sumic schreef:Ik denk dat we allemaal weten en begrijpen dat een paard niet is uitgegroeid als het 3 jaar is. Bij stamboeken blijft het de gewoonste zaak van de wereld om 3 jarigen volop aan het werk te zetten. Denk oa. aan de verrichtingsonderzoeken voor hengsten. Gelukkig wordt het steeds normaler om later te beginnen. Wel is een 3 jarige makkelijker te overtuigen dan een 6 jarige denk ik. Dus een basis erin brengen en daarna weer de tijd geven om het te verwerken en jong te zijn vind ik best een goed idee.
Maar bij alles is het paardafhankelijk.. er kunnen lichamelijk en mentaal grote verschillen zijn. Ken je dier is het allerbelangrijkste.
Onze Mattie is nu lichamelijk helemaal nergens aan toe. Hij moet groeien en sterk worden. Over een half jaar kan hij er alweer heel anders bijstaan. Ik wil hem als eerste voor de wagen beleren. Lekker rechtuit en verkeersmak maken. Maar is hij hier nog niet klaar voor dan is het geen probleem om deze plannen nog een half jaar op te schuiven of verwachtingen bij te stellen.
Ik ben het daarin absoluut met je eens. Joy is een tank en zal niet veel problemen geven gokken wij, afgezien van dat ze onwijs sterk is. En nu (nog) niet weet dat ze zo sterk is. Ia natuurlijk geen excuus, maar zadelmak en dan een hele zomer het land op lijkt mij niet zo heel schadelijk. Overigens is nooit wetenschappelijk bewezen dat jong beginnen een negatieve invloed op pezen heeft. Nogmaals geen excuus
Gaan we doen_kmbd! Gezellig! Ik heb alleen niet zelf de beschimking over een trailer