigheden liever staat te eten."

Eenmaal op de poetsplaats stond ik met een kopje thee te twijfelen wat ik hier nu toch mee moest. Een fjord van 22 haalt dat soort geintjes niet uit, dus dit was nieuw :') Joep stond ondertussen tevreden naar mij te kijken. Meneer is niet dom, heeft een hekel aan regen en had inmiddels door dat hij binnenstond, veilig voor de regen. Ik ging inmiddels in mijn hoofd letterlijk en figuurlijk onze stappen af en realiseerde mij dat hij geen pas kreupel had gelopen. Sterker nog: hij liep precies zoals altijd. Met twee dikke achterbenen, dat dan weer wel. Toen hij vervolgens rustig achter zijn oor ging kriebelen met zijn beide achterbenen viel de last langzaam van mijn schouder: niet acuut kreupel, actief en gebruikt al zijn benen. Even afspoelen en dan húp terug naar buiten; morgen verder kijken.

Dat even afspoelen was een ding - stromend water op Joep spuiten terwijl het regent was een kunst. Maar aan alles komt een eind en eenmaal op de track speelde hij rustig verder met zijn vrienden :+

Uiteraard was er vandaag niks meer te zien. Maar ze hadden nieuw hooi gekregen én omdat ze de klein-maas-slowfeeders hadden gesloopt, hadden ze grotere mazen en vreetpartij. Hence zijn dikke benen en die van zijn kuddegenoot.

Vandaag bedacht ik een stukje op de dijk te stappen. Amper 20 meter van stal stond Joep stijf stil. Ik, al starend in de verte, snapte het niet en trachtte hem nog mee te nemen. Tot ik een raar geluid in de verte hoorde. Om de bocht kwam een groep van ruim 30 hardlopers aanrennen. Ze waren niet in top conditie en zelfs van een meter of 50 afstand hoorde ik flink wat gehijg :+

Joep, volledig in trance, staarde met zijn staart over zijn rug gekruld in de verte. Ik herken het gedrag van de eerste keer dat we een scooter tegenkwamen. Dat liep af met Joep knorrend en tierend naast mij op een smal fietspad.

Maar toen ik hem probeerde mee te nemen, weg van de hardlopers en 20 meter terug naar stal, bleef hij staan en begon steeds meer knorrende geluiden te maken. En de hardlopers kwamen al hijgend dichterbij. Er was geen andere optie dan wachten tot de hardlopers voorbij waren, ze moesten immers het fietspad de dijk afnemen. De dijk loopt namelijk dood.

Als een soort mantra herhaalde ik: "Ze doen niks, ze hijgen alleen hard. Ja, raar, vind ik ook." Ik zuchtte diep en maakte me klaar voor de ontploffing toen Joep ook zuchtte en met kleine stapjes achter mij kwam staan. Hij duwde zijn hoofd in mijn rug en bleef heel braaf wachten tot ze voorbij waren. Ik, al pratend, vierde feest. Na bijna 6 maanden wachten was dit dé perfecte manier om om te gaan met angsten voor hijgende hardlopers. Ooit, ooit wordt het nog wat :+:

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 19:31

~ update ~

Met dit heerlijke weer - en de enorme hoeveelheid aan vliegen... - heb ik Joep gewassen. Nou ja, alleen zijn voetjes en het puntje van zijn staart. Maar hey: precies 6 maanden geleden had hij een paniekaanval toen mijn stalgenootje de tuinslang aanzette :+

Hij bleef keurig staan en heeft staan suffen in de zon. Overwinning!

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 19:56

Vaststaan is gelukkig nooit een probleem geweest! Hij is dol op tutten en poetsen. Maar het water was wel echt een dingetje. We hebben het ontzettend rustig opgebouwd door bijvoorbeeld af en toe een ander paard af te spuiten waar hij bij stond. Hij kon namelijk in het begin echt flippen van het water :j

Nu gaat het steeds beter, maar water gaat hij nooit echt leuk vinden denk ik zo. Hij kan ook heel raar reageren op regen. Bijvoorbeeld door echt enorm te gaan bokken. Ik ben dus inmiddels echt gericht aan het werk in de regen om hem daaraan te laten wennen en ik moet zeggen dat het steeds een stukje beter gaat. Maar hij sloeg laatst bij mijn verzorgster echt op hol toen het opeens begon te storten. Daar is dus nog werk aan de winkel. :o

Dezelfde reactie geeft hij in de kudde. Hij is ook echt in staat om helemaal alleen een hele dag binnen te staan zonder iets te eten... Ik hoop dat hij nog gaat leren dat regen niet echt heel erg is, maar als dat niet zo is krijgt hij toch echt een deken om.

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 20:14

Mijn fjord vind het heerlijk :+ De rest van de kudde (shetlanders, KWPN'rs en alles daartussen) hebben er ook geen probleem mee.

Alleen Joep :+

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 20:24

Een spelletje chase the tiger ben ik altijd voor in! Maar niet met een gebroken elleboog :D

Verder is hij inderdaad in staat kurkdroog te zijn na een dag plensbuien _O- Het is een kunst, dat moet ik hem nageven

Wbt de deken hij stond toen gewoon buiten gelukkig. Moet ook wel van de winter, want in de schuilstal kan hij helaas niet eten. (De rest van de track staat overigens vol met voerplekken)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 17:59

De laatste dagen hebben we (wederom) nauwelijks echt gewerkt. Mijn elleboog was niet voldoende genezen om uit het gips te mogen, dus ik zit nog een week in mijn gips :n

Wel heeft hij voor het eerst met zijn verzorgster (en ikzelf met mijn doodbrave fjord) een wandeling gemaakt. Dat ging goed gelukkig.

Vandaag heeft hij mogen spelen (lees: klieren) met zijn maatje in de bak. Ik ben heel erg blij dat het met de tinker klikt, want ik rij vaak buiten met zijn eigenaresse :+
Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 19:12

Ja dat is zeker goed voor zijn billen :)) Zo grappig om te zien dat hij steeds Beheerster leert steigeren.

Vandaag kwam de paardenweegschaal. De hele stal mocht met de billen bloot :+ Joep was 490kg schoon aan de haak. Ik gokte zelf op minder. Op de weegschaal staan vond hij su-per spannend, maar met rust, geduld en een wortel kwam hij al knorrend stap voor stap de weegschaal op.

De meetstok die later aan de beurt was, vond hij drie keer zo eng :D Maar ook dat heeft hij overleeft en hij is 1.53 hoog.

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 17:04

Vandaag ben ik met balkjes bezig geweest. Gewoon om zijn billen te trainen, en omdat het heel leuk is om een keer iets anders te doen.

Op een geven moment vond hij mijn plastic staanders eng en liet ik hem onderzoeken.

Dat eindigde zo:
Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 20:49

Dat doen we inderdaad steeds vaker :D Joe, de tinker, is van een vriendin van stal, maar het is nogal moeilijk te plannen soms haha. Al gaan we wel af en toe buiten stappen.

En meedenken: graag natuurlijk :Y)

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 15:23

update

Het is best lang stil geweest aan mijn kant ;) Met Joep gaat het gelukkig goed! Hij heeft het zwaar gehad met de regen - vond hij. Het viel allemaal best mee, maar hij heeft drie dagen in de schuilstal gestaan :+ Ik dacht en hoopte dat hij ballen zou krijgen en gewoon in de regen zou gaan staan, maar dat is niet gebeurd. Dus volgende keer krijgt hij bij flinke regenbuien toch een jas aan :') :brr:

Al mijn principes vliegen de deur uit, haha. Maar goed, het is wel veel en veel belangrijker dat ik een happy paard heb.
Ik heb in de tussentijd een blog geschreven over de updates. Die kan je hier vinden:
Citaat:

Nu het weer lekker weer is, kan ik weer lekker met hem aan de slag gaan!

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 14:42

update

1 oktober is niet alleen de dag dat de herfst in mijn ogen écht begon, maar ook is Joep precies een half jaar bij mij op stal. Hij werd pas op 6 augustus officieel van mij, maar hij staat echt al wel even op stal. Voor mij wel raar. Het gaat echt een stuk sneller dan je denkt.

In het afgelopen half jaar heeft hij veel geleerd, maar wel andere dingen dan ik voor ogen had. Eigenlijk had ik nu wel op hem willen stappen, maar hij was er niet klaar voor. Hij heeft wel heel veel andere dingen geleerd, en ik ook. Zo kan hij nu steeds beter zijn evenwicht bewaren, zijn lichaam gebruiken en heb ik hem verschillende vrijheidsdressuur oefeningen geleerd. Eigenlijk compleet nutteloos, maar hij vind het hilarisch. Vooral flemen op commando. Het woord: “Lachen” kan ik niet in zijn buurt zeggen, want dat triggert een rare beweging van zijn lip :Y)

Waar Joep allerlei belangrijke levenslessen heeft geleerd zoals “Blaffende honden bijten niet” en “Scooters eten geen paarden”, heb ik geleerd dat arabieren - of in iedergeval die van mij - hydrofoob zijn. Of te wel: Waterhatend. Maar hey, met goed overleg kan ik nu zijn sokken wassen met betadine en hebben we een compromis gesloten over de regen _/-\o_

Een gesprek voeren met Joep in de buurt kan niet. Hij verdient immers de onverdeelde aandacht. Sterker nog: hij heeft in dit half jaar een keer naar mij gehinnekt. En dat was toen ik zijn naam noemde in een gesprek met een stalgenootje... :+

Het komende half jaar gaan we hard aan de slag om meer vertrouwen te krijgen en om zo uiteindelijk over te gaan naar het inrij process. En mocht dit niet lukken - dan bedenken we wel wat anders. En ik hoop ook over een half jaar weer manen te hebben - dan maakt hem toch een stuk mooier :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 21:13

Leuk dat je volgt! Ik probeer meer updates te plaatsen.

Ik vind hem ook heel leuk - gelukkig maar. Hij is heel toevallig op mijn pad gekomen en qua karakter is hij echt ontzettend leuk en past hij heel goed bij mij.
Heel vriendelijk, mellow, slim en grappig, maar hij kan behoorlijk draken. En hij is een binnenvetter en kan ontzettend in paniek raken, maar goed :+

Ik ben blij dat hij geen enorme dish heeft. Ik vind het aan de ene kant heel mooi, maar ook wel heel erg nep en gemaakt. Als Joep 'aan' gaat krijgt hij een 'echte' arabieren-look, maar over het algemeen heeft mijn fjord van ruim 22 meer dish dan hij :=

Isabel_k
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 15:42

Zeker! Maar misschien niet wat ik gepland had, maar hé wanneer komt je paardenplanning nu écht uit? Zo was ik eigenlijk van plan dit jaar te sparen voor een paard. Een nog niet ingereden paard - dat dan weer wel, maar zeker geen met zomereczeem :$ Nog een bewijs dat een planning met paarden in de buurt meestal niet zo sterk is :+

En ik ben ook benieuwd naar het echte inrijden. maar daar wacht ik nog mee!