Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:40

Hier als het meezit mijn eigen paard beleren in 2019. Elano zal dan 4 jaar jong zijn. Ik begin pas als het warm en droog is, vanwegen mijn heupen. Ga vanwegen mijn heupen ook beginnen met een barebackpad en rond 5 jaar eventueel kijken voor een (boomloos)zadel. Ook afhankelijk hoeveel ik zou kunnen rijden (zonder pijn).
Heb er al 1 keer (nouja, eigenlijk 2 keer.. Meneer besloot te gaan liggen en rollen dus kon vervolgens nog een keer opstappen :')) opgezeten. Hij vond het allemaal prima en dood normaal dat ik op zijn rug zat. Stapte ook rustig weg met zijn oren naar voren.

Ik ben trouwens nog wel eens een schijterd. Zeker zonder cap. Maar op mijn eigen onbeleerde knol durf ik 'zomaar even' op te stappen.. Zonder cap nog wel. En ook nog zonder dat iemand hem vast houdt. Iets met ik doe het niet zoals het hoort. Doe alsof het normaal is en het is normaal, volgens Elano.. :+

Afbeelding

Elano is mijn eerste eigen paard. Heb hem al vanaf dat hij anderhalf is en alles zelf aangeleerd. Nog nooit een paard beleerd, maar tot nu toe gaat het super. Heb in totaal 3 lesjes gevolgd. 1 Vrijheidsdressuur lesje en 2 lesjes voor bevestiging of alles nog goed ging en paar tips te kunnen krijgen, altijd handig. Met rijden wil ik denk ik wel meer les. Is nogal ehm.. Tijdje terug dat ik 'echt' reed (als in, aan mijn houding werken e.d.). Ik zie het positief in en kijk vooral uit naar onze eerste strandrit en alle andere mooie buitenritten! <3
Op het moment maken we vooral kilometers met wandelen, gaan we af en toe met de fiets en ik wil 1 keer per week grondwerken in de bak of roundpen. Gaat tot nu toe super.
Afbeelding

Ik weet niet of ik héél actief zal posten, maar dat zie ik in die tijd wel.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:48

@Gimme_Joy
Jazeker! Ik zelf breng die van mij hoe dan ook niet weg. Met zijn pssm kijk ik wel uit. Bovendien wil ik hem ook geen stres geven zeker als dat allemaal niet nodig is en we relaxed te werk kunnen op bekend terrein en buiten. Ik heb ook zomaar het gevoel dat buitenrijden makkelijker zal gaan dan in de bak.

@daphara
Strikje hoeft niet hoor. Breng maar hier heen. :wow:

@nynkster
Jeetje, balen zeg! Niets ernstigs opgelopen vorig jaar?

@_kmbn & Kiki1976
Jeetje, wat zijn jullie paardjes leuk getekend zeg! <3

Ik zie al enkele bekenden langskomen en veel nieuwe mensen en paarden! Leuk om iedereen te kunnen volgen! Ik zal (voorlopig) niet heel veel posten, denk dat het vooral pas begint wanneer ik langzamerhand erop zal gaan. Wanneer dat zal zijn is nog niet bekend, ligt ook aan het weer. Pas als het warmer wordt en mijn heupen weer soepeler worden wil ik er 'echt' mee beginnen. Wil er ook nog af kunnen en kunnen lopen. En uiteraard als Elano zich goed voelt, anders ook niet (hij heeft pssm1). Paard zal in elk geval goed Naomi-proof gemaakt worden volgend jaar. :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:12

Wat zijn er een hoop paarden bijgekomen zeg! Van groot naar klein. Leuk!

Kwa bit/bitloos kijk ik zelf liever naar waar het paard het beste op reageert. Die van mij snapte echt geen drol van kaakgekruist en werd boos. Sidepull deed hij het op alsof hij het vaker deed, nou simpel dus. Kaakgekruist verkopen (en verkocht). Touwhalster reageert hij ook erg goed op, daarom voor touwhalster gekozen om voor het eerst op te gaan zitten. Eerst wel even gekeken of de stuur en rem erop zat vanaf de grond. Wel zo handig. Niet dat het nodig was met hem. Het zal mij niks verbazen dat als ik met buiten wandelen erop stap, hij doet alsof het heel normaal is en we gewoon zo wegrijden alsof het niks is. :')
Bitje hebben we wel een dubbelgebroken D-trens, maar tot nu toe vooral voor het wennen in de mond. Ik heb er nog niet echt mee gestuurd. Wel een keer mee gelongeerd, maar daarna eigenlijk niet meer gepakt. Mijn bithoofdstel is namelijk ook mijn sidepull, en ik ben wat dat betreft lui.. Heb het niet zo op wisselen. En mijn foto hoofdstel pak ik liever ook niet voor het 'gewone' werk.

Verder kwa leeftijd inrijden vind ik dat iedereen het zelf moet weten. Overigens zit er ook nog verschil in. Ga je bv 1 keer per week 10 minuten of 4 keer per week een uur. Ik zelf beleer die van mij op zijn vroegst met 4 jaar, altijd al gezegd. Dit jaar beleren zou hem sowieso niet geweest zijn, vanwegen verhuizen en eerst zijn pssm stabiel maken. En in de winter ben ik stijve hark, dus dan klim ik er liever niet op.. Dus automatisch wordt dat al op zijn vroegst in de lente, wanneer hij dus 4 is.

Te jong (in)rijden kan zeker schade met zich meebrengen. Zo is dit paard met 2 jaar al gaan rennen, véél te jong en daarvoor moest er ook nog op gereden worden uiteraard. Op de foto als ik het goed zeg 17 jaar oud.. Gelukkig heeft hij een mooie thuis met hele lieve mensen. :(:)
Ik zeg altijd: Te vroeg, te veel en te zwaar is nooit goed. De leeftijd maakt dan niks uit. Een 10 jarige die nooit wat doet moet je ook niet ineens elke dag 3 uur intensief gaan rijden.
https://imgur.com/sn3j1rX
https://i.imgur.com/MMKjivH.png
https://i.imgur.com/g0oNQ9E.png

Hier ben ik op het moment met die van mij vooral kilometers aan het opbouwen. Hopelijk komt hij niet meer aan, maar valt hij af. Maar we zullen het zien. Groeien doet hij nog wel. Zijn kont is aardig wat hoger dan zijn schoft. Maar ken wel meer paarden die vanaf 3 jaar nog gerust een paar tot een hoop centimeters bijgroeien. Ik hoop wel dat hij met 1.50 stopt met groeien, wil er ook nog op kunnen klimmen. Hij zou 1.50-1.55 worden volgens de fokker, dus we zullen zien. En anders een ladder pakken straks met rijden. Hij is toch wel de meest rare dingen gewend met mij. Worden ze lekker makkelijk van. :))

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:51

Wat leuk al die veulen foto's! Ik heb die van mij vanaf anderhalf jaar. Mijn moeder had contact opgenomen met de fokker, ik zat toen nog in Hongarije met slechte wifi. 11 November 2016 kwam ik terug naar Nederland, 15 november voor het eerst gekeken en 17 november voor de tweede keer. En eerlijk is eerlijk, de foto's die ik zag werd ik niet bepaald verliefd op hem. Maar kwa tekst voldeed hij aan mijn eisen en hij was ook niet wit en geen witte staart. Dus het kijken waard. Vervolgens werd ik hondsberoerd door wagenziekte, dus toen ik hem voor het eerst in het echt zag was ik ook niet bepaald verliefd. Ik had in elk geval geen last van zo'n roze bril.. Eerder een groene. :+
Maar aangezien het toch wel een errug lieve jonge hengst was, besloten nog een keer te gaan kijken. Dus konden mijn moeder en ik weer naar de andere kant van Nederland. Toen ging ik hem even poetsen, stukje aan de hand lopen op het erf, uittesten hoeveel geduld hij had en wat hij zou doen als zijn geduld op raakte.. Nou schrapen. Dus ik zei nee, terug. Hij stapte zo een pasje terug. Bleek hij helemaal niet te kennen. Toen had ik besloten dat hij van mij zou worden. Hij was als hengst al zo enorm braaf, als ruin zou hij alleen maar braver worden. En jawel, braaf is hij zeker! :D

Foto van toen ik hem voor het eerst bekeek, lekker vies:
Afbeelding

Veulen foto. <3
Afbeelding
Één Van de verkoop foto's, lelijk eendje. Mijn moeder en zus waren er helemaal van overtuigd dat het hem zou worden. Toen ik die foto zag had ik echt zoiets van: Dat moet hem worden? :')
Afbeelding

Maar ik ben echt super blij met hem. Kan mij geen beter paard wensen! :D
Hij moet alleen langzamerhand wel 'harder' aan het werk. Vandaag voor het eerst zweepje mee met wandelen, hij heeft nu anderhalf-2 uur door moeten stappen in plaats van zijn tempo. Hij moet vet verbranden, dikkie dik. Maar ook met rijden heb ik er niks aan als hij sloompie gaat spelen. Al hoef ik er op zich niet al te bang voor zijn.. Want met de fiets is hij ook geen slome, moet ik hem meer tegen houden omdat hij weet dat hij lang 'snel' kan gaan en niet na 30 meter al moet stoppen met draven omdat ik geen conditie heb. (oeps :+)
Kan alleen niet wachten tot het weer lente is, brrr. :brr:

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:39

Jeetje, wat een hoop leuke transformatie foto's komen er langs zeg. Zo enorm leuk om te zien hoe ze allemaal veranderen! Terwijl anderen nog 'herkenbaar' blijven, zijn andere volgens mij gewoon ingeruild voor een ander paard. :))

Retjethorse schreef:
Ik ben jaloers op jullie veulen foto's! Ik wou dat ik die ook had van mijn meid. :')

Hoe gaan jullie het ruitermak maken aanpakken? Ik was van plan om te wachten tot ik een geschikt zadel had, maar ik twijfel of een barebackpad aanschaffen niet beter zou zijn om er de eerste keren op te gaan zitten. Dan kan ik tijdens het zadel passen zelf het zadel uittesten als ze een ruiter al kent.

Hier bewust voor BBP gekozen. Aangezien ik met zadel bang ben er niet meer af te kunnen komen (Nouja, eraf kom ik wel.. Maar hoe en of ik heel blijf? _O-) vanwegen mijn heupen. En een bbp kan ik er wat makkelijker 'afglijden'. Als hij 5 is en ik dus een half jaar heb kunnen rijden (winter hou ik een rij-stop, in elk geval volgend jaar) dan wil ik eventueel kijken naar wat mijn heupen in die tijd doen. Aangezien het wel al beter gaat met mijn heupen, maarja dat wil niet zeggen of dat straks ook met rijden zo is. Ik heb zelf een ride-on-pad van barefoot en een pad met inlages. Wel een dressuur model, maarja, gaat om de inlages. Niet voor de mooi. :+

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:20

Die van mij maakt zelf een deken.. Of 10.
Heb hem al 3 keer onder de hals geschoren. Gister had het enorm veel geregend, hij leek wel 100 kg afgevallen. Alle haren waren'plat' en daardoor lijkt hij ineens een heel stuk slanker. Ik gok dat hij ergens mammoet in zijn familie heeft zitten.
Vorig jaar stond hij ook te zweten met letterlijk niks doen en ik stond dik ingepakt en alsnog te bibberen van de kou. Hij denkt dat het hier de noordpool is. Maar zijn vacht doet in elk geval erg goed zijn werk.

Afbeelding

Overigens heb ik laatst een zadel gezien, kans bestaat dat ik volgend jaar ook met zadel kan beginnen. Eerst op en af stappen op mijn manier via barebackpad. Mocht hij daar aan gewend zijn kan ik eventueel voor het zadel gaan daarna. Heel veel eerder dan gepland, maar hij zou mee kunnen groeien dus het gokje waard. Zadel is ook nog zwart, dus helemaal mooi. :):)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:30

Ohh die met die vogel is inderdaad erg mooi! <3
Wat dat betreft hou ik echt van lente (tot de haren in mijn mond, ogen en neus terecht komen), heerlijk poetsen en kijken hoe hij verkleurd.... Is het al lente? O:)

@Duplo
Ja het weer is sowieso raar. Enorm lang droog, warm en nu slaat het om naar waterval uit de lucht.
Easytrek classic, dressuur variant. https://www.kifrahorse.nl/Easytrek-Boomloos-zadel
Wilde eigenlijk vzh vanwegen eventuele springen.. Maar ben niet zo'n held met springen, dus zal het niet vaak en hoog doen. Met een verzorgpony durfde ik nog te springen, die springt toch wel. Sprong dan meestal 50-60 cm. 70 Was niet meer fijn springen met een dressuur zadel en spring angst. Mijn hart zit al elke keer in mijn keel. Zeker als ze door had dat we gingen springen, zoeff. Foto zegt denk ik genoeg. Dappere dodo gaat springen met plassen in de bak. _O-
Afbeelding

Springen zal ik dus ook niet veel doen. En alleen als de bak goed is, dus winter zal hem al helemaal weinig worden. Als ik al in de winter kan rijden met mijn heupen. Maar ben wel enorm benieuwd of Elano springen leuk gaan vinden, maar dat zien we dan wel weer.
Ben overigens sowieso al geen held met rijden. Het is dus al een wonder dat ik zonder angst op mijn onbeleerde knol stapte, zonder zadel, zonder cap, zonder dat iemand hem vast had.. Nu hopen dat die angst ook weg blijft.

Ik ben trouwens ook aan het kijken voor beugels voor aan het zadel, ben wel benieuwd wat jullie allemaal hebben/willen? Ik zelf zat te kijken naar ijslander beugels(?), die met die boogjes en gedraaid. Niet duur (altijd fijn), makkelijk je voet in kunnen doen (omdat je niet hoeft te zoeken, hangt als het ware al goed) en extra veiligheid door de boogjes, mocht je vallen minder kans op blijven hangen. (lijkt mij overigens dood eng!)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:44

Leuk om te zien al die paarden met plastic. Die van mij heeft een keer op zo'n zeil gestaan en daardoor het zeil gered. Iets met harde wind en zeil bleef niet zitten. :+
En die wachttijd van feather light. :wow:

@Gimme_Joy
Haha, westernbeugels aan gewone beugelriemen en een dressuur zadel. Dat zal echt mooi gaan staan. Ik vraag mij af of dat dan wel lekker rijdt..
Heerlijk die actie foto's! Die van mij kan ook enorm uit zijn plaat gaan ondanks 24/7 buiten met zat ruimte. Je zou zeggen dat ze daar dan wel hun ei kwijt kunnen. Hier had het gister ook de hele dag geregend.. Bah! Maar vandaag bijna alleen maar zon gezien, geen wind, lekker in mijn tshirt of vest rondlopen. Heerlijk!

@fransje
Korf vind ik zelf niet mooi. En aangezien ik een lieve vriend heb die mooie foto's kan maken, ga ik mij echt vreselijk irriteren aan korfjes. Alhoewel, dan valt mijn gezicht misschien minder op. :+

@ieris
Wat een lief koppie zit daar op zeg!

@duplo
Ja de meeste western(achtige) zadels zijn flink aan de prijs ja. En wil geen zadel dat duurder is dan mijn paard. En veel zadels zijn dat wel, zelfs als ik castratie en breng kostten mee bereken. :=
Fijn dat de les goed ging. En dat graafmashines niet eng zijn is vaker zo.. En dat 'normale' dingen wel spannend/eng zijn, is soms ook heel normaal.

@hoppit
Begeleiding is altijd goed! Hier zelf ook veel dingen aangeleerd aan mijn paard. Meeste dingen meer perongeluk/toeval. Alleen heb ik juist heel weinig begeleiding kwa mensen, paard vertelt haarfijn wat ik moet doen etc. Soms zijn we samen aan het zoeken naar de juiste vraag en antwoord, dan denkt hij ook echt mee. Maar dan moet je wel een paard hebben die het niet erg vind dat je soms staat te zoeken naar de juiste vraag.

@rivano
Misschien dat ik eroverheen gelezen had, maar waar woon jij? Wel bijzonder zeg dat ze dan zo'n vacht hebben! Worden ze ook niet geschoren?

@jacqii
Welkom, mooi paard heb je!

@goldenarrow
Welkom! Heb je ook een foto van de 5 jarige merrie?

@Berryz
Vertekend die foto nou, heeft je paard zo'n smalle hals? Of heeft die van mij gewoon zoveel vet aan de hals? En is je paard een schimmel of lijkt dat maar zo? Vind die kleur zo wel erg mooi!

@Team_Sublime
Super! altijd fijn als je op je 'eigen plekje' alles kan doen.

Hier vandaag maar weer bezig geweest met erachter te lopen, al een hele poos niet meer gedaan. Eerst in de bak, stuur alles zat er nog op. Dus hop naar buiten. Elano dacht alleen even anders over en besloot weg te rennen, maar uiteindelijk besloot hij toch maar terug te draven. Eenmaal terug keek hij mij ook echt aan van 'phoe, dat was spannend!'. De sukkel. :')
Daarna weer opgepakt en rondje gemaakt. Op het willen grazen na, was hij echt super braaf. Alleen af en toe deed de stuur het even niet, als er hondjes of mensen waren. Iets met een zeer nieuwschierig paard.
We hebben ook stukjes gedraafd en voor het eerst commando 'terug' uitgevoerd terwijl ik erachter liep. Het is best een watje als hij in zijn eentje voorop moet, maar hij twijfelt steeds minder. Halverwege deden alle knopjes het weer redelijk tot goed, dus gaat weer de goede kant op. Geeft in elk geval goede hoop voor het rijden. Lekker los lijntje en op stem sturen. En af en toe met de lijnen bij sturen. :D

Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:30

@rivano
Oh gaaf zeg! Dat is niet bepaald naast de deur. Altijd daar al gewoond?
Ik gebruik photocollage, via mijn mobiel.
De wachttijd is enorm lang, 2020 oktober stond ergens in het topic. Oftewel, blij dat ik daar mijn paard niet heen wil brengen, maar het zelf doe. :=

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 18:24

@berryz
Oh blijft ie die kleur? :D

@gimme_joy
Dat van de mustang was toch in 90 dagen zoveel mogelijk kunnen ofzo?
Longeren ziet er leuk uit!

@ambre
Dat lijkt mij heerlijk zo zeg, twee paarden mee!

@sumic
Wat een leuker, wel nog erg puppy zo te zien.

@xziva
Jeetje droes, is niet niks! Gelukkig bovenop gekomen zo te lezen. Welkom!

Hier hele stoute schoenen aangetrokken en vriendlief was mee. :+

Afbeelding

100 meter gestapt. Opstappen en wegrijden. Zelfs met 1 touwtje had ik een stuur erop. Oké, gras was wel erg lekker, maar zolang ik zijn hoofd omhoog hield had ik een gas, rem en een stuur.
Kan niet wachten tot het weer warm weer wordt! Kan mij echt geen beter paard wensen. Angsthaas stapt gewoon effe op een onbeleerd paard zonder cap en zonder angst. Lekker relaxt alsof we het jaren doen. :):)

Zonder cap en op een onbeleerd paard stappen ben ik erg bewust van. Iets met te veel nadenken over wat er fout kan gaan. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:03

@Aurelia
Ik zou ook voor zwart gaan. Sterker nog, ik heb volgend jaar al mijn easytrek classic dressuur zadel binnen, ligt eraan wanneer de beugelriemen binnen komen. Ben enorm benieuwd. :):)
Maarja duurt nog wel even voor ik het zadel zou gebruiken.

Bij schimmel vind ik zwart super mooi. Bij die van mij vind ik zwart ook mooier. Bruin is hem soms net niet. De bbp is wel bruin, Maarja die heb ik in de buurt goedkoop kunnen kopen. Het zadel wat ik had was ook bruin, vond hem niet mooi staan op meneertje. Zadel was gelukkig snel verkocht, scheelt weer ruimte. :+

@Daphara
Wauw, super! Hier ook nog steeds in een roze wolkje hoor! Geweldig gevoel geeft dat. :D

Hier een recreatieruiter. Vermaak mij wel zolang paard het ook leuk vind. Heb het niet zo op wedstrijden. Zou het hooguit doen voor de ervaring, maar houdt het een beetje op. Ik wil vooral een hoop buitenritten gaan maken. Lekker over het strand, duin, parken etc. Af en toe een sprongetje maken als meneer dat leuk vind en verder lekker de dingen doen die we nu al doen. Zoals fietsen, lange lijnen etc.
Mennen weet ik niet of ik dat wil doen. Denk dat ik zoiets toch alleen maar wil doen met meerdere erbij, net als fietsen doe ik ook niet alleen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:08

Die van mij is ook niet echt zwart zwart te noemen. Die van mij verkleurd het hele jaar door. Grijs/zilver, zwart, stekelhaar, koffievos achtig. En dan alles er tussenin.
Met bruin heb ik zelf dat ik dan ook een passend hoofdstel wil. En dan heb je vaak dat het hem net niet is kwa kleur. En dan nog de rest van de spullen uiteraard. :+

Zwart is wat dat betreft iets makkelijker.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:55

Aurelia
Nee niet gepast/getest. Moet hem nog gewoon nog binnen krijgen, maar hij komt gelijkertijd met de beugelriemen en die moeten eerst nog binnen komen. Comfort vind ik zelf minder mooi.
Moet sowieso kijken hoe mijn heupen erop reageren. Heb nog nooit op een boomloos gezeten, maar voor deze prijs wil ik het nog wel proberen. En denk ook dat ik voor de gedraaide ijslander(?) Beugels ga, misschien helpt dat ook nog wat voor mijn heupen.

Heb ook maar gelijk een nieuwe cap besteld.. Mijn cap weet ik niet hoe oud die is. Na de stage en vakantie in Hongarije zitten er 3 miljoen krassen op door alle takken, dus de mooiste is het in elk geval niet meer. En aangezien ik hem rond mijn mbo gekregen had, is dat ding al minimaal 3 jaar oud. Dus voor de zekerheid een nieuwe gekocht. Kan ik de volgende keren wat veiliger op mijn peerd stappen. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:14

Nynkster schreef:
Lina vreet de wormenkuren nog net niet op :')
Caia vind het wat minder leuk maar als ik haar goed vast heb lukt het wel

Die van mij vreet ze op als ik ze niet goed vast houd. Hij staat dan ook te drammen voor meer. _O-
Bit is ook geen probleem, als ik niet uitkijk pakt hij de neusriem er ook maar bij. Maar ben vooral bitloos bezig met hem, bit is meer zodat hij het kent.

Vandaag de sidepull neusriem van barefoot binnen, helemaal blij mee. Moet alleen nog vormen, maar dat komt wel.
Afbeelding

Ben erachter gekomen dat ik mijn paard erg goed opgevoed heb. Had een woeste puber knol mee op wandeling twee dagen terug en dan was het ook nog eens speelkwartier. 1 Bom energie en sprong alle kanten op, wilde rennen etc. Maar zei ik dat hij moest stappen, deed hij dat keurig. Vroeg ik om rustig te draven, deed hij dat ook zonder te gekke dingen. Moest even uitproberen of hij op zulke dagen ook zou luisteren. Ben niet zo'n held met rijden en zeker met dit soort dingen. Maar het geeft goede hoop. Geen getrek niks, gewoon allemaal normaal op commando luisteren en keurig bij mij blijven. En het is fijn dat ik weet dat hij niet naar huis zou rennen als hij zoveel energie heeft. Dus helemaal blij met meneer! :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 19:13

@MirandaFuego
Die van mij was vooral druk omdat hij mogelijk zijn energie niet goed kwijt kan, dat ze wat minder spelen als de grond zo nat is ofzo, geen idee. Dagen erna niks meer aan de hand.
Enneh, succes met inrijden, wat een bok! Die van mij kan ook bokken als hij jolig is. Nog net niet recht omhoog.. Gelukkig met erop zitten nog niks geks gebeurd. Op liggen en rollen na. Sukkeltje. :')

@orchidee
Jeetje, zou zeggen dat verdoving wel goed zou zitten? Die van mij was in elk geval goed stoned. Denk niet dat die zich kan herinneren wat er toen allemaal gebeurde. :=

@Gimme_Joy
Wauw, super! Elano vind dat soort dingen ook leuk om te doen. Moet het eigenlijk wel weer een keertje doen. Heb het maar 2 keer gedaan, volgens mij in 2017 nog.. Oeps! Ziet er enorm leuk uit!
Wat een mooi verschil zeg! Zag je topic ookal, jeetje. Echt een ander paard!

@granoek
Rofl, die foto. Zeer fout! _O-

@linda2008
Ik wil ook aan heel mijn paard kunnen zitten. Niet zo zeer voor het eraan zitten, maar zoals je zegt vanwegen dingen zoals de dierenarts e.d. Maar ik moet zeggen, ik mag ook overal aankomen. En dan bedoel ik ook overal. Vind het allemaal best, hooguit als de koker gevoelig is dat hij dan zijn achterbeen optilt, maar daar blijft het ook bij. Meer alsof hij een vlieg van zijn buik wegjaagt. Dan zeg ik gewoon wat van en is het vaak ook weer goed. Hij weet dat ik het niet doe om hem te pesten en dat het de volgende dag al beter voelt. Met vilt uit de vacht knippen net zo. De eerste 2 knipjes is niet leuk.. Maar als hij door heeft dat zijn vacht niet meer trekt, staat hij nog net niet van 'oh, hier is ook een stukje dat weg kan!'

@goldenarrow
Huh, is het bit nou zo 'hoog' of lijkt dat maar zo? :o?

@duplo
Wandelen is ideaal hoor! Lekker aan van alles wennen en ik zelf leer enorm veel commando's aan tijdens het wandelen! :D

@xZiva_
Haha, ja bijna! Maar ondanks dat is het toch wel bijzonder knap voor dieren die het nooit doen/gedaan hebben.

@Danuah
Is de zwarte ook van jullie of dat niet?
Ze zijn wel prachtig zeg! <3

Hier vandaag voor de 3e keer op Elano gestapt. Dit keer met zadel. Eerst met (boomloos) dekje onder het zadel gelongeerd, maar met dekje vond ik het minder mooi liggen dan zonder dekje. En dit zadel kan eventueel zonder dek. Dus voor zo'n korte tijd en keertje maar helemaal zonder dekje gedaan. Wil het wel een keer na laten kijken, want ideaal liggen vind ik het nog niet. Maar wil hem dan eerst ingereden hebben.
Maar opstappen was geen enkel probleem. Stilstaan als een pro, keurig wachten tot ik eindelijk een keer zat. Ben de lenigste niet, zeker niet met zo'n hoog zadel. _O-
Maar eenmaal erop, mijn lange beugels zoeken. Echt iets waar ik aan zal moeten wennen. Meneer snapte alleen niet dat hij moest stappen, dus zuslief pakte de zweepje voor mij. Aangezien hij been niet snapt (duhh), gebruikte ik maar mijn 'grondwerk-zweep' + stem, was een stuk duidelijker voor hem wat te doen.
Ik vroeg ook een drafje, maar hij wilde niet. Nouja, dan niet. Volgende keer weer een poging! Bleek hij een volle blaas te hebben, logisch dat hij niet wilde draven. Toen mijn nichtje er even op mocht zitten (want ja, zo braaf is hij!) en stappen. Na mijn nichtje mocht mijn neefje ook nog er even op. Hij is niet zo heel dapper met paarden en Elano is voor hem zéér groot. Dus best dapper van hem! Durfde zelfs te stappen met hem! Elano was echt super voorzichtig met de kinderen, zo mooi om te zien! <3

Afbeelding

Gewoon lekker ontspannen. Allebei nog wel wat zoekende, maar dat komt wel! Lekker vrolijk rondstappen en sturen. :D
Afbeelding

Helemaal blij met meneer! Volgende keren verder met de BBP. En ik gok ook maar buiten. Met de lange lijnen gaat het buiten 10 keer beter dan in de bak. Dus zal met rijden ook wel zo zijn. En dan rij ik hem verder buiten wel in. En af en toe in de bak, want als ik ooit dat zadel wil laten nakijken moet ik ook in de bak alle kanten in elke gang normaal opkunnen natuurlijk. Wel handig dat het met rijden ook goed zit.
Voor ik het weet zit ik er zelfs op het strand op Elano! Al verbaasd het mij niks als het nu al kan. Maar wil nu nog niet echt rijden. Ben er al vaker opgegaan dan gepland. :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:39

Jeetje Daphara, dat ziet er gaaf uit! :wow: <3

Jullie gaan veel te hard hoor.. :')
Maar wat leuk om te lezen dat iedereen hele andere wensen hadden dan wat er uiteindelijk gekomen is. Ik heb het dan nog wel vrij goed gedaan. Was niet zo veel eisend.

-Geen witte/lichte kleur staart. Check.
-Geen paard met veel wit/lichte kleur. Check.
-Vanaf 1 jaar tot 2 jaar of vanaf rond/tussen een jaar of 5-13 jaar. Check. (Anderhalf jarige hengst toen).
-Geen dooie. Check.
-Groot genoeg dat ik er op pas. Check. En hij is vast nog niet uitgegroeid. Hij zou rond de 1.50-1.55 moeten worden uiteindelijk. Dus ik ben benieuwd! Vorig jaar op 1.43 CM gemeten, als het lukt (moet even kijken of het lukt) wil ik hem dit weekend opmeten. Dus ik ben benieuwd! Mij maakt het verder niet uit hoe groot hij wordt. Als hij maar niet krimpt. Hooguit afvalt, maar dat is wat anders. :+

[ITP] Snorremans Elano doet ook mee met de sneeuw!
En ik had nog laatst een foto topic gemaakt van snorremans.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:22

Wat een mooie verschillen met de veulen foto's! Ik hou daar echt van! Vind het bij die van mij ook zo mooi om te zien hoe hij groeit. <3

@Isabel_k
Die manen! Ik zou janken als die van mij zulke manen had.. :oo

@gimme_Joy
Fijn dat het zo goed ging en gelijk al snapte!

@MirandaFuego
Oh geweldig!! Die foto! De manen zijn wel flink gegroeid zeg!

Hier ga ik die van mij ook zelf doen. Heb zo'n beetje alles zelf gedaan. Hangen heb ik overigens maar overgeslagen. Gewoon opgestapt en wegstappen. Normaalste zaak van de wereld. Zelfs met eerste keer zadel gewoon opgestapt. Zus ging tegen hangen met opstappen, zodat zadel niet kon schuiven, maar dat was het ook wel. Hij stond gewoon keurig te wachten tot ik erop zat.
Maar moet wel zeggen, vaak als hij lag te slapen wel boven 'gehangen'. Ben ook regelmatig over hem heen gestruikeld, hij is ondertussen wel wat gewend met mij.
Heb wel elke keer iemand erbij, dat er in elk geval nog iemand kan bellen mocht er wel wat gebeuren. Eerste keer had niemand hem vast, was ook helemaal niet nodig. Tweede keer was buiten, dus eerste 30 meter was vast en daarna touwtje overgenomen.
Ennehh, ik heb nog nooit een paard beleerd, nog nooit eerder een paard gehad (wel verzorgd), nog nooit een paard vanaf kleins af aan dingen geleerd, rij absoluut niet als de beste en iedereen vond het niet bepaald een slimme keus om een anderhalf jarige hengst te kopen. En ik kan alles met hem. Ik ben blij dat ik niet naar al die mensen geluisterd heb, heb er een wereld paard aan. Hij hangt ook erg aan mij. Als iemand anders met hem loopt en hij schrikt gaat hij er gerust vandoor.. Maar met mij rent hij hooguit om of naast mij, maar blijft keurig bij mij en luisteren wat hij moet doen. Maarja, heb ook héél veel tijd in hem gestoken natuurlijk. :D

Heb maar een kleine collage gemaakt. Bovenste rij van de fokker. Onderste rij 2016-2017, onderste rij 2018-2019. :D
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:19

Hier geen foto's laten maken. Ga ik ook niet doen. Ja hooguit als er ineens wat met hem mankeert. Hij loopt niet gek nu, dus zie het nut er ook niet zo van in. Ben sowieso al blij als hij 10 jaar mag worden met zijn pssm. Nou kan een paard met pssm óók oud worden hoor, maar je weet het nooit. Zal je net zien, wordt hij zo'n oude knol die de 50 haalt. :=

Wel vandaag de osteopaat langs laten komen. Hij speelt niet zo rustig met zijn vriendje, dus heeft zo af en toe een paar honderd kilo op zijn rug gekregen. Ik wilde voor het 'echte werk' wel na laten kijken. Blij dat ik dat gedaan heb. Ben benieuwd of ik met grondwerken ook verschil ga merken straks. Hij liep nu in elk geval al wat soepeler, minder 'op de rem' en minder met de rug weggedrukt.

Heb er laatst weer even op gezeten. Stalgenootje gaf mij een voetje en daar gingen Elano en ik. Lekker in stap, oortjes naar voren, lekker tussen de paardjes door. Bij de ingang er weer afgesprongen en zijn hapje eten gegeven. Hij vind het wel gezellig volgens mij als ik op hem zit. :+

Oortjes foto. :D
Afbeelding

Maareehh zoals sommige al zeggen. Jullie gaan echt hard hoor. Weet niet of ik dat kan bijhouden. Zeker nu, aangezien ik ook nog eens straks voor het eerst op mijzelf ga wonen. Hoop van de zomer wat meer bij te kunnen kletsen met jullie. Dan reageer ik hopelijk ook via de laptop/pc i.p.v mobiel. Via mobiel op iedereen reageren is helemaal 10x niks. Weet ook niet hoe ik dat zou moeten doen. -O-

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:18

Pssm is zeker geen doodvonnis. Maar helaas kan het wel altijd dus danig erg worden dat het meer dagen slecht dan goed worden en in mijn ogen is het dan einde verhaal als het niet beterd. En dat kan zomaar op een of andere dag gebeuren helaas. Het leven moet geen lijden worden. Zoals nu is het een enkel dagje minder, ja daar laat ik hem niet voor inslapen. Dan zou ik zelf al een paar keer dood moeten zijn. :+
Het is ook lastig dat door zijn pssm1 eigenlijk geen tot weinig gras mag, maar hier in de buurt amper plekken zijn zonder gras. En ga hem écht niet dood ongelukkig maken door hem op stal te zetten. Wat overigens voor hem ook niet goed is. Dus het is gewoon enorm lastig. Ik hoop dat hij gewon elke zomer door gaat komen. Hij staat in elk geval niet meer 24/7/365 op (kort) gras, wat echt al een hoop scheelt.
Overigens dacht ik vroeger ook dat het een beetje weinig suiker geven en klaar. Helaas komt er heel veel meer bij kijken. Maar goed, ik heb (nu nog) niks te klagen. Heb hem weer op de rit gekregen en hoop dat het zo blijft. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie