Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:42

Ik meld me ook! In mei heb ik een Akhal Teke merrie, Aliaa, gekocht en die is nu ongeveer 3.5 jaar. Het bit,zadel en longeren kent ze al min of meer. Vanaf volgend jaar wil ik af en toe al eens op haar stappen. Het is niet de bedoeling dat we echt al intensief gaan rijden volgend jaar.
De bedoeling is om zelf met haar aan de slag te gaan, met begeleiding uiteraard. :)

Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:47

Wat een gave paarden komen hier voorbij zeg! Ik ben benieuwd om te lezen hoe iedereen het gaat aanpakken met zijn/haar paardje. :D

Nynkster schreef:
Retjethorse : ik vind die akhal teke paarden altijd zo bijzonder. Houd je de manen zelf kaal? Of weer aan laten groeien
Bijzonder zijn ze zeker! :D
Ik heb de manen bewust geschoren omdat ze echt lelijk aan het afbreken waren. :') In het begin had Aliaa relatief wat manen voor een Teke, maar ze heeft wat zitten krabben, hier en daar wat geschuurd en door het deken bleef er amper iets over. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om het gewoon volledig af te scheren. _O-
Aliaa had ook een flinke voorpluk wanneer ik haar gekocht heb, maar door het vliegenmasker bleef er zelfs geen sprietje meer opstaan. :') Ze heeft een heel gevoelig huidje/manen/staart. Hoewel de staart zich wel redelijk houdt, maar als ze 1 keer schuurt, zit je meteen met kale plekken. -O-

Hier 2 foto's toen ze net bij mij was, met manen en voorpluk. :wow:
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:37

@MirandaFuego: de mijne is een beetje verkeersmak. Snel rijdende voertuigen (rond de 50km/u) vindt ze nog eng, en hierbij kan ze spanning opbouwen, maar ze begint niet te panikeren ofzo. Ook groot verkeer zoals tractors en vrachtwagens zijn eng wanneer ze rijden. Vanop enkele meters toekijken terwijl ze rijden dat gaat wel. Langzaam rijdende auto's of tractors die stilstaan, dat is geen probleem.

bartjeminoes schreef:
Leuk topic! Maar wat beginnen sommige hier nog vroeg zeg met beleren..
Goh, dat hangt denk ik wat af wat je verstaat onder beleren. Zoals hierboven gezegd heb je beleren en beleren... De mijne is nu ongeveer 3.5 en heb ik 6 a 7 keer gelongeerd met een zadel erop (enkele rondjes stap en draf langs beide kanten en een klein galopje, dus echt longeren kun je dit niet noemen :') ), verder heb ik 1x op haar rug gehangen. Tegen de tijd dat ze bijna 4 jaar is, zal ik er misschien enkele keren op gezeten hebben, maar echt intensief zal Aliaa nog niet gereden worden. Eerder het stuur en de rem erop zetten en wat stappen. Vooral wennen aan een ruiter. Dit zal zeker niet dagelijks zijn, dus het lijkt me dat een 3 jarige dit soort beleren wel prima aankan. :)

Retjethorse

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:00

Leuk dat er zoveel nieuwe aanmeldingen zijn in het topic! :D Ben benieuwd om jullie vorderingen te volgen. :)

Ik heb trouwens een ruiter gevonden die Aliaa wilt inrijden. }> Zoals je ziet, moet vooral de ruiter nog wennen, Aliaa boeit het allemaal niets zolang ze maar kan eten. _O-
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:41

Bij de mijne vind ik het niet te vroeg. Het zadel gaat er maximum 1x in de week op. Als ik tijd heb, laat ik haar enkele rondjes links en rechts aan de longe lopen, dat is echt maximaal 10 minuten. Voor een 3 jarige vind ik dit niet te veel, niet voor de mijne in elk geval. Met grondwerk ben ik vaak langer bezig dan ik denk, ik verlies zo vaak de tijd uit het oog dan en Aliaa heeft geen moeite om haar aandacht bij mij te houden.
Het is niet mijn bedoeling dat ik volgend jaar alle dagen meteen een half uur ga rijden. Het beleren bij mij zal enkel het laten wennen zijn aan een ruiter en het stuur en de gas/rem installeren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:13

De mijne is ook heel leergierig, vaak is ze na enkele keren iets oefenen er ook al mee weg. Wanneer ik iets nieuw aanleer tijdens mijn grondwerk les, laat ik dit vaak een weekje rusten en wanneer ik dit dan opnieuw vraag, weet ze meteen wat ik bedoel.
In het begin vond ik zo'n uur grondwerk les zwaar voor haar, maar nu valt dit heel goed mee. De aller eerste les moest Aliaa veel nieuwe indrukken en oefeningen verwerken. Ze laat niet uitschijnen dat het teveel is. Ik vind dat de mijne op korte tijd heel volwassen geworden is in haar hoofd.
Ik heb een Akhal Teke trouwens. :)

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 06:35

_kmbn schreef:
Leuk zoveel nieuwe mensen. Grappig om te lezen hoe iedereen het doet, en welke methodes iedereen gebruikt.Ik wil zelf beginnen met 4. Wij zijn nu enkel spelende wijs bezig. Jacy heeft tot ze bij mei kwam in mei (ze was toen 3 jaar en 2 maand) in de kudde gestaan. Ze was nog nooit bij mensen in handen geweest en heeft echt lekker kunnen spelen en razen. Ik merk aan haar ook echt dat ze die uitdaging leuk vind en dat ze goed aangeeft wanneer het ff genoeg is.

Jacy en ik zijn veel bezig met clickertraining. Ze vind het erg moeilijk om van mij weg te gaan, gezien ik zoveel mogelijk r+ wil trainen zijn we de afstand aan het vergroten dmv targeten. Imiddels gaat ze een meter of 7-8 naar de pion *\o/* . Ze vind het clikkeren super leuk en pakt het snel op. Ze denkt ook echt met me mee.

Op het moment doe ik haar 2-3 x per week een hoofdstelletje in als ze in de bak staat m, zodat ze rustig kan wennen. Ik heb nu een dubbelgebroken D trens voor haar, alleen blijft ze er echt gigantisch mee knauwen. Ik zit nu te denken aan een ongebroken appelbit mensen ervaring hiermee? :? Ze heb een klein mondje.

[ [url=m/E2YeGT.png]Afbeelding[/url] ]
Leuk dat het clickeren zo goed opgepakt wordt! :D Dat doet de mijne ook graag.

Dat met het bitje herken ik. Ik heb een dubbelgebroken kneveltrens van mijn overleden paard en dat knabbelen blijft ook duren. :') Nu is Aliaa een pruts die alles met haar lippen vast neemt en ermee speelt, dus ik weet niet of het mede daardoor komt. Knabbelen op het bit lijkt ze in elk geval leuk te vinden.
Ik ben van plan om binnenkort het bit in te doen wanneer we gaan wandelen, in de hoop dat het knabbelen gaat stoppen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:09

Ik heb de mijne vandaag enkele rondjes gelongeerd met het zadel erop, voornamelijk stap en draf. Geen stap verkeerd gezet, heerlijk! :D
Geen beeldmateriaal van helaas, het was al donker. :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:47

Ik longeer nu met een 'oud' zadel van mijn overleden paard. Dit past niet super goed, maar aangezien er geen ruitergewicht op komt en het enkel wennen is aan het zadel gebruik ik dit nog. Daarna ga ik een boomloos zadelpasser laten komen (ik heb een Freemax Western op het oog). De bedoeling is om met het boomloos zadel te beleren. Het enige nadeel zal waarschijnlijk zijn dat ik zelf niet even in het zadel kan zitten tijdens het passen. :')

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:54

Heel veel sterkte Oly! Verschrikkelijk om je dier te moeten afgeven en zeker op een jonge leeftijd. ;(

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:45

Beenbescherming is ook nog iets dat ik bij Aliaa moet introduceren, maar ik vergeet dit steeds mee te nemen naar stal. :') Ik hoop dat de beenbeschermers van mijn KWPN op Aliaa gaan passen, ze heeft maar dunne beentjes.

fransje23 schreef:
Geen systeem maar de mijne was er ook niet van onder de indruk.
Ze dacht met om doen wel dat ze haar voet moest geven, verder niet.
De reflectie met lichtjes, die ze in krijgt als we in het donker wandelen, trok ze er meteen zelf af. Ze is dol op klittenband los maken.
Haha, heel handig als je zo'n paard hebt. Ik zie het de mijne ook nog doen om eerlijk te zijn...

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:30

Dubbele lijnen zou ik graag doen, maar ik heb er geen ervaring mee en ik ben nogal onhandig met longeren. :')
Eerst maar eens aan de slag gaan met longeren met hoofdstel, tot nu toe heb ik enkel aan het halster gelongeerd. De tandarts moet nog eens komen controleren voor ik met bit wil longeren.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:07

Succes morgen Daphara! Blijft toch altijd spannend he... Hopelijk verloopt alles goed en kan hij snel naar huis! :)

Leuk dat je er ook bij komt BlijNijn! Heb je een foto van het slachtoffer? :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:19

Daphara: Fijn dat de castratie goed verlopen is!

Amado: Wat een gaaf scheerpatroon zeg! Was hij braaf? :D

Nynkster: Wat een gave hengst zeg! :wow: Daar kan niets anders dan een heel leuk veulen uit die combinatie komen. :D

BlijNijn: Oh wat een schattig ventje is dat zeg! <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 16:18

Wat leuk als je je paard kan zien opgroeien! :D
Ik heb de fokker van mijn merrie een bericht gestuurd, maar ik vrees dat die niet meer actief is op Facebook. :') Dus geen baby foto's van de mijne. ;(

Ik heb bij mijn laatste les grondwerk gevraagd aan mijn lesgeefster of zij het ziet zitten om mij te begeleiden bij het inrijden van Aliaa. Ze was ermee akkoord, dus dat is tof! :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 02:21

Ik heb Aliaa gekocht toen ze net geen 3 jaar was. Ik was stilletjes aan rond aan het kijken naar welk ras ik wou, maar had nog geen intentie om op dat moment al een paard te kopen.
Tot ik in de merrieweide kwam en een lief stalkertje achter mij aan had lopen. <3 Ze is me de hele weide door gevolg en ik kreeg haar niet meer uit mijn gedachten. Twee dagen later ben ik terug gaan kijken en er was 1 paard die uit de kudde op ons af kwam, dat was mijn Aliaa. <3 Van de Akhal Teke wordt gezegd dat ze hun eigenaar uitkiezen en Aliaa heeft mij uitgekozen. Tussen al die mooie Teke's was ze mij totaal niet opgevallen, dus daar heeft ze zelf dan maar voor gezorgd. :D

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:50

Ik ben jaloers op jullie veulen foto's! Ik wou dat ik die ook had van mijn meid. :')

Hoe gaan jullie het ruitermak maken aanpakken? Ik was van plan om te wachten tot ik een geschikt zadel had, maar ik twijfel of een barebackpad aanschaffen niet beter zou zijn om er de eerste keren op te gaan zitten. Dan kan ik tijdens het zadel passen zelf het zadel uittesten als ze een ruiter al kent.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:32

Danuah schreef:
Retjethorse schreef:
Ik ben jaloers op jullie veulen foto's! Ik wou dat ik die ook had van mijn meid. :')

Hoe gaan jullie het ruitermak maken aanpakken? Ik was van plan om te wachten tot ik een geschikt zadel had, maar ik twijfel of een barebackpad aanschaffen niet beter zou zijn om er de eerste keren op te gaan zitten. Dan kan ik tijdens het zadel passen zelf het zadel uittesten als ze een ruiter al kent.

Ik heb zelf ook een barebackpad gekocht (zoekt foto..).
Dit ook omdat mijn merrie eerst naar Frankrijk gaat, en ik dus niet 1, 2, 3 een geschikt zadel kan kopen. Met de barebackpad die ik heb zit je echt heel stevig. Al moet je er vanzelf sprekend niet lange stukken mee gaan rijden, dat doet de rug niet zo goed.
[ [url=m/0urd0R.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die ziet er lekker comfortabel uit! :D Het is zeker niet de bedoeling om lange stukken te stappen met de barebackpad hoor! Enkel zodat ze een ruiter op haar rug kent en ik tijdens de zadelpasservice wat kan stappen met het zadel.

Er zijn toch nog best veel mensen die starten met een bbp als ik het zo lees.
Zelf heb ik een zadel van mijn overleden paard, maar dit ligt niet goed. Ik gebruik het enkel om haar zadelmak te maken.

Vanavond was ik als eerste op stal, dus ik had de bak lekker om aan de slag te gaan met Aliaa. :D Normaal is het altijd vechten 's avonds om in de bak te kunnen met je paard. _O-

Ik heb vandaag grondwerk gecombineerd met het zadel. Ik had een laag kruisje in de bak gelegd, een zeil met een balk erop (anders ging het zeil vliegen xD) en nog een balkje apart. Het zadel heb ik in de bak op haar rug gelegd en ze bleef netjes staan, ook tijdens het aansingelen. :D Dan heb ik haar over de balkjes gestuurd, eerst in stap en dan in draf. Galop aan de longe doen we nog niet. Ze heeft geen kik gegeven op de balkjes of het zadel. Zo trots op mijn meisje! *\o/* Jammer genoeg heb ik er geen beeldmateriaal van.
Op het einde heb ik Aliaa laten stilstaan naast het opstapkrukje. Ze bleef netjes staan (stilstaan naast het opstapkrukje is nog een werkpunt). Aangezien ze toch netjes bleef staan, ben ik met mijn bovenlichaam wat op het zadel gaan leunen. Terwijl ik half op haar hing, heeft ze een beloning gekregen. De andere kant ging ook prima. Daarna mijn voet aan beide kanten in de beugels gezet en wat op en neer gesprongen, ook daar keek ze niet van op. :D
Heb ik al gezegd dat ik trots ben op mijn knollie? <3

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:24

Wat mij betreft ben je ook welkom om je vooruitgang te delen hoor Barbet! :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:11

He Ieris, wat leuk om jou hier ook tegen te komen! :D Matsie is het toch juist?

Oh plastiek! Daar is de mijne gek op! :') Ik heb Aliaa ook ooit 'ingepakt' (niet zo extreem als jou fransje23 :P) en dat was allemaal prima.
Afbeelding

Oefenen met een zeil staat hier nog op de planning, erover lopen is in elk geval geen probleem. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:50

puppy1128: Die snor... :')

Die foto met de vogel is ook heel leuk! :D

Aliaa heeft bijna geen wintervacht, maar lijkt het niet koud te hebben. Enkel als er een hele koude wind is of het regent gooi ik er een 0gr water/winddicht deken op. De mijne is niet zo dol op die nattigheid, maar kan er wel tegen als het moet. :P

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:19

Het feit dat we zo ver zijn met plastiek ligt meer aan Aliaa haar karakter, dan dat ik er hard aan gewerkt heb. :') Aliaa speelt er graag mee. _O- Ik ben van plan om binnenkort een stok met reepjes plastiek aan te maken, ik ben benieuwd hoe ze daarop gaat reageren. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:48

Daarnet snel even gekeken hoe Aliaa op het zeil zou reageren, geen kik. Stoer beest! <3 Ook rondstappen is prima. :D

Edit: als ik nou eens foto's zou toevoegen he.. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 19:19

Mijn ras is nu echt wel de Akhal Teke geworden. Eerst was ik bang dat ik niet met het karakter overweg zou kunnen (te gevoelig voor mij), maar man, wat een geweldige AT merrie heb ik... Ze heeft zo'n geweldig karakter. Ze werkt graag voor je, maar wanneer ze iets niet oke vindt, laat ze dat ook duidelijk zien. Zo intelligent.
Verder ben ik ook fan van Rocky Mountain Horses en PRE's/Lusitano's vind ik stiekem ook een gaaf ras. Maar die heb ik niet. xD

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:28

Dat ziet er ontspannen uit zeg Aurelia! :D Fijn dat hij zo braaf was! Knap ding is het ook! <3

Ik heb gisteren met Aliaa voor de 2e keer grondwerk met het zadel gecombineerd. Ze geeft totaal geen reactie meer bij het opleggen van het zadel en het aansingelen. Aliaa heeft een sterke eigen mening en laat duidelijk zien (oren in haar nek) als ze iets niet leuk vindt of niet snapt. Longeren met zadel ging prima en ze luisterde voor het eerst super naar de stemcommando's. Normaal moet ik de zweep altijd even laten zien voordat ze in draf wilt gaan. :')
Ik heb nu al de tweede keer op rij het gevoel dat ze klaar is om een stapje verder te gaan! *\o/*