Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:39

Zo jullie gaan echt volle kracht vooruit met dit topic. Ik meld me ook met Livia die volgend jaar 3 wordt. Ze meet nu nog 1,60 en is nog vrij schraal dus ga het even aankijken volgend jaar wanneer we gaan beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Don't mess with the ponies

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 00:50

AM_Horses schreef:
Nynkster schreef:
Leukerds AM : vind de schimmel nog wel erg puppy. Ben benieuwd hoe ze volgend voorjaar gaan veranderen!

Klopt, daarom kijken we nog even aan. Florenzzo (de vos) is al heel stuk volwassener. Voorlopig ben ik ook nog niks met ze van plan. Van het voorjaar even kijken hoe ze er voor staan.

Ik volg (in stilte) het topic van je hengst en die vos is echt bloedje knap! Ben heel benieuwd ook hoe je nakomelingen het gaan doen!

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:35

Lekker bezig allemaal met de tandarts! Wordt hier ook eens tijd.

Candalisa wat een prachtig kleurtje <3. Dat hoor je vast heel vaak!

Lilyfee heeft ze een smal mondje?

Ik begin altijd met een dubbelgebroken bustrens van Sprenger en tot nu toe zijn alle paarden daar tevreden mee geweest. Hier gister voor het eerst voor de grap ingehad maar moet een kleiner hoofdstel gaan aanschaffen helaas. Niks van wat ik nog heb past fatsoenlijk.

Afbeelding

Trouwens hoe groot zijn de 2,5 jarige KWPNers of vergelijkbaar hier? Sommige lijken al echte buffels.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:54

Gimme_Joy schreef:
Zit er op zich prima uit. Maar ik heb er echt te weinig verstand van. Helaas hebben ze in de western weinig dubbelgebroken varianten. Maar ik koop net zo makkelijk een dressuur trensje natuurlijk :+

Joy is afgelopen keer al voor de derde keer bij de tandarts geweest... Helaas een noodzakwlijk goed. >;)

Zo Eefjah die kan lopen! :oo :wow: *\o/*

Dankje *\o/* <3 en die van jou is een heus bufftje zeg. Al 3 keer naar de tandarts?! Heeft ze iets dat bijgehouden moet worden?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:24

Er zijn teveel mensen om te quoten maar ik hoop dat je in mijn geval gelijk hebt Ambre. Livia is vrij schraal nu en er mogen nog wel wat cm's bij maar dat zien we later wel!
Heb Livia zelfs gekocht omdat ik geen grote reus wilde en nu hoop ik dat ze niet te klein blijft hahaha.

Wat gaan er veel mensen bitloos hier! Grote verschillen in dit topic, leuk!

@KittyDylan is het bitje dat je nu hebt niet goed? Zelf vind ik dubbelgebreken altijd het makkelijkste om mee te beginnen. Mochten ze te sterk zijn, zonder medische oorzaak etc, overweeg ik een enkelgebroken.

@Granoek oeh wat een lekkere reus en een lief koppie. Als die ergens van schrikt ben je dan niet ten dode opgeschreven?

@Joy is de jouwe niet stiekem 4 ofzo :P zou het zo geloven! Fijn dat ze geen probleemgebit!

@Duplo welkom! Wat voor paardje heb je gekocht?

@Orchidee lief blesje!

Ik ga morgen maar eens meten hoe groot mijn pupje is :)

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:59

Lily_Fee schreef:
Hey,

Heb vandaag Lily-Fee haar mond opgemeten met een touw. Ik kom op 10 cm, is een bit van 12,5 cm dan goed? Heb ik aan beide kanten 1,25 cm ruimte over.

Ik zou 11,5 doen maar heb je niet beide maten of kan je evt lenen om te kijken wat het beste past?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:28

Lily_Fee schreef:
Eefjahh schreef:
Ik zou 11,5 doen maar heb je niet beide maten of kan je evt lenen om te kijken wat het beste past?

Is dat echt een normale maat voor een paard van 1,70?

Nee dat is eerder 12,5 :P

Eefjahh

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:54

Ik begin met vreemde paarden sowieso eerst met het geluid maken van klittenband lostrekken. Als ze daar niks om geven dan doe ik ze gewoon om in de logeercirkel zodat mochten ze ervan schrikken, je de ruimte hebt. Als ze het geluid wel eng vinden eerst daar even mee oefenen want anders krijg je ze straks niet af zonder drama.
Livia zelf doe ik ze gewoon om als ik dr eens losgooi of als ik aan het borstellen ben

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:31

@Isabel wat heeft de jouwe een lief koppie op die longeerfoto!

@Nynkster, dankje ik hoop het ook! Ik weet niet hoe groot de ouders waren, ik heb d'r niet van de fokker maar viavia. Hopelijk is ze volgend jaar iets van 1,64/ 1,65 en groeit ze uiteindelijk uit tot 1,67/1,68. Op dit moment is ze 1,61 en nog schraal. Maar ik heb hoop genoeg!
Lekkere pony bekjes heb je ook. Met haar dikke buik, is Lina drachtig?

@Rivano oeps maar gelukkig heeft ze geen angst voor de peesbeschermer. Sluit me verder ook aan bij Nynkster

@Daphare Succes! Handig geregeld met de verzekering.

Iemand die vroeg naar bijzetten of niet bijzetten. Ik begin altijd zonder bijzet en zodra ze het een beetje kennen doe ik met bijzet. Als dat ook helemaal goed zit doe ik de longeerlijn door het bit naar de singel voor de stelling naar binnen. Ik ben van mening dat je paarden moet leren aan de teugel te lopen maar ik heb ook op een dressuurstal gewerkt (met jonge paarden) dus heb een duidelijk beeld van hoe ik het zou willen.
Lange lijnen kan ik wel maar niet ruisloos genoeg dus dat doe ik liever niet eigenlijk.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:05

fransje23 schreef:
Eefjahh schreef:
Iemand die vroeg naar bijzetten of niet bijzetten. Ik begin altijd zonder bijzet en zodra ze het een beetje kennen doe ik met bijzet. Als dat ook helemaal goed zit doe ik de longeerlijn door het bit naar de singel voor de stelling naar binnen. Ik ben van mening dat je paarden moet leren aan de teugel te lopen maar ik heb ook op een dressuurstal gewerkt (met jonge paarden) dus heb een duidelijk beeld van hoe ik het zou willen.
Lange lijnen kan ik wel maar niet ruisloos genoeg dus dat doe ik liever niet eigenlijk.

Een paard hoeft niet te leren aan de teugel te lopen en paard moet leren zijn lichaam goed te gebruiken waardoor uiteindelijk begeerlijkheid volgt.
Leren "aan de teugel te gaan" levert vaak een vaste houding, valse knik of denk ok de voorhand lopend paard op.

Wat betreft trainen in draf of galop en progressie. Om in de sportschool-sfeer te blijven: wat is zwaarder langzaam een gewicht heffen of snel? Juist in stap kun je oefeningen voor spierkracht goed doen. Dit zal je later terug vinden in de draf en galop.

Voor de mensen die bijgezet longeren: warmen jullie eerst je paard op zonder bijzet/hulpmiddel of doen jullie die er meteen om? Losser of al op maat?

Daarmee bedoel ik dat een paard moet leren zakken. Maar ik begin altijd met hele losse bijzet en zet dan meer bij als we echt aan de slag gaan.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:50

Wat leuk al die koop en fok verhalen.

Zelf ging ik afgelopen voorjaar kijken naar een forse ruin en ze hadden nog meer 2 en 1 jarige paarden op stal staan. Er stond een super schattige zwarte merrie waarvan ik dacht dat ze 1 was omdat ze zo klein en smal leek. Ze was zo knuffelig en toch beleefd met een guitig koppie.
Stond er de hele tijd mee te knuffelen terwijl ik eigenlijk dus voor de ruin kwam.

Bleek ze uiteindelijk toch 2 en werd ze me getoond. Ze zag er oprecht niet uit maar ik was om :p

Afbeelding

Afbeelding

Weekje later werd ze gebracht, 2 weken later heb ik deze foto getrokken, dit wordt onze vergelijkings foto voor later amaiii wat zag ze er niet uit

Afbeelding

Van de zomer is ze gelukkig goed bijgetrokken!

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag overigens bij een stal wezen kijken. Mijn huidige stal heeft niet de faciliteiten om in te rijden en een kleine, leuke en paardvriendelijke stal is best lastig te vinden hier in de buurt!!
Waarschijnlijk gaan we rond 1 februari verhuizen naar deze stal en dan hebben we een flinke buitenbak, binnenbak en longeercirkel. Super blij mee!
Echt een pak van mn hart want ik ben al zo lang op zoek.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:48

@Isabel dankjewel! Tot zo ver is ze net zo lief als dat ze oogt. Laat je ook een aanfoto zien straks van je nieuwe halsterhoofdstel!

@Hoppit oeh van fijn dat ze 24/7 buiten kan. Je lekkere beer ziet er ook uit alsof ze daar helemaal geen moeite mee heeft xd

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:11

Ahhh wat was Murphy een schattig veulentje zeg!

@Seven wat een verschillende paarden zo. Heb altijd een beetje een zwak voor Eyecatcher nakomelingen. Zijn zulke goedzakjes en fijne paarden.

Voor degene die de vraag stelde over zadels. Ik begin met een springzadel dat ik nog heb liggen en meestal mee inrij. Of ik er daadwerkelijk mee ga rijden hangt af van wat de zadelpasser ervan vindt.
Uiteindelijk koop ik een dressuurzadel bij en indien het springzadel niet past dan rij ik er ook mee in. Vind het wel lastig om een zadel te kopen zonder proefrijden
Maarja ik heb mn zadels weggedaan bij verkoop rijpaard en aankoop jonkie. Was er ook niet helemaal content mee met hoe die zaten.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:21

Ben ik er 1,5 week niet en hoppaa billen zijn omhoog gevlogen. Op een moment als vandaag vraag ik me af of alles wel goed komt straks :oo _O-
Foto is ook ietwat scheef laten we dat de schuld geven :P

Afbeelding

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:28

Amado schreef:
Eefjahh schreef:
Ben ik er 1,5 week niet en hoppaa billen zijn omhoog gevlogen. Op een moment als vandaag vraag ik me af of alles wel goed komt straks :oo _O-
Foto is ook ietwat scheef laten we dat de schuld geven :P

[ [url=m/sOFnD0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leukerd! Hoe oud is ie?

Ze is 2,5 maar ziet er meer uit als een jaarling inderdaad :P
Ze is Hannoveraans en dat zijn over het algemeen laatbloeiers. Ze heeft ook de hele zomer stil gestaan qua groei en nu ineens vliegt ze weer omhoog.

@ Fransje wat lekker zo’n koele knollie!

@Ieris lekkere black beauty heb je daar! Volgens mij zit er in dit topic iemand die zijn Groninger er naartoe had gebracht en daarvan een filmpje in dit topic heeft geplaatst.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:11

Meelezer hier, heb in het begin Livia en mij wel geïntroduceerd maar jullie gaan veel te snel om bij te houden en ik doe ook lekker niks met Livia dus heb niet veel mee te praten. Het verhuizen heeft er best ingehakt dus ik geef dr lekker de tijd om dr plekje te vinden op borstelbeurtjes na.

Ik wilde even reageren op het foto's maken. Ik ben ook van het lekker laten zitten als het niet stoort. Er zijn genoeg paarden die met een ditje of datje die prima meegaan, ook in de hogere klassen. Opereren en in het been roeren doet soms juist meer kwaad dan het gewoon laten zitten.
Dus ik zou wel foto's kunnen laten maken maar ik zou er toch niks aan willen laten doen dus mij is het het geld niet waard. Pas als er een aanleiding is zou ik foto's laten maken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie