Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Cioccolato

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:26

Telt een paard dat dit jaar zadelmak is gemaakt maar meer niet om volgend jaar door gereden te worden ook? _O-

[KS-ITP] Eerder dan verwacht geboren
As long as we're together, kerstmuts has no end.♥ [o]

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:31

Leuke bles!

Nou dan meld ik me ook aan. Heb een 3,5 jarige spring merrie. In juli zadelmak. Tot nu toe hobbel ik er zo'n 2 a 3 keer per week mee, regelmatig vakantie. Of erop of aan de longe. Ongeveer 10 minuutjes om haar zadelmak te houden zeg maar. Galopje beide kanten op lukt en meer hoeft ook niet. Ze is drachtig dus gaat lekker met zwangerschapsverlof een hele poos en dan volgend jaar gaan we het serieus rijden wat oppakken. Of opnieuw zadelmak maken, ben benieuwd _O-
Erg nuchter dier en onwijs fijn in de omgang.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:45

Welkom!
Gave vos met wit!

Terug komend op iemand die vroeg of 3 jaar niet te vroeg is, mijne is al lang zadelmak. 3 jaar. Ik vind het niet te vroeg. Maar ik doe er verder ook niks meer mee dan zadel en ruitermak. Ik begin pas met 'rijden' als ze 4 zijn. Ik wou haar gewoon zadelmak hebben zodat ik er na het veulen gemakkelijker op kan en niet dan pas hoef te beginnen.
Met eenn hengst/ruin begin ik pas met 4 jaar. Ik spring voornamelijk en vind 3 jaar te vroeg om er echt mee aan de slag te gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 09:17

Welkom. De groep wordt groot!

Ik heb 4 paarden. 4 merries _O-
2 veulentjes, 1 merrie en 1 hengst. De man op stal dus momenteel.
Heb wel een ruin gehad, zadelmak gemaakt en van 't voorjaar verkocht. Hij was niks makkelijker dan een merrie. Zowel in gedrag niet als onder het zadel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:50

Nou ik heb mijn zadel aangepast aan een ander paard. Dus mijn 3 jarige heeft officieel vakantie. Ze is opgeleid tot een galopje links en rechtsom. Een balkje kent ze ook. Maar volgend voorjaar ga ik er weer op en ben dan erg benieuwd waar we dan staan!
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:37

Ik heb momenteel 3 zadels. Een oude en 2 goede. Ik heb afgelopen jaar een nieuwe gekocht op maat van 1 paard. Toevallig paste die ook op mijn 5 jarige, de 2 goede zadels dus. Mijn 3 jarige past dus niet zie 2.

Ik heb alles van wintec. Ligt als een huis, zit voor mij prima. Dus ik heb mijn 3e zadel aangepast aan mijn 3 jarige met de boom maat.
Nu is mijn 5 jarige veranderd, en heb ik mijn 3e zadel aangepast aan haar en kan ik dus min 3 jarige niet meer rijden. Komt voor mij mooi uit. Maar ik zou zo nog een extra zadel erbij kopen. Daarom ben ik blij met m'n betaalbare wintrcs. Ik kan er 5 van hebben, waar een ander maar 1 heeft van 2000 euro.
Zo heeft ieder z'n eigen ding.
Ik kan de boommaat verwisselen, ik kan de kussens van cair zelf bij vullen of er vulling uit halen. Is zacht, maar niet te zacht. Niet te hard.

Heb gelukkig eigenlijk nog niet gehad dat ze niet passend te krijgen zijn op mijn paarden. Maar ben er bewust van dat dit wel Kan en ik dus naar een ander zadel moet uitwijken. Dan laat ik een zadelmaker komen.
Overigens laat ik mijn huidige zadels wel regelmatig even controleren
En nooit een paard met rug klachten. Zelfs niet op de foto. Dus tot nu toe ben ik erg tevreden met m'n tuig.

Overigens vind ik echt echt echt belangrijk dat die rug vrij ligt. Hoe snel je beland op die rug is niet normaal. Het lijkt kaal goed te liggen, maar stap je erop zak je op de rug met zadel en al. En dat hebben sommigen niet door

Edit. Heel veel typfouten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:27

Sterkte oly.. Wat heftig!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:36

Goed dat je eerst de tandarts hebt laten kijken!
Mijn 3 jarige had ook wolfstanden.

Ik rij standaard met dubbel gebroken water trens. Nu m'n 'n 3 jarige voor 't eerst zadelmak gemaakt met een dubbel gebroken kneveltrens. Ook erg te spreken over dat bit.
Bustrens vind ik niet fijn. Te stil voor de meeste van mijn paarden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:05

Mijne worden te stug in de mond van een te stil bit. Kauwen sneller af op water trens

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:54

Ik heb het castratie topic gezien. Bijzonder om te zien! En dat maakt me weer blij dat wij vroeg castreren en het veel gemakkelijker gaat.
Gaaf paard ook overigens! Vind het w knap, je beslissing. Meedenkend voor het paard!

Mijn 3 jarige is een bolletje teddy. Heb het idee nu ze stil staan, ze zich best verveeld. Ik pak haar denk ik nog maar even aan de longe.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:24

Als ze eenmaal niet willen dat je aan de mond zit.........
Wormspuiten zijn bij enkele hier ook erg leuk! Niks aan de hand verder, maar kom ik met een spuit binnen mag ik ineens niet aan de mond zitten. Ik weet niet hoe ze het door hebben, maar het lukt ze elke keer. Ik pak met 1 hand de bovenlip en druk dan vrij simpel de spuit erin. Het praam idee dus.

Verder heb ik er 1 die ik niet mag aaien op de neus zeg maar, die krijg ik niet het bit in als ik het kopstuk in mn rechterhand hou en het bit in mn linkerhand. Die krijg ik enkel in als ik met mn rechterhand niet het kopstuk pak, maar net boven het bit. Dus dat ik met mn rechterhand midden op het hoofd, het hoofd laag kan houden, tegen kan houden van slaan en tegenhouden van omhoog doen.
Uh, snap je wat ik bedoel? Vrij voor de hand liggend, dus zul je vast geprobeerd hebben.
Ik neig dan eerder naar bovenlip vast pakken, zodat het hoofd laag blijft. Maar dan mis je een derde hand.. Vooral met jonkies kan de grens tussen trauma en puber gedrag heeeel dun zijn. Dan is het zo lastig af en toe om te bedenken wat je moet doen. Ik ben van mening dat je dan best een keer streng mag zijn en moet laten weten dat het niet de bedoeling is. Maar ik ken mijn paarden en weet wanneer dat kan. Jij moet voor jezelf bekijken of dat bij joue ook kan.
Al is men vaak te voorzichtig tegen paarden, in mijn ogen, te lief. Van aahhh toe maar, kom maar, wil je asjeblieft... Soms is een keer zeggen waar op het staat ook een goede keuze.

Maar al met al heb je er niet veel aan. Maar toch, mijn mening _O-
Ik hoop dat je het opgelost kirjgt!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:47

Welkom nieuwe mensen!

Zag iets langs komen over paard delen, wat super fijn dat je dat kan! Ik kan het niet. Met niemand.. Best jammer want ik haal me soms veel werk op de hals.
Ik hou ook van aparte paarden! Die standaard bruine of zwarte paarden zonder aftekeningen waar er al tig van lopen op de wedstrijden vind ik maar niks aan. Gelukkig koop ik liever kwaliteit dan kleur. Dus ik heb ook een gewoon saaie bruine staan. En ook gewoon saaie bruine gefokt _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:09

Zie hier mijn vos met 4 witte benen en een bles. Als bonus nog een onwijs gave buikvlek en een witte snoet!
Afbeelding
_O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:18

Ze is bruin. Overduidelijk bruin. Ik heb 3 tinten vos staan namelijk. Wel een vos met 4 witte benen en bles, en wit snoetje. Ook een vos gehad, maar verkocht, met die 4 witte benen, bles en buikvlek. Alleen geen witte snoet.

Nu een veulen gefokt van een hengst waarvan iedereen zei DIE GEEFT ZOVEEL WIT! Ik was blij. 2 witte voetjes achter..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:21

Achja. Als het maar leeft en gezond is zeg ik maar zo! En daar naast braaf, eerlijk en wat kwaliteit hebben voor je doel. Dan stelen ze je hart wel!

Ik ga een veulen fokken, wil geen schimmel. Ik hoop oprecht dat ik dus niet ga dekken met een schimmel of dat er ergens op magische wijze toch een schimmel uit komt :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:25

In de ´gewone´ sport wereld ook. Springen met name. Super veel schimmels.. En met dressuur juist zo bruin of zwart mogelijk.

Ik roep wel heel hard dat ik niet ga dekken met schimmel. Is me vorig jaar ook gelukt. Kwamen 2 bruintjes uit. Ik hoop eigenlijk een leuke vos hengst te vinden, op een vos geeft me dat een vos. En ik vind dat juist een leuke kleur :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:25

Gimme_Joy schreef:
Praten heeft geen zin. Ze lacht me uit. "Jij wilde toch geen bruin?!" "Hier heb je Wild Bay, zie maar wat je ermee doet! En oh ja, bewijs heb je niet, want het valt niet te testen. Succes!"

Nou...
[ [url=m/TNaDo7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is toch geen kleur mensen... |o

Maar dat is wel iets anders als ´gewooon´ bruin!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:30

Ja ik zou ook gewoon bruin zeggen..
Maar er zijn ook verschillende tinten bruin.

Mijn merrie toont ook anders op deze slechte foto in de sneeuw. Dan op een goed gelukte foto met een zonnetje. Maar mijn merrie is dus gewoon een bruin kwpn sportpaard. En toch vind ik haar onwijs knap _O-
Afbeelding

Ik heb al gevraagd of ze haar veulen al het wit van de sneeuw mee wil geven! Ben benieuwd :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:34

Van rollen in de sneeuw krijg je weer teveel schimmel idee. Het moet echt geverfd worden _O-

Engels volbloed komt toch ook wel terug in het KWPN bloed?
Ps, volblode is er wel vanaf te zien. Mijn pension klant heeft er ook 1. (geloof ik)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:44

Wou net zeggen, ik heb ze wel gezien in de stambomen van mijn paarden. Vind wat bloed ook wel erg fijn :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:11

Ik zal dat morgen avond even doorsturen. Ik lig momenteel al plat en net die namen ken ik dus niet uit m'n hoofd _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:58

Bijna iedereeen heeft gewoon het zelfde. Thuis komen met iets anders _O-

Mijn verder doorrij proces ligtook nog steeds stil. Eerst veulen eruit en dan weer erop

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:08

Smalle bles idd :j

Mooi jullie verhalen. Behalve dat op de stal gang op stappen voor 't eerst. Zoveel mensen doen het, maar ik krijg er de rillingen van _O-
Ergens begrijpelijk en ergens niet. 't is dat ik een lage stal heb, dus het gewoon niet kan. Ben ik blij mee _O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:17

Beetje anders maar. _O-
Ik heb niks met Gelderse paarden, maar ze hebben wel vaak toffe aftekeningen -O-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:55

@ziva
Hoe kun je galopperen op die bodem? Of is die niet bevroren? _O-

Mag ik met alle blijheid melden dat de sneeuw weg is! *\o/*
En hopelijk blijft die weg. En ontdooid de grond.
En komt de zomer <<)